Mens gratis i Business Clai 'Ook gabberhouse is popmuziek' TV WEER Het Gesprek van de Dag Walvis vliegt naar vrijheid HVfC WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1998 COMMENTAAR Pronk en de porseleinkast Of het nu gaat om ontwikkelingssamenwerking of om milieubeleid, PvdA-minister Jan Pronk blijft een man met een missie. Mensen mogen best even nadenken voor ze hun vakantievlucht boeken; ze zouden in elk geval kunnen overwegen eens een ander vervoermid del te kiezen dan het vliegtuig, zo filosofeerde hij gisteren in het TV-programma Nova. Vliegen gaat te gemakkelijk, is te goedkoop, en binnenlandse vluchten zijn volstrekt onnodig: de trein is op de korte Nederlandse afstanden een prima alternatief, aldus Pronk. Zeker dat laatste zullen weinigen bestrijden, maar te vrezen is dat de bevlogen bewindsman een roepende in de woestijn blijft waar het gaat om vrijwillige beperking van het vliegen. Tot nog toe heeft elke suggestie dat de overheid de jaarlijkse vakantievlucht naar Flo rida of Indonesië dan wel het tussendoortje naar Kreta of Portugal zou kunnen bemoeilijken, stormen van protest opgeroepen. Al dan niet opgeklopt door de reisbureauwereld en de luchtvaartlobby. Het was alsof de mensenrechten van de Nederlanders werden aan getast. Pronk begeeft zich met zijn oproep tot bezinning dus in een porseleinkast. Pronk had trouwens zijn zendingswerk beter in zijn eigen partij kunnen beginnen. Velen binnen de PvdA herinneren zich nog een verkiezingscampagne, waarbij Wim Kok en zijn team per vliegtuig het land doorkruisten. Overigens tikken maatregelen tegen binnenlandse vluchten op het totaal van de starts en landingen op Schiphol nauwelijks aan. Veel lawaai-overlast zal het niet uitmaken. Pronk heeft echter een prima neus voor de symbolische betekenis van zo'n beperking. In Nova kondigde hij aan dat hijzelf niet van deze korte vluchten gebruik zal maken. Pronk heeft daarmee zijn visitekaartje afgegeven. Hij heeft laten zien dat hij zowel zichzelf als het milieu serieus neemt. Ranzige liefde De zwaardwalvis Keiko, wereld beroemd van de film 'Free Wil ly', vliegt vandaag met een Amerikaans militair C-17-vIieg- tuig van de VS naar IJsland. Daarmee is hij de enige walvis die ooit gevlogen zal hebben. Maar liefst 750 journalisten vol gen de overtocht van de ruim vier ton wegende orka naar Hei- maey, het grootste van de West- manner-eilanden aan de kust van IJsland, waar Keiko in een fjord wordt vrijgelaten. Keiko, in 1979 als tweejarige ba by gevangen, trad op in orka- en dolfijnenshows in Niagara Falls, in Canada. De Canadezen verkochten hem in 1985 aan een Mexicaans aquarium we gens ruimtegebrek. In 1993 speelde hij in Free Willy. Naar aanleiding van de film kwam zijn te kleine onderkomen in Mexico-Stad in de publiciteit. Een dierentuin in Newport, Oregon, nam hem in 1996 op met het doel hem uiteindelijk vrij te laten. Een stichting za melde tien miljoen dollar in om Keiko vakkundig en verant woord te begeleiden. Af en toe zon Vanochtend trok een regenzone, behorend bij een frontale golf, over ons land. Om acht uur werd in onze omgeving zo'n drie mm gemeld. De motor van het huidige weerbeeld is een complex lagedrukgebied net ten westen van Ierland, dat maar langzaam in noordoostelijke richting trekt. Morgen vallen er enkele buien, maar ook de zon schijnt zo nu en dan. De wind is matig, aan de kust nu en dan krachtig, uit zuidwestelijke richtingen. De temperatuur loopt nog op tot 19 20 graden. Vrijdag en in het weekeinde overheerst de bewolking en regent het van tijd tot tijd. Vooral voor zaterdag en zondag berekenen de compu ters veel regen, plaatselijk meer dan tien mm. De wind is matig, aan zee vrij krachtig, uit zuidwest tot west. De middagtemperatuur gaat flink omlaag en ligt in het weekeinde op 15 tot 16 graden. Dat is een paar graden onder de normale waarde voor deze tijd van het jaar. De warmte in Europa wordt de komende dagen verder naar het zuiden en zuidoosten teruggedrongen. Gisteren werd het in het Spaanse Cor doba nog 34,8 