VVD eist onderzoek naar financiën LVP
Muziekhuis wil alternatieve jazzweek
;is
Concertgebouw verbindt
naam aan jazz-orkest
Cultuur&Kunst
r|b<?»
Optreden Rumbata
laast om zeep geholpen
1
Leióse Blues Jazzweek
Tarieven Lakenhal omhoog,
jongeren gratis toegang
iENSDAG 20 JANUAR11999
chef jan rijsdam, 071-5
1 chef annet van aarsen 071-5356443
uitse acteur Günter Strack overleden
^hurg De Duitse acteur Günter Strack is op 69-jarige leeftijd
Jjédën. Strack is vooral bekend door zijn hoofdrol in de de-
tiveserie 'Ein Fall für Zwei', die ook op de Nederlandse televi
se zien was. Hij trad verder op in de Duitse tv-series 'Diese
onibuschs' en 'Der König' en stond voor de camera's van de
stelder lerikaanse regisseur Alfred Hitchcock,
lis till
luzikantenpetitie tegen piraterij
it hett
i bedi( tc
?ronge
t kwijt
lf niet
De Franse muzikant Jean-Michel Jarre heeft het Euro
's Parlement gisteren een door honderden van zijn collega's
dertekende petitie overhandigd. De artiesten eisen strengere
tgeving om illegale verspreiding van hun werk, onder meer
internet, tegen te gaan. Onder de vijfhonderd onderteke
ns van de petitie zijn popgroepen en -sterren als Boyzone,
en Eros Ramazotti, de cellist Mstislav Rostropovitsj en de
naan Barbara Hendricks. De petitie heeft ook de steun van de
lemationale Federatie van de Fonografische Industrie.
!(j like Oldfield in Ahoy
h [tfrdam Zanger, instrumentalist en componist Mike Oldfield
a|s S »ft29 juni een eenmalig concert in Ahoy in Rotterdam. Het is
rilist ui .jaar geleden dat hij zijn laatste concert in Nederland gaf.
t strijl
want! n.wim koevoet
Leidse Blues- en Jazzweek
ïkozei jt volgend jaar mogelijk
•ijn vis correntie van een modem
festival. De coördinator van
Muziekhuis Ml23 en con-
zaal Q-bus, John May, wil
onvrede over de huidige
t- Den 5. en jazzweek, het alterna-
festival op poten zetten,
moderne jazz en voor een
>erpubliek," aldus May.
het festival van de grond te
>en zoekt hij samenwerking
het Leids Vrijetijdscentrum
J), cultureel centrum De X
t Hub n0t House. Woordvoerders
ijk di P
ratie
duren:
n een
e. He
overj
t strijl
word
het gi
enken
Zelf
st van
22/1
Geertsema vreest geknoei met gemeenschapsgeld'
De WD eist een accountantsonderzoek naar het finan
ciële reilen en zeilen van de Leidse Vereniging van Pop
muzikanten (LVP). De vereniging had tot voor kort con
certzaal Q-bus aan de Middelstegracht onder haar hoe
de. Het bestuur van de LVP is onlangs met stille trom
vertrokken, een schuld van zeker 40.000 gulden achterla
tend. A. Geertsema, namens de WD lid van de raads
commissie cultuur, is gealarmeerd door uitspraken in de
ze krant van de nieuwe beheerder, John May. De WD'er
leidt eruit af dat de LVP heeft 'geknoeid met gemeen
schapsgeld'.
leiden wim koevoetgrammeurs van de LVP voor
een paar duizend gulden be-
May trof bij zijn aantreden als vriende bandjes hebben laten
coördinator van Q-bus een fi- optreden, die in het LVC voor
nanciële en organisatorische een schijntje van dat bedrag
puinhoop aan. Zo zouden pro- hebben gespeeld. Verder zou
promotiemateriaal ongebruikt
in de kast zijn blijven liggen en
werd voor elk concert licht- en
geluidsapparatuur gehuurd.
De LVP, die de exploitatie van
Q-bus niet langer aan kon, heeft
de huur van Q-bus en andere
ruimten in het Muziekhuis in
middels opgezegd. Uit bereke
ningen is komen vast te staan
dat de LVP nog voor 40.000 gul
den in het krijt staat bij de
stichting die nu het gehele ge
bouw exploiteert. Vermoedelijk
zijn er ook nog andere schul
den. Onduidelijk is of en hoe de
LVP dit probleem oplost.
