Cultuur Kunst Filmfestival opent geëngageerd unstenaar blijft bij lek Vredesmonument 'Ze wilden het ding eerst in de Vliko-bak gooien i li Van der Lubbe: één bonk emotie Mooie, overzichtelijke lijnen op de dansvloer okhorstorgel in oude luister Uitstapjes D' Anjou de moeite waard JERDAG 28 JANUAR11999 JUR DE OPT 11.00 13.80 17.00 21.00 25.50 10,00 22.00 's|js Rembrandt Schilderwedstrijd Leidenaar A. Labordus is winnaar geworden van de pu- prijs van de Rembrandt Schilderwedstrijd die vorig jaar gehouden tijdens de Leidse Lakenfeesten. Het publiek zijn olieverfschilderij van een Leids stadsgezicht het >t. Gistermiddag ontving Labordus uit handen van de voor van de Leidse Lakenfeesten. H. Weiland, een plakkaat en dinerbonnen. Labordus, gepensioneerd schooldirecteur, is ■o lidact. In Brasserie Heer van Rijn, aan het Noordeinde, zijn en week lang schilderijen van Labordus te zien (na 17.00 toine Mortier overleden De Belgische kunstschilder Antoine Mortier is deze op 90-jarige leeftijd overleden. Hij wordt gerekend tot de grijkste vertegenwoordigers van de lyrisch-abstracte >1. Als jonge kunstenaar trok hij de aandacht als een van de zogeheten action painters. Later viel hij op door zijn vaak oot formaat geschilderde doeken in diepe, warme kleuren ede verfhalen. neel Noordwijkse reddingsbrigade dwuk» De Noordwijkse Reddings Brigade brengt morgen- d het stuk 'Liefde, Moord en Miljoenen' van toneelschrijver oer op de planken van Dorpshuis De Rank aan de Golfbaan 190 jet stuk zit vol echtbreuk, intrige, ooh la la la en open en slaande deuren. Vrijdag 5 en zaterdag 6 februari wordt het nog eens opgevoerd. Aanvang: 20.00 uur. Donateurs heb- ;ratis toegang. irijver Torrente Ballester overleden id» Gonzalo Torrente Ballester, een van de bekendste jvers van Spanje, is gisteren op 88-jarige leeftijd overleden, nte Ballester schreef meer dan 30 romans. Zijn laatste 'Los anos indecisos'. kwam vorig iaar uit. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 e Meesterpianisten i, Ijszt I Er zijn nog kaarten te verkrijgen! Uitgaan begint bij de Uitlijn! Bel 0900-0191 Hollandse tulpen voor de Indonesische actrice en producent Christine Hakim en regisseur Garin Nughroho voorafgaand aan de première van 'Leaf on a Pillow'. foto anp/hans steinmeier Met een gedurfde ope ningsfilm is gisteravond de 28e editie van het Interna tional Film Festival Rotter dam officieel van start ge gaan. Directeur Simon Field van het festival koos dit keer niet voor een po pulair werk om het publiek vast voor de filmtiendaagse op smaak te brengen, maar voor het geëngageerde 'Leaf on a pülow' van de Indonesische regisseur Ga rin Nugroho. ROTTERDAM GPD Field gaf aan dat het Rotter damse festival vastbesloten is een eigen koers te blijven varen, want het rauwe 'Leaf on a Pil low' was zeker geen voer voor een feestelijke stemming. Ma ker Nugroho woonde de ope ning van het festival bij, samen met hoofdrolspeelster en pro- ducente van de film, Christine Hakim. Het verhaal van drie Indone sische straatkinderen die in de sloppen van Jakarta tevergeefs proberen te overleven, is een voorbeeld bij uitstek van de nieuwe Indonesische cinema, die na de val van Soeharto zijn intrede kon doen in de archipel. Daarbij staat de film - gefinan cierd met geld uit het Hubert Balsfopds - symbool voor wat Field met het festival voor ogen heeft: een avontuurlijke pro grammering, waarin de onaf hankelijke filmer voor het voet licht komt te staan. Op het programma van het festival staan meer dan twee honderd speelfilms en lange do cumentaires, waaronder 57 in ternationale premières. Daar naast zijn er in Rotterdam 250 korte films, videoproducties, in stallaties en cd-roms te zien. Belangrijke Nederlandse we reldpremières zijn 'Jezus is een Palestijn' van Lodewijk