'Ik wilde geen slechte grap zijn' 'Sloofje maar eens lekker uit Mannen worstelen met juffrouw Janke Montignac-honger in boekhandel nauwelijks te stillen Timdelerclub in dubbele feeststemmin Cultuur&Kunst Recordoplaj Grunberg Q^uinit Dichten is net hordenlopen DINSDAG 3 FEBRUARI 1998 chef jan rijsdam, 071-5356444. plv chef ad van kaam 071-5: Hartoperatie zanger Backstreet Boys keulen Zanger Brian Litrell van de populaire groep Backstreet Boys moet een hartoperatie ondergaan. Volgens een woordvoer der is de hartafwijking van de 23-jarige Brian niet ernstig. De operatie brengt de Europese tournee van de groep die van maart tot begin april zal worden gehouden niet in gevaar. FNV-bond boekt succesje met opera rotterdam Dansers bij de opera Aïda in de Rotterdamse Ahoy krijgen een extra vergoeding omdat de voorstelling voor de tele visie wordt opgenomen. De nieuwe FNV-bond Kunst. Informa tie en Media is apetrots op het succes. Het is voor het eerst dat in de commerciële kunstensector onder druk van collectieve ac ties iets is bereikt. Nederlandse kanshebbers Gouden Uil amsterdam De jury in de categorie fictie heeft gisteren voor een van de jaarlijkse Gouden Uil-prijzen van 150.000 gulden drie Nederlandse topauteurs genomineerd. Uit 231 inzendingen werden 'Figuranten' van Amon Grunberg, 'In Babylon' van Mar cel Möring en 'Het lied en de waarheid' van Helga Ruebsamen geselecteerd. De prijzen worden sinds 1995 toegekend aan au teurs uit Nederland en Vlaanderen. Deze week in LAKtheciter 'Een avond met... amsterdam anp De Nederlandse boekwinkels hebben vorig jaar alles uit de kast moeten ha len om de honger naar leesvoer van Michel Montignac te stillen. Op de gis teren gepresenteerde boeken Top-100 over 1997 prijkt de naam van de Fran se dieetgoeroe liefst zeven keer. De Montignac-bijbel 'Ik ben slank want ik eet!' was met 370.037 verkopen de bestseller van het jaar. Goede tweede was 'Slank Snel', waarin Ria Tum- mers recepten opdist die zijn geba seerd op de methode-Montignac. 'Zij is slank want zij eet!' en 'Ik blijf jong want ik eet beter', zijn enkele van de andere goed scorende Montignac-ti- tels. De CPNB-Top-100 1997 is geba seerd op afzet van Nederlandse uitge verijen van algemene boeken aan boekwinkels. De afzet van algemene boeken nam met circa 7 procent toe tot 39 miljoen exemplaren. Daarvan bracht de boekhandel ongeveer 67 procent aan de man. De lezers hadden vorig jaar meer belangstelling voor li teratuur dan voor het spannende boek. Nederlandse auteurs met hitpotentie waren onder anderen Lulu Wang met 'Het Lelietheater' (met meer dan 100.000 verkochte exemplaren op de 5e plaats) en Appie Baantjer (plaatsen 9,11 en 62), die beroemde buitenland se collega's als Ludlum, Clancy en Stephen King het nakijken gaf. Ook ca baretier/columnist Youp van 't deed wederom met drie klasseri goede zaken. Annie M.G. Schmid met zes titels in de tophonderd de verkochte kinderboekenschrijver, na Enquist, die in november de T Publieksprijs kreeg, profiteerde een 6e plaats voor 'Het Geheim alle literatuurprijswinnaars het mt Natalie Imbruglia maakte overstap van soap- naar popwereld amsterdam anp leiden «joke dieben-frerichs 'Een avond met Wiebe, Siebe, Sietze, Wielze, Tjibbe en Janke': de titel van de nieuwe theater voorstelling van De Gebroeders Flint Het Volk heeft een hoog Elfstedenkoorts-gehalte. ..Klopt", grijnst Volk-acteur Wigbolt Kruijver. „We moesten 'm vorig jaar januari bedenken; dan gaan de schouwburgen hun seizoenprogramma's samen stellen. We hadden toen nog geen idee waar de voorstelling over zou moeten gaan. dus dan verzin je maar wat. Maar 'Een avond met..' kan natuurlijk nooit stuk en het aardige is, dat helemaal niemand met die na- menrij uit de voeten kan. Je hebt geen idee op hoeveel ma nieren het fout kan gaan." De Amsterdamse 'Flintjes' en de Haarlemse mannenbroeders van Het Volk hebben elkaar in 'Een avond met...' voor de twee