SP
m
Grimeren is zó mooi en spannem
cLfiJj
■Tl
D.lf
oW
Cultuur Kunst
Ontregelende bekoring van een Dark Lady
Actiedag NewMetrop
MAANDAG 11 JANUAR11999
c!v
/A'M. 'It -trcctteicuijj
ytjt (p/ut; fUudc
j<L*Afi£ 'JCclfZlM-, CLCOVL vilZ/HA. j-Z, 'It toch
/^»VUUv/V j)t QM*V^tcluM^ZAA. /t
dt Jjx^ ULLULVÏ.. LW O/CJJ-t
tj&tcLwj <trctvi 1 Zf/rn. 1
'-OsW.<^XlA,
Klantenkaart 50% korting
Maximaal 12 per artikel per klant.
Verkade San Francisco
Lekker voor bij
de thee. Kies uit
meergranen of
tarwe. Rol 320/220 gram.
Met Klantenkaart ISflT
Maggi Opkikker pBBl
Kokend water toevoegjerv "f?/1
even roeren en klaar!
Een heerlijke kop drinkbouillon.
Kies uit 5 smaken. Doosje a 4 f) GO
zakjes. Met Klantenkaart U& V.OZ*
Iglo Thuismenu
Kies uit Franse vleesschotel
of Hongaarse vleesschotel.
In de diepvries.
Per pak 400/350 gram. O LO
Met Klantenkaart 5^5"
10&2J
Baukje bakmix
Kies uit mix voor <S»
appeltaart of mix voor
boterkoek.
Pak 450/400 gram.
Met Klantenkaart Ufr
Stegeman verse rookworst
De kroon op uw stamppot.
Kies uit normaal of mager.
In het koelvak.
Perstuk 250gram. 0
Met Klantenkaart kêff
Nieuw! Muller Bio Corner of Fruit
Corner Verfrissende romige '4/ËTo
yoghurt met een extra cup
granen of fruit die u zelf kunt^^^^^B
toevoegen. Beker 175/150 gram. /j Ij/.
Met Klantenkaart f if"
Coca-Cola
Kies uit regular, light of
light cafeïnevrij.
Fles 1.5 liter van 2.39 voor
Team wasmiddel
Kies uit ultra of color.
Van ons huismerk MasterSign.
Voordeelzak 3 kilo
van 12.99 voor
Smiths Multipack Crispy chips
57 Krakend lekker! Kies uit naturel
of paprika. Multipack 15 zakjes
a 25 gram van 5.29 voor
Canderel zoetstof-tabletten
In een handig doseerdoosje.
Dispenser a 100 stuks J
van 4.25 voor
Gouda's Glorie mayo halfvol
Het woord is Frans,
de prijs is Hollands.
Pot 650 ml van 2.89 voor
Knorr vleesjus
Sla voor de hele week in! 7 verschillende
soorten o.a. paprika of
champignon.
Per zakje van 0.95 voor
schillende
Maggi aardappelpuree
Aardappelpuree in 3 varianten. Keuze uit
puree voor ovenschotel, voor
stamppot of a la minute. Per pak
ca. 160 gram van 2.59 voor
Kitekat kattenvoer
Uw kat mag een keuze maken uit
kit kdt smaken zalm/forel, kip
of rundvlees.
Blik 415 gram van 1.49 voor
i. de
Iglo jonge spinazie
In de diepvries, voor een
*9'® hartverwarmende prijs.
11Pak 450 gram van 1.35 voor
Leaf Lo Go Crazy Caramel
mm k mm Zachte nougat en krokante crisps bedekt
jf ty.\ <£- met echte melkchocolade van
magere melk.
3-Pack, 3 stuks van 2.49 voor
RECENSIE MAX SMITH
Voorstelling Dark Lady, van Shakespeare/Gerardjan Rijn-
ders/Boudewijn Tarenskeen Co-productie Toneelgroep
Amsterdam/Muziektheater Gezien 9/1 (première), Mu
ziektheater, Amsterdam Nog te zien aldaar: de hele
maand januari.
