Soms heeft Primus een donkere kant Gespannen draden tussen oude en nieuwe tijden Weg met de wonderbra en leve het okselhaar! Cultuur&Kunst Een radicale Mahler Orgel heeft Noriko Tomioka aardig te pakken JINSDAG 19 AUGUSTUS 1997 chef jan rijsdam. 071 -5356444 De Zomer Van De Fotografie breda In de jaren 1992, '93 en '94 kon Breda bogen op een festival van nationale, misschien wel internationale betekenis. Dat festival heette Breda Fotografica en nam gedurende twee zomermaan den meerdere plekken in de stad in beslag, zoals de zalen van museum De Beyerd en de Grote Kerk. Helaas, op de grote namen (Beato, Baldessari, Mapplethorpe, Arbus) kwamen te weinig bezoekers af. Het evenement ging fail liet. „Iedereen lacht me nog uit als ik het zeg", verzucht Beverd- conservator Sonja Herst, „maar ik blijf erbij dat 't voor een groot deel lag aan de extreme weersomstandigheden: in 1992 regende het pijpenstelen, in 1993 vielen de mussen zowat van het dak." Tel daarbij op een moordende concurrentie van fotofestivals in Rotterdam, Enschede, Eindhoven, Groningen en Naarden, en het leed was geschied. Breda Fotografica is in danig afgeslankte vorm verder gegaan als De Zomer Van De Fotografie, een beslissing waar Herst nog steeds moeite mee heeft. „We hadden gewoon een langere loop tijd moeten krijgen." De Zomer bestaat nu uit drie afzonderlijke tentoonstellingen, die alle tot 22 september in De Beyerd te zien zijn: naaktfoto's van vrouwen uit het bezit van de Duitse verzamelaar Michael Horbach, fotowerken van de Nederlander Ossip en foto's die Otero maakte van Picasso. Ns mNDENHittegolf of niet: zestig danseressen die volgende "hc maand moeten optreden in 'Het Zwanenmeer' hebben gisteren van het English National Ballet een zonnebaadverbod gekregen, omdat ze anders te bruin zijn om in het corps de ballet als zwa- nen te kunnen dansen. „Sommigen zijn op vakantie geweest en le( 'lijken nu meer op kreeften dan op zwanen", zei balletwoord- 'voerder Jim Fletcher. „Ik maak me zorgen dat de belichting van ee"< dit Zwanenmeer de verbrande dansers parten zal spelen en ze er pimpelpaars zal laten uitzien", zei de artistiek directeur van het 1 balletgezelschap, Derek Deane. „De vorige keer dat we een hit tegolf hadden zaten we met rode Wilis in 'Giselle'. We kunnen het publiek dit seizoen eenvoudig geen geroosterde zwaan voor zetten", aldus Deane. g. Overzicht Haagse School in Kunsthal Witte zwanen, zwarte zwanen... botterdam De Rotterdamse Kunsthal viert zijn vijfjarige be staan dit najaar met een tentoonstelling van 300 werken uit de Haagse School. Er zullen tientallen werken worden getoond die zelden of nooit eerder voor het publiek te zien waren. Daaronder zijn 'De Aardappelrooiers' van Anton Mauve, 'De zieke buur man' van lozef Israels en aquarellen van J.H. Weissenbruch, Jo hannes Bosboom en Bernard Blommers. Natuurlijk zijn er be roemde stukken als 'Breistertje op het balcon' van Jacob Maris en 'De Regenboog' van Willem Roelofs, uit het bezit van het Haags Gemeentemuseum dat op het ogenblik verbouwd wordt. Ook werken van Mesdag, Gabriël, Bilders en Roelofs zullen niet 'ontbreken. De Haagse School, een groots overzicht, is te zien van 11 oktober tot en met 18 januari. Ontwerpprijsvraag Hotel Noordzee hoordwuk Hotel Noordzee aan de Koningin Wilhelmina Boule vard in Noordwijk heeft in samenwerking met de gemeente een ontwerpwedstrijd voor een kunstwerk uitgeschreven. Kunste naars uit Noordwijk en de bollenstreek kunnen tot 1 september hun ontwerp indienen. Het kunstwerk moet elementen uit de natuur als wind, zee, strand en duinen uitbeelden en moet pas sen bij de sfeer die