9Alles wordt beter door Chris Koert Probaat middel tegen operette-fobie 'Oudere kunst hoeft niet duur te zij Cultuur&Kunst Chaos in zeefdrukken Rotterdam krijgt Nana Kleine intieme wint van het grote, machti; DINSDAG 17 NOVEMBER 1998 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444, PLV. CHEF ANNET VAN AARS BEELDENDE KUNST RECENSIE BERNADETTE VAN DER GOES Expositie: Peti Brunner, Wickler Te zien: t/m 6/12, di-zo. 12.00-18.00 uur. gale rie Naturalis, Darwinweg, Leiden. De galerie van museum Natu ralis heeft op dit moment veel weg van een grote rorschach test. Een psychologische test waarbij een proefpersoon tien inktvlekken krijgt voorgelegd, waarvan hij moet zeggen wel ke beelden hij daarin ziet. Twee wanden zijn helemaal in beslag genomen door vijftig vrij kleine zeefdrukken van de Zwitser Peti Brunner. Ze han gen netjes en ordelijk in rijtjes naast en onder elkaar. Op zich niet iets om het benauwd van te krijgen. Toch werken ze. vrij snel op je zenuwen, de men gelmoes aan structuurtjes, lij nen en vlekken, waaraan kop noch staart is te ontdekken. Pure chaos waar niets moois aan is. Toch zit er een verhaal ach ter. Brunner heeft zijn zeef drukken opgebouwd uit drie lagen. De eerste bestaat uit pa pieren verpakkingen: licht blauw papier met rode bloe metjes en een sprookjesprins die de vrouw van zijn dromen een boeket aanbiedt, een Chi nees toegangskaartje, een pa pieren zak van McDonalds. Daaroverheen brengt hij vage, gezeefdrukte afbeeldingen van ballen aan. De derde laag be staat eveneens uit zeefdruk ken, dit keer met getekende geslachtsdelen van vlinders. 'Wickler' is de titel van al de ze kunstwerken. Een Duits woord dat in het Nederlands 'bladroller' betekent, en staat voor een vlinderfamilie die haar naam dankt aan het feit dat de rupsjes vaak een blad oprollen om als behuizing te dienen. Dr. Alexej Diakonoff, lange tijd conservator bij mu seum Naturalis, wijdde zijn le ven aan het bestuderen van de bladrollers, waarvan de ver schillende soorten zich onder scheiden door de bouw van hun geslachtsorganen. Op de expositie is een aantal van de ze ragfijne vlindertjes te zien en tonen anatomische teke ningen hoe hun intieme delen geschapen zijn. De titel 'Wickler' slaat ook op de werkwijze van Brunner. Ook hij wikkelt zijn kunst in verschillende lagen. Maar het lijkt wel alsof hij de inhoud is vergeten toe te voegen. Wat hij met dit ratjetoe van vormen wil zeggen? Gaat het om de strak opgeplakte verpakkin gen? Waarom versluiert hij ze dan door er andere lagen over heen te drukken? Is het een hommage aan Diakonoff? Waarom ontnemen de onder ste lagen dan het zicht op de noeste arbeid van deze weten schapper. Of vormen de ballen de essentie van het kunstwerk? Misschien wel niets van dat al les, zijn de zeefdrukken alleen eindeloos herhaalde vormex perimenten. Nadat je er een paar van hebt gezien, zijn de andere net zo verouderd als de rorschachtest. Vroegere gitarist Earth Fire produceert Leidse cd Hand me the Keys Zingen op een nuchtere maag. Edward en Heyn Linger van de Leidse for matie Hand me the Keys zouden hun zangpartijen liever na een fatsoenlijk ochtendmaal doen, maar de gelegenheid ontbreekt. Een snel drinkontbijtje dan maar? Edward houdt het bij koffie en ook Heyn gaat niet in op het aanbod. „Ik moet vlees hebben", bootst hij een carnivoor na. Maar dat is niet voorradig in de studio van het Muziekhuis aan de Middelstegracht. LEIDEN WIM KOEVOET Hand me the Keys werkt daar dezer dagen aan een 'cruciale demo', onder productionele lei ding van een al jaren in de luw te opererende grootheid, Chris