Zoiets maak je zelden mee: een befaamde
bariton die tijdens de uitvoering staat te
hakkelen en die onmogelijk uit zijn zang
tekst kan komen. In het muziektheaterstuk
Dark Lady' overkomt dat Romain Bischoff.
Opzettelijk overigens. Hij speelt in dit ge
deelte een dichter die zijn beste gedicht wil
schrijven, maar die geen zin meer op papier
krijgt. En dat terwijl allerlei onsamenhan
gende gedachten wanordelijk door zijn
hoofd flitsen.
De complete cast van Toneelgroep Am
sterdam brengt die chaotische invallen in
deze voorstelling van William Shakespeare-
/Gerardjan Rijnders/Boudewijn Tarenskeen
tot uitdrukking. Heen en weer lopend
vanuit de coulissen en later zwaaiend met
muziekstandaards spreken de acteurs die
flarden van alledaagse gesprekken en emo
ties uit. Op het eerste gehoor en gezicht is
het nietszeggende en onbegrijpelijke war
taal. maar in het totaalbeeld en in samen
hang met de muziek door het gelegenheids
orkest Dark Lady Consort zijn er reflecties
van bijvoorbeeld eenzaamheid; angst voor
het ouder worden, voor de dood en voor
geestelijke impotentie; hunkering naar lief
de; ontgoocheling en wrok om verraad en
ontrouw te onderkennen.
'Dark Lady' is geïnspireerd op de 154
Sonnetten van Shakespeare, die in 1609
voor het eerst in druk zijn verschenen. In de
eerste 126 gedichten spreekt hij zijn adora
tie uit voor een aantrekkelijke, aristocrati
sche jongeman en dicht hij over de onster
felijkheid van de kunst. De amoureuze ver
ering slaat om in jaloezie en droefenis wan
neer de aanbedene een relatie aangaat met
de minnares van de poëet, een - eveneens
wonderschone - 'dark lady'. De rest van de
sonnettenbundel is dan ook doortrokken
van conflicterende sentimenten, van af
gunst en van twijfel aan de eigen creativi
teit.
Verwacht niet bij deze coproductie van
Toneelgroep Amsterdam en Het Muziek
theater een getrouwe en direct herkenbare
enscenering van deze sonnetten, waarvan
sommige toch al zo cryptisch zijn. Dark
Lady' i$ op en top een Gerardjan Rijnder-
siaanse montagevoorstelling, met een ver
gaande muzikale inbreng van componist
Boudewijn Tarenskeen. Welgeteld slechts
drie sonnetten van Shakespeare worden er
gezongen.
Het gaat Rijnders hoofdzakelijk om de
emotionaliteit die in de sonnetten omsloten
ligt. Muzikaal en theatraal worden die ge
voelsontladingen als in een anderhalf uur
durende videoclip met zijn associatieve en
verspringende beelden vormgegeven. De
muzikale voorstelling doet - net als bij een
concert - overwegend een beroep op de ei
gen verbeelding en stemmingen.
Van een aparte schoonheid is de haast
Fellini-achtige kostumering, die naar
Shakespeares tijd verwijzen. Decorontwer
per Paul Gallis en lichttovenaar Reinier
Tweebeeke hebben het podium van het
Muziektheater herschapen in een fascine
rend niemandsland tussen droom en wer
kelijkheid.
De eigentijdse losse zinnetjes en korte
onaffe dialoogjes trekken de getoonde ge
voelens naar nu. Bovendien krijgen de sen
timenten een algemene geldigheid door de
dichter niet uitsluitend door Romain
Bischoff, maar ook door een zingende Ram
ses Shaffy en een acterende Gijs de Lange te
laten vertolken, met ieder hun eigen bete
kenis en emotionele verwijzingen.
