Magere Hein kwam, zag en ging weer weg Films Y 5 Bloedig broodje aap 'Je mag niet tegen de staat, de partij of de maatschappij zijn' vIDERDAG 28 JANUARI 1999 NDS' MS DEN HAAG LON tel. 070-3471656, in win- ntrum Babylon. lat Dreams May Come 16 jr., dag. 15, 19.00,21.30, do vr mad. 13.30. Vita Belle al.dag. 13.30, 00, 21.45; do vr ma di ook 15. zabeth 16 jr., dag. 19.00 (beh. di) .45; do vr ma di ook 13.15. 'erfect Murder 16 jr., dag. 19.00. Avoir Ou Pas 16 jr.di. 19.30 ilan al., zazowo 13.45, 16.15. sltje al dag. 16.00; za zo wo .30. tOPOLE 1 tel. 070-3456756, gielaan 16. at Joe Black al dag 12.30, .30, 20.30 tOPOLE 2 ving Private Ryan 16 jr.dag 00; do vr ma di ook 13.30 ilan al org versie, dag 19.00. Ian al Ned. gespr za zo wo 30. 16.15 tOPOLE 3 Horse Whisperer 12 jr dag .00; do vr ma di ook 13.30. ïltjeal .za zo wo 12.30, 15.00, 30. fgpOPOLE 4 ilight 16 jr dag. 13.30, 16.15, .00, 21.45. [TROPOLE 5 e Prince of Egypt al dag. 16.15, .00; do vr ma di ook 13.30. e Truman Show 12 jr., dag. 45. Prins van Egypte (Ned. gespr.) al., 13.30. IE Scheveningen tel. 070- >738. Kurhausweg 2. Siege 16 jr. dag. 12.00, 14.30, .00. 19.30, 22.00. actical Magic 12 jr.. dag. 16.30, 00, 21.30; do vr ma di ook .30. 14.00. iat Dreams May Come 12 jr., dag. 50. i Mask of Zorro 12 jrdag. 15 10. 10. 21.10 (di met 21 10), do vr diook 12.10 16 jr .dag. 13.10. 16.00, .50,21.40. peler lofban Legend 16 jr., dag. 11.30, 50. 16.10, 18.40. 21.20. .00 uur rere's Something About Mary al 18.50, 21.30; do vr ma di ook 30, 16.10. avid Raiitz al., dag. 13.30, 15.20, 17.30, 00 uur '-40 EN HA/ iemy of the State 16 jr.dag. 10. 15.00, 18.00, 21.00. leak Preview 16 jr., di 21.10 leitje al., za zo wo 11.20, 13.50, 'EN BRtU tisch CO ig speel 16.20. De Prins van Egypte al., za zo wo 12.50. Mulan (Ned. gespr.) al., za zo wo 12.10, 14.20. HAAGS FILMHUIS tel 070-3656030, Spui 191. Kurt and Courtney 16 jr., do zo di wo 21.45; zo ook 16 15. Men with Guns 16 jr., do zo di wo 21.45; zo ook 16.15. Het Vijfde Seizoen 16 jr., dag. (beh. vrza)vr ook 15.30; zo wo ook 14.00. Winter '89 16 jr., dag (beh. vr za) 19.15; wo ook 16.15. Made in Hongkong 16 jr., do zo 19.15; zo ook 14.00. The Comedian Harmonists 16 jr., dag (beh. vr za) 19 15; vr ook 15.30, zo wo ook 18.15. Una Giornata Particolare (Cinema 2000) ma t/m wo 19.15; woook 14.00. Turks Fruit (Moviea 2000) vr 16.30. Astrid Lindgren vertelt Ned. gespr (vanaf 4 jr.), zo wo 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. Meet Joe Black al., dag. 12.00, 16.10, 20.00. Enemy of the State 16 jr., dag. 10.30, 13.10, 16.00, 18.40, 21.30. The Siege 16 jr., dag. 15.50, 19.00, 21.40; do vr ma di ook 10.50, 13.20. Antzal., dag. 10.40, 12.40, 15.00, 17.00,22.00. Rounders 16 jr., dag. 19.10. There's Something About Mary al., dag. 10.20, 21.50. A Perfect Murder 16 jr., dag. 21.20; do vr ma diook 11.20, 13.50. Practical Magic dag. 16 20, 18.50 The Prince of Egypte al., dag. 12.50, 15.00, 17.20, 19.40. Abeltje al za zo wo 11.20. 13.50. Mulan Ned. gespr. al.. zazowo 11.10, 13.20. OMNIVERSUM tel. 070-3545454. Pres. Kennedylaan 5. Alle films Nederlands gesproken. Whales af., dag. (beh. do ma) 12.00, 14.00, 17.00; do 14.00, 17.00; za zo ook 10.00. (zie ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.) Africa's Elephant Kingdom al., dag. (beh. do ma) 11.00, 13.00. 16.00, 18.00; do 16.00, 18.00. (zie ook Reuzen der Aarde, dag 21.00 Everest al., dag. (beh. do ma) 15.00, 19.00; ma alleen 19.00. Thrill Ride al., dag. (beh. do) 20.00. Reuzen der Aarde al., dag. (béh. do) 21.00. i.3o MS AMSTERDAM country ne uit de film Ronin, te zien in Studio, Leiden; Pathé, Scheveningen City, Amsterdam. .LEVUE CINERAMA 1(020) 14876 nemy of the State 12.30 15.30, 8.30,21.30 .LEVUE CINERAMA 2 he Prince of Egypt 16.15.19.00. 