Tot kunst verheven platvloersheid
Boksen om uit de stront te komen
Moordaanslag met veertienduizend getuigen
Films
nieuw aandacht voor
reem geweld op
itival Rotterdam
IRDAG 19 NOVEMBER 1998
ïddere verfilmt Krabbé's 'De Grot'
De Belgische cineast Dominique Deruddere neemt
jlming ter hand van Tim Krabbé's succesroman De Grot.
ige keer dat een boek van Krabbé werd verfilmd Het Gou-
gebeurde dat door George Sluizer, eerst in een Neder-
versie als Spoorloos en vervolgens in een Hollywood-ver-
he Vanishing. Dominique Deruddere debuteerde tien
>den veelbelovend met Crazy Love, maar is met zijn twee
jlms Suite 16 en Hombres Complicadosminder
ol geweest. Alle kans dat hij nu via Krabbé zijn gehaven-
tatie kan herstellen.
nen van James 'Titanic' Cameron
foop. Filmer James Cameron heeft eindelijk aangekon-
it de wereld van hem mag verwachten na zijn megahit
Twee televisieseries zal hij schrijven en produceren,
iet zelf regisseren. Voor 20th Century Fox Television ont
ij een reeks over een genetisch gemanipuleerde oerster-
e vrouw. Een titel is nog niet beschikbaar. Voor Fox
isting bewerkt Cameron een science fiction-serie op ba-
de door Kim Stanley Robinson geschreven romans van
TS Trilogy.
Gebroeders Farrely zijn in de puberfase blijven hangen
PIETER VAN LIEROP
m Festival Rotterdam
takte vorig jaar nogal
toer met het speciale
una The Cruel Machine,
komende festival, dat
anuari tot en met 7 fe-
199 plaats heeft, zal spe-
indacht schenken aan
eld in de heden-
cinema. Tot de contro-
werkstukken die in dit
rorden vertoond beho-
films van de Koreaan
5un-Woo: Timeless,
less en Bad Movie, als-
ivier Keg, van de Servi-
ast Goran Paskaljevic
Franse producties Seul
Tous (van Gaspar Noë)
bre (van Philippe Gran-
ïtwikkeling van nieuwe
technieken veroorzaakt
het festival veranderin-
niet alleen de esthetiek
is, maar tevens in de
n waarop films onder
isen worden gebracht.
hierover werden
ileerd in het Manifest
Deense regisseurs Lars
er en Thomas Vinter-
un ideeën hebben aan-
gevonden in films die in
im worden gepresen
teerd onder het motto Digital
New Wave. Van Hal Hartley
wordt Book of Life gedraaid, van
John Graham de film Windhorse
en van Lance Weiier het werk
stuk Last Broadcast dat via de
satelliet op het festival gepre
senteerd zal worden.
Er komt een programma dat
geheel wordt gewijd aan Thaise
misdaadfilms en een omvang
rijke sectie zal onder de titel Af
ter The Fall of the Wall worden
gewijd aan de ontwikkelingen
gedurende de afgelopen tien
jaar van de cinema in Oost Eu
ropa en de voormalige Sovjet
Unie. Een reeks hoogtepunten
van andere internationale festi
vals zijn inmiddels ook vastge
legd voor Rotterdam. Daartoe
behoren: Lola Rennt (van Tom
Tykwer), Aprile (van Nanni Mo-
retti), Love Is The Devil (John
Maybury), FinAoüt, Début Sep-
tembre (Olivier Assayas), The
Hole (Tsai Ming Liang), The Si
lence (van de Iraniër Mohsen
Makhmalbaf) en La Pomme
(van Makhmalbafs achttienjari
ge dochter Samira).
Van 29 tot en met 31 januari
draait Groningen mee in het
festival en van 5 tot en met 7 fe
bruari is Maastricht bij de festi
viteiten betrokken.
(AMSTERDAM
fc 12.15, 14.15, 17.00,
11.30
15,16.15, 18.45,21.15
HO)6273434
19.30.21.30- vr za zo ook
FILM RECENSIE
De hilarisch banale stalker-komedie There's Something
About Mary, waarin een ongeluksvogel (Ben Stiller) het
meisje (Cameron Diaz) van zijn dromen najaagt met be
hulp van een morsige detective (Matt Dillon), bevat min
stens drie klassieke zieke scènes. In de eerste raken de
ballen van Stiller tussen de rits van zijn iets te strakke
broek beklemd (met als resultaat een fikse bloeding). In
de tweede gebruikt Diaz nietsvermoedend een klodder
sperma als gel (met als resultaat een ferme kuif). En in de
derde probeert Dillon een gedrogeerd hondje te reani
meren (met als resultaat een aangebrand keffertje). Wel
kom in de wereld van de gebroeders Farrelly!
