Zeventig première Filmfestival Utree Famke Janssen, als 'ster' gevierd op Festival Venei 'Ik kan niet zonder mijn banjo' Cultuur&Kunst Karin 'Kameleon' Bloemen Beatrix opent expos. Rembrandt-tekenir1 WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1998 jan rijsdam, 071-5356444. plv. chef ad v, Halve finale Grote Prijs in LVC leiden De halve finale van de Grote Prijs van Nederland in de categorie R&B/Hip Hop is op zaterdag 19 september in het LVC. Vijf veelbelovende acts kwalificeerden zich voor dit evenement dat om 22.00 uur begint en duurt tot 04.00 uur. Het zijn: East- West Connection (Amstelveen), Chosen 4 Soul (Vlaardingen), Solid (Amsterdam) Strezz (Zoetermeer) en Mr Bigmic (Delft). De toegang bedraagt 12,50. Kaarten bij Plato, Velvet, VW, De WW en aan de zaal. Literaire avond in De Burcht leiden De schrijver F.Springer staat centraal tijdens een literaire avond op woensdag 16 september in Sociëteit De Burcht. Sprin ger, pseudoniem voor Carel Jan Schneider, ontving in 1993 de Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele oeuvre. Hij wordt die avond geïnterviewd door Peter Zonneveld, docent moderne let terkunde aan de Vakgroep Nederlands. De meeste romans van de schrijver Springer spelen zich af in het voormalige Neder- lands-Indië. De bijeenkomst begint om 20.15 uur, de toegang bedraagt tien gulden. Peter Zumthor wint architectuurprijs kopenhagen De Carlsberg Architectuurprijs 1998 is gewonnen door de Zwitser Peter Zumthor. De Deense koningin Margrethe II reikt de prijs morgen aan Zumthor uit. De Nederlandse archi tect Rem Koolhaas was een van de 26 kanshebbers voor wat ook wel de Nobelprijs voor de Architectuur wordt genoemd. De prijs, met een bedrag van 200.000 ecu (bijna een half miljoen gulden), wordt eens in de drie jaar toegekend. Zumthor ontwierp onder meer het uit glas en staal opgetrokken Kunsthaus in het Oosten rijkse Bregenz en een badcomplex in het Zwitserse Vals. De jury roemde zijn talent in de omgang met licht. De vorige winnaars van de prestigieuze prijs waren Tadao Ando uit Japan (1992) en Juha Leiviska uit Finland (1995). Ontwerper Verner Panton overleden kopenhagen De beroemde Deense architect, binnenhuisarchi tect en ontwerper Verner Panton is zaterdag op 72-jarige leeftijd in Kopenhagen overleden. Panton werkte samen met de later ook beroemd geworden ontwerper Arne Jacobsen. De objecten van de Deen worden gekenmerkt door curves in de vormen, kleurigheid en het gebruik van allerlei typen materiaal. Panton werd vele malen onderscheiden. Hij kreeg onder meer de Ro- senthal-Studio-prijs voor zijn ontwerpen van meubels, stoffen, tapijten en lampen. In de Deense stad Kolding wordt komend weekeinde een expositie geopend van het werk van Panton. Aan de voorbereiding daarvan werkte hij tot kort voor zijn dood mee. Heinekenprijs voor Jan van de Pavert amsterdam De kunstenaar Jan van de Pavert (38) krijgt de Dr. A. Heinekenprijs voor de kunst, een bedrag van 100.000 gulden. Hij is uitgekozen door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De jury noemt hem een „veelzijdige en uitge sproken persoonlijkheid met een rijk en gevariëerd palet. Dat palet is zelfs zo kleurrijk dat hij van schilder beeldhouwer is ge worden, van beeldhouwer computerkunstenaar en van compu terkunstenaar aquarellist." Van de Pavert krijgt de prijs op 24 september. De volgende dag begint in Arti et Amicitiae in Am sterdam zijn expositie 'Huis Tape Muur', die bij de prijs hoort. Eredoctoraat voor Rutger Kopland utrecht Rutger Kopland, het dichterspseudoniem van hoogle raar Rudi van den Hoofdakker, krijgt samen met de Amerikaan se classica en filosofe prof. Martha Nussbaum een