Veel 'tsjing boem tralalala' Leo van Doeselaar gaf het orgel een gouden randje pocalyptische vissen in Naturalis Ontmoetingsplaats voor amateurs' Cultuur&Kunst )iepgang in Requiem Fenomenaal en muzikaal spel van drie kunstenaars The Ex na twintig jaar terug bij venijnige punk IDAG23 NOVEMBER 1998 N RIJSDAM, 071-5356444, PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 okoor zoekt zangers iag Het Eurokoor Nederland zoekt zangliefhebbers die op lacht in de openlucht op Kijkduin kerstliederen willen zin- let Eurokoor, dat 130 stemmen telt, wil met duizend men- ij een grote verlichte kerstboom zingen. Zangerervaring is odig. Meer informatie bij Ilse Jansen (06-53602320), Joke jk (071-5215049) of JannyGuyt (071-4073317). uitgave Lissese familieroman In verband met het 800-jarig bestaan van Lisse wordt de ieroman 'In de schaduw der molenwieken' van Johan Dek- inieuw uitgegeven. Het boek dat in 1954 verscheen, speelt f tijdens de Oranjerevolutie van 1787 toen het dorpsleven se werd beheerst door burgertwist en partijkrakeel. Het is te bestellen bij Bep Kortekaas (0252-214495) of Adrie van 0252-370962). Ie Winslet getrouwd !Ci Actrice Kate Winslet, ster van de succesfilm 'Titanic', is agin de Engelse plaats Reading getrouwd. De bruidegom is int-regisseur Jim Threapleton. De bruid is 23 jaar, de brui- n 25. Er waren zo'n 150 genodigden bij het huwelijk, onder actrice Emma Thompson. ind Prix Animatie Film Festival it. De productie 'Nestea Cool: Kwiky Mart' van Dave wick heeft gisteravond in het Utrechtse filmtheater 't tde Grand Prix van het zevende Holland Animation Film ral gewonnen. De Grand Prix, een object van Joost Swarte, prijs voor de beste film uit de gehele competitie voor toege- animatie. De prijs voor de beste commercial ging naar Order' van Oshii Mamoru. 'Invisible Ocean' van Francois ier werd onderscheiden in de categorie voorlichtingsfilms, ly koos 'MTV Japan: Papa Ga Tonda Asa' van Keita Kurosa- beste film- en televisieleader en '4 Day Weekend' van Kojii noto kreeg de prijs voor de beste videoclip. ïny Stuart krijgt 'Heerlijk-cd' iUM» Cabaretière Conny Stuart en componist Harry Ban- ïebben gisteren het eerste exemplaar van de dubbel-cd lijk duurt het langst' gekregen. Annie M.G. Schmidt en Bannink schreven de succesvolle musical indertijd voor j Stuart. Die vertolkte de hoofdrol meer dan vijfhonderd iinds vorige maand maakt de musical opnieuw furore in derlandse theaters. De hoofdrol wordt afwisselend ge il door Jasperina de Jong en Jenny Arean. Verder spelen le Leeuw/Frans Mulder, Marnix Kappers en Rients Grate- belangrijkste rollen. In de nieuwe versie is Conny Stuart's op band - nog te horen als de moeder die de hoofdrol ster vermanend toespreekt. MUZIEK CENSIE LIDY VAN DER SPEK Verdi, door het Transsyl- Philharmonisch Koor en Orkest, Alexandria Lascae, m.m.v. Mio- itez, sopraan, Lucia Papa-Kriska, iPojar, tenoren Gheorghe Rosu, ehoord 21/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. a de dood van de anse schrijver en vrij- istrijder Alessandro Man- schrijft Giuseppe Verdi 1901) voor deze vriend, j als een heilige vereert, lessa da Requiem. Na de Bring in de kerk wordt eprise gegeven in de Sca- Milaan, waar deze mis pera bejubeld wordt. Zo de Italiaanse kerkmuziek ieuwe impuls, jeen enkel fragment ver- lent zich de grote ope- rijver van weleer. Toch is muziek (op 61-jarige jd geschreven) gerijpt en werlijkt. Verdis meest ex- ieve gevoelens zijn geka- terd en verdiept, evenals twee laatste opera's die )g componeert, Otello en iff. tandru Lascae (welbe- eerste violist bij het entie Orkest en als diri- van het Brabants Orkest) RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Cantatedienst met werken van J. Bach en J.S. Bach, door Koor en Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven, solisten Saskia Kruysen, sopraan, Liesbeth Hondijk, alt, Jan van Els- acker, tenor en Harry van der Kamp, bas; orgel: Leo van Doeselaar. Gehoord 22/11 Pieterskerk, Leiden. 