Veiling Boijmans voor de nieuwbouw Tadic 'duikt op' in Rotterdam Een duizelingwekkende mensenmassa Fonkelend 'Op naar de top is soms tenenkrommend Cultuur&Kunst Leids onderzoek naar de dwingende krachten van verf en doek m Mode in het museum Demi Moore en Bruce Willis uit elkaar scapino opent VRIJDAG 26 JUN11998 Burgemeester Peper van Rot terdam wil verhinderen dat zondag in zijn stad een ten toonstelling van schilderijen van de Servische oorlogsmisda diger Dusko Tadic wordt ge opend. Welke maatregelen Pe per gaat nemen, is nog niet duidelijk. Eerder deze week last te het cultureel centrum Het Everts- huis in Bodegraven al een ten toonstelling van veertig schil derwerken van Tadic af. De Serviër werd vorig jaar door het Joegoslavië-tribunaal veroor deeld tot twintig jaar cel we gens oorlogsmisdaden en mis daden tegen de menselijkheid. De veertig schilderijen van Tadic waren eerder te zien in Belgrado, Londen en New York. De reizende expositie maakt onderdeel uit van een interna tionale actie om de Serviër te rehabiliteren. Het was de be doeling dat de schilderijen van af zondag in het Servisch Cen trum in Rotterdam te zien zou den zijn. Peper gaat daar echter een stokje voor steken. Hoe Peper de expositie in het particuliere centrum gaat ver hinderen, is niet duidelijk. Hij kan de tentoonstelling verbie den als er aanwijzingen zijn dat de openbare orde verstoord gaat worden. Een woordvoer ster van de organisatie van de tentoonstelling zei dat wat haar betreft de expositie gewoon doorgaat. Zij heeft nog niets vernomen van Peper of de ge meente. Wanneer de schilderijen naar Rotterdam komen, wil ze niet zeggen. „Dan zou een of ande re gek ze kunnen beschadi gen." Drieduizend tuinkabouters leiden. sander becker Kunnen kunstenaars écht zelf bepalen wat ze schilderen? Of worden ze een bepaalde kant op gestuurd door de mogelijkheden en beperkingen van het materiaal dat ze gebruiken? De Leidse kunsthistorica Erma Hermens gelooft in het laatste. Deze week presenteerde ze in het Prentenkabinet een nieuw boek, waarin de dwingende krachten van verf en doek centraal staan. Het is een ontzettend dikke pil geworden: 519 pagina's telt het werk. Het boek staat vol met wetenschappelijke verha len, in het Engels geschreven door kunsthistorici uit de hele wereld. Her mens verzamelde de teksten en maak te er een samenhangende bundel van. Het boek, getiteld Looking through pictures, is technisch en ingewikkeld. Maar de achterliggende bedoeling is heel menselijk, legt Hermens uit. „In het boek proberen we als het ware in de huid van schilders te kruipen. We willen beter begrijpen waarom ze op een bepaalde manier hebben geschil derd. Pigmenten en oplosmiddelen die vroeger in de verf zaten, blijken bij voorbeeld te hebben bepaald welke bewegingen schilders met hun kwast konden maken." Tot voor kort keken kunsthistorici alleen naar de invloed van maatschappelijke denkbeelden op geschilderde afbeeldingen. Sinds een paar jaar bestaat daarnaast een nieuw type kunstonderzoek, dat zich vooral richt op de gebruikte materialen en technieken. In Looking through paintings worden de maatschappelijke en de technische benadering gecombi neerd. Want op die manier valt een kunstwerk pas echt te snappen, denkt Hermens. Het boek gaat over schilders van de middeleeuwen tot de moderne tijd. Om er achter te komen hoe de oude hun verf maakten, bestu deerde Hermens antieke brieve boeken waarin een tipje wordt opgelicht over de werkwijze de kunstenaars. De verzamelde is overigens niet alleen nuttig schilders beter te begrijpen. Hei „We kunnen er ook ons voordeel doen als we oude sch reren en conserveren. Ons boek niet alleen belangrijk schappers, maar ook voor musea oude schilderijen in hun bezit. iibi/an munchen» Het jaarlijkse Opera Festival van München gaat van daag van start. Omdat daar in de regel flink wat toeristen op af komen, gaven de bestuurders van de Zuidduitse stad een kun stenaar opdracht om een speciaal 'welkom' te bedenken. Het werd een plein vol met tuinkabouters, uitgevoerd in zwart en wit. Drieduizend stuks zijn het en wie in dat woud van gnomen terecht komt, zoals de man op de foto, kan er gemakkelijk in verdwalen. foto reuters Nog drie