'Abeltje' wil schieten in een echte actiefilm WEER Het Gesprek van de Dag De fopspeen van de nos TV Verkering duurde maar even VRIJDAG 22 JANUARI 1999 COM E N T A A R Enige ordening in de brij van het Nederlandse omroepstelsel is zeer welkom. De diepgekleurde identiteit van de omroepen uit de bloeiperiode van het zuilenstelsel heeft plaats gemaakt voor een grijs imago van massa-producenten, die slechts ten doel lijken te hebben hun kijkcijfers zo hoog mogelijk op te krikken. Zodra ie mand echter pleit voor het afschaffen van de zuilen, doen de om roepen opeens een hartstochtelijk beroep op hun primaire begin selen. Alsof er de laatste decennia niets is veranderd. De diepgewortelde verzuiling is bij uitstek een kenmerk van de Nederlandse samenleving en daardoor moeilijk te veranderen. Desalniettemin gaan er ook in deze polder wel eens stemmen op instituties als de publieke omroep aan te passen aan de eisen van de tijd. Ook het bestuur van de NOS. waarin alle omroepen verte genwoordigd zijn. beseft dat een herziening v an het stelsel nood zakelijk is. Zoals bij veel van dit soort zaken, is een eigen aanpak dan te ver kiezen boven een van bovenaf opgelegd besluit. Vandaar dat de NOS deze week een voorstel -heeft gelanceerd. De omroepen blij ven. maar de presentatie van de zenders verandert. Als de plannen doorgaan, kijken we voortaan niet langer naar Nederland 1, 2 of 3. maar naar Het Net, Ons Net of Mijn Net. Het idee is simpel. We creëren een zender voor iedereen, eentje voor de hele familie en een voor de schaarse ooms en tantes die wel eens willen nadenken over een programma. Die zenders wor den vervolgens door de bestaande omroepzuilen gevuld met pro gramma's die bij het profiel passen. Voila, denkt de NOS, een bre de programmering en tevens behoud van de omroepen. Een grotere fopspeen is zelden gepresenteerd. Het voorstel bete kent immers inhoudelijk geen enkele verandering. Familiepro gramma's van EO en AVRO gaan niet ineens op elkaar lijken, om dat ze op dezelfde zender - Ons Net - een plaats krijgen. Evenmin zullen NPS-programma's nog meer diepgang krijgen, omdat ze ook straks op 3 - Mijn Net - te zien zijn. De voorgestelde zenderkleuring wordt opnieuw een mix van alle zendgemachtigden, en kan daardoor nooit het gewenste, heldere profiel opleveren. Het enige resultaat van dit NOS-voorstel zal zijn dat de kijkers opnieuw mogen gaan uitzoeken waar hun favoriete programma's te zien zijn. Voor het overige blijft alles zoals het was, in een omroepstelsel dat zichzelf zo langzamerhand toch echt wel heeft overleefd. Geen wonder dat verantwoordelijk staatssecretaris Van der Ploeg met eigen ideeën komt. Hij wil de A-, de B- en de C-status afschaffen, waardoor de publieke omroepen minder afhankelijk worden van 'kijkcijferdwang'. Bovendien vervalt daardoor de noodzaak hun zuilenidentiteit nog langer te exploiteren. Van der Ploegs voorstel biedt aldus een échte kans op vernieuwing. Stressen 'de factor mens Stress, burn-out - één op de tietNederlanders schijnt er volgens on derzoekers aan te lijden en de kosten als gevolg daan>an bedragen jaarlijks miljarden. Het programma De Ochtenden liet er vorige week al zijn licht over schijnen, gisteravond was het de beurt aan Zembla. En je kunt je afvragen hoe vaak het ondenverp nog op het scherm zal terugkeren. We zullen er. vrees ik. tot ver in de volgende eeuw mee in de weer zijn. In 'De Stressfactor' van Zembla werd nogal wat aandacht besteed aan de manier waarop Hewlett-Packard, een automatiseringsbe drijf met in Nederland 850 man/vrouw personeel, met stress van zijn werknemrs omgaat. Dat vreselijke taaltje dat je dan krijgt voor gezet. De personeels-hotemetoor die spreekt over 'de mens als kapi taal-eenheid'. de bedrijfsarts die het heeft over social