het hotel uitstraalt. De meest in het oog springende inzending wordt in oktober tijdens de officiële her opening van Hotel Noordzee bekendgemaakt. Lustrumeditie Lowlands uitverkocht delft/biddinghuizen De eerste lustrum-editie van 'A Campingf- to Lowlands Paradise', van vrijdag 22 t/m zondag 24 augus tus, is uitverkocht. Vijfjaar geleden begon dit driedaagse kam- peerfestival op het terrein van Walibi Flevo nabij Biddinghuizen met twee tenten, 35 acts en tienduizend bezoekers. Inmiddels is Lowlands uitgegroeid naar zes tenten, een openluchtpodium, meer dan honderd acts en 36 duizend bezoekers. Lowlands heeft accenten liggen op (avantgarde) rock- en dance-gebieden, maar biedt ook het nodige aan theater, literatuur, entertain ment, film en variété. Rond het festivalterrein zijn door de Delft- se organisator Mojo Concerts vijf campings ingericht, inclusief bankvoorzieningen en supermarkten. Op het festivalterrein zelf bevinden ach enorme tijdelijke restaurants. recensie aad van der ven Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l v. Riccardo Chailly. Werken van Ma hler en Richard Strauss. Gehoord. 14 en 16 augustus, Concertgebouw, Amster- Voor het Koninklijk Concertge bouworkest is het seizoen hoog- romantisch begonnen. Exu berante partituren van Mahler en Richard Strauss werden in de afgelopen dagen met veel gre tigheid uitgevoerd, alsof Chailly en zijn musici dolblij waren dat de vakantie er op zat. Uit vrees voor overdosering heeft het Concertgebouworkest sinds het Mahler Feest in mei 1995 geen symfonie van deze componist meer gespeeld. Nu dan. na twee jaar onthou ding, de Vijfde in een zeer ge denkwaardige uitvoering. Het orkest speelde glansrijk eh zo perfect als dat maar mogelijk is wanneer circa honderd mensen tegelijk 'stürmisch bewegt' en 'mit grösster Vehemenz' (dat staat boven het tweede deel) strijken, blazen en slaan. De interpretatie maakte eens te meer duidelijk, dat Chailly in staat is binnen de Amsterdamse Mahler-traditie een nieuwe richting in te slaan en die een continuïteit te geven. De com binatie van felheid en exactheid die hij tot stand bracht was zeer indrukwekkend. Al zullen er al tijd liefhebbers van deze muziek blijven, die vinden dat tegelijk met de verbeterde klimaatrege ling in het Concertgebouw ook de noten wat koeler zijn gewor den, sinds Chailly zijn licht daarover laat schijnen. De Itali aanse chefdirigent lijkt vooral het radicale van Mahler te wil len onderstrepen, hetgeen in een werk als de Vijfde symfonie tot een zekere afstandelijkheid en schrilheid leidt. Het kan an ders en gevoeliger. Maar nie mand kan beweren, dat wat Chailly wil niet in overeenstem ming is met de partituur. Donderdagavond werd Ma hler gecombineerd met 'Tod und Verklarung' van Richard Strauss. Het laatstgenoemde werk maakte bovendien zater dagavond deel uit van een ge heel aan de Duitse componist gewijd programma. Dat be\atte, nogi bijzonder, ook het voor spel tot Richard Strauss' eerste opera 'Guntram'. Het begin daarvan is 'Lohengrin-achtig', waarna geleidelijk het plechtige sentiment de overhand krijgt dat we ook van 'Tod und Ver klarung' kennen. Hoogtepunt van dit concert, zowel qua mu ziek als qua uitvoering, was 'Don Quichote'. Soms wordt een Rostropovitsj of een Yo-Yo Ma ingehuurd om de grote cel lopartij te spelen, maar Richard Strauss heeft het werk bedoeld voor de solocellist van het or kest. En op die manier werd het hier gerealiseerd. Het glissando omlaag aan het slot, waarmee de ridder, gelou terd en wel, zijn laatste adem uitblaast, leverde dankzij Hoog- eveen een onvergetelijk effect op. Wat is, vergeleken met deze