Koerts. De 50-jarige was gitarist bij Earth Fire. Met zijn broer Gerard, toetsenman, loodste hij deze legendarische vaderlandse hitfabriek, waarvan zangeres Jemey Kaagman een voorname troefkaart was, van het ene suc ces naar het andere. De demo moet leiden tot een platencontract voor Hand me the Keys. Voorschotenaar Koerts heeft de vier Leidenaars toegezegd dat hij ook bij de op Edward Linger (rechts achter) over Chris Koerts (rechts op de voorgrond): ons de puntjes op de i zet" namen van de debuut-cd achter de knoppen plaatsneemt. Hand me the Keys bestaat behalve uit de zangers en gitaristen Edward en Heyn Linger uit bassist Vin cent van Trigt en drummer Tjeerd Klapwijk. Waarom Koerts? Edward Lin- Rotterdam In Rotterdam is gisteren het definitieve ont werp van Nana van kunstena res Nikki de Saint Phalle gepre senteerd. De ruim 40 miljoen gulden kostende sculptuur van 30 meter hoog is het grootste uit het oeuvre van de Frans- Amerikaanse kunstenares. Het dient als zinnebeeld en boeg beeld voor het Rotterdams themapark Asklepion over ge zondheid en de ontdekkings tocht door het menselijk li chaam. Het enorme beeld is grotendeels door sponsors ge financierd. In juli werd al een vooront werp gepresenteerd. Toen be sloot de gemeente om de toe gezegde 12 miljoen gulden over te maken aan de stichting die het kunstwerk realiseert. Het definitieve ontwerp is uit gerust met slangen rond haar hoofd. Nana wordt bekleed met een mozaïek van gekleurd glas en keramiek. Een voor beeld van De Saint Phalle's werk is op dit moment te zien in de Kunsthal, waar twee we ken geleden een zes meter lan ge Rhinoceros is geplaatst. Een beeld dat door De Saint Phal le's in bruikleen is gegeven om het publiek vast te laten wen nen aan haar werk. Nikki de Saint Phalle ziet het als haar missie om moderne steden op te vrolijken met haar kleurrijke beelden. Voordat de bouw daadwerkelijk kan be ginnen spreekt de gemeente raadscommissie voor Ruimte lijke Ordening en de wel standscommissie zich morgen uit over het ontwerp. Een eer der ontwerp van de Nana, hoogzwanger en opgebouwd uit duizenden gekleurde spie gels, werd niet goedgekeurd door de Rotterdamse wel standcommissie. FOTO WFA theater recensie aad van der ven Voorstelling: Nationale Reisopera met 'Die lustige Witwe' van Lehar. Muzikale leiding: Vincent de Kort Solisten, Koor van de Nationale Reisopera en Orkest van het Oosten. Gezien 14/11, Twentse Schouwburg, Enschede Nog te zien: 21/11 Ut/echt, 26/11 en 27/11 Amster dam, 29/11 Den Haag. 1/12 en 2/12 Rotterdam Ook last van operette-fobie? Ze hebben het er ook wel naar ge maakt, de vertolkers van de Dreivierteltakt. Al die opge schroefde vrolijkheid, geprefa briceerde romantiek, quasi-pi- kanterie, gevat in deinende driekwartsmaten of parmanti ge marsritmeh. Het is niet ie dereen gegeven daarvan iets moois en overtuigends te ma ken, op het toneel en in de or kestbak. Voor iedereen die twijfelt aan de artistieke geldigheid van het genre is de nieuwe productie van 'Die lustige Witwe' door de Nationale Reisopera een nutti ge les. En een aantrekkelijke. De voorstelling vliegt voorbij. En niet alleen doordat er flink in Lehars meesterwerk gecou peerd is. Regisseur Emst-Theo Richter heeft fors huisgehouden in de eind 19de-eeuwse aristocratie en diplomatieke wereld zoals die in 'Die lustige Witwe' wordt uitgebeeld. Het gemaskerd bal in junglestijl ten huize van Hanna Glawari mag er zijn, met dank aan kostuumontwer per lorge Jara. Zo loopt de am bassadeur van de imaginaire Balkan-staat Pontevedro rond in een bananenrokje. Het demasqué van