'Jongens, echt, mijn kop zit vol!' Dylan en paus de sterren op 'katholiek Woodstock' 'De Jantjes', musical om van te houden Cultuur Kunst The Beau Hunks eren Grofé goed geolied massaspektakel Weer Gouden Kalf voor Theo van Gogh 'Aïda' in Amsterdamse Arena MAANDAG 29 SEPTEMBER 1997 Kunstenaar Juul Neumann overleden Amsterdam In zijn woonplaats Amsterdam is deze week de kun stenaar Juul Neumann overleden. Hij werd 78 jaar. De schilder/ graficus/ ontwerper/ vormgever beleefde zijn artistieke bloeipe riode in de jaren vijftig. Regisseur Chabrol wint Gouden schelp Kunstroute '97: van atelier naar atelier In het Kunstcentrum Haagweg 4 is het een drukte van belang. raken „omdat dat in een muse um nooit mag." Na een bezoek aan de Haag- weg, gaat de reis richting We nen, pardon, richting Blonk Ga rage. In die ruimte bouwde Norman Beierle het kleerma kerswinkeltje na dat een grote rol speelt in het werk van de Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard. In dat winkeltje dis cussieert de filosoof Karrer met de kleermaker Rustenmacher over de kwaliteit van een be paalde stof, en daarmee tegelij kertijd over de kwaliteit van het leven en de sleetse plekken daarin. Uit een luidspreker van een oud radiotoestel komt de stem van de kleermaker, die zijn vakkennis aanprijst met de woorden: „Probeert u maar eens een knoop van dit jasje af te trekken, dat lukt u niet, dat FOTO LOEK ZUYDERDUIN lukt u niet." De oude naaima chines, de wandelstok op de toonbank, de kassa, het speciale Rustenmacher-vignet dat door Beierle is ontworpen, het fo tootje voor de stikmachine van een vrouw in Dimdljurk en een man in Lederhose, het kruis beeld aan de muur - al die voor werpen brengen je terug naar een tijd waarin 'Der Kunde' nog 'König' was. Je ziet hier een man met spelden tussen zijn lippen op zijn knieën gaan voor het kapitaal, zoals een gelovige op zijn knieën gaat voor God. In het atelier van wijlen Kees Buurman aan de Nieuwe Rijn leidt zijn dochter de bezoekers rond. Nee, het atelier is niet leeg zonder Kees. Overal nog zie je de sporen van zijn werkzaam heid en zijn denken. In een dag boekaantekening lees je hoe se rieus Buurman zijn werk nam en hoeveel energie hij erin stak. Nadat hij een aantal lichtdoor- latende doeken had beschil derd, schreef hij: 'Na afloop heeft Jetteke Bolten mij fijn ge holpen om weer een beetje bij de mensen te geraken. Zij toon de mij haar warme enthousias me en leende me haar stevige schouder om mijn hoofd op te leggen.' En met veel humor voegde de vrij lange Kees daar aan toe: 'Ik moest daar wel diep voor bukken.' Nog geen driehonderd meter van het atelier van Buurman vandaan, onder de pergola van Café Galerie Lijn 3 aan de Mid delstegracht, zitten wat mensen na te praten over hun ervarin gen tijdens de kunstroute. Bin nen hangen de kleurenetsen van Gerrit Alberts, afbeeldingen van figuren met lege hoofden. Ze zitten in een wachtkamer te genover elkaar, staan op een duikplank of maken samen een rondedansje. „Even weer al die indrukken kwijtraken", zegt een van de bezoekers. „Jongens, echt, mijn kop zit vol. Als mijn neus een kraantje was. dan zet te ik het nu meteen open." rtda' door Operama Productions. Regie: aolo Micciché. Artistieke en muzikale lei- ing: Giuseppe Raffa Choreografie: Bry- on Paige. Met: Wilhelmenia Fernandez Aïda), Elisabetta Fiorillo (Amneris), Piero (Radames), Mauro Augustini <\monasro), Giancarlo Boldrini (Koning Roni (Ramfis), Opera- i Ballet. Gezien: 27/9 soort interactieve show was telkens als er een nieuw pectaculair plaatje op het de- werd getoverd door de bat- :h hjerij laserkanonnen, werd dat uit de zaal beantwoord met spervuur aan flitslichten. En varen meer 'special effects' Verdi nooit bedoeld heeft doen hij zijn opera 'Aïda' I a^chreef. De treinen en de