Crijns, Rosemarie Blanks 'Vaarwel Pa vel', Ian Kerkhofs 'Shabondama elegy'Voyage to Cythera' van Frank Scheffer en Jos Stellings 'No Trains No Planes', de slot film van het festival, met Katja Schuurman, Kees Prins en Peer Mascini. Het festival omvat zo'n dui zend voorstellingen in 27 zalen, overigens niet alleen in Rotter dam maar ook in Groningen en Maastricht. De organisatoren mikken op' 80.000 bezoekers. Zondagavond waren van de 35.000 reserveringen al 15.000 kaartjes daadwerkelijk opge haald. Recentere cijfers zijn nog niet bekend omdat de ver- koopsystematiek enigszins ge wijzigd is. rleg zit muurvast theater 7 3EVOET/CONNIE VAN UFFELEN 'redase beeldend kunste- Stulemeijer voelt er niets om de glazen panelen van /redesmonument op de Garenmarkt te vervan- loor vandalisme-bestendi- ïateriaal. Ook in verplaat- van zijn schepping, heeft en trek. Hoewel noch de enaar noch de gemeente n dat willen, dreigt het te verdwijnen. 0992 3245 0443 2780 Ï4.06 16,80 velijkJ 17 33 iscussie over het Vredes- iment is losgebarsten na atste aanslag in december jaar. Cultuurwethouder A. :old wil breken met het be- lat tot dusverre is gevoerd het motto 'capituleer voor vandalisme'. Telkens iet Vredesmonument, dat on heeft gekost, werd ver nield, betaalde de gemeente de reparatie. De rekening is inmid dels opgelopen tot enkele tien duizenden guldens. Verwijdering Pechtold heeft de gemeente raad en Stulemeijer drie opties voorgelegd. Een: het glas ver vangen door minder kwetsbaar materiaal. Twee: verplaatsing. Drie: verwijdering. Pechtold vindt^ dat verwijderen pas aan de orde is als de andere twee mogelijkheden afvallen. Stulemeijer wijst de eerste twee mogelijkheden af. Volgens de kunstenaar zijn andere materia len 'krasgevoelig'. Bovendien is hij zeer gehecht aan de bijzon dere reflectie van de blauwe gla zen panelen waaruit het gevaar te is opgetrokken. Als het aan de kunstenaar ligt, komen er 'spij kerharde afspraken' met de glasproducent. „Vandaag ge sloopt, moet betekenen dat morgen het beeld weer is gere pareerd. Dat is gewoon een kwestie van onderhoud. Een lantaarnpaal wordt toch ook tel kens gerepareerd na vernielin gen?" Wethouder Pechtold heeft vo rige week in de raadscommissie cultuur echter aangegeven dat alleen de drie genoemde opties bespreekbaar zijn en daar zit Stulemeijers voorstel niet bij. Hoekje Ook verplaatsing is voor de kunstenaar niet bespreekbaar. „Dan moet er wel een ver schrikkelijk goed alternatief ko men. Er zijn plekken genoemd, zoals de Hortus of aan de rand van de stad, maar daar heb ik .het beeld niet voor gemaakt. Dan stop je de vrede in een hoekje", aldus Stulemeijer. Wethouder Pechtold wil bin nen drie weken beslissen wat er met het beeld moet gebeuren. recensie* bertjansma Voorstelling: Ongebluste kalk, door The atergroep Hollandia/Veenstudio Tekst Marinus van der Lubbe/Martin Schou ten. Samenstelling. Tom Blokdijk Spel. Fedja van Huèt. Compositie en uitvoe ring. Florentijn Boddendijk, Remco de Jong. Gezien. 27/1, Theater aan het Spui, Den Haag. Aldaar nog te zien: van avond; 12/3 leiden (LAKtheater). Met een adembenemende an derhalf uur acteren over de randen van de emoties heen lost acteur Fedja van Huèt in 'Ongebluste kalk' het raadsel Marinus van der Lubbe niet op, maar hij zet wel een fasci nerend, in zichzelf tegenstrij dig mensbeeld neer dat ont roert en tegelijkertijd pijn doet. Hollandia (samen met het eigen muzieklaboratorium Veenstudio) baseert 'Ongebluste kalk' op de brie ven en dagboeken van metse laar Van der Lubbe (1909- 1934) en op informatie uit Martin Schoutens biografie van de man die uit protest te gen de Nazi-dreiging in 1933 de Rijksdag in brand stak. Het is één lange monoloog, over de manier waarop hij naar de we reld keek, over zijn onmogelij ke voetreizen