graaf Danilo Danilowitsch is evenmin ge ring. Hij waggelt, beschonken en wel, in ondergoed door de eerste acte heen. Theatrale overdrijving vereist meester schap. Emst-Thea Richter heeft dat. Zijn enscenering is af en toe te gek voor woorden, maar dosering en timing zijn zeer trefzeker. Deze operette van Lehar is natuurlijk niet alleen lol, maar ook verlokkende romantiek. Wat er op het toneel ook ver zonnen wordt, die zinderende melodieën eisen de aandacht op: Vilja-lied, 'Komm in den kleinen Pavilion' etc. Ook in dat opzicht komt de operette liefhebber bij de Reisopera aan zijn trekken. De productie is als het ware heen gebouwd om Miranda van Kralingen (Hanna Glawa ri). Weliswaar vraagt de Ween- se operette eigenlijk een stem die warmer is en meer vocale verleidelijkheid uitstraalt. Maar Miranda van Kralingen zoekt en vindt haar kwaliteit op een andere manier: door middel van een verfijnde klankschoon heid, met smetteloze, ijle top noten, die er toe bijdragen dat haar rol aristocratischer klinkt dan we van Lehars 'Witwe' ge wend zijn. Bovendien acteert zij met een gemak dat we niet bij alle medewerkenden in die mate kunnen bewonderen. Dat de Deense bariton Jo hannes Mannov (Danilo) een beetje hoekig en stug overkomt past overigens wel bij zijn rol. Het tweede paar, luchtiger van inslag, is heel overtuigend. Dit dankzij Ellen van Haaren (Va- lencienne) en Markus Schafer (Camille de Rossillon). Belangrijke rollen zijn er ook voor Karsten Kusters (een kos telijke, mallotige Baron Mirko Zeta) en de acteur Michael Au- tenrieth (Njegus). Op het twee de plan hebben we Kor-Jan Dusseljee (Cascada), Irene Meertens (Olga), Piet Van- sichen (Kromow) en Hein Meens (ooit een prominente evangelist in Bachs Passionen, hier de schuinsmarcheerder Raoul de St. Brioche). Alles valt op zijn plaats en niéts valt uit de toon in deze productie. ger: „Ik ken hem al lang. Zijn zoon heeft bij mij in de band bas gespeeld en ik heb bijdra gen geleverd aan dingen die Chris heeft gemaakt, commer cials en zo. Zo beschouwd heb ik m'n cd-debuut er al lang op zitten. Je kunt mij vinden in de grabbelbakken van de platenza ken, ha, ha. Maar je vroeg: waarom Chris? Omdat ik zeker weet dat hij dit goed doet. Alles wat wij maken wordt beter als hij zich ermee bemoeit. Hij is een Pietje Precies die voor ons de puntjes op de i's zet." Koerts op zijn beurt geeft het in rhythm blues gespeciali seerde gezelschap een goede kans op succes, 'al kun je dat natuurlijk nooit van tevoren we ten.' Hij is vooral te spreken over de zangkwaliteiten van de broertjes Linger. Bij Hand me the keys wordt Funk met een hoofdletter 'F' geschreven en ook die eigenschap spreekt Koerts aan. Earth Fire lustte daar immers ook wel pap van. Van Hand me the Keys kende Koerts alleen Edward: „Een heel muzikale jongen met de juiste 'feel' en een goede, zuivere zwa re stem. Edward doet stem metjes voor de commercials en de eigen producties die ik maak in m'n midi-studio. Maar zie mijn hulp niet als een tegen prestatie of een vriendendienst. We hebben een zakelijke over eenkomst en ik geloof in ze. Ze zouden ook zonder mij ver kun nen komen, gewoon door heel veel te spelen." Het toeval wil dat het mo ment waarop Koerts sinds lange tijd uit zijn schulp is gekropen, samenvalt met het moment, vandaag, waarop platenmaat schappij Polydor een laagge prijsde cd-boxset uitbrengt van Earth Fire. Daarin zijn alle tracks, inclusief niet eerder uit gegeven stukken, uit de periode '73-'77 op een rijtje gezet. De van origine Voorburgse groep heeft destijds alle rechten ver kocht aan Polydor