vlieg- tigen bij voorbeeld, die bij iali oorkeur voorbij reden of over- logen tijdens gevoelige passa- ;s. Toch kreeg het publiek zater- ialc agavond in de Arena waar het cl oor gekomen was: adembene- ïende plaatjes en een geolied ïassaspektakel. Daarbij bewees roducent Operama en passant de beroerde akoestiek van stadion wel degelijk is te be dwingen. Bij de 'Aïda' in de RAI, vier geleden eiste een groot deel het publiek zijn geld terug alfmdat het niets had kunnen ien. De ervaringen met het eer- ij Ie klassieke concert in de Are- gegeven door Pavarotti, stemden ook al niet vrolijk. De tenor slaagde er met geen mo gelijkheid in om te doen verge ten dat zijn optreden zich af speelde in een stadion. Operama had de zaken veel beter aangepakt, met een decor dat zo'n beetje een hele korte zijde van het stadion besloeg. Een drie verdiepingen hoge pi ramide, die even eenvoudig als vernuftig te veranderen was, bleek de juiste maat voor deze uit de kluiten gewassen schouwburg te zijn. Met de laserprojecties werdén verbluf fend realistische 'decorwisselin gen' gerealiseerd, al was het jammer dat de projectoren niet helemaal schokvast stonden. Een trilling bij een laserkanon had op het podium al snel een kleine aardverschuiving tot ge volg. Het geluid was verbazingwek kend goed, op wat gefluit en ge kraak in de eerste akte na. Was aan de zijkanten van het sta dion bij heftige passages nog een echo te horen en klonk het wat schel, op het veld was de geluidsafstelling perfect. Op die plaats was het ook gemakkelij ker om de entourage te verge ten, want wie op de hoger gele gen plekken zat kon tot ver in de eerste akte ook in het pu bliek nog troepenbewegingen waarnemen. Daar stond tegen over dat ook het zicht op het podium daar veel fraaier was. Met de aankleding zat het dus wel goed. Wat betreft de regie recensie «susannei Concert: The Jazz Suites van Ferde Grofé door The Beau Hunks o.l.v. Jan Stulen Gehoord. 27/9, Stadsgehoorzaal Leiden De vader van de arrangeurs werd Ferde Grofé (1892-1972) wel genoemd. Hij was de man achter de schermen van de fameuze band van Paul White- man, de succesvolste orkestlei der van de jaren twintig en der tig. Whitemans band speelde jazzy, maar zelfs het kleinste nootje was uitgeschreven - meestal door Ferde Grofé. Hij was ook degene die Gershwins Rhapsody in Blue arrangeerde. Gershwin kwam met een versie voor twee piano's en Grofé deed de rest. Daarop begon Grofé zelf ook symfonische jazz te compone ren en zo ontstonden de Suites die The Beau Hunks nu aan de vergetelheid trachten te ontruk ken. Voor dit project heeft het gezelschap, dat bekendheid ver wierf met de reconstructie van de muziek van de Laurel en Hardy-films, zich vergroot tot 33 musici. De Beau Hunks erkennen het zelf ook: Grofé was, ondanks zijn inventiviteit en brille als ar rangeur, niet een werkelijk groot componist. Zijn thema's zijn niet onvergetelijk. Broadway at Night, zijn eerste proeve van symfonische jazz uit 1924, is een beschrijving van de grote stad. Als in vogelvlucht zie je drukke straten en stille bin nenplaatsjes. Hectische jazz doorschoten met zwijmelstuk- jes, klankrijk en vol effecten. In de andere impressie van de gro te stad, Metropolis uit 1928, is op de magere themaatjes te zwaar gefantaseerd. Een gek zangintermezzo, gevolgd door quasi-anarchistische soli is maar net voldoende rechtvaar diging om het toch uit te voe- De Mississippi Suite: A Tone Journey (1925), in vier delen, is geestiger. Het derde deel, Old Creole Days, is van een zalige loomheid. Op de rivier dobbert een echo van 01' Man River, de zon schijnt en het leven is goed. Dat alles mondt uit in het feest van het vierde deel: Mardi Gras. Hier helt de muziek echter wel erg over naar Hollywood-kitsch. De violen hollen nerveus trap op trap-af, daar