Cultuur Kunst Boeventuig in Arnhems Museum lessen scratcht voor iet laatst in Leiden 'In dit vak nooit de moed opgeven Kronkelingen en krommingen in 'ByrcT Trage Vuur verspreidt Chinese literatuur pNDERDAG 11 FEBRUARI 1999 JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 David Vermeulen treedt uit de schaduw van zijn vader imPMcaroline van overbeeke Scratch-daeen andere muziek iaden caroline van overbeeke )e man die de Leidse Scratch Muziekdagen met zijn gebaren m zijn humor „efficiënt wil iverbrengen", houdt ermee op. van Hessen heeft de musicals in de Leidse •ieterskerk straks voor de tien- Ie keer gedirigeerd en hij vindt iet welletjes. Zijn afscheid is op ïdag 14 februari als hij voor laatste keer de scratch-uit- voering van Verdi's opera's eidt. Van Hessen was jarenlang de oerganger. Hij zegt zelf dat hij oe is aan een nieuwe uitda- jng. „Qua omvang en prestatie lebben we met de Scratch Mu ziekdagen wel zo'n beetje de iens bereikt. Het kan niet gro- eren hoger en dan moet je niet iaan treldcen aan grenzen, want lis het niet lukt om het nog Qooier te maken levert dat al maar frustraties op. Zo'n venement moet toch boven al- es leuk zijn. Dat is een bepaal- Je verwachting van de deelne- ners en een eis die ik mezelf Bel. Als je het al zo lang hebt als ik, treedt het gevaar lp dat je kunstjes gaat herha- i. Om dat voor te zijn stop ik nu mee. En tien is ook een nooi rond getal." Bovendien wil Van Hessen Jat de organisatie van Scratch len nieuwe stap doet om het venement verder te ontwikke- m. Het Scratch-comité over- leegt -vooi dc vutgende Scratch-dagen andere muziek te kiezen. Gedacht wordt aan de Elias van Mendelssohn of het Requiem van Mozart met de Messe Solennelle van Gou nod. Van Hessen - in zijn gewone werk dirigent van het Neder lands Theater Orkest en het Philips Symfonie Orkest - heeft de Scratchdagen een eigen ge zicht gegeven. De organisatie bekijkt nog of Van Hessen op de een of andere manier aan de organisatie verbonden kan blij ven. Op vrijdag wordt om 19.30 uur de Messiah van Handel op gevoerd onder leiding van Aad van der Hoeven, op zaterdag dirigeert Jules van Hessen Mu sical Highlights en op zondag worden hoogtepunten uit Ver di's opera's ten gehore ge bracht. Op zaterdag en zondag is de aanvangstijd 20.00 uur. De Leidse Scratchdagen waaraan bijna 3000 mensen meedoen, is het grootste scratch-evenement in Neder land. Ditmaal doen er ook weer bekenden mee, onder wie Eve lyn Kallansee, ex-achtergrond- zangeres bij Marco Borsato, en Eline Harbers die meezong in Strauss' opera Elektra. Als het even misgaat, wordt er afgetikt, maar de doelstelling blijft over eind: de amateurs boven zich zelf uittillen door veel speel- en zingplezier. het muziektheater Amstel 3. Telefoon 62S 54 55. Agendalijn 551 81 00 voorstelling Paradis van het Franse d Montalvo-Hervieu. Hiphoppers en bre; ballerina, zebra's en kinderen spelen m Hoewel David Vermeulen (25) op cd-gebied nog maar net van zich doet spreken, kent hij het artiestenvak van binnen en van buiten. Als de zoon van Hans Vermeulen kan dat ook niet anders. Want pa heeft vanaf de jaren zestig een belangrijke rol gespeeld in de Nederlandse popscene. Vermeulen senior was in een grijs verleden het gezicht van Sandy Coast en maakte daarna naam als producer van onder anderen Lucifer, Anita Meyer en Ruth Jacott. Ondertussen bleef hij als muzikant actief in Rainbow Train. Maar inmiddels woont pa allang niet meer in Nederland. Hij streek neer in Thailand en staat daar elke dag met de zon op. op dat ding bezig was met lied jes componeren. Ik luisterde hoe hij structuren aanbracht en ging het ook proberen. Toen ik een jaar of dertien was, begon het ergens op te lijken en had ik mijn eerste echte liedjes klaar. Maar het duurt allemaal lang voordat je het in dit vak voor el kaar hebt. Zelfs nu ik een eigen cd uit heb en regelmatig op treed, kan ik nog niet van de muziek bestaan.'