Kerken willen meedoen met bestrijding gewei Geestelijken goed in de Ideren voor paus Opstandige hervormden dreigen met rechter Kerk Samenleving Moslii viere eindr rama( Leidsch Dagblad illCHIEVEN MAANDAG 18 JANUARI 1999 REDACTIE DICK VAN DER F Bijbelse opvoedkunde voor ouders barneveld Ouders die hun kinderen op een bijbels verantwoor de manier willen opvoeden, kunnen voortaan ideeën opdoen in het christelijke tijdschrift 'Aan de hand'. Het blad is met 8000 abonnees het grootste christelijke magazine over opvoeding in Nederland, meldt de uitgever. Het tijdschrift, dat vanaf februari verschijnt, is bestemd voor ouders met kinderen in de leeftijd tot 15 jaar. 'Aan de hand' komt voort uit de fusie van de uitgevers en redacties van de christelijke bladen 'Eén plus 1en 'Rondom het kind'. De redactie van het nieuwe magazine wil ouders in de huidige geseculariseerde samenleving vanuit een 'stevige, bijbel se basis' helpen bij de opvoeding van hun kinderen. De redactie richt zich vooral op ouders uit alle 'bijbelgetrouwe' kerken en gemeenten. Maar het tijdschrift kan volgens de uitgever ook nuttig zijn voor studenten, leerkrachten, kinderwerkers, predi kanten en ouderlingen. Paus maakt grapjes rome» Paus Johannes Paulus II zegent kinderen bij een bezoek aan de St Liborio-parochie in Rome. De paus genoot zichtbaar van het bezoek, maakte grapjes met kinderen en vroeg ze zijn leeftijd te raden. foto ap Methodisten zegenen lesbisch paar sacramento In de Verenigde Staten hebben honderd methodis tische predikanten het afgelopen weekeinde gezamenlijk een lesbisch paar de 'huwelijkse' zegen gegeven. Daarmee protes teerden ze tegen de kerkelijke leer, die dit verbiedt. Vele honder den progressieve gelovigen woonden de ceremonie in de Cali- fomische hoofdstad Sacramento bij. De methodisten vormen met 8,5 miljoen leden het op drie na grootste kerkgenootschap in de VS. De kerkleiding heeft zich vorig jaar uitgesproken tegen kerkelijke huwelijksvoltrekkingen tussen mensen van hetzelfde geslacht. De honderd geestelijken die zich daar in het openbaar tegen keerden, riskeren een proces wegens belediging van de kerkelijke leer of zelfs ontzetting uit het ambt. De 'getrouwde' vrouwen leefden al vijftien jaar samen. Zegen voor Santo Nino manilla Gelovigen drommen samen in de kerk in een buiten wijk van Manilla op het jaarlijkse feest van Santo Nino. Katholie ke Filippijnen gaan die dag met hun beeld van de baby Jezus naar de kerk om het te laten zegenen. foto aaron favila/ap \ND/ bra utrecht» anp Ook de kerken moeten zich inzetten voor het bestrijden van straatgeweld. Gebeurtenissen als die in Gorinchem moeten vóór lokale kerken aanleiding zijn om met politie en horeca in over leg te treden. Dat is volgens algemeen secretaris ds. Ineke Bakker van de Raad van Kerken een belangrijke op dracht voor de kerken in Nederland. Daarmee kunnen ze invulling geven aan het decennium ter overwinning van het geweld waartoe de Wereldraad van Kerken eind vorig jaar tijdens de assemblee in de Zimbabwaanse hoofdstad Harare besloot. Ook de gereformeerde predikante L. Houweling noemde Gorinchem tijdens een bijeenkomst in Utrecht als voor beeld van geweld waartegen de Neder landse kerken in het geweer kunnen komen. De Amsterdamse predikante werd tijdens de assemblee als de enige Nederlander in het algemeen bestuur van de Wereldraad gekozen. Het gaat er bij het decennium tegen geweld volgens Bakker om ,,de werke lijkheid van het kwaad serieus onder ogen te zien en er iets tegen te doen". Daartoe behoort niet alleen het toene mende straatgeweld, maar ook geweld tegen vrouwen, conflicten als in Koso vo en dè tegenstellingen tussen het rij ke Noorden en het arme Zuiden. Tijdens de bijeenkomst ter evaluatie van de assemblee kwam ook de hou ding van de orthodoxe kerken ten aan zien van de Wereldraad aan de orde. Zij hebben grote moeite met het