Dwalend Strijkkwartet in ïruneu Alles wat u ziet is gratis. Cultuur& Kunst Fotopionier Asser had eindeloos geduld WOENSDAG 20 JANUARI 1999 AMSTERDAM CPD. FRANCOISE LEDEBOER Over het karakter van de Am sterdamse advocaat en procu reur Eduard Isaac Asser is wei nig bekend, maar hij beschikte in elk geval over engelengeduld. Nadat de Fransman Daguerre en de Brit Talbot in 1839 onaf hankelijk van elkaar de uitvin ding van de fotografie wereld kundig maakten, nam het ma ken en ontwikkelen van een fo to nog vele jaren urenlange om slachtige handelingen in beslag. Dankzij de schenking van As sers albums door zijn familie aan het Rijksmuseum was her mogelijk het werk van deze pio nier van de Nederlandse foto grafie grondig te onderzoeken en nu na restauratie voor het eerst te exposeren. Omdat fotograferen zoveel tijd en moeite kostte, koos Asser 11809-1894) voornamelijk on derwerpen in zijn nabije omge ving. In het zachte schemerlicht van het prentenkabinet hangen de gezichten op Amsterdam die hij maakte vanuit zijn huis aan het Singel. Ook vereeuwigde de welgestelde advocaat binnens huis en in de tuin vele keren zijn vrouw, vijf kinderen en de rest van zijn uitgebreide familie. Verder componeerde hij voor zijn foto's geregeld 'huiselijke' stillevens met voorwerpen als zijn fotografische apparatuur, rieten manden, schilderijen, flessen en lampen. Ook hangt ergens een fraaie compositie van een pompoen en een dode kip. Als pionier in het medium had hij geen voorbeelden en daarom putte hij uit de eeu wenlange Hollandse beeldtradi tie aan geschilderde en geteken de portretten, stillevens, tafere len uit het dagelijks leven en landschappen. Rijksmuseum conservator fotografie Mattie Boom hoopt dat de expositie van Assers oeuvre een sneeuw baleffect zal hebben en dat er nog meer schenkingen losko men. Over het jaar van datering van de eerste portretfoto laaide on langs een debat op, waarin de Fransen vooralsnog heftig van mening verschillen met de .Amerikanen en Britten. De Franse handelaar Mare Pagneux maakte tien jaar na zijn aan koop op een rommelmarkt we reldkundig dat hij een foto van de kunstenaar Nicolaas Huet Kinderen in toneelkostuums. had ontdekt. Volgens Franse onderzoekers die Boom zeer deskundig acht. maakte Da guerre deze foto al in 1837. Om dat de eerste foto's van William Fox Talbot uit 1839 dateren, zou Daguerre ineens als trotse win naar in de strijd om de uitvin ding van de fotografie te boek staan. Asser was er in elk geval snel bij. omdat hij vermoedelijk in 1842 maar mogelijk nog eerder, naar Parijs trok om een kostba re daguerrotypie-uitrusting te kopen. Zo n uitrusting omvatte kistjes met een camera met achterwand, een chassis voor de te belichten platen, een lens, een kwikkast, flesjes kwik, jodi- umkristallen. goudchloride, na- triumthiosulfaat en gewalste koperplaatjes. Boom geeft in de catalogus een uitvoerige be schrijving van de stappen die Asser moest nemen voor hij het resultaat onder ogen kreeg. Door een luikje zag de fotograaf 'de sensatie van het opkomende fotografische beeld' op de plaat, als tenminste 'grillige externe factoren' als de kwaliteit van het licht en de vochtigheid van de lucht geen roet in het eten had den gegooid. Asser paste vermoedelijk rond 1845 zijn daguerrotypiecamera aan en gebruikte deze voortaan ook voor het vervaardigen van papieren negatieven volgens de foto 8 isaac asser methode-Talbot. Samen met de Franse Amsterdammer Bour. chemicus en ingenieur, maakte hij tot 1857 vele opnamen in verschillende fotografische pro- cédé's. Daarna concentreerde hij zich op de ontwikkeling van de fotolithografie, een