Recordaantal bezoekers Kasselse Documenta X UITHON 'Frekie trofee' Paul de Leeuw Puntgave Nietzsche door De Trust Cultuur&Kunst Kinderboekenweek in Leidse bibliotheken m DAEWOO heid. comfort en rijplezier The Prodigy grijpt voor even de macht op het Rode Plein Bleek feestconcert De Gouwestem MAANDAG 29 SEPTEMBER 1997 Spice Girls in Recordsbook londen De Britse popband Spice Girls wordt in de nieuwe edi tie van het Guinness Book of Records meermaals geroemd. Het nummer 'Wannabe' is de bestverkochte single van een vrou wenband allertijden. Ook met hun andere singles boekte de Brit se band onnavolgbare successen. Geen enkele andere muziek groep wist van drie uitgebrachte nummers meer dan een mil joen te verkopen. Bovendien scoorden de Spice Girls maar liefst vier nummer één hits achter elkaar. Nog niet eerder was een Britse band zo succesvol bij een debuut in de Verenigde Staten als de Britse dames met de hit 'Say you'll be there'. Met de cd 'Spice' behaalden zij nog eens drie eervolle vermeldingen in het recordboek. Nuis geeft zeven ton voor Van Gogh zoetermeer» Staatssecretaris Nuis past 700.000 gulden bij om de aankoop van De Turfboot van Vincent van Gogh door het Drents Museum mogelijk te maken. De rest van het aankoopbe drag is door het Drentse bedrijfsleven, de provincie Drenthe, de Vereniging Rembrandt en het museum zelf bijeengebracht. Het museum wil over de hoogte van het bedrag niet meer kwijt dan dat het „zes nullen telt en niet met een 1 begint." De Turfboot geldt als een van de belangrijkste werken uit Van Goghs Drentse periode. Egon Seefehlner overleden wenen Egon Seefehlner, voormalig muzikaal leider van de Weense Staatsopera en de Deutsche Oper in Berlijn, is in de nacht van donderdag op vrijdag op 85-jarige leeftijd overleden. Hij gaat de geschiedenis in als een grote autoriteit op het gebied van kunstmanagement en als een pleitbezorger van moderne muziek in de aartsconservatieve Oostenrijkse muziekwereld. Ongebruikelijke opzet slaat aan De tiende internationale kunstexpositie Documenta is gisteren afgesloten. De tentoonstelling in Kassei kende nog nooit zoveel bezoekers: ruim 630.000 bezochten haar sinds de opening 21 juni. Dat zijn er ten minste twintig duizend meer dan bij de vorige in 1992. kassel dpa/anpafgestapt van het gebruikelijke brede overzicht van de heden daagse kunst zoals haar voor gangers deden, onder wie Ste delijk Museumdirecteur Rudi Fuchs. De Frangaise stelde met thema's als migratie, globalisa tie en verstedelijking een kriti sche bezinning op de wereld centraal. Want kunst heeft in haar ogen een maatschappelij- Artistiek-directeur Catherine David sprak van een groot suc ces. Ze had met haar ongebrui kelijke opzet van de omvangrij ke vijfjaarlijkse moderne kunst manifestatie veel kritiek ge oogst. David, oud-conservator van het Centre Pompidou en het Jeu de Pomme in Parijs, was ke taak. David zei gisteren dat de grote belangstelling bewees dat men niet „populistisch hoeft te zijn om populair te worden". Documenta X bestond uit tien onderdelen, waaronder een boek over de relatie tussen kunst en politiek sinds 1945, een vijftal films, experimentele theaterprodukties, veel debat ten en foto's. Nederland was vertegenwoor digd met werk van de fotogra fen Ed van der Elsken en Aglaia Konrad. De architect Rem Kool haas presenteerde in de entree hal van een bijgebouw van het rotterdam annemiek veelenturf Meezingen, in polonaise door de zaal, swingende rolstoelers, veel blijde gezichten en een hoop gelach om de grapjes van Paul de Leeuw. Vierduizend mensen met zo n beetje iedere handicap die denkbaar is, geno