de maal gevonden. In 1994 maakten ze samen de succes volle Nescio-voorstelling 'Jon gens waren we'. Dat avontuur beviel zo goed, dat besloten werd de samenwerking te her halen. Met een gezamenlijke (muziek)theaterproductie. Wig- bolt Kruijver: „Als overkoepe lend thema hebben we gekozen voor het klaslokaal. Nou ja, klas lokaal - uiteindelijk is het wel wat universeler. In een collage achtige setting bezoeken vijf ge rijpte mannen, allemaal singles met een in relationeel opzicht beladen verleden, de 'levens school' van Juffrouw Janke. De vrouw van een van hen, de agrariër, pleegde zelfmoord, de patser kijkt terug op drie mis lukte huwelijken op rij, de Ersatz-dichter lijdt aan een fiks moeder-trauma, de sluiswach ter wil (onder veel meer) eigen lijk kapitein op de grote vaart worden en de kledingontwerper (koning van de 65+-damesmo- de) geldt als een valse nicht. Al die zo verschillende mannen projecteren op Juffrouw Janke hun verlangen naar en opvat tingen over de vrouw. Madon na, hoer of heilige: het vijftal tobt er in een aaneenschakeling van situatieschetsen vrolijk op los. De mannen komen bij Juf frouw Janke om iets op te ste ken. Fran Waller Zeper (het is overigens voor het eerst dat aan een Volk-voorstelling een vrouw meewerkt!) speelt deze Juffrouw Janke en ze vindt het wel gezel lig, dat mannenklasje om zich heen: „Al heb ik natuurlijk wel mijn favorieten." Stef van den Eijnden: „Nou en of! Ze trekt vóór." De Gebroeders Flint Het Volk: 'Een avond met Wiebe, Siebe, Sietze, Wietze, Tjibbe en Janke'. Vanaf morgenavond t/m vrijdagavond in het LAK- theater Leiden; 19/2 Stadsthe ater, Zoetermeer; 26/3 Schouwburg De Meerse, Hoofddorp. Natalie Imbruglia is de snelst stijgende ster in popiand. De jonge Austra lische (23) staat momen teel hoog in de Europese hitlijsten met het aansteke lijke popdeuntje 'Torn'. Ze begon haar artistieke carri ère in de soapserie Neigh bours. Soapactrices die een plaat maken worden uitgelachen. Ik wilde geen slechte grap zijn." amsterdam theo hakkert Beduusd is het woord niet om haar geestestoestand te om schrijven. Daarvoor heeft Nata lie Imbruglia inmiddels genoeg levenservaring opgedaan. Maar om nou te zeggen dat ze volle dig beseft wat er rond haar per soon allemaal gaande is, gaat ook weer te ver. „Het gaat wel heel snel. Be angstigend? Ja, ook dat. Ik had dit niet verwacht, althans niet op zo korte termijn. Ik wilde ge woon aan het werk. Ik ver wachtte niet veel en dan krijg ik opeens alles. Je gaat je veront schuldigen. Mijn beste smoes? Ik houd mezelf voor dat het al lemaal een hype is. De gedachte is zo onwezenlijk dat mensen hun huis uitgaan om in de win kel mijn plaat te kopen." Maar dat gebeurt wel. De single 'Torn' staat in Nederland in de top drie. In Engeland stond ze er wekenlang mee in de top 10. Terwijl haar album 'Left of the Middle' niet alleen goed verkoopt, maar ook in de roek-pers opvallend goede kri tieken krijgt. Dat is ook precies wat haar onderscheidt van an dere voormalige soap-sterren die zijn gaan zingen: Natalie Imbruglia maakt serieuze pop en rock. Ze was bang tegen vooroor delen op te lopen, bekent ze. „Ik Natalie Imbruglia: „Soapactrices die een plaat maken worden uitgelachen." had de schijn tegen. Veel men sen hebben de overstap van soap naar popmuziek gemaakt, maar slechts weinigen succes vol. Ik wilde serieus genomen worden. Ik voelde me geen ac trice die zo nodig moest zingen. Ik zag mezelf al als zangeres." De voorbeelden zijn ook niet opbeurend. Of je nou Linda, Roos Jessica neemt of Jeff Trachta om er maar een paar te noemen, of Kylie Minogue en Jason Dofrovan, die evenals Na talie ooit in de Australische soap Neighbours speelden, zin gende soapsterren blijven - met alle respect - vaak in de amuse ments- en wegwerppop han gen. „Een plaat maken hing als een zwarte wolk boven mij. Soapactrices die een plaat ma ken worden uitgelachen. Je bent een grap, een slechte