Een potje pokeren als broodwinning Films Heksenkomedie biedt geen magisch mengsel Abel bij Debiteuren Crediteuren Scheuren door de tunnels van Parijs kjDERDAG 14 JANUARI 1999 RAf- \/S AMSTERDAM traat 2 arcel V EVUE CINERAMA 1(020) 176 Prince of Egypt: 19.30; do vr ma 13.30 2 erfect Murder 16.15 (za 16.45). 00 ryUE CINERAMA 2 Truman Show: 12.30, 14.45. 15. 19.30. 22.00 ALTEltsO 1(020) 6234876 kinds nders: 13.00. 15.45, 18.45, egelijk 30 :d'sle, »s0 2 Negotiator 12.15. 15.15(zazo 15.15). 18.45,21.30 Elisabeth: 15.30 rwino! :ENTER (020)6236615 Mighty 16.45, 19.45,22.15; »k 11-00. 14 15 Vita E Bella 16.30,19.15, 10; zo ook 11 00, 13.45 iter'89 16 45 nedian Harmonists: 19.00; zoook 14.00 ,6518tdun: 22 00 c Aïnï, Poolse Bruid 15.30, 19.30, JgJ 45; zo ook 11.00, 14.00 arte IA AMSTELVEEN (020) 175 ing Private Ryan: do vr za di wo 30 (Al (020) 6151243 my of the State: do zo ma di wo 30,21.30; vrza 19.30,22.30 Mask of Zorro: do zo ma di wo 15.21.15; vrza 19.00, 22.00 (020) 6234579 in 13.30. 16.15, 18.45,21.15 pc i Something About Mary 00. 15 45. 19.00,21.30 ET (020) 6273434 19.30. 21.30; wo vrza ook D e Company of Men: 20.00, _j0 !rn).1 nam, II Bagno Turco wo vr za llos| Smith op de vlucht in de film Enemy of the State, te zien in onder Leiden en Den Haag. LON tel. 070-3471656, inwin Babyion. lat Dreams May Come 16 jr.dag 15.19.00,21.30; do vrmadi 13.30. Vita Belle al., dag. 13.30, .00, 21.45; do vr ma di ook 115. ibeth 16 jr., dag. 19.00 (beh. di) 45; do vrmadi ook 13.15. Keuken van Kok 16 jr., do vr ma 16.00. nted'automne 16 jr., di. 19.30 lan al.za zowo 13.45, 16.15. iltjeal., za zo wo 13.30, 16.00. s PhfOPOLE 1 tel. 070-3456756, Tsjail gielaan 16. e Horse Whisperer 12 jr., dag, jdaj .00; do vr ma di ook 14 00. keltje al., za zowo 12.30, 15.00, 30. ■t PeJoPOLE 2 »ing Private Ryan 16 jr., dag. .30; do vrmadi ook 13.30. ?t Ra lan al Ned. gespr. za zo wo 'kesl .30, 16.15. e ElH IOPOLE 3 ictical Magie 12 jr., dag. 13.30, 00,21.45. e Mighty al., dag. 16.15. IOPOLE 4 20 ba' dag. 13.30, 16.15. 19.00, It 45 spe ÏTROPOLE 5 Prince of Egypt al.dag. 16.15, j-00; do vr ma di ook 13.30. iTruman Show 12 jr., dag. Prins van Egypte (Ned. gespr.) al., towo 13.30. 14 Scheveningen tel. 070- 738, Kurhausweg 2. Syn nin 16 jr.. dag 13.00, 15.50, Am -40.21 40. 20. ictical Magie 12 jr., dag. 12.00, 30. 17 00. 19.30, 22.00. ,pB öt Dreams May Come 12 jr., dag 40. 19.20, 22 00; do vrmadi 11.30, 14.00. Negotiator 16 jr.. dag 18.10, 10 (di met 21.10); do vr ma di 12.20. 15.20. Mask of Zorro 12 jr., dag. 12.20, •20. 18.20,21.20. 'lan (org. versie) al dag. 16.50, ux Al -00, do vrmadi ook 12.30, ren. .40. an.^elö jr dag. 21.10. "e's Something About Mary al., 13.30. 16.10, 18.50,21.30. Enemy of the State 16 jr.dag. 12.00. 15.00, 18.00, 21 00. Sneak Preview 16 jr., di 21 10. Abeltje al„ za zowo 11.50, 14.10. De Prins van Egypte al., za zo wo 13.30, 15.50. Mulan (Ned. gespr.) alza zo wo 12.30, 14.40. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Het Vijfde Seizoen 16 jr., dag. 21.45; zo wo ook 16.15 Winter '89 16 jr., dag. 21.45; zo ook 14.00. Made in Hongkong 16 jr., dag.- 21 45 (beh. ma) 21.45; woook 16.15. Knoflikari 16 jr., dot/m zo 19.15; wo 18.15. The Comedian Harmonists 16 jr., dag. 19.15; vrook 15.30; woook 14.00. Winterschlafer 16 jr dag. 19.15; vr ook 15.30; zoook 16.15. Astrid Lindgren vertelt Ned. gespr. (vanaf 4 jr.), zo wo 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. Enemy of the State 16 jr., dag. 10.30, 13 10, 16.00, 18.50, 21.40. Antzal .dag. 10.40, 12.40, 14.50, 17 00, 19.30, 22.00 Rounders 16 jr.. dag. 12.50, 15 40, 1*8.20, 21.30. There's Something About Mary al., dag. 10.50, 13 30. 