ten afgelopen zaterdag samen met hun ouders en begeleiders tijdens het muziekfestival 'Maak de droom waar' in het Rotter damse Ahoy'. Ruim drie uur lang zagen zij de ene na de an dere artiest op het podium ver schijnen. Sugar Lee Hooper zet 'Ik ben niet met jou getrouwd' in en honderden bezoekers, sommi gen met infusen en slangetjes in de neus, gaan in optocht tussen de rijen stoelen door. Fans die tot vlak voor het podium zijn gekomen, bieden haar tekenin gen aan of vragen een handte kening. Sugar Lee zingt 'Het was aan de Costa del Sol' en pis ze tijdens het liedje stilvalt, vult de zaal massaal 'Het was zo fijn bij maneschijn' aan. Het geluid is oorverdovend. Vooral de up-tempo-nummers blijken aan te slaan. Wie kan, tilt de beentjes van de vloer. An deren wiegen op de maat van de muziek. In de verte, op de tribunes, verheft zich jong en oud om met sjaaltjes en zwaai ende handen blijk te geven van hun enthousiasme. Artiesten als André Hazes, Sugar Lee Hooper en lessica. Roos en Linda zijn wel wat gewend als het gaat om blijde fans. maar zelden zullen zij zo'n onmiddellijke respons hebben ontvangen. Presentator Paul de Leeuw blijkt ongekend populair. Zodra hij tussen de optredens door het podium betreedt, wordt zijn naam gescandeerd. Hij laat de zaal diverse malen 'Lang zal-ie leven' zingen, omdat zoge naamd elke artiest de afgelopen week jarig is geweest. Ook weet hij de gehandicapten steeds zo ver te krijgen dat ze Sinterklaas liedjes ten gehore brengen. Het muziekfestival 'Maak de droom waar' - in een dergelijke opzet nog niet eerder vertoond - is er gekomen op initiatief van de Stichting Welzijn Gehandi capten Nederland (SWGN). Di recteur Jan Slagter vond het hoog tijd voor zo'n spektakel omdat mensen met een ver standelijke en lichamelijke han dicap bij activiteiten zo vaak buiten de boot vallen. Omdat de kosten van gespecialiseerd veivoer hoog zijn en er in zalen dikwijls geen faciliteiten zijn voor mensen in een rolstoel, is het voor gehandicapten bijna onmogelijk een optreden bij te wonen. Het had een verassing moe ten blijven, maar'De Leeuw wist het al. De presentator kreeg aan het eind van het festival de 'Fre- kie-trofee' uitgereikt. De prijs is ingesteld door de organisator van 'Maak de droom waar' om iemand te huldigen die zich bij zonder heeft ingezet voor ver standelijk en meervoudig ge handicapten. De trofee ontleent zijn naam aan het gelijknamige gedicht van Willem Wilmink over een verstandelijk gehandi capte jongen die zich tijdens het voetballen met de jongens uit de buurt regelmatig kam pioen van Nederland voelt. leiden De centrale openbare bibliotheek in Leiden besteedt met en kele activiteiten extra aandacht aan de Kinderboekenweek, die woens dag begint. Docente jeugdliteratuur Joke Linders geeft woensdag om 14.00 uur een lezing over oude kinderboeken en het thema van de kinderboekenweek: 'tijdmachine'. De bibliotheek sluit de week op zondag 12 oktober af met een groot kinderboekenweekfeest van 11.00 tot 16.00 uur. Kinderen van 4-12 jaar kunnen kinderboeken schrijvers ontmoeten, deelnemen aan creatieve activiteiten of kijken naar voorstellingen. Voor meer informatie kunt worden gebeld met 071-5149943. In de bibliotheek in de Leidse Merenwijk treedt Kinder theater Harlekijn woensdag op. Kinderen tussen 4 en 10 worden om 14.30 uur verwacht. De bibliotheek in de Stevenshof nodigt kinderen op woensdag 8 oktober vanaf 14.00 uur uit voor een feest met speur tocht en een optreden van Harlekijn. Kaartjes zijn voor 2,50 gulden te koop in buurthuis en bibliotheek. Hans Hagen en Erik Karsemeijer (fo to) treden zondag 12 oktober op tijdens het kinderboekenweekfeest in de Leidse bibliotheek. Ze spelen de voorstelling 'Koning Gilgamesj' FOTO HANS HAGEN Schilderij uit expositie gehaald Dat u al voor 299.