Meevliegen met de insecten
Wachten op de Messias in de Bijlmer
Girlpower met pofmouwtjes
Films
De fluwelen goudmijn
«apenfamilies leven op de rotsen en in oude tempelruïnes in de
Fougea's familiefilm Hanuman, die deze week in première gaat in
ion, Leiden; Tuschinski, Den Haag en City, Amsterdam.
EVUE CINERAMA 1(020)
876
•my of the State 12.45 (zo niet),
30.18.30.21.30
EVUE CINERAMA 2
ctical Magie 16.00,18.45,
,00; do vr ma di ook 13.15
us is een Palestijn: 21 30
PS0 1 (020) 6234876
After. 13.00. 16.00, 19.00,
.00
Prince of Egypt: 15.45
CENTER (020)6236615
Quarry 19.00
sten 16.30. 19.15, 21.45; zo ook
15,14.00
Vita Bella 16.15, 19.00,
00, zo ook 11.00, 13.45
light: 16.30, 22.15; zo ook
15. 14.00
unders: 16.30, 19.15, 21.45; zo
11.15, 14.00
MAAMSTELVEEN(020)
175
do vr zadi wo 20.30
MA 1(020)6151243
jmyof the State: 19.15, 22.00
MA 2
Horse Whisperer: do zo ma di wo
DO; vr za 17.45,21.30
(020) 6234 579
rtTreek: Insurrection: 12.00,
15,16.30, 19.15,21.30
e's Something About Mary:
.45,19.00, 21.30; do vrmadi
12.15, 14.30
Y6
Z: 13.45, 15.45, 17.45, 19.45,
45
18.45, 21.15; do v
00.16.30
IET (020) 6273434
■vetGoldmine 19.30, 22.00; za
jvoook 16.15
numan: 19.00; vr za zo wo ook
.00
the Company of Men vr za zo wo
WIS DEN HAAG
.ON tel. 070-3471656, in win-
trum Babylon.
n Palestijn 16 jr., dag.
D021.3O; do vr ook 14.00 16 15
letGoldmine 16 jr., dag. 19.00
45
16 jr., dag. 19 00 (beh. di)
45: do vr ma dt ook 13.15.
lerèvéedes Anges 16 jr.di
30.
ney's: Een Luizenleven al za zo
11.30 14.00 16.30.
Itjeal., za zo ma di wo 11.30
30.
lelineal., za zo ma di wo 11.30
45
kieen de Chocoladefabriek al., za
di wo 14.00.
fROPOLE 1 tel. 070-3456756,
•egielaan 16.
«Joe Black 12 jr.. dag. 13.00,
45.20.30.
JPOLE 2
uizenleven aldag. 13.30 16.15
3P0LE 3
Horse Whisperer 12 jr., dag.
JO.
|lanal org. versie, dag 18.30.
al.zazo madi wo 13.30 16.15
DP0LE4
16 jr dag. 16.15 19.00,
15.
Ned. gespr. za zo ma di wo
ROPOLE5
'Prince of Egypt a I., dag. 16.15.
Truman Show 12 jr., dag. 19.00
45.
'rins van Egypte (Ned. gespr.) al.,
"madi wo 13.30.
u Scheveningen tel. 070-
38, Kurhausweg 2.
Siege 16 jr dag 16 40 19.10
h 40 do vr ook 11.50 14.10.
e «ical Magic 12 jr., dag. 13.00,
MaskofZorro 12 jr., dag. 15.30
12.00, 14.20, 16.50, 19.20,
22.00.
Disney's: Een Luizenleven (Ned. ge
spr.) 12 jr., dag. 11.20 13.30
15.40.
Disney's: a Bug's Life al., dag. 17.20
19.30 21.50.
Abeltje al., za zo ma di wo 13.20,
15.50.
Mulan (Ned. gespral.. za zo ma di
wo 12.20, 14.30.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Leaf on an Pillow 16 jr., dag. 19.15
21.45. maalleen 19.15. vr 15.30zo
madi wo 16.15
Festen 16 jr., dag. 19.15, 21.45 zo
madi wo 14.00 16.15vrook 15.30.