'Looft God met psalmen, har pen en gezangen', het devies boven het Van Hagerbeerorgel, is gisteravond met zo'n 1200 participanten een realiteit ge worden. Een werkelijkheid die eeuwen geleden lieden uit Lei den voor ogen heeft gestaan bij ontwerp en bouw van de Pieter skerk en zijn majestueuze orgel. En ziet, in 1998 kan het nog steeds. Daar hoef je slechts een orgel voor te restaureren, en Bach binnen te halen, de luthe raan die onder elke compositie schreef'Soli Deo gloria'. Leo van Doeselaar heeft deze week het orgel een gouden randje gegeven met zijn dyna mische, levenslustige spel. Vol gens mij ligt het geheim van die sprankeling, die toegevoegde waarde in het feit dat hij ook een uitvoerend raspianist is, die zich achter de vleugel even zo goed senang voelt. Van alle or ganisten die deze week dit in strument mochten beroeren heeft Van Doeselaar de Hager- beer het meest laten dansen en tintelen in al zijn facetten. Bachs dorische toccata in d heeft daarvan mogen profite ren, met z'n geniepig kleine dis- sonantjes, felle steeds herhaalde interval, pats, pats in de linker hand, tot slot de sonore grond toon in het pedaal, waarboven tien vingers spartelen in uit spattende dynamiek, ijzersterk. De uitvoering van het motet 'Unser Leben ist ein Schatten' van Johann Bach (1604-1673), oudoom van J.S., en de Kantate n.r 26 hebben dezelfde bevlo genheid. Beheerst evocatief zijn koor en solisten in het motet, waarbij de solisten hoog op het Thomas Hill-orgel zingen en de echo juist uit het koor reflec teert. Jammer dat de razend moeilijke tenor-aria, vergezeld van traverso en viool, halverwe ge de kerk nauwelijks meer te horen is. De lage stemmen heb ben het bij deze 'bomvolle- -kerk' akoestiek beduidend makkelijker. Gearticuleerd, met betekenis volle accenten weerklinkt ten slotte 'Alles, dlles was wir sehen, das musz fallen und vergehen', onder de rake directie van Jos van Veldhoven. Van draaiorgel tot drankorgel in de Pieterskerk weet als geen ander het Trans- sylvaans Philharmonisch Koor en Orkest te bespelen. De sfeer wordt meteen gezet in de lang uitgerekte ragfijne toon van de celli en het fluisterzachte koor: 'Requiem aeternam', de zang waarmee de dodenmis begint en eindigt. Direct overdonderd door het 'Te decet hymnes', waarin met name de tenoren bijkans exploderen. Ook in het 'Kyrië' voor solisten is de op vatting nog helemaal gericht op vervlogen tijden. Maar bij solisten, koor en orkest heeft een rijping plaats. De explosies worden minder hevig, de klankkleur van alle stemmen wordt homogener en krijgt meer diepgang, het orkest in al zijn verscheiden heid krijgt meer en meer een rijk en geladen coloriet. De fluiten hebben een fluwelen toon, waarop de solisten in volmaakte harmonie zich la ten meenemen in het unisono gezongen 'Agnus Dei'. Het 'Sanctus' voor dubbelkoor heeft in zijn ijlheid en serene eenvoud iets van een helder musicerend engelenpaneel van Van Eyck. 'Libera me' met in de hoofdrol de sopraan Mioara Cortez is onwaar schijnlijk transparant en inge togen.' Een paar eeuwen geleden is het draaiorgel vanuit het paleis pardoes op straat ge gooid. En dat terwijl Mo zart, Haydn en Handel nog stukken voor het instru ment hebben geschreven. Nu het repertoire van de straatvlinder onder de mu ziekinstrumenten is ge slonken tot een bonte ver zameling liederen, van se renades voor grootmoe ders met één been in het graf tot schaamteloze pleidooien voor Sex on the beach, schijnt hij met zijn stotterende weemoed nog wel eens naar die tijd te smachten. Maar oude tij den herleven. Bij het spek takel Van draaiorgel tot drankorgel in de Pieters kerk delen drie antieke draaiorgels in de glans van het Van Hagerbeerorgel. LEIDEN