tot in Bulgarije en eindigend met zijn reacties op het proces dat de nazi's een wapen tot de machtsovername zou geven. In het spel van Fedja van Huèt (nog niet helemaal tekst- vast bij de première) slaan de stoppen bijna door: niet realis tisch theater, één bonk van emoties. Hij begint vanuit stil te, moeizaam, ongearticuleerd, zoekend naar afgeronde zin nen. Om de wereld te overtui gen van iets waarvoor hij zelf nauwelijks woorden heeft. Zijn emoties laaien op en vallen te rug naar die bijna simpele, blije glimlach van een naïef mens. Of naar de verkrampte momenten waarin de wan hoop en onmacht door zijn ogen heen schreeuwen. Voor elk begrip gebruikt Van Huêt een beeldend gebaar. Hij pakt een toeter als hij over au to's vertelt, een koeienbel als het over Oostenrijk gaat. Als een man die een taal spreekt die niemand begrijpt en die wanhopig alles doet om aan dacht te krijgen, om dóór te dringen. Een clown en een warrige idealist die over zijn idealen struikelt. Florentijn Boddendijk en Remco de Jong voeren daarbij een sterk dramatische collage partituur uit van gestuurde, gesampelde geluiden, van technorock tot flarden van Bal kanmotieven van Van der Lub bes reizen. Het is vaak overvol, net zoals de spelregie van Jo- han Simons, exuberant. Met een soms te nadrukkelijk repe terend doorbreken van het rea lisme. Maar ook met scènes waarin je adem stokt: Van der Lubbe die zijn hoofd moet be vrijden uit een cementzak. En vooral Van der Lubbe die. zijn brandstichting voorbereidend, uitputtend zijn 'Ik moet wat doen' schreeuwt. Als een gedrevene, aangeslo ten op de energie van een hou separty. Op weg naar een pro testdaad die een ander effect zou hebben. Dan begrijp je ook de klassieke beelden van dat Rijksdagproces van 1933: Van der Lubbe met hangend hoofd, als een zombie: op, leeg. De verbeelding van de brand zelf is een vondst: Van Huèt met twee hamers en stapels half verbrand papier waar hij het stof uit ramt. Schitterend. RECENSIE MAARTEN BAANDERS Voorstelling 'L'arte di ballare' Gezie 27/1 De Waag. Leiden De musici zitten bescheiden op een podiumpje achterin het Waaggebouw. In de muzikale introductie van 'L'arte di ballare' roepen zij ongemerkt de juiste sfeer op waarin de dansers de zaal kunnen betre den met hun middeleeuwse dansen. In hun luxueuze, geva rieerde kostuums maken zij eenvoudige pasjes en beschrij ven zij mooie, overzichtelijke lijnen op de dansvloer. De blik ken en lachjes die ze uitwisselen tonen hoe leuk de mannen en de vrouwen elkaar vinden. Maar deze hartstochten worden gere lativeerd met grapjes en plage rijen. Afgezien van pittige pas sages met zwierige gebaren, is de sfeer voorzichtig, verstild bij na. De lachjes en het gepraat zijn gedempt. De muziek wordt helder en met liefde uitgevoerd. De zang stem is terughoudend, waar door de soms zeer kronkelige melodische lijnen zacht en ele gant tot hun j"echt komen. In enkele opzwepende passages na de pauze, bijvoorbeeld in de ridderdans, komt de muziek flink los. Ondanks de kundige uitvoe ring is er ook wel een bezwaar aan de voorstelling. Bij al die lieflijke ongedwongenheid komt de vraag op waar die dansen in geworteld zijn. Wat voor men sen waren het die vroeger zo dansten en musiceerden? Hoe wel de oogst- en vruchtbaar- heidsdansen aan het boerenle ven doen denken, venvijzen de kostuums meer naar het leven aan het hof. Maar- wat voor po sitie hadden deze mensen? Hoe is deze groep, die zo conflicdoos met elkaar omgaat, bij elkaar gekomen? De voorstelling blijft wat af standelijk. Door onverstaanbare onderonsjes laten de dansers het publiek nadrukkelijk niet in hun midden toe. We zien een idyllisch, zorgeloos, onaantast baar bestaan, een wereld op zichzelf zonder raakvlak met het heden. Dit verstE-rkt het on terechte idee dat