- „Pa was nog maar een jaar of zestien toen hij bergen geld be gon te verdienen. Hij kon zich al snel een sportauto en een leuk huis veroorloven. Ja, hij heeft het altijd goed voor elkaar gehad. In het gedeelte van Thailand waar hij nu zit, is het echt een paradijs. Ik ben er vo rig jaar nog geweest. Man, wat is het leven daar relaxed, echt de hemel op aarde. Pa werkt daar met plaatselijke muzikan ten, Thaise bands en solisten. Hij maakt nu ook zelf muziek in het Thais. Het enige nadeel is dat die mensen het daar met af spraken niet zo nauw nemen. Ze komen te laat opdagen en soms helemaal niet" Hoewel David voorlopig niet van plan is Nederland te verla ten, kan hij zonder problemen amsterdam harrv de jong De zonen David en Tim voelen er voorlopig niets voor om z'n voorbeeld te volgen. Nederland heeft hun nog genoeg te bie den. En dat geldt zeker voor David, die eerst wel eens wil zien of hij in deze contreien een carrière als zanger van de grond kan krijgen. Met de cd David Vermeulen heeft de jonge mu zikant een eerste stap gezet in die richting. Het gaat om een plaat vol ingetogen Nederpop, waarop David in z'n moers taal als een volleerd singer/songwri ter z'n zielenroerselen onthult. David heeft een eigen band, waarin broer Tim meespeelt. En Tim heeft op zijn beurt ook een eigen band, waarvoor hij liedjes schrijft. „Natuurlijk heb ben we veel aan onze pa ge had", vinden de beide broers. „Toen we nog kinderen waren nam hij ons overal mee naar toe en daar hebben we heel wat van opgestoken. We hebben vooral gekeken waar we niet moeten zijn." David herinnert zich dat hij al op de piano in het ouderlijk huis zat te pingelen toen hij nog maar vier was. „Ik hoorde 's nachts vaak hoe mijn vader David Vermeulen: „Ik pak alles aan wat geld oplevert." overal in de wereld aarden. Die heid heeft Hans op zijn kroost mentaliteit van ongebonden- overgedragen. David: „Ik heb in land gezeten, noem maar op. Die ervaringen hebben me zelf standig gemaakt. Ik ben samen met mijn broer naar Moskou gegaan omdat mijn moeder daar woont. Mijn broer heeft daar zelfs een vrouw opgedui keld en is met haar getrouwd. Hij is nu ook al vader. Onze moeder was naar Rusland ge gaan omdat ze de kinderen van Tsjemobyl wilde helpen. Uit eindelijk kwam ze in Moskou terecht en bleef daar wonen." Tim: „Ik had niet eens een vi sum toen ik naar Rusland ging. Ik heb de politie gewoon omge kocht. Corruptie is daar ge woon. Als je stomdronken met je auto wordt aangehouden, geef je de agent tien dollar en je mag gewoon doorrijden. Maar toch is het er geen pretje. Je moet altijd uitkijken dat je niet om de een of andere stomme reden in de cel terecht komt." David: Ja, we zijn geen en kel avontuur uit de weg gegaan. Maar we zijn muzikantenkinde ren en dat betekent toch dat we anders zijn opgegroeid en dus een beetje een andere levens opvatting hebben gekregen. Omdat onze ouders zo vaak weg waren, hebben we geleerd om voor