Vlucht uit de werkelijkheid rutto, stern en grasmus vereeuwigd in de polder Platina Volumia! covert Joe Cocker Cultuur Kunst Verdwazing Wulisch naar paus Libéma wil NewMetropolis )AG 12 FEBRUARI 1999 chef jan rijsdam, 071 -5356444. plv. chef annet v n aarsen 071-5356443 ouw moet uit buurt Pitt blijven ■urtiES De 19-jarige Athena Marie Orlando die op 7 januari ^étraam van Brad Pitt was geklommen en tien uur lang in (mis verbleef mag van een rechtbank in Los Angeles drie lang op geen enkele manier contact met de acteur zoeken jet dichter dan 100 meter in zijn buurt komen. De vrouw i„ te horen dat Pitt ,,het recht heeft om niet door indringers I orden lastig gevallen". Overigens was Pitt niet thuis toen jido zijn huis binnendrong. Volgens Pitt heeft de vrouw sseptember 1996 „veel bedreigende en bizarre brieven" bij I uinhek neergelegd. J tterdamse villa wordt museum Rotterdam krijgt er een museum bij. Het Woonhuis ieveld, een goed voorbeeld van het Nieuwe Bouwen, wordt stanreerd en ingericht om -vanaf 2001- bezoekers te kun- ontvangen. De villa werd rond 1930 ontworpen door archi- enbureau Brinkman en Van der Vlugt, bekend van het Feye- II rdstadion en de Van Nelle Fabriek. Van Nelle-directeur Son- >|d was zo enthousiast over de fabriek, dat hij ook een villa iet architectenduo bestelde. Het Woonhuis Sonneveld is in den van de Stichting Volkskracht Historische Monumenten 1 vordt in beheer gegeven aan het Nederlands Architectuurin- (NAi). annen voor Haydn gezocht rhout Het oratorium 'Der Schöpfung' van Haydn wordt iëtoepasselijke datum van 1 januari 2000 uitgevoerd in de e, ns-katholieke kerk in Voorhout. Vijf solostemmen, een het kindertheater van Marleen van Leeuwen en het Helios imble brengen op een bijzondere theatrale wijze het schep- lerhaal. Het speciaal voor deze gelegenheid opgerichte teur-projectkoor is echter nog lang niet compleet en moet den aangevuld met tenoren en bassen. Geïnteresseerden men zich opgeven bij E. van Noort tel 0252-215 459 of bij C. ill, Tilburg 0252-215 459. Première Figuranten in de Leidse Schouwburg En toen schreef hij een avondvullend toneelstuk. Arnon Grunberg had al een reputatie als ober, hoerenloper, makelaar, acteur, boekenschrijver, praatjesmaker, en li teraire held van jong Nederland achter de rug. En nu heeft hij in opdracht van 't Bos Theaterproducties een toneelbewerking geschreven van zijn eigen roman Figu ranten. leiden pablo cabenda Figuranten gaat over de lotge vallen van de losers Broccoli, Ewald Stanislas Krieg en Elvira Lopez, wanna-be's, lichtzinnig op weg naar mislukking. „Ik kan niet veel, maar ik probeer van alles", aldus de megaster van de Nederlandse boekenlijs ten Morgen vindt de première van de toneelproductie Figu ranten plaats in de Leidse Schouwburg. En het zal het hart van staatssecretaris Ploeg ongetwijfeld onstuimig doen kloppen. Want Grunberg op het toneel betekent veel jeugd in de zaal. Maar hoe druk het ook zal zijn, Grunberg zelf zal schitte ren door afwezigheid. Beslom meringen in New York houden hem aan de ander kant van de Atlantische Oceaan. Het is de tweede keer dat Grunberg samenwerkt met re- giseusse Judith de Rijke. In 1994 schreef hij al voor haar het stuk 'Van Palermo naar San Francis co'. Het stuk Figuranten wijkt af van de roman. En als je vraagt hoe het stuk zich verhoudt tot het boek laat Grunsberg per fax weten dat het gezien kan wor den als 'een gebouw met meer dere verdiepingen, een crema torium voor kabouters en konij nen, zoiets'. Grunberg gruwt namelijk van gepsychologiseer. En het be langrijkste verschil tussen boek en stuk is 'dat je het één kan kopen in de boekhandel en dat je voor het ander naar de schouwburg moet.' Oh. Acteur Dimme Treurniet die Broccoli speelt denkt er anders over en meent dat het verhaal moet worden gezien als wat vooraf ging aan het boek, of juist wat erop volgde. Hoe dan ook, het stuk speelt zich in tegenstelling tot de ro man af op één plek. Een