Datzelfde geldt evenzo voor de 'Dark
Lady'. Zij is niet uitsluitend een begeerlijke
vrouw die met haar bekoring en ontrouw
ontregelend werkt. Zij is tevens een grillige
muze waar iedere kunstenaar zich veelal
met de moed der wanhoop aan moet on
derwerpen. Overeenkomstig haar verschil
lende hoedanigheden wordt ze afwisselend
gekenschetst door de sopraan Elena Vink,
Kitty Courbois, Marieke Heebirik, Marjon
Brandsma en Roos Ouwehand. De mooie
jongen met een zowel hetero- als homo
seksuele aantrekkingskracht wordt zowel
door de violiste Sonja van Beek, als loop
Admiraal en Mimoun Oaïssa getypeerd.
Bij Dark Lady' moet je de muziek en de
beelden goeddeels gevoelsmatig op je af la
ten komen en je er door laten meeslepen
zonder alles meteen verstandelijk te willen
doorgronden. Wie daar ontvankelijk voor is,
zal ervan genieten en er een bijzondere the
aterervaring aan overhouden. Wie dat niet
kan of wil, zal met moeite een geeuw, of er
ger een boegeroep moeten onderdrukken.
CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV CHEF ANNET VAN AARSEN01
Amsterdam Een recordaantal
mensen heeft zaterdag een gra
tis bezoek gebracht aan het
noodlijdende wetenschapsmu
seum NewMetropolis in Amster
dam. Aan het eind van de dag
waren er 6300 mensen binnen-
geweest, vier maal zoveel als op
een drukke zaterdag. In de mid
dag stond een rij mensen van
tientallen meters te wachten;
veel ouders met kinderen, maar
ook ouderen wilden wel gratis
een kijkje nemen. De medewer
kers hopen dat het publiek New
Metropolis ook de komende drie
maanden weet te vinden, dan
met geld in de hand voor een
toegangskaartje.
Het personeel verklaai
terdag tot actiedag en stel
museum open om aan
mogelijk mensen te lat
hoe leuk en goed NewMe er
lis is. De medewerkers
de overheid op alsnog stn
Ie subsidie te geven. Jaarli
er 2,5 miljoen gulden nod e)
zijn inmiddels duizenden:
betuigingen via de websit
op papier bij NewMetro|
binnengekomen. Die won
doorgestuurd naar het rr
van onderwijs. Het persi
maakt zich zorgen over i
komst van het museum, d
termate onzeker is.
FOTO CPD/HARMENl
penen
Wim Hoppezak, 50 jaar costumier en grimeur
Wim Hoppezak - klein van stuk.
twinkelende oogjes achter een
bril en een opvallend gekrulde
snor - dribbelt rond in de enor
me zaak aan de Leidse Pieters
kerkgracht. Op zo'n 2000 vier
kante meter hangen tienduizen
den kostuums. De zaak is wijd
en zijd bekend. Hoppezak heeft
de grootste sortering en levert
kleren aan onder meer theater
gezelschappen en televisiepro
ducenten.
Wim Hoppezak wil de zaak wel
even laten zien. ..Ja. dat zijn on
ze pruiken, zo'n 5000 stuks, en
dat is onze eigen kapster. Want
pruiken vergen veel onderhoud:
na het gebruik moeten ze zorg
vuldig worden gewassen en ge
kamd. Wassen en watergolven,
zeg maar. Afgelopen zomer
toen onze vorige kapster ver
trok. ben ik zelf weer een half
jaar de pruikenkamer ingegaan.
Vond ik niet erg.''
„Kijk, daar zijn de overalls, ma
trozenpakjes. rechtersbeffen en
heksenneuzen. O, daar hangen
de nieuwe kostuums. Ze zijn
net binnen. Goh, ze zijn schitte
rend. Zie je wat voor mooie stof
ze hebben gebruikt? Prachtig
galon! Mooie kwaliteit. Boven
hebben we nog meer, hoor. In
derdaad, daar liggen de mas
kers. En dit is een sneeuwpop-
hoofd. Dat kun je op je hoofd
zetten, ja. Erg warm, dat wel. De
sinterklaaspakken die je daar
ziet hangen, gaan naar zolder.