tussendoor schrijdt statig het koper en de gong die het stuk besluit werkt nogal komisch. Het bekendste werk van Grofé is de Grand Canyon Suite uit 1931. Er is zelfs een plaatopna me onder leiding van Toscanini van. On the Trail en Cloudburst zijn beslist de moeite waard, maar in de andere drie delen verveelt de eindeloze optocht van effectjes al snel. Het best beviel mij de wals Alice Blue uit Three Shades of Blue (1926), waar Grofé zijn tekort aan me lodieuze fantasie meesterlijk maskeert en met veel humor een kermisoptocht arrangeert waarin alle instrumenten uitge laten aan je voorbij trekken. was gekozen voor een aanpak waar Verdi zelf niet van zou schrikken. De solisten waren stuk voor stuk vocale gewelde naars, maar reciteerden meer dan dat ze acteerden, terwijl de figuranten niet veel meer deden dan opkomen en afgaan. Zelfs amateuroperettevercnigingen weten in Nederland al jaren dat je met die mensen op het podi um toch zoveel méér kunt doen. Hoe het ook anders kan liet Wilhelmenia Fernandez als Aï da horen en zien. Zij was de enige die haar rol van binnenuit gestalte gaf. Het meest intens waren haar solo-aria's en de du etten die zij zong met Piero Gi- uiiacci alias Radames. Zijn pres taties waren zo fraai dat de ha pering op die laatste hoge noot hem met gemak te vergeven is. Voor de trompettist die er op het moment suprème, de tri omfmars, een paar keer lelijk naast zat, valt dat wat moeilij ker. Raffa kreeg dus zijn revanche, al was het voor het publiek op sommige punten wel afzien. De meest gehoorde klacht gold de kou. Velen hadden er niet op gerekend dat het dak open zou staan (volgens de organisatie maakt dat overigens voor de temperatuur weinig uit), zodat in de loop van de avond steeds meer galakleding onder jassen verdween. Een handjevol men sen hield het daarom in de pau ze al voor gezien. BOLOGNA 'II Papa e il Rock', de paus en de rockster. Johannes Paulus II en Bob Dylan. Zij waren dit week einde in Bologna de sterren op wat het Vaticaan 'het katholieke Woodstock' noemde. In Bologna kwam de paus naar de jongeren toe, en dat waren er meer dan driehon derdduizend, een menigte die Dylan zelfs niet in zijn glorieja ren bijeenkreeg. Zijn populari teit is na de jaren zeventig afge nomen, maar de één-twee met de paus zorgde voor een in drukwekkende opkomst. De Italiaanse kranten reser veerden pagina's voor het twee tal. De paus gebruikte Dylan om zijn imago ten overstaan van de jongeren op te poetsen, Dylan vond het een uitstekend idee goed te worden betaald door het Vaticaan en twee dagen voor het uitkomen van zijn nieuw cd voor zoveel jongeren te spelen. Het katholieke Woodstock had veel weg van een combina tie van het Flevo Totaal Festival en de EO Landdag. Het zag wer kelijk zwart van de paters en priesters, broeders en zusters. Met allen heel blijde gezichten. Ook vak C, geheel gevuld met kardinalen in het zwart met paarse hoed, straalde een enor me trots en tevredenheid uit. En al bij het eerste nummer van de avond, 'O Happy day', ging vak C uit zijn dak. De reli-wave kan werkelijk zo in de volgende Bob Dylan. Monty Python film. JP II zat er bij en keek er af en toe naar. Hij swingde niet en had grote moeite bij de ver schillende optredens de ogen open te houden. Op het mo ment dat de artiesten hem kwa men begroeten, moest hij bijna wakker worden geschud. Maar een roomse promotietoer zon der il Papa is natuurlijk ondenk baar. Zeker als RaiUno enkele uren rechtstreeks zendtijd be schikbaar stelt. THEATER 'De Jantjes', toneelstuk van Herman Bouber met liedjes van Louis Davids, Margie Morris, John Brookhouse, Lou Bandy, Philip Pinkhof, Ivo de Wijs en Ruud Bos Bewerking Ivo de Wijs, Re gie Eddy Habbema Met Danny de Munk, Peter Faber, Carry Tefsen, John ny Kraaykamp. Leontine Ruiters e v a Gezien: 26/9, Stadsschouwburg, Am- Het toneelstuk 'De Jantjes' trekt al tientallen jaren volle zalen en dat zal de komende maanden niet veel anders hoeven zijn, nu het werk in een geheel opgepoetste vorm opnieuw langs de Nederlandse theaters trekt. De versie die vrijdagavond in de Amster damse Stadsschouwburg in première ging, heeft in ieder geval die potentie. Een aanste kelijke show die artistiek in niets verraadt dat het stuk al in 1920 zijn eerste première be leefde. Dat wil zeggen.... 