2.00; do vr ma di ook 13.30 Perfect Murder: 21.30 YPSO 1 (020) 6234876 eSeige: 13.30, 16.00, 19.00, '.00 .YPSO 2 Jhe Truman Show: 13.15, 19.30, 2.00 v, lisabeth: 15.45 ECENTER (020)6236615 wilight: 16.45, 19.30, 22.15; zo lok 11.15, 14.00 Brahlfcounders: 16.30, 19.15, 21.45; zo 1 lok 11.15, 14.00 Vita E Bella 16.15, 19.00, 12.00-, zo ook 11.00, 13.45 [he Mighty: 16.45 lomedian Harmonists: 19.00; 11.00, 13.45 iundun 22.00 IEMA AMSTELVEEN (020) 75175 (undun: do vr za 20.30 orl Siberia: di wo 20.30 IEMA 1(020) 6151243 c /leet Joe Black: do zo ma di wo !0.00, vr za 17.45, 21 30 inemyofthe State 19 15, 22.00 Y 1 (020)6234579 lonin: 13.00. 15.45, 18.30,21 15 llo) ei >ul, jai Kntz 13.00, 15 00. 17.00. 19.00, n mu 51-00 ley. N Y 3 rsen 'he Mask of Zorro 12 .45. 15.30, 15,21.00 Y 4 uur- llade: 16.45, 19.15 Snake Eyes: 12.15, 14.30 21.45 "c'n Mulan: 12.45, 14.45, 16.45, 18.45 1 L "Saving Private Ryan: 20.30 CITY 6 There's Something About Mary: 12.15, 14.30, 16 45, 19.00, 21.30 TY 7 Urban Legend 17 15, 19.30, 21.45; ma di ook 12.45, 15.00 SMET (020) 6273434 Men With Guns 19.00. 21.30, v ra zo ook 14 .00 Antz: 20.00; vr ook 16.15 n the Company of Men: 22.00 Hamam, II Bagno Turco 'Meet Joe Blackis film in slow motion Brad Pitt en Anthony Hopkins marchanderen over leven en dood in de film 'Meet Joe Black'. FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Meet Joe Black. Regie; Martin Brest. Met; Anthony Hopkins, Brad Pitt, Claire Forlani Te zien: Lido, Leiden, Euro Cinema, Al- phen ad Rijn; Metropole, Den Haag, Tuschinski, Den Haag. Er zijn in Hollywood Filmmakers actief die zoveel invloed hebben dat ze hun persoonlijke visie on geacht de kosten ten uitvoer kunnen brengen. Dat levert soms een Titanic op, maar vaker een Postman of een Meet Joe Black. Verstopt in deze laatste marathonvoorstelling van drie uur zit een aardig idee dat met bescheiden middelen en de juiste casting een aardige film had opgeleverd. Maar producent/regisseur Martin Brest Scent of a woman) wilde een epos, met als resultaat een epische mislukking. Death takes a holiday heet de jaren veertig ko medie waar Meet Joe Black op gebaseerd is. Een titel die eigenlijk precies aangeeft hoe je het the ma van de film het best kan benaderen: luchtig. Hoe serieus moet je immers een film nemen waarin De Dood de gedaante van een mooie, pas gestorven jongeman aanneemt om zich onder de stervelingen te kunnen mengen? Hij ondergaat hun plezier, hun verdriet, bedrijft natuurlijk een keer de liefde en vertrekt tevreden naar zijn do denrijk, enkele waardevolle ervaringen rijker. Meet Joe Black is echter geen komedie over de dood geworden, maar een dodelijk serieuze film. De film opent met wat moeiteloos de beste scene is. Susan Parrish, de dochter van media-tycoon William Parrish, ontmoet in een koffiehuis de man van haar dromen: een aan trekkelijke advocaat, die precies de goede dingen zegt, leuk lacht en geen vriendin blijkt te hebben. Helaas wordt hij een straat verder doodgereden. Susan (Claire Forlani) staat dan ook behoorlijk te kijken als de jongeman een dag later onaange kondigd in de eetkamer van de Parrish-villa staat. Haar vader introduceert hem als Joe Black. Alleen hij weet dat Joe in werkelijkheid De Dood is, die de mediabaas heeft uitverkoren als zijn gids door het aardse leven. Parrish toont hem de wereld van het grote geld en de grote beslissin gen. In ruil daarvoor stelt Joe het dodelijke hart infarct dat Parrish zal treffen nog even uit. An thony Hopkins speelt William Parrish, en hij is de beste reden om Meet Joe Black te gaan beldjken. Iemand