fami lierestaurant zonder klanten. De ouders van Broccoli moeten Nederland verlaten, en kinde ren en ouderen vieren hun laatst avond samen. Twee generaties die ieder op geheel eigen, maar vooral 'Grunbergiaanse' wijze vluch ten uit de werkelijkheid. Paella, karaoke en veel onverzoenlijke desillusie. Maar dat maakt de personages, als we dat 'Grun- bergiaans' tenminste correct interpreteren, juist zo hilarisch. Het is te hopen dat Figuran ten zelf niet uitdraait op een desillusie. Grunberg heeft met zijn bijdrage aan podiumkun sten tot nu toe minder succes dan met zijn boeken. Het veer tiende kippetje, de film waar voor Grunberg het script schreef, flopte en kreeg genade loze kritieken te verduren. Mocht dat gebeuren dan is er nog geen man overboord. In maart dit jaar komt zijn dicht bundel 'Liefde is business' uit. En dan geldt altijd nog: 'Als we slagen zulen we helden zijn, en zo niet, dan zullen we voor de rest van ons leven weten wat nederigheid is.' Figuranten: première morgen avond in de Leidse Schouw burg. Try-out vanavond, even eens in de Schouwburg. de mensen ze mooi vinden voel ik dat in mijn hart' swoude-rijndijk tandbeeld voor een vogel, monument voor de grutto, asmus en de stern. Naam- Qadderaartjes die ons al n: enlang de vleugel boven oofd houden. De gemeen- zerswoude-Rijndijk gaf de ngse beeldhouwer Hans opdracht om drie beelden aken ter gelegenheid van uccesvolle ruilverkaveling ii poldergebied. En kijk, maakte voor 100.000 gul drie soorten bronzen vo- van grote schoonheid en at het goed was. De drie werken werden gistermid- nthuld. i2* rgemeester Houdijk, aan vasthoudendheid het te jen is dat de beelden er zijn nen, drentelt wat zenuw door de hal van het ge- itehuis in Hazerswoude- lijk. Hij zal als reisleider iren voor de genodigden, K net twee bussen naar de A kunstwerken worden ge- i 'Grutto' is geplaatst aan Jange Kerkepad in Zoeter ie, de 'Grasmussen' klim- cs in een bronzen boompje irz Ie kruising van het Groe- ijksepad en de Rijksweg 11 Ijnwoude, en in dezelfde eente verfraait het beeld rte Stems' de waterpartij iiet terrein van Staatsbos- er aan het Spookverlaat. te-.en van de eisen was dat de w den een relatie moesten «A len met het landschap. En hebben de beelden van zegt Houdijk. „Er is een ïète gehouden en dit wilde (ersum/amsterdam anp Kunstenaar Hans Mes neemt afscheid van zijn grutto op het Lange Kerkepad. de bevolking. De kunstwerken staan langs fietsroutes, dus ook aan het recreatieve aspect is ge dacht. Zelf ben ik niet zo'n vo gelkenner. Ja, ik heb \Toeger wel vogelnestjes leeggehaald, maar daar bleef het bij. Maar de vogels van Mes vind ik erg ge slaagd." Wethouder Van der Lecq van Welzijn staat in de hal naast een beeld van drie blote heren die op hun handen staan. Door die houding komen de ge slachtsdelen van het groepje acrobaten prominent naar vo ren. „Tja", zegt Van der Lecq, „dat beeld staat hier al zo'n vijf tien jaar. Eerst stond het in de tuin voor het stadhuis, vlakbij de vijver. Toen het steeds meer gebeurde dat men de heren wil de laten zwemmen, hebben we ze maar binnengehaald." Jan Kuijt en Siem van der Haas, beiden lid van de vogel werkgroep Koudekerk/Hazers- woude, zullen 'Grasmussen' en 'Zwarte Stems' onthullen. Ze zijn blij met het initiatief van de gemeente. Siem van der Haas: „Van de zwarte stern waren er ooit in Nederland zo'n 15.000. Dat aantal is dramatisch terug gelopen tot 800. De vogels heb ben het moeilijk, kunnen bijna nergens meer rustig nestelen."' „Op de slootkanten mag van de boeren tegenwoordig geen FOTO ANNETTE LAMEIJER margrietje meer groeien. Alles moet glad als een biljartlaken. We hebben voor de sterns nu vlotjes gemaakt waarop ze kun nen nestelen. En dat helpt. Grasmussen zie je bijna niet meer. Daarom is het mooi dat ook die vogeltjes nu zijn ver eeuwigd." Een half uurtje later verza melt zich een kleumend groep je op het Lange Kerkepad in Zoeterwoude, waar de grutto van Mes een plaats