onszelf te zorgen. Dat heeft ons sterk gemaakt. Want voor een carrière in de muziek moet je sterk zijn. Je moet kun nen incasseren en nooit de moed opgeven. Ik vind trou wens dat ik al heel wat heb be reikt. Ik heb een cd uit met lied jes waarvan ik jaren droomde om ze op een plaatje te zetten. Mijn eigen kop staat op die cd, ik heb die liedjes zelf geschre ven en ik zing ze zelf. Dat be schouw ik als een heel groot persoonlijk succes." DOLORES Ad Gerritsen: „Als ik tekeningen of schilderijen maak, merk ik dat ik altijd uitkom bij onderwerpen die je besmet kunt noemen. foto cf «nhem yvonne jansen Hoeren, terroristen, psychopa- kampbeulen: het zijn al geen lieverdjes die de ^langstelling van beeldend hinstenaar Ad Gerritsen trek- In het Museum voor Mo derne Kunst in Arnhem toont hij louter boeventuig. Acht mo numentale portretten van moordenaars, die meer dan een voetnoot in de criminologie kregen. Gerritsen is wat beduusd van het feit dat de tekeningen (zo'n twintig jaar geleden nog onder het bewind van Pierre Janssen aangekocht maar niet eerder getoond) zoveel opzien baren. Het betreft geen O.J. Simpsons of Lee Harvey Oswalds, maar VENDUEHUIS Der Notarissen te 's-Gmveithage, sedert 1812 Nobelstraat 5,2513 BC 's-Gravenhage Telefoon 070-365 88 57 Het Venduehuis der Notarissen weer in Voorschoten Kosteloze taxatie van uw kunst en antiek Schilderijen - Zilver en juwelen - Porselein Kunstnijverheid - Meubelen - Boeken Onze beëdigd taxateurs informeren u graag over waarde en mogelijkheden tot veiling van uw schilderijen en kunstvoorwerpen. Voor de beoordeling van boeken is een taxateur van boekenveiling Burgersdijk en Niermans aanwezig. Van grote objecten kunt u een foto laten zien. Dinsdag 16 februari Voorschoten, De Gouden Leeuw, Veurseweg 180 12.00 -17.00 uur Voor nadere inlichtingen kurit i tamelijk 'oudbakken' moorde naars, van rond de eeuwwisse ling. De meest uiteenlopende media bellen voor interviewaf spraken naar aanleiding van de bescheiden tentoonstelling. Kennelijk is het onderwerp 'hot'. Gerritsen: „Als ik tekeningen of schilderijen wil maken, merk ik dat ik altijd weer bij onder werpen uitkom die je haast be smet zou kunnen noemen. Of liever gezegd: onderwerpen met een verleden." Het waarom van zijn onderwerpkeuze kan en wil hij niet beschrijven: „Ik stel mezelf daarover ook niet zoveel vragen. Op het moment dat je zoiets in woorden gaat vatten, klink je als een amateur psycholoog en dat wil ik vermij den." Het verleden waarop Gerrit sen bij deze portrettenreeks doelt is de leer van de Italiaanse psychiater en criminoloog Ce- sare Lombroso.( 1835-1909), die op een 'wetenschappelijke' ma nier studie maakte van misda digers. In diens theorie zijn cri minelen al aan hun uiterlijke kenmerken te herkennen, zoals een wijkend voorhoofd, gepro nonceerde jukbeenderen en een asymmetrisch gelaat. Lom- broso's opvattingen waren we tenschappelijk niet houdbaar, wel leverde hij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de criminologie, omdat hij de noodzaak van systematisch onderzoek bepleitte. Gerritsen vond afbeeldingen van 'zijn' criminelen in twee oude boeken over criminologie die hij eigenlijk puur om de moralistische titels kocht. Het ene heette 'In de groei bedor ven' en ging over een politie man in Parijs die een archief bijhield van bewijsmateriaal. Voor die tijd was het gebruike lijk dat de politie ergens op af ging en vervolgens een aantal