Kurt and Courtney 16 jr.do vr za zo
19.15 zo ma di 14.00.
Het Vijfde Seizoen 16 jr., do vr za zo
21.45 zo madi 16.15
Once upon a time in the West 16jr.,
madi wo 19.15 wo ook 14.00.
BJade Runner 16 jr., vr 15.30
Sneak Preview 16 jr., ma 22.00
Astrid Lindgren vertelt al., Ned. ge
spr. (vanaf 4 jr.), zo wo 14.00.
Poppenanimaties al., zo 14.00
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Meet Joe Black 12 jr., dag. 17.10,
20.50.
Enemy'of the State 16 jrdag.
10.40, 13.20, 16.00. 18.40,
21.30.
Disney's: Een Luizenleven al dag.
10 30 12.40 14.50.
Even after. A Cinderella story al., dag.
16.10 19.00 21.40. do vr ook 10.50
13.30
Antz al., dag. 10.55, 13.00, 15.00,
17.00, 19.30, 22.00.
There's Something About Mary al.,
dag. 21.50.
A Perfect Murder 16 jr.. dag. 21.20;
dovrook 11.20, 13.40.
Practical Magic dag. 16.20, 18.50.
You've got m@il zo 15.20 18.50
Abeltje al za zo ma di wo 11.20,
13.40
Mulan Ned. gespr. al za zo ma di wo
11.30, 14.00.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Alle films Nederlands gesproken.
Whales al., dag. 12.00, 14.00,
17.00 za zo ma di wo ook 10.00. (zie
ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.)
Africa's Elephant Kingdom al., dag
11.00, 13.00, 16 00, 18.00. (zie
ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.)
-Everest al., dag 15.00,19.00
Thrill Ride al., dag. 20.00.
Reuzen der Aarde al., dag. 21.00.
Disney heeft de slag te pakken met computergestuurde animatiefilms
Disney is erin geslaagd om op overtuigende wijze Erik of
het klein insectenbroekje tot leven te brengen. Net als de
hoofdfiguur in Godfried Bomans' klassieke boek, waan
je je in Een luizenleven (Engelse versie: A bug's life), in de
wereld van de insecten. Je voelt je even groot als de mie
ren en kijkt op tegen een wandelende tak of een sprink
haan. Kortom: je kunt je identificeren met de insecten
om je heen, terwijl het toch allemaal door de computer
gefabriceerde verzinsels zijn.
Hamam, II Bagno Turco vr 16.15
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
Aprile 19.45,22.15
KRITERION (020) 6231708
Jezus is een Palestijn: 17.30, 20 00,
22 00 (di niet 22.00)
State of Dogs 19 30, 21.30 (ma niet
21.30)
Wintersleepers: 17.00
Dangerous Liasons: ma 21.45
RIALTO(020)6753994
Leaf on a Pillow: 20.00
Festen: 17.45, 19.45, 22.00 (di
met 22.00), do za zo wo ook 15.30
Het Vijfde Seizoen: do za zo wo
21.45
Comedian Harmonists ma di wo
21.45
Die Salzmanner von Tibet: 18.00
(beh zo)
Providence: do vr wo 15.45
Wilde: vr 15.30
Like Grains of Sand: di 22.00
Hana-Bi: za 15.45
THE MOVIES 1 (020) 6386016
Festen 17 00, 19.45, 22.00; zo ook
12.45, 14.45
THE MOVIES 2
La Vita E Bella: 17.15, 19.30.