PABLO CABENDA Er klinkt weer klassiek repertoi re over de houten pijpen van de lange Gavioli, de Arabier en de Mortier uit Antwerpen. De Ga violi uit Utrecht, gewoonlijk in het museum Van Speelklok tot Pierement in Utrecht, deed toe vallig vorige week nog dienst bij de intocht van Sinterklaas. Het ding is een monstrueus snoepje van pastel en barok suikerfon dant. Zachtroze en zachtgroene guirlandes tieren welig uit het houtwerk waarbij drie bepruikte types van eikenhout zo nu en dan vanuit de stijve pols accen ten in de muziek aangeven. En voor de muziek putte de lange Gavioli uit een breed tepertoire. Van Rod Stewarts I am sailing, tot een Amsterdam-potpourri en een Hair-medley. Bij Vivaldi's hoge trillers in de 'lente' van de vier jaargetijden blijkt hoe helder en transparant een draaiorgel ook kan klinken en klinkt zowaar applaus (een van de organisatoren verzekert dat ze tijdens de repetities dacht dat iemand op het Van Hagerbeerorgel speelde). Het mortierorgel uit Antwerpen is gewend aan applaus. Maar dat moet het houten ouwetje dan Draaiorgel de Arabier in de Pieterskerk houdt zich bezig met serieuze zaken: Bach. foto hielco kuipers ook delen met drie zangers en een zangeres die Carmen als Draaiorgelopera spelen. Dame (Estrella): een zwarte gehaakte en lefzakdoekje om de nek. Het shawl met een roos als speld. En moet wel heel raar lopen wil het heren (Pedro en Manuel): giletje hier niet om liefde en andere tragische mislukkingen gaan. Estrella vertelt over Pedro en Manuel, gezworen kameraden zolang er geen vrouwvolk in de buurt is. Pedro en Manuel heb ben namelijk een mediterrane gesteldheid: altijd verliefd, altijd jaloers. Maar helaas voor Pedro, helaas voor Manuel, maar ge lukkig voor ons publiek is er zat vrouwvolk. Een verlegen rood harig meisje uit het publiek krijgt een Spaanse waaier en wordt Carmen gedoopt. Ze mag de straatmeid uit Bizets opera spelen. Dan barst de kostelijke (kin- der) straatopera los. En alles wordt in een vrolijke janboel overhoop gegooid. Van Zau- berflöte en Cosi fan Tutte tot Lohengrin. Het orgel speelt ver trouwde operamelodieën waar, in het Nederlands, trouw wordt gezworen, liefde wordt bezon gen en voor vrouwen wordt ge waarschuwd. Wraak en jaloezie vieren hoogtij met een bijna bloedige bruiloft als hoogte punt. Maar uiteindelijk blijven vrienden voor altijd vrienden. Dus „een twee drie met je kin op je knie", een diepe buiging en eind goed al goed. De Arabier van Gijs Perlee, de nestor van de Nederlandse or geldraaiers, houdt zich bezig met serieuzer zaken: Bach. Hel is een vreemde gewaarwording om de beroemde toccata en fu ga van Bach compleet met tin geltangel, trommel en kleppe rende paardenhoeven te horen. En even later volgt een cantate waarbij het koor is vervangen door tientallen houten pijpen. Niet alleen voor, maar ook ach ter het orgel verzamelen zich mensen die in de techische me chanismen zijn geïnteresseerd. Er wordt enthousiast geklapt als de tonen van de diep reli gieuze Jesu, joy of maris desiré wegsterft. Als het ding niet al zo bont geschilderd was zou het waarschijnlijk gaan blozen. Zo veel publiek, dat ook nog eens blijft staan, is het niet gewend. Even later volgt met veel 'tsjing boem tralalala' de huwelijks mars van Mendelssohn. Niet van Bach, maar dat dondert niet want de beheerder van het orgel is vandaag veertig jaar getrouwd en er is drank. En zo krijgt het draaiorgel weer even zijn ver trouwde rol als gangmaker bij bruiloften en partijen. chka Meijsing sluit museumfestival af CARV-Eenakterfestival in Imperium Theater MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Koffieconcert door Koos Ver heul, fluit, Jan van der Meer. klavecimbel/piano en Theo Peeters, hobo. Gehoord 22/11 Stadsgehoorzaal, Leiden. Koos Verheul en Jan van der Meer, twee 'gouwe ouwen', met de hoboïst Theo