Leidse Uitdag: folderen en glimlachë Les Zazous: verfrissende wind op Noorderparkfestival Rolling Stones vlammen op uitbundig Malieve Weens museum perste joden af flwiil Van Nespen, Quist en De Goei winnaars Leids Orgelconcours De Shogun van de Japanse fill Cultuur Kunst MAANDAG 7 SEPTEMBER 1998 U2 krijgt recordbedrag voor drie cd's londen De Ierse rockgroep U2 gaat voor het recordbedrag van 50 miljoen dollar (bijna 100 miljoen gulden) drie cd's met oud materiaal maken. De groep heeft daartoe een contract gesloten met zijn grammofoonplatenmaatschappij Polygram. De eerste van de drie 'Best Of-cd's moet nog voor Sinterklaas en kerst in de winkel liggen. Andere sterren als Madonna en Janet Jackson hebben ook een keer 50 miljoen dollar gekregen voor het maken van cd's, maar dan ging het om nieuw materiaal. U2 heeft in de twintig jaar van zijn bestaan tien langspeelplaten en cd's gemaakt. Er zijn er meer dan 87 miljoen van verkocht. Saturday Night Fever in Wembley londen In een zo goed als uitverkocht Wembley stadion bij Londen heeft de vooral in de jaren zeventig populaire popgroep de Bee Gees zaterdag een concert gegeven. De discomuziek van de broers Gibb, Barry Robin en Maurice, is momenteel weer zeer gewild. Het was hun eerste concert in Groot-Brittannië in tien jaar tijd. De populairste nummers van de Australische pop formatie, zoals 'Saturday Night Fever', 'Tragedy', 'Staying Alive' en 'Jive Talkin' werden met staande ovaties begroet. Ook speel den ze 'Our Love', ter nagedachtenis aan hun overleden jongere broer Andy. De Bee Gees zijn met het concert in Wembley een wereldtour nee begonnen. Première Turandot in Verboden Stad peking Een internationaal publiek heeft zaterdag in Peking ju belend gereageerd op de Chinese première van Turandot, de opera van Puccini uit 1926 die in de Verboden Stad speelt en daar nu is opgevoerd. De 3500 toeschouwers waren vol lof over de spectaculaire uitvoering van de bekende Chinese filmregis seur Zhang Yimou en de Indiase dirigent Zubin Mehta. De Chi nese krant Guangming Ribao sprak zondag over elegante, bril jante en schitterende toneeleffecten. De in totaal acht opvoeringen in de open lucht in het keizerlijke complex uit 1420 gelden als een van de grootste operagebeurte nissen van de eeuw. In totaal gingen 33 duizend kaarten voor prijzen tot omgerekend drieduizend gulden weg. Uit de hele we reld zijn operaliefhebbers naar Peking gereisd. Voor het Chinese publiek waren enkele duizenden tickets tegen een gereduceerd tarief van 120 gulden verkrijgbaar. De productie heeft 30 miljoen gulden gekost. Meer bezoekers bij 'Oude Muziek' utrecht Het zeventiende Holland Festival Oude Muziek, dat gisteren in Utrecht werd afgesloten, heeft 54.000 bezoekers ge trokken. Dat waren er 4000 meer dan vorig jaar. Het festival van volgend jaar zal het laatste zijn dat door Jan Nuchelmans wordt geprogrammeerd. Er zal dan veel Franse en Poolse muziek zijn, zo werd gisteren al aangekondigd. Nuchelmans probeert ook een opera in het programma in te voegen. Verder komt er een uitgebreid samenwerkingsproject rondom Sweelinck met stu denten van het conservatorium in Amsterdam. Voor het eerst zullen er volgend jaar stapjes buiten Utrecht worden gezet. Daarbij worden kerken met bijzondere orgels opgezocht. recensie sabine van den berg Noorderparkfestival met o.a. Les Zazous en LA Doors Gezien. 