The Avengers
wil maar niet
Brits worden
Vrije seks maakte ook niet gelukkig
Films
-Oneerbaar voorstel leidt tot moord en overspel
'Ik hoop op love story met Richard Gere'
ONDERDAG 3 SEPTEMBER 1998
JLMS AMSTERDAM
Tv-history opnieuw bron van inspiratie
In een wereld waar de babyboomers het filmaanbod gro
tendeels bepalen, vormt de tv-geschiedenis een onuit
puttelijke bron van inspiratie. Deze maand is The Aven
gers aan de beurt, de tv-serie die dertig jaar terug in de
Nederlandse tv-gidsen stond aangekondigd als De Wre
kers.
trice Kerry Fox eerder te zien in An Angel at my Table is de enige bekende die regisseur Thorn Fitzgerald
os voor de cast van zijn film The Hanging Garden, een onalledaags verhaal over stroeve familierelaties. Fox
eelt de rol van vuilbekkende bruid. The Hanging Garden gaat deze week in première in het Haags Filmhuis
BrcDesmet in Amsterdam.
:ib
LLEVUE CINERAMA 1(020)
jr. 34876
Six days, seven nights 13.15,
ixirp.6.00. 19.15,21.45
iar LLEVUE CINERAMA 2
ystCity of Angels: 13.30, 16.15, 19.15,
22.00
n 1.YPSO 1 (020) 6234876
Siberia. 13.00, 15.15, 17.30,
19.45,22.15
eeLYPSO 2
Primary Colors: 15.00, 18.00,
Jur21.30; do vr ma ook 12.00
IECENTER(020)6236615
lot 10 september gesloten wegens
^jerbouwing
HEMA 1 (020) 5475175
The Avengers 19.30, 22.00; za zo
no ook 15.00, 17.15
1EMA2
Lethal Weapon 4 18.45, 21.30; za
[o wo ook 13.15, 16.00
6234579
Avengers 12.30, 14.45, 17.00,
erdY 1 (020)
MiThe Avenge
19.15,21.
ur "Y 2
.30
lackie Brown: 21.00
jhe Big Lebowski: 16.00, 18.30; do,
nr, ma diook 13.15
CITY 5
Species II: 15.00, 17.15, 19.30,
21.45; do vr madi 12.45
CITY 6
Wild Things: 16.30.19.00,21.30;
do vr ma di ook 14.00
CITY 7
Mafia! 13.15, 15.15, 17.15,
19.15,21.15
DESMET (020) 6273434
The Hanging Garden: 19.30,21.30;
vrt/m zoook 15.45
Hamam, II Bagno Turco: 20.00,
22.00; vr t/m zo ook 18.00
De Poolse Bruid: 17.30
Knowledge of Healing: 15.30
East Palace, West Palace zo 15.30
KRITERION 1 (020)6231708
The Idiots: 17.00,19.30,22.00
(beh. ma)
Siberia: 20.00, 22.15 (beh di)
Het Ondergronds Orkest: 17.30
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
Ludwig 19.00, za zo wo ook 13.00
Ciao Marcello-programma: 22.00
Cinematheek: 19.30
RIALTO(02Q)6753994
Downloading Down Under: do t/m zo
14.00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.00
Fistful of flies: 20.00
DrAkagi: 19.30
Ayneh: 22.00
II Fiore Delle Mille E Una Notte: do
t/m zo 21.45; ma t/m wo 21.45
Die Salzmanner von Tibet: ma di wo
19.45; wo ook 13.15
Die Siebelbauern 17 45; do t/m zo
13.30
THE MOVIES 1 (020) 6386016
The Ice Storm: 17.30, 19.45,
22.00; zo ook 15.15
THE MOVIES 2
The Idiots: 17.15, 19.30, 21.45; zo
ook 15.00
THE MOVIES 3
The Butcher Boy: 17.45, 20.00,
22.15, zo ook 15.30
THE MOVIES 4
Wag the Dog: 19.30; zo ook 15.00
TheBigLebowski: 17.15,21.45
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
Lethal Weapon 4 12.15, 15.15,
18.15,21.15
TUSCHINSKI 2
The Ice Storm 13.15,16.00.