verstilde, poëtische bladzijde, de 'verheffing van de ziel' in 'Tod und Verklarung' dan toch zeverig en bombastisch. recensie li dy van der spek Zaterdagmiddagconcert door de organiste Noriko Tomioka. Gehoord 16/8, Hoog landse Kerk, Leiden. to, gebonden en blijft de dartel heid achterwege. Dat ligt ook aan de aard van het beestje (het orgel). Ook in Bachs Sonate nr 6 in G hoor je in de verte de piano, dat pakt zo hier en daar leuk uit. Toch had het Vivace wat explo siever mogen klinken en werd de overgang naar het Lento iets te snel genomen; zo'n lento moet je voorbereiden. Twee re gistraties vallen hier op, een warme donzige en een lekker scherp nasale. Tomioko speelt het Lento weloverwogen en maatvast. Het Allegro is een geestdriftige ontlading, ge wichtsloos en blij gespeeld. Matthias Weckmann (1616-1674) heeft net als zijn leermeester Heinrich Scheide- mann weinig op met drukke fi guren, echo's, ingewikkelde loopjes zoals in Sweelincks composities. Eigenlijk is zijn werk behoorlijk saai. Het Prae- ludium en twee versies op Ach wir arme Sünder' laten dan ook weinig interessants horen. Ge lukkig maakte Weckmann nog een derde versie, en daar maak te Tomioka op de valreep nog iets boeiends van. Noriko Tomioka studeerde pia no aan de Tokyo National Uni versity of Fine Arts and Music. In 1993 kwam zij naar Neder land om zich aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam te bekwamen in het orgelspel. Ze is nog niet afgestudeerd, maar is inmiddels al wel orga nist in de Mennokapel in Haar lem. Het orgel heeft haar aardig te pakken. Het waarom van de ze ommezwaai is me onbekend, maar ze verloochent haar af komst niet als ze haar korte re cital besluit met Mozarts 12 Va riaties op het oude liedje 'Altijd is Kortjakje ziek'. Mozart schreef dit vast en zeker voor de fortepiano en je hoort het Brau- tigam al spelen op zijn eigen in strument: snel, verend, puntig. Snel en verend speelt Tomio ka ook, en soms als ze de varia tie speelt met de fluitjes, heel hoog piccolo-achtig, dan is puntigheid ook van de partij. Maar meestal is haar spel lega- 'Brown album is het beste dat we ooit gemaakt hebben Les Claypool mag niet klagen. De superbassist en zanger van de band Primus heeft een goed leven. Hij heeft naar eigen zeggen een geweldige zoon, een prachtige vrouw, een paar honden, een boot en een fantastische band. Claypool is bovendien zeer in zijn nopjes met 'Brown al bum'. Hij blijkt geen uitzondering op al die muzikanten die hun laatste product als het beste van hun oeuvre kwalificeren. „De Beatles hadden hun 'White album', Metallica zijn 'Black al bum', Primus heeft nu zijn 'Brown album'. Ik vind bruin een koninklijke kleur. 'Brown album' is een passende titel voor een plaat die een mijlpaal is voor Primus. Om diverse re denen is 'Brown album' het beste dat we ooit gemaakt heb ben. „We hadden veel plezier bij het opnemen. De songs zijn goed. En het is waarschijnlijk de meest agressieve plaat die we gemaakt hebben sinds Suck on this', ons debuut uit '89. Er zit nieuwe energie in de band door de komst van Brain, de beste drummer van de hele wereld. Deze plaat maakt je jong. Zo veel energie heeft Primus nooit gehad, zelfs niet toen we nog jong waren", lacht de inmiddels 33-jarige Claypool. Het materiaal van het 'Brown album' is kleurrijker dan de titel doet vermoeden. Het trio uit San Francisco nam de songs op met analoge apparatuur. „Brain is een doorgewinterde studio muzikant en een fervent voor stander van het gebruik van analoge opname-apparatuur. Daarom namen we wat num mers op met een oude, analoge machine, een acht-sporenappa- raat, waarmee