libe rale en protestantse stempel dat de westerse kerken op het oecumenische orgaan drukken. Twee orthodoxe ker ken zijn al uit de Wereldraad gestapt. De Russisch-Orthodoxe Kerk werkt nog slechts passief aan het bestuurs- werk mee. Secretaris-generaal dr. B. Plaisier van de Nederlandse Hervormde Kerk had zich geërgerd aan de orthodoxe opstelling tijdens de assemblee. „Bij mij rijst de vraag: willen ze nog wel Grote order voor kerkelijk modehuis participeren of willen ze ec! andere Wereldraad?" Prof. dr. L. Koffeman, s cumene van de Gereform 'j ken, had juist meer begrip thodoxen gekregen. „Hebt terecht kritiek op onze j vroeg hij zich af, verwijzend de westerse democratie ge ïZU tuur van de Wereldraad en s georiënteerde visie op kerl heid. „Ik ben hun problem Sen Wereldraad serieuzer gaani ^5 - rvor aflooj vindt dear irond rokei SENA/ numegen anp Het bisdom St. Louis in de Ver enigde Staten was een 'moeilij ke klant' voor Stadelmaier, het Nijmeegse modehuis voor ker kelijke gewaden. Het bedrijf le verde vijf ontwerpen voor de 1500 bestelde misgewaden en directeur A. Stadelmaier vloog voor overleg tot driemaal toe naar de VS. De pastors, bis schoppen en kardinalen van St. Louis worden allemaal in het nieuw gehesen voor het bezoek dat paus Johannes Paulus II op 27 januari brengt. Met de order is een bedrag van tussen de 450.000 en 600.000 gulden gemoeid. Stadelmaier heeft wel een beetje water bij de wijn moeten doen. „Naar mijn mening is de kleding nu iets te eenvoudig zegt hij. Desondanks is de stijl van het modehuis wel degelijk te herkennen, vindt de direc teur. De opvallende, rechtop staande kraag en de ruimvallen- de kleding zijn het handelsmerk van Stadelmaier. En natuurlijk ontbreekt het etiketje met het het logo van de firma aan de binnenzijde niet. „Mensen vroegen al of wij ook aan de buitenkant een merkje zouden aanbrengen, net als Adidas of Nike. Maar dat is niet het ge val", verzekert de kerkelijke mo despecialist. Het in 1930 opgerichte fami liebedrijf is de grootste Neder landse leverancier van kleding voor geestelijken, hoewel Stadelmaier wel enige concur rentie van lokale bedrijfjes heeft. „Alle Nederlandse bis- Medewerkers van modehuis Stadelmaier werken aan het gewaad dat de paus zal dragen tijdens zijn bezoek aan de Verenigde Staten. schoppen dragen Stadelmaier", zegt Stadelmaier. Het modehuis heeft 600 tot 1000 standaardartikelen, waar op allerlei variaties te maken zijn. Bij de kledingkeuze hou den de ontwerpers rekening met de persoonlijke smaak van de geestelijken en de sfeer van de kerk. Zo wilde bisschop Van Luyn 'geen mijter van een halve meter hoog'. Een laag model vond hij mooier en beter bij hem passen. „Een mijter verheft een bisschop boven het volk, terwijl Van Luyn iemand is die tussen de mensen wil staan", verklaart de directeur. Stadelmaier levert aan het rooms-katholieke volksdeel, maar ook aan protestanten. „We doen verwoede pogingen de dominee uit zijn gitzwarte toga te krijgen en in plaats daar van te laten kiezen voor een crèmekleurige of grijs model. Een pastoor met een middel eeuws gewaad spreekt bij kerk gangers niet meer tot de ver beelding, omdat zij ook gecon fronteerd worden met het mo debeeld op straat." Gemeenten houden vast aan zelfstandige positie kerkvoogdijen lunteren anp Ruim zestig hervormde gemeenten besluiten op korte termijn of ze bij de burger-rechter in beroep gaan tegen een uitspraak van de hoogste rechtbank van de Neder landse Hervormde Kerk (NHK). Die bepaalde half de cember dat de gemeenten ten onrechte weigeren om hun financieel beheer onder toezicht van de synode te stellen. Vertegenwoordigers van de betrokken 62 gemeenten kwamen zaterdag in Lunteren bijeen om over de sle pende kwestie te spreken. Een van de woordvoerders, ds. Tj. de Jong uit Staphorst, zei na afloop van de beslo ten vergadering aan te nemen dat de gemeenten niet