18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
The X-Files: 13.15, 16.00,21.30
TUSCHINSKI 4
WagtheDog 13 15,16.00, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 5
Titanic: (beh wo) 15.30, 20.00; wo
14.00
TUSCHINSKI 6
The Proposition: 18.45, 21.30; do vr
ma di ook 13.15, 16.00
DE UITKIJK (020) 6237460
Kleine Teun: 16.00, 22.00
Left Lugage: 18.00, 20.00; zo ook
14.00
FILM RECENSIE
ANDRÉ NIENTIED
The Avengers. Te zien: Luxor, Leiden; Eu
ro Cinema, Alphen ad Rijn, Tuschinski,
Den Haag; Pathé, Scheveningen.
Toen Veronica De Wrekers een
aantal jaren terug opnieuw uit
zond, bleek weer eens dat de
stijl en humor nog steeds on
overtroffen zijn. Britsers dan
Brits, dankzij de onkreukbare
John Steed (Patrick Macnee)
met zijn bolhoed, paraplu en
maatpak, en toch sexy, dankzij
Emma Peel (Diana Rigg) in haar
ondeugende stoeipakjes. In de
vaak absurde verhalen maakten
gek geworden wetenschappers
de dienst uit, vielen vaak doden
maar vloeide nooit bloed en
werd de wereld steevast op stijl
volle wijze van de ondergang
gered.
'Saving the World in Style' is
ook het devies van de filmversie
van The Avengers. De Ameri
kaanse regisseur Jeremiah Che-
chick probeert volgzaam de ou
de sfeer op te roepen, maar
slaat al meteen de plank mis
door de onverwoestbare begin-
tune te vervangen door een
zoutloos synthesizerdeuntje.
Het verhaal zelf ademt meer de
sfeer van de oude Wrekers: ge
stoorde geleerden zijn van alle
tijden. Voormalig geheim agent
Sir August De Wynter (Sean
Connery) beheerst dankzij het
'Prospero-weerschild' het weer
over de hele wereld en bezit
daarmee een chantagemiddel
Opnieuw verbluffende cinema van Ang Lee in The Ice Storm
FILM RECENSIE
Haag.
M| jaren zeventig mogen dan
ér der helemaal terug zijn in de
indlscoop, het is vooral met spot
n terug wordt gekeken op het
°giperk van het te drukke be
ng pn de te wijde broekspij-
jurJi. Één aspect van die oranje
I donkerbruine periode lijkt
(i magie te hebben behou-
de vrije seks. En het is uit-
ekend dit aspect dat in The
Storm keihard onderuit ge-
lid wordt. Want dacht men
werkelijk dat overspel min-
kwetsend is als het ten over-
van de hele buurt ge-
is 1973, en de VS is in de
van Vietnam en het Water
schandaal. De
ipie-revolutie heeft na vijf
subcultuur eindelijk bur-
jlijk Amerika bereikt, en in de
itenwijken doet men nu ook
i partnerruil. Ben Hood (Ke-
Kline) prefereert zijn buiten-
itelijke affaire met buur-
uw Janey Carver (Sigourney
aver) geheim te houden,
ar zijn vrouw Elena (Joan Al-
houdt hij niet voor de gek.
ijzige omgang tussen de
mist zijn effect niet op
igrijpe dochter Wendy
ristina Ricci) en studerende
jui^n Paul (Toby Maguire).
n The Ice Storm zitten vele
lesterlijke momenten, maar
)ral één scene verbeeldt de
elgeest treffend. Ben en Elena
roeken een buurtfeestje, om
Ontdekken dat het thema van
avond partnerruil is. Elke stel
met
Sigoumey Weaver met buurman Kevin Kline.
doet de autosleutels in een
kom, en aan het eirjd van de
avond doen de vrouwen letter
lijk een graai naar hun bedpart
ner voor die nacht. Het is een
perfect moment voor regisseur
Ang Lee om zijn kwaliteiten als
filmmaker te tonen. De nerveu
ze spanning van de mannen, de
gêne van sommige vrouwen, de
bijna wanhopige nonchalance
waarmee iedereen de situatie
heel normaal vindt. Plotseling
zijn deze volwassen mensen
weer zestienjarige scholieren
die elkaar op een schoolfeest
voor de dans uitnodigen. De
opluchting bij de man die met
zijn eigen echtgenote naar huis
kan spreekt boekdelen.
