'Je bent zelf verantwoordelijk voor je leven' Trends DINSDAG 2 FEBRUARI 1999 Yoeke Nagel schrijft openhartig boek over ervaringen rond echtscheiding ii Oplossing kruiswoordraadsel van gisteren r< Horizontaal: 1. Jaap, 4. murw. 8: oir, 10: tee, 11: ruip ge, 15: eta, 16: af, 17: nekslag, 20: etre, 21: ogen, 22) span, 24: in, 25: ene, 26: te, 28: non, 29: lid, 32: uu^ oker, 35: pril. a Verticaal: 1: Jong, 2: ai, 5: ut, 6: re, 7: werf, 9: puti; rekenen, 12: nalopen, 14: enten, 16: agent: 18: ere1 aga, 23: snor, 24: iglo, 27: earl, 30: ik, 31: de, 32: Uf ui. Elk jaar eindigen zo'n 37.000 huwelijken in Nederland in een scheiding. Meestal vormt het uit elkaar gaan het sluitstuk van een lang en zwaar proces tus sen twee partners, waarin soms veel wordt gezwegen, ruzie ge maakt. hoop gekoesterd en wanhoop gevoeld. Acht jaar lang was Yoeke Nagel (35) uit Arnhem getrouwd met een man. van wie ze nu zegt: Als ex vind ik hem veel beter en liever dan tijdens mijn hu welijk. Nu proberen we elkaar niet meer te veranderen en aanvaarden we elkaar meer zo als we zijn.'' Twee jaar geleden besloten ze 'na veel onredelijke verwijten' te scheiden. Hun twee dochters, nu zeven en vijf jaar. brengen ze samen groot middels een co-ouderschap. Over haar ervaringen schreef Yoeke het boek "Weg bij hem, terug bij mezelf, dat uit twee delen bestaat. In de eerste 90 bladzijden venellen twintig \TOuwen openhartig over hün scheiding, twijfels en verbazing over hoe goed het vaak met hen gaat na de scheiding. Iteke Weeda, gezinssociologe en hoogleraar emancipatiezaken, beschrijft kort de 'redenen, vooroordelen en mogelijkheden voor innerlijke groei'. De twee de 100 pagina's bevatten prakti sche tips, adressen, geldadvie- zen, rekenschema's, telefoon nummers over hoe 'zo goed mogelijk' te scheiden. ..Tijdens mijn eigen scheiding had ik graag ervaringen van an dere vTouwen willen horen. Vooral het moment om de knoop werkelijk door te hak ken, stelde ik maar uit en uit. De mens is geneigd te leven in hoop. Als je overweegt te schei den, zie je een groot zwart gat voor je. Kan ik het in mijn een tje. red ik het financieel, hoe moet het met de kinderen. Kan ik het hèm aandoen, redt hij zichzelf. Hoe ga ik verder? Op die vragen probeer ik een ant woord te geven in dit boek." Is haar boek een pleidooi om te scheiden? Yoeke Nagel: „Nee. Uit elkaar gaan is een lood zwaar proces, niemand doet het 'zomaar'. Ik wil dat dit boek mensen - vrouwen èn mannen - helpt beter inzicht te krijgen in hun eigen situatie, zodat ze meer en afgewogener in staat zijn de verantwoordelijkheden te nemen voor hun levenskeu zen. Alleen al het feit dat je te gen je partner zegt: 'Ik ben op dit moment niet zo gelukkig met jou', kan de redding zijn voor een huwelijk. Dan kun je gaan praten, en is er ergens een opening voor overleg. Wat mis jij, wat mis ik, wat kan jij, wat kan ik, kunnen we samen ver der en hoe dan? Want op zich zelf geloof ik heilig in partnerre laties. Door intiem om te gaan met een medemens - en intiem reikt verder dan seks alleen, het gaat ook om vertrouwen, aan dacht en begrip - kun je worden wie je bent. Pas als je steeds meer merkt dat die ander je be perkt in je eigen groei, jouw in teresses, dan moet je je - het liefst samen - gaan afvragen of doorgaan nog wel zin heeft. Het kan best zo zijn dat je twintig, dertig jaar heel goed met elkaar optrekt, maar dan 'klaar' met elkaar bent. In dat geval is het beter, als je ieder je eigen weg gaat. Dat is geen schande." 