heeft dan ook i moeienis met de bc ben beloofd dat ze opsturen." Toch, doet deze release „Dat ik nu ben een jonge, beginnen eigen oud werk op komt, voelt als een et Koerts neemt dus scheid van Nederlan; schotenaar vertrekt o gens in 1999 naar Fi met zijn vrouw in di Limoges een campir nen. „Da's totaal Nee, ik ontvlucht i niet. Er wordt daar» muziek gemaakt en maal ben ges» midi-studio ook oveti ziekhuis. John May tor, past ook feilloos Want Hand me th Chris Koerts prijzen renstudio. May: „Zej zegt het voort." Hap tenmaatschappij ni toe, dan is de kans gt het debuut aan de I racht wordt Kortom, op dit mon een Leidse band m schiedenis in het d gunstige publiciteit Muziekhuis. muziek recensie susanne lammers Orgelfeestweek: orgelconcert door Leo van Doeselaar m.m.v. Barbara Borden (so praan), Kees-Jan de Koning (bas) en Mie- neke van der Velde (viola da gamba). Ge hoord: 16/11, Pieterskerk, Leiden. Het Hagerbeerorgel moest gis teravond de aandacht delen met een klein kistorgel. De psal men van Constantijn Huygens en stukken uit de Kleine Geistli- che Konzerte van Heinrich Schütz werden begeleid door Theo van Doeselaar op kistorgel en Mieneke van der Velden op viola da gamba en eerlijk ge zegd was dat een prettige on derbreking van de toccata's en fantasieën. Het kleine intieme won het van het heel grote en machtige. Van Doeselaar opende met een vierkante en weinig vrien delijke toccata van Sweelinck, hard en striemend van klank. Het contrast met de aardige psalmen van Huygens, de ze- ventiende-eeuwse schrijver, dichter, diplomaat en compo nist, kon niet groter zijn. Be schaafde en intelligente muziek, helemaal naar de eisen van die tijd, prettig in het gehoor lig gende melodieën met expressief aangezette woorden, zoals bijvoorbeeld een hevig tril lend'furor'. Kees-Jan de Koning, die de zieke Peter Kooy verving, laat met zijn warme en zeer diepe stem de schoonheid van de melodieën horen. Hij zingt voorbeeldig eenvoudig, en expressief genoeg om de in houd tot je door te laten drin gen. Erg fraai. De profundis, uit de diepte opstijgend en hoog eindigend bij de Heer, en het Quare tristis es, waarvan Koning een vraag vol godsvertrouwen maakte. Sopraan Barbara Bor den laat klankschoonheid iets meer prevaleren dan expressie. Haar stem komt van heel hoog, is een zuivere kaarsrechte lijn, en wekt meer bewondering k dan ontroe- p 0 K ring. Beeld- schoon wordt ze vooral in het samenspel, zoals in psalm 118, vers 176 (ik heb ge dwaald als een verloren schaap). Dan overtuigt ze als haar kla gende stem getroost wordt door de warme fluwelen klank van de viola da gamba van Mieneke van der Velde. De hoofdmoot van het con- cert waren echter de de-eeuwse orj van Sweelinck, Froberger, Weckman demann, waarbij nie muziek maken voort wel de presentatie e: lijkheden van het Hi gel. Helaas is zuivi een van de sterkei het orgel en schette; geld akelig. Van Doe heftige en zware i vaak onaangenaam gemeen in de oren kl lincks Fantasia in Cl al als een eindeloz van echoënde motii Matthias Weckmani ex d was het heidei zichtige middendeel ge afwisseling van volheid en uitgesp Het best tot zijn re<i orgel in J.J. Froberge in C. Simpel begint voetig verder danse ein<iigend wanneer! niet overladen is. Afwisselende najaarssalon bij nieuwe Leidse kunsthandel leiden bernadette van der goes Steven Braat en Jolanda de Pa ter wonen in hun eigen winkel, een smaakvol ingerichte huis kamer, compleet met chai se-longue, antieke meubelen, porselein, sculptuur en kleurrijk keramiek. In mei van dit jaar begonnen zij met Henk Burg hout in hun woonhuis aan de