Het gebouw is eigendom van
de gemeente. De stichting Ml23
is huurder en de LVP was on
derhuurder en programmeur
van de concertzaal. Het bestuur
van de vereniging heeft een deel
van zijn schulden bij de stich
ting afbetaald met goederen.
Geertsema vreest evenwel dat
de gemeente op haar beurt naar
huurpenningen kan fluiten.
Volgens May is de financiële
huishouding van Q-bus weer
gezond te krijgen maar hij ver
wacht dat 'er altijd een structu
reel tekort blijft'. Voor Geertse
ma is het 'geen vanzelfspre
kendheid dat de gemeente dan
maar bijlapt'. Ook zegt hij: „De
stichting heeft kennelijk genoe
gen genomen met betalingen
die neerkwamen op het van ei
genaar verwisselen van goede
ren. Maar de gemeente Leiden
zal toch gewoon huur willen
zien en geen versterkers en gita
ren."
De WD'er vindt de Q-bus-af-
faire een voorbeeld van 'het
aloude verhaal over ongecon
troleerde subsidies'. „Het colle
ge verdedigt dikwijls de stelling
dat het controleren van subsi
dies aan culturele instellingen
meer geld kost dan de subsidies
zelf. Maar ik wil dat de onderste
steen boven komt. De gemeen
teraad moet inzage krijgen in de
boeken van de LVP en van de
stichting. Laten we deze zaak
verder rusten dan kan dat wor
den opgevat als een aanmoedi
ging van financieel mismanage
ment. Ook is het tegenover
clubs die hun zaakjes wel op or
de hebben vreemd als we dit
over onze kant laten gaan."
Het raadslid verbaast zich er
over dat hij uit de krant moet le
zen dat de LVP niet meer actief
is in het Muziekhuis en dat niet
heeft gehoord van cultuurwet
houder A. Pechtold (D66).
„Het laatste wat ik heb ge
hoord is dat de Stichting M123
en de LVP niet meer door één
deur konden."
\üval met moderne muziek voor een jonger publiek
deze instellingen laten we-
Emni we[ je voelen voor het plan
May, maar zeggen er bij dat
eigentijdse jazzweek wat
betreft geen protestfestival
een poging om het bestuur
de Leidse Blues- en Jazz-
d- keen hak te zetten.
ay maakt er daarentegen
geheim van dat boosheid
van zijn drijfveren is. Tus-
Q-bus en de Leidse Blues-
tensz [azzweek botert het op z'n
Kkwal Hst gezegd niet. Q-bus (lees:
verwijt de Blues- en Jazz-
(lees: bestuurder Dick
's 0 isink) publicitaire blunders
lom het concert van Saskia
lo, aanstaande vrijdag. „Op
affiches is de naam van de
certzaal, Q-bus, onvermeld
leven. In folders is de ver-
erdan r(je datum afgedrukt en er
ook nog eens fouten ver
in voorverkoopadressen
de entreeprijzen. Ik begrijp
oed hoe je zo veel fouten
maken in de publiciteit
het absolute hoogtepunt
de hele Blues- en Jazz-
k," zegt May.
et bestuur van de Leidsé
es- en Jazzweek op zijn
heeft moeite met het feit
Q-bus op eigen houtje een
icert, van nota bene de Blues
sters, heeft georganiseerd op
na laatste dag van 'de
week'.
os van deze kinnesinne
akt May bezwaar tegen 'het
Saskia Laroo, 'hoogtepunt van de hele Leids Blues- Jazzweek', vrijdag in Q-bus.
FOTO PR/SASCHA VAN ESDONK PRODUKTIES
weren-van jong talent en jong
publiek'. „De jazzweek is al ja
renlang een elitaire aangelegen
heid, waar hoofdzakelijk veer
tig- en vijftigjarigen aan hun
trekken komen. Om het maar
eens onvriendelijk te zeggen:
ouwelullenjazz. Alles wat maar
een beetje naar fusion of naar
pop ruikt, komt er niet in. Vraag
maar aan Bettie Plug van het
LVC. Die wilde iets doen met
moderne jazz en werd gewoon
Programmeur Plug begint,
om commentaar gevraagd, een
beetje te giechelen. Ze heeft in
derdaad wel eens leukere ge
sprekken gevoerd, maar ze wil
er geen 'zaak' van maken. „Ik
heb meer zoiets van: 'graag of
niet'. Nou, het was dus 'niet'. Ik
deel wel de kritiek van John
May dat er voor wat modernere
stijlen meer ruimte zou moeten
zijn. Maar ik wil met een alter
natief jazzfestival niet een of an
dere strijd aangaan.