Hoppezak roept zijn meewer
kende familieleden erbij; zijn
zoonAndré, dochter Marisa,
schoonzoon Jacques en echtge
note Jantine. „We hebben hier
10 a 12 mensen werken en het
zijn allemaal duizendpoten. Het
is een goed team", zegt hij trots.
We lopen langs de rock&roll-
kleren.Elvis en John Travolta
zijn nog steeds enorm populair.
En kijk: hier hangt een Marilyn
Monroe-jurkje.Zoon André
heeft een forse vrouwenpump
in zijn hand. „Maatje 46." Man
nen die zich als vrouw willen
verkleden komen steeds vaker
bij Hoppezak iets huren. „Tra
vestie wordt meer en meer ge
accepteerd. Er zijn complete
shows. Er is veel vraag naar dit
soort dingen.
De vraag wat Hoppezak alle
maal verhuurt in zijn bedrijf is
geen goede vraag. Een betere is:
wat verhuurt hij eigenlijk niet?
Ook daar is geen makkelijk ant
woord op te geven. Hoppezak
heeft de gekste dingen. .Alles
wat je maar kunt verzinnen,
verhuren wij." Boven op de
'filmzolder' komen we science-
fïctionpakken tegen, priesters
gewaden. cowboykleren en flo
wer power-spullen. Er is teveel
om op te noemen.
Klanten hoeven niet achter de
balie te wachten maar mogen
naar hartelust rondsnuffelen op
Hoppezaks 'verkleedzolders'.
„Ze mogen zoveel uit de rekken
halen en passen, als ze willen.
Geen enkel probleem. Ze staan
vaak versteld als ze binnenko
men: het is hier net een muse
um."
Dochter Marisa houdt zich op
de eerste verdieping bezig met
het verhuren van de avondkle
ding. Van lange galajapon
(huurprijs 135 gulden) tot mo
dieus cocktail-jurkje (105 gul
den). Voor de mannen zijn er
smokings, jacquets, rokkos-
tuums, maar ook vlotte Italiaan
se pakken. Voor de allerklein
sten zijn er zelfs miniatuursmo
kings en popperige meisjesjurk
jes. Bruiden kunnen een klas
sieke witte japon te huren. „We
Met alle plezier trekt hij voor de foto een van zijn kostuums aan. Al was het een teletubie-pak,
compleet met gifgroen masker. „Ik doe het hoor", waarschuwt hij lachend. Uiteindelijk gaat
hij met een Lodewijk de 14de-jas op de schommel. Grimeur en costumier Wim Hoppezak
(62) is een opgewekt mens. Hij kent tout Leiden en font Leiden kent hem. Want wie heeft er
nou niet een smoking, sinterklaaspak of cocktailjurk gehuurd bij Hoppezak aan de
Pieterskerkgracht? De eigenaar zit 50 jaar in het vak. „Het mooiste dat er bestaat.''
FOTO LOEK ZUYDERDUIN
mikken vooral op de markt van
mensen die voor de tweede keer
trouwen en vaak nog een dure
japon in de kast hebben han
gen", zegt Marisa.
Haar vader buigt zich even over
een strikje dat gerepareerd
moet worden. „Het meeste
doen we zelf', legt hij uit. „We
hebben beneden naaimachines.
De wasmachines staan de hele
dag aan. Ook hebben we een
hoge stomerijrekening. Alles
wordt na gebruik gestoomd of
gewassen."
Hoppezak senior mag niet kla
gen. Hij heeft een goedlopend
bedrijf en woont in een prettig
huis aan het water in Rijnsburg.
„Hoewel mijn vrouw de Leidse
binnenstad wel mist." Maar in
zijn beginjaren was het ploete
ren. Het is hem niet komen
aanwaaien. Om geld bij te ver
dienen werkte Hoppezak jaren
lang in de zomer bij strandpa
viljoen Noordzee in Katwijk, en
later, bij de Leidse Onderwijsin
stellingen (LOI).