we destijds onze eerste plaat hebben gemaakt. Dezelfde songs hebben we daarna opgenomen met digitale apparatuur. Iedereen vond de analoog opgenomen nummers het beste klinken." Claypool schafte zich meteen meer analoge apparatuur aan. „Het is natuurlijk een beetje re tro zo op te nemen, maar de muziek klinkt veel warmer. Als je digitaal opneemt, is het resul taat helder en duidelijk. Met analoog spul kun je minder pre cies werken, maar deze plaat moest meer laag hebben. Want Primus had steeds meer de nei ging om platen te maken die te veel midden in het geluid ble ven hangen. We wilden nu zo ongelijkmatig klinken als oude Creedence Clearwater-platen. Of zoals 'Physical graffiti' van Led Zeppelin, een van mijn fa voriete platen aller tijden." Evenals op vorige platen komt Claypool ditmaal met een aantal typetjes. In 'The return of Sathington Willoughby' bijvoor beeld voert Claypool middels een humoristische speech een Amerikaanse, conservatieve po liticus op. De begeleidende mu ziek klinkt groots en geor- chestreerd, volgens Claypool. „Een rechtlijnige speech paste daar in mijn ogen het best bij. Het is als een film, een kort ver haal. Er zit geen moraal achter. Ik wilde alleen maar een karak ter creëren. Daar hou ik van en ben ik goed in. Of ik dan niet beter een boek kan schrijven? Nee, voorlopig ben ik muzikant. Misschien komt dat boek er nog wel eens." Primus is nog immer een band met humor. Claypool: „Humor is een onderdeel van mijn dagelijkse bestaan. Ik had vroeger veel slimme vriendjes en groeide op in een humoristi sche omgeving. Ik kom uit een middenklas gezin. We hadden niet veel geld, maar wel veel plezier in eikaars gezelschap. Het is belangrijk om het leven niet al te serieus te nemen. Al je dat wel doet, krijg je alleen maar enge ziektes." Claypool houdt van sarcasme, satire, Monthy Python en zwar te humor. „Er zijn veel te veel bands die zichzelf te serieus ne men. Dat doen wij niet. Wat af wisseling op dat gebied kan geen kwaad. Soms zit er ook een donkere kant aan Primus, maar we zijn geen Nine Inch Nails. Die donkere kant komt van mijn ervaringen, observa ties. In ieders leven valt wel wat regen. Ik heb echter het geluk gehad dat ik tot dusver nog niet te maken heb gehad met grote rampen." |p warme dagen als deze geeft de ware feministe och makkelijk bloot. Gekleed in mouwloos zo merjurkje of hempje hoeft zij maar eventjes haar te lichten, en daar valt de oksel in ongescho- en toestand te bewonderen. Een van de vrij zeld- mannelijke bewonderaars van dit ongerep- e natuurgebiedje is Michael Horbach. Hij legde fr zelfs een fotoverzameling van aan, die hij 'Dié ndere Seite Der Schonheit' noemde. Dat het een opmerkelijke verzameling is, nu ten- ingesteld in De Beyerd, valt niet te betwisten. Want die éne kant van de schoonheid kennen we llemaal wel. Dat is de gladgeschoren reukloze choonheid, behept met de zogenaamde ideale maten, gewichten en lengte - denk maar aan mannequin Claudia Schiffer. Dat haar naam in dit verband komt bovendrij ft moet koren op de molen zijn van Klaus Hon- van deze auteur is een essay over het harige mema opgenomen in de catalogus die hoort bij Horbachs collectie. Honnef acht de kosmetische industrie en de collaborerende media zwaar schuldig aan het feit dat vrouwen zich zo door hun dictaten laten leiden. Als Claudia haar goud blonde glanzende golvende (hoofd)haar met pro duct x wast, dan móet dat wel goed spul zijn; dat zegt ze trouwens ook zelf op de televisie. Een voorbeeld van verregaande indoctrinatie is het Barbiepop-syndroom van een Amerikaanse vrouw, dat haar ertoe bracht om (ongeveer) 37 operaties