6/9, Noorderpark, Leiden. Je moest er wel iets voor over hebben. Voor het festivalgevoel. Maar eenmaal aan het gebagger door de blubber gewend, kon je volop genieten van een 'still-in- the-sixties-sfeer'. Afgelopen za terdag en zondag vond het vier de jaarlijkse Noorderparkfesti val plaats. Kinderen konden hier meehobbelen in een pony- kar of een workshop jongleren volgen. Op het muziekpodium traden bands op uit Leiden en omstreken en zelfs uit Vene zuela. Zo speelt de Katwijkse gitaar band Les Zazous oud repertoire maar ook nieuw werk van hun nieuwe album Electric Baby land. De twee gitaristen, basgi- tarist en drummer draaien al vijftien jaar mee in popiand. De schat aan podiumervaring die ze hebben verworven uit zich in een professionele presentatie en een solide geluid. Frisse liedjes, gebouwd op de ijzersterke fun damenten die The Beatles voor hen legden. Daarnaast maken zij gebruik van akkoorden eer der toegepast door Nirvana. De schema's die Cobain rauwer hanteerde, beteugelen deze muzikanten in een paar van hun eigen nummers. „Raar, dat jullie zitten. Zo lijkt dit meer een openluchttheater dan een festival", vertrouwt de band de bezoekers toe die zich op witte tuinmeubelen hebben verzameld. Driestemmmig en strak gespeeld, klinken de pitti ge composities: 'Magie Dust', 'Aphrodisiac' en de allernieuw ste single 'Deadline'. Ze zingen "It's raining in this town', maar gelukkig schijnt de zon aan het einde van dit verregende evene ment. Sommige songs doen denken aan de muziek waarvan filmregisseur Quentin Tarantino zijn montages zo graag verge- Les Zazous: professionele presentatie, frisse liedjes. zelt. Les Zazous blaast een ver frissende wind vol sterrenstof uit het verleden. In de multiculturele markt- kraampjes worden touwtjes door het haar gevlochten en vermoeide festivalgangers ver kwikken zich met een stoelmas sage. Want het duurt nog lang voordat de klapper van de avond het podium bestijgt. Ie dereen brengt zijn eigen instru menten mee en voordat het he le boeltje is opgesteld en ge- soundcheckt, zijn flinke pauzes nodig. Na de psychedelische foto henk bouwman rock van Kozmik Chi en de een- mans-gitaarband Dvzack sluit LA Doors af. Bij maanlicht brengt deze formatie een live imitatie van Jim Morrison's le gendarische zestiger-jaren- sound. Wie blijft 'plakken' ziet zich omringd met lege bekertjes en een uitgebreide lichtshow. De covers die de laatste band speelt, blijken een zielloze scha duw uit het verleden. Vergele ken met Les Zazous is dit sluit stuk maar een krampachtig te ruggrijpen op iets wat allang is doodgebloed. wenen .anp I-let Kunsthistorisch Museum in Wenen bezit honderden schilderijen en andere kunstwerken die van joodse gezinnen zijn afgeperst. In een ge heim intern rapport van het museum is sprake van zeker 915 werken die op 'bedenkelijke' ma nier zijn verkregen. Vanaf de Oostenrijkse 'aansluiting' bij nazi- Duitsland in 1938, tot 1945, dwong de staat joden kunstwerken af te staan. Op die manier verwierf het museum 772 objecten die na de oorlog niet werden teruggegeven. Tot 1955 porden de autori teiten joodse kunstbezitters aan om de al kwijtge raakte of andere kunstwerken aan het museum te 'schenken'. Zo kwamen nog eens 143 werken in het bezit van het Kunsthistorisch Museum. Als tegenprestatie kregen de inmiddels uit Oos tenrijk geëmigreerde eigenaars toestemming an dere stukken uit hun omvangrijke kunstverzame lingen het land uit te voeren. Onder anderen twee