die het zover heeft geschopt als Parrish verbaast zich nergens meer over, en Hopkins speelt de tycoon dan ook beheerst als een man die zich gewoon voor een nieuwe uitdaging ge plaatst ziet. Dat hij ditmaal de Dood tegenover zich heeft is vervelend, maar nog geen reden tot paniek. Met hetzelfde gezag waarmee hij zijn im perium beschermt tegen een vijandige overna me, marchandeert hij over verlenging van zijn le ven en dat van zijn dochter. Was zijn tegenstan der maar net zo imponerend. Maar Pitt speelt De Dood als een patiënt die net uit een coma van zeven jaar is opgestaan. Zelfs eenmaal gewend aan zijn fraaie lichaam blijft hij zwijgzaam de stervelingen bestuderen alsof hij kikkers ont leedt. Zijn romance met de over-nerveuze Forla ni is dan ook een behoorlijk, eh, doods gebeuren. Martin Brest moet gedacht hebben dat als hij de scènes maar lang genoeg aanhield, ze vanzelf spanning zouden krijgen. Een misvatting, want nu duren het onwennige acteren en het saaie verhaal gewoon twee keer zo lang. Soms lijkt Meet Joe Black wel een film in slow motion, zo traag trekken de gebeurtenissen aan de kijker voorbij. Tijd genoeg om je van alles af te vragen. Bijvoorbeeld wat Magere Hein, toch ver antwoordelijk voor het sterven van miljarden mensen, eigenlijk van ons moet leren? Het ant woord blijft zelfs na drie lange uren uit. FILM «RECENSIE ANDRÉ NIENTIED Urban Legend. Regie: Jamie Blanks. Met: Alicia Witt, Rebecca Gayheart, Jared Leto, Natasha Gregson Wagner Te zien: Tria non, Leiden; Pathé, Scheveningen. Met de hernieuwde populariteit van de slasher-movie uit de ja ren tachtig, waarin een maniak het op een groep jongeren heeft gemunt, is ook de jacht ge opend op originele uitgangs punten voor een moordreeks. Ook een maniak heeft een mo tief nodig, en in elk geval een eigen stijl. Urban Legend gaat uit van een gouden vondst: ie mand, die ooit slachtoffer werd van een nagespeeld broodje aap-verhaal (motief!), brengt uit wraak deze zogenaamde 'urban legends' in de praktijk (stijl!), zodat er doden vallen. Het mes (de bijl, in dit geval) snijdt zo aan twee kanten: je zorgt voor afwisseling in de moordpartijen, en dus voor een maximaal schrikeffect, en de aanleiding is tevens zo onwaar schijnlijk dat tot vlak voor het einde niemand van de gealar meerde autoriteiten in de toe dracht gelooft - cruciaal voor dit type horrorfilm. Zorg verder vóór een afgele gen lokatie (een universiteit, met campus, in de bossen) en een mysterieus voorval (ooit vond hier een bloedbad plaats, maar die gebeurtenis is wegge moffeld in de universiteitsge schiedenis). Huur vervolgens een debuterend regisseur die zijn sporen in de videoclip- dan wel commercial-wereld heeft verdiend (Jamie Blanks) en cast natuurlijk een groepje apetijtelijk ogende jongeren (Alicia Witt, Rebecca Gayheart, Jared Leto, Natasha Gregson Wagner), die zowel voor slacht offer als voor dader kunnen fungeren. Dit Scream-stramien, wordt door de makers van Urban Le gend slaafs maar zeker niet on verdienstelijk gevolgd. Er was ook nog budget over om Robert Englund, beter bekend als Freddy Krueger, in te huren voor een ironische bijrol. De griezel uit vele Nightmares on Elm Street speelt een literatuur- professor, die onderwijst in 'moderne legendes': het soort verhalen dat hier Broodje Aap- -verhalen wordt genoemd, een term waar de vertaler helaas geen moment aan heeft ge dacht. U kent ze wel: de baby sitter die 's nachts dreigende te lefoontjes ontvangt, maar dan wel uit hetzelfde huis waar ze oppast (een gegeven dat overi gens al eerder werd gebruikt, en wel in When A Stranger Calls), of het meisje dat haar luidruch tige vrijende kamergenote niet