- per maand in een Daewoo Lanos rijdt, is eigen lijk een lachertje. En dat u voor 399.- een Daewoo Nubira bezit, is te gek voor woorden. Voor zo'n minimaal bedrag beschikt u immers Na een aanbetaling over het maximum aan veilig- 6.295.- welteverstaan, die u in de vorm van uw inruilauto kunt voldoen. Kom dus snel bij ons langs voor een proef rit. Alleen daar wordt u al vrolijk van. OFFICIAL DAEWOO DEALER 071-5212911 MAREDIJK 175 LEIDEN KRUISING WILLEN DL ZWIJGERLAAN - SCHIPHOLWEG - OEGSTGEESTERWEG I 32 99S.- Dc Due deventer anp NRIJSDAM, 071-5356 Een schilderij waarop seksuele handelingen staan afgebeeld van twee personen jonger dan 16 jaar, is zaterdag uit de tentoonstelling in de Bergkerk in Deventer gehaald. De organisatoren besloten hiertoe in overleg met Justitie en politie na klachten van bezoekers. Het gaat om het doek 'Sweet Violence' van Ronald Ophuis. Als het tentoongesteld wordt in het openbaar, levert dit volgens Justitie een strafbaar feit op. De bezoekers van de tentoonstelling worden gewaarschuwd dat sommige schilderijen als schokkend kunnen worden ervaren. Ook de catalogus van de tentoonstelling is voorlo pig uit de verkoop genomen. station van Kassei zijn visie op de Aziatische stad van de toe komst. Het omvangrijkste kunstwerk op Documenta X betrof Cave of Memory van de Duitse Filmpro ducent Hans-Jurgen Syberberg. Hij had een combinatie ge maakt van 31 videofilms van telkens een uur met zowel een uitvoering van het Requiem van Mozart als een voorstelling van Goethes Faust en een toèspraak van Adolf Hitler. Volgens hem vormt dit een beeld van het „kerkhof" van de moderne cul tuur. moskou louis du moulin The Prodigy blijft driftig op zoek naar grensverleggende geintjes. Het Britse techno- rock-kwartet krijgt het bij die zelfopgelegde missie alleen steeds moeilijker, vooral van wege de vele valkuilen die in het onvermoede megasucces zitten opgesloten. Met de in troductie van Moskou's Rode Plein als riante speelplaats voor (zeer) alternatieve pop grapte het rebelse viertal za terdagavond er als vanouds re volutionair op los. Minstens 100.000 jeugdige Russen waren op het gratis optreden, tevens de afsluiting van een commercieel gekleurd vrijetijdsfestival, afgekomen. Niet zozeer dat hoge aantal, maar eerder de enorme inten siteit waarmee The Prodigy werd beleefd en ondergaan was een regelrechte openba ring. Zeker ook voor de plaat selijke autoriteiten, die zich een hoedje geschrokken zullen zijn van de heftige uitwerking die de Engelse 'bakken herrie' op de volwassenen van mor gen had. Een geluk: met de inzet van een strak ordeleger van 2500 man lukte het nog net om dit dolle 'bevrijdingsfeestje' tot een goed einde te brengen. Die service ging echter wel ge paard met een hele reeks korte vechtpartijtjes tussen 'rege ringstroepen' en 'opstandelin gen', waarbij vele tientallen baldadigen uitermate hard handig werden afgevoerd. De directe confrontatie tus sen de oude, defensieve orde en de losgeslagen kinderen van de glasnost en de pe restrojka ontging ook The Pro digy op het podium niet. Op roepen van tweede frontman Maxim aan het dienstdoend personeel in uniform om min der te meppen en meer jumpen waren evenwel aa dovemansoren besteed. Dat tijdens de finale de ge moederen enigszins bedaar den was mede te danken aa het ongekende spektakel: ter wijl de bandleden een tandj terugschakelden caprioolde op de skischans vlak naast he de finalisten van een