16.10, 19.10. 21.50. A Perfect Murder 16 jr., dag. 18.40, 21,20; do vr ma di ook 11.00. 13.20. The Prince of Egypte al dag. 19.20, 22.00; do vrmadi ook 12.00. 14 30. 16 50. Abeltje al.. dag. 16.00; za zo wo ook 11 20. 13 40. Mulan Ned. gespr. al.. za zo wo 12.00, 14.10, 16.20. OMNIVERSUM tel. 070-3545454. Pres. Kennedylaan 5. Alle films Nederlands gesproken Whales af., dag. (beh ma) 12.00, 14.00. 17.00; ma 14.00. 17.00; za zo ook 10.00. (zie ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.) Africa's Elephant Kingdom al., dag. (beh. ma) 11.00, 13.00, 16.00, 18.00; ma 16 00, 18.00. (zie ook Reuzen der Aarde, dag 21.00.) Everest al dag. 15.00, 19.00. Thrill Ride al., dag. 20.00 Reuzen der Aarde al., dag. 21.00 18.00; vrook 15.30 Shall We Dance wo vr za 17.00; zo 17.15 NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 De Maagdenbron 22.00; zo ook 15.30 North by Northwest: 19.30 KRITERION (020)6231708 Made in Hong Kong 22.00 (beh di) A Perfect Murder 17 30,19 45 Wintersleepers 19.15, 21.45 (ma niet 21.45) De Keuken van Kok: 17.00 (beh vr) Do The Right Thing: ma 21.45 RIALTO(020)6753994 Het Vijfde Seizoen: 20.00, do za zo wo ook 15.30 Lola Rennt wo 20 Providence 22.00 (di met) Comedian Harmonists 19.15, 21.45; do vr za zo woook 15 45 Die Salzmanner von Tibet 18.00 Turks Fruit: zo 15 30 La Belle et la Bete di, 22.00 THE MOVIES 1 (020) 6386016 Antz 17.15, 19.45, 21.45; zoook 14.45 THE MOVIES 2 De Man met de Hond 19.45, 21.45, zoook 12.30 THE MOVIES 3 La Vita E Bella: 17.00, 19.30, 22.00 Abeltje: 17.30; zo ook 12.45, 14.50 The Truman Show: 20.00; vr za ook 00.15 THE MOVIES 4 The Prince of Egypt 17.15; zo ook 12.30, 14.45 Lock, Stock. 22.15 TUSCHINSKI1(020)6262633 Enemy of the State: 12.15, 15.15, 18.30,21.30 TUSCHINSKI 2 What Dreams May Come 16.15, 18.45,21.30; do vrmadi ook 13.15 TUSCHINSKI 3 Practical Magie: 12.15, 15.15, 18.15,21.15 TUSCHINSKI 4 La Vita E Bella 12.15. 15.15. 18.15,21.15 TUSCHINSKI 5 The Mighty 13.15,16.00,18.45. 21.30 TUSCHINSKI 6 The Horse Whisperer 20.30; do vr madiook 12.30, 16.30 DE UITKIJK (020) 6237460 Elizabeth 19.30; zoook 12 45 Lock, Stock 17 15, 22.00 Left Luggage 15.15 Practical Magic: Heksen met blenders FILM RECENSIE Heksen Nicole Kidman en Sandra Bullock 'bewerken' Goran Visnjic in Practical Magie. ANDRE NIENTIED Practical Magic Te zien Lido, Leiden, Metropole, Den Haag, Pathé, Scheveningen. The Witches of Eastwick, waarin het hek- sentrio Cher, Pfeiffer en Sarandon hun krachten bundelen om tegenstand te bie den tegen een duivelse Jack Nicholson, is alweer een dozijn jaar oud. Dus wordt het tijd voor een nieuwe lichting hedendaagse heksen. In Practical Magie spelen Nicole Kidman en Sandra Bullock met duidelijk plezier twee heksenzusjes die aardse pro blemen met mannen hebben. Helaas is Practical Magie, ondanks de veelbelovende ingrediënten, geen magisch mengsel ge worden. In het geslacht Owens houden vrouwen het altijd langer vol dan mannen. Echtge noten sterven meestal onder verdachte omstandigheden, maar niet voordat ze voor (vrouwelijke) nabestaanden hebben gezorgd - meestal een roodharig en een zwartharig dochtertje. De laatste lichting heet respectievelijk Gillian (Nicole Kidman) en Sally (Sandra Bullock). Ze zijn opgevoed door hun excentrieke