There's Something About Mary
is daar geen uitzondering op.
De film begint in 1985, en de
voorbereidingen op de Prom
Night, de afscheidsavond van
de middelbare school biedt ge
noeg aanleiding voor foute pak
ken en dito kapsels. Ted (Ben
Stiller) oogt niet alleen als een
fashion victim, hij wordt het
ook letterlijk, als zijn zakie klem
komt te zitten in zijn gulp.
Brandweer en politie komen er
bij om de situatie nog gênanter
(en hilarischer) te maken. Het
meest pijnlijke is nog wel dat
het Ted eindelijk was gelukt een
afspraakje te maken met het
meest begeerde meisje van de
school, Mary (Cameron Diaz).
Jaren later treurt hij nog
steeds om deze gemiste kans en
schakelt hij een morsige detec
tive in, een zekere Healy. Die
wordt, met kunstgebit en la-
waaihemden (en met zichtbaar
genoegen), gespeeld door Matt
Dillon. Als Healy de nog steeds
beeldschone Mary weet op te
sporen is hij onmiddellijk in de
ban van haar verschijning. Maar
er zijn nog meer kapers op de
ANDRE NIENTIED
There's Something About Mary Te zien:
Lido, Leiden, Euro Cinema, Alphen ad
Rijn, Tuschinski, Den Haag; Pathé, Sche-
veningen.
Zo, dat is eruit. Geschokte lezers
zullen deze recensie nu terzijde
hebben gelegd, zodat alleen de
liefhebbers van puberale poep
en pieshumor en andere ver
fijnde wansmaak over zijn. En
dat zijn er een hoop, afgaande
op de bezoekcijfers van Dumb
Dumber en Kingpin de vorige
fijnzinnige FarreUy-films. Ook
in die komedies vlogen de li
chaamssappen de bioscoopbe
zoekers om de oren: in de Jim
Carrey-komedie Dumb Dum
ber dronk een agent een flesje
urine, en in de bowlingkomedie
Kingpin werd een emmer 'stie-
renmelk' genuttigd. Smaken
verschillen. Maar gelukkig heb
ben Peter en Bobby Farrelly (die
de script- en regiecredit delen)
meer troeven dan poep en pies.
Zo is de wanstaltige kleding
van hun hoofdpersonen stee
vast een aanval op de zintuigen.
Er is 'iets' met Mary (Cameron Diaz), zeker als ze een ongewone haargel gebruikt.
kust. Want ja, er is inderdaad eerste, maar de platte grol leek
iets heel bijzonders aan Mary. uitgestorven in de bioscoop tot-
De Farrelly's hebben plat- dat Jim Carrey een ster werd
vloersheid tot kunst verheven, door uit zijn aars te praten in
Daarmee zijn ze zeker niet de Ace Ventura. Carrey doet intus
sen een geslaagde poging seri
eus genomen te worden met
The Truman Show, maar de
Farrelly's zijn in de puberfase
blijven hangen. Daar is niets
mis mee, want ze zijn zeer be
dreven in het bedenken van
nieuwe gore grollen, en aan één
Abbas Kiarostami heeft de film
cultuur wel weer genoeg.
TwentyFourSeven mooi ruw pareltje
FILMS DEN HAAG
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
TwentyFourSeven. Te zien: Haags Film-
Nu de Britse cinema zulke goe
de jaren doormaakt, is een film
als TwentyFourSeven eigenlijk
een bericht uit een filmisch ver
leden waar niemand aan herin
nerd wil worden. De groezelige
armoewijken die Shane Mea
dows hier in rauw zwart-wit
toont kennen we nog maar al te
goed uit de vroege films van
Loach en Leigh. Hier geen hippe
rockscore om junkie-ellende op
te poetsen (Trainspotting), noch
charmante kruimeldieven voor
wie misdaad loont (Lock, Stock
Two Smoking Barrels). De uit
zichtloosheid die Meadows hier
presenteert is deprimerend
echt. 'Eating shit, twentyfourse-
ven.' In de stront, vierentwintig
uur per dag, zeven dagen per
week.