'Waarom-vragen' helpen niet erg in een vastlopende relatie, vindt Yoeke Nagel. Beter zijn de 'hoe dan-vragen'. Zwijgen is dodelijk, praten beter, hoe moeizaam en onbeholpen soms ook.Als je er samen niet verder mee komt omdat je on derlinge patronen zijn vastge roest en ingesleten, haal er dan eens een derde bij. Dat hoeft niet meteen een professionele buitenstaander te zijn. Een vriend, vriendin in wie je (sa men) vertrouwen stelt kan ook helpen met die ene opmerking of tip, die je trouwens ook 'zo maar' kunt horen door een ge sprekje met een wildvreemde in bus of trein. Als er écht geen vooruitgang is, probeer dan te scheiden in zo goed mogelijk overleg, zonder al te veel woe de, hoe bevrijdend de scheld partijen ook kunnen zijn." „Stop met een huwelijk dat al leen in stand blijft 'vanwege de kinderen.' Voor opgroeiende kinderen is het rampzalig thuis te komen in een verkilde sfeer waar geen liefde (meer) is tus sen de ouders. Ook al zeg je er niets over, en spreek je af ruzies en conflicten 's avonds uit te praten, dat helpt geen zier. Kin deren voelen feilloos aan dat er iets aan de hand is, en als ze er het fijne niet van weten gaan ze er met hun grenzeloze fantasie mee verder, geven ze zichzelf mogelijk de schuld. Verschrik kelijk." Elke drie maanden overlegt Yoeke Nagel zorgvuldig met haar ex, die elders in de wijk een eigen huis heeft. Wanneer zijn de kinderen bij jou, wan neer bij mij? Eén keer per week eten ouders en kinderen sa men. Ze beseft dat het een bijna ideale situatie lijkt „Voor co- ouderschap moet je beiden wil len vechten, positief gezien dan. Het is voor kinderen fijn als ze weten dat er twee huizen zijn, waar ze onvoorwaardelijk welkom zijn, waarvan ze weten dat er iemand zit die van hen houdt, die met hen praat, het huiswerk helpt maken." Makkelijk, maar verkeerd, is het Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf eo een van zes letters te wor den ingevuld. Het woord van vijf let ters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1, het woord bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1. Als de hele puzzel juist is inge vuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een 1Kleur - hemelgeest - dunne lat; 2. naad - tijdig - resterend; 3. draaikolk - draaien - berouw; 4. cijfer - heester - veeleer; 5. tennisterm - toverkunst - raadsel; 6. schuine strook - hemelwater - slank en zwak; 7. vlak - prent - dronkaard; 8. kier - éénjarig dier - toegang; 9. snijwond - rivier in Frankrijk - rode kleurstof; 10. strook - specerij - rieten lokfluitje. Oplossing van maandag: Horizontaal: 1. Neen; 4. nest; 7. regen; 9. va; 10. til; 11. Io; 13. are; 14. loop; 17. eraf; 18. uit; 19. taak; 21. soep; 24. aai; 26. al; 27. nul; 29. in; 30. poter; 32. trip; 33. taal. Verticaal: 1. Nevel; 2. er; 3. net; 4. nel; 5. en; 6. troef; 8. gin; 11. irade; 12. Po; 13. ar; 15. oraal; 16. puk; 17. ets; 19. taart; 20. ai; 22. om; 23. panel; 25. put; 27. nop; 28. Let; 30. pi; 31. om vooral de énder verwijten te maken, vindt Nagel. „Het is heel moeilijk, maar noodzake lijk om naar je eigen rol te kij ken als vrouw, als moeder, als man, als vader. Een mens is HEINZ moeilijk te doorgronden. Wie kent zichzelf écht goed? De ver antwoordelijkheid voor je eigen leven begint bij jezelf. Van daaruit kun je de kracht ont wikkelen om, misschien alleen, verder te gaan. Een nieuwe re latie? Begin er pas aan als je hebt gekeken naar en geleerd van je eigen fouten in je voor bije huwelijk. Zie je eigen val kuilen onder ogen, aanvaard ze, R I P geef ze een plaats in je leven en probeer het pas dan opnieuw." ('Weg bij hem, terug bij mezelf, vrouwen over him scheiding, is verschenen bij uitgeverij De Kem in Baam. Prijs f 29.90) ^■1 Accentmeubels Behalve tafelfauteuils - be kleed en met armleunihgen - zien we nu ook bij leuninglo- ze stoelen steeds meer bekle de zittingen en rugafwerkin gen. Armleuningen hebben vaak als nadeel dat ze bij het aanschuiven botsen met het tafelblad. De Nederlandse fa brikant Arco heeft hier een slimme oplossing voor. De ronde tafel Geos kan met be hulp van metalen ringen ver hoogd worden van 72 tot maximaal 78 cm. Veel banken en fauteuils zijn in