de middeleeu wen een eiland in de geschiede nis zouden zijn. CONNIE VAN UFFELEN ivee potte en de twee bloe- enne wit en de bloemen en en ringen en bande ante- ie goud.' In archieven van Lokhorstkerk is het oor- ïkelijke schildersbestek te- ivonden van het Mitter- erorgel. De vroegere gege- komen goed van pas bij de uratie van dit uit 1774 da- ide instrument. „We heb- inmiddels de acht verflagen et orgel onderzocht, en ja alle kleuren die in het be- worden genoemd komen arschijn", aldus Anton den organist en coördinator iet restauratieproject, het snijwerk wordt her en opnieuw geschilderd, outen ombouw van het or- «ordt, zoals wij dat noemen uteboomd', dat wil zeg- het wordt teruggebracht in iriginele 18de eeuwse no- outkleur. Daarnaast wor- alle 900 pijpen gerestau- en op hun oude plaats te- ezet." erkoopijor slijtage en 'minder ge- ;de' wijzigingen in 1925 en verkeert het orgel in een wekkende staat. Het pijp- vertoont deuken en scheu- en de windvoorziening, rmee de lucht in de pijpen It geblazen, lekt. „Als het vriest, hoor je de lucht lopen," vertelt Den Boer. sist aan alle kanten waar- je goed kunt merken dat je 285,0 en blaasinstrument speelt." Alle 900 pij pen van het Lokhorstorgel worden ge restaureerd en fhet houtwerk 'geneute- boomd'. Het instrument inspireert hem al een tijd niet meer „Het is net of er stroop op de toetsen zit. Sommige geluidcombinaties kun je niet meer gebruiken, om dat de klanken niet goed men gen. Achter het orgel hoor je daardoor een flutgeluid. Geluk kig maakt de akoestiek van de kerk een hoop goed." Het monumentale orgel werd in 1774 door Johannes Mitter- reither speciaal voor de Lok horstkerk gebouwd. In 1807 werd het door Lambertus van Dam vergroot. Het lofwerk van de orgelkas en het balkon is ge sneden door Johannes Schadé. In deze combinatie is het Mit- terreitherorgel een van de best bewaarde voorbeelden van een middelgroot orgel in de laat ro- coco-stijl. Na de restauratie klinkt het orgel weer zoals het in 1807 moet hebben geklonken. „Heel galant met veel klankkleuren. Niet imponerend, maar ingeto gen. Geschikt voor ondersteu ning van samenzang", zo denkt Den Boer. De restauratie kost een half miljoen gulden en is mogelijk dankzij een subsidie van Monumentenzorg, giften van particulieren en diverse fondsen. Op 31 oktober wordt het orgel feestelijk in gebruik genomen met een festival vol masterclas- ses, improvisaties en concerten. Den Boer verheugt zich er al op. „Dan spelen we met koren en orkesten, precies zoals dat hier in de 18e eeuw al gebeurde." CABARET RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling. Hemelse Mother' door Mylèned'Anjou. Gezien 27/1. Schouw burg, Leiden Nog te zien 12/2 en 13/2, Het Oude Raadhuis, Hoofddorp. 14/2 Haarlem, Stadsschouwburg Gekte werkt meestal het best wanneer het consequent vol gehouden wordt. Toch hinde ren Mylène d'Anjous uitstap jes, weg van haar rode draad, niet. Het zijn te overduidelijk, te mooie liedjes om weg te la ten. Een aangrijpend liedje over een vrouw die in de tram haar getrouwde minnaar ziet, een liedje over een stervende vriend met een wondermooie rudimentaire pianobegelei ding: ze horen niet thuis in het verhaal, maar ik had ze niet graag gemist. D'Anjou stut haar voorstel ling Hemelse Mother! op het verhaal van het wonder van Fatima. In 1917 zagen drie Portugese kinderen Maria en hoorden van haar drie gehei men. Het eerste was de Twee de Wereldoorlog, het tweede onthulde de verschrikkingen gepleegd in naam van het communisme en het derde is nog steeds een raadsel. Er zijn een paar mensen die het al weten, onder wie de paus, maar die wil het niet vertellen. Mylène wel. Een internatio naal vrouwengilde, in het le ven geroepen door de Moe dermaagd zelf, heeft haar, My lène, uitverkoren tot