eerder al gewerkt snowboardkampioen schap naar beneden. Die won derlijke combinatie bracht d massa even in de ban van ee soort surrealisme dat zich omschrijven als 'Cirque d Soleil goes dancerock' aan d voet van het kolossale Krern lin. Van alle activiteiten in hr kader van Moskou's 850-jari bestaan zal de primeur va The Prodigy, die de opgebaai de Lenin moet hebben doe* trillen in zijn aangrenzend mausoleum, ongetwijfeld ht langst nagalmen. Luciano P; varotti en Jean-Michel Jarrdu] die de afgelopen maand oo hun steentje kwamen bijdr; gen, werden best en ook oU grote schaal gepruimd, ma; v spoorden toch aanmerkelij di minder met het actuele ritmjst van de 'big boomtown van hi Wilde Oosten'. The Prodigy wordt daar daim wel amper verstaan door h<)< jonge volk, maar gevoelsmat 51 dondersgoed en heel bree begrepen. De soepele 'verov ring' van het Rode Plein doitu deze (voormalige) undepi ground-vertegenwoordigers kan daarom ook worden gd)i zien als een spannende laats! i< etappe van een woeste cultiin rele inhaalrace, waarbij waarde van het eigen erfgoe a la de roebel is gedevalueerd muziek recensie monica schiks Concert: Chr Waddinxveens Mannen koor De Gouwestem o.l.v Martin Mans en het Holland Boys Choir o.l.v Pieter Jan Leusink. Gezinus Veldman vleugel Mar tin Zonnenberg orgel Gehoord 27/9, Hooglandse Kerk, Leiden Het was allemaal toch wat bleekjes uitgevallen, dat feeste lijke concert. Een jaar geleden hadden de koorleden uit Wad- dinxveen zich de monumentale Hooglandse kerk in Leiden als plaats van uitvoering voorge steld. Maar die kerk is groot en hoewel het koor 120 stemmen telde, was de publieksruimte bij lange na niet gevuld. De grote ruimte gaf ook veel nagalm. De christelijke liederen die met aanzwellende stemmen en roy aal ondersteunende orgelbege leiding werden gezongen, had den (net als op de tv) best een ondertiteling kunnen gebrui ken. Die indruk van kerkzang was zó sterk, ook bij het jongens koor, dat men er in het begin niet over dacht (uit een soort kerkelijke schroom) om te ap plaudisseren. Dat kwam pas na de jongenssopraan solo in het 'Aljeluia' van Mozart. Jammer dat de tere jongensstem zich maar nèt staande wist te hou den naast de zwaar aangezette vleugelklanken. Het geluid van de vleu klonk, na het orgelspel, tocl wat kaal in die grote kerk. dan was er nog het verschil aanslag. Waar Gezinus Veldm in zijn improvisatie op Ru: sche volksliedjes een aan naam en verfijnd geluid wist te roepen, denderde Pieter Leusink als jongenskoor-d gent over de toetsen en gebri te het instrument als een so geluidsbaken om de orde handhaven. Het 'Holland Boys Choir' Elburg bestond uit onschul ogende en zeer ernstig kijkei 1 jongetjes op de voorste rij, da achter de al wat wijzere jei en tenslotte enkele volwaar y mannen die de baskant volu j moesten geven. Dit koor sinds zijn oprichting in 198- e vele cd's heeft opgenom moest voor hoogtepunten het concert zorgen. Mo stemmen, goed getrain< er ontbrak iets. Het vaak ha tige tempo, waardoor het res11' taat een beetje rommelig klo De willekeurige aaneenscha ling van* liederen? Uiteinde was dit feestelijke concert vo al vqor de eigen vriendenki bestemd, die nu met eigen oj kon zien hoe zeer de kooriet opgingen in hun zang. Voor Leidse concertganger bleef wat bleekjes. theater recensie max smith Voorstelling: Nietzsche van Alexander Widner door De Trust. Regie Hans Grat- zer Vertolkers Manon Alving, Anneke Blok, Jappe Claes, Khaldoun Elmecky, Myranda Jongeling en Sylvia Poorta Ge zelschap De Trust Gezien 26/9 (premiè re), Trusttheater, Amsterdam. Nog te zien aldaar t/m 8 nov 'Ofwel kruipen ze