grap. En ik wilde geen slechte grap zijn." Ze had het geluk met de juiste mensen in contact te komen. Manager Anne Barrett liet haar in Engeland kennismaken met musici die gewerkt hadden voor The Cure en Radiohead en in Amerika met Mark Goldenberg, de gitarist van Jackson Browne. Zij hesen Natalie Imbruglia in een passend roek-kostuum, maar niet nadat ze voor het eerst in haar gemakkelijke le ventje door'diepe dalen was ge gaan. „Ik heb een gekke periode achter de rug. Twee jaar speelde ik in Neighbours. De show was populairder in Londen dan in Australië. Daarom ging ik in 1994 naar Londen. Eerst was het er prachtig en prettig. Ik was beroemd en dacht dat ik 'pretty cool' was. Ik ging veel uit, had een heerlijke tijd en op een dag zou ik wel weer als actrice aan de bak kunnen. Toen bleek dat ik geen vergunning kon krijgen om als actrice te mogen werken in Engeland. Krankjorum na tuurlijk. Wat moest ik doen? Opeens zat ik in een uitzichtlo ze situatie." Ze trok zich terug uit het uit gaansleven en ging toen liedjes schrijven. „Ik wist niet eens of ik het kon. Ik zou er ook vrede mee hebben gehad alleen lied jes van anderen te zingen. Maar omdat het belangrijk is je te ui ten, ben ik gaan schrijven. En ik vond het meteen geweldig. Een heerlijke ervaring. Het is iets magisch. Ik heb geen idee waar het vandaan komt, maar de woorden en de melodieën vloeien me aan. Je luistert naar de muziek en daar'komen de woorden al. Uit het niets. Het meest opwindende wat ik ken. Ze heeft de avond tevoren een showcase verzorgd in Para- diso. Pas haar tweede concert. „Ik heb geen haast met live-op tredens. Ik wil vooral blijven schrijven, beter worden. Pas op den duur komt er een tour. Ik wil best, maar dan moet ik eerst een volwaardige show hebben. En daar heb ik nu geen tijd voor, want ik moet eerste de he le wereld over om mijn plaat te promoten." Met 701.000 exemplaren Amon Grunbergs 'De h< Antonio' bereikt de oplage het Boekenweekgeschenk jaar opnieuw een record, aantal is 60.000 hoger da 1997, toen Renate Dorre het Boekenweekgesc schreef. Van het jaarlijkse rollen dit keer 102.500 exen ren van de persen. Daarme aliseert ook Geert Mak met ontsnapte land' een nit mijlpaal. Van het essay van rit Komrij werden vorig jaai 'maar' 70.000 exemplaren drukt. Directeur Henk Kraima de Stichting Collectieve Pr ganda van het Nederla Boek (CPNB) maakte deze fers gisteren in Amsterdam kend tijdens de presentatie de 63ste Boekenweek. Verl de de Boekenweek vorig nog in hoger sferen met God', van 11 tot en me maart blijft de CPNB dit naast de deur. Het 'Panorama Nederland. Sta land in proza en poëzie' mim baan aan de vele schri en dichters die het Nederla landschap tot décor voor verhalen, romans en gedic kozen. Van Marsmans brec vieren door laagland in zijl dicht 'Denkend aan Hollani Harlingen in Simon Vest 'Terug tot Ina Damman' en Maassluis in 'Het woeden gehele wereld' van Maartt Hart tot Maks bestseller God verdween uit Jorw kunnen lezers daarbij uit rijke bron putten. Kraima noemde het wel vallend 'dat nagenoeg vorm van kritiek op de om| met het landschap in de hei daagse Nederlandse liter; ontbreekt': „Dat is spijtig, ratuur kan als geen andere tuuruiting de horreur van di vestigde orde aan de kaak len." Woensdagmiddag in de Portugese woning van Ger- rit Komrij. De schrijver is net te rug uit Nederland ('Mijn koffers staan nog onuitgepakt in de gang') waar een nieuw deel werd gepresenteerd van 'In Liefde Bloeyende', zijn bloemle zing met liefdesgedichten uit de Nederlandse literatuur. Het hoofd van Komrij staat er niet naar, en aanvankelijk denkt hij ook niet één-twee-drie iets zinnigs te kunnen zeggen over de relatie tussen sport en poë zie. „Maar het volgende weet ik wel," draait hij bij. „Bij poëzie draait het, net als bij de sport, om presteren. Je mag geen ste ken laten vallen, anders ga je af. Ik moet mijn lezers vermaken, de sporter moet het publiek