accountancy', waarmee hij bedoelt dat er meer op 'de factor mens' moet worden gelet. Wat zou het heerlijk zijn als ze lieden met dat soort praat eens in een baan om Uranus zouden schieten. Hewlett-Packard probeert zuinig op zijn personeel te zijn. ook al omdat er wat dat betreft krapte heerst op de automatiseringsmarkt. Vandaar stress-bestendigheidsbezigheden, bedrijfsyoga, fysiothera pie en een 'happy hour' aan het eind van de week. Je zou zeggen dat al dat gedoe niet nodig is als men dusdanige maatregelen op het werk zelf neemt dat het niet tot stress heeft te komen. Maar daar hoor je nou nooit wat over. Is natuurlijk ook veel te simpel gedacht. De wetenschap is bij het onderzoek naar stress ook op een wat merkivaardige manier bezig. In het programma werd een man ge toond die de vergelijking met een robot prima kon doorstaan. Hij zat tot de nok toe vol draadjes, buisjes en slangetjes, alsof hij na een gecombineerd hart- en herseninfarct nog slechts kunstmatig in le ven kon worden gehouden. Op impulsen tikte hij bepaalde dingen op een beeldscherm, onderwijl werd zo'n beetje alles gemeten water in hem omging. Moeder, waarnaar zijn we toch op weg? Het hoogtepunt vond ik een onderzoek bij vuilnismannen. Er liep een wetenschapper achter hen aan die vastlegde of ze iets met een of twee handen deden en wat dat voor de hartfrequentie betekende. Na verloop van tijd moesten ze wat urine afleveren want in je plas schijnt een (on)behoorlijk stresshormoon te kunnen huizen. Ach. als cabaret vond ik het niet onaardig maar dat zal wel niet de bedoeling zijn geweest. wil buys Mist en gladheid Het is tijdens de afgelopen nacht flink afgekoeld. Om 7 uur stond de thermometer op het KNMI station te Bloemendaal aan Zee op-1,4 en minimaal werd daar-2,0. De lage temperaturen traden op in combi natie met mistbanken. Door aanvriezing van de mist was er hier en daar sprake van gladde weggedeelten. Daar waar de mist relatief dik was (geen sterren zichtbaar) viel het met de afkoeling mee. Schiphol rapporteerde tot 7 uur geen lagere minimumtemperatuur dan 1,8. De komende nacht en morgenochtend moet opnieuw rekening gehou den worden met mist en gladheid. Waarschijnlijk wordt het nog wat kouder dan de afgelopen nacht. Op sommige plaatsen zou het een graad of 3 kunnen vriezen. Door aanvriezing van de mist worden bo men en struiken hoogstwaarschijnlijk in een winters jasje gehesen. Als de mist tijdig optrekt is er morgen nog kans op wat zonneschijn. Later op de dag raakt het van het zuiden uit echter bewolkt. Uit het wolken dek kan ook wat motregen vallen. Onder invloed van een nog iets in betekenis toenemende storing bij Schotland dringen in de nacht van zaterdag op zondag minder koude luchtmassa's ons land binnen. Vriezen doet het dan niet meer en de komst van de zachte lucht gaat gepaard met enige regen en motregen en een aantrekkende zuidwestenwind. Zondag overdag is er kans op af en toe zon maar maandag veroorzaakt een randstoring opnieuw regen en stijgt de temperatuur tot 10-11 graden. In de loop van volgende week wordt aan de achterzijde van een depres sie boven Scandinavië minder zachte lucht aangevoerd. De kans op winterweer blijft echter klein doordat een hogedrukgebied ten zuid westen van Ierland de scepter blijft zwaaien. De aangevoerde lucht massa's blijven daardoor grotendeels 'Atlantisch' van samenstelling. Barre kou handhaaft zich in het noordoosten van Rusland. Eerder deze week vroor het daar slechts een paar graden, tijdens de afgelopen nacht werden minima tot beneden -40 graden geregistreerd. Gisteren is het bij ons somber weer geweest maar het bleef nagenoeg overal droog. Vlak aan zee werd het vooral 's middags mistig. jan visser Een jongetje met een rode rugzak springt de stoep op en af. Dat blonde