mensen inrekende in de hoop dat de goede erbij zat. In het boek wordt onder meer be schreven hoe een zwarte man, Tom Tom, een moord pleegde. Hij boorde een gat in de vloer, liet daardoor een uiterst giftige tropische duizendpoot zakken, waarna het beest bovenop zijn beoogde slachtoffer viel. De vermoorde had alleen twee kleine stipjes in zijn nek, verder was er aanvankelijk geen be wijsmateriaal te bekennen. Gerritsen wil geen "waarde oordeel uitspreken over de moordenaars en hun daden: „Het gaat me puur om de men sen, niet hun motieven of de omstandigheden die ze tot moorden aanzetten." Portretten van Ad Gerritsen t/m 23 mei in het Museum voor Moderne Kunst in Arn hem. recensie maarten baanders Niets is vanzelfsprekend in 'Byrd' van het choreografenduo Leine Roebana. Het lijkt of de dansers aan geen van de gebaren die hun lichamen maken, gewend zijn. Ze worden opgejaagd, staan onder hoogspan ning en zijn ten prooi aan een schelle dis harmonie. Geen enkele beweging is gericht op een rustpunt. Vaak lijkt het alsof zij van buitenaf bestuurd worden. De houdingen zijn extreem door een ongewoon gebruik van de gewrichten. In hoog tempo zien we de lichamen opgaan in intrigerende kron kelingen, verkrampte krommingen en sub tiele golven. Als er samen gedanst wordt, doet dit pijnlijk aan. De één houdt het hoofd van de ander in de handen geklemd en het lichaam wappert onder het gepijnig de hoofd. Een opvallende plaats heeft het virginaal. De tonen van dit oude instrument klinken verdwaald in de onrustige compositie van Yannis Kyriakides met zijn onverwachte ge luidsimpulsen. Maar er worden ook stuk ken van de barok-componist William Byrd op gespeeld. De titel wijst erop dat dit een belangrijke rol speelt en inderdaad sprin gen de passages op deze muziek eruit. De danser en de danseres kleden zich er speci aal voor in een jurk en een indianentooi. 'Byrd' laat je de ontworteling voelen die ontstaat als je onafgebroken met bewegin gen geconfronteerd wordt die je vreemd zijn. Dat is niet het enige fascinerende. Die bewegingen zijn zeer rijk gevarieerd en worden met een bewonderenswaardige energie en lenigheid uitgevoerd. In Leiden uitgegeven tijdschrift heeft abonnees tot in China leiden caroline van overbeeke Het wereldberoemde boek 'Wil de zwanen' van Yung Chang is geen Chinese literatuur. Dat zelfde geldt voor het 'Leliethea ter' van Lulu Wang. „Wilde Zwanen is oorspronkelijk in het Engels geschreven en Leliethea ter in het Nederlands", verdui delijkt Mark Leenhouts. „Het is jammer dat uitgevers zo weinig echt Chinese literatuur willen uitgeven", vindt Jan De Meyer. „Ze hebben alleen belangstel ling voor commerciële boeken over hoe erg het was tijdens de Culturele Revolutie." De Meyer en Leenhouts zijn in Leiden afgestudeerd in de ta len en culturen van China en mogen zich sinoloog noemen. Ze maken deel uit van de 7- koppige redactie van het tijd schrift voor Chinese literatuur, Het Trage Vuur. Dit in Leiden uitgegeven tijdschrift wil een platform zijn voor uit het Chi nees vertaalde literatuur en poëzie. Nummer zes, een the manummer over dieren, ligt in middels in de boekwinkel. Het tijdschrift oogt fraai: een foto van een Chinees meisje siert het voorplat en de steun kleur is ditmaal paars. Alle nummers hebben die vormge ving. De foto is elke keer ver schillend, de modellen zijn wil lekeurig. „Zelfs het meisje van het Chinese winkeltje aan de Pieterskerkchoorsteeg