'De Jantjes' doet als productie mo dern aan, maar blijft volstrekt authentiek en doet de bedoe lingen van de schrijver Her man Bouber volledig recht. Neem alleen al het decor, dat met veel sfeer en oog voor de tail rechtstreeks lijkt te zijn ontleend aan de schilderijen vaji Breitner. En als bijvoor beeld het 'radijslied' wordt ge zongen verschijnen drie man nen op het toneel, met een trommel, een trombone en een accordeon. Zo gingen die straatmuzikanten langs de straten, tot lang na de oorlog. Met respect voor het volkse karakter en met de ervaring van de laatste jaren staat hier een show die enerzijds typisch Nederlands is, maar tegelijker tijd ook de kwaliteit heeft, die van het hedendaagse musical- bedrijf mag worden verwacht. Anders gezegd: deze oer-Hol- landse show heeft het tempo en de energie, die ook ten grondslag liggen aan bij voor beeld 'West Side Story'. De show is dan ook met veel be weeglijkheid vorm gegeven. Toch biedt 'De Jantjes' voor hedendaagse ogen een op het eerste gezicht vreemd verhaal: drie Amsterdamse volksjon gens raken door uiteenlopen de oorzaken als liefde en ar moede in de problemen en te kenen dan uit pure narigheid voor zes jaar dienst in het Ne derlands-Indisch Leger. Het zijn de gein, het oprechte sen timent, de levenswil en vooral de herkenbaarheid van tijdlo ze menselijke gedrag die het stuk al bijna tachtig jaar zo aantrekkelijk maken. De hu mor lijkt de boventoon te voe ren, maar achter elke lach blinkt een traan. Kortom: het gaat over echte mensen die echt Nederlands spreken en zingen. Dat het stuk nog zo aan spreekt komt wellicht ook doordat Ivo de Wijs het aan durfde te snijden in de teksten om zo elke grap ruimte te ge ven. Dat werkt. Bovendien schreef hij met Ruud Bos en kele nieuwe liedjes. Heel mooie zelfs, maar met alle res peet: of ze ook klassiek zullen worden...? Die oudjes blijven toch meteen herkenbaar door hun bij die mensen passende taal. Deze nieuwe productie straalt vooral liefde uit voor 'De Jantjes'. Het is alsof ieder- het /indt hierin te spelen. Hoe kan het ook anders: al bij de ouverture slaat de vlam in de pan. Het is meteen zachtjes meezingen en hier daar gaan de eerste han den al op elkaar. 'De Jantjes' is van het Nederlandse publiek. Carry Tefsen stond al twee keer eerder in dit stuk, maar speelt nu Na Druppel, een zwaar aan lager wal geraakte zangeres, die met Peter Faber, alias De Mop een straatzan gersduo vormt. Samen maken ze iets moois van hun duet 'je bent niet mooi', dat ooit door Heintje Davids en Sylvain Poons tot klassieker werd ge zongen. Ella Snoep is als de moeder van de Dolle, ontroerend en levensecht. Net als al die an deren eigenlijk, zoals Ryan van den Akker en Leontine Ruiters die hier als Bleke Doortjc afre kent met haar imago van tv- spelletjesjuf. Ze verdient deze rol. Of John Kraaijkamp als mooie Leendert, echt een vent om een hekel aan te krijgen, zoals dat bij het volkstoneel hoort. En de drie Jantjes zelf? Dan ny de Munk, René Vernout en vooral Bart Oomen vormen een sterk trio, al hapert er juist hier soms wel eens wat. Maar Bart Oomen weet in zijn scè nes met Blonde Greet een massa spanning te leggen. Mariska van Kolck, nooit zo opvallend op de Nederlandse podia te zien geweest, is als Greet een ontdekking, in we zen is zij de motor in