2145
THE MOVIES 3
The Prince of Egypt: 17.30; zo ook
13.15, 15.15
The Truman Show: 20.00; vr za ook
00.15
Lock, Stock: 22.15
THE MOVIES 4
Abeltje 17.15; zo ook 12.30, 15.00
Antz: 19.30,21.45
TUSCHINSKI1(020)6262633
Blood and Sand zo 10.30
Meet Joe Black: 12.15, 16.15,
20.30
TUSCHINSKI 2
A Bug's Life: 13.15, 16.00, 19.00,
21.45
TUSCHINSKI 3
The Siege: 15.15, 18.15 (zoniet
18.15),-21.15; do vr ma di ook
12.15
You've Got M@il: zo.18.30
TUSCHINSKI 4
La Vita E Bella: 12.15, 15.15,
18.15,21.15
TUSCHINSKI 5
What Dreams May Come 13.15,
16.00, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
Beloved: 16.30, 20.30; do vr ma di
ook 12.30
DE UITKIJK (020) 6237460
Velvet Goldmine 19.30, 22.00; zo
ook 12.30
Elizabeth: 14.45
Lock, Stock 17.15
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Een Luizenleven. Regie John Lasseter.
Met de stemmen van Peter Lusse, Kees
Prins, Isa Hoes, Leontien Ceulemans, Rob
Kamphues Te zien: Lido, Leiden; Baby-
Ion, Den Haag, Metropole, Den Haag;
Tuschinski, Den Haag, Pathe, Schevenin
gen Te zien in de originele Engelse versie
(A bug's life): Pathé, Scheveningen.
Veel is er vooraf te doen ge
weest over de twee 'mieren
films' die nu tegelijk in de bio
scoop draaien: Antz, de tweede
animatiefilm van DreamWorks
(de filmstudio van onder ande
re Steven Spielberg) en A Bug's
Life, de tweede computerani
matiefilm van John Lasseter en
de Pixar Animation Studios en
Walt Disney Pictures. Het ver
haal wil dat de bij Disney weg
gelopen producent Jeffrey Kat
zenberg het idee voor een 'mie
renfilm' meenam naar Dream
Works. Maar ondanks dat lijken
de films - en zelfs de mieren -
nauwelijks op elkaar. Antz is
een komische mierenfilm voor
oudere kinderen en volwassen,
met een verbale hoofdrol voor
Woody Allen, terwijl Een luizen
leven een echte kinderfilm is en
naast mieren een hele batterij
andere insecten ten tonele
voert.
Het verhaal van Een luizenle
ven is gebaseerd op een oude
Amerikaanse fabel The Ant and
the Grass hopper. Hierin zeurt
een hongerige sprinkhaan bij
mieren om voedsel omdat hij
zelf te lui is geweest om een
voorraad aan te leggen. In de
film zijn de sprinkhanen wat
agressiever en gemener: ze ei
sen van een mierenkolonie dat
die jaarlijks een deel van hun
voedsel aan hen afstaan, zodat
ze zelf 'een luizenleven' kunnen
leiden. Het gaat fout als Flip,
een wat tegendraadse mier, de
voedselvooraad per ongeluk in
het water kiepert.
Een simpel verhaal dat voor
kinderen gemakkelijk te volgen
is, al kost het wat moeite om de
verschillende karakters uit el
kaar te houden. Want in tegen
stelling tot veel andere Disney-
films zijn er niet slechts een of
twee karakters die de hoofdrol
len spelen. Een luizenleven is
vooral een groepsgebeuren.
Een belangrijke verandering
met vorige Disneyfilms is ook
dat er niet in wordt gezongen
(behalve de titelsong). Ditmaal
dus geen liedjes die de hande
ling onderbreken en ophouden,
maar een opeenvolgend, dyna
misch verhaal met een duidelijk
dramatische structuur.
Het leuke van de film zijn de
vele verschillende karakters, ge
ïnspireerd op louter goedaardi
ge insecten, met daar tegenover
de sprinkhanen als slechterik
ken. In de Nederlandse versie
wemelt het van de woordgrap
pen ('een stouteheersbeestje')
en verbale hoogstandje, maar
de nasynchronisatie is op zich
knap gedaan, net als de tech
niek van de film zelf. In een
prachtig cinemascopeformaat
vliegen we met insecten mee
door de lucht of kruipen achter
ze aan onder de grond. Het lijkt
allemaal heel vanzelfsprekend,
maar het is razendknap wat
hier met de computer tot leven
werd gebracht.
Hans Teeuwen en Kim van Kooten in Jezus is een Palestijn.
FILM RECENSIE
HENK MAURITS
Jezus is een Palestijn. Regie Lodewijk
Crijns. Met: Kim van Kooten, Hans Teeu
wen, Dijn Blom en Peer Mascini. Te zien:
Babyion, Den Haag
Onbedoeld denk je direct aan
de vliegramp met het El Al-toe
stel, wanneer op een gegeven
moment in de film Jezus is een
Palestijn een vliegtuig rechts-
streeks afkoerst op een flat in
de Bijlmer. Net op tijd merkt de
piloot, dat wat hij aanziet voor
de bakens van een vliegveld,
drie grote neonkruisen zijn, ge
plaatst door een groep gelovi
gen die wachten op de komst
van de Messias. Het is een ab
surdistisch tafereel dat repre
sentatief is voor de nieuwste
film van Lodewijk Crijns, waar
in de spot wordt gedreven met
spiritualiteit, sekten, piercing
en de milleniumgekte. Een film
boordevol tekens, symbolen,
thema's en verhaallijnen, met
als hoofdthema's een man die
wacht op de 'verlosser' en het
aloude boy meets girl.
De boy in de film is Ramses
(Hans Teeuwen) die woont in
een landbouwcommune in
Limburg en daar door zijn zus
ter Natasja (Kim van Kooten)
wordt weggehaald omdat zijn
vader (Peer Mascini) in Amster
dam op sterven ligt. In Amster
dam ontmoet Ramses zijn girl,
Lonneke (Dijn Blom). Maar
voor ze bij elkaar in bed liggen
om het allebei voor de eerste
keer te doen - waarbij Crijns
niet terugschrikt voor een echte
neukscène- moeten er heel wat
hobbels worden genomen. Zo
komt Ramses uit een religieuze
sekte waar vrouwen verboden
zijn en waarin de leden bij hun
inwijding een kuisheidsring
door hun eikel krijgen geslagen.
Crijns laat dit gelukkig niet ex
pliciet zien, maar je deinst toch
onbewust even in elkaar wan
neer de sekteleider, de khan-
goeroe, de ring - in de vorm van
doornenkroon - aanbrengt.
Het is slechts een van de vele
piercings die Ramses en de an
dere sekteleden aan hun hoofd
of lichaam hebben en die, net
als in de acupunctuur, allemaal
een functie hebben. Maar on
der invloed van de nieuwe om
geving en vooral van de volup
tueuze Lonneke maakt Ramses
een persoonsverandering door,
waarbij hij zijn ringetjes graag
inruilt voor functionele seks.
Hij maakt een verzelfstandi
gingsproces door dat een van
de grondthema's van de film
vormt. Het andere thema is de
komst van de messias. Iets waar
veel sektes heilig in geloven zo
rond de milleniumwende.
Crijns brengt een bont gezel
schap van gehandicapten en
zoekenden bij elkaar in de Bijl
mer en ook Ramses zoekt zijn
heil bij de 'Palestijnse profeet'.
Jezus is een Palestijn is de eer
ste grote speelfilm van de jonge
filmmaker Lodewijk Crijns (27),
die eerder van zich deed spre
ken met zijn fake-documentai
res Kutzooi en Lap Rouge.
Crijns bewijst met deze provo
cerende film, die bij vlagen her
inneringen oproept aan de
vroege films van Bunuel, maar
ook Lars von Trier's The King
dom dat hij een groot filmta
lent is. Zijn film zit zo vol idee-
en dat het af en toe lijkt of je
naar drie films tegelijk zit te kij
ken. Het is een bizarre zwarte
komedie, waarin af en toe ook
serieuze thema's worden aan
gesneden, die echter ten onder
in een barokke vormgeving met
bewuste provocaties en goed
koop effectbejag. Het is post
puberal humor die niet ieder
een zal aanspreken, maar die
bij vlagen prettig intrigeert en
fascineert.
Provocerende nieuwe film van filmtalent Lodewijk Crijns
Glitterrock heeft nu ookz'n eigen film
FILM RECENSIE
ANDRÉ NIENTIED
Velvet Goldmine. Regie: Todd Haynes
Met: Christian Bale, Jonathan Rhys Mey
ers, Toni Colette, Ewan McGregor, Te
zien: Babylon. Den Haag.