koppie, die grote grijze ogen... Het kan niet missen, dat is Abeltje. Een meisje herkent hem en loopt hem achterna. Hij staat haar vriendelijk te woord en springt dan weer weg. Een heel gewoon jongetje, dat sinds zijn film in de kerstvakantie uitkwam, beroemd is en wordt nagestaard. Rick van Gastel: 'Ik denk dat ik talent heb Abeltje heet eigenlijk Rick van Gastel en woont in de Rotter damse wijk Tuindorp Vreewijk. Hij is elf jaar, de oudste thuis van drie kinderen en zit in groep acht van basisschool De Mare. Hij speelt de hoofdrol in het verfilmde boek Abeltje van Annie M.G. Schmidt, over de lotgevallen van een jongen die met een meisje en twee volwas senen in een op hol geslagen lift de wereld in vliegt.Als deze film niet aanslaat ga ik iets an ders doen", zei producent Bur- ny Bos vóór de première, maar de bioscopen stroomden vol. Iedereen kent nu het gezicht van Rick van Gastel, dat zelfs prijkt op de omslag van de nieuwste druk van het boek. Een half jaar lang stond Ricks leven op z'n kop: hij zat vijf we ken in Spanje, vijf dagen in New York en bracht de rest van de tijd door in opnamestudio's in Luxemburg. Een onderwijze res reisde mee, om te zorgen dat Rick en zijn tegenspeelster Soraya Smith (Laura in de film) niet achterraakten op school. Hoe was het om dit allemaal mee te maken? „Geweldig", zegt Rick met een brede lach. „Het waren allemaal heel aardi ge mensen en je kon echt lol met ze beleven, 's Avonds zaten we met z'n allen te eten. We maakten heel veel grapjes. Soms zat ik nog een mop te ver tellen als er 'actie!' werd geroe pen en dan moest het over." Rick had het boek Abeltje 'al wel vijf keer' gelezen toen hij werd gevraagd voor de hoofd rol. „Daarom was het wel raar om gevraagd te worden", zegt hij. Je mag hem gerust een An nie M.G. Schmidt-fan noemen, want hij heeft ook de Jip en Jan- neke-verhaaltjes, Pluk van de Petteflet en Minoes van kaft tot kaft gelezen. Abeltje is op het filmdoek wat anders dan in het boek, maar als ervaren acteur weet Rick dat boek en film nooit hetzelfde zijn. „Bij elke film waarin ik speel is het altijd weer afwachten hoe ze het om geschreven hebben", zegt hij wijs. Rick van Gastel heeft op z'n elf de inderdaad al een indrukwek kende carrière achter de rug. Het begon allemaal heel toeval lig. En het had weinig gescheeld of Ricks filmloopbaan was er helemaal niet geweest. Toen hij zes jaar was, deelde het pro ductiebedrijf Bos Bros, dat later Abeltje zou maken, op zijn school aanmeldingsformulieren uit voor een screentest. Rick viel op en kreeg een rol aange boden in de serie 'Dag juf tot morgen'. „Hij wilde per se mee doen. terwijl wij tijdens de op nameperiode op vakantie zou den gaan", vertelt moeder Mar jan. Uiteindelijk mocht hij met een oppas achterblijven." Zeven jaar was het acteurtje toen. Vervolgens verscheen hij in 'De jongen die nooit meer praatte'. Beide keren onder re gie van Ben Sombogaart, die ook voor Abeltje tekende. Rick speelde in '601/ en had, samen met zijn jongere zusje Kaylee, een klein rolletje in 'Karakter'. Hij mocht meedoen in 'De ver stekeling', en na Abeltje nam hij al weer een rol voor z'n reke ning in 'Moed', een aflevering van 'De zeven deugden' die de KRO vermoedelijk dit voorjaar op het scherm brengt. „Natuurlijk zijn we hartstikke trots", zegt Ricks moeder, die Rick van Gastel: „Je moet altijd aardig blijven, ledereen is gewoon even goed." FOTO ANP zoveel mogelijk haar man af wisselde om Rick te begeleiden op de set van Abeltje. „Zelf za gen wij van tevoren niet dat hij dat talent had. Veel mensen zeiden: dit is een tweede Olivier Tuinier (een iets ouder acteer talent). Dat is leuk om te horen, maar wij blijven hier erg nuch ter onder. Wij hebben steeds gezegd: het kan ineens afgelo pen zijn. Als dat gebeurt, heb