„Met grimeren verdiende ik
niks: 20 gulden per avond bij
een amateur-toneelgezelschap.
Maar het was mijn vak, mijn
hobby. Ik werkte toen erg veel:
overdag en 's avonds, maar heb
dat altijd met liefde gedaan."
Hoppezak heeft het grimeren
van zijn - inmiddels overleden -
vader Gerard geleerd. „Ik had
aanleg en leerde snel." Toneel
kapper Gerard Hoppezak had
sinds 1917 een kostuumzaak
aan de Nieuwe Rijn. Zoon Wim
had een hekel aan leren en ging
op zijn 13de van school. Grime
ren was zijn passie. „Ik begon
meteen met werken en was
daardoor vroeg volwassen. Dat
was jammer, denk ik nu wel 's."
Hoppezak wilde niet alleen gri
meren maar ook verder met de
toneelkleding van zijn vader.
Toen zijn oudeheer met pen
sioen ging, deed hij zijn 19-jari-
ge zoon veel verdriet door de
zaak te verkopen. Daardoor
moest Wim Hoppezak opnieuw
beginnen. „Diploma's had ik
niet. Dat was wel een heel
moeilijk moment, een echte te
genslag. Van die beslissing van
mijn vader heb ik veel verdriet
van gehad."
Hoppezak liet zich niet uit het
veld slaan en begon kleren te
verzamelen in het woonhuis
van zijn ouders aan de Lijster
straat in Leiden. Toen hij 24 jaar
was kocht hij van zijn vader een
paar achtergebleven sinter
klaaspakken en pruiken en be
gon hij voor zichzelf. Van be
roepsgezelschappen nam hij to
neelkleding over en de voorraad
kostuums groeide met de jaren.
Hoppezak verhuisde in 1970
naar een groter pand aan de
Oegstgeester Geversstraat waar
hij vijf jaar bleef.
Kleine rampen troffen zijn zaak
in Oegstgeest. „De brand in
1974 toen kortsluiting onze hal
ve collectie vernietigde, en toen
reed er ook nog 's een auto de
gevel binnen." Het kostte de fa
milie Hoppezak maanden om
de kledingcollectie weer op peil
te krijgen.
In 1975 deed de kans zich voor
naar de Leidse binnenstad te
verhuizen, naar het pand waar
vroeger een kolenhandel geves
tigd was. Hoppezak was inmid
dels na twaalfeneenhalf jaar hu
welijk gescheiden van zijn eer
ste vrouw en had zijn huidige
echtgenote Jantine ontmoet
met wie hij al weer 23 jaar sa
men is. Over zijn scheiding wil
hij niet veel kwijt. „We hebben
nu een goede relatie, mijn ex en
ik."
Met Jantine betrok hij de wo
ning boven het winkelpand in
Leiden waar de zaak nog groter
kon groeien. Anno 1998 woont
hij in Rijnsburg en doet hij het
een stuk rustiger aan. Uiteinde
lijk wil hij zijn zaak volledig
overdragen aan zijn zoon, maar
aan dat idee moet hij nog wen
nen. „Dat is toch iets emotio
neels." Als zoonAndré, even
eens kapper en grimeur, het of
ficieel van hem overneemt, is de
derde generatie Hoppezak een
feit.
Hoewel Wim Hoppezak een
stapje terug heeft gedaan, is hij
nog vrijwel dagelijks in het be
drijf aan het Pieterskerkgracht
te vinden. Als het moet. gaat hij
de verhuurde kleding zelf naar
Endemol in Hilversum brengen.