wilde storen en dus het licht uit liet, om er de volgende morgen achter te komen dat het meisje gewurgd was. Na zo n griezel verhaal hoort altijd de stellige verzekering van de verteller dat dit echt gebeurd is. Urban Legend maakt handig gebruik van deze wetmatighe- Alicia Witt (links) en Rebecca Gayheart in de film Urban Legends. den, maar mist de ironie. Na op het idee om een veiliger open gehouden. Urban Legend op de middelbare school, voor een paar moorden vertrouwt oord op te zoeken. En aan het is leuk zo lang het duurt. Lan- de verandering met een buiten- niemand elkaar meer op de eind wordt uiteraard de moge- ger hoeft ook niet, want The Fa- aards sausje dit keer. campus, en ook niemand komt lijkheid tot een sequel wijd culty staat al te dringen: horror 18.00; vr ook 14.15 De Poolse Bruid: wo vr za zo 16.30 NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 Irezumi 20.00 (vr niet), 22.00; zo ook 15.30 KRITERION (020) 6231708 Water Vuur: 19.15; vrza 17.00 A Perfect Murder 17 30,19.45 Wintersleepers: 17.00, 21.45 (vrza 19.15 ipv 17.00. ma niet 21.45) Made in Hong Kong 22.00 (beh di) Taxi Driver: ma 21.45 RIALTO(020)6753994 Vision From The Edge: zo 15.45 The House 19.30 Het Vijfde Seizoen 20.00; do za zo wo 15.30 Providence 22.00 (di niet) Comedian Harmonists: 21.45; do vr za zo wo ook 15.45 Die Salzmanner von Tibet: 18.00 Blade Runner: vr 15.30 Die Siebtelbauern: di 22.00 THE MOVIES 1 (020) 6386016 La Vita E Bella: 17 00, 19.30, 22.00; zo ook 12.30 THE MOVIES 2 Antz: 17.15, 19 45, 21.45; zo ook 14 45 THE MOVIES 3 Abeltje 17.30; zo ook 14.50 The Truman Show 19.45, 21.45; vr zaook 00.15 THE MOVIES 4 The Prince of Egypt: 17.15; zo ook 12.30, 14.45 De Man met de Hond: 20.00 Lock, Stock: 22.15 TUSCHINSKI 1 (020)6262633 Meet Joe Black 12.15.16 15, 20.30 TUSCHINSKI 2 What Dreams May Come: 16.15, 18.45, 21.30; do vr ma diook 13.15 TUSCHINSKI 3 Practical Magie: 12.15, 15.15, 18.15,21.15 TUSCHINSKI 4 La Vita E Bella: 12.15, 15.15, 18.15,21.15 TUSCHINSKI 5 Rounders: 12.15, 15.15, 18.15, 21.15 TUSCHINSKI 6 The Horse Whisperer: 20.30; do vr ma di ook 12.30, 16.30 DE UITKIJK (020) 6237460 Elizabeth 19.30; zo ook 12.45 Lock, Stock: 17.15.22.00 Left Luggage: 15.15 Chinese regisseur Wang Guangli met debuutfilm op Filmfestival Rotterdam FILM INTERVIEW JAN VAN DER MADE/GPD Chunu Zuo (Maiden work). Regie Wang Guangli Met Ye You, Lou Ming en He Xiaopei Te zien t/m 27 januari, Filmfesti val Rotterdam Zoals bijna traditie is deze Chi nese film (nog) niet in de Volks republiek te zien vanwege de strenge censuur. „De filmcul tuur is een relatief nieuwe cul tuur. Het is een angstaanjagen de cultuur. Op dit moment stelt China zich open voor films uit Hollywood. Als ze tegelijkertijd de Chinese films aan banden blijven leggen weet over een paar jaar geen kind meer dat we zelf een filmindustrie hebben." Dit is de sombere voorspelling van cineast Wang Guangli, die op het Rotterdams filmfestival zijn debuutfilm Chunu Zuo (Maiden Work) laat zien. Hij heeft de fondsen voor de film bij elkaar geleend van vrienden; acteurs vroegen geen salaris en de totale opnametijd bedroeg slechts negentien da gen. „De Chinese economie is nog niet van dien aard dat ie dereen zomaar zijn eigen film kan bekostigen", aldus de kers verse regisseur, die met het vol tooien van zijn film een droom in vervulling zag gaan. Ook kunnen Chinese regisseurs niet zomaar alles filmen wat ze wil len: „Het mag niet tegen de staat zijn, niet tegen de partij en niet tegen de maatschappij." Veel blijft er niet over, lijkt het. Wang Guangli ('Wang Wang' voor zijn vrienden) was een van de pioniers in het 'schilders dorp', een enclave in Peking's Haidian-district