Lee hanteert een typisch jaren
zeventig-fenomeen, maar ver
telt tegelijkertijd, soms grappig,
soms ontroerend, soms aangrij
pend een universeel verhaal
over volwassen worden, over
het ouderschap en over relaties.
Elk personage handelt op een
volstrekt inleefbare manier, wat
nog eens versterkt wordt door
de zonder uitzondering voor
treffelijke acteerprestaties. The
Ice Storm is zulk intelligent dra
ma dat we echt terug moeten
naar Bergman en Antonioni om
zo'n typische auteursfilm tegen
te komen. De manier waarop
Lee bijvoorbeeld gebouwen en
voorwerpen gebruikt om sfeer
en drama te creëeren, is eigen
lijk alleen met Kubricks cinema
te vergelijken. En daarmee komt
het enige minpuntje van deze
film boven. Symboliek en con
structie geven The Ice Storm let
terlijk een kilte die sommigen
als afstandelijk zullen ervaren.
rtef
FILM RECENSIE
e HENK MAURITS
Proposition. Te zien: Metropole, Den
Haag.
is een verademing om Wil-
venb ^urt weer eens 'n een 8oe"
rol te zien na zijn treurige
reden in de science fiction-
1 Lost in Space. Hurt is een
ite karakteracteur en The
r""jposition is een film die het
TOl)edig moet hebben van .de
[jet eursprestaties. Met naast
rt in de hoofdrollen Kenneth
,0p nagh en Madeleine Stowe in
e p ouderwets liefdesdrama,
lltejt hartstocht en hebzucht af-
(j. j risseld met schuldgevoel, ge-
lens- en barensnood,
ilmmaakster Lesli Linka
tter haalt nogal wat over-
>p in The Proposition, die
echtpaar Arthur en Eleanor Bar
ret (Hurt en Stowe) die koste
wat kost een kind willen, ook al
is Arthur impotent. Arthur, een
steenrijke, financieel expert, wil
gewoon een erfgenaam voor
zijn bezittingen en Eleanor, een
zelfstandige vrouw wil een kind
voor zichzelf in de hoop daar de
liefde te vinden die ze bij haar
echtgenoot mist. In hun koele,
bijna zakelijke verhouding past
dan ook de gedachte om ie
mand in te huren om voor een
kind te zorgen. Tegenwoordig
zouden we dat oplossen met
kunstmatige inseminatie, maar
de film speelt nou eenmaal in
1935.
De problemen ontstaan wan
neer de ingehuurde dekhengst
verliefd wordt op Eleanor en
zich niet laat afschepen met een
met de dood bekopen, want in
de kringen rond Arthur schrikt
men niet terug voor moord om
een schandaal te vermijden. Die
moordpartij laat scenarioschrij
ver Rick Ramage overigens be
wust links liggen. Daar was het
hem duidelijk niet om te doen.
Hij was meer geïnteresseerd in
de karakterontwikkeling rond
zijn hoofdpersonen: het echt
paar Barret en als een wig daar
tussen kapelaan Michael
MicKinnon, die met een inner
voice het treurige verhaal vertelt
van de Barrets en die de kata
lysator is Vein de gebeurtenissen
in de film.
Terwijl de kapelaan op zoek
gaat naar de dader wordt hij zelf
slachtoffer van de gebeurtenis
sen. Ook hij wordt verliefd op
Eleanor. Daarna rijgen de dra-
waarbij El Nino verbleekt. Ge
heim agent John Steed (Ralph
Fiennes) krijgt versterking van
de atletische meteorologe Em
ma Peel (Uma Thurman), ooit
verantwoordelijk voor het Pros-
pero-project.
Hun eerste ontmoeting heeft
plaats in de sauna van een ex
clusieve herenclub waar Steed,
slechts gekleed in een krant,
Mrs Peel te woord staat. Op
nieuw een misser. De oorspron
kelijke serie zat vol met subtiele
seksuele toespelingen, maar
een naakte Steed zou nooit
door de beugel hebben gekund.
Dat heeft niets met preutsheid
te maken maar alles met stijl.