zullen wijken voor het besluit van de generale commis sie voor de behandeling van bezwaren en geschillen, de hoogste rechtsinstantie in de NHK. „De zaak is nog niet ten einde", aldus De Jong. De opstandige gemeenten willen zich niet onderwer pen aan de kerkordewijziging van 1991. Die houdt in dat alle gemeenten uiterlijk in 1996 onder een vorm van beheer hadden moeten vallen waarbij de hoogste kerkvergadering (synode) het laatste woord heeft. Maar de 62 gemeenten houden vast aan de zelfstandige posi tie van hun kerkvoogdijen, die verantwoordelijk zijn voor het financieel beheer. De geschillencommissie vindt dat onterecht. De Jong zei te verwachten dat de plaatselijke kerk voogdijen binnen een maand laten weten of ze hun protest willen voortzetten. Niet alle afgevaardigden die het overleg in Lunteren bijwoonden, waren bevoegd om dat besluit te nemen. De kerkrechtdeskundige dr. D. de Vos heeft de gemeenten geadviseerd tegen de be slissing van de geschillencommissie in beroep te gaan. Ze kunnen het besluit ter toetsing aan de burger-rech ter voorleggen. De geschillencommissie is volgens De Vos buiten haar boekje gegaan door het burgerlijk recht binnen de kerk toe te passen. Hij noemt de beslissing van de com missie in strijd met de huidige kerkorde. Velen zijn het daar meè eens, zei De Jong. De opstandige gemeenten probeerden eerder, maar tevergeefs, via de burger-rechter hun gelijk te halen. Het gerechtshof in Den Haag bepaalde in 1997 dat ze eerst de kerkelijke rechtsgang hadden moeten doorlo pen. De kerkelijke rechtbank oordeelde dat plaatselijke hervormde gemeenten weliswaar zelfstandige onderde len zijn. maar dat het hoogste gezag in de NHK via ker kenraad en regionale kerkvergadering uiteindelijk bij de synode berust. llT' jee aal Z Aan\ ruswuk anp Moslims mogen v daag of morgen we dag eten. drinken, vrijen. Ze vieren dj I suikerfeest (ld al-Fi vastenmaand rara ep sluit. Voor Ma moslims in Nedei zondag de laatste d heilige maand. Tu lims moeten vasten. Veel moslims beg driedaagse suikerfe moskee. Tijdens e« lijke gebedsdienst! I Allah (God) vnor Allah (God) voor die nodig was om dagen lang tussen gang en zonsondil^ onthouden van spijs en drank, feest staat vooral in van bezoek aan fat deren en zieken, worden gegeten. De opkomst vani maan luidt het eini ramadan in. Over ze tijdstip bestaal weer onduidelijkhei in de moslimgeir verschillende ba methoden de roi ,a(j voor het verschijn! or(| eerste maansikkel a ent( mei. In Saudi-Arabi aajt beeld begon en eim madan een dag een Turkije. De ongeveer 661 derlandse moslim het patroon van van herkomst. In de hele werd ruim één miljard Het overgrote deel volgde de voorschi de ramadan, een v zuilen van de islai madan is de neger» van het mohami jaar. Volgens de ov gen heeft de aarts briël in deze maant aan de profeet Ml geopenbaard. Door lamitisch jaar een is en 354 dagen schuift de ramadai zichte van de west) der. iki id vc idie derd takk eu! ïek ber fig F Foto uit de archieven uit de Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen oversehrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (vooreen exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANN01899 Woensdag 18 Januari GEMENGD NIEUWS Ook een slimmerd. Op het post kantoor te Westbroek kwam iemand informeren waar de plaats Elders" in ons vaoerland te vinden was. Heel veel 'as hij in de courant onder de advertentiën „vertrokken naar elders" en dacht: Daar moet het wel een welvarende ge meente zijn. De gelukzoeker meende dan, daar ook eens een kjkjete gaan nemen. BUITENLAND Een oude Duitsche erftante bevindt zich op reis van Dresden naar Weenen, wordt te Praag ziek, al daar opgenoomen in een ziekenhuis en sterft. De neefjes en nichtjes, die te Berlijn wonen, laten het lijk overkomen, om het in de Duitsche hoofdstad met de pracht en de praal, welke een erftante toekomt, te laten