heeft een keer geposeerd", vertelt Leen houts. „Met de vormgeving van Pieter Boddaert, afgestudeerd aan de Rietveldacademie, heb ben we zelfs een prijs gewon nen in België op een beurs voor tijdschriften." Het eerste nummer van Het Trage Vuur, een Vlaams/Neder landse co-productie, verscheen in het najaar van 1996 met sub sidie van onder meer het Prins Bernhard Fonds. Inmiddels krijgt de redactie geld van de Vlaamse regering. Daarmee kan ze drie keer per jaar een num mer uitbrengen in een oplage van 800 exemplaren. De Meyer: Jan de Meyer en Frank Leenhouts: „Het is jammer dat uitgevers zo weinig echt Chinese literatuur willen uitgeven." foto loek zuyderduin „Van de Nederlandse regering krijgen we geen geld. Ze vindt dit geen Nederlandse cultuur en acht het niet haar taak om aan de verspreiding van Chine se literatuur te doen." Het nummer over dieren be vat een aantal korte verhalen, vertaald uit het Chinees, ge dichten en tekeningen van zo wel moderne schrijvers als klas sieken. Het eerste verhaal van Ba Jin getiteld 'De hond' is een aangrijpend relaas van een ver schoppeling die liever een hond wil zijn dan langer door het le ven te moeten als ongewenst mens. Uiteindelijk gelooft hij dat hij de door hem gewilde ge daantewisseling heeft onder gaan. .Opnieuw ontmoette ik de roze benen. Ze wandelden langzaam naar me toe. Ze wa ren als twee ronde pilaren. Ik kon mezelf haast niet bedwin gen tot ze tot bij mij zouden ko men. Ik was dolgelukkig, want ik was nu ook een hond. Het ge luid van leren schoenen kwam naderbij. Op vier poten stormde ik wild op de benen toe. Ik hield de roze betten waarnaar ik zo lang verlangd had in een innig omarming gekneld. Ik drukte mijn gezicht tegen ze aan. Ik likte ze. Ik rook een vreemde geur. Ik werd dronken van ge luk." Jan De Meyer over de selectie van de verhalen: „Het eerste criterium voor ons is dat de tekst mooi moet zijn. We willen laten zien hoe rijk de Chineze literatuur is. Dat land heeft een literaire traditie van meer dan 3000 jaar. En dat verleden is nog altijd voelbaar in heden daagse verhalen en romans. Het is een continu proces van ongelooflijke rijkdom en be staat niet alleen uit egodumen- ten zoals Wilde Zwanen." Het maken van het tijdschrift kost veel tijd. „De redactie be staat uit vrijwilligers", aldus De Meyer. „Wij selecteren de stuk ken. We beoordelen oorspron kelijk in het Chinees geschre ven stukken. De vertalers, on der wie Sinologen van de Leid se universiteit, kunnen we in middels wel een vergoeding be talen uit het potje van de Vlaamse regering. Zonder die subsidie zouden we helemaal niet kunnen bestaan." De titel van het tijdschrift - het karakter staat een beetje verstopt op de zijkant - is een woordspelletje. „Het Chinese karakter betekent 'een mild vuurtje' waarmee je een beren- poot kunt klaarmaken. Maar dit karakter betekent ook literatuui of beschaving. Zo krijg je dus iets als: het vuur van de litera tuur." Het tijdschrift heeft ongeveei 350 abonnees. „Vijfhonderd abonnees zou mooier zijn", al dus Leenhouts. „Dan zouden we quitte kunnen spelen. We zouden ook het liefst een uitge ver willen die voor de distribu tie zorgtNu doen we echt veel zelf: we vouwen de kaft en we versturen de acceptgiro's. De tijdschriften doen we zelf in de enveloppen: we hebben abon nees tot in China. Echt, een uit gever zou alles veel makkelijkei maken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9