deze productie, die bewijst dat 'De Jantjes' nog jaren meekan; een geliefd toneelstuk van weleer, blijkt nu een musical te zijn om van te houden. solisten waren stuk voor stuk vocale geweldenaars, terwijl de figuranten niet veel r en afgaan. De regisseur Claude Chabrol heeft zaterdag op het internationale filmfestival in de Spaanse stad San Sebastian de Gouden schelp gewonnen. De 67-jarige Fransman kreeg de on derscheiding voor zijn film 'Rien ne va plus'. Grote Prijs voor Haagse band amsterdam De Haagse popgroep Suburbs heeft zaterdagavond de Grote Prijs van Nederland 1997, in de categorie 'bands' in de wacht gesleept. De band eindigde als eerste tijdens de finale van dertien groepen uit het hele land in de Amsterdamse Melkweg. De hiphop en raggamuffin-groep Herdly Everet heeft in de cate gorie R&B/hiphop de Grote Prijs bij elkaar gerapt. Hartaanval treft Hermien Timmerman heeten Zangeres Hermien Timmerman van het duo Gert en Hermien is zaterdagavond in het Overijsselse Heeten tijdens een optreden getroffen door een hartaanval. Ze is in het ziekenhuis in Deventer opgenomen en maakt het inmiddels redelijk goed. Het duo heeft al zijn optredens voorlopig afgelast. Theo van Gogh heeft gisteren in o Utrecht een Gouden Kalf ge- wonnen voor zijn dramapro- eli luctie 'In het belang van de itaat'. De jury van het Neder- hiands Film Festival bekroonde pe productie als 'Beste TV Dra- da na'. Aan het Gouden Kalf is een hoed rag verbonden van 25.000 ïat gilden. ree De jury bekroont 'In het be- ov( ang van de staat' als: „Een ac- lo< ueel thema gekoppeld aan een de )olitiek probleem wordt span- rs ïend en onthullend in beeld ge- g< >racht, dankzij een scenario dat atsi ïeel goed is toegesneden op het ilti nedium televisie." d Gillis Biesheuvel kreeg het ?oe ?rd Gouden Kalf voor de 'Beste Ac- teerpresatie TV'. Dat voor zijn rol in de aflevering 'That's no way to kill your mother' uit de VPRO-serie 'Goede dagen bij daglicht'. In 'In het belang van de staat' van Van Gogh probeert een Koerdische dichter een ver blijfsvergunning te krijgen als politiek vluchteling. Turkije heeft echter om zijn uitlevering gevraagd, vanwege de vermeen de moord op een aantal Turkse officieren. Het scenario is van Thomas Ross. Theo van Gogh won op het Nederlands Filmfestival van 1996 al het Gouden Kalf voor de 'Beste Regie' met de film 'Blind Date'. Geestelijk boodschappen doen. Een hele zaterdag lang langs de Leidse ate liers van de meest uiteen lopende kunstenaars. Zo veel indrukken opdoen dat je 's avonds het werk van Nicole Carvajal over dat van Jacques Turk heen ziet schuiven. leiden cees van hoore En dan 's zondagsmiddags naar het atelier van wijlen Kees Buurman en daar dan zo stil vandaan komen, zo licht van binnen, zo behoedzaam, dat je de dunne draad waarmee een spinnetje je fiets heeft vastgeke tend aan de brugleuning niet wilt verbreken omdat je denkt: zo ongeveer heeft Kees de men sen met zijn kunst aan zich wil len binden. Dat is zo'n beetje het gevoel dat je overhoudt na het volgen van de Kunstroute 97, een ma nifestatie die afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag als een web over Leiden heen lag. In het Kunstcentrum Haag- weg 4 is het op de vroege zater dagochtend ad een drukte van belang. De schilder Rob Steen horst, tevens voorzitter van Ars Aemula Naturae, is aanwezig om uitleg te geven over zijn re cente werk, waarmee hij een to taal nieuwe weg is ingeslagen. En ook Will Sorel, beter bekend als 'Will de Belg', laat met enke le werken zien dat hij na een ernstige oogziekte weer lang zaam op gang begint te komen. Een jonge kunstenares die werkt met textiel en glas, spoort de bezoekers aan om haar kod dige, Muppet-achtige, we zentjes toch maar vooral aan te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 13