begraven. Bij het openen der kist komt men echter tot de verrassende ontdekking, dat niet de goede, oude tante in de kist ligt, maar een Russische generaal in groot uniform. Men tele- grapheert naar Praag: „Hier is geen doode tante aange- koomen, maar wel een Russische generaal. Waar is die doode tante?" Uit Praag wordt geantwoord: .Wanneer doode tante niet in Berlijn is, dan is zij te St. Petersburg." Het telegram naar St. Petersburg: „Wat moet er gedaan worden met de doode generaal? Waar is tante?" Antwoord uit St. Petersburg: „Begraaf Russische generaal zoo stil mo gelijk. Tartte hier zooeven met militaire eer ter aarde be steld!" Te Plougastel. een plaat ten zuiden van Brest, zijn Dins dag 32 paren boeren en boerinnen gelijk getrouwd. De aan wezige bloedverwanten en genoodigden waren ontelbaar. ANN01974 Vrijdag 18 januari LEIDERDORP Het politiek café in Leiderdorp is gister avond onder geweldige belang stelling geopend. Opvallend was, dat er slechts politici aan wezig waren en niet "de gewone man", waar het eigenlijk om te doen is. De eerstvolgende keer kan men weer bijeenkomen op 21 februari bij Wik van den Wijngaard aan de Hoofdstraat. Of er nou wel of niet over poli tiek kan worden gepraat moet maar eens bekeken worden. Een VVD-raadslid liet zich na melijk ontvallen: „Je praat hier niet over politiek, hoor. Want anders ga je eruit". LEIDEN In de "Nota Be jaardenbeleid 1973" zijn in de respectievelijke hoofdstukken dozen vol cijfers ondergebracht, waarvan hier een aantal volgt: De gemeente Leiden telde per 1 januari 1972 op een totaal aantal inwoners van 99.396, 11.936 inwoners van 65 jaar en ouder. Omstreeks dezelfde datum Tijdens het politiek café is Marietje van der Molen kennelijk in een interessant gesprek gewikkeld, ze wordt door haar opposant nadrukkelijk in de linkerarm geknepen. was er onder de Leidse bejaar den een duidelijk vrouwenover schot, dat boven het landelijk gemiddelde lagen dat in de toekomst nog zal stijgen: tegen over elke 1000 mannelijke be jaarden stonden 1383 vrouwen. Het aantal bejaarden van 75 jaar of ouder (de zg. hoogbe jaarden) is het grootst binnen de singels, in het bijzonder in de Binnenstad-zuid en in de Havenwijk-noord, namelijk 43 procent of meer van de totale bejaardenbevolking. De centrale uitzendpost "Ta- foto archief leidsch dagblad feitje Dek Je", waaraan zo'n 70 vrijwilligsters hun medewerking verlenen, bezorgde in 1971 11.014 en in 1972 14.906 maaltijden aan bejaarden. In het Dienstencentrum Binnen stad werden in 1972 ongeveer 2200 maaltijden verstrekt. 1 1 F 0 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071 -5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 A8 Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B M Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L F Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W.F. Wegman, chef redactie Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W. van Wanrooy, chef a. i. red. DuinenBollenstr. W Spierdijk, chef sportredactie T Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr E. Straatsma, chef red. Regio Leiden Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag v ABONNEMENT! bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) ons een machtiging :h afschrijven van! nf 1,- korting peri VERZENDING PERK ie per post worden verzonden geldt aan portokosten per verschijndag LEIDSCH DAGBLAD OP CAS Voor mensen die moeilijk lez» hebben of blind zijn (of een aii hebben), is een samenvatting van nieuws uit het Leidsch Dagblad of beschikbaar. Voor informatie 048 (Centrum voor Gesproken Lectin) K E N H U I Z ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezondeii Leids Universitair Medisch Centrum 24 u per dag Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131 Leids Universitair Medisch Centrum: tel 071-5269111

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10