'Faculteit theologie in de rug aangevaller u t de Leidsch DagbladAlt-C II IE V1ÏN K-ERK SAJVI EN LEVING redactie, dickvan der ZATERDAG 10 OKTOBER 1998 979 Leidse predikantenopleiding geofferd door Samen op Weg-partners AFKE VAN DER TOOLEN Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. De Leidse theologische faculteit is een schizofrene faculteit. Er wordt wetenschap bedreven - godsdienstwetenschap - en er worden dominees opgeleid. Dat laatste is eigenlijk een wat vreemde bezigheid voor een openbare universiteit. En natuurlijk is er daarom de verdenking dat de wetenschappelijke theologie grondig is besmet met allerlei religieuze vooronderstellingen. De Leidse theologen pantseren zich al jaren tegen aanvallen op die zwakke plek. Tegen die van filosoof H. Philipse bijvoorbeeld, die in zijn 'Atheïstisch Manifest' schreef dat het overheidsgeld dat aan theologie wordt besteed maar beter naar de échte wetenschap kan gaan. Drie Leidse theologen, onder wie de hui dige decaan H. Adriaanse, schreven ruim tien jaar geleden een boekje met de naam 'Het verschijnsel theologie'. Slechts 130 luttele bladzijden hadden ze nodig om korte metten te maken met el ke wetenschappelijke pretentie van de klassieke theologie. God is immers een kwestie van geloven of niet, en daar is niets wetenschappelijks aan, schreven de drie. Voor buitenstaanders is het misschien vreemd dat de theologen zo het mes te gen zichzelf keerden, en de zwakke fun damenten van hun eigen faculteit voor wie het maar lezen wilde blooüegden. Maar in feite was het wel slim. Zo distan tieerden ze zich immers van de klassieke, onwetenschappelijke, theologie. Met daarbij de boodschap: wat wij hier doen, is afgezien van de kerkelijke opleiding wél wetenschap. De theologen kijken er raar van op dat het gevaar nu juist uit totaal onverdachte hoek blijkt te komen. „Niet van de kant van de universiteit, maar nota bene van de kant van de kerk", klinkt het ongelo vig uit de mond van theoloog H.J. de Jonge. Het is voor de Leidse faculteit in feite een aanval in de rug. „Wij gaan ten gronde aan de beschaafdheid, de in schikkelijkheid van de Hervormde Kerk", zegt De Jonge, die overigens deel uit maakt van het wetenschappelijke deel van de faculteit. De Leidse predikanten opleiding wordt geofferd in het plan van de Samen op Weg-partners om de zes predikantenopleidingen terug te bren gen tot drie. En sleurt - als dat plan door gaat - de hele Leidse theologische facul teit in haar val mee. Ook wie niet sympathiseert met kerken en theologen laabt zich hierbij toch even achter de oren. De Leidse faculteit der Godgeleerdheid, die grootheden als Tiele en Kuyper voorbracht, is de oudste van Nederland. Bijna vier en een kwart eeuw oud, om precies te zijn: zo oud als de oudste universiteit van Nederland zelf. Dat is niet misselijk. De universiteit werd aan Leiden geschonken door 'Vader des Vaderlands' Willem van Oranje. Omdat de Leidenaren zich zo dapper tegen de Spanjaarden hadden verweerd, meldt de overlevering. De universiteit is dus on losmakelijk met de Leidse geschiedenis verbonden. En in één moeite door met die van Nederland: „Nederland is ont staan uit de Tachtigjarige Oorlog. Willem van Oranje wilde een protestantse natie, en stichtte deze universiteit om daar ka der voor op te leiden: juristen, predikan ten", zegt De Jonge. Sommigen zien in deze rijke traditie hét wapen in de strijd om het behoud van de faculteit. Zo niet De Jonge zelf. „Oubol lig", noemt hij het argument kort en krachtig. „Nou ja", nuanceert hij even la ter, „Mij persoonlijk spreekt het wel aan. Maar het blijft natuurlijk een sentimen teel argument, dat voor ons niet op de eerste plaats komt." De kwaliteit van het Leidse theologische onderwijs, dat vindt hij belangrijker. Lei den komt steeds als eerste of tweede van het land uit de bus. Idioot om dan juist deze faculteit om zeep te helpen, zeggen de theologen. Maar gek genoeg komt niet alleen het gevaar uit onverdachte hoek; voor de steun geldt hetzelfde. „De Leidse faculteit komt uit alle kwaliteits discussies als beste tevoorschijn. De mi- Leden van het Leidse theologische'dispuut 'Concordia Res Parva Crescit' tijdens de Natalis van de Universiteit Leiden, in maart 1935. foto's collectie academisch historisch al: LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B.M.Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adiunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) l F. Klein Schiphorst (adjunct) PUBLIC RELATIONS W.H.C.M.Steverïnk 071-5356 356 REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J. Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr. E. Straatsma, chef red. Regio Leiden ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. j Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezoim Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. I INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. I Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. 8' Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. S 1 bleem: de godsdienstwetenschapp tak op zich trekt niet genoeg studei hooguit twee of drie per jaar - om t aparte faculteit in stand te houden. 'Het verschijnsel theologie' schrevf theologen trouwens al dat de faculi slechts bestaansrecht heeft, zolang predikanten worden opgeleid. Maa mand die er toen van droomde dal punt zo snel al zo actueel zou zijn. Geen wonder dat decaan Adriaans plan van de kerken 'pijnlijk, smartt bizar' noemt. Maar het is niet gezegd dat de god) dienstwetenschap op zich uit Leidt moeten verdwijnen. Adriaanse rep een aparte afdeling onder de vleug van een andere faculteit. Verdeling de theologische disciplines over vei lende faculteiten kan ook. Voor Adriaanse en zijn collega's is< slechtst denkbare oplossing. Zij set al in hun boekje daar niet veel vooi voelen: „Waarom zou een literatui tenschapper zich bezighouden me ge teksten? Hij heeft doorgaans we beters te doen." ANN01898 Maandag 10 October LEIDEN Er bestaan plannen om het Diakonessen- gesticht, dat thans in het Plantsoen is gevestigd, uit te breiden en te verplaatsen naar het terrein van de vroegere buitenplaats „Groenhoven", aan den Witten Singel, waar een gedeelte grond is aangekocht. LEIDEN Een jongmensch bezocht Zaterdag het café „Harmonie" en zette zijn fiets in de gang van dat café. Bij het heengaan kwam hij tot de minder pleizierige ervaring dat reeds een ander zijn fiets had medegenomen. Toen de keliner daarop mededeelde dat kort te voren een goed gekleed heer in de gang een glas bier besteld had en toen hij hem dit wilde brengen de onbekende was verdwenen, viel de ver denking op dezen. Een aangifte bij de politie ge schiedde, waarop het onderzoek volgde. Ook werd door de politie naar verschillende plaatsen getele- grapheerd, hetgeen ten gevolge had dat nog dienzelf den avond te 's-Gravenhage werd aangehouden een vrijwel Hollandsch sprekende Duitscher, die de ont vreemde fiets wilde te gelde maken. Die aanhouding geschiedde als volgt: de winkeliers en verhuurders van rijwielen te 's-Gravenhage worden schromelijk benadeeld door lieden, die er hun werk van maken om rijwielen machtig te worden en dezen ten eigen bate te verkoopen, zoodat zij in eiken ver koop wantrouwen hebben. Zoo ook hier. Toen de Duitscher de fiets ten verkoop aanbood, waarschuw de de winkelier per telephoon de politie en nauwelijks was hij ingerekend of het telegram der Leidsche poli tie werd ontvangen. Hij is gisteren met het rijwiel ter beschikking van de commissaris van politie alhier ge steld. woensdag 10 oktober OEGSTGEEST De eerste "rit" van