eredoctoraat van de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. De universiteit viert daarmee haar tiende verjaardag. De universiteit reikt de onderscheidingen uit op haar dies natalis op 29 januari 1999. Van den Hoofdakker was verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Martha Nussbaum werkt aan de Universiteit van Chicago. Van den Hoofdakker is onder meer gekozen vanwege zijn verwoording van menselijke waarden in de wetenschap en de dichtkunst. Nussbaum wordt gehuldigd vanwege haar exper tise en kennis van het culturele erfgoed dat tot de bronnen be hoort van het Europees humanisme. De Dijk knijpt er jaartje tussenuit De Dijk, al jarenlang één van Nederlands meest succesvolle livebands, knijpt er een jaartje tussenuit. Huub van de Lubbe en de zijnen gebruiken 1999 om de batterij op te laden. Eerst wordt de accu nog even helemaal leeggetrokken. Met de release van twee nieuwe cd's op één dag zet De Dijk op 28 september een krachtig na jaarsoffensief in. Tot aan de kerst is de band volledig volge boekt. De nieuwe cd's zijn een live-album en een verzamelaar waarop de zeventienjarige car rière is samengebald. De voor bode van deze platen, de single 'Groot Hart', is sinds vo rige week veelvuldig op de ra dio te horen. Behalve de cd's komt er ook een fotoboek uit. Bob Bronshoff maakte de fo to's, Dijk-zanger Huub van der Lubbe schreef de begeleiden de teksten. hoofddorp Karin Bloemen brengt volgende week haar nieuwe programma 'Kameleon' in Schouwburg De Meerse in Hoofddorp. Het is voor het eerst sinds 1996 dat Bloemen met een grote theatershow op de planken staat. De afgelopen twee jaar had ze het vooral druk met tv-shows en het krijgen van een dochter. Centraal in het nieuwe theaterprogramma staan de nummers van haar eerste, onlangs verschenen studio- cd, vol met nieuw Nederlandstalig repertoire. foto erwin olaf (styling: jan aarntzen). Hoogtepunten live op internet Op het 18e Nederlands Filmfestival dat van 23 september tot 2 oktober wordt gehouden in Utrecht zullen driehon derd films te zien zijn, waarvan zeventig premières. 124 Films en televisieproducties dingen mee naar het Gou den Kalf, de grote prijs van de Nederlandse film. In totaal zijn er dertien gouden kalveren en elf andere filmprijzen weg te geven. van Arnon Grimberg. De slot film is 'Door de wind gejaagd' van Alejandro Agresti, met on der anderen Jean Rochefort en Angela Molina in de hoofdrol- amsterdam anp Een groot aantal hoogtepunten van het filmfestival zal dit jaar live te zien zijn op Internet. Dat heeft directeur J. Heijningen gisteren gezegd bij de presenta tie van het festivalprogramma waarvan de begroting voor het eerst sinds jaren sluitend is. De openingsfilm van het festi val is 'Het 14e kippetje' van de debuterende regisseur Hany Abu-Assad, naar een scenario Herman Brood is boos op Interpay amsterdam anp Herman Brood heeft een kort geding aangespannen tegen In terpay en DHL. Brood is ont stemd dat er zonder zijn toe stemming werk van hem is af gedrukt in Ter Zake, een nieuwsbrief die Interpay naar zakelijke relaties stuurt. Inter pay en DHL hielden in mei een actie met litho's van Brood. Wie een zending liet uitvoeren door DHL, daarvoor betaalde met zijn Eurocard/Mastercard en ook nog de moeite nam om een slagzin af te maken, kon zo'n af druk winnen. De initiatiefne mers hadden daarvoor drie li tho's aangekocht. Volgens DHL zou Brood slechts moeite heb ben met de publicatie in het re latiemagazine. Twee van zijn werken staan daarin afgebeeld. len. Op Internet worden onder meer beelden vertoond van het feest rond de openingsfilm, waarbij ook de hoofdrolspelers aanwezig zijn. Verder zullen de