Jean Michel Jarre terug naar af armen fatale hartenbreekster NewMetropolis: baanbrekende architectuur van Renzo Piano HO F S L T Cultuur Kunst Muurschildering bij Woutertje Pieterse Open Dag Natuurhistorisch Museum leiden Het Nationaal Natuurhistorisch Museum aan de Ples- manlaan/Darwinweg in Leiden opent op 14 juni één dag de deuren voor het publiek. Binnenkort begint het museum met de inrichting van het nu nog lege gebouw. Dat zal ongeveer een jaar gaan duren. Voor de inrichting begint mag het publiek een paar uurtjes rondkijken in de nieuwbouw. Het museum wordt opengesteld van 14.00 tot 16.00 uur. Oost-Europakoor Mila viert Lustrum leiden Het Oost-Europakoor bestaat vijf jaar en viert dat met een programma vol muziek. Morgen zingt het koor in het Wachtgebouw Morspoort in Leiden warmbloedig Russisch, ste- vig Bulgaars, lieflijk Pools en vrolijk Macedonisch. Daarbij zal het worden begeleid door de klanken van muziekgroep Mista. Verder bestaat, voor iedereen die geïnteresseerd is, de mogelijk heid om deel te nemen aan een workshop Macedonische liedjes. McCartney breekt goudenplatenrecord londen Oud-Beatle Paul McCartney heeft zijn eigen gouden- i platenrecord gebroken. Voor zijn laatste album 'Flaming Pie' kreeg de 54-jarige zanger de 81e gouden plaat in zijn carrière. Hij hield het record al met tachtig stuks. Brahms Festival trekt 25.000 bezoekers den haag Het Brahms Festival in Den Haag heeft tussen 3 april en eind mei 25.500 bezoekers getrokken. Er werden 31 concer ten gegeven, waarvan het Residentie Orkest er 13 voor zijn reke ning nam. In de openingsweek werden enkele masterclasses verzorgd door onder anderen Herman Krebbers en Elly Ameling. De bezoekers brachten zes ton in het laatje, bijna twee ton min der dan was begroot. Dit weekeinde is de officiële afsluiting van het festival. All-Starr Willie Woods overleden kalamazoo Willie Woods, de gitarist van de Amerikaanse rhy thm bluesgroep Junior Walker and the All-Stars is op 60-jarige leeftijd overleden aan longkanker. Junior Walker and the All- Stars was in de tweede helft van de jaren zestig één van de troe ven van het Motown-label. Het bekendste nummer van de groep is 'Shotgun'. Vincent van Gogh op veiling amsterdam Veilinghuis Christie's brengt 4 juni in Amsterdam een potloodtekening van Vincent van Gogh onder de hamer. Het gaat om het portret van een vrouw, vermoedelijk getekend in 1882. Een Nederlandse particulier heeft de tekening ingebracht. Christie's schat de opbrengst op maximaal 70.000 gulden. Neil Young stelt Europese toernee uit 'elft» Neil Young stelt zijn Europese toernee uit die op 9 juni zou beginnen. De 51-jarige zanger is gewond aan zijn vinger en kan daardoor niet spelen. Ook zijn optreden in de Oranjehal in Utrecht op 17 juni gaat niet door, aldus organisator Mojo Con- certs. Young hakte per ongeluk het puntje van zijn linkerwijsvin ger af toen hij thuis in Californië een broodje doorsneed. ■kits Eks onconventionele aanpak van klassieke balletverhalen n rijsdam, 071 -5356444 'Monsieur Synthesizer' pakt het dit keer vol overtuiging bescheiden aan Komt-ie eindelijk, pakt-ie voor zijn doen slechts kleinschalig uit. heeft ech ter wel zo zijn redenen voor de gehanteerde be scheidenheid tijdens zijn eerste internationale con certtournee die hem gister avond naar Ahoy' bracht. amsterdam louis du moulin „Allereerst is deze ervaring voor mij ook nieuw. Want tot dusver heb ik altijd vrijwel uitsluitend 'one offs' gedaan: reusachtige spektakelshows in de open lucht, die stuk voor stuk eenma lig van opzet waren en gericht waren op een maximaal publiek bereik. Met 'Europe In Concert' heb ik vier jaar geleden dan wel meerdere steden aangedaan, maar in feite was van een echte tournee geen sprake. Ik moet dus nog steeds ontdekken hoe het is om voor een langere pe riode 'on the road' te zijn en dan is het handiger om niet al te veel zorgen te hebben over alle technische en logistieke bij komstigheden," verduidelijkt de Franse synthesizervedette. „Maar belangrijker is natuur lijk dat ik me een keer van een andere kant wil laten zien. Niet meer als de muzikale stuntman die wolkenkrabbers en andere bouwkundige hoogstandjes in zijn show integreert, maar als een muzikant die alleen maar zijn eigen verhaal vertelt." Jean Michel Jarre, inmiddels 48 maar nog steeds jongensach tig fris en fraai ogend, leek als uitvoerend artiest altijd vooral uit op opzienbarende 'records'. Waren het geen tot de verbeel ding sprekende escapades ('De eerste westerse popheid die in China concerteerde'), dan wa ren het wel de onalledaagse me- ga-locaties (Place de la Concor de in Parijs, London Docklands in 1988, Parijs-La Defense, Jean Michel Jarre tijdens een concert in Zurich. 1990) die hem in de geschiede nisboeken moesten doen belan den. De meest geavanceerde technologie was bij die exclusie ve krachttoeren maar al te vaak een voornaam hulpmiddel. De laserstraal was bij wijze van spreken nog niet eens voor openbaar gebruik vrijgegeven, of 'Monsieur Synthesizer' pronkte er al mee als hij nooit anders had gedaan. Zo vooroplopen hoeft intus sen van hem niet meer. Zeker voor wat betreft zijn studiobe- staan. Want de man die altijd zo graag met de jongste elektroni sche snufjes stoeide, keerde voor zijn nieuwe album 'Oxygen 7-13' terug naar de eerste gene ratie synthesizers: de analoge apparatuur uit het begin van de jaren zestig. Die ferme sprong terug in de tijd heeft hem weer de spelvreugde bezorgd die hij in het digitale tijdperk gaande weg meer was gaan missen. „Voor mij komt deze heront dekking neer op een regelrechte bevrijding. Bij digitale synthesi zers ga je uit van samples, be staande brokken geluid waar je een soort mozaïek van maakt. Ga je analoog te werk, dan ga je uit van de prilste beginselen en bouw je zelf alles op, zonder dat je kan terugvallen op een ge heugen. Alles wat je hoort, is niet alleen warmer maar ook nog eens eenmalig en daarom uniek. Waardoor je je veel meer muzikant, veel meer handwer ker waant. Het voelt alsof je met een kostbaar klassiek instru ment mag spelen. Niet voor niets dat ik er dan ook van over tuigd ben dat die oude machi- FOTO REUTER nