Met de blijde boodschap de wereld in Niet vermoeien met promotiepraatjes over het geloof Kerk Samenleving ZATERDAG 6 FEBRUARI 1999 REDACTIE DICK VAN DER PLAS. O AMERSFOORT Onlangs is Hans Rietkerk (30) uit Amersfoort afge reisd voor zijn eerste 'zendingsbaan'. Zelf kan hij zich in die term niet goed vinden. „Ik ga werken in Albanië voor Medair, een hulporganisatie op chris telijke basis. Ik noem dat geen zending. Ze sturen mensen naar gebieden die zijn getroffen door na tuurrampen of waar hongersnood is. Een soort Art sen zonder Grenzen. Zijn baan als projectmanager heeft Rietkerk er voor opgegeven. „Na 4,5 jaar werken dacht ik: 'Als ik nu niet ga, komt het er niet meer van'. Drie jaar geleden was ik op het jaarlijkse jongerenzendings- congres Mission. Medair, waar ik nu voor ga wer ken, sprak me erg aan omdat die mensen professio neel werken, met goede spullen. Sindsdien is het blijven kriebelen." Meer dan alleen 'leuk commercieel bezig zijn' en meer dan alleen zijn brood verdienen, dat is waar voor Rietkerk naar Albanië gaat. „En ik wil mijn ge loof eens op een andere manier uitdragen dan door alleen op zondag naar de kerk te gaan." Maar als hij straks kachels en kleding uitdeelt onder gevluchte gezinnen zal hij ze niet vermoeien met promotie praatjes over zijn geloof. „Ik draag mijn overtuiging uit door betrokkenheid te tonen, door te vragen hoe het met iemand gaat. En alleen als iemand me er naar vraagt, zal ik over mijn geloof vertellen." Rietkerk ontvangt van Medair een onkostenver goeding, en krijgt huisvesting en onderdak. Zijn tic ket moet hij wel zelf betalen. Als vrienden en kenis- sen hem willen sponsoren slaat hij dat niet af: wat overblijft, gaat naar Medair. Voordat hij eerst voor drie maanden naar Albanië mocht, heeft hij een intensief 10-daags seminar ge daan. „Ze willen weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Of je een stabiel persoon bent. Zo niet. dan word je niet gevraagd." Als beide partijen na afloop tevreden zijn over de eerste drie maanden, denkt Rietveld er nog een half jaar aan vast te plakken, om daarna in Nederland weer gewoon aan de slag te gaan. Ook Cobie en René Steenhoek uit de Hoeksche Waard gaven tien jaar geleden hun banen op. Hij was computerprogrammeur, zij verpleegkundige. Ze vroegen kerk, vrienden en kennissen hen te steunen en gingen naar Malawi, in Afrika. Hij gaf wiskundeles op een middelbare school en samen met een ander echtpaar hielden ze zich bezig met evangelisatie. Dat hield in: muziek- en filmavonden organiseren voor de schooljeugd en proberen hen te interesseren voor bijbelstudie. „We wilden men sen helpen die het minder hebben maar we zoch ten ook avontuur, wilden iets anders." Van de donaties die ze ontvingen, konden ze rondkomen. Cobie: „We konden er zelfs de interna tionale school voor onze kinderen van betalen, en dat kost 1500 gulden per maand. René en ik zijn al lebei van boerenafkomst. Dat heeft ons erg gehol pen toen we de eerste vijfjaar in Malawi onder zeer eenvoudige omstandigheden op het platteland woonden. Wij misten de rijkdom niet. Het was ab soluut geen opgave." Het is zó goed bevallen, dat het gezin onlangs voor een periode van drie jaar naar Botswana is vertrokken. Daar zullen ze zich uitsluitend met evangelisatie bezig houden. „Het doel daar christenen te maken", zegt Steenhoek, „ervoc gen dat mensen inhoud aan hun leven kunni ven door immoraliteit uit hun leven te banner leven voor hun gezin, voor de medemens en C Maar Cobie Steenhoek is ook tevreden m goed gesprek dat ze voert met iemand die z'i blemen bij haar kwijt wil. Mensen bekeren langrijk, maar mensen helpen staat voorop." Dat mensen in ontwikkelingslanden miss meer behoefte hebben aan voldoende voedi acceptabele levensomstandigheden voor zi hun spirituele leven toekomen, kan Steenhoe helemaal beamen. „Natuurlijk is ontwikkeling nodig. Maar in Botswana gaan we met univers studenten werken. Dat zijn mensen die ree middelen van bestaan hebben." Leidsch Dagblad Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t.a v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANNO 1899 ANNO 1974 Maandag 6 Februari KATWIJK OP 31 December jl. waren in de gemeen te 87 hondekarren. Het aantal inrichtingen, waar krachtens vergunning sterke drank werd verkocht, was 19. KATWIJK Deze week zijn weder een 5-tal bommen ter kantvisscherij vertrokken, zonder echter zoowel als een paar die reeds de vorige week vertrokken, te rug te zijn gekomen; volgende week zullen weder ve len naar genoemde visscherij afvaren. GEMENGD NIEUWS Een vergeten gevangene. De gemeente-veldwachter van het dorpje Oettingen sloot Maandag een zieken landlooper in het ge meentelijk cachot op. Uit nalatigheid, of verstrooid heid, of om wat voor reden ook, vergat de politiedie naar tot Woensdag naar zijn arrestant om te kijken. Toen hij dat cachot binnentrad, vond hij de gevan gene dood op het stroo liggen. Men heeft nog een onderzoek ingesteld of de ongelukkige van honger of van koude gestorven was, doch afgescheiden van de resultaten van het onderzoek is het te hopen, dat de schuldige zijn welverdiende straf niet zal ontgaan. BODEGRAVEN De kans om op hun ouden dag op het jaagpad te loopen, het ongelukkig lot van zoo veel paarden, wordt hoe langer hoe minder. Stoom machines en petroleummotoren maken de jaagpaar- den overbodig. In de vorige maand zijn hier weder motorpakschuitdiensten ingevoerd, één van den heer Nagtegaal, die een geregelde dienst van hier op Amsterdam en de Zaanstreek onderhoudt, en één van den heer Van Aalst, van Bodegraven op Gouda en Leiden, tot vervoer van goederen en vee. Woensdag 6 februari LEIDEN ,,Als ze jarig zijn, roepen ze me al", zegt Bart van Duuren, die maar liefst 45 jaar lang het Leidsch Dagblad heeft rondgebracht. Morgen houdt-ie er mee op; hij heeft iets in zijn rug en bovendien mag je als Je 65 bent er wel eens een punt achter zetten, vindt Van Duuren. ,,Weet je wat leuk is? Ik ben over anderhalve maand ook 45 jaar op het venduhuis werkzaam. Daar word ik ook gepensioneerd, 't Is wat hè?" Dertig jaar heeft Van Duuren in De Kooi "gelo pen". Van kwart over vier tot kwart over vijf, zon der ophouden. Hij vindt het een „geweldige hobby", kent al le klanten en brengt er geregeld weer nieuwe aan. „Veertien dagen geleden nog 8. Oh, het zijn er ondertussen honderden. Niet meer te tel len". ledereen kende Van Duuren? „Ja nou! Jongen ik heb bruiloften meegemaakt. Ik heb zelf ook veel op de planken gestaan vroeger; ik ben een echte humorist". In snel tempo volgen een aan tal grappen en grollen, die door het jonge bezor gersvolk, dat zich die 45 jaar nauwelijks kan voorstellen (wie wel overigens?) gretig worden beluisterd. Vrolijk stapt Bart op de fiets. Morgen nog en dan is het afgelopen. Er zal wel wat gebeuren, in De Kooi. Toen hij 40 jaar kranten rondbracht hebben de mensen even een grote fruitmand bij elkaar geharkt. Ze zullen er nou wel een borrel tje bij doen. Want daar houdt-ie ook van. Bart van Duuren, 45 jaar bezorger van het Leidsch Dagblad, gaat morgen met pen sioen. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) W. F REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R I.M van der Veer, chef redactie Duin-en Bollenstreek W.F Wegman, chef redactie Leiden 071 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging ven het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen 1,-1 betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (biru worden verzonden geldt een toeslag» aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSET1 Voor mensen die moeilijk lezen, sle hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een van het regionale nieuws uit het Le Dagblad op geluidscassette beschik informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur.! ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. Zending is in, zegt Eliza Slager, van de Evangeli sche zendingsalliantie in Utrecht, de overkoepe lende organisatie van zo'n zestig zendingsorganisa ties. Slager zoekt de oorzaak in het steeds grotere aanbod van korte vacatures, van één tot vier jaar. Vooral jongeren vinden dat een aantrekkelijke perio de. Bovendien, zo meent Slager, zien mensen de we reld steeds meer als een klein dorp. De stap om ver buiten Nederland te gaan werken, wordt daardoor gemakkelijker gezet. Bij zending moet je niet meer denken aan eenzame westerlingen die gewapend met tropenhelm en bij bel de bush intrekken op zoek naar te bekeren 'in boorlingen'. „Zendingswerk is tegenwoordig nauw verbonden met ontwikkelingshulp, zowel structureel als in geval van nood. Het doel is mensen helpen met woord en daad, vanuit een christelijke overtui ging." Zieltjes winnen' is niet meer het ultieme doel van zending. „Natuurlijk zijn we blij als mensen door hun kennismaking met zendelingen, met