in je reet. of ze trappen voor je reet.' En: 'Moeders zijn de meest blinde en meest verstokte wezens. Elk van die mensheidsvoortplan- tingsmachines denkt een genie te voldragen in haar dikke buik - en dan is het toch alleen maar weer een volslagen sukkel.' Twee van de vele gepeperde uitspraken van Nietzsche in het naar hem genoemde stuk met als sub-titel 'De Duitse ellende' van de Weense schrijver Alexan der Widner. Omlijst met een ex positie, lezingen en voordrach ten heeft De Trust het stuk op het repertoire genomen, in een regie van Hans Gratzer. Slonzig gekleed, met onge kamde haren en een onverzorg de baard beeldt Jappe Claes de zieke en recalcitrante Nietzsche uit in de laatste tien jaar voor zijn dood in 1900. De filosoof, betiteld als 'De stem van Duits land', is krankzinnig gestorven. In deze voorstelling is hij echter nog bij zijn volle verstand. Al is hij weliswaar een innerlijk ver scheurd man met wisselende stemmingen. Daarbij lijdt hij aan allerlei kwalen en aan hallu cinaties, waarin bijvoorbeeld de door hem zo verfoeide Cosima Wagner hysterisch aan hem verschijnt. In een van zijn drift buien maakt hij zich zo kwaad om de Parsifal van Wagner dat hij diens borstbeeld in gruzele menten smijt. Nietzsche weet zich de ge vangene van zijn eigen groot heidswaan en filosofie. Zijn denkbeelden worden door zijn fascistische zus Elisabeth al te gretig bewerkt tot humus van Nazi-Duitsland. Het stuk ein digt met een beangstigend hul debetoon aan haar door een vrouw en een meisje in uniform namens Hitier. Lichamelijk tot niet veel meer in staat en daarom dikwijls lig gend op een sofa, weggestopt onder een deken is Nietzsche overgeleverd aan de vreselijk gedisciplineerde en daardoor verstikkende toewijding van zijn moeder en zus. Tegen de im mer zwijgende en overge dienstige musicus en zijn be wonderaar Peter Gast spreekt Nietzsche opstandig en kregelig zijn verlangen uit naar een min der zwaarmoedig leven in een zonnig Italië, dat voor hem door zijn slechte gezondheid onbe reikbaar is geworden. Aan de vrijzinnige Lou Salo- mé, zijn grote platonische lief de, (door zijn zus 'Russische hoer' genoemd) openbaart hij zijn zinnelijkheid. Dat doet hij ook letterlijk door voor haar in zijn blote piemel te gaan staan. Nietzsche becommentarieert tevens zijn eerder geformuleer de aanvallen op onder meer het christendom, de democratie, zijn God is dood theorie en zijn ideeën omtrentde Über mensch. Maar Nietzsche is er de man niet naar om zich door zijn ei gen twijfels en door teleurstel lingen te laten leiden. Even later geeft hij zich weer volledig over aan het schrijven van wijsgerige verhandelingen. Zijn werk mer heeft de vorm van een kuil vol paperassen: Nietzsiie niet als een profeet op een but maar als iemand die zich inp perkt waant. Ook een zwarte c wand met daarop een zich I e halende reeks van body-pa a achtige afbeeldingen van man duiden deze geestelijke r stabiliteit aan. Jappe Claes karakterisi 0 Nietzsche met een goed aic wogen intensiteit, die zo 1 diens obsederende genialic en meeslepende redeneerku li als zijn in wezen tragische \e twijfeling integer laat uitkom Anneke Blok speelt Lou Salo e met zo'n ontwapenende clc me. dat het helemaal niet 1 vreemd is dat Nietzsche er broek voor laat zakken. Ni r sche is zo'n stuk, waarin zwi a wichtigheid dusdanig w< e verlicht, dat het op aangena v manier interessant wordt on kennis van te nemen, zon 11 dat het in oppervlakkigheid valt. Bovendien doet het air deugd, wanneer zelfs een i< bermensch ook zo zijn twijli en tekortkomingen heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 12