heeft ge vonden. De vogel is manshoog en uitgevoerd in brons. Mes: „Ik heb hem uit plakjes opge bouwd om zo de ruilverkave ling te symboliseren. Ik heb eerst de omgeving op video ge zet en daar overheen mijn ont werp digitaal geprojecteerd. Zo kon ik zien hoe de verhoudin gen moesten zijn. Hij staat daar prachtig. Vooral in de mist krijg je een mooi effect." Vuurtoren „Hij lijkt gelukkig goed op de grutto", zegt een toeschouwer. „Ze wilden hier eerst een vuur toren neerzetten. Zie jij in deze polder ergens een zee?" Van de grutto gaat het naar de grasmussen. De belangstel lenden baggeren door de mod der. 'Waren we maar wadvo gels', zegt een dame met ge zondheidsschoenen aan. De drie bronzen mussen zitten in een boom van rijshout. Vanaf de nieuwe autoweg moeten ze voor de automobilisten straks te zien zijn. Het beeldhouwwerk gaat in de straffe noordooster wat heen en weer. „Er zit inderdaad spe ling in", zegt Mes. „Maar het beeld is zeer stevig. Er zijn vele meters messing schroefdraad in verwerkt. Het is behoorlijk van- dalismebestendig. Als je erin zou klimmen, denk je door die speling dat het beeld meteen afbreekt. Maar dat lijkt maar zo. Het kan tegen een stootje." „Het is een sierlijk beeld, ik heb er een beetje een arabesk van willen maken. Wat zegt u? Drie beelden voor een ton niet veel geld? Ach, als de mensen ze mooi vinden, voel ik dat in mijn hart. En dat is ook een deel van mijn loon." Band verkoopt in jaar tijd 200.000 exemplaren van debuutalbum tilburg rene megens Xander de Buisonjé glundert op het podium van het Tilburgse café Bolle. Logisch, want de zanger van de Nederlandstalige popband Volumia! krijgt uit handen van Peter Kroone, di recteur-uitgever van het nieuwe muziekblad Backstage, een dubbelplatina plaat uitgereikt. In een jaar tijd verkocht Volu mia! tweehonderdduizend stuks van hun debuutalbum 'Volumia!'. Dat is in de geschie denis van de Nederpop nog nooit voorgekomen, stelde Kroone. Applaus en champag ne is het resultaat. Volumia! is in Tilburg in ver band met de start van de vierde jaargang Marlboro Flashbacks. Aanstaande woensdag staat de band in Bacchus in Leiden. Met de Flashbacks werpen vooraan staande Nederlandse bands zich op het repertoire van pro minenten uit de popmuziek. Volumia! covert Joe Cocker. Cocker past bij Volumia!, meent De Buisonjé. „Wij hebben ook blazers en zangeressen. In onze covertijd speelden we rockpop met af en toe een funky toefje en vooral veel soul. Muziek moef uit je hart en uit je tenen komen. Dat vinden wij terug bij Joe Cocker". Eerder die middag stelt De Buisonjé op het podium tegen over Jan Douwe Kroeske, gast heer in café Bolle: „We kunnen Cocker niet precies nadoen, maar we gaan het wel probe ren. Ook hebben we nummers van Cocker een beetje een ei gen jasje gegeven. We hebben in sommige nummers andere overgangen, maar 'With a litüe help' spelen we net als Cocker in een versie van tien minuten. In de tijd dat Volumia! nog een coverband was, hebben we ook veel nummers van Joe Cocker gespeeld. We voelden ons daar lekker bij." De Buisonjé wil zich niet op hetzelfde niveau zetten als Cocker. „Hij is mijn held. Je moet hem niet proberen pre cies na te doen, want je moet die man lekker in zijn waarde laten. Ik vind het heel leuk om Joe Cocker na te doen. De meeste mensen kennen ons al leen van de ballads die een hit zijn geweest, maar het publiek mag best eens weten dat wij het ook heel leuk vinden om te rocken." Het is heerlijk om even niet je eigen nummers te spelen, zegt De Buisonjé tegen Kroeske. „We hebben net heel lang va kantie gehad. We hebben ont wenningsverschijnselen en wil len nu heel graag weer spelen. Vanavond wordt het eerste op treden na anderhalve maand." „We hebben anderhalve week hiervoor gerepeteerd en we hebben nu zoiets van: we zijn ooit op lekker kleine podi umpjes begonnen en we mis sen dat allemaal heel erg. Met zo'n Flashbacks-tournee kun- Xander de Buisonjé: „Muziek moet uit