graden. Vooral in Italië valt veel regen, die daar overi gens meer dan welkom is. In het lagedrukgebied ten westen van ierland zijn nu ook de restanten opgenomen van de vijfde tropische cycloon van het seizoen: Earl. In de omgeving van Panama City veroorzaakte deze orkaan zo'n 300 mm regen. NASA heeft in de cycloon Bonnie, die ook bij ons voor veel re gen zorgde, wolkentoppen gemeten tot 18 km hoog. Dat is tot in de stratosfeer. René Boomkens eerste Nederlandse pop-professor „Tegenwoordig gaan ouders met hun kinderen naar een concert van The Rolling Stones. Dat was in de jaren zestig abso luut ondenkbaar. Popmuziek was banaal en uitsluitend be stemd voor jongeren. De ouders van die tijd hoopten vurig dat die belangstelling voor langhari ge artiesten weer gauw over ging. Volwassenen namen de artistieke betekenis van popmu ziek niet serieus. Maar inmid dels gebruikt zelfs Bill Clinton popsongs om zijn politieke pro gramma te verkopen." René Boomkens (43) is de eer ste pop-professor in Nederland. Naar de Top-40 luistert hij niet, die hits zijn hem te vluchtig. Daarentegen kijkt hij wel naar videoclips op de muziekzender MTV. „Daar zit wel eens iets tussen." De debuterende hoog leraar popmuziek begint op 30 oktober officieel aan de Univer siteit van Amsterdam. Zijn splinternieuwe vakgebied valt onder de faculteit der politieke en sociaal-culturele weten schappen en de faculteit der geesteswetenschappen. Inter nationale collega's heeft Boom kens in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waar de pop professor een normaal ver schijnsel is. „Logisch. Daar ligt de bakermat van rock roll, soul en rhythm and blues". Aan de Universiteit van Amsterdam gaat Boomkens studenten bege leiden die willen afstuderen op een stroming binnen de pop muziek. Zelf wil de 'popproF binnenkort onder meer de opleving van Nederlandse artiesten onder zoeken. Daarbij beperkt hij zich uiteraard niet tot het hoe en waarom van de populaire zan ger Marco Borsato. Ook de plot selinge doorbraak van de band '2 Unlimited' en de opkomst van gabberhouse, een genre dat zijn oorsprong vindt in Rotter dam, fascineren hem. „Sommi gen twijfelen of gabber wel mu ziek genoemd mag worden. De ze meest extreme vorm van house, met keiharde en snelle beat, heeft weliswaar ritme, maar is dat ook muziek? Ik vind van wel. De gewelddadige gelui den zijn vernieuwend. Dat is een belangrijk kenmerk voor popmuziek: er wordt iets uitge probeerd." Boomkens is een filosoof die zich heeft toegelegd op de pop cultuur. Niet met een instru ment, ondanks de verplichte pianoles en het experimentele gepingel op de gitaar. Zuch tend: „Ik kan nog steeds geen noot goed spelen." Zijn passie analyseren kan hij wel. Als jo chie van tien was Dave Davies van The Kinks zijn held. „Een individualistisch type dat de in druk wekte alleen door het le ven te gaan. Je door niemand laten beïnvloeden en overal bo ven staan, dat sprak mij enorm aan." Al gauw volgden The Beaües. „Mannen met wie ik mij makkelijk identificeerde. Jong met een veelbelovende uitstraling: erotisch, serieus en kritisch. De hele cultuur die bij popmuziek hoorde, was ontzet tend belangrijk voor mij. Samen met vrienden naar concerten en cafés. Een zanger als Bob Dylan was een soort vriend Voor me. Zijn soms onbegrijpelijke tek sten waren lekker broeierig en sensueel. Ik kon er geen touw aan vast knopen, maar toch vond ik het prachtig." Boomkens was jong in de jaren zestig. Met grootheden als The Rolling Stones, The Kinks en The Beatles een ideale periode voor een muziekfanaat. Toch behoort de 'popprof niet tot de generatie veertigers en vijftigers die alles uit die tijd mooier, be ter en unieker vindt. „Die ver hevenheid over de muziek-kwa- liteit van toen vind ik onzin. De tijdgeest was heftig: de opkomst van Provo, de oorlog in Viet nam, het verzet daartegen en het verzet tegen ongeveer alles en iedereen die macht had. Je ging samen naar een concert maar ook samen naar een de monstratie. Die collectieve er varing heeft op veel mensen grote indruk