'Glamour belangrijk vrouwen wapen' Gebrek aan vaart in Spelenderwijs Cultuur Kunst Knettergekke kunstjes van The Flying Karamazov Brothers Schone Schijn Brouwer bakte zijn potten wel heel erg bruin Museale status telefoonboek RDAG 30 JANUAR11999 chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv. chef annet van aarsen 071 -5356443 varte tulpen uit Amsterdam Het Lissese museum De Zwarte Tulp heeft een antieke at uit 1799 van de Fransman P. Ie Grand cadeau gekregen, ibeeld zijn een donkerbruine en een donkerpaarse tulp, in vandelgangen ook wel 'zwarte tulpen' genoemd. De prent dt omschreven als een van de mooiste gravures van bloe- n ooit gemaakt. Het is een schenking van de Lissese ING ik, die het voor 15.000 gulden heeft gekocht bij Sotheby's in iterdam. Het museum is 'zeer verguld' met de gravure. ,,Het ;n hoogtepunt van onze kunstcollectie", zegt een woord- rder. llpen. FOTO DICKHOGEWONING .si opvolgster Miss Saigon rerdamPia Douwes gaat de hoofdrol spelen in de Neder- lse versie van de musical 'Elisabeth'. Haar voornaamste te- speler wordt Stanley Burleson. Hij neemt de rol van 'de d' voor zijn rekening. Overigens wil producent loop van den e nog niets bevestigen. Hij is van plan de rolverdeling van de sical over keizerin Sissi pas volgende maand op grootse wijze end te maken. 'Elisabeth' wordt dé opvolger van 'Miss Sai- in het Scheveningse Circustheater. Nog voor het einde van aar is de musical van tekstschrijver Michael Kunze en com- ist Sylvester Levai er te zien. Blondie, nog immer één van de beroemdste blondjes van deze tijd Blondie is terug: de groep, het gezicht en de stijl van de jaren zeventig. Ruim twintig jaar na Denisis Deborah - Debbie - Harry nog immer één van de be roemdste blondjes van de ze tijd. Als zangeres, actrice en mode-icoon van de weer zo in zwang geraakte seventies heeft Harry twee decennia later niets aan aantrekkingskracht inge boet. En ook de muziek van Blondie heeft de tijd goed weten te doorstaan. amsterdam erik quint Begin jaren zeventig voortgeko men uit de punkbeweging in New York ontwikkelde Blondie zich tot een tijdloze popgroep die even makkelijk stijlen als disco, rap en reggae omarmde als een plaatsje veroverde in de glamourscene rond Andy War hol en mode-ontwerper Step hen Sprouse. Na vier keer de Amerikaanse hiüijsten te heb ben aangevoerd - en vijf Top 10-hits in Nederland - stopte de groep in 1982 noodgedwongen door een langdurige ziekte van gitarist/componisP en Debbie's toenmalige partner Chris Stein. In de oorspronkelijke samen stelling die verantwoordelijk was voor de grote successen, maakt de groep nu een come back met de volgende week te verschijnen cd 'No exit'. Natuurlijk draait alles - nog steeds - om Debbie Harry, Blon die in hoogst eigen persoon, maar voor de comeback wordt het belang van de groep onder streept. Begrijpelijk, want gita rist Chris Stein, drummer Clem Burke en organist Jimmy Destri hebben vanaf het prille begin bijgedragen aan het succes. Tij dens de hoogtijdagen van Blon die in Nederland, toen het leek alsof ieder tienermeisje het haar De terugkeer van Blondie komt precies op tijd gezien de huidige interesse voor de jaren zeventig met z'n glamrock, disco en punk. liet blonderen en de 'look-a-li- ke'-verkiezingen aan de orde van de dag waren, heeft de groep er even serieus over ge dacht om New York voor Am sterdam te verruilen. „We zoch ten een belastingparadijs", schatert Harry, maar de overwe ging om naar Europa te verhui zen had te maken met het uit blijven van succes in Amerika. Dat kwam pas met 'Heart of glass' in 1979, ruim een jaar na dat 'Denis' de Nederlandse hit lijsten aanvoerde. Chris Stein is nog wel geïnte resseerd in Amsterdam en in formeert naar de prijzen van grachtenpanden, maar Debbie Harry spuugt haar gal over de hoofdstad. „Het lijkt wel of de klok hier is teruggedraaid. De clubs in Amsterdam moeten steeds vroeger sluiten, er is geen nachtieven meer. Hoe saai". Saai? Reünies van oude pop groepen zijn pas saai en lijken slechts één doel te hebben: geld verdienen aan nostalgie. Blon die lijkt wat dat betreft in eerste instantie geen uitzondering, maar