tantes Diane Wiest en Stockard Channing, twee overjarige Pip- pi Langkousen die er aparte huisregels op na houden: geen huiswerk en veel zoetig heid. De meisjes zijn zich al snel bewust van hun magische krachten, maar terwijl de roodharige Gillian haar gave aanwendt om zoveel mogelijk mannen te versieren blijft de donkere Sally haar toverkrachten ont kennen en droomt ze van een paradijselijk normaal bestaan, met een gewone man en gewone koters. Dat geluk valt haar ten deel, maar het is slechts een kort leven bescho ren als ook haar man tragisch verongelukt. Veel tijd om te treuren is er niet, want Sally moet Gillian te hulp komen als deze zich flink in de nesten heeft gewerkt met een behoorlijk foute man, die uit de buurt van Transylvanië komt. Wanneer deze vlerk uit de weg is gewerkt dient de volgende las tige man zich aan, in de vorm van een charmante maar nieuwsgierige politieman (Aidan Quinn). Op dat moment verandert Practical Ma gie tijdelijk in een thriller - we hebben daarvoor reeds een muzikaal sprookje, een melodrama, een fantasy-comedy en een ironische kijk op de Amerikaanse schijnto- lerantie gezien. Dat is teveel voor één film. De veelbelovende ingrediënten van Practi cal Magie laten zich niet mengen tot een aanstekelijk heksenbrouwsel - iets wat des tijds met The Witches of Eastiuick wel lukte. Kidman en Bullock zijn schattig, evenals Wiest en Channing (al krijgen die te weinig te doen), het decor ziet er geweldig uit en het verhaal zit vol met subtiele grapjes (heksen met een blender!). Maar er had een strenge bezem door het script gemoeten, of desnoods door de eindmontage. Nu is het resultaat een onevenwichtige, licht ironi sche komedie die zijn momenten heeft, maar nooit iets magisch bereikt. Famke Janssen geen hartenvrouw in kaartfilm Rounders Het zal weinig filmliefheb bers ontgaan zijn dat Fam ke Janssen, Hollands trots in Hollywood, onlangs te rug in het land was voor een reeks interviews. Hoe goed Famke ook is in Rounders (en nog beter in Woody Aliens Celebrity), haar rol in deze film is be perkt. Pokeren is namelijk net zón mannenzaak ais darten, en Famke is nog niet de Raymond Barne- veld van Hollywood. FILM RECENSIE ANDRÉ NIENTIED Rounders. Te zien: Trianon, Leiden; Tu- schinski. Den Haag; Pathé, Scheveningen. Dat er voor rasechte pokeraars maar één hartenvrouw is, wordt in Rounders weinig subtiel dui delijk gemaakt. Hoofdpersoon Mike McDermott (Matt Damon) laat zijn vriendin Jo (Gretchen Mol) zitten voor het zoveelste potje poker, en wijst zelfs Famke Janssen af. Voor zijn pokermaatje Lester (Ed ward Norton) heeft hij echter altijd tijd. En hoewel deze hy peractieve ex-bajesklant, bijge naamd de Worm, hem beliegt en bedriegt vanachter zijn po kerface, geniet hij onbeperkt krediet bij Mike. Over de speel wijze krijgen ze echter wel re gelmatig onenigheid. Lester vindt alles geoorloofd aan de pokertafel, en dat blijft niet be- Matt Damon, Famke Janssen en Edward Norton in de film Rounders. perkt tot 'seinen'. De brave Mi- ook de meest interessante van ke vertrouwt alleen op zijn tac- het duo, en Edward Norton (die tiek en op de kaarten, en ver- met Primal Fear in een keer liest liever eerlijk. naam maakte) speelt hem zo Niet toevallig is Lester dan uitbundig dat nieuwbakken ster Matt Damon er bleekjes bij af steekt. Het brave rechtenstu dentje Mike lijkt misplaatst in de ondergrondse pokerwereld, waar de Russische maffia de dienst uitmaakt in de gedaante van