gemaakt. De mu ziek uit die tijd staat symbool voor een heftige periode." Tegenwoordig kenmerkt pop muziek zich niet meer door ver zet. De generatiekloof is kleiner geworden en popsongs zijn niet langer de uitlaatklep bij uitstek. Wel is de hiphop-scène, en ze ker die in de Verenigde Staten, een genre waarin nog veel pro test klinkt. Rappers met rauwe teksten roepen op tot afslach- René Boomkens: „Zelfs Bill Clinton programma te verkopen." ting van de politie, verkrachting van vrouwen en haat tegen ho moseksuelen. In de Verenigde Staten lopen enkele gerechtelij ke procedures tegen bands van wege dergelijke discrimineren de teksten. Maar hun populariteit is tijde lijk, zoals zo vaak geldt in de glamourwereld van poparties ten. „Neem de Spice Girls, die ik overigens kwalificeer als 'pop muziek op bestelling'. Vijf mei den met ieder een andere uit straling. Ze leren netjes een danspasje in de studio waar de muziekband wordt ingezongen gebruikt popsongs oitu door professionele^ Een hype was het.) jarige meisjes ging^. rische fans uit hun 'Gut,gut,gut, ze ziji^ jong', zuchtten vadfji ders. Maar net als v,se ouders zich zorgemer pubers die totaal o|nj ruige rock and rollya ook nu: het is onsdei maak dat overgaatva Girls zijn al weer uijte W CARINE NEEFJES» Iedereen praat over 'Sex voorde Bach', dus als schrijver van een tv- column ontkom je er niet aan het programma een keer te bekijken. Het is zoals mijn moeder altijd zei vanachter haar emmer sop, als onze hond weer eens op de deurmat had overgegeven: een smerig klusje, maar iémand moet het doen. Maar wacht eens even, 'Sex voor de Buch', dat was toch eergisteren, hoor ik u brommen. Klopt. Alleen Wil ligt al lang in z'n mandje als dat programma begint en daarom snorde in huize Buys maandag nacht de video. Tijdens het bekijken van de band, gisteren, ontdekte ik trouwens een groot voordeel van deze methode. Als het je allemaal even te veel wordt - en geloof me, tijdens een aflevering van 'Sex voor Buchgebeurt dat een keer of twaalf- dan kun je even de band afzet ten. Om een glaasje water te drinken of een luchtje te scheppen bij voorbeeld. De aflevering van maandag was nog ranziger dan ik op grond van de vele praatjes die over het programma de ronde doen, liad ver wacht. Behoort u soms tot de groep mensen die beweert dat seks niet vies is? Vergeet het maar. Kijk een keer naar 'Sex voor de Buch'en u weet wel beter. Achtereenvolgens kwam een aantal verminderd-toerekeningsvatba- ren in beeld om aan presentator Menno Buch hun afwijking op te biechten. Zo zagen we een supermarktcaissière die likkebaardend van alles (en nog veel meer) aan de voorbijgangers in de Amster damse P.C. Hooftstraat toonde, en een hijgerig, vleeskleurig video clipje van een vrijend stel. Een cadeau van het bewuste stel aan een onderstel, zo veel werd duidelijk. Vervolgens kwam er een dame voorbij die in haar eva-kostuum een bung}'jump maakte, maar uiteraard niet eerder dan nadat zij het Nederlandse volk had toevertrouwd dat zehoe vervelend voor het arme schaap steevast haar bed moest verschonen na een hoogte punt. Het absolute dieptepunt van het programma had Buch voor het laatst bewaard. Een werkloze veertiger bedreef op weerzinwekkende wijze de liefde met een opblaaspop. En o ja, hij was romantisch aan gelegd, vertelde hij vooraf. Zo nu en dan kon hij best teder zijn voor de pop, zei-ie, al bleek daar tijdens de mensonterende minuten die volgden niet veel van. 