tijdens het optreden dat de band eind vorig jaar in Am sterdam gaf, klonk de groep op vallend fris en enthousiast. De terugkeer van Blondie komt precies op tijd gezien de huidige interesse voor de jaren zeventig met z'n glamrock, dis co en punk. „De terugkeer van Blondie is geen retro-gedoe, maar eerder een geschiedenis les. En de liedjes hebben de tand des tijds weten te door staan", weet Clem Burke. „We richten onze aandacht nu dan ook vooral op Europa omdat we daar ons eerste succes hadden. Hoewel we later vier nummer- één hits in Amerika hebben ge had lijkt het alsof we in Europa meer gewaardeerd werden. De heren praten honderduit over de nieuwe cd 'No exit', ter wijl Debbie Harry in een hoekje rustig een stapeltje modebladen doorneemt. Inmiddels 53 jaar oud is de Marilyn Monroe van de punk nog onverminderd sexy. De vraag hoe het was om ten tijde van 'Denis' een tiener idool te zijn, beantwoordt ze vij andig met een wedervraag. „Waarom zou het verkeerd zijn om als tieneridool beschouwd te worden? Het is altijd fijn als je gewaardeerd wordt. Debbie's nukkigheid (de ver moeidheid van het optreden van de avond ervoor is haar aan te zien) verdwijnt als ze gecon fronteerd wordt met een oude uitspraak van haar dat het voor meisjes van groot belang is om 'glamorous' te zijn. „Voor vrou wen is glamour een erg belang rijk wapen om geaccepteerd te worden, om succesvol te kun nen zijn. We worden zo sterk beoordeeld op ons uiterlijk en er zijn zoveel stereotypen en vooroordelen over vrouwen en hun uiterlijk, dat glamour iets essentieels wordt. „De muziekindustrie is nog steeds een mannenwereld, maar met dit verschil dat vrou wen tegenwoordig wat meer in vloed hebben", stelt de nuchte re Harry die twintig jaar geleden voorspelde dat in de toekomst vrouwen de nieuwe Elvissen zouden worden. Heeft ze gelijk gekregen? „Ja, want Madonna is klaarblijkelijk de nieuwe Elvis." muziektheater recensie sabine van den berg elling: 'Sharps, flats and accidentals' door lying Karamazov Brothers. Gezien: 29/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. compleet gestoord viertal jong- nodigt het publiek uit om voor- en aan te dragen om mee te jong- Leiden daagt henruit met een kaas, een kolenkit en een sleutel- er aan de gang te gaan. Niet echt aculair als je leest dat de voorma lige straatartiesten al broodroosters, een dode inktvis of kip overhandigd kregen. Een van The Flying Karamazov Brothers 'Ivan' doet zijn best maar houdt de voorwerpen niet lang genoeg in de lucht. De kolenkit geeft geen grip. Zoals afgesproken krijgt hij van zijn collega dus een taart in het ge zicht. Maar met knotsen ('clubs') en andere rariteiten kunnen de voormali ge straatartiesten prima uit de voeten.' In hun nieuwste show 'Sharps, Flats and Accidentals', oftewel: 'Kruizen, Mollen en Accidenten' gebruikt de groep ritme en muziek voor zijn acts. Ze trommelen op dozen in verschillen de maten, bespelen al jonglerend de xylofoon en wagen zelfs een dansje. Vooral de act waarin naast de xylofoon ook twee achterwanden gebruikt wor den om een ritme op te slaan terwijl de knotsen hoog blijven is fantastisch om te zien en te horen. Ze blijven in de maat. Nee, deze mannen komen niet uit Rusland maar Amerika, stonden op Broadway en toeren al jaren met suc ces. Niet verwonderlijk omdat zij een gevarieerde voorstelling brengen met afwisselende muziek, klassiek tot mo dern. Ze keten op het toneel maar blij ven tegelijkertijd beheerst en gecon centreerd op de voorwerpen die in de lucht moeten blijven. Ja, ze trekken ook tutu's aan en zijn hiermee niet de eerste die het ballet belachelijk maken. Toch doen ze dit op zo'n humoristi sche wijze dat je er zelf melig van wordt, of je wilt of niet. Ze spugen pingpongballetjes in het publiek maar zijn niet vervelend, eerder sympathiek. In hun 'compositie' 'Jazz' laten zij hun 'clubs' al improviserend rond gaan, en er valt ook wel eens wat op de grond. Onvermijdelijk. Maar het blijft knap hoe zij verschillende disciplines met een knipoog vermengen. The Fly ing Karamazov Brothers moeten het tot uitentreuren geoefend hebben. De ze knettergekke kunstjes. Met