op de tribune vermaken." In 'In Liefde Bloeyende' levert Komrij commentaar bij gedich ten uit alle tijdvakken, van de middeleeuwen tot heden. Bij de bespreking van het gedicht 'Verbeelding' van Carolus Tuin man (1659-1728) gebruikt hij een opmerkelijke beeldspraak. Komrij vergelijkt het dichten met een hordenloop. „Ik kan me niet precies herinneren dat ik dat opgeschreven heb, maar het zou best kunnen", laat een enigszins afwezige Komrij door de telefoon weten. „De horden staan symbool voor de strakke regels die een dichter zichzelf oplegt, zoals begin-, midden- en eindrijm. Maar ook het aantal lettergrepen en de hoeveelheid regels horen daar bij. Met die beperkingen zetje in feite een rem op je beweging, net als met horden op een sin- telbaan. Tegelijkertijd vqer je je prestaties tot grotere hoogte op. Dat komt doordat je zoekt naar creatieve oplossingen om de beperkingen te omzeilen." Zelf brengt Komrij daarom veel 'dwang' aan in zijn gedichten. „Je moet het jezelf zo moeilijk mogelijk maken. Hoe meer be perkingen, des te fijner, com pacter en intenser het gedicht. Een labyrinth levert meer op dan een woestijn, een horden loop meer dan een gewone loop." Voordat iemand goed kan dich ten of hordenlopen moet er ui teraard flink geoefend worden. „Iets opschrijven kan iedereen, maar iets samenhangends ma ken, dat valt niet mee. In het recensie dick van teylingen Voorstelling: 'Prettige Feestdagen' van Alan Ayckbourn door De Timdelerclub. Regie: Auke Krispijn Gezien: 31/1, Schouwburg, Leiden Nederlandse toneelartiesten spotten dit jaar met de tijd. De oudejaarsconférence van Freek de Jonge viel in de Leidse Schouw burg op 5 december. Een klein half njaar la ter komt Hans Dorrestijn oud en nieuw vie ren. De Timdelerclub pikt de trend op en doet vrolijk mee aan deze visie op de kalen der. In 'Prettige Feestdagen' van komedie koning Alan Ayckbourn vieren we eind ja nuari drie keer een kerstfeestje mee, in drie opeenvolgende jaren, steeds bij een ander echtpaar thuis. Het meest hilarisch verloopt het tweede kerstfeest. De gasten snappen de zelf moordneigingen van Eva, de zwa^r depres sieve vrouw des huizes, niet en storten zich op klusjes. Ze maken de oven schoon waar zij haar hoofd in wilde steken, ontstoppen de gootsteen waar alle pillen in verdwenen zijn en repareren een lamp. Het eindigt met een half geëlektrocuteerde bankdirecteur die met zijn alcoholistische vrouw het kerst lied meelalt dat de knotsgekke Eva liggend op de keukentafel heeft ingezet. Zo'n stuk van Ayckbourn spelen is jongle ren op hoog niveau: zijn personages moe ten tegelijkertijd de dokter bellen, een woeste hond temmen, met hun ellebogen werken, de schijn van fatsoen ophouden, een sloot drank inschenken en nog veel meer. Dat vraagt veel van de timing, soms (bijvoorbeeld aan het begin van tweede bedrijf) beter had gekund. Ook lastig is dat Ayckbourn meer wil grappig zijn. De kritische kant bleef bi Timdelerclub op de achtergrond, maa opgeroepen lach was soms behoi wrang. Zoals aan het eind, wanneer dt slaagde flapdrol Sidney en zijn vrouw ontpoppen als hysterische feestvarkens anderen hebben de pest aan hen, i doen mee uit eigenbelang. Grappig en lijk tegelijk. Na de voorstelling was er nog een opi feestje te vieren: Riet Krispijn-de Wolf gefêteerd om haar vijftigjarig lidmaats! van het Nederlands Centrum voor A teurtoneel. Kinderen van toneelclub Pats repeteren nieuw stuk FOTO REUTERS Is het kunst of is het sport, of is het beide? Waar ligt de grens, wie gaan daarover heen en waarom gebeurt dat? In de rubriek kunstgras gaan we op zoek naar raak vlakken en snijpunten van deze op het eerste gezicht zo verschillende culturen. In aflevering 15: Gerrit Komrij, de hordenloper van de vaderlandse poëzie. „Ik moet mijn lezers vermaken, de sporter moet het publiek op de tribune vermaken." begin zullen veel horden omval len. Maar door veel te trainen kom je er overheen. Inmiddels