Peeters, laten het niet zitten bij een goed in het gehoor liggend, uitstekend gespeeld ba- rokconcert: Bach, Loeil- let en J.M. Leffloth (1705-1731). Na de pau ze is het verrassingsele ment optimaal, niet al leen door de keuze van louter 20e-eeuwers, maar door het schitte rende punctuele, zeer muzikale spel van deze drie kunstenaars. Tot in alle details is het programma na de pauze doordacht. Het licht dansende open slot van het allegretto uit Alan Rawsthornes Sona tina voor fluit, hobo en piano (1936), het bezon ken lento vanuit een lange licht gebogen lijn gedacht, de felle helle klank van de fluit tegen de octaven van de piano in het presto, grote klas se! Het pianospel van Van der Meer is fenomenaal helder, articulerend, prachtig in samenspraak met hobo en dwarsfluit in H. Andriessens The ma met variaties (1953). Met twee geraffineerd gedoseerde klokslagen op de vleugel wordt het thema ingezet. Na een lange intense toon van hobo en fluit barst het gekakel in het kippen hok los, steeds zijn er contrasten van melan cholie en pikante chaos, eindigend in drie statige akkoorden twee veder lichte toontjes van de blazers. Subliem. Ho boïst Theo Peeters fun geert als één been van de gelijkzijdige driehoek. SJOERD DE JONG hka Meijsing sloot giste- museum Naturalis het Museum Festival 1998 af. de zesde schrijver in rij liet inspireren door één Leidse musea. In de eer drie sessies luisterde een auditorium naar ngs lezing over vissen in ratuur, gelardeerd met uziek. luitend gaf ze een im- van het natuurhistori- museum vol opgezette .Als dode non-entiteiten en ze naar niets, stonken vergingen niet tot been- vol maden," aldus de ,Wat we missen is iteratuur kent een aantal vissen - denk aan 'Jona walvis' - maar ook vissen an voor het kwaad of het ende. Over de laatste ca- vissen met haast apoca- he trekjes ging de lezing ïijsing. zevenkoppige zee-beest Openbaring van Johan- walvis Moby Dick in de van Melville en Heming- Brhaal 'The old man and passeerden de revue, handboeken voor de vis- merkte Meijsing laconiek 'ar boeken die staan voor ht van de hoogmoedige die hem uiteindelijk in tderf zal storten. 'God heb °en met mij' zong het Doeschka Meijsing: „Wat we missen is adem.foto mark lamers muzikale intermezzo het pu- heid van de mens tegenover bliek toe. Gods schepping - keerde terug Deze boodschap - de klein- in Meijsings relaas over een be zoek aan Naturalis. Er was ons gezegd dat we heer en meester zouden zijn over alle beesten en planten, aldus de schrijfster. Het museum liet een heel ande re indruk op haar na. „Het lukt ons slechts om klerk van God te zijn, op te bergen, te bewaren en te benoemen." Het was de driekoppige Engelvis die haar terechtwees, die haar dwong zich te verwonderen over alles wat leeft of geleefd heeft. En die verwondering bleef, ook al ont dekte ze later dat de Engelvis ei genlijk drie in een weckpot ge propte Egelvissen waren. Verbeelding bleek een we reldbeeld te kunnen vormen. „Door muziek, literatuur én musea," zo sloot Meijsing haar lezing af, „kan de ongrijpbaar heid van de chaos bevat wor den." Het Leids Museumfestival 1998 heeft de afgelopen weken dui zenden bezoekers getrokken. Volgens het promotiebureau Leiden Museumstad wordt vol gend jaar weer een festival met een dergelijke formule georga niseerd. Ter gelegenheid van het Leids Museumfestival is een boekje uitgegeven als deel 10 van de reeks 'Leids Verleden', getiteld: 'Het Beeld Verwoord - schrij vers in zes Leidse musea' Het boekje is voor 15 gulden te koop bij de regionale boekhan dels. LEIDEN SABINE VAN DEN BERG Karakters uit vijf eenakters bevolkten afge lopen weekeinde het Imperium Theater in Leiden. Tijdens het CARV-Eenakterfestival presenteerden de amateurgezelschappen zich aan publiek en een driekoppige jury. Het Centrum voor Amateurtheater Rijn- en Veenstreek en