'Se.x voor de Buch moet dat nou kunnen, anno 1998? Nee, natuur lijk niet. En om bij de scheepvaartuitdrukkingen te blijven waaraan de naam van dit gruwelijke Veronicaprogramma is ontleend: over boord ermee. En kielhaal die Buch maar een keer. Knapt-ie mis schien van op. :r Makelaar doet 'voor de lol' praatshow bij RTL vo Harry Mens gaat een nieuwe uitdaging aan. Na werkzaam te zijn geweest irPJ de makelaardij en de politiek, gaat hij zijn geluk beproeven als presentator^ levisie-talkshow. Mens is daarmee de nieuwste, onbetaalde werknemer vanm dat in een programma toch dat juist over geld en zakendoen gaat. Maar ookm en onbekenden uit de journalistiek, de politiek en de kunst zijn welkom inlu show. G Harry Mens: „Ik heb nu eenmaal een groot ego." FOTO BURO KASTERMANS „Ik heb nu eenmaal een groot ego. Ik doe dit gewoon voor de lol, omdat ik het leuk vind voor de camera te werken. Ik heb dit altijd al gewild, want ik ben een extrovert gebakken mens." Har ry Mens, makelaar uit Lisse, windt er geen doekjes om waar om hij vanaf 4 oktober op de zondagmorgen tussen 11.00 en 12.00 uur zo graag 'Business Class' wil presenteren. Mens zou Mens ook niet zijn als hij niet snel furore met z'n show wil maken via het 'binnenhalen' van een bekende zanger. Zoals hij in 1991 de tenor Luciano Pa- varotti voor een concert op Ne derlandse bodem wist te strik ken, zo wil hij nu de Italiaanse zanger Andrea Boccelli in zijn programma te gast hebben. „Ik ben nu eenmaal een gevoelig man. Als hij komt, hou ik het niet droog." Volgens programma-directeur van RTL 5, Joke Wartenbergh, is Mens een natuurtalent. „Het gemak waarmee hij een gesprek afsluit is echt uniek. En dan hebben we het nog steeds over proefuitzendingen. Dit belooft veel, want hij zal nog in zijn rol groeien." Van gevoel voor nuance kan Harry Mens als presentator in elk geval niet worden beticht. Tijdens de gisteren gehouden proefuitzending, maakte hij ex- vrouwen van rijke mannen voor 'jaloerse krengen' uit. Volgens Mens zijn zij er meestal op uit de ex-echtgenoten financiële een poot uit te draaien. 'Kijk maar eens hoe zwaar die arme Emile Ratelband en die knappe professor Haspels het hebben. Mens baseert zijn mening op de kennis die hij opdoet uit het blad Privé. Voor een journaliste van dit roddelblad heeft hij in zijn proefprogramma een pro minente plaats gereserveerd. Zij mag zijn kijkers uit de doeken doen hoe 'gemeen' die verlaten vrouwen wel niet zijn. En hoe 'kinderachtig' Marco Bakker wel niet is door het gezin, waarvan hij de vrouw heeft doodgere den, met slechts een 'tonnetje' af te kopen. Luisteren blijkt niet de sterkste kant van Mens te zijn. Tijdens de interviews en de belsessies krijgt de gast niet of nauwelijks de gelegenheid zijn mening te geven. Mens zelf ziet dat als een soort preventieve maatregel. „Als iemand lang doorzeurt, moet ik hem op het juiste spoor zien te krijgen of snel afkap pen." In het programma van Mens wordt het principe van hoor en wederhoor niet toegepast. Alle items worden op 'Menseriaan- se' wijze benaderd. Dit bete kent, legt Mens uit, dat hij zijn eigen mening niet onder stoe len of banken zal steken. „Maar ik haal mijn gasten niet onder uit. Zoals een Paul Witteman die altijd heel vooringenomen bezig is en het liefst slachtoffers maakt. Ik ben niet zo'n sloper." Mens presenteert zijn program ma vanuit een enorme leren fauteuil. Ook zijn gasten krijgen een dergelijke zitplaats aange boden. De sfeer wordt bepaald door een pianist die populair klassiek speelt en Mens hangt, alvorens te beginnen, zijn jasje aan de kapstok. Het programma moet zo het ultieme 'zondag- morgengevoel' gaa De kijker mag, vang vanuit bed toezien In het proefprograiï een Fiod-recherchee ven. De presentatoan onder meer hoe heel morgens vroeg tusjt I zes uur bij iemandio lastingfraude wordm aan te bellen. En h<k i vrouw in haar duster) geert op zo'n bezofflï Tussen de vragen dl Mens zijn publiekje wel rauw te lusten., krijgen ze niet te mensen die niet ecL zijn, krijgen het me® aan de stok. Maar L is voor rijken een vt land. En het wordt^ erger. Het is te hop^ zichzelf respecteren bakker zijn kapitaaL veiligheid heeft gebjj., in al die Luxemburg mertjes komen cam De Noordwijkse arc van Egmond krijgt c) te vertellen hoe sue Van Egmond bouwt zen voor de rijken. heb ook liever met pi met arme mensen f* Over architectuur sproken. P lil Het eerste progran61 ness Class' is zondt^ tussen 11.00 en 12)0 zien op RTL 5 Nieir Het programma sL. duceerd door Hollt House. t Kikkererwten De mens leeft en de mens gaat dood. Dat weet hij en zij weet het ook. Die zekerheid