Dan speelt hij voor koerier. Ly
risch is hij nog steeds over zijn
vak, hoewel hij daar weinig
meer aan doet. „Grimeren is zó
door
mooi en spannend.IFA-b
Hoppezak heeft gedurenprec
jaar veel bekende Nederlluks z
geschminkt onder wie dijsrec
mieken André van Duin jL Eqi
Brandsteden Van KooteJ
Bie en de drie achtereen»,
de minister-presidenten»
den Uyl, Dries van Agt eA
Lubbers. De laatsten kref
'volledige basis-make upLf^
Uyl vond ik de minst aariJijj^ n
Dat was echt een man dijLrh(
al vóór de camera's oplef jnda
Daarachter was hij niet e|
vriendelijk."
Hoppezak grimeerde ooi
teurs in de serie 'DagboeL,,
een herdershond', en levjv Lt
ook de kleding. „In diet
ren er weinig grimeurs.
het een prachtig beroep £-
je goed contact hebt me V
sen. Ze komen binnen ei
maakt ze blij. Je bent de i
tijd met hen in gespek, w jEN
ten om welke rol het gaai i
hoe die wordt uitgebeeld Jenc
geef accenten, werk met Van
ken en baarden. Ik laat e >rug.
zicht bewegen en modell |r0ui
het." tje'
Met grimeren stopte hijj lVeer
geleden toen het Nederl. nme
OmroepproduktieBedri] ar h
(NOB) eigen grimeurs in yaar
nam. Klagen doet hij niet vi
niet over het lage salarisi r gaf
voor 10 uur werk in Hilvi free
verdiende. „Onvrede is h dtite
ste in de mens. Ik vind: j( rhoi
tevreden zijn. Ik ben blij n nu
mijn vak, maar misschiei r i
ik ouderwets.einp
Hij heeft inmiddels zijn h
vol aan zijn vele hobby's de
tennis, hockey, golfen, sp fiezi
sen, bridgen, lezen en scl aten
ren. „Vrijdag gaan we me he
bus op wintersport. Mijn tite
gaat ook mee. Reuzegeze ove
dat schilderen doe ik ooi 97.
graag. Het zal mijn creati >den
borst wel zijn. Maar vani iaat:
schilderen komt de laats" van
niet veel. Ik moest zoveel inde
nieuwjaarsrecepties afloj eel z
ken zoveel mensen, joh.' ong
Hij is ook lid van een Leii bsia:
rensociëteit. „Het zijn ge >nee
mensen hoor", haast hiji ede.
zeggen. „We doen van al) htse
Vaak eten we bij elkaar, niei
ken zelf, en dan doen we jen
dingen. Ik heb tijdens zo ttjaa
etentje een keer gegrime titel
fe tussendoor een Don Q zat<
tevoorschijn toveren en a wee
verwondingen schminke n 3(
dere leden houden them ng
avondjes over slapsticks eer
boeken, dinky toys of eet ;e v;
proeverij. Het is echt hafi ein i
leuk." zev<
Of hij nog toekomstideali c toe
heeft. Hij kijkt verbaasd,! ir k\
hij wil zeggen: ik heb tod in Pi
Hij antwoordt: „Ik wil lek and
doorgaan met wat ik doe Jon
zijn en vooral eerlijk blijv 1 nii
ben een positief mens. n -
„Ik ben niet echt meer dt blei
in de zaak, maar we doen iaai
steeds veel samen, als far e zij
Mijn zoon doet nu de b» die
ding." In het verleden is' ren
eens gezegd dat hij zelf ni anv
zo'n zakenman is. „Tja.il or e
speels: ik ben artiest", rea ireel
hij. Hij trekt een briefje te p hi
schijn uit zijn broekzak.! al v
briefje waarop hij zijn afs j m
voor die dag heeft gekrabl De
„Dat heb ik vannacht ged Wad
het werkt prima. Ik heb n mee
geen nieuwe agenda." Zij oge
vrouw Jantine: „Mijn ma: )ptir
een echte artiest, hij is efi )lge
beetje chaotisch." WimH Bn
zak: „Maar we houden va Ighi
kaar, dat is het belangrijk liscl