talkshows van Jan Heijs en Phi lip Freriks te zien zijn en van een groot aantal films worden clips vertoond. Staatssecretaris^ (cultuur) reikt tij(V ning van het festie Gouden Kalf uit. w dit jaar is er ook eqC beste acteerprest^p film voor vrouvvejo nelijke spelers. Festivaldirecteur vertelde niet zon; het Nederlandse: voor het eerst, van 2,4 miljoen gij heeft gekregen, q komt uit subsidij meer de gemeenjü vincie Utrecht, ten cent uit fondsen b komt van sponsorf kele prijzen uitloir eerst dit jaar is eeoi het programma ie 1 foort te zien. ei amsterdam anp Koningin Beatrix opent op dinsdag 29 september in het Gemeente-archief te Amster dam de expositie 'Rembrandt aan de Amstel; wandelingen in en om Amsterdam'. Meer dan honderd landschapstekenin gen van Rembrandt en zijn tijdgenoten zijn op de ten toonstelling bijeengebracht. Aanleiding voor de expositie is het 150-jarige bestaan van het archief. Uit onderzoek in het Ge meente-archief is nog eens duidelijk gebleken dat Rem brandt vele van zijn honder den tekeningen en etsen van stadsgezichten en landschap pen in Amsterdam en omge- I ving (Diemen, 0 Bloemendaal) vt Oude kaarten eni illustreren op def^ ling de plekken dif -soms met zijnlJ* koos. De tentoonstelP rige archief duur;1 30 november. He?0 archief in Amste^ richt in 1848, bev leen de archiever heidsinstellingen,11; van bedrijven env< die een belangrijk of speelden in dr Artis en het Coir Daarnaast is bij hk grote collectie foli knipsels en platte;?1 'Hollywood is een groot poker spel' venetie pieter van lierop Sinds tien jaar woont Famke Janssen in Amerika. Eerst werkte ze er als fotomodel, vervolgens als filmactrice. Thans lijkt de Nederlandse bezig aan haar definitieve doorbraak naar wereldfaam. De eerste keer dat ze echt de aandacht trok was in de James Bond-film Golden Eye waarin ze als Xenia Onatop met dodelijke dijen levensgevaarlijk bleek voor Agent 007, tot ze gewurgd werd door een he likopter. Heel wat chiquer presenteert ze zich deze week op het Festival van Venetië waar ze te zien is in maar liefst twee films uit het hoofdprogramma: het door John Dahl geregisseerde pokerdrama "Rounders' en vervolgens 'Celebrity', van Woody Allen. In de eerste film speelt Famke een profes sionele poker player die vergeefs probeert hoofd rolspeler Matt Damon te versieren. In de tweede film spelen Leonardo DiCaprio en Kenneth Bra- nagh de hoofdrollen en is de Nederlandse bru nette redactrice bij een uitgeverij. Beide rollen zijn qua omvang bescheiden, maar zeer bijzonder is dat Famke nu als enige actrice ter wereld de twee momenteel meest gekoesterde supersterren van Hollywood als tegenspelers heeft gehad: DiCaprio en Damon. Rounders is in tussen een degelijke genrefilm gebleken waarvan de ensceneringen en het acteren heel erg deugen maar de intrige enigszins blijft steken in cliché matigheid. Naar 'Celebrity' wordt uitgekeken met verwachtingen die steeds hoger gespannen ra ken, naarmate het festival maar blijft grossieren in teleurstellingen. Woody Allen zal het gaan hebben over de ab surde hysterie die in Amerika samenvalt met 'be roemdheid'. Famke Janssen begint aardig zicht te krijgen op dat fenomeen. In Venetië verzamelen journalisten zich in groepen van zes om met haar te kunnen praten. De samenwerking met Woody Allen wordt door Famke aldus getypeerd: „Geweldig, beangsti gend, fascinerend en een complexe ervaring waar je erg véél van leert. Bijzonder aan 'Celebrity' was ook dat ik de meeste van mijn scènes deel met Kenneth Branagh die ook al mijn tegenspeler was in 'The Gingerbread Man', van Robert Altman. We kunnen uitstekend met elkaar overweg. Gek scherend vroegen we ons al af