kan ik gelukkig vrij snel werken. Ik heb mijn gedichten meestal binnen vijf minuten in orde." Een algemene overeenkomst tussen dichten en sporten is, dat ze beide gepaard kunnen gaan met een bepaalde opwin ding: het adrenaline-gevoel. „Dat gevoel ken ik. In de kunst noemen we dat inspiratie. Die term dateert nog uit vroeger tij den, toen we de medische ach tergrond van het gevoel nog niet kenden." Komrij kan zich voorstellen dat sommige mensen veel lol bele ven aan sport, maar zelf interes seert het hem geen bal. Toen een NRC-journalist hem in 1994 naar zijn mening vroeg over het WK Voetbal in de Verenigde Staten, antwoordde hij: „Geen idee. Ik volg dat niet. Onvermij delijk zie ik natuurlijk wel eens wat voetbal op de televisie, .maar dat is voor mij altijd het moment om te gaan plassen." Zelf doet de dichter niets aan sport. „Daar ben ik gewoon niet mee grootgebracht. Ik loop hooguit tien meter van de woonkamer naar de deur. En eh... O ja, ik ijsbeer veel!" sander becker* leiden «sander becker „Als je toneel speelt doe je men sen veel plezier. Iedereen is trots op je, en misschien word je later beroemd!" Emre (9) pro beert uit te leggen waarom hij acteert, maar zijn motivering wordt door de andere kinderen van toneelclub Pats met hoon gelach ontvangen. Acteren is gewoon leuk, vinden ze, en ver der niks. In het schoolgebouw aan de Leidse Kaasmarkt hebben zich op maandagavond negen ravot tende kinderen verzameld. Ac teurs in de dop. Ze voeren het hoogste woord. „Oké jongens, even stil. Ik geef jullie dertig se conden om je volledig te con centreren. Daarna beginnen we. En onthoud goed: niet jezelf zijn, maar je rol. Sloof je maar eens lekker uit, het mag alle maal ontzettend overdreven." De kinderen zijn druk bezig met het repeteren van hun nieuwe toneelstuk 'Hellup!'. Het gaat over een meisje dat naar een nieuwe school moet. Haar broer en zus zeggen dat de leer lingen van die school afschuwe lijke dingen met haar van plan zijn. Ze zou bijvoorbeeld op een razendsnel skatebord worden vastgebonden, en ze zou met pimpelpaarse verfhallen wor den bekogeld. Het meisje wordt uiteraard heel bang. Ze bereidt „Niemand hoeft een 'boom' te spelen." FOTO HENK BOUWMAN zich op het ergste voor. Maar als ze eenmaal op de nieuwe school aankomt, blijkt iedereen bijzonder aardig te zijn. Broer en zus hebben dus tegen haar gelogen. Het meisje neemt ver volgens op gruwelijke wijze wraak, waarbij ze hulp krijgt van haar tot leven gekomen poppen. De kinderen van Pats - vijf meisjes en vier jongens - gaan volledig in hun rol op. Acteren vinden ze helemaal niet moei lijk, maar teksten uit het hoofd leren wel! Dat moeten ze hele maal alleen doen, thuis op hun kamertje, regel voor regel. En dat is zwoegen. Behalve acteer les krijgen de kinderen ook stem- en dansles. „Op stemles speel je bijvoorbeeld een stukje uit Jip en Janneke na. Je dan zo hard praten dat iede het kan horen, zelfs de mei achter in de zaal", leggen Iri en Jasmijn (11) uit. Toneelclub Pats is pn tien jaar geleden opgericht, jaar wordt er een toneelprol tie op de planken gebracht, heeft ook al twee keer in buitenland opgetreden, als tegenwoordiger van Nederl De toneelvereniging bestaal een spelgroep voor de allerjé sten, en een productiegi voor gevorderde kinderen sen zes tot twaalf jaar. Kind! mogen doorstromen naai tweede groep als ze over doende improvisatie- en pressievermogen beschik Toch heerst er geen concui tiesfeer. „Onze producties vatten geen hoofdrollen en bijrollen. Iedereen is even langrijk. Niemand hoeft een 'boom' te spelen", streert de toneelleidster. Aan het eind van de les I gen de kinderen huiswerkl Ze moeten verschillende sc$ uit hun hoofd leren. Er stijg! zucht en gekreun op. Gelul hebben de kinderen nog to' april, dan moeten ze de eè voorstelling spelen. Tegen tijd staat 'Hellup!' waarschijl als een huis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 16