Maar ja, wanneer een Ameri
kaan een stiff upper lip combi
neert met tongue-in-cheek
krijg je geen Britse ironie, maar
een pijnlijk verwrongen glim
lach. Hoe vaak er ook thee
wordt geschonken in The Aven
gers, Brits wil het maar niet wor
den. Ralph Fiennes mag dan
van huis uit een stijve Brit zijn,
hij mist de noodzakelijke twin
keling in zijn ogen die geen
maatpak kan compenseren. En
Uma is een fraaie Emma, maar
Emma Peel raakte nooit zicht
baar in paniek, laat staan dat ze
in angstzweet een veilig heen
komen zocht. Van chemistry
tussen Steed en Peel is ook al
geen sprake, hoewel hun verba
le steekspelletjes op papier
spannend moeten hebben gele
ken en hun relatie verder gaat
dan ooit in de tv-serie.
Uma Thurman en Ralph Fiennes als Peel en Steed in The Avengers.
De decors van The Avengers
zien er schitterend uit, dat moet
worden gezegd, en een vergade
ring met meer dan levensgrote
teddyberen benadert de prettige
kolder van het origineel, maar
voor de rest heeft de film meer
weg van een Batman-avontuur
waarbij Batman niet komt op
dagen, of een James Bond zon
der 007. Weliswaar is Sean Con
nery ex-James Bond een
kleurrijke schurk, maar een
script dat Connery tegen Emma
Peel laat zeggen dat je 'nooit nat
genoeg kan zijn' maakt zich op
meerdere fronten schuldig aan
banale heiligschennis. Als na
nog geen anderhalf uur einde
lijk de bevrijdende oorspronke
lijke Wrekers-tune klinkt is het
kwaad al geschied: de wereld is
gered, maar bloedeloos en zon
der stijl.
FILMS DEN HAAG
BABYLON tel. 070-3471656, in win
kelcentrum Babyion
The lee Storm 12 jr dag. 14.00,
19.00.21.30 (di niet om 19.00); do
vr ma di ook 16.30.
The Idiots 16 jr.. dag. 16.30, 21.30.
Titanic 12 jr., dag. 14.00, 20.00.
Left Luggage al dag. 19.30; do vr
ma di ook 14 00.
Trop belle pour toi 16 jr.. dag. 19.30.
Jacht op de kleintjes al., dag. 18.00;
za zo wo 13.15.
Pipi gaat van boord alza zo wo
16.30.
METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
negielaan 16
City of Angels 12 jr., dag 13.00,
15.45, 18.30, 21.15 (di niet om
13.00,15.45).
METROPOLE2
Primary Colors al., dag. 18.30,
21.30; do vr madi ook 12.30,
15.30.
De Kleine Zeemeermin al Ned. ge
sproken, za zo wo 13.30, 16.15.
METROPOLE3
Wag the Dog al., dag. 16 15, 19.00,
21.45; do vr madi ook 13.30.
Het magische Zwaard al za zo wo
13.30.
METROPOLE4
As Good As It Gets al., dag. 12.30,
15.30. 18 30. 21 30
METROPOLE 5
The Proposition 16 jr., dag. 16.15,
19.00, 21.45; do vr madi ook
13.30.
De Tien Geboden al., di 14.00.
Air Bud al., Ned. gesproken, za zo wo
13.30.
PATHÉ Scheveningen tel. 070-
3515738, Kurhausweg2.
The Avengers 12 jr., dag. 15.30,
17.40, 19.50, 22.00; do vr madi
ook 13.20.
Siberia 12 jr., dag. 12.00, 14 10,
21.40.
The X-Files 12 jr., dag. 16.20,
19.00.
Armageddon 12 jr., dag. 14.10,
17.20,20.30.
Six Days, Seven Nights al., dag.
11.30, 14.00, 16.30, 19.00,
21.30.
Mafia! al., dag. 12.50, 15.00,
17.10, 19.30,21.50
Species II 16 jr.. dag. 16.10, 18.40,
21.10 (di niet om21.10);do vr ma
di ook 13.40.
Hard Rain 16 jr., dag. 19 30.
Wild Things 16 jr dag. 12.30,
14.50, 17.10, 22 00.