je hart komen. Dat vinden wij terug bij Joe Cocker." nen we weer echt muziek ma ken. Daarvoor hebben we de band destijds opgericht. En nu hebben we dubbelplatina." Natuurlijk is Buisonjé uiter mate in zijn sas met deze pres tatie. „Toch is de uitreiking van deze dubbelplatina plaat niet onze absolute mijlpaal. Dat is het krijgen van onze gouden plaat. Dat is het eerste tastbare dat je krijgt. Ik had het nooit verwacht. De gouden plaat zorgde voor een goed gevoel, ook onderling tussen de men sen in de band. Je bent met zijn negenen aan het janken omdat je een gouden plaat hebt gekr e gen. Het was een beloning voor zes jaar keihard werken. Jaren lang hebben we onze eigen kis ten gesleept en voor nul gulden Zou U het geloven als U las dat New York trog wel mag uitbrei den, mits het Central Park dan ook wordt volgebouwd? Mag Amsterdam verder uitbreiden, tenvijl het Amsterdamse Bos on bebouwd blijft? Wat een geluk, dat Leiden de Meren wijk en de Stevenshof kon bebouwen, zon der dat daarvoor eerst De Leidse Hout en het Van der Werfpark moesten verdwijnen. Wie geen planologie gestudeerd heeft, be grijpt direct wat een onzin dit is. Naarmate een stad groter in oppervlakte is, is het natuur lijk belangrij ker dat er bin nenstedelijke groenvoorzie ningen zijn. Al is het maar om het recreatie- verkeer te be perken. Vanwe ge het belang van dergelijke recreatieve groenvoorzie ningen in en bij de stad kreeg Leiden nog in mijn wethouderstijd ruime subsidies voor de groene gordel langs de singels en de aanleg van het park Cronesteyn. Leiden behoorde ook toen al tot de steden met weinig groen. Tot dusver was het in de ruimte lijke ordening algemeen aan vaard, dat het platteland (en dus Het Groene Hart) belang heeft bij een wervend stedelijk woonmilieu. Alleen dan immers lukt het om mensen te verleiden om in de stad te gaan wonen en niet op het land. De Randstad gaat steeds meer op Los Angeles lijken, maar zelfs daar zouden ze het niet in hun hoofd halen om een park dat nog maar net volgroeid is te vernietigen. In een democratisch ongecon troleerd bestuurlijk en ambtelijk clubje - wethouder Tjeerd van Rij zat er overigens bij - ont stond de volgende onnavolgbare stelling: Leiden mag zich alleen verder buiten haar grenzen ont wikkelen, als voor straf ook het park Cronesteyn wordt ver steend. Weg park, al lijkt er een symbolisch groeit stukje te mo gen blijven (voor het uitlaten van honden?). Het zou namelijk zo zielig zijn voor Zoeterwoude, als zij wel een stuk van haar (grote) groene gebied moet opof- betere plek, maar Wassenaar heeft een betere lobby dan Lei den naar de provinciale WD, die in de provincie Zuid-Hol land dezelfde machtspositie heeft als de PvdA in de stad Lei den. Onderwijl schrijft Minister Pronk van VROM dat "netwerk steden" groener moeten worden. Het idee van de vernietiging van park Cronesteyn hoort bij het project "Gebiedsuitiverking Lei den - Haar- CEES WAAL de Noordvleugel (met de kernen Amsterdam, Utrecht en Haar lem) van de Randstad In de jaren zeventig profileerde Leiden zich met de leus "het hart van de Randstad": het is nu werkelijkheid. Vanuit Leiden zijn alle voorzieningen in de an dere netwerksteden van de Randstad goed bereikbaar. Her is voor Leiden niet zinvol om op één van die andere kernen te lij ken. "Niets lijkt op Leiden" geldt bovenal voor de Leidse binnen stad en cultuur. In de jaren zestig en begin jaren zeventig dreigden oude binnen steden, waaronder Leiden, te worden vernietigd door ingrij pende verkeersplannen. De bin nenstad moest worden aange past aan een willekeurig, maar toen wel modieus model van verkeersdeskundigen. Dat vindt iedereen nu grote dwaasheid. Nu speelt of en in hoeverre de Leidse binnenstad moet worden aangepast aan de toevallige in zichten van een projectontivik- kelaar over een modern winkel gebied. Maar waarom zou je naar de Leidse binnenstad gaan, als die sprekend is gaan lijken op bijvoorbeeld het win- feren en