ben we mooie herinneringen, en maken we er verder abso luut geen punt van." Rick van Gastel is min of meer zichzelf op het doek. Hij heeft nooit toneellessen gehad. „Ik heb Ben (Sombogaart) wel eens horen zeggen dat kinderen niet echt acteren, maar zichzelf na doen", zegt hij. „Ik ben er ge woon tussenuit gepikt. Ik denk dat ik talent heb, om eerlijk te zijn. Daar ben ik best trots op." Dan, snel: „Niet dat ik wil op scheppen, hoor!" Hij is wel eens nerveus geweest, vertelt hij. „Ik heb soms migrai ne. Dat krijg ik als ik zenuwach tig ben, of chocola eet, of als ik lees in de auto. In Spanje heb ik hoofdpijn gehad." Maar het fil men was vaak ook onverdeeld leuk. „Op die scène met het plateau heb ik me het meest verheugd." Hij doelt op de scè ne, waarin Abeltje probeert om via een kabelbaan te ontsnap pen van een gevaarlijk eiland. Laura zit op het rijdende pla teau, hij hangt eraan. Het is het moment waarop alle kinderen hun adem inhouden: Laura heeft nog een appeltje met hem te schillen en gaat op zijn vin gers staan, net zolang tot hij drie keer 'sorry' heeft gezegd. Het is een eigentijdse film- Abeltje draagt een oorring, en reist 't liefst per skateboard. In New York plukte de crew een bedreven skater van de straat, die Rick de kneepjes bijbracht. „Dat was fantastisch. Hij heeft me bijvoorbeeld de 'ollie' en de 'kickflip' geleerd." Minder opwindend waren de vele opnamen in de lift. Maar dankzij de humor van Frits Lambrechts (meneer Tump) en Marisa van Eyle (mevrouw Kla- terhoen) was het daar soms ook lachen geblazen. „Zij zijn heel grappig en aardig. We deden vaak spelletjes, bijvoorbeeld let ters op je rug schrijven en dan raden." Filmopnamen werden afgewis seld met lessen en huiswerk. „Ik heb een beetje aardrijks kunde en geschiedenis mee van school genomen. Taal hoefde niet, daar ben ik wel goed in. Maar breuken vind ik moeilijk, die hebben we flink geoefend. Rick wil later liefst acteur of ca meraman worden. „Ik twijfel nog, want 't lijkt me allebei heel leuk. Of profvoetballer natuur lijk." Als het aan hem lag, zou zijn volgende rol die van held zijn in een echte actiefilm. „In het oerwoud, of in de oorlog. Ik hou namelijk wel van schie ten." Niet voor niets is zijn lie velingsprogramma 'The A- team'. „En dat begint nu", zegt hij met een schuine blik op de televisie. Direct gevolgd door een goeiig: „Doe maar rustig aan, hoor." Lijkt Rick op Abeltje? Is hij bij voorbeeld net zo serieus? „Er valt niet veel te lachen in de film", zegt hij. „Maar Abeltje is een skater met veel lef. Als ie mand hem onder schot neemt, gaat hij er toch gewoon op af. Ik wil niet opscheppen over me zelf, maar ik denk dat ik ook wel moedig zou zijn. Ik heb zoiets als dit avontuur nog nooit be leefd. Ik zou het verhaal van de film heel graag echt willen mee maken." Gevraagd naar advies voor an dere jonge filmsterren-in-spe zegt Rick: „Je moet jezelf blij ven. Probeer niet verlegen te zijn, en sluit snel vriendschap- Rick van Gastel beantwoord de de brandende vragen die een aantal leeftijdsgenoten van Abeltje ons meegaven. Joey, 10: Heb je echt verke ring gehad met Laura? „Heel eventjes. Het begon toen alle opnames voorbij waren. Nu zijn we alleen nog vrienden." Myrna, 10: Schoten ze echt bij de revolutie? „Gelukkig niet! Toen ze die schietpartijen opnamen, was ik er niet bij. Maar volgens mij hebben ze met lege ge weren geschoten en later met de computer het geluid erbij gemaakt." Eline, 11: Hoe speelden jullie na dat de lift vloog? „De lift stond in de studio op een standaard met wielen, waarop hij kon bewegen. Daarachter hing een blauw doek waarop ze de lucht konden projecteren. In de ruwe versie van de film zie je een man duwen tegen de lift, later is dat heel knap wegge- monteerd." Marco; 10: Stond