Leidse Boerhaavelaan een kunsthandel. „We kennen el kaar uit de tijd dat we kunstge schiedenis studeerden en dit leek ons een leuke manier om met het vak bezig te blijven", vertellen Braat en De Pater. Een paar weken geleden openden zij hun tweede verkooptentoon stelling: Van acrobaat tot wa terlelie'. De schilderijen en tekeningen van kunsthandel Braat, Burg hout en De Pater worden niet galerie-achtig en zakelijk gepre senteerd, maar zoals ze bedoeld zijn: in huiselijke sfeer en onder de mensen. Aanvankelijk voel je je als bezoeker een beetje onbe leefd als je de wanden van de kamers op de benedenverdie ping afspeurt. Maar door de gastvrije ontvangst en het en thousiasme waarmee de bewo ners je rondleiden gaat dat snel over. Er is een gevarieerde col lectie te zien van Nederlandse schilderijen en tekeningen uit de periode 1850 tot 1950. Ste ven Braat en Jolanda de Pater: „Een tijd waarin ontzettend veel gebeurt in de schilderkunst. Denk maar aan stromingen als het impressionisme, het expres sionisme en het symbolisme, die ook in Nederland navolging vonden." „Het aanbod van werk uit die periode is op dit moment nog behoorlijk groot en de prijzen niet al te hoog. Wij richten ons op werken die voor de klant re delijk betaalbaar zijn en over een poosje waarschijnlijk in waarde toenemen. Bijvoorbeeld dit impressionistische sneeuw landschap van schilder en schrijver Jacobus van Looy. Je Jolanda de Pater woont in haar eigen komt zijn werk maar zelden te gen. In december organiseert het Frans Halsmuseum in Haar lem een tentoonstelling over hem en zullen de prijzen zeker stijgen." Bijzonder trots zijn de galerie houders op een groot schilderij van Corstiaan de Swart. Net als Andreas Schelfhout en de fami lie Koekkoek behoort hij tot de generatie 19de eeuwse romanti sche schilders. Het is een impo sant landschap met bergen, bossen, een beek, te midden van die overweldigende natuur, heel nietig afgebeeld, een paar koeien en mensen. Voor de fijn proevers zijn er twee zeer gede tailleerde interieurtjes met da mesportret van Henricus Reijn- tjes en Jan Baptist Tetar van El ven. Een aquarel van Willem Roelofs is zowel artistiek als his torisch van belang. Afgebeeld is een sfeervol, bijna 17de eeuws winkel: „Een leuke manier om met het vak bezig te blijven." FOTO HB aandoend rivierlandschap met beeld geven van die: trekschuit. Pas bij nauwkeurige beschouwing blijkt dat de schuit voorzien is van het wa pen van de stad Leiden. Het is de trekschuit van Leiden naar Delft. Ook liefhebbers van kunst uit de eerste decennia van de twin tigste eeuw vinden op de expo sitie veel van hun gading. Zoals een vrolijk, mediterraan land schap met cactussen van Her man Bieling of de prachtige, verstilde waterlelies die Dirk Smorenberg in 1924 schilderde. Dat oudere kunst niet duur hoeft te zijn, bewijzen onder andere de kalligrafische vogelte keningen van Johan Voskuil (f. 600,- per stuk), een intiem stil leven van een potje met klimop van Bertha van Hasselt (f. 1.750,-) en een jeugdtekening van Marius Bauer (f. 950,-). „Wij willen een gevarieerd zit van alles bij, w vindt dit leuk en dei Steven Braat en Joli ter zijn voomemensi of vier van dit soort lingen te organiser# we nog druk doend het opbouwen van# krijgen we al veel leul en verzamelaars we vinden. Mensen in li regio vinden het fijc ook dicht bij huis vinden is." De tentoonstelling baat tot waterlelie b 22 november te zie* handel Braat, Bui^ Pater, Boerhaaveü den. Openingstijdei en zondag van 12.0 uur, en op afcf 071-5157659).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 18