aan vaarden doen ze geen van beiden. In het troebele water van de twijfel gedijen kleine roofifissen. y Een gewone vis sch iet kuit. Maar deze vissen baren valse hoop. Ze hebben altijd be staan. Vroeger heet ten ze kwakzalver. Ze lichtten als het zo uitkwam een her senpan en verwij derden daar een door de duivel beze ten boze kei. Ze brouwden elixers i 'oor eeu wige schoon - heid en het pararadijs tot besluit. Ze droegen puntmutsen of geleerde hoeden. Tegen i voor dig kleden ze zich in met de hand geweven gewaden en draaien aan het spin newiel van de macro- HAN MULDER biotiek. Ze verkopen kikkererw ten voor citroenen en eten bruine rijst met stokjes. Hun doelwit is de medemens die de gevreesde ziekte onder de leden heeft. Ex ploitatie van de angst is hun 'co- re business'. Valse hoop is ijdele hoop. Die woekert voort en slokt alles op. De zieke heeft geen behoefte meer aan de weg terug naar de dokter. Wat zou hij ook meteen witte jas met mouwen en met de handen machteloos in het haar? Liever gemberkompressen op het kan kergezwel. Roel van Duijn beschrijft de ziek te en dood van zijn vrouw Flora in de krant en is het drama die zelfde avond nog eens bij Nova komen verrellen. Een verhaal van handopleggers, yin en yang, prei met honing, het bakken van hoofdhaar van de man in een koekenpan en daarmee een 'condiment' bereiden. Omdat het macrobiotische geloofde leerstel ling verkondigt: „de haren van de man herbergen zijn gedachten en diegenezen de vrouw. De pot van de ijdele hooft schaft miso soep en aduki-bonen en tiet gezwel woekert intussen voort. Nooit een dokter in de zaal van de gekkigheid en mocht die er tóch zijn dan heeft ook hij een klap van de marobiotische mo lenwiek die ervoor zorgt dat de onbestraaldegrutten onbespoten worden gemalen. Flora sterft na een lijdensweg van pijn en valse fictie. Van Duijn beschrijft zijn wanhoop, machteloosheid en vooral zijn schuldgevoel. Omzien in wrok naar de kwakzalvers op sandalen. Een verhaal zoals dat van Flora, leest iemand met huiveren res pect. Wat zal de lezer doen als hemzelf een medische jobstijding van het beschreven kaliber be reikt? Een medaille heeft tivee kanten. Dat is een cliché met eeuwige geldigheid Soms ont leent een witte jas is het zieken huis zijn credo aan de statistiek van sterven of genezen. Hij leunt ongemakkelijk tegen de wastafel in zijn spreekkamer en zegt: „Die borst moet eraf' of „die baar moeder moet eruit.Veel statis tieken weinig woorden. Over de loterij met de vele nieten, rept hij niet. Geen tijd en misschien ook wel geen zin of bang. De wacht kamer zit vol. Er zijn veel wach tenden achter u die Jan, piet, Klaas of Flora heten. De zieke is alleen en in paniek. Ze vlucht naar het sprookjesbos van de macrobiotiek. Het staat er vol knibbel-knabbelhuisjes. Het hocus-pocus ruist door de bo men. Het is er niet goedkoop, maar dat is de Efteling ook niet. Kijk, daar is de vijver met het troebele water. En in het water, goed opletten dan zie je ze zelf ook, de piranha's. Ze veinzen dat ze houden van sesamzaad met bruine rijst. Dat is niet zo. Ze houden van zichzelf en van ziek mensenvlees. Dat vreten ze met huid en haar. menselijê Hi r< Een Britse oma heeft ee potje ontwikkeld. De poi_ ren moedigt aan een kle boodschap te doen, ook- mand in de buurt is. De 62-jarige IRIS WHYi haar kindertoiletje gistel* den de eerste Britse Uir het Jaar. De grootmoedè het idee toen ze haar kick bastian op een potje zaf Haar toilet bevat een kle terecorder waarop oude— schap kunnen inspreke^0 dene fabrikanten overvtö pratende potje op de mJlc gen, aldus White. V ie 'The show must go on'. B>' een Russische acteur dj1 in de orkestbak beide a °r maar desondanks verdek Het persbureau Interfax*: de acteur tijdens een o|r! Chabarovsk een stunt de111 het scenario stond. HetP1 mis en hij belandde me:te de orkestbak. De acteu pijn en bleef op het ton# het doek viel. Het onweri bliek was in de verondeir de ongelukkige val eenr' improvisatie was. f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 2