Leiden niet. (Probeer keicentrum in Amstelveen? als denkoefening deze gedachte- Leidse politici die de binnenstad gang over "verdiende straf' eens willen vernietigen om haar te toe te passen op het volbouwen kuhnen aanpassen aan de van de met Zoeterwoude verge- waan van de dag van project lijkbare wijk Roomburg!). ontivikkelaars, zijn verdwaasd. Leiden verliest ook al recreatieve Het is dezelfde soort verdwazing mogelijkheden in de Oost-Vliet- die beleidmakers laat zeggen polder. Daar moet een depot ko- dat ter wille van de ontwikke- men om bagger te storten. In ling van Leiden ons park Cro- Wassenaar is daarvoor een veel nesteyn vernietigd moet worden. Budapester Klezmer Band: ontroerende en opzwepende muziek beetje braaf. De violiste riep op mee te zingen, fluiten en dan sen, maar het publiek kwam niet los. De mensen zaten rus tig te luisteren, klapten af en toe aarzelend mee als de pianist daar duidelijk om vroeg, maar verder bleef er afstand tussen publiek en muziek. Dat lag niet aan de band, maar aan de zaal; de Stadsge hoorzaal is te netjes voor dit soort optredens. De stoelen zijn veel te mooi om eruit op te springen en eens flink uit je dak te gaan. Jammer, want de band verdiende meer respons. Veel indruk maakte de violis te, die zo soepel om kon scha kelen van zachtheid en raffine ment naar opzwepende virtuo siteit. De klarinettist strooide kwistig zijn puntige nootjes rond, maar kon ook zacht en gevoelig spelen. Ook de accor- deoniste was virtuoos en drukte een groot stempel op de stem ming. Leuk waren de nummers waarin klezmer gecombineerd werd met andere muzieksoor ten. De dixieland, de Roemeen se folklore en de blues kwamen goed uit de verf, zonder dat de klezmer-wortels werden losge laten. Ondanks de afstand was dit optreden toch een succes. Vooral als er bekende nummers werden ingezet, kon je een zachte golf van herkenning in de zaal voelen. RECENSIE MAARTEN BAANDERS Als er één muzieksoort bestaat die uit het leven gegrepen is, dan is het klezmer. Deze mu ziek heeft haar oorsprong in de Jiddische cultuur in het Oost- Europa van voor de oorlog. Kleine bandjes speelden op straat of op feesten die unieke mengeling van vrolijke levens kunst en diepe melancholie. Het optreden van de Buda pester Klezmer Band in de Stadsgehoorzaal was een knap staaltje van deze ontroerende en opzwepende muziek. Zo werd er een lied gezongen over een arme vrouw die sigaretten op straat verkocht en smeekte om toch één sigaret te kopen, opdat ze haar honger kon stil len. De geknepen vioolklank op de slome accordeonbegeleiding en daarna de breekbare stem, die smartelijk was zonder som ber te zijn, spraken zeer direct tot het gevoel. Dit gold ook'voor de feestelijke Poolse muziek di rect daarna. Prachtig waren de talloze nummers met een intro vol aansluipende spanning in lange tonen, gevolgd door een uitbarsting van bruisende en aanstekelijke ritmes. Het is mu ziek die dicht bij je staat. Toch bleef de avond een overal gespeeld. Dat deden we alleen omdat we lekkere mu ziek wilden maken." Volumia! covert Joe Cocker in kader van Marlboro Flash backs: 17 februari in Grand Café Bacchus in Leiden Lei den. Daarna op 25 februari nog te zien in Paradiso Am sterdam. Amsterdam anp Volgens directeur D. Lips heeft Libéma concrete plannen voor het museum. „Het pro duct moet wel worden aange past", zegt Lips. „Uit onderzoek blijkt dat het museum vooral de groep 6- tot 14-jarigen aan spreekt. We moeten het dus leuker maken voor gezinnen met oudere kinderen." Volgens bewindvoerder R. de Ruuk hebben zich tien gegadig den voor het museum gemeld. Libéma wil wetenschapsmuse um NewMetropolis in Amster dam overnemen. Het museum heeft een schuld van 11,5 mil joen gulden en verkeert in sur seance van betaling. Libéma, beheerder van onder meer het Autotron en de Leidse Groenoordhallen, wil een be drag van ;vijf tot tien miljoen gulden' investeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19