miljoen tekort Florence met Nic w h De Leidse Kalender 1999 leiden Leiden Promotie VW organiseert in samenwerking met Moret, Ernst Young voor de tweede maal een wedstrijd voor fotografen die moet resulteren in de Leidse Kalender 1999. Het thema is ditmaal Leiden, zoals het is en de organisatoren nodi gen amateurs en professionals uit om binnen deze mime marge de stad zo mooi of zo goed mogelijk op de gevoelige plaat vast te leggen. De hoofdprijs bedraagt 2500 gulden, de nummers twee en drie ontvangen respectievelijk 1500 en 1000 gulden en voor de nummers vier tot en met twaalf ligt nog altijd een bedrag van 500 gulden klaar. De specificaties: dia 6x6 en afdruk 20x30. Maximum inzendingen: 10. Inleveren tussen 19 augustus en 8 september bij Leiden Promotie VW, Steenstraat lb Leiden. Schilderij van 60 meter wassenaar In de Wassenaarse Langstraat leggen Martha van 1 lunsel en Frank uit het Broek momenteel de laatste hand aan een kunstwerk van 60 meter lang en 2,5 meter hoog. Het betreft de beschildering van De Oude Winkelwand, de schutting rond de bouwlocatie die het winkelcentrum is. Op woensdag 1 juli verklaart loco-burgemeester Van Dijk-Staats, samen met de twee winnaartjes van de tekenwedstrijd, de wand officieel ge opend. Taptoe Parade Noordwijk noordwijk» Zes muziekkorpsen verzorgen zaterdag op de Ko ningin Wilhelmina Boulevard in Noordwijk een zogenaamde Taptoe Parade. Het wordt een schouwspel met muziek, bewe ging en kleurrijke uniformen. Uit Leiden doen de Show- en Drumfanfare Amigo en de Muziek- en Showband Concordia mee. De Parade begint om 19.45 uur en duurt tot 22.15 uur. Koppen van Koen de Vries bij Cellini Het Rotterdamse museum Boijmans Van Beuningen komt nog steeds drie miljoen gulden tekort voor de nieuwbouw die maart volgend jaar moet beginnen. Het heeft een groot aantal bevriende beeldend kunstenaars gevraagd een of meer van hun werken af te staan voor een kunstveiling. De opbrengst daarvan moet een deel van het tekort dekken. Boijmans laat de veiling organise ren door Christie's in de Burgerzaal van het Rotterdamse stadhuis op 14 oktober volgend jaar. Boijmans. Intussen kijkt het wél gewoon vooruit. Een over zichtstentoonstelling met veel onbekend werk van de Spaanse schilder Dali moet een van de trekpleisters worden in het jaar 2001. De nieuwbouw van het museum is dan net open en Rotterdam is dat jaar Culturele Hoofdstad van Europa. Boijmans probeert in samen werking met enkele andere gro te Europese-musea in 2001 ook een expositie van werken van Jeroen Bosch te houden. Met beide schilders heeft Boijmans in het verleden grote klappers gemaakt. In het crisisjaar 1936 kwamen 54.000 mensen in het Rotterdamse museum kijken naar Jeroen Bosch. In 1971 zochten 190.000 mensei tentoonstelling van Dali. In 2001 brengt Boijmans^ derde bijzonderheid een ei sitie van vijftig prenten en ventig tekeningen van Breuj iet Het ideale tel wordtj jo ha Museumdirecteur Chris Dercon kwam op het idee door het suc ces van de veiling van werk van de leden van de Haagse kunste naarssociëteit Pulchri. Die vei ling bracht 2,2 miljoen op. „Wij kunnen straks werk op de vei ling brengen van grote interna tionale kunstenaars, dus reke nen wij ook op een forse op brengst." Boijmans zal voor de veiling een uitgebreide catalogus laten maken over de ingebrachte werken en de deelnemende kunstenaars. Daarin zal ook de relatie uitgelegd worden die de ze kunstenaars in de loop der jaren hebben opgebouwd met expositie waarin sluitend kunst uit eigen hui zien zal zijn. Verder in dit s jttir. ciale jaar een tentoonstel iet c van de nieuwste Nederlaq kunst en een groot deel collectie van de bekende v meiaar Joop van Caldenborg Het 150-jarig bestaan Boijmans wordt volgend gevierd met een expositie i en twaalf Rotterdamse kunstve iet.