een gro te K. Eigenaar beeld Brouwer duikt op leiden cees van hoore Leidenaar G. de Bruin zegt dat het ontdekte beeld van W.C. Brouwer, voorstellende de ac teur Louis Bouwmeester, zijn eigendom is. „Het is van mr. T.D. Schaper geweest, de grootvader van mijn vriendin. Hij heeft zijn huis verkocht en dat beeld in de tuin laten lig gen. Wij hebben met de nieu we eigenaar afgesproken dat we het tezijnertijd zouden op halen. Nu hoor ik dat er een anonieme vinder is. Hier moet een misverstand in het spel zijn. Mr. Schaper heeft het beeld vlak na de oorlog gekre gen als betaling in natura. Hij vond het foeilelijk. Ik ken het werk van Brouwer goed, maar zie dit niet als kunstobject. We willen het voor onszelf hebben en niet verkopen." De anonieme vinder, een kunstkenner, zegt dat hij al leen maar is geïnteresseerd in de historie en de herkomst van het beeld. „Ik heb dit alleen willen signaleren, omdat ik het als een product van Brouwer herkende. Als De Bruin inder daad de eigenaar is, krijgt hij het beeld vanzelfsprekend te rug." euwe plek voor het Vre- lonument van de Bredase lenaar P. Stulemeijer is be de blauwe, wild reflecte- glazen kolos verkast van trenmarkt naar het uitein- n het Rapenburg. Daartoe de Gijselaarsbank van de e pottenbakker en kera- W.C. Brouwer (1877-1933) rden verwijderd. Geen Lei- ar die zich daartegen zal tten nu duidelijk is gewor- lat Brouwer zijn potten wel ;rg bruin bakte. De Leide- ivas al fout toen de oorlog Hoest beginnen! meijer, ten onrechte ver van het gebruik van cad die het stekkie inneemt irouwer, betrapt op zijn liefde voor Mussolini, rehabilitatie van Stule- ir en zijn schepping zou oor niemand mis te versta- lodschap zijn. Cultuurwet- er A. Pechtold krijgt door ithullingen in deze krant de obscure denkbeelden rouwer gratis en voor niets ragonlading munitie waar- ïij zich onsterfelijk kan in. moeizame discussies over de toekomst van het ismonument maar ge- blauw voor bruin, vi ede lats van fascisme. In de telingenstad Leiden moet mutatie zonder enige aar- g worden doorgevoerd. Het ylak voor zo'n ingreep zich uit van de Oostvliet- tot de Merenwijk en van /aardeiland tot de Stevens- jn nieuwe plek zal het Vre- onument wél tot zijn recht theater De Gijselaarsbank: plaatsmaken voor het Vredesmonument. FOTO HIELCO KUIPERS recensie sabine van den berg Familievoorstelling: Spelenderwijs door Stichting Jeugdko- medie Amsterdam. Tekst: Ivo de Wijs. Muziek: Joop Stok- kermans. Regie: Evert de Vries. Gezien: 29/1, Leidse Schouwburg. Ze spelen toneel. „We zijn goden en godin nen, we zijn wat we maar verzinnen." De nieuwe musical van Stichting Jeugdkome- die Amsterdam is ook dit jaar weer geschre ven door Ivo de Wijs en Joop Stokkermans. Graag doorbreken zij hierin de vierde wand. Het jeugdig publiek wordt geconfronteerd met acteur Nikolai die het spel stopt om te vertellen dat hij heel wat rolletjes speelt: di rigent, vogelverschrikker, burgemeester. De' vaste cast heeft de schouwburg volgens hem niet op tijd kunnen bereiken. Samen met een üit de zaal bijeengeharkt groepje vrijwilligers gepeeld door acteurs, voert hij een stuk op over een nieuwsgierig meisje dat wat meer van de wereld wil zien dan het suffe dorp s-Gravendijke. Het ondernemende meisje Tinka wordt wervelend gespeeld door Hilke Bierman die net als vorig jaar in een gelijksoortig stuk de hoofdrol op zich nam. En Annemarie Hen- selmans die als verliefde tante Azalea een dorpspostkantoortje bestiert, zet ook weer een prachtig type neer omdat ze de kantjes uitvergroot, gebaartjes aanzet, die tante kenschetsen zonder te ridiculiseren. Als zij besluit met boer Gijs in het huwelijksbootje te stappen en met haar postwerk te stoppen zingt zij met aanstekelijke stem Adieu, lief postkantoor. Toch komt de voorstelling moeizaam op gang en blijft wat steken door gebrek aan vaart en een weinig kleurrijk decor. Natuur lijk moet de voorstelling vervreemdend werken, maar die spelonderbrekingen hou den je, in tegenstelling tot wat je zou ver wachten, niet alert. Daarnaast is het moei lijk om je mee te laten slepen. Het contrast tussen de rollen van Tinka en haar vriendinnetje