waar tientallen kunstenaars zich verzameld hadden aan het eind van de ja ren tachtig. Wang Wang runde er een galerietje en probeerde op die manier zijn vrienden te helpen hun schilderijen aan de man te brengen. Maar zijn grootste wens was het maken van films. In 1992 voltooide hij zijn eer ste tv-film Wo Biye Le (Ik Ben Afgestudeerd). De film ging over de geestelijke verwarring waaraan studenten ten prooi vielen nadat ze eerst de flower- powerperiode van het Tianan- menplein in mei 1989 hadden meegemaakt en vervolgens de enorme repressie die vergezeld ging van een jaar militaire oefe ningen voor de studenten. „Die film is nooit in China ver toond", aldus Wang Wang. Wel in het buitenland. Toen hij in 1994 in Rotterdam draai de leverde dat een woedende reactie op van de Chinese am bassade in Den Haag, en dat jaar werd het collectief (Wang Guangli's naam stond niet bij de film) dat verantwoordelijk was voor de film, in de ban ge daan. Wang en zes andere film makers (onder wie Tian Zhu- angzhuang, regisseur van De Blauwe Vlieger die vorige maand nog de Prins.Claus prijs kreeg) kregen een filmverbod en scherpe kritiek van het Pe- kingse filmbureau. Subcultuur Wang Guangli had er genoeg van en vertrok voor een viertal jaar naar de Noord-Oostelijke stad Dalian waar hij onder an dere in de reclame werkzaam Scène uit de film 'Maiden Work', waarmee de kersverse regisseur Wang Guangli een in puriteins China op merkelijk thema aanstipt: een lesbische relatie tussen twee jonge vrouwen. was. Maar zijn wens om zijn ei- couver. gen film te maken was te sterk, Maiden Work stipt een in pu- en in 1996 was het dan eindelijk riteins China opmerkelijk the- zover. Inmiddels heeft Maiden ma aan: een lesbische relatie Work al in Trencianske Teplice tussen twee jonge vrouwen, in Slovakia gedraaid en afgelo- Een vrouw, Xue ('Sneeuw', ge pen oktober op het 17de Inter- speeld door Lou Ming), een He Xiaopei)" Het Teidt tot jaloe- nationale filmfestival van Van- studente, wil als stagière voor zie en allerlei andere verwikke een dagblad een interview ma ken met schilder Jinian ('Herin nering', gespeeld door Ye You), maar ontdekt dan een naakt- schilderij van haar levensgezel lin Yu ('Regen', gespeeld door lingen. Maar halverwege de film blijkt dat het verhaal zich af speelt in het hoofd van de schil der, die na een vechtpartij in een bar in het ziekenhuis is ge slagen. Hij besluit de twee vrouwen te zoeken om een film te maken, maar kan ze niet vin den. De rest van de film is een film over het maken van de film zelf. De regisseur geeft een interes sant kijkje in Pekings subcul tuur van schilders, filmers en de verwarrende indrukken die ze dagelijks moeten verwerken. Zo wordt maar liefst vijf minu ten van de 66 minuten durende film besteed aan propaganda van China's staatstelevisie waarin de militaire oefeningen rond Taiwan (begin 1996) wor den verslagen. Een scène later wordt er woest gedanst in een disco waarbij dansers met een rode vlag wapperen en sarcas tisch de woorden 'De commu nistische Partij is goed, ze komt haar beloften na, Socialisme is goed' brullen. Ook wordt de onmogelijke positie van de Chinese schilders geschetst: „Ik denk dat er een probleem is met het systeem", aldus de regisseur tijdens een spontaan studiogesprek dat deel uitmaakt van de film. „Er zijn zoveel jaren voorbij gegaan en we hebben zo weinig films gehad om te bekijken. Mensen houden van videotapes en ge bruiken het geld van de imperi alisten. Als je een filmmaker in China wilt zijn moet je dit niet vergeten: als je het niet kunt doen zoals je wilt, kun je er be ter mee ophouden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11