Dus TwentyFourSeven maar
links laten liggen? Zeker niet! De
film verhult niet, maar ontroert
wel. Mede dankzij Bob Hoskins,
die hier bewijst dat Brits realis
me hem uiteindelijk toch beter
ligt dan Hollywood-glamour. In
de openingsscène zien we hoe
twintiger Tim (Bruce Jones) een
sterk vervuilde Alan Darcy
(Hoskins) uit een spoorwegwa
gon haalt. Hij legt de oude bok
ser in bed, en buigt zich over
diens dagboek. Dat roept herin
neringen op aan de tijd dat Dar
cy, een jaar of vijf eerder, ver
woede pogingen deed een
boksclub voor werkloze jongens
van de grond te krijgen.
Darcy, zelf oud-bokser, weet
nog uit rijn eigen jeugd dat niks
zo goed is voor je zelfvertrou-
De oud-bokser Darcy (Bob Hoskins) met zijn pupillen op training.
wen als legaal een paar fikse
klappen uit te mogen delen.
Met steun van een dubieuze fi
nancier knapt hij een oud sport-
lokaal op een organiseert de
eerste trainingen. Hij speelt
handig in op de heersende riva
liteit door de verschillende
vriendenclubjes elkaar sportief
te laten uitdagen, en neemt de
jongens zelfs mee op trainings
kamp naar Wales. Als een heus
toernooi de krant heeft gehaald,
komt zelfs de onverbetelijke
junkie uit zijn nest voor een
bokspartijtje.
Het is wonderlijk te zien hoe
Meadows met een vuistvol cli-
ché's zón zuivere film wist te
maken. De dronken vader die
vrouw en zoon tiranniseert, de
volkswijsheden ('Als je niets
hebt om in te geloven, blijf je al
tijd arm'), de harde grappen
over seks en ook de ruwe bol
ster die Hoskins speelt, hebben
we vaker gezien en gehoord.
Maar Meadows heeft deze ge
meenplaatsen ontdaan van elke
opsmuk en ze teruggegeven aan
het echte leven waar ze ooit
ontstonden. Daar vond hij ook
zijn lokaties, zijn acteurs, zijn
inspiratie. Doordat je weet dat
dit pleidooi voor fatsoen recht
uit het hart komt, kun je er he
lemaal in mee gaan. En dan ko
men de tranen vanzelf.
BABYLON tel. 070-3471656, inwin
keicentrum Babyion.
The Truman Show 12 jr., dag.
13.30, 16.00. 19.00,21.30.
Elizabeth 16 jr.dag. 13.30, 16.15,
19.00,21.45.
Mrs. Dalloway 16 jr., dag. 21.30; do
vr ma di ook 16.00.
Left Luggage al., dag. (beh di)
19.15; do vr ma di ook 13.30.
La Femme d'a Cote 16 jr., di.
19.30.
Madelief: Krassen in het tafelblad
al., za zo wo 16.00.
Pippi gaat van boord al., Ned. ge
sproken, za zo wo 13.30
METROPOLE 1 tel. 070-3456756,
Carnegielaan 16.
The Horse Whisperer 12 jr.dag.
14.00,20.00.
METROPOLE2
Elizabeth 16 jr., dag. 16.00, 19.00,
21.45; do vr madiook 13.00.
Serengeti Symohony al za zo wo
13.30.
METROPOLE3
Saving Private Ryan 16 jr., dag
20.30; do vr madiook 13.30.
Dubbel Dwars al., zazowo 13.00
16.00
METROPOLE4
Lock, Stock Two Smoking Barrels
16 jr., dag. 16.15, 19.00,21.45;
do vr ma ook 13.00.
High Heels al., di 13.00
Het Magische Zwaard al.. Ned. ge
sproken, za zo wo 13.30.
METROPOLE 5
Night Watch 16 jr .dag 13.30,
16.15, 19.00,21.45.
PATHÉ Scheveningen tel. 070-
3515738, Kurhausweg2.
The Negotiator 16 jr., dag 12.00,
15.00, 18.00, 21.00 (di niet
21.00.).
The Truman Show 12 jr., dag.
11.50, 14.10, 16.30, 19.00,
21.20.
Godzilla 12 jr.. dag 15.40, 18.40,
do vr madiook 12 40
Halloween: H20 16 jr., dag. 21 40.
Blade 16 jr., dag. 11.30, 14.00,
16.40, 19.20,22.00.
Snake Eyes 16 jr., dag. 13.40,
16.10, 18.40,21.10.
Saving Private Ryan 16 jr., dag.
16.00, 19.30.