Lethal Weapon 4 16 jr., dag. 12.20,
15 20, 18 10.21 00.
Sneak preview verrassingspremière
16 jr., di 21 10.
Het Magische Zwaard al., vr za zo wo
13.20.
Paulie, de eigenwijze papegaai al.,
Ned ondertiteld, za zo wo 12.00.
Jacht op de Kleintjes al.. Ned ge
sproken, za zo wo 11.50, 14.00.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
The Hanging Garden 16 jr., dag.
21 45; zo wo ook 14.00.
Hamam, il Bagno Turco 16 jr., dag
19.15, 21.45 (ma alleen 19.15); zo
wo ook 16.15.
Ayneh 16 jr., do t/m zo 19.15; wo
14.00.
Voyage au Début du Monde 16 jr.,
dag. 19.15; wo ook 16.15.
Die Salzmanner von Tibet 16 jr.dag
21.45; zo wo ook 16.15.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
The Avengers 12 jr dag. 12.10,
14.30, 16.40, 19.10.21.30
Lethal Weapon 4 16 jr.. dag. 12.20,
15.10, 18.10,21.00.
Six Days, Seven Nights al., dag.
11.55, 14 20, 16.50, 19.20,
21.50.
The X-Files 12 jr dag 16.20, 19.00.
21.40 (wo met 21.40); do vr ma di
ook 13.40.
Armageddon 12 jr., dag. 14.50.
18.00, 21.10; do vr madi ook
11.45.
Mafia! al.dag. 11.45, 13.50,
16.00, 18.20.
Titanic 12 jr., dag. 20.30.
Jacht op de Kleintjes al., Ned ge
sproken, zazowo 12.00, 14.10.
De Kleine Zeemeermin al., Ned. ge
sproken, za zo wo 12.30.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Everest al., dag. 13.00, 15.00,
19.00, 21.00 (ma niet om 13.00).
The Living Sea al.dag. (beh ma)
12.00, 20.00; ma alleen 20.00; za
zo ook 18.00.
Alaska: Spirit of the wild al., dag (beh
ma) 11.00. 14.00, 17.00; ma alleen
14.00. 17.00.
Thrill Ride al .dag. 16.00,22.00
Mrs. Dalloway, eerste film van Marleen Gorris sinds de Oscar
UTRECHT PIETER VAN LIEROP/GPD
verder aaneen, met stof voor
een vervolgserie van tien delen.
Aan het einde van de film lij
ken er alleen nog maar verlie
zers te zijn, onder wie helaas
ook de kijker die in twee uur tijd
net iets teveel gepraat en on
waarschijnlijke verrassingen
heeft moeten «verwerken. Maar
de locaties (Boston in 1935) zijn
prachtig, het camerawerk zeer
verzorgd en de acteurs (ook in
de bijrollen) goed op dreef.
Toch werd The Proposition geen
meesterwerk. Vooral omdat
filmmaker Glatter niet nog meer
in het scenario dorst te snijden
en het intrigerende gegeven van
een surrogaatpartner als kinder
verwekker en een verliefde ka
pelaan die uiteindelijk vader
wordt, niet nog meer tot de es
sentie wist terug te brengen.
Drie jaar is het geleden dat Marleen Gorris
voor haar film Antonia eerst twee Gouden
Kalveren won en als klap op de vuurpijl een
Oscar. Na die triomfen is vanaf 24 septem
ber Mrs. Dalloway het eerste nieuwe werk
stuk dat we van Gorris te zien krijgen. De
film beleeft zijn première tijdens het Neder
lands Film Festival in Utrecht. Het betreft
een achtenswaardige en hartroerende ver
filming van een in 1925 door Virgina Woolf
gepubliceerde roman. Vanessa Redgrave
speelt de rol van een vrouw die een feest
gaat geven en met melancholie terugziet op
de onherroepelijke keuzes die ze in haar le
ven maakte.
Voor Oscarwinnaars uit een niet-En-
gelstalige land is het de kunst om de plotse
linge roem snel te kapitaliseren en een re
gie-opdracht binnen te slepen voor een in
ternationaal prestigieuze productie. Gorris
is daarin geslaagd, maar ze heeft wel ge
merkt hoe moeilijk die opgave is.