Thea Pieterse van Hot House,
dat Laroo naar Q-bus heeft ge
haald, betreurt net als May de
fouten op de affiches en in an
der promotiemateriaal, maar
kwaad is ze niet. „Het bestuur
heeft z'n excuses aangeboden
en de mensen die afgelopen
vrijdag naar Q-bus kwamen
omdat ze dachten dat Laroo
zou spelen, hebben we
vrijkaartjes gegeven voor andere
dagen van de Blues- en Jazz
week. Daarmee is, wat Hot
House betreft, de zaak afge
daan."
Zonder zich te mengen in de
discussie of het festival te veel
'ouwelullenjazz' omvat, herin
nert Pieterse er aan dat 'The
modem jazz night', als vast on
derdeel van de Blues- en Jazz
week en een bijdrage van Hot
House, zonder duidelijke op
gaaf van redenen is geschrapt.
„May's alternatieve festival
zou dat gemis kunnen goedma
ken. Maar ik wil niets doen te
gen de Leidse Blues- en Jazz
week. Ik sla het bestuur daarvan
hoog aan, het zijn stuk voor
stuk onbetaalde professionals
met wie ik door één deur wil
blijven kunnen.
'dachtenloos genieten van muziek
i
luidstechnisch wil het maar
^B t vlotten met de concerten in
^B Waag. Elke keer opnieuw
nkt de geluidsman dat er een
kgroep in de zaal staat, om
van de schrik te zijn beko-
n, heel langzaam bij te rege
ls Zo werd ook haast het op-
den van de bekende Latino-
iep
mba-
pen.
la het
Ute en
deze muziek essentiële piano-
en keyboardsspel verdrong. Het
is wel duidelijk waar de gemid
delde geluidsman op ingesteld
is: indirect en hard gitaar- en
basgitaargeluid. Het kostte tel
kens ongeveer de eerste helft
van de drie sets voordat einde
lijk alle instrumentalisten en vo
calisten behoorlijk te horen wa
ren.
De forse formatie onder lei
ding van leadzanger Marco An
tonio Sanchez, een allegaartje
van Zuidamerikanen en Neder
landers
t het Co-
J antic
zs.
Rumbata bracht, ondanks het slechte zaalgeluid, bezoekers aan het dansen.
bla-
die op weinig originele wij-
diythm blues-hits uit de ja-
1 zestig combineert met meer
Eendaagse softfunk, kon
imbata een uur later dan aan-
tondigd het podium betre-
Tijd voor een behoorlijke
"ndcheck was er niet, zodat
overversterkte bas het voor
van de weinige Nederlandse
'salsa'-formaties is waarin af en
toe serieus geïmproviseerd
wordt. Ook zijn de arrangemen
ten van de leider en conga-spe
ler Jaime Rodriguez net iets
speelser dan die van het gemid
delde Latino-orkest.
In de loop der tijd heeft de
mars-achtige Colombiaans-Ve-
nezolaanse cumbia steeds meer
plaats ingeruimd voor de soe
peler klinkende ritmiek van de
rumba, merengue en mambo,
zodat ondanks de handicap van
het slechte zaalgeluid veel luis
teraars meteen tot dansen ge
nood werden.
In de laatste twee stukken van
elke set was eindelijk te horen
hoe smakelijk de syncopen van
de conga's, de timbales in een
rumba kunnen klinken tegen
over puntige blaaspartijen en
percussief pianospèl. Ook dan
pas werd er de ruimte gescha
pen voor goed solowerk in vrij
wel alle secties van het orkest.
Sénchez, die ook de meeste
eigen composities heeft ge
schreven, weet samen met
Rodriguez een eigen draai aan
populaire Caraïbische stan-
John May, percussionist en drij
vende kracht achter Q-bus en
het Muziekhuis, vindt dat Char
lie Parkinson de Leidse Blues- en
Jazzweek regeert. Hij ziet die ou
welullenjazz niet meer zitten.