Dr. Dolittle aldag. 13.10, 15.20,
17.30, 19.40,21.50.
There's Something About Mary al.,
dag. 13.00. 15.50. 18.20,21.30.
Sneak preview verrassingspremière
16 jr., di 21.10.
Small Soldiers al.. za zowo 12.40.
Dubbel Dwars al., Ned. gespr za
zowo 13.10.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
High Art 16 jr., dag. 19.15, 21.45;
zowo ook 16.15.
Twentyfourseven 16 jr., do t/m zo
19.15, 21.45; ma t/m wo 21.45; zo
wo ook 16.15.
Gummo 16 jr., ma t/m wo 19.15; wo
ook 16.15.
Perfect Circle 16 jr.dag. 19.15, vr
ook 15.30; zowo ook 14.00.
Like It Is 16 jr., dag. (beh. ma.)
21.45; wo ook 14 .00.
Kinderen van de Glasblazer va 8 jr.,
Ned. ondertiteld, zowo 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660. Bui
tenhof 20.
The Truman Show 12 jr., dag.
11.55, 14 20. 16 40. 19.10,
21.50(woniet 14.20).
The Horse Whisperer 12 jr.. dag.
13.30, 17.00, 20.30.
Snake Eyes 16 jr.. dag 12.00,
14.10, 16.35, 19.00, 21.40
Dr. Dolittle al., dag. 11.50, 14.00,
16.00.
Saving Private Ryan 16 jr.dag.
16.30, 20.00; do vr ma di ook
13.00.
The Negotiator 16 jr., dag. 18.15,
21.10.
There's Something About Mary al
dag 13 00, 15 40, 18 40.21.20.
Out of Sight 12 jr., dag. 16.10,
18.50,21.30 (do niet 16.10); vr
madiook 13.20.
Abeltje al., wo 14.20
Madelief: Krassen in het tafelblad
al., za zowo 13.50.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Alle films Nederlands gesproken
Africa's Elephant Kingdom al., dag.
11 00 (beh ma), 14.00, 18.00,
20.00.
The Living Sea al., dag. (beh. ma)
12.00.
Everest al dag. 13.00 (beh ma),
15.00, 19.00, 21.00.
Alaska: Spirit of the wild al., dag.
16.00.
Thrill Ride al., dag (beh. za) 17.00,
22.00; za alleen 22.00.
Glansrol van Nicolas Cage in nieuwe De Palma
FILM RECENSIE
TUSCHINSKI 3
Saving Private Ryan 12.30, 16.30
(ma wo niet), 20.30 (ma niet)
TUSCHINSKI 4
Six Days Seven Nights 18.45,21.30
(ma niet); do vr ma di ook 13.00.
15.45
TUSCHINSKI 5
Titanic 13.30
Liar: 18.45 (ma niet)
Het 14e Kippetje: 21.45 (ma niet)
TUSCHINSKI 6
Out of Sight: 18.15, 21.15 (ma niet);
do vr ma di ook 12.15,15.15
DE UITKIJK (020) 6237460
Elisabeth: 15.00, 19.30 22.00; zo
ook 12.30
Left Lugage: 17.30
HENK MAURITS
Snake Eyes. Te zien: Studio, Leiden, Tuschinski, Den
Haag, Pathé, Scheveningen
Brian de Palma wordt wel de Hitchcock van
de jaren tachtig en negentig genoemd. Net
als 'Hitch' bevatten zijn films altijd een
hoog suspense-gehalte en is hij redelijk
trouw aan het genre van de thriller. Af en
toe schuift er een gangsterfilm tussendoor
The Untouchables, Carlito's Way), maar de
meeste films zijn psychologische thrillers,
met meestal een spannende plot, redelijk
wat geweld en veel visueel en verbaal spek
takel. Dat geldt ook voor Snake Eyes, zijn
nieuwste film, die zich afspeelt in de boks
en casinowereld van Atlantic City en die
draait om een moordaanslag op de Ameri
kaanse minister van defensie tijdens een
bokswedstrijd met 14.000 getuigen.
Wat aanvankelijk lijkt op een moordaan
slag door een terrorist, blijkt in de praktijk
een ingenieus complot, dat door De Palma
geraffineerd wordt ontrafeld. Hij doet dat,
net als in Kurosawa's beroemde klassieker
Rashomon, door vanuit drie verschillende
personages de moordpartij te laten zien. El
ke keer leidt dat tot een andere kijk op de
gebeurtenissen en een wending in het ver
haal. Het zou zonde zijn om hier teveel van
de plot prijs te geven, want het is een van
de sterkste punten van de film.