Rothschild-families zouden door deze 'koehan del' gedwongen zijn geweest 225 'schenkingen' te doen. Ook andere Oostenrijkse musea onderzoeken of bij de verwerving van kunstwerken dubieuze praktijken zijn gehanteerd. muziek recensie hans piet Concert: The Rolling Stones met hun 'Bridges to Ba bylon World Tour'. Mick Jagger (zang, gitaar, mond harmonica), Keith Richards (gitaar, zang), Ron Wood (gitaar), Charlie Watts (drums), Darryl Jones (bas), Chuck Leavell (toetsen), Lisa Fischer (achtergrond zang), Bernard Fowler (achtergrondzang), Blondie Chaplin (achtergrondzang), Bobbie Keys (saxofoon) en The New West Horns Voorprogramma: Big Country. Gezien: 5/9, Malieveld. Den Haag Dat de Stones zaterdag op het Malieveld zo ongekend vlamden is eigenlijk tegen alle geldende regels. Uiteindelijk heeft het viertal (aangevuld met negen gast- musici) in de inmiddels twee jaar duren de 'Bridges to Babylon'-tournee nog maar vijf concerten te gaan voordat de reeks volgend jaar juni definitief wordt afgesloten met vier uitgestelde Britse concerten. Bij veel groepen is het spelen op de automatische piloot aan het eind van zo'n slopende tournee eerder regel dan uitzondering. Wie de Stones-con- certen in de Amsterdamse ArenA, iets meer dan twee maanden geleden, heeft bijgewoond, zal waarschijnlijk met het gevoel zijn vertrokken dat de groep tot showorkest was verworden. Het is dan heerlijk te kunnen constateren dat dit absoluut niet het geval is. Was het wel licht de triomf op 12 augustus in Mos kou (de groep speelde er 31 jaar nadat zij voor het eerst een Russisch visum had aangevraagd voor een uitzinnig, 80.000 man tellend publiek) die de artis tieke batterijen weer had opgeladen? Of was het die uitbundige mensenzee in de Haagse regen die het spelplezier op nieuw aanwakkerde? Zeker is dat ieder een die er bij was nu voor de rest van zijn leven hoopt op een Keith Richards met natte vingers en op een doorweekte Mick Jagger. Zelden klonken ze op een podium zo geïnspireerd en kreeg het bij na historische Stones-materiaal zo'n verfrissende muzikale behandeling. Het zal ook mede te maken hebben gehad met het enorme verschil tussen de bar slechte geluidskwaliteit in de ArenA en de heldere klanken die het Haagse Ma lieveld veroverden. Overigens hadden The Rolling Stones het relatief gemakkelijk. Want van stem ming maken was geen sprake. De taak van de musici leek vooral de al aanwezi ge uitgelaten stemming te verhogen. Na dat de Schotse band Big Country zich op een plezierige manier van de ondankba re taak had gekweten het toestromende publiek muzikaal te onthalen, vonden The Stones direct bij de eerste tonen van 'Satisfaction' een swingend veld tegen over zich. Dat was ook het moment dat de regen in alle hevigheid begon neer te dalen. Het enorme videoscherm boven het podium toonde gitarist Ron Wood die demonstratief zijn zonnebril afdeed met de woorden: 'Die zal ik vanavond wel niet meer nodig hebben'. En hij kreeg gelijk. De groep had zich vervolgens subtiel kunnen terugtrekken onder het overkap te deel van het podium en daar de rest van de avond kunnen afmaken, maar dat gebeurde niet. Het leek alsof de re gen de baldadige tieners van weleer in respectievelijk Joseph Rhienber- ger (1835-1901) en Olivier Mes- siaen (1908-1996). Rheinberger, de componist die de laatste tijd hernieuwd in de belangstelling staat voor wat betreft zijn min of meer verge ten koorwerken (o.a. een