Poetskatoen in al die trombones
en trompetten! May zal volgend
jaar een alternatief jazzfestival
uit de grond roffelen.
Het hart van de organisatie
van de Leidse Blues- en Jazz
week bonkt als een base-drum.
De dagen van organisator Dick
Wansink lijken geteld. Straks
kan hij in een Volkswagenbusje
langs de bejaardentehuizen. Ta
feltje dek je, trompetje strek je!
Maar niet heus.
Ik heb zo het idee dat het alle
maal wel zal meevallen. Wie
hier in Leiden eenmaal op de or-
ganisatietroon zit, moet je er
met een plamuurmes vanaf ste
ken. Wedden dat Leiden volgend
jaar toch weer kiest voor de tra
ditie en May's schaduw-festival
wordt weggeschenen door de
roodkoperen zon van Wansinks
trompetterkorpsTremor et
emergo.
Intussen kabbelt de Leidse
Blues- en Jazzweek gezellig
voort. 'Summertime', 'Fifty ways
to leave your lover', 'Stormy
wheather', 'Killing me softly',
'Let's do it' - allemaal van die
'evergreens' die door de grote ar
tiesten al veel beter zijn gezon
gen en die in Leiden weer eens
worden opgepoetst. Mooie juf
fers met kujfers. Meisjes die op
eens merken dat hun stem in de
badkamer toch beter klinkt dan
op het podium. Voor eventjes El-
la Fitzgerald zijn. Het is hun ge
gund.
John May mag er dan duchtig
op los filosoferen, als ik over zijn
plannen met Q-bus lees dat daar
bandjes moeten komen spelen
voor 250 gulden per avond heb
ik er een hard hoofd in. 250 Gul
den! Daarvoor haalt een beetje
muzikant zijn instrument nog
niet eens uit het foedraal. Het
doet mij wat betreft dat alterna
tieve jazzfestival van May voor
het ergste vrezen.
Wat willen wij hier toch ei
genlijk?
'I scream, you scream, ever
body wants icecreamGeloof
mij nu, het inag allemaal oubol
lig zijn, maar dat ijs smelt nooit!
Mannen met vlinderdasjes en
strooien hoedjes d la Toon Her
mans op het podium, dat willen
we hier! Een Zeemannetje wordt
nooit een Guerlain. Maar al met
al wel erg gezellig. En gespon
sord door Heineken. Ga zo door,
Dick. Laat de kroonkurk niet
van je hoofd stoten!
B.Bob
Astronoom Icke en zangeres
Kaagman adviseurs gemeente
leiden pablo cabenda
Wat hebben voormalig pop
zangeres Jemey Kaagman, as
tronoom Vincent Icke en strip
tekenaar Erik Schreurs met el
kaar gemeen? Afgezien dat ze
allemaal een bepaalde lande
lijke bekendheid hebben, zit
het bonte gezelschap vanaf 1
januari dit jaar samen met
Janneke Wesseling, jazzmusi
cus Bernard Berkhout en Paul
Schaminee in een nieuwe
commissie die de gemeente
adviseert over 'bijzondere pro
jecten op cultureel gebied'.
Cultuurwethouder A Pecht
old licht toe dat de commissie
in het leven is geroepen om
adviezen te geven over de be
steding van drie ton uit een
speciaal fonds. Dat bedrag
wordt jaarlijks vrijgemaakt
voor bijvoorbeeld concerten,
bijzondere tentoonstellingen
en uitvoeringen van amateur
muzikanten.
De keus voor mensen als
Kaagman, Icke en Schreurs is
geen toevallige geweest. Pech
told heeft bewust met klinken
de namen geprobeerd het
fonds wat toegankelijker ma
ken. „We merkten dat tot dus
ver maar een beperkt groepje
kunstenaars de weg naar het
fonds kon vinden. Ik hoop dat
met de laagdrempelige kop
stukken wat meer kunste
naars, die in aanmerking ko
men voor gelden uit het fonds,
hun weg naar de commissie
vinden."
leiden pablo cabenda
De entreeprijs van Stedelijk
Museum De Lakenhal gaat voor
volwassenen fors omhoog. Jon
geren mogen daarentegen vanaf
15 februari gratis naar het Leid
se museum. Gehoopt wordt dat
meer jongeren het stedelijk mu
seum zullen bezoeken.