Kunstgebouw, stichting kunst en cultuur Zuid-Holland organiseer den dit amateurfestival dit jaar voor de vijf de keer. Gisteravond sloot Per Expres uit Alphen aan den Rijn het festival af met 'Serenade' van Hugo Claus. Jurylid Agnes van Rees gaf na afloop in de foyer haar indruk van het festival weer: „We hebben erg genoten. Het laatste stukje vonden we een juweeltje." De veertien sce'nes waaruit de toneel tekst in 'Serenade' was opgebouwd hingen als plastic tasjes aan een waslijn. Elke tas bevatte attributen die de acteurs konden gebruiken in een paar gekozen sce'nes. De jury vond in het laatste fragment 'De super markt' vaart, lichtheid en nonchalance. Aan de andere kant meende zij dat deze selectie 'portretjes' - niet elk tasje ging open - te weinig samenhang vertoonde. Op vrijdagavond opende Onder Ons uit Hazerswoude met 'Spreken in tongen' van Sam Shepard. De Timdelerclub uit Leiden koos voor deze avond 'Open huwelijk', een stuk van de Italiaanse schrijver Dario Fo. Kruimels, uit Rotterdam, bracht 'Perseus in avondrood', waarna Toverlei uit Leiderdorp 'De twee beulen' van Fernando Arrabal op de planken zette. De theaterdagen werden afgesloten met iets heel anders: improvisa tietoneel door theatersportgezelschap Lawi ne, een toegift voor alle deelnemers. Dramaturge en regisseuse Annelies Groot Nibbelink (27) jureert al drie jaar op dit eenakterfestival: „Vergeleken met andere amateurfestivals vind ik de repertoirekeuze heel boeiend. Het zijn goede teksten, er is gekozen voor kwaliteitsschrijvers en dat is niet overal het geval." De spelkwaliteit is in de ogen van Groot Nibbelink ook van behoorlijk niveau. „Over de afgelopen drie jaar gezien zie je dat mensen zich ontwikkelen. Een festival als dit is een uitstekende ontmoetingsplaats waar mensen van elkaar kunnen leren en inspiratie opdoen. Zo blijven ze niet alleen binnen hun eigen clubje spelen maar kun nen ze ook anderen laten zien waarmee ze bezig zijn." Op 14 december is aan de hand van de 'beoordelingsrapport' van de juryle den een nabespreking plaats in het Imperi um Theater. Ze zijn een tijdje weggeweest van de Nederlandse podia en het laatste reguliere album da teert al weer van 95. Producer Steve Albini - wie kent hem niet van zijn productiewerk bij Nir vana en de Pixies - wist zich vrij te maken om The Ex te begelei den bij hun nieuwe punkplaat 'Starters Alternators'. Ze mogen dan bijna allemaal zón twintig jaar aan de grens van het pop spectrum meelopen, de bijten de grauwe punk is The Ex nog niet verleerd. Opener 'Giant' wordt aangevuurd met een uit de speakers knallende loodzwa re bas van bassist Luc en stac cato overstuurde gitaarpartijen. Een vleugje subtiliteit komt om de hoek kijken bij 'Thunder', dat ondersteund wordt met grappige klapintermezzós. Het is niet allemaal goud wat er blinkt. Zo zijn 'Ifs a sin' en 'Art of loving', overbodige her halingsoefeningen vanuit het punkverleden. Rots in de avon tuurlijke branding blijft drum ster Kat. Zij geeft met haar su blieme ritmes de dreigende sound van The Ex een vleugje lichtvoetigheid. De drumster laat met 'Mother' horen hoe The Ex klinkt met echte zanglij- nen. 'Hurlie, hurlie', roept G.W. Sok als de eerste de beste dorpsomroeper in 'Lump sump insomnia'. Sok is nog steeds geen wereldzanger, maar zijn teksten slingert hij met een on gelooflijke felheid en passie de zaal in. De song refereert sterk aan de Amerikaanse Sonic Youth en laat de twee gitaren en bas in een steeds maar voort gaande climax gelijktijdig explo deren. The Ex probeerde in de jaren negentig zijn grenzen te verleg gen en maakte heerlijke jazzy uitstapjes. Met het huidige ma teriaal doet de groep eigenlijk weer een stap terug en kiest voor venijnige punk. De band voelt zich daarbij nog steeds als een vis in het woelige water.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 27