Gorris: „Aanvankelijk word je hevig ge
fêteerd door de Amerikanen. Mijn ervaring
is dat je vervolgens erg veel scripts aange
boden krijgt. Een deel daarvan wil je abso
luut niet en dat valt dus meteen weer af.
Dat andere deel, daar ga je over denken en
mee aan de slag, maar dat blijkt dan weer in
het niets op te Tossen. Daar heb je hard aan
gewerkt en daar ben je ook wel voor betaald
gierig zijn ze niet in Amerika maar
zo n plan gaat de hiërarchie in van een
maatschappij. En nadat iedereen zich er het
schompes aan gewerkt heeft, komt het bij
de 'big boss' en dan is er alle kans dat die
zegt: 'Toch maar niet!' En dat komt nogal
vaak voor."
„Bij de meeste scripts die men je stuurt,
gaat het om een verzoek te lezen en te zeg
gen wat je ervan vindt en eventueel om het
verder mee te ontwikkelen. Mrs. Dalloway
echter werd me meteen ter regie aangebo
den, wat niet zo vaak voorkomt. Dit was
een kwestie van elkaar leren kennen en
Marleen Gorris. foto cpd
dan, hup, over een paar maanden het doen.
Ik vond het een goed script en Vanessa
Redgrave zat al meteen in het pakket, want
het was speciaal op haar geschreven. Toen
heb ik het boek gelezen, want dat had ik
nog nooit gedaan en ik vond het erg mooi,
niet voor niets een klassieker van de Engel
se literatuur."
Volledig safe
Mrs. Dalloway werd al twee zomers geleden
opgenomen. En sindsdien viel het Gorris
niet mee om zich van een volgend project
te verzekeren. Tot drie keer toe werden er
met haar naam als regisseur films in de vak
pers aangekondigd die de een na de ander
weer afketsten Het schijnt erbij te horen.
„Dat was ook wat ik laatst tegen Mike van
Diem heb gezegd: 'Als je zeker weet dat je
in Amerika verder wil en het is een leuke
ervaring om dat ooit te hebben meege
maakt dan moet je altijd zorgen dal je
meerdere ijzers in het vuur hebt.' Niet alles
op één kaart zetten. Paul Verhoeven had
het er laatst ook over. Twee heel grote films
van hem, die hij al zes maanden in produc
tie had, worden van de ene dag op de ande
re weer afgeblazen. Zo erg was het bij mij
niet. Ik was alleen nog maar bezig geweest
met herschrijven."
Een van de projecten die op de rol staan
is een Amerikaanse productie, van United
Artists, gepland om in januari te worden
opgenomen. „Dat is Autumn In New York,
een love story met Richard Gere. Ik kreeg
dat toegestuurd en ik vond het een mooi
script. Lief en met veel onverwachte wen
dingen. Dat is best bijzonder want bij de
meeste scripts weet je na drie bladzijden al
wel waar het naartoe zal gaan. Er is inmid
dels een overeenkomst. Maar ik heb het nu
al zo vaak gehad dat iets uiteindelijk toch
weer afketste, dat ik het pas werkelijk geloof
als ik daadwerkelijk met Richard Gere op de
set sta."
Mrs. Dalloway is een uitgesproken zacht
moedige film en het Gere-project klinkt ook
nogal 'mellow'. Is de militante feministe
Marleen Gorris aan het kalmeren? Gorris:
„Eigenlijk was Antonia ook al best zacht
moedig toch? Kijk, eigenlijk was het alleen
maar een kwestie van prioriteiten. De vier
eerste films die ik gemaakt heb De Stilte
Rond Christine M. Gebroken Spiegeh, The
iMSt Island en Antonia had ik allemaal
rond 1980 al in mijn hoofd. Ik moest ze al
leen nog uitwerken. De eerste twee gingen
over wat me het meeste dwars zat. Het pak
ketje is afgerond. Dan kun je nu zeggen; 'Je
bent niet meer wild' of 'Je hebt andere ge
dachten.' Maar ik heb met die films precies
gezegd wat ik zeggen wilde en ik ben bij
zonder blij dat me dat gelukt is. Vervolgens
gaat een mens verder."