Zoals bij veel thrillers gaat het ook in Sna
ke Eyes om een spel met de waarheid. Niets
is wat het lijkt en met elke verschuiving van
het perspectief wordt een nieuwe waarheid
zichtbaar gemaakt. De zoektocht naar die
waarheid wordt geleid door detective Rick
Santoro (Nicolas Cage), een politieman die
zelf niet helemaal zuiver op de graat is en
niet terugdeinst voor wat illegale extra in
komsten. Hij is een macho en bluffer eerste
klas, maar wanneer het echt serieus wordt
bijt hij zich als een adder vast in zijn prooi.
Cage is in deze rol vibrerender dan ooit.
De titel Snake Eyes heeft overigens niets
met slangen te maken. Het is een uitdruk
king uit de casinowereld en betekent dat
wanneer je bij het kaarten 'snake eyes'
(dubbel-een) hebt, je alleen maar kunt ver
liezen. Ook Santoro komt op een gegeven
moment in een situatie terecht waarin hij
theoretisch alleen nog maar kan verliezen,
maar dan zou de film afgelopen rijn en dus
wordt er dan gauw weer een nieuwe plot
wending bedacht. Het is een van de weinige
kritiekpunten die je op de film kunt heb
ben, evenals het nogal matige einde. Na
driekwart van de film lijkt De Palma zijn be
langrijkste troeven te hebben uitgespeeld
en geen aas meer achter de hand te hebben
voor een knallend slot.
Maar zo mat en onwaarschijnlijk als het
einde van de film is, zo dynamisch is de
openingsscène. Een lang shot van twintig
minuten waarin de nogal met zichzelf inge
nomen, opschepperige en lawaaierige poli
tieman Santoro zijn entree maakt in de
boksarena van het casino. Een meesterlijk
stukje cinema dat eindigt met de moord op
de minister (ondersteund door opzwepen
de muziek van Ryuichi Sakamoto), waarna
Santoro met zijn recherchewerk kan begin
nen.
Nicolas Cage als detective Rick Santoro in Snake Eyes.
Radha Mitchell (r) in High Art, die deze week in premiè-
leaters, waaronder Cinecenter in Amsterdam. In dit de-
iLisa Cholodenko wordt een jonge assistent-redactrice bij een
chrift verliefd op een aan drugs verslaafde kunstfotografe. Film
1 moet hebben van de sfeerbeelden.
Hamam, II Bagno Turco: 16.00,
18.00
De Poolse Bruid: 19.30; za zo ook
15.30; vr za zo ook 17.30
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
The Cabinet of Dr. Ramirez: 22.00
Bali, Insel der Damonen 21.30
RIALTO(020)6753994
Conté d'Automne: 17.45, 21.45; do
vr za ook 15.45
East Palace, West Palace: 22.00 (di
niet); za ook 15.30
Ludwig 13.30
Die Salzmanner von Tibet: 18.00; do
vrook 13.15
Witman Fiu'k: 19.45-, do vr ook
13.30
Ossos: 20.00
Sleeping Man: 15.30
THE MOVIES 1 (020) 6386016
The Truman Show: 17.30, 19.45,
22.00; vr za ook 00.15; zo wo ook
15.15
THE MOVIES 2
Lock, Stock: 17.15, 19.30,21.45;
zowo ook 15.00
THE MOVIES 3
Babylon: 19.45
The Idiots 17.00,21.30
THE MOVIES 4
The Butcher Boy. 17.15
The Ice Storm 19.30; zowo ook
15.00
The Big Lebowski 21 45
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
Der Golem zo 10.30
The Horse Whisperer 12.30, 16.15,
20.15
TUSCHINSKI 2
Elisabeth: 18.15, 21.15; do vr ma di
ook 12.15, 15.15
town: do vr za 20.30
"gingGarden: di wo 20.30
(020)6151243
Something About Mary:
21-45; za zowo ook 13.30,
w Whisperer: 20.30; za zo
16.45
20)6234579
'Something About Mary
15.45,18.30,21.15
gotiator 12.00, 15.00,
Wo niet), 21.00
.(020)6236615
(Cherry 22.00
18.45, 21.45; zo
illoway 16.30; zo ook 11.00
*ht: 18.45. 22.00
lourseven: 16.30, 19.45,
zoook 11.15, 14.00
Bruid 19.30; zoook
14.00
AMSTELVEEN (020)