sofamodel uitgevoerd, waarbij soms in genieuze trucs zijn toegepast om van een zetel een ligstoel en omgekeerd te maken. \d fabrikanten gebruiken hoai steunen. Er is zelfs een ci hoofdsteun met geïntegrei de koptelefoon. Zitmeubeh zijn tot hele zitlandschapp uit te bouwen, waarbij oofr afzonderlijke onderdelen in complete meubelen bruiko baar zijn. In een Keuls daja blad sprak men in dit ver-if band van 'echtscheidingsd meubelen'. Gaat een paarle elkaar dan kan men zitmef: beien, maar ook sommigen fels, bedden en kasten ge-d woon verdelen en houdt i0 der toch een combinatie c over. h Milieu vriendelij k TOM POES Heer Bommel en de Killers Echtscheidingsmeubilair Ecologie is een belangrijk thema, dat zich onder meer uit in een milieuvriendelijke afwerking van hout met olie en was. Bij slaapkamers ma nifesteert zich dat in de aan dacht voor nieuwe typen ver stelbare matrassen en bedbo- dems. Een Duitse fabrikant brengt een pocketvering, waarin het veerelement van aluminium is vervaardigd. Veel gezonder dan staal, zegt men, omdat aluminium geen magnetische werking heeft en dus niet onderhevig is aan de invloed van aardstralen. Bedden met een hoogte vt 50 cm, oorspronkelijk be-r, dacht voor senioren, zijn tr genwoordig ook populair L« jongeren. Zeer sfeervol ter^l slotte was de licht- en ver^ tingsshow, dit jaar voor her eerst. Een keur aan design^ verlichting en avantgardisig sche armaturen en een ru^ aanbod voor de klassieke iit richting. Tot slot een lichti^ dat we bij een meubelfabrp kant aantroffen: door Philu pe Starck ontworpen (vou's deuren met verlichte gre^ Een minimalistisch uitgevoerde leren fauteuil. De klok sloeg twee toen heer Ollie de ogen opsloeg. De gelagkamer lag verlaten voor hem en de wind huilde klagend door de klapdeurtjes, het vertrek met een ijzige koude vullend. „Brrr..." sprak hij met zwakke stem. „Umpf... W-wat eh... w-waar.., Ooh! Ik heb even geslapen, geloof ik... Ik bedoel..." „We hebben twee uren ge slapen", zei Tom Poes. „Om twaalf uur hebt u die klok op gang ge bracht." „Oh", hernam heer Bom mel. Hij wierp een glazige blik op het oude uurwerk, dat hol in de stilte stond te tikken en rilde. „Ik heb een TOMPOES n-nare droom gehad", hernam hij. „Iets met twee koeienjongens. Ze wilden op mij schieten, jonge vriend! Op mij, een vreedzaam heer, die het geweld verfoeit! Het was vreselijk, net alsof het echt was." „Het was echt", zei Tom Poes. „Ik zag ze dui delijk, vervolgde heer Ollie mijme rend. „Ze hadden zakdoeken voor en ze... Wat? Wat zei je daar?" „Het was echt", herhaalde Tom Poes. „Ze hebben werkelijk geschoten. Met proppenschieters, leek me." Heer Bommel rees huiverend uit zijn stoel omhoog en staarde verwilderd naar het vervallen interieur, waar de wind doorheen floot. „Het w-was echt!" riep hij op schrille toon. „Ik ben be schoten; ik voel het! Help!" Met deze woorden greep hij zijn vriend bij de hand en trok hem met grote snelheid naar de uitgang. „Wacht even", zei Tom Poes nog. „Dat schieten was niet echt, lijkt me. We leven nog." Maar heer Ollie was door het dolle heen. Hij wierp het meubilair terzij de en sprong door de klapdeurtjes naar buiten. Heer Bommel en de Killers Buiten was het ijzig koud en de maan wierp vale lichtplekken op de houten muren, waar grillige schadu wen zich in de hoeken'samentrok ken „Vlug!" hijgde heer Ollie. „In de auto! Is er iets achter ons, j-jonge v- vriend?" „Nee", zei Tom Poes. „Alles is uitgestorven. Maar prettig vind ik het hier ook niet, hoor. Ik wilde, dat ik alleen op reis gegaan was." Heer Bommel schonk geen aandacht aan deze woorden. Hij sprong achter het stuur, startte de motor en al spoedig stoof de Oude Schicht met grote snelheid het nare plaatsje uit. Achter hen snerpte een schril gefluit, ge volgd door een ander geluid, dat ijl boven het joelen van de wind hoor baar was. „W-wat was dat?" stamel de heer Ollie, onzeker door de heu vels sturend. „Was dat gehinnik?" „Misschien wel", zei Tom Poes. „Het zou kunnen. Kijk, er komt slecht weer. Er hangen zwarte wolken bo ven het stadje, heer Bommel." „Voor ons schijnt de maan nog", prevelde de chauffeur. Hij keek op noch om, maar dreef zijn voertuig verbeten door het hobbelige landschap. „Ik hoor hoefgetrappel", hernam Tom Poes. „Weet u wat ik denk? Het komt allemaal van die klok. Toen u dat ding op gang bracht..." „Welja", riep heer Ollie driftig uit. „Ik heb het weer gedaan. Altijd ik. Ik ben de schuld van het slechte weer en van jouw bedorven reisje en direct is het nog mijn schuld, dat er op ons ge schoten is door een paar eh..." „Een paar killers", vulde Tom Poes aan. „Maar ze schoten op onze tijd, niet op ons." Mobiele kast Bij Behr Möbel was een op vallend kastidee te zien, een mobiel ontwerp van de Ham- burgse designer Peter Maly. Basis van dit systeem (Alas) vormt een vrij in de ruimte op te stellen middenas - die tussen plafond en vloer klem gezet wordt. Aan deze as wor den zwenkbare - en bij ver huizing in twee delen opklap bare - deurvleugels gemon teerd, waarachter berging| op zwenkwielen worden piaatst: ladekasten, open 1 schappen, garderobestani daards, tv- en pc-bergingei en dergelijke. Het systeeri^ kan eenvoudig worden or en uitgebouwd en leent zL voor toepassingen door hr hele huis. De prijs voor eGg met twee deurvleugels ligtj om en nabij de 4000 guldtp 1 Geometrische vormen IS ik Team by Wellis brengt een reeks roomcontainers, ont worpen door Kurt Emi. Voor deze bergmeubelen is hij uit gegaan van geometrische grondvormen: cirkel, drie hoek, vierkant en rechthoek. Door de skeletconstructie ma ken de meubels een bijna zwevende indruk. Toegepaste materialen: aluminium, mat, helder of blauw glas, en no tenhout. De meubels hebben geen uitgesproken achterkant en komen daardoor ook mid denin een vertrek goed tot hun récht.-De losse meubel stukken zijn vaak flink aan de prijs (van enkele tot vele dui zenden guldens). Maar de1^ consument geeft moment graag geld uit voor meubt met kwaliteit en duurzaaöj heid. Ér komen steeds me opbergsystemen voor ie; audio/visuele apparatuunr evenals voor cd's. De losser bergkastjes in alle mogelije materialen en stijlen, vinac veel mensen in praktijk ede sta in de weg. Bij fabrikane Potter zagen we naast heter open vak om schijfjes naan elkaar in te zetten ook eeien ge kast met daarin uittrek}.; cd-laden, afgekeken van cn winkel. e n n Minimalistisch, functioneel en luchtig, dat zijn drie be langrijke woontrends, af gaand op het aanbod op de Internationale Meubelbeurs in Keulen. De meest gebruik te materialen zijn lichte hout soorten, matglas en alumini um, afzonderlijk dan wel in combinatie met elkaar toege past. De meubels staan vaak op uiterst dunne pootcon- structies, waardoor ze lijken te zweven. Stands met tradi tionele meubelen tonen in veel gevallen complete in richtingen, terwijl in de sector design afzonderlijke meubel stukken alle aandacht krijgen. Daarmee past men zich aan bij de trendgevoelige consu ment, die allerlei meubel stukken selecteert en deze vervolgens tot een compleet interieur samenvoegt. Het eclecticisme - uit een groot aantal verschillende stijlen de beste stukken kiezen - is enigszins op zijn retour. De consument geeft meer de voorkeur aan een zekere een- Een exotische tafellamp var,^ papier. foto c^t heid in de inrichting, waa dan een enkel meubel in i contrasterende stijl en va< 1 een heel ander materiaal accent wordt gekozen. ZiiS accentmeubels waren er f overvloed te zien in Keulé1' vooral in de minimalistist*1 verschijningsvorm. 11 Yoeke Nagel: „Als je overweegt te scheiden, zie je een groot zwart gat voor je. foto cpd CffS mooij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 16