te laten uitvoeren voordat ze inderdaad - op haar veertigste weliswaar - als twee druppels water op Barbie zou lijken. Uitzonderlijk? Straks niet meer. Steeds vaker laten vrouwen esthetisch- chirurgische ingrepen verrichten, tegen steeds la gere prijzen. Honnef evenwel laat zich alleen uit over het thema van de ontharing. In Engeland en de Vere nigde Staten doen negen op de tien vrouwen het. In Duitsland lopen droom en daad ver uiteen: 94 procent wil eigenlijk wel, maar uiteindelijk gaat slechts 25 procent met apparaten en/of crème aan de slag. Nederland noemt hij niet. Laten we het er gemakshalve op houden dat ons land tus sen Duitsland en Engeland in zit. Honnef draagt onder meer de geschiedenis van de fotografie aan als schuld aan de ontharings- cultus. Posteerden de modellen van Edward Wes ton zich nog mpt 'prachtig' okselhaar voor zijn camera en legde ook Man Ray nog het lichaams- haar van de 'mooie en intelligente' Kiki van Montparnasse vast, bij de jongere Helmut New ton konden alleen vrouwen zich dat permitteren aan wie hij een bijzondere uitstraling toekende. Honnef ziet dus een verschuiving. Als hij wat verder had gekeken, zou hij ontdekt hebben dat ook in de Renaissance-schilderkunst schoonheid al ontdaan was van elk schaamhaar- tje. Zo ligt in het Bacchanaal van Titiaan (circa 1518) een volledig onbehaarde naakte vrouw op de voorgrond. Kijk eens naar het enorme pla fondfresco van Michelangelo in de Sixtijnse ka pel: geen onvertogen plukje te ontdekken. En ook het lichaam van de Venus van Botticelli is vol strekt glad. Zo zagen kunstenaars (ook mensen) de vrouw het liefst, en zo is het eigenlijk altijd ge bleven. De kosmetische industrie springt daar al leen handig op in. En de tentoonstelling in de Beyerd? Voor oksel- haar-fetisjisten valt er heel wat te genieten. Voor het overige wijkt deze collectie weinig af van an dere verzamelingen naaktfotografie. We zien voornamelijk vrouwen in veelal bevallige poses, voor het merendeel slank en vrijwel steeds goed geproportioneerd. Soms tegen het pornografi sche (Olaf Martens) aan, soms narcistisch likkend aan hun okselhaar (Holger Winkler, Jan Saudek), soms - maar dan gaat het meer om hun blik - puur erotisch (Max Schulz). Okselhaar als neo-erotiek? Volgens Kai Hoff mann, schrijver van het tweede stuk in de catalo gus, zou dat wel eens de nieuwe trend kunnen worden - een ecotrend uit onverwachte hoek. Weg met de wonderbra, leve het okselhaar, de dood aan de deodorant! We zullen zien. En rui ken. Primus: „De Beatles hadden hun 'White album', Metallica zijn 'Black album', Primus heeft nu zijn 'Brown al bum'. foto cpd ien mens kan veel vergeten, naar niet de merkwaardige laam Ossip. Zou je denken, och overkwam het mij. Pas oen ik vorige week als voorbe- eiding op een tentoonstelling n de Beyerd een fotoboekwerk an hem doorbladerde en daar- dtussen tientallen andere wer en de 'rokende vrouw met wit laar, vier benen en het gezicht an Sophia Loren' aantrof, deed iet geheugen zijn werk - zij het nde allerlaagste versnelling. De 'rokende vrouw met, wit aar, vier benen en het gezicht an Sophia Loren' had ik eerder ezien, dat wist ik zeker. Maar naar? O ja, het was boven de ank in mijn woonkamer. Een ialf jaar had ik er naar gekeken, - en half jaar had ik er 'onder' f jezeten. Toen moest het forse nerk weer terug naar de Kunst- litleen in Breda, die zusterlijk is jezeteld naast De Beyerd. Het lollage-achtige kunstwerk be- iel toen kennelijk wel. Het was (impel, geinig, mooi en raadsel- ichtig tegelijkertijd. Simpel, mooi en raadselach- ig zijn nog steeds valide eigen- ichappen, zo blijkt uit de