^c,tj meiaars die hun collecties h lar4^ 1 ben geschonken aan het mi um en met een groot volksfi )ngew' in het Museumpark. Dat feeila plaats op 3 juli, indertijd ii de officiële oprichtingsdai van Boijmans. Een program fTQr» staat nog niet vast, maar mi umdirecteur Chris Den jantes hoopt dat Keimpe de Jong massaal muziekspektakel verzorgen, afgesloten vuurwerk boven het mil an ziji net de I600st« \frikat ieun wild, v\ recensie susanne lammers Voorstelling: Op naar de top door Jeugdtheaterschool Leiden e.o. Regie- Kees van Leeuwen Drama- Liesbeth Huiberts Choreogra fie: Penina Schupper. Gezien: 25/6, Leidse Schouwburg. Een aanloop naar een theaterloopbaan, daar gaat de voorstelling van de Jeugdtheaterschool van de stichting Ins Blau over. Je ziet de leerlingen doen de met de verschillende facetten van theaterma ken: dansen, zingen, spelen, en dat alles in wisse lende ensembles. Aan het begin galmt een stem uit een blikje de voorwaarden om in de opleidingsklas te komen; aan het einde laat die stem ze allemaal toe. Nogal wiedes, want al die meiden zijn hartstikke goed. Dat blijkt vooral als ze dansen. Dat spat en fon kelt. Dat is spannend, explosief en gestroomlijnd. Het acteren is goed, al krijg je soms de indruk dat ze niet altijd ten volle beseffen wat ze zeggen. Al leen het zingen blijft een beetje onder de maat. In een kaleidoscoop van scènes, sketchjes, lied jes en dans presenteren ze hun vaardigheden en talenten. Soms enig, zoals de douche-scène waar in ze allemaal met hun eigen douchehokje op i^nna - men om in een lange rij te kibbelen en elka zowej zeep lenen. Soms aangrijpend, zoals het me dat door haar levende knuffels zo teleurgesL( wordt. Soms tenenkrommend, zoals in het ment 'Mahagonny' waarin ze een gênant b deel-tafereel moeten neerzetten, afgemaakt i een krachteloos, want veel te langdradige 'Ala ma-song'. De artistieke leiding - Kees van Leeuwen Liesbeth Huiberts - lijkt trouwens toch e keur te hebben voor het veel te wijze enl scabreuze. Dat shockeert inderdaad, zozeer vanwege het 'lef als wel vanwege het a lige gevoel dat je bekruipt als je kijkt naar dei ni-playback-show. Ook de keuze voor het stif1NT'ETI uit Shakespeares Midsummer Night's duidt niet op een goede begeleiding. Dat \w overdreven lijfelijk gespeeld, waardoor de inh<ievei volkomen verdampt. Het wordt pas leuk door de eraan vastgepla 'ontsporing', waarin twee meiden plotseling!: pen moeten worden. Precies en heel serieus sp ken ze hun tekst t .i??: De Hollywood-sterren Bruce Willis en Demi Moore gaan na bijna elf jaren huwelijk schei den. Over de scheiding werd al geruime tijd gespeculeerd. De twee ontmoetten elkaar in 1987 en trouwden op 21 november van dat jaar. Little Richard zong op de plechtigheid, die volgens de roddelpers tegen de twee miljoen gulden kostte. De laatste jaren bewoonden ze een uitgestrekte ranch in de staat Idaho. Moore en Willis hebben drie dochters: Rumer Glenn (9), Scout Laurie (7) en Tallulah Bel le (4). Het is onduidelijk aan wie de meisjes zullen worden toege- De 36-jarige Moore werd ge boren in Ros well, New Mexico als Demetria Guynes. Ze ver wierf in 1984 bekendheid met St. Elmo's Fire, waarin ze een cocaïne verslaafde speelde. Kor te tijd later zwoer ze zelf de drug af. Begin jaren negentig had ze successen met Ghost en A few good men. Haar laatste paar films echter, Striptease en G.I. Jane, oogstten vooral hoon gelach. De 43-jarige Willis kreeg zijn eerste bekendheid met zijn rol van morsige detective in de tv- serie Moonlighting. Hij wisselde de laatste jaren actierollen .(Die Hard) af met verrassende optre dens in films als Bonfire of the Vanities, Short Cuts en 12 Mon keys. Deze zomer speelt hij in de mega-productie Arma geddon. Jazz op de boulevard hoofd buigt. Beelden die ter nauwernood zijn ontworsteld aan de materie, maar als ze eenmaal gezien zijn niet meer kunnen ontglippen. Steeds lukt het Koen de Vries met weinig middelen veel te suggereren. Hoe langer je er naar kijkt, hoe meer de portret ten tot leven komen. Een pop ster kijkt je stoer en zelfbewust aan, een middenstander knijpt zuinig zijn mond dicht en het gezicht van een ballonvaarder is zo ijl en langgerekt uitgebeeld dat het lijkt alsof hij elk moment kan stijgen. Toch zijn niet alle gezichten even gemakkelijk te doorgron den. De portretten van Koen de Vries beelden namelijk geen personen uit die echt bestaan, maar mensen die hij tijdens het boetseren tegenkomt. Spontaan treden zij te voorschijn uit klei of was. Snelle momentopna men, die de ene keer duidelijk omlijnd en herkenbaar zijn, en de andere keer niet meer dan een glimp van iemand