hun werk en hun boodschap ervoor kiezen christen te worden, maar dat moet uit henzelf komen. Dat kun je ze niet opleggen. Een zendeling wordt beoordeeld op het werk dat-ie doet en niet op het aantal mensen dat hij bekeert." Huis en haard opgeven en afzien van een gegaran deerd inkomen, zijn niet de enige eisen die aan zen delingen worden gesteld. Ze moeten ook geschikt worden bevonden; de eisen daarvoor zijn streng. Een hoge opleiding is niet zaligmakend: er worden academici uitgezonden maar ook timmerlieden en electriciens. Volgens Slager is het vooral van belang dat mensen stevig in hun schoenen staan, dat ze flexibel zijn en dat ze over goede sociale vaardighe den beschikken. Verder moeten zendelingen in spe ervan overtuigd zijn dat God hen tot het zendings werk heeft geroepen. Mensen die zendeling willen worden, kunnen reage ren op duizenden vacaturemeldingen uit de hele wereld. Zendelingen bevinden zich in 103 landen. De grootste Nederlandse vertegenwoordigingen zit ten in Israël, Albanië, Brazilië, Suriname en Thai land. „De mogelijkheden zijn onbeperkt, er zijn al tijd veel meer plaatsen dan mensen." Toch schat Slager dat de helft van de sollicitanten de selectie procedures niet doorkomt. Wie wèl eenmaal is goedgekeurd kan niet meteen de koffers pakken. Eerst is er een jaar van voorberei ding, variërend van bijbelstudie tot een praktijkstage in het buitenland. De aspirant-zendeling moet ook sponsors zoeken. Meestal zijn dat vrienden en ken nissen en een of meerdere kerken. Het idee is name lijk dat zendelingen moeten vertrouwen op Gods hulp. De meeste zendelingen komen terecht in een be staand netwerk van collega's, kerken en lokale men sen. Slechts een enkeling vervult een pioniersfunctie, en moet alles zelf op poten zetten. Ook woonruimte is vaak niet voorhanden. Zo moesten vrienden van Slager in de Filipijnse wildernis zelf een hutje bou wen. Hoewel zendelingen dus geen salaris ontvangen zijn er wel degelijk regels aan hun werk verbonden. Zo De kerken lopen leeg, maar zendingswerk is populair. Vijftig echtparen en tachtig 'losse' zendingswerkers heten het afgelopen jaar alles achter om ergens ver weg het evangelie uit te dragen. krijgen ze slechts één keer per contract, meestal drie of vier jaar, toestemming om Nederland te bezoe ken. Een op de zes zendelingen keert voortijdig terug naar huis, hun contract is dan nog niet afgelopen. In veel gevallen heeft dat te maken met problemen in het gezin, ziekte bijvoorbeeld. Maar het komt ook voor dat een gezin niet kan wennen en dat de kinde ren heimwee krijgen. Meningsverschillen met ande re zendelingen zijn soms ook oorzaak van vertrek. De stijgende belangstelling voor zending beperkt zich tot de evangelische kerken, waar altijd al het grootste percentage zendelingen vandaan kwam. „Zij zoeken bewust naar nieuwe gebieden, waar de kerk nog geen voet aan de grond heeft", zegt alge meen secretaris G. van Butselaar van de Nederland se Zendingsraad in Amsterdam. Bij de zogenoemde gevestigde kerken neemt het en thousiasme voor zendingswerk juist af, zegt Van Butselaar. „Dat komt doordat zij vooral samenwer ken met kerken in het land zelf. Die hebben daar hun eigen gekwalificeerde personeel. In plaats van mensen uit te zenden worden er nu veel meer pro jecten gesteund die zijn opgezet door lokale men sen." Ook bij de katholieke evenknie van zending, de mis sie, worden niet langer lukraak mensen naar het bui tenland gestuurd. Volgens fondswerver en hoofd pu bliciteit Jan de Paus van het Centraal Missie Com missariaat is de katholieke kerk al eind jaren 50 afge stapt van het idee dat mensen tot in de verste uit hoeken van de wereld tot het katholicisme moeten worden bekeerd. „We willen nu mensen zoveel mo gelijk in hun eigen waarde laten, ook in hun geloofswaarde. Missie in traditionele zin is dj voor ons een gepasseerd station." Wel zijn er nog zo'n tweeduizend missionaris wel 'traditionele religieuzen' zoals De Paus z( noemt. Dat zijn mensen die zich voor het levi de missie verbinden, zoals de zuster die vanu geloofsovertuiging al jaren in de sloppenwijk Bangkok werkt. „Ze heeft daar geen christen i heen, en heeft ook niemand bekeerd. Ze is dj sluitend om mensen te helpen." Duizenden jo ren meldden tijdens de jaa seling nog aa een opdracht zending tijdei Mission 99, e temationaal 2 dingscongres FOTC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 24