De muziek en mode van de ja
ren zeventig blijven een goud
mijn voor filmmakers. De disco
heeft zijn Boogie Nights en The
Last Days of Disco, punk heeft
The Great Rock 'n' Roll Swindle
en Sid and Nancy, maar de glit
terrock moest het tot nu toe
stellen met een concerttour van
Slade. Todd Haynes brengt
daar met Velvet Goldmine ver
andering in.
Wie een nostalgische trip
naar het begin van de jaren ze
ventig verwacht komt echter
bedrogen uit. Velvet Goldmine
zet de toeschouwer meteen op
het verkeerde been: eerst ver
schijnt er een UFO in beeld,
daarna zakt de camera naar het
geboortehuis van Oscar Wilde,
midden vorige eeuw.
In alle verwarring is in elk ge
val één ding duidelijk: regisseur
en scenarioschrijver Todd Hay
nes gaat het zijn kijkers niet ge
makkelijk maken. Maar we krij
gen een gids in de rol van jour
nalist Arthur Stuart (Christian
Bale). Hij is als Brit aan een
Amerikaans nieuwsblad ver
bonden, dus hem valt de eer
toe een artikel te schrijven over
De Mysterieuze Verdwijning
Van Glamrocker Brian Slade,
alias Maxwell Demon (Jona
than Rhys Meyers). Arthur was
als fan aanwezig bij het concert
en zag met eigen ogen hoe Sla
de vanuit de coulissen werd
neergeschoten. Een publici
teitsstunt, zo bleek later, en dat
werd Slade niet in dank afgeno
men door zijn fans. De aanvan
kelijk weinig doortastende jour
nalist gaat via oogetuigen uit
deze tijd op zoek naar Slade, en
daarmee naar zijn eigen verle
den.
Deze overduidelijk aan Citi
zen Kane ontleende vertelcon
structie doet Velvet Goldmine
heen en weer schieten van 1984
naar begin jaren '70, en van
Londen naar Amerika. We zien
dat Slade pas doorbrak toen hij
zich liet inspireren door Curt
Wild (Ewan McGregor), een
nauwelijks verhulde Iggy Pop.
Slade zelf heeft weer veel weg
van David Bowie in zijn Ziggy
Stardust-periode, maar omdat
Bowie Haynes geen toestem
ming gaf om zijn muziek te ge
bruiken zit er geen enkele Bo-
wie-compositie in Velvet Gold
mine. Wel werd de titel ont
leend aan een obscuur B-kant
je van Bowie. Het zoeken naar
pophistorische bronnen is de
grootste pret van Velvet Gold
mine, waarbij glitterpuristen
zich niet teveel aan historische
onjuistheden moeten storen -
wat verwacht je anders van een
film die opent met een scène
waarin Oscar Wilde door aliens
te vondeling wordt gelegd?
Velvet Goldmine grossiert in
verwijzingen, mystificaties, ho
mo-erotische scènes en show
decors waar Aalsmeer nog een
puntje aan kan zuigen. Alleen
Toni Colette als Mandy Slade.
de ex van Brian komt goed uit
de verf, terwijl Ewan McGregor
zich op toneel mag uitleven. De
centrale personages, Arthur
Stuart en Brian Slade blijven va
ge personages - net zo ongrijp
bare en androgyn als de ikonen
van de glitterrock.
Fiscus steunt Nederlandse film
sche Zaken vorig jaar eenmalig
een bedrag van 15 miljoen gul
den ter beschikking gesteld als
impuls.
Anderhalf jaar geleden sloeg
de Nederlandse filmindustrie
alarm over het voortdurende
geldgebrek. De branche dreigde
ten onder te gaan aan een te
kort aan financiële successen
en de daardoor steeds verder
dalende productiemogelijkhe
den. De toenamlige minister
Wijers van Economische Zaken
pleitte voor een marktgerichte
re productie en financiering
vanuit de markt.