methode die het mogelijk maakte foto's op lithosteen te reproduceren. Asser was niet de enige wel gestelde amateur-fotograaf die zijn camera na betrekkelijk kor te tijd aan de wilgen hing: het beoefenen van de fotografie raakte geleidelijk in handen van professionals en de spanning voor de eerste generaties beoe fenaren was er af. Als pionier van Nederlandse fotografie was hij intussen echter een onmis bare schakel geweest in de over gang naar professionalisering van een medium dat dankzij verbeterde apparatuur al gauw zou gaan excelleren in de weer gave van de rauwe dagelijkse werkelijkheid. De expositie 'Asser. Pionier van de Nederlandse fotografie' in het Rijksmuseum (Stadhou derskade 42, Amsterdam) duurt tot en met 14 maart. De openingstijden zijn dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. De ca talogus verscheen bij uitgeverij Focus op initiatief van het Prins Bernhard Fonds en kost 95 gulden. NNT speelt 'De Beledigdenvan Ulrich Hub in Den Haag De uit Brussel afkomstige Emmanuelle Maridjan-Koop speelt Marion en herkent alle toestanden tijdens de repetities maar al te goed. ..Het is frustre rend als je denkt dat- je middel matig bezig bent. De vier heb ben in het stuk de neiging om veel te praten, omdat het niet goed gaat. Dat is de basis van dit stuk. De malaise van het spelen en dan afreageren met oneigenlijke middelen. Dennis Koltgen vindt even eens dat zijn rol van de stille ro manticus Florian dicht bij hem zelf staat. „Hoe vaak gebeurt het niet dat er liefdes ontstaan tijdens repetities? Vaak ben je op zoek naar openheid en ont vankelijkheid. Je gaat tijdens het stuk helemaal op in die ander. Dat mondt uit in verliefdheden. En achteraf weet je bij God niet meer waarom je ooit verliefd werd. Door de sfeer, ja, het sa men op het podium staan. Er ontstaan achter de schermen veel relaties zoals in het stuk, hoewel dit natuurlijk wel ge- chargeerdis." Het stuk heet De beledigden, maar de twee acteurs vinden We zien vier musici van een strijkkwartet repeteren. Maar er klinkt de hele voorstelling geen noot. of het moet de A zijn waarop de acteurs stemmen. De beledigden gaat eigenlijk niet over muziek, maar meer over de verhouding tot muziek. En meer nog over hun relatie tot het leven, de liefde en de dood. Daarin klinken vele dissonanten en een triest slotakkoord. Toneelschrijver Ulrich Hub (Tübingen, 1963) schreef het veelgeprezen De beledigden vo rig jaar uit onvrede met de ma nier van theatermaken in Duits land. Hij wilde een stuk waarin hijzelf ook graag zou willen spe len (behalve schrijver is hij ook regisseur en acteur). De bele digden is een eigentijds stuk. Door de spreektaal lijkt het een naturel huis-tuin-en-keuken- stuk over dertigers, maar het ontwijkt allerminst grote the ma's. Vier musici, die in een mid delmatig symfonieorkest spe len, hebben zojuist een kwartet opgericht. Ze repeteren voor hun eerste concert. Het clubje blijkt complex in elkaar te ste ken. Het gaat om nvee zussen, Marion (celliste) en Renate (alt viool), en hun vrienden Robert (eerste viool) en Florian (tweede viool). Robert en Renate hebben een relatie, evenals Marion en Florian. Die verhoudingen be vinden zich duidelijk in mineur. De ene na de andere zus krijgt een oogje op de 'cellist van de tweede lessenaar' uit hun orkest en wisselen later van vriend. Deze en meer 'persoonlijke ont stemmingen' worden uitgebreid tijdens de repetities besproken, met als gevolg dat van repete ren weinig terecht komt en dat de vier alleen maar ontevrede ner worden over hun muzikale prestaties. In de monologen tussen de verschillende scènes door, wordt