welke film we ver volgens samen zullen maken." Voor 'Rounders' moest ze leren pokeren. „Eerst dacht ik dat het een makkelijk spelletjes was. Ik ging het doen met vrienden en dat was leuk. Maar intussen weet ik dat ik maar het beste ver van een echte pokertafel weg kan blijven, want ik zou er al mijn geld verliezen. Meer dan je geneigd ben te geloven, lijkt het op schaken. Het gaat over observeren, timing, zelfbeheersing, weten wat je laat merken en wat niet. Psychologische oorlog voering. Dat is allemaal veel belangrijker dan de kaarten die je toevallig in je vingers krijgt." Poke ren lijkt volgens Janssen erg op het spel dat 'Hollywood' heet. „Als je carrière wilt maken, moet je gokken met de rollen die je aanpakt. Ik probeer te gokken op tegelijkertijd mainstream- films die verondersteld worden commercieel suc ces te krijgen en 'independent' films van cineas ten met artistieke geldingsdrang, die goed zijn voor je reputatie als actrice. In het begin van je carrière heb je dus weinig te kiezen. Je kunt niet even zeggen: 'Mijn volgende film wil ik maken met Martin Scorsese. Je kunt alleen maar 'ja of nee' zeggen tegen wat toevallig jouw kant op komt rollen. De competitie is ongenadig in deze business. Pas als je met enige regelmaat te zien bent geweest in films van de grote studio's, wordt het mogelijk in de buurt te komen van de onaf hankelijke cineasten met wie je zo dolgraag zou willen werken. Want zelfs topacteurs weten dat ze voor de meest interessante rollen bij de 'indepen dents' moeten zijn." el De rol die ze speelde in GoldenSt stroomversnelling veroorzaakt in Ff8 carrière. Dat is ongewoon, want 'Bondgirls' hoor je later nooit me mij betekende het dat ik daarna dp kreeg om te werken met betere reg»e tere acteurs. Misschien heb ik die kendheid beter weten uit te buiten trices uit Bond-films." ïf „Ik denk dat ik Hollywood betertë draait toch alles in eerste en in laJ> om geld. Als je naam verbonden iJt die commercieel groot succes heJu moet je geen dag wachten maar da gebruiken, zoals ik gedaan heb vo dustry', van John Irvin." De uit Amstelveen afkomstige aa gehandicapt te weten door een pa heden waar veel collega's op stuk) maar waardoor zij zich niet wil .Aanvankelijk werd mij geadviseei naam te kiezen, want 'Famke Jansi niet uitgesproken en het beklemt» elders afkomstig bent. Maar ik wilój naam. Ik heb er over nagedacht dr eindelijk geweigerd." M Met Barney McKenna terug naar de wortels van The Dubliners: rotterdam harry de jong In de schemeravond twinkelen lichtjes als een glinsterende halsketting over de heuvelrug gen langs de Ierse zee. Barney McKenna wijst ernaar. „Kijk", zegt hij. „Daarom houd ik zo van deze plaats." De lichtjes ac centueren een decor vol witte huisjes, zeilschepen en jachten. In het spiegelgladde water teke nen de vormen van kleine rots achtige eilandjes grillige patro nen tegen de horizon. De boten in de haven liggen doodstil. Dit is Howth, een schilderachtig vissersplaatsje vijftien kilometer ten zuiden van Dublin. „Het oudste vissersdorp van Ier land", weet McKenna. Vrijgezel De banjospeler van de Dubli ners kan het weten, want hij woont er al dertig jaar. En hoe wel hij ver in de vijftig is, is de krombenige muzikant nog altijd vrijgezel. Zijn sobere woning in Howth kijkt uit op de ruïnes van een oude kerk. Daarachter ligt de zee. Om de hoek staat een buurtcafé en daar is Barney re gelmatig te vinden. Op zater dagavond neemt hij zijn banjo mee naar de pub en dan wordt er spontaan gemusiceerd met wie maar een instrument bij zich heeft. Dit is het eenvoudige verhaal van een eenvoudig man. Een man die zich niette min al 36 jaar tot een van de populairste