ten- oonstelling met recente foto- ifrken van Ossip (1952). De ;ein is echter een grimas ge- Korden. of helemaal verdwenen ongeschikt verklaard. Daar door in de plaats is iets triests ekomen. Een zwijgzame triest- ieid die voortkomt uit mededo en met mensen die het buiten iun schuld om beroerd hebben. tiirijnende emblemen van 'la ondition humaine' noemt Phi lip Peters ze in zijn bespreking fin Ossips werk, tevens de in ging tot een publicatie die tong jaar verscheen bij een ten- oonstelling in het Haags Muse* urn. Hen treffend voorbeeld daar in is het fotowerk Meisje 1993). Ossip heeft een bestaan de foto van een anoniem meisje lil een concentratiekamp opge- deze manier. Een bestaande fo to vergroot hij, dat is de eerste manipulatie. Vervolgens voegt hij er iets aan toe; dat kan ook een plastic speelgoedhondje zijn, geplakt op het geslachts deel van een man (Man Met Hond, 1996). Toch geinig? Al leen de eerste paar seconden. Andere -toevoegingen van driedimensionale aard zijn de •gespannnen touwtjes. Bij een staand naakt, van achteren ge fotografeerd, beginnen ze mas saal in de kruin en eindigen ze allemaal bij haar hakken, een paar centimeter van het werk zelf verwijderd. Het touwwerk komt dus letterlijk naar voren. Of de draden hangen los naar beneden, te beginnen bij de ogen, de neusgaten, de tepels en de navel van een jong en droevig kijkend meisje met ont bloot bovenlichaam. Minder op het gevoel wer kend, maar ook beslist doeltref fend is de truc met de gespan nen touwtjes bij het bekende schilderij Zelfportret van Parmi- gianino (1524), een rond paneel waarop de Italiaanse schilder heeft afgebeeld wat hij zag in een bolle spiegel: zichzelf. Zo spant Ossip telkens draden tus sen oude en nieuwe tijden. En daarmee steekt het belang van zijn expositie naar mijn idee met kop en schouders uit boven de andere twee tentoon stellingen, waarmee Breda (in eengeschrompeld tot De Beye rd) dit jaar de Zomer Van De Fotografie viert. Ogen zeggen meer dan okselhaar. Ossip doet meer met anonieme portretten dan Otero met de fotogenieke kop van de grootste kunstenaar van deze eeuw. Met Ossip is de ze Zomer Van De Fotografie ge red. Door Ossip wordt de heimwee naar Breda Fotografi ca weer aangewakkerd. Heimwee die ik niet eens kan hebben, omdat ik deze manifes tatie in 1992, 1993 en 1994 ge mist heb. Kun je nagaan. Foto van Ossip. De gein is echter een grimas geworden, of helemaal verdwenen. blazen tot een formaat van 177 bij 122 centimeter. Hij heeft haar ook nog eens onder een stolp van zwak licht gezet: een kunstmatige poging om de loe rende dood op afstand te hou den en haar boven de werkelijk heid uit te tillen. Ook het werk Robijn (1992) zql (onder voor behoud) niet gauw uit de ma zen van het geheugen glippen. Over het portret van een mon- goloide jongen heeft Ossip de kenmerkende lijnen van een ro bijn getekend en gestippeld. Daarmee pleegt hij meer dan een daad van sympathie, daar mee zet hij de toeschouwer ook aan het denken over psychische afwijkingen. Bizar en in de tweede plaats aangrijpend is het werk Es Kon- te (1995). Een echte jurk aan een echte kleerhanger is met stukken tape geplekt op het overgrote deel van een ook foto cpd weer fors opgeblazen foto van een dikke mismaakte vrouw. We zien alleen nog haar vreemde zitpose en de contou ren van een lichaam waar wei nig van klopt. Om de contouren heen heeft de in Den Haag wo nende kunstenaar de volgende woorden geschreven: 'es - geht - nicht - mehr - zu - fuhlen - was konte - ich - noch - leben - au- ser - tranen - das'. Ossip werkt vrijwel altijd op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 7