John Malkovich, die weer eens hysterisch over de top mag gaan met een onwaar schijnlijk accent. Bovendien etaleert hij een koekjes-tic die je moet zien om te geloven. Kleurrijke types genoeg aan de pokertafel, maar dat leidt ook behoorlijk af van het ver haal, dat vanwege de vele po kertermen toch al lastiger te volgen is dan een door- snee-thriller. Wie het verschil niet kent tussen een 'seven card stud' en een hold em', ontgaat net zoveel als iemand die een dart-finale volgt zonder een 'set' en een 'leg' uit elkaar te kunnen houden. Gelukkig brengt regisseur John Dahl (Red Rock West, The Last Seduction de poker-analfabeet op tijd bij de les. Zo leren we dat een 'rounder' een geroutineerde speler is, die zijn geld aan de pokertafel verdient zonder al te veel risico's te lopen. John speelt zo'n rounder: iemand die zijn gezin onderhoudt door acht uur per dag te kaarten. Mi ke zou een behoorlijke rounder kunnen zijn als Lester niet steeds in zijn leven opdook, en de inzet tot gevaarlijke hoogte opdreef. Rounders is het verhaal van Mike, die het steeds weer niet kan laten de kaarten op te pak ken hoewel zijn studie en rela tie eronder lijden, maar ook het verhaal van Lester, de joker in het spel. Het is aan hun acteer prestaties te danken dat Roun ders boeiend blijft, ook voor wie het pokerspel na het zien van deze film nog steeds een raadsel is. FILM RECENSIE Dertien jaar na Alex van Warmerdams Abel heeft nu ook Annette Apon de charme van het buiten beentje ontdekt. Haar Abel heet Kees, en ook hij kijkt graag bij de buren naar binnen, of verdoet zijn tijd bij een etalage. Net als bij Abel klinkt dan meestal een banjo op de achtergrond. En ja, ook Kees wordt door een volslanke dame in de liefde ingewijd. Natuurlijk zijn er ook verschillen: De Man met de Hond kan niet in de schaduw staan van Van Warmerdams meesterlijke debuut. Natuurlijk is het niet verboden om na Abel nog een film over een zonderlinge eenling te maken, maar Annette Apons eerste lange speelfilm sinds Krokodillen in Amsterdam (1990) lijdt zo aan ideeënarmoede, dat elke vergelijking in haar na deel uitvalt. De beste vondst van De Man met de Hond is dat het titelpersonage geen hond heeft - bij zijn avondronde in de buurt loopt Kees (Ram sey Nasr) met een hondenriem rond om zichzelf een alibi te verschaffen voor zijn voyeurisme. Een werkelijk abominabel slecht gespeelde gemeen te-ambtenaar bezorgt deze vrolijke nietsnut een baan, want 'van werken wordt je weer mens', en zo komt Abel, - pardon, Kees - terecht op een bankfiliaal. En dat lijkt weer sterk op de Jiskefet- -afdeling Debiteuren Crediteuren, waarbij op nieuw elke vergelijking in het nadeel van De Man met de Hond uitvalt. Kees is een vreemde eend in de bijt, maar weet zich al gauw aan de platvloerse sfeer aan te pas sen door sterke verhalen te vertellen en deze te verluchtigen met foto's die hij bij zijn buren steelt. Kees wordt warm opgenomen in de sur rogaatfamilie op kantoor, wat de film een eigen aardige (ironisch bedoelde?) moraal geeft. Aan de inzet van hoofdrolspeler Ramsey Nasr (onlangs nog de Romeo in Ivo van Hovés Romeo Julia) ligt het niet dat De Man met de Hond faalt - hem hopen we nog eens terug te zien in een film met een beter script. De voorfilm In één Klap, van Phil van Tonge ren, had een betere hoofdfilm verdiend. In tien intrigerende minuten worden drie vriendinnen geconfronteerd met overspel: één is de bedroge ne, één de minnares, en eentje