Volwassenen gaan straks voor
de prijs van een entreekaartje
acht gulden betalen (nu vijf).
Vijfenzestigplussers en jongeren
met een CJP pas worden gecon
fronteerd met een prijssstijging
van honderd procent. Voor hen
kost een kaartje straks vijf gul
den in plaats van tweeënhalve
gulden. Kinderen en jongeren
tot achttien jaar betalen nu nog
tweeënhalve gulden, maar mo
gen die knaak straks in hun zak
houden.
De gemeente vindt het rede
lijk de toegangsprijs van De La
kenhal meer in overeenstem
ming te brengen met andere
Leidse musea en stedelijke mu
sea in andere plaatsen. Gemid
deld wordt voor een museum
kaartje acht gulden gevraagd
Ook de opknapbeurt van De La
kenhal en het aantal tentoon
stellingen rechtvaardigt volgens
de gemeente een prijsverho
ging-
FOTO MARK LAMERS
dards te geven. Hij ging er
vanuit dat het publiek op de la
te dinsdagavond in de Waag bij
eengekomen was om vooral ge-
dachtenloos te genieten van
herkenbare muziek, zodat het
grote potentieel aan de in de
band aanwezige solisten nau
welijks aangesproken werd.
Hopelijk is er volgend jaar de
mogelijkheid voor een revan
che.
amsterdam gpd
Op initiatief van Martijn San
ders, directeur van het Con
certgebouw in Amsterdam, is
er een samenwerking tot stand
gebracht tussen The New Con
cert Big Band en het Concert
gebouw. Dat heeft geleid tot
een nieuwe naam voor het or
kest, 'Jazz Orchestra of the
Concertgebouw'. Het is voor
het eerst dat een wereldbe
roemde concertzaal van dit ka
liber zijn naam verbindt aan
zowel een symfonie-orkest als
aan een jazz-orkest, zo laten
het Concertgebouw en het or
kest in een gezamenlijk com
muniqué weten.
In het verleden is al vaker ge
poogd een groot jazz-orkest op
te richten die een vergelijkbare
status in Nederland zou krijgen
als het Koninklijk Concertge
bouworkest. Dat leidde in de
jaren 80 tot de oprichting van
de Netherlands Concert Jazz
band met als dirigent Henk
Meutgeert. Dat gebeurde op
initiatief van de Wereldom
roep. Het orkest bestond vrij
wel louter uit bekende solisten
als Ferdinand Povel, Wim
Overgaauw, Ruud Brink, Her
man Schoonderwalt, Frans Ei
sen, enz. Het oorspronkelijke
initiatief, hoewel aanvankelijk
financieel gesteund door het
ministerie van WVC op advies
van de Raad voor de Kunst,
stierf na een paar jaar een
zachte dood.
In 1996 echter vatten enkele
jonge musici het plan op om
een groot jazz-orkest op te
richten, The New Concert Big
Band. Aan de basis van dit or
kest stonden dirigent Henk
Meutgeert, bassist Frans van
Geest en drummer Hans Dek
ker. Er werd een repertoire ge
vormd van composities van
Henk Meutgeert en originals,
meegebracht door gastsolisten
en gearrangeerd door Henk
Meutgeert.
De jonge big band speelt in
tussen sinds zijn oprichting el
ke twee weken met veel succes
in het Amsterdamse BIM-Huis,
waarbij gastsolisten uit bin
nen- en buitenland optreden.
The New Concert Big Band
heeft intussen een indrukwek
kende staat van dienst, met als
hoogtepunten de opening van
het Holland Festival in 1997,
het North Sea Jazz Festival en
een optteden in de grote zaal
van het Concertgebouw met
jazz-veteraan Joe Henderson
in april '97.
Jazz Orchestre of the Con
certgebouw zal jaarlijks optre
den in de serie Jazz in Het
Concertgebouw. Ook zijn deze
zomer twee concerten gepland
in de serie Robeco Zomercon-
certen. Daarnaast blijven de
tweewekelijkse concerten in
het BIM Huis gehandhaafd.
Henk Meutgeert deed de af
gelopen jaren van zich spreken
door met het orkest bruggen te
slaan tussen de diverse stro
mingen in de jazzmuziek. In
het kader van dit streven zijn
verschillende projecten in
voorbereiding waarin wordt
samengewerkt met componis
ten van hedendaagse jazz- en
klassieke muziek.