veel van hun on derlinge verhoudingen duide lijk. Dennis Koltgen als Florian (I) en Pieter van de Sman als Robert in 'De Beledigden', foto cpd/karel zwaneveld Het Noord Nederlands To neel (NNT) wilde weer eens een eigentijds stuk spelen. Onder regie van Karst Woudstra spelen vier NNT-acteurs nu 'De bele digden', het tweede toneel stuk van de Duitser Ulrich Hub. Het is een kleine zaalproductie waarin mu ziek centraal staat. DEN HAAG MADELEINE ROOD uit n natuui i", vult f\ r niet in t uit. Hef J •;iik sfr tezi Dirib dat De teleurgesteldei lerik verongelijkten als titi schien wel beter waren Dennis: „De beledigd kent ook 'zij die bedro| «l den'. En daar gaat hetv lijk over. Alle vier bedt jerti en voelen ze zich bedr ieder voelt zich verongj dat ze hun ei niet kwijt Ze vinden zichzelf niet reageren dat af Totdat ze denken 'Is dit leven?" Marion gaat in het ondanks de vele lev veel grappige, soms momenten kent. als et ,f|2' vreemd met de cellist u jaa kest. 'Hoe meer je net meer je dat als kunste 's komt.' roept dei de voorstelling. „Dat is lijk een dwaalgedachte Emmanuelle haar one „Want je moet natuui talent hebben' aan. „Als het er het er ook niet weet bij De beledigd maal niet of het strijl wel talent heeft, wanti N geen noot." Regisseur Karst heeft het stuk gekozes hij hiermee ook zijn vis yn laten zien op de huidige tie dertigers. Velen zijn bepaald punt in hun land waarin het 'is ditl gevoel overheerst wordt wel duidelijk di t Hub deze generatie t mensen die voortduren er maken en leven in een (,e overcommunicatie. Hei ien du is daarin sterker groepsgevoel is pleite." „Bovendien laat Hub j0i er een gebrek aan overj de; de kunst is", vindt Emm we| „Dat het met het strijl in het stuk niets word natuurlijk door het g eromheen. Ze denken aan zichzelf en er is eer aan betrokkenheid. Dit ^e( zijn dwalende." Zelf Belgische haar leven n der meer in dienst van neel: „Dat vind ik niet gatief, hoor. Een mens woon zijn levenskwal itst meer dingen tegelijk." nis wijkt daarentegen voor de kunst: „Als ik o )Sir een bepaalde keuze zou gezet, kies ik toch voor len." 'De Beledigden': 22/1 Den Haag (Theater 2/2 t/m 6/2 Amsterdanjfd, cati). Mu AUTOTREND VALKENBURGSEWEG 56A, KATWIJK. TEL. 071- 4072346, AUTOBEDRIJF VAN DEN DOOL B.V, HEEREWEG 26, LISSE TEL. 0252 - 420650, AUTO HOME LEIDERDORP B.V. WEVERSBAAN 27, LEIDERDORP. TEL. 071 - 5899349, BAAK AUTOCENTER B.V. KOPERWEG 2, ALPHEN AAN DEN RIJN, TEL, 0172 - 435401, AUTOBEDRIJF ADEGEEST (SUBDEALERI OPERAPAD 1, VOORSCHOTEN. TEL. 071 - 5616464 De metallic lak op de spatborden, op de bumpers, de portieren, de deurgrepen en de lak op het dak: allemaal gratis. Verder is elke 626 natuurlijk zo compleet als u van Mazda verwachten mag. Dus met bestuurdersairbag, stui Kies uit acht kleuren variërend van Highlight Silver tot Twilight Blue. bekrachtiging, airconditioning en centrale deurvergrendeling. Maar vergeet een ding niet. Alles waar Hoe zit 't met die fraaie 15" lichtmetalen velgen? Net zo gratis. We hebben 't over het Active-pakket ter waarde van gratis op staat in dit land is weg en op voor u t weet. f3.050.- voor alle uitvoeringen van de Mazda 626 Sedan en Hatchback benzinemodellen. Ruim 3.000," VOOrdeel Op de Mazda 626 met Active-pakket. NAAST DE ACTIEMODELLEN IS ER OOK EEN DITO 16V DIRECT INGESPOTEN TURBO DIESEL DRIE JAAR ALGEMENE GARANTIE TOT EEN MAXIMUM VAN 100.000 KILOMETER. DRIE JAAR LAKGARANTIE. ZES JAAR GARANTIE TEGEN DOORROESTEN VAN BINNENUIT. DRIE JAAR MAZDA EUROSERVICE KOM BIJ ONS LANGS VOOR MEER INFORMATIE EN EEN PROEFRIT INTERNET WWW MAZDA NL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20