weerge- Onduidelijke klompen brons en klei stellen het geduld van de toeschouwer danig op de proef. Langzaam ontdek je wie ze zijn, zoals je ook in het dagelijks le ven mensen pas na verloop van tijd echt goed leert kennen. En dat is precies wat de beelden van Koen de Vries zo boeiend maakt. Ze nemen je mee op ontdekkingsreis. bilbao» Mod e-ontwerpers profileren zich als kunste naars. Of wat de modellen showen ook daadwerkelijk door de con sument te dragen is, maakt niet uit - als het artis tieke gehalte maar hoog is. Paco Raban- ne, de Spaan se ontwerper, liet er in elk geval geen misverstand over bestaan waar wat hem betreft zijn ontwerpen thuishoren: in het museum. Hij liet zijn najaars- en wintercollec tie daarom zien in het prestigieuze Guggenheim in de Baski- sche haven plaats Bilbao. foto reuter Schampers maakt presentatie Venetië De Mondriaan Stichting heeft kunsthistoricus Karei Scham pers gevraagd om de Neder landse presentatie op de Biën nale van Venetië in te richten. Het is de bedoeling dat de con servator moderne kunst van het museum Boijmans eind dit jaar een plan van aanpak inlevert over de opzet en inrichting van de tentoonstelling in het Neder landse Rietveldpaviljoen. Het cultuurevenement wordt vol gend jaar zomer gehouden. Het Scapino Ballet Rotterd; peiei maakt internationaal furoren )U(j0C de voorstelling Nico van c' reograaf Ed Wubbe en comp k 0 nist John Cale. Na een sucö jema volle tournee op Malta opi nem; het Nederlandse gezelsch emer woensdag met deze produi iem j het Florence Dance Festiv |et js Scapino zal de voorstelling, eld 5 is geïnspireerd op het leven t' et tv\ de legendarische zangeres N" volgend jaar op festivals ii nen, Innsbruck, Athene Thessaloniki presenteren. 1 is het de bedoeling dat in 1! 'Nico' nog wordt uitgevoerd New York, waarbij John C deel zal uitmaken orkest. M ad rul lijker lelijkL 0 Iranjt C oork< hu n dg nOr; Dansprijs voor Kupferberg (NDTf amsterdam anp De gouden VSCD Theaterdac ,anc prijs 1998 gaat naar Sabi »et v Kupferberg van het Nederlau Dans Theater. De prijs in i is toebedeeld aan Regina Berkel voor haar solo i un bel didi maggio, een grafie die zij voor zichzelf ma! te. Kupferberg wordt door jury geëerd voor haar hele o vre. De Lucas Hoving Prijs voor Tom Stuart voor zijn f reografie Closet Case and o stories. Arthur Rosenfeld de Choreografieprijs voor i hele oeuvre. 'zijr at w jn, oth 'edsi kri ^1 c i fntij noordwijk In het weekeinde van 4 en 5 juli zal Noordwijk weer in het teken staan van jazz en de pop. Onder de noemer Heine- ken Music Noordwijk treden vanaf zaterdag 14.00 uur een twin tigtal orkesten en bands vrijwel non-stop en op drie verschillen de podia op. Daaronder niet de minsten. Bekende namen als Rob Hoeke, Frits Landesbergen, Nightlife, Bob Rigter, Joke Bruijs, Marianne Weber en Dries Roelvink geven acte de presen ce. Op zaterdag is er om 23.00 uur een spectaculair vuurwerk. recensie beeldende kunst bernadette van der goes Expositie: 'Koppen van Koen', beelden van Koen de Vries. Te zien t/m 8 juli, do t/m za en de eerste zo. van de maand, 14.00-17 00 uur en op afspraak, galerie Cellini, Hooigracht 50, Leiden Misschien komt het doordat het er zoveel zijn, maar bij de eerste aanblik van de koppen in klei en brons van Koen de Vries, die bij galerie Cellini zijn tentoon gesteld, slaat de verwarring toe. Het lijkt wel alsof je in een snel ronddraaiende kermisattractie zit en honderden toeschouwers aan je voorbij ziet zoeven. Je weet dat er iemand bij is die je kent, maar door de snelheid lukt het niet die persoon te her kennen. Zo is het ook met de portret ten van Koen de Vries. Impres sionistisch, grillig en klodderig van vorm, lijkt het wel of ze be wegen. Wie nietsvermoedend de galerie betreedt, wordt een duizelingwekkende mensen massa gewaar. Pas als je ze een voor een aandachtig en gecon centreerd bekijkt, lukt het de vele gezichten te ontmaskeren. Neus, oren, ogen en hals doe men op en vormen een gelaat. Bijvoorbeeld dat van een sena tor die, geplaatst op een hoge sokkel, met een voornaam ge zicht een redevoering staat te houden. Aan zijn voeten zit een bedelaar die onderdanig zijn i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 22