heel mooi Stabat Mater), schrijft enerzijds als kind van zijn tijd puur-romantisch, maar ander zijds weet hij heel goed de con- trapuntische techniek van de barok te verweven in zijn com posities. De Goei heeft met het kiezen van deze Rheinberger (Intrada en Passacaglia) een goeie aan het romantische in strument, alsook aan de akoes tiek van de Hartebrugkerk. Voor Ben van Nespen die de 'moder ne' Messiaen heeft gekozen is het meer behelpen, nu het orgel in de Marekerk het op de val reep liet afweten. Tot slot reikte ir. Kooiker de prijzen uit, een envelop met in houd, een kleurrijke glazen sta tue in de vorm van drie orgelpij pen, ontworpen door Carel Bru- ens en uitgevoerd door Glasbla zerij Gerardo te Vaals. Voor ie dere finalist was er verder een mooie fles wijn, aangeboden door Arnold Vromans, koster/beheerder van de Hoog landse. recensie lidy van der spek Finale Leids Orgelconcours 1998 Ge hoord: 5/9, Hooglandse Kerk en Harte brugkerk, Leiden. Eric Quist, Jamie de Goei en Ben van Nespen zijn de win naars geworden van de zevende aflevering van het Leids Orgel concours. Een concours dat vanaf volgend jaar het predikaat Internationaal zal dragen, zoals Stichting-voorzitter In 't Veld zaterdag trots kon melden. Op de slotdag mochten de drie winnaars in de verschillen de categorieën nog een keertje laten horen waarom de jury - bestaande uit Folkert Gronds- ma, Stanislas Deriemaker en Jan Welmers - de prijzen aan hen had toegekend. Eric Quist, nummer één in de categorie 'renaissance, barok en roccoco', speelde Buxtehude op het De Swartorgel van de Hoog landse Kerk. Naarmate het stuk vorderde, ontplooide zich ook de compositie én Quists spel. In de Hartebrugkerk waren daarna Jamie de Goei. winnaar in de categorie 'romantiek', en Ben van Nespen (Belgie) in de categorie '20ste eeuw' aan de beurt om stukken te spelen van Jagger en Richards wakker st zo kozen ze, samen met hé voor de stortbui. Regenjassen! werden aangevoerd, maar i „Ik heb nu alle regenjassen gi ik in de laatste tien jaar heb| riep Mick Jagger na ruim een „Maar niets houdt me droog" Met elke regendruppel dieg: het spelplezier toe te nem. spend the night together' kt giek, 'Flip the switch', met eei^, solo van Bobby Keys, uiterstL Zoals het hoort bij een (in me^ zichten) historische viering,! ook de terugblikken. Mick, t leeftijd uiterst gemêleerde ji- ook in het Nederlands toespn goed hier te zijn' en 'Vinden- leuk?') refereerde aan het RL nes-optreden in het SchevenF haus (augustus '64). „Ikherinj concert nog heel erg goed. 1 nummers dacht ik: we komen nog wel een keer terug". n Akira Kurosawa 1910-1998 Voor het westen was hij dé filmmaker van Japan, de Sho gun van het Japanse filmen. Maar in eigen land had de gis teren op 88-jarige leeftijd over leden Akira Kurosawa het niet altijd even gemakkelijk. Hollywood-regisseurs als Brian de Palma, Martin Scorse se, Francis Coppola en George Lucas werden door hem beïn vloed en zijn vanuit verschil lende perspectieven gefilmde 'Rashomon' werd in het wes ten een veelgespeeld theater stuk en inspireerde Paul New mans 'The outrage'. Ku rosawa's 'Seven samurai' werd openlijk geïmiteerd in John Sturges' "The magnificent se ven', zijn Japanse western 'Yo- jimbo' bracht Sergio Leone tot 'A fistful of dollars' en Andrej Konchalovsky's film 'Runaway train' (met Jon Voight) was ge baseerd op een scenario van Kurosawa. En Kurosawa's ei gen stijl werd weer gevormd door onder meer de westerns van John Ford. Kurosawa legde de verbin ding tussen het oude Japan en de moderne wereld, tussen Oost en West. Een compromis loos perfectionist over wiens privé-leven weinig bekend werd en die zei: „Haal de films weg uit mijn leven en er blijft niets over". Zijn vader was een afstammeling van de oude krijgsadel der samurai's, maar de jonge Akira koos voor de schilderkunst en leerde daar westerse stijlen kennen. Niet Akira Kurosawa. foto epa tevreden met zijn mogelijkhe den als illustrator solliciteerde hij vlak voor de oorlog als re gie-assistent in de Japanse filmindustrie. Hij ging al snel scenario's schrijven, maar moest zich conformeren aan de oorlogseisen: alles dat naar Amerikaanse of Engelse ideeën zweemde was taboe. Pas na de oorlog vond hij zichzelf. Hij las de grote Russi sche auteurs en maakte in 1948 zijn eerste persoonlijke film met Toshiro Mifune ('Drunken angel') die een van zijn vaste hoofdrolspelers zou worden. Terwijl hij met 'Ras homon' in 1951 een Oscar won, had Japan het moeilijk met zijn confrontatie van oude waarden en nieuwe ethiek. ,,Ik begrijp de Japanners niet zo", klaagde hij. „Ik ben overal el ders op de wereld geliefd en dat begrijpen ze niet het er maar op dat hel is en dat ze zo gefrusta dat ze niet meer objei mijn werk kunnen kijll Óndanks die wesF wondering, de boekeii kelen over zijn visuelr de economie van zijnjl hij in de jaren zevenjj pan geen Financiers n' den. Hij maakte in Sofc land nog het Siberisn 'Derzoe Oezala', maar!' heen lagen acht jaF waarin hij zelfs een pi zelfmoord deed. „Die was een marteling vo zei hij. „Ik ben pas| wanneer ik werk". En een regisseur. Punt d mijn passie voor filmi heb, ben ik verloren. mijnwereld". Tijdens het Amerik gentschap over Japa Tweede Wereldoorlo voor de jonge Kurosa tistieke bevrijding. Hij basis voor werk waaii diep besef van de (martiale) tradities jeugd koppelde aan op het heden. Hij ga schiedenis in als m een aantal meesterw een fascinerende I een vernieuwer met l keur voor 'lange lertf filmend met diverse tegelijkertijd, en een van de montage. bertjansma* 1, 071-5356444, PLV. CHEF AD VAN KAAlj De vijf genomineerden voor regionale cultuurprijs De Zilveren Veer: Piet van Veen, secretaris van dt Tegenbeeld, Amo Bos, organisator van de Stichting Noordwijk Cultureel en het Noordwijkse Straatvv Festival, Monique Langelaan, namens architect Fons Verheijen, Jetteke Bolten, directeur van StedeSe um De Lakenhal en Jacques Schutte van de Stichting Leidse Uitdag. foto loeilp :n e< Matilde Santing was een van de artiesten die het slotprogramma van de Leidse Uitdag in de Stadsgehoorzaal opluisterden. Verder overheerste op deze dag vooral het folderen. „Het is te weinig feestelijk, en swingen doet het al helemaal niet", aldus CBK-directeur Connie van Driel. foto loek zuiderduin Vervolg van voorpagina Degelijk en relaxed. Met de vijf tiende Leidse Uitdag in de Pie- ters- en Lokhorstkerk lijkt weer helemaal niets mis. De tussen de tachtig en negentig instellingen op het gebied van kunst, cultuur en vrijetijdsbesteding hebben hun zaakjes deze zaterdag weer dik voor elkaar want de kramen zijn bemand, de folders liggen grijpklaar en er is weer veel pu bliek op de been. leiden wim koevoet Publiek dat schuifelt langs de stands. Hier en daar ontstaan gesprekken. Een lid van toneel- en theatergroep Imperi um spreekt haar wervende tekst vloei end uit en de wat oudere meneer van YVerkmans Wilskracht probeert zijn veel jongere gesprekspartner gerust te stellen met de opmerking dat leeftijds discriminatie bij de harmoniekapel keihard wordt bestreden. Maar veruit de meeste vragende blikken worden met folders beantwoord. Op naar de volgende kraam. De formule werkt kortom ook deze vijftiende Uitdag weer. Maar moet ze ook voor de zestiende en volgende ke ren ongewijzigd blijven, is een vraag die zich steeds meer opdringt. Direc teur André de Jong van de Groenoord- hallen wachtte tot de 37ste aflevering van zijn huishoudbeurs Leidato alvo rens hij de antieke formule in de was zette. Hij moest wel ingrijpen want de bezoekerscijfers kelderden. Daar heeft deze vijftiende Leidse Uitdag geen last van. Maar daarmee is de kous niet af, vindt ook Conny van Driel, directeur van het Cultureel Centrum Beeldende Kunst (CBK). Ook zij deelt folders uit en steekt wervende praatjes af. Maar er kan zo veel meer op een Uitdag, zegt ze. „Het is allemaal zo statisch", is haar klacht. „Het is te weinig feestelijk en swingen doet het al helemaal niet." Ze schrikt een beetje van haar eigen woorden. Van Driel staat niet te drin gen om als eerste de knuppel in het hoenderhok te gooien. Want ook bij haar overheerst respect voor de Stich ting Leidse Uitdag. „Een groep vrijwilligers die met kunst en vliegwerk de Leidse Uitdag in de afgelopen jaren tot een begrip heeft gemaakt", meent immers ook de jury van de Zilveren Veer, die de stichting heeft genomineerd voor deze presti gieuze cultuurprijs. De jury heeft ge lijk. Maar Van Driel ook. Uit datzelfde juryrapport: „De Leid se Uitdag heeft oog voor de volle breedte van het spectrum van cultuur beleving en is mede door de lage drempel een ideaal uithangbord voor het culturele leven in de regio." Maar de breedte kan nog zo vol zijn en de drempel nog zo laag, wat hebben de Gezamenlijke Leidse Speel-O-Theken, het Rode Kruis EHBO, een karateclub voor vrouwen en de ziekenomroep de ze middag in de Pieterskerk te zoeken? En waarom zijn het Leids Vrijetijds centrum (LVC) en de Leidse Vereni ging van Popmuzikanten 'met hun Q- Bus' er nier? De Leidse kunst- en cultuurclubs ko men ook deze vijftiende Uitdag niet van het papier af. De waren die op de ze markt worden gesleten zijn namen van contactpersonen en hun telefoon nummers, data van voorstellingen en activiteiten. De clubgeest? De drijfve ren? De inspiratiebronnen? „Die zijn ver te zoeken." Het is alsof je de pagi na's 95 tot en met 107 van de Wegwij zer voor Leiden doorloopt: een gort droge opsomming van culturele en kunstzinnige clubs. Tekenend is dat de meeste opzien wordt gebaard door de presentatie van de Amsterdamse stichting Marinus van der Lubbe, „de Leidse metselaar die op 27 februari tegen Hit? teerde met het in brand stel Berlijnse Rijksdag." Op de 'de pet van Rinus'. Er steke bankbiljetten uit. De sticht in voor een 'waardig graf heeft Van der Lubbe, die rechtstelling anoniem opr' diepte werd begraven, vei Pet van Rinus heeft deze mii de meeste impact. Meer dan de voornaams dragers van deze stad, de ve rijksmusea en De Lakenh voor miljoenen guldens hebben succesvolle tentoo achter de rug en voor de ook zij brengen deze Uitdag ven. Hun afgevaardigden st der aan schouder naast elk; ben minder ruimte nodi speel-o-theken. En ze doe andere deelnemers doen: en folderen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 12