hemelse draagmoeder, en de nieuwe, vrouwelijke 'Messia' zal voor eens en voor altijd de klus kla ren. Geen wonder dat het Vati- caan het graag stilhoudt. Het gegeven is lekker melig. Bovendien biedt het een hoop aanknopingspunten voor dwaze typetjes en rake liedjes, op haar lijf geschreven door Jeroen Zijlstra en Wim Boor, haar begeleiders en achter grondkoor. Met zijn drieën zingen ze Dona Nobis Pa- cem', de heren tandenpoet send en met badmutsen, My lène doodernstig en met haar mooiste stem. Bijzonder oor spronkelijk is een liedje met een schimmige tekst en een pesterige begeleiding van fa got en trompet, waaruit het schuldgevoel als een knijpend spook oprijst. Maar het knapst is ze in een zenuwslopend me lodietje met gekmakend ritme en schrijnende harmonieën, waarin ze een koor van lijders aan akelige ziekten imiteert die erg aan een wonder toe zijn. Het grote wonder waardoor ze in een klap moeiteloos en wereldwijd beroemd wordt als de goddelijke draagmoeder zal wel niet gebeuren. Maar D'An jou moet maar gewoon haar roeping blijven volgen. LEIDEN VERVOLG VOORPAGINA CEES VAN HOORE De Leidenaar die het onbeken de medaillon van de befaamde keramist en pottenbakker W.C. Brouwer heeft ontdekt, zegt dat „een advocaat uit Leiden het kunstwerk in de jaren veertig heeft ontvangen als honorarium voor bewezen diensten" en daarna min of meer heeft laten verkommeren. Een woorvoerder van het Ico nografisch Bureau acht een en ander niet onwaarschijnlijk. „Kunstenaars willen nog wel eens zonder geld zitten. Ze be taalden hun dokter, of in dit ge val hun advocaat, dan met een kunstwerk." Het Theaterinstituut Neder land in Amsterdam bezit een fo to van het gevonden beeld. Edwin Bakker: „Op de achter kant van die foto staat een adres genoteerd. Wat dat precies be tekent, weten we nog niet. We denken dat het kunstwerk is ge maakt ter ere van het vijftigjarig toneeljubileum van Louis Bouwmeester. Er zouden ook penningen van de afbeelding zijn gemaakt. Maar dat is alle maal niet zeker." In de nalatenschap van W.C. Brouwer, gedeponeerd bij het archief van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Docu mentatie in Den Haag, bevindt zich tussen de honderden foto's van zijn werk geen afbeelding van het gevonden kunstwerk. W.C. Brouwer: kunstenaar van Europese allure. foto archief Ook de opdrachtgever is niet te traceren in de uitgebreide cor respondentie van de kunste naar. Het kunstwerk van Brouwer heeft zo n kleine vijftig jaar op de vindplaats verborgen gele gen. „Er zat een dikke laag blad en aarde overheenzegt de huidige eigenaar. „Je kon bijna niet meer zien wat het voorstel de. Ze wilden het ding eerst in de Vliko-bak gooien. Maar op eens zag ik een deel van een ge zicht. En toen ben ik verder gaan graven en heb ik het voor zichtig schoongemaakt. „Ik ben een grote bewonde raar van het werk van Brouwer, die ook veel prachtige vazen en potten heeft gemaakt. Hij vond het huishoudelijke gerei in het begin van deze eeuw maai lelijk en banaal en heeft daar een ei gen schoonheid in aangebracht. Op veel plekken in Leiden en omgeving tref je nog bouwaar- dewerk van hem aan. In Park die Leytlie zelf was nog een an dere ingang dan de huidige. Daar stonden ook beelden van Brouwer en een hek dat aan de Amsterdamse school deed den ken. Dat is destijds door de ge meente gesloopt. Doodzonde. Brouwer was een kunstenaar van Europese allure. Kunsthis torici hebben overal de loftrom pet over hem gestoken." Het gevonden beeld besraat uit vier genummerde stukken die als bij een puzzel in elkaar passen. Het draagt een gestem pelde signatuur: Brouwer's Aar dewerk. Het lijkt oorspronkelijk bedoeld te zijn geweest om in gemetseld te worden, zoals zo veel bouwaardewerk van Bron-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9