folkmuzikanten van Ierland mag rekenen. Want als oprichter van de Dubliners wordt hij overal in Europa en ver daarbuiten op handen ge dragen. Nieuwe generaties De Dubliners lijken steeds weer door nieuwe generaties te wor den ontdekt. Alsof ouders hun liefde voor de traditionele folk van de vijf Ieren op hun kinde ren overdragen. Op dit moment bestaan de Dubliners naast Mc Kenna uit zanger/gitarist Sean Cannon, violist John Sheahan, gitarist Eamonn Campbell en zanger/gitarist Paddy Reilly. Barney en John waren de man nen van het eerste uur. Wande lend door zijn woonplaats haalt Barney nog eens oude herinne ringen op. „Ronnie Drew, Ciaran Bour- ke, John Sheahan, Luke Kelly en ik. Dat waren de oorspronkelij ke Dubliners", vertelt McKenna. „We waren al een jaar of vijf be zig toen we in 1967 een hit scoorden met 'Seven Drunken Nights'. Dat deed heel wat stof opwaaien. Een liedje over een man die elke avond dronken thuiskomt, dat kon niet. Som mige katholieke bisschoppen maakten zoveel stampei over die tekst dat de Ierse radio be sloot het nummer te boycotten. Maar dat werkte alleen maar in ons voordeel. Het was een oer oud liedje, dat in veel verschil lende talen bestond. De Deense versie is ook heel populair ge weest. Maar goed, vanaf het moment dat Seven Drunken Nights een hit werd, konden wij van de muziek bestaan. Ik was tot die tijd een eenvoudige elek tricien in overheidsdienst." Van jongsaf „Maar als ik vrij was, was ik be zig met muziek. Dat heeft er van jongsaf ingezeten. Iedereen in mijn familie bespeelde een instrument. Mijn vader had sa men met drie broers een folk groep en mijn oma had ooit haar brood verdiend als muzi- kante. En dan was er nog mijn oom Barney die fiddle speelde en tante Maggie met haar tin whistle. Ik groeide op in de buurt van Dublin, in de verte kon ik de bergen en de zee zien. Mijn grootvader nam me vaak mee uit vissen en leerde me al les over folkmuziek. Er was geen televisie en geen telefoon, we wisten niet wat er in de wereld gebeurde. Maar we wisten wel alles over de muziek en de dan sen van ons land. „Ik ontmoette Ronnie, Luke, John en Ciaran in de Donag- hue's pub in Dublin. Dat was een echte folkclub. Iedereen was daar altijd aan het musice ren. Wij hadden als de Dubli ners een eigen gezicht omdat we allemaal een baard hadden. Zo werd ik Barney met de baard en de banjo. Ik ben trouwens op latere leeftijd met dat instru ment begonnen. Op mijn ze vende speelde ik mandoline. Daarmee begeleidde ik mijn va der op z'n accordeon. Toen ik een jaar of zestien was ben ik overgestapt op de banjo. In Du blin woonde een man die op dat instrument prachtige klas sieke stukken kon spelen en hij inspireerde me zo dat ik ook een banjo aanschafte. Ik heb vervolgens mijn eigen stijl ont wikkeld. En eerlijk gezegd ben ik daar altijd nog wel een beetje trots op." Vissen Barney McKenna is nu 57 jaar en meer dan 35 jaar onderweg met de Dubliners. Hoe ouder hij wordt, hoe meer hij de momen ten thuis in Howth koestert. „Een keer in de maand optre den en de rest van de tijd vis sen, dat lijkt me wel wat", grin nikt hij. „Maar ik denk dat ik dan misschien het toeren weer ga missen. En ik kan niet zon der mijn banjo. Met dat ding op The Dubliners met uiterst links Bamey McKenna. schoot leef ik pas. En dat zal al tijd wel zo blijven." Hij wandelt in de richting van de Lighthou se, zijn stamkroeg in Howth. „Kom mee, daar zit mijn broer op dit moment met zijn banjo. Ik heb zin om mee te doen." De Dubliners spelen onder meer op 28 september in Utrecht (Vredenburg), op 29 september in Rotterdam (De Doelen), op 5 oktober in Am-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 20