Geesje, gespeeld door Danny Hinrichs is in spel duidelijk te mer ken. Laatste vindt het allemaal goed zoals het is. De rol van Tinka heeft duidelijk meer pit en wordt dan ook gespeeld door een ge- routineerder overkomende Bierman. Haar ster rijst en als beroemde zangeres van' Tinka The Bells komt ze eindelijk in alle steden waarvan ze droomde. Maar natuur lijk tikt het klokje nergens zoals thuis en keert ze met heimwee terug naar haar ge boortedorp. Volgens Nikolai is dat nu juist het leuke aan acteren: „Je bent iedereen, en je komt overal." Als Tinka erachter komt dat in alle landen grotendeels dezelfde waren in de winkels liggen, en dat Madonna overal ge draaid wordt, vraagt ze haar impresario hoe dat kan. Hij antwoordt stellig: „The best surprise is no surprise at all." Iedereen wil veel van hetzelfde. Maar Jeugdkomedie Amsterdam had met haar charme en bewe zen capaciteit, in deze musical verrassender mogen uitpakken. komen. De bijbehorende pla quette waarop staat dat het een vredesmonument is, hoeft niet mee te verhuizen. Als de Egyp- tenaren weer een pyramide hadden gemaakt, schreven ze dat er toch ook niet bij? In één klap weet heel Leiden dat die gekantelde badkamer van Stulemeijer geen winkeluitstal ling is van een bedrijf in sanitair en ook geen openbaar toilet. Het zal echt ons Vredesmonu ment worden waar iedereen met zijn poten vanaf moet blij ven. Knappe vandaal die zonder zelf schade op te lopen, het beeld weet te vernielen. Maar met alleen de verwijde ringvan de Gijselaarsbank is Leiden nog niet klaar. Stedelijk Museum De Lakenhal dient zijn expositie van 20ste eeuwse kunst drastisch te wijzigen. De potten van Brouwer dienen on middellijk te worden vervangen door de gouden elpees van de Zangeres zonder Naam. In het overvolle depot van het muse um is vast nog wel een donker hoekje te vinden voor het werk van de Leidse pottenbakker. En burgemeester Jan Postma zal zijn wijdvertakte netwerken in Den Haag ook moeten aan wenden om het Vredespaleis te ontdoen van de manshoge ade laar die Brouwer heeft gemaakt. Overigens, toch merkwaardig dat de conservatrices van het Stedelijk Museum De Lakenhal (een historisch museum, niet waar?) geen weet hebben van de achtergrond van de Leidse pottenbakker. Hebben we trou wens niet met z'n allen zitten slapen? Dat die Brouwer geen duiven maar adelaars maakte om het Vredespaleis te versie ren, had toch voor iedereen al lang een teken aan de wand moeten zijn? En die pelikanen bij Park die Leythe zijn, als u het mij vraagt, natpurlijk ook ver momde adelaars. Wethouder Pechtold moet nu echt in actie komen. Het is niet meer met elkaar te rijmen als je de ene week naar Leipzig afreist om mee te doen aan de Van der Lubbe-verering, ondertussen overwegend het Vredesmonu ment af te breken, en de andere week na gedane arbeid uit te rusten "op de Gijselaarsbank. wim koevoet amsterdam Een telefoonboek, postzegels, bankbiljetten en tele foonkaarten horen op het eerste gezicht niet thuis in een museum. Op de expositie 'Mooi maar goed' in het Stedelijk Museum liggen ze nu toch te kijk tussen een rijke uitstalling aan grafische ontwerpen. Door de opmars van de computer voltrok zich de afge lopen tien jaar een visuele revo lutie die ook dagelijks gebruikte voorwerpen tot een lust voor het oog maakte. Het zijn grafische hoogstandjes die hun museale status ten volle verdienen. De grote affiches voor theater- en operavoorstellingen, filmfesti vals, tentoonstellingen en kunst beurzen zorgen op deze expositie ook voor een enerverend bom bardement aan felle kleuren. De nieuwe huisstijlen van de PTT en politie omringen ons op zo grote schaal dat hun schoonheid niet meer opvalt. Net als bij de andere objecten komen de visuele kwali teiten van deze ontwerpen in de museale context nu opnieuw tot hun recht. Dat maakt deze expo sitie tot een belangrijk eerbetoon aan het vakmanschap van de jongste generatie ontwerpers. 'Mooi maar goed. Grafisch ontwerpen in Nederland (1987- 1998)' in het Stedelijk Museum (Paulus Potterstraat, Amsterdam) duurt tot en met 28 februari. De openingstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13