weet nergens van. Als de overspelige echtgenote thuiskomt, ziet hij zich geconfronteerd met een vrouwelijke inquisi tie èn een geladen pistool. Hoe kan hij zich hier uit redden? In één Klap werd in twee dagen opge nomen, maar straalt de allure van een korte speelfilm uit. En hij lijkt niet op Abel. mms* John Frankenheimer doet zijn French Connection nog eens over Kees (Ramsey Nasr) wordt (door Janni Goslinga) ingewijd in de liefde FILM RECENSIE HENK MAURITS Ronin. Te zien: Lido, Leiden, Pathé. Sche veningen Van de Amerikaanse regisseur John Frankenheimer is de laat ste jaren nog maar zelden een film te zien in de bioscoop. Hij had zijn hoogtepunt in de jaren zestig en zeventig met films als Birdman of Alcatraz, The French Connection II, The Man- churian Candidate, en Grand Prix. Daarna zocht hij zijn heil bij de televisie, met slechts af en toe nog een uitstapje naar de film. Zo wist hij twee jaar gele den Marlon Brando en Val Kil mer te strikken voor The Island of Dr. Moreau (geen echt suc ces), en komt hij nu op de proppen met de ouderwetse ac tiefilm Ronin. Een titel die ver wijst naar de samoerai-krijgers die als huurlingen rondzwier ven door het oude Japan. Frankenheimer heeft altijd een zwak gehad voor Frankrijk, voor de gangsterfilms van Jean- Pierre Melvüle bijvoorbeeld en voor acteurs van naam. Ver schillende van zijn films spelen zich dan ook af in Frankrijk, met meestal een bekende Ame rikaanse acteur in de hoofdrol. Dat is ook weer het geval in Ronin, waarin Robert DeNiro het verhaal moet trekken en daarbij steun krijgt van een ge renommeerde cast met mensen als Jean Reno (Godzilla), Nata sha McElhone (The Truman Show), Jonathan Pryce Evita en good old Michaei Lonsdale, ster in tal van Franse films. Frankenheimer is een typi sche formuleregisseur die voortborduurt op wat hij al eer der gedaan heeft en die zichzelf helaas steeds meer begint te herhalen. Zelfs de fouten uit het verleden weet hij feilloos op nieuw te maken. Zo wordt hij geroemd om zijn actiescènes, maar is alles wat daar tussen door gebeurt nogal eens lang dradig en te lang uitgesponnen. Robert DeNiro in de actiefilm Ronin. Dat geldt ook voor Ronin, waar met gemak een half uur uit had gekund. Net als bijvoorbeeld in The French Connection II, vor men de achtervolgingen de hoogtepunten van de film. Spectaculaire actiescènes, waar voor de verandering ditmaal geen computertrucages aan te pas zijn gekomen. Daar kun je op zich grote be wondering voor hebben, maar Frankenheimer had veel meer moeten schrappen in het veel te lang uitgesponnen scenario. Daarin wordt het verhaal ver teld van vijf mensen, specialis ten op het terrein van wapens en militaire operaties, die bij el kaar zijn gebracht om een ge heimzinnig. zwaar bewaakt kof fertje te stelen. Maar zij zijn niet de enigen die op het koffertje azen en komen daardoor in conflict met zowel de 'Ieren (van de IRA) als de 'Russen (van de KGB). Maar ook met el kaar, want in deze wereld is niemand te vertrouwen. En dus kweekt Frankenheimer bewust een sfeer van geheimzinnigheid en wantrouwen rond zijn pet sonages. Ondanks de uitstekende cast komen de karakters niet echt uit de verf en blijven toch voor al de actiescènes en de bijzon dere locaties in Parijs, Arles en Nice in je herinnering hangen Met als grootste kick de achter volging door de steegjes van Ni ce en elkaar opjagende auto's in de tunnels van Parijs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11