DEN HAAG/HILVERSUM ANP
Nachtvlinder van Herman van
Veen en Ron van Eeden is de
eerste film waarvan de inves
teerder kan profiteren van de
nieuwe fiscale afschrijvingsmo
gelijkheden ter ondersteuning
van de filmindustrie. De voort-
brengingskosten van een bio
scoopfilm kunnen ten laste van
het ondernemingsresultaat
worden gebracht. Daarvoor is
wel een zogenoemde filmver
klaring nodig van het ministerie
van Economische Zaken. Mi
nister Jorritsma gaf dinsdag de
eerste verklaring af. Economi-
FILM RECENSIE
Drew Barrymore en Dougray Scott in Ever After.
MARK VAN DEN TEMPEL
Etfer After, A Cinderella Story. Regie: Andy Tennant. Met Drew
Barrymore, Dougray Scott, Jeanne Moreau, Anjelica Huston. Je
roen Krabbé Te zien Studio, Leiden, Tuschinski, Den Haag.
Het lijkt onzinnig: een sprookje verfilmen als een
serieus liefdesdrama. Maar in Hollywood, waar
de meeste serieuze liefdesdrama's al verkapte
sprookjes zijn, komen ze wel met gekkere ideeën
weg. Als je Shakespeare kunt transformeren van
middeleeuws toneelstuk tot hip tienerdrama,
dan moet een sprookje van Grimm toch een
koud kunstje zijn?
Nu is Ever After, waarin het Assepoester-ver
haal een grondige doorsmeerbeurt krijgt, geen W
illiam Shakespeare's Romeo Juliet geworden.
Maar geslaagd is de film wel, en dat komt door
dat de makers zichzelf de juiste vraag hebben ge
steld. Stel je voor dat het Assepoester-verhaal
van de gebroeders Grimm een geromantiseerde
versie was van een werkelijk gebeurd konings
drama? Dus veranderen er in Ever After geen
pompoenen in rijtuigen, en gaat geen prins het
land door om een glazen muiltje te passen aan
elke damesvoet die hij tegenkomt. Gebleven is
een meisje dat er ondanks de tegenwerking van
haar stiefmoeder in slaagt op eigen kracht de
man van haar dromen voor zich te winnen. Girl
power, met pofmouwtjes en een degen. De toe
komst van de 16e eeuwse Franse tiener Danielle
(Drew Barrymore) ziet er somber wanneer haar
vader (Jeroen Krabbé in alweer een mini-optre
den) onverwacht overlijdt. Vlak daarvoor was hij
in het huwelijk getreden met Rodmilla (Anjelica
Huston), een vrouw die er alles voor over om
voor haar beide dochters een goede partij te vin
den. Danielle kan daarbij alleen maar een bedrei
ging vormen, en mag vloeren gaan dwijlen. Anje-
Gca Huston had van Rodmilla moeiteloos een
boze heks kunnen maken, maar dat was haar eer
te na. Ze is veel geloofwaardiger als kille carrière
jaagster die weet dat je vals moet spelen om iets
te bereiken in het leven. Zo voorziet Ever After
wel meer typische sprookjeselementen van een
hedendaagse invalshoek. Danielle is niet het type
meisje dat achter haar spinnenwiel blijft wachten
op een reddende prins. Ze ontmoet de Franse
kroonprins als ze druk bezig is om vermomd als
edelvrouwe een van haar vaders dienaren terug
te kopen. Hun eerste afspraakje is in een biblio
theek, waar Danielle Thomas More citeert. En
haar grootste vertrouweling is Leonardo da Vinei.
Diens aanwezigheid doet nogal gezocht aan
maar geeft de film wel de leukste scène, waarin
een vrolijk lachende Mona Lisa figureert. Het
gaat te ver om Ever After een historisch geloof
waardige versie van het Assepoester-spookje te
noemen, daarvoor oogt zestiende eeuws Europa
teveel als een themapark. Maar de film heeft
vaart, humor en een hoofdrolspeelster die zo in
nemend is dat je haar veel te Amerikaanse accent
snel vergeten bent.