concierge Holthausop het rood met geel gelakte Rosped (autoped) over het glanzend gew reven parket van de aula opende vanmiddag officieel de nieuwe vleugel van het Rijnlands Lyce um in Oegstgeest. Dit Rosped, om de afstanden in het gebouw wat beter te kunnen overbrug gen, werd hem "overhandigd" door oud-rector J. Naeff. Tijdens de bijeenkomst waren er diverse sprekers, o.a. burgemeester Van Eyssinga, Rector Van Mierlo, Hans Maarten van der Brink - voorzitter van de schoolraad - en onderwijs-inspectrice mevrouw Van Vliet. Via in de aula opgestelde vi- deo-apparatuur, waardoor de zaal meteen een mini-blik kreeg op de nieuwbouw, zag de heer Oosthoek, die een van de stu wende krachten bij de bouw is geweest, dat de zuidvleugel van de nieuwbouw voortaan De Oost hoek zal heten. Na de bijeenkomst in de aula was er voor iedereen gelegenheid het gebouw en de exposities ter In het parochiehuis aan de Kerkstraat in Katwijk aan den Rijn werd gisteren een kerkeveiling gehouden, waan/oor goede belangstelling bestond. De opbrengst van de vele artikelen was bestemd voor de rk parochie St. Johannes de Doper. foto archief leidsch dagblad gelegenheid van de opening te bezichtigen. HELSINKI De voorzitter van de Finse voetbalbond Osmo Kart- tunen, heeft een klacht ontvan gen van de douane van Albanië over het lange haar van de Finse voetballers, die maandag in Tira na zijn aangekomen in verband met de vandaag te spelen kwali ficatiewedstrijd voor het wereld kampioenschap. De douanebeambte liet Karttu- nen onder meer weten dat „de lange lokken van uw spelers por nografisch zijn". Het is de eerste maal dat een Finse sportgroep een bezoek brengt aan Albanië. Maandag t/m nister zou niet mogen toestaan dat juist die fa culteit verdwijnt", zegt juist filosoof Philipse. De zelfde die eerder betoog de dat het geld dat aan de universitaire theologie wordt besteed beter kan worden uitgegeven aan échte wetenschap. Hoe zit dat? „Ik heb hier twee stand punten over", legt de kennistheoreticus uit. „Utopisch gezien heerst hier in Nederland een strikte scheiding tussen kerk en staat. Dat bete kent dat opleidingen voor dominee of priester niet aan een openbare universiteit thuishoren, en niet door het rijk be kostigd hoeven te wor den. Als liberaal en atheïst sta ik hier he lemaal achter, en vanuit die utopie heb ik ook dat Manifest geschreven. Maar in De grote Leidse godsdiensthistoricus C.P Tiele (1830-1920) in zijn studeerkamer. Nederland is de scheiding tussen kerk en staat in feite helemaal niet zo rigoureus. Christelijk onderwijs wordt net als open baar onderwijs door het rijk gefinan cierd. En dat is cultuurpolitiek gezien ei genlijk best een aardige traditie." Philipse blijkt bij al zijn skepsis over de wetenschappelijkheid van de theologie een hoge pet op te hebben van zijn di recte buren op de universiteit. En noemt het darrook een 'kapitale vergissing' van de hervormden om te zwichten voor 'die anderhalve man en een paardenkop' van de lutheranen. De laatsten hebben er door gekregen dat Amsterdam de voor keur krijgt boven Leiden als zetel voor één van de drie predikantenopleidingen. Philipse: „Ik zeg dit niet uit medelijden met de Leidse theologen, alsjeblieft zeg. Maar Leiden is de enige faculteit die de scheiding tussen wetenschappelijke en kerkelijke opleiding goed aanbrengt. Dat is trouwens ook goed voor de godsdienst. Dan worden die toekomstige dominees tenminste ook intellectueel geschoold. Als je ze allemaal bij elkaar op een kluitje zet, wordt het maar een sektarische toe stand." De faculteit zit als het plan inderdaad doorgaat met een groot praktisch pro- ANN01973 per kwartaal (nl) LEIDSCH Voor mensen die hebben of blind zijn hebben), nieuws uit het beschikbaar (Centrum

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14