je echt in je blootje onder de douche? „Ja hoor, maar het is apart gefilmd, zonder dat Soraya (Laura) het zag. Niet dat het me zoveel uitmaakt: bij de vrouwen van de kleding stond ik ook wel eens in m'n blootje." Mariska, 11: Welke scène moest je het vaakst over doen? „Mijn favoriete scène, waar in ik aan die kabel hang en alsmaar 'het spijt me' moet zeggen tegen Laura. In het echt hing ik in een soort tuig, dus het was helemaal niet gevaarlijk. Zij moest mij met haar linkerarm omhoog trek ken, terwijl ze rechts is, of andersom, dat weet ik niet meer. Maar het ging heel moeilijk en ik werd ook moe, want ik moest me telkens optrekken." Remco, 10: Hoe is het om beroemd te zijn? „Heel erg leuk. Maar het valt me wel op dat dezelfde kin deren steeds dezelfde vragen aan me stellen. Er zijn een paar meisjes bij, echt zó klein (hij brengt zijn hand naar zijn middel), die vragen of ik verkering, met ze wil. Dan lach ik maar. en dan zeg ik nee. Soms is het wel eens irritant, maar dan probeer ik niet boos te worden." Ricardo, 12: Is het, na de film, anders om weer naar school te gaan? „Niet echt, maar ik krijg wel heel veel vragen. Veel kinde ren denken ineens dat ze m'n vriend zijn, ook kinde ren met wie ik veel ruzie heb. Dan denk ik: hou effe op..." pen met anderen. Je moet niet iemand voorbijlopen en den ken: ik speel in een film. Je moet altijd aardig blijven. Ie dereen is gewoon even goed." maruke nu boer» Diefstal Verzekering na stranden walvissel De gemeente Texel oJ zich te verzekeren ten stranding van walviss| kust. Het opruimen vi davers kan flink in dej lopen, zodat het volge woordvoerder Van Stj] de gemeente wellicht daarvoor een verzeke sluiten. Texel wacht e of de rijksoverheid wj leid gaat ontwikkelen opruimen van de aai zeezoogdieren. Volgens Van Schaik is bezig met een notitie problematiek. Kustge komen volgens hems kosten te staan wannt hun strand een pot\ walvis aanspoelt. Om laatste jaren zoveel va zeezoogdieren op del landse stranden belai hebben musea er get stelling meer voor. Dei instellingen hebben in één of meerdere walvf in de collectie. DaardJ en de gemeenten opvT opruimkosten. drul Broer krijgt inzage in va kampdagbi «w De president van de rlke in Alkmaar heeft gisten Ac ten dat F. Lubbers gea krijgt in het Jappenkan boek van zijn vader. Zi heeft inzage altijd gewi en"tr vanwege een belofte ai moeder. Deze was ban zoon het dagboek in dt baarheid zou brengen. Rechtbankpresident oordeelde dat het boel rechtmatige bezit is vai en ze niet gedwongen! den om het boekje dt broer te laten lezen. I kreeg het boekje van h der in 1990, kort voorh for lijden van de vrouw. Di overleed al in 1988. Lubbers eiste eerder in emotioneel beladen ko r inzage, omdat het hem pen bij het verwerken ebb chische problemen die traumatische ervaringe ZL kampjeugd zijn ontsta: 0p verklaarde nooit de inti n hebben gehad om het blicatiedoelen te gebi Als zoon van een gezoi officier van het KNIL wXG bers in 1938 geboren in Hij is de enige van devi ,a^ deren die het boekje, dl rn0 vader tijdens de detenti Re|< de in het Jappenkamp l gehouden, nooit heefti .jj lezen. De zoon is b; vader de Jappen in assisteerde en vermoed jja daarom het boek voorli borgen wordt gehoudei wc stel i, ir Sky! ld- MENSELIJ ,p, bai Het figuur van topmodelt me CRAWFORD is voorlopig? teel neerd, al is de 31 -jarigeDen kaanse de laatste die daar Cindy verwacht deze zome ,je~ juni, haar eerste kindje, is Rande Gerber, een vro del dat zich met succes i ca stortte en twee bars, Th key in New York en de Los Angeles, exploiteert. MONICA LEWINSKY is of örd< logspad. Ze werkt momen' nd: haar memoires. In 'Monici ?de ry', de geautoriseerde biog LDi Lewinsky van de hand van ten Diana's biograaf AndrewM rwi doet zij haar relatie metC' sCl drie plaatsen achter de km hij de doeken. Grootste schok kge zou Monica met trillendesl smeekt hebben de telefoon leggen, op het moment dal gedumpte stagiaire op het stond Hillary Clinton end« Chelsea in te lichten. dook ik het gangetje in. De eerste vraag was: welk boek kwam in aanmerking voor dief stal? Het moest een boek zijn. vond ik, dat niemand wilde hebben. Een toekomstige winkeldochter. Ik had toen net gelezen dat brievenverzamelingen van schrijvers de boekhandels niet uit te branden zijn, dus mijn keus viel op The Letters of F. Scott Fitz gerald. Het was geen verstandige keus. Het boek telde 640 pagina 's. Daardoor kon je het niet gemakkelijk wegmoffelen in de binnenzak van een colbertje. Ik herinner mij nog goed dat ik, terwijl de paniek toe sloeg en het zweet mij uitbrak, wanhopig probeerde om het brievenboek in de binnen zak van mijn colbertje te steken. Mijn pas poort zat in de weg, dat moest er eerst uit. Zelfs toen kon ik Fitzgerald niet wegkrijgen. Uiteindelijk wist ik het omlaag te duwen, maar toen scheurde de binnenzak van mijn colbertje uit. Ik hoor het geluid nog. Mij leek dat het door de hele winkel te horen moest zijn. Voetstappen kwamen mijn kant al uit. Haastig stapte ik uit het nauwe gangetje. Een in het vak vergrijsde boekverkoper keek mij glazig aan. Hij moet mijn knalrode hoofd gezien hebben. Plus het zweet dat van mijn voorhoofd gutste. Hij zei niets. Ik strompelde de winkel uit. Eenmaal thuis zette ik Fitzgerald tussen al mijn andere Penguin Books. Het was een lange oranje rij; daartussen zou 't niet opvallen. Spoedig bleek dat ik er niet toe kon komen het brie venboek uit de kast te nemen om erin te le zen. Kwam ik mijn kamer in, dan leek het of her oranje ruggetje opvlamde tussen al die andere oranje ruggetjes. De witte letters van de titel stonden in brand. Na een week of drie wist ik: je krijgt je rust pas weer terug als je hel boek netjes terugbrengt. Met The letters in de uitgescheurde binnen zak van mijn colbertje begaf ik mij weer naar Kooyker. Nogmaals dook ik het nauwe gangetje in. Op de plek waar Scott Fitzge rald had gestaan, gaapte nog steeds een gat. Dat was bemoedigend, vond ik. Ik greep het boek en begon eraan te trekken. On het feit dat m'n binnenzak was ua scheurdzat het vastgeklonken. He eenmaal dik. Vertwijfeld stond ik eraan te rukken opeens het hoofd van één der boekt opdook vanachter de kast. 'Mijnheel doet u daar', beet de man mij toe. ik,..', stamelde ik. 'Uprobeert een stelen', zei de man nijdig. 'Nee,zeiH nee...'Wat doet u dan?' Ik kon geen uitbrengen. De man greep mijn col vast. sloeg het open en zag een oran Scott Fitzgerald boven de binnenzc mijn colbert uitsteken. Hij trok het6 keek ernaar, zei: 'Nee, dat is niet van ook niet van ons geweest, maak dab komt.' En daarom staat Scott Fitzgerald bij mij tussen de andere Penguins, heb ik het nog steeds niet. OC MAARTEN 'T HART In de barre jaren zestig, toen ik nog student was, had ik een paar vrienden die regelma tig boeken ontvreemdden. Ze vonden dat doodgewoon. Ze vertelden hoe gemakkelijk het was om bij boekhandel Kooyker in Lei den een boek weg te nemen. Ze hielden mij voor dat je getikt was als je nog voor een boek betaalde. Geleidelijk drong zich de gedach te aan mij op dat ik ook eens moest proberen om een boek te stelen. Ik begaf mij naar Kooyker. De winkel was toen nog een pijpenlade. In een nauw gangetje stonden de Penguin Books. Mij leek dat ik er daar wel een van kon meenemen. Uitgever noch boekhandel zouden daarvan veel schade ondervinden. Toen heb ik een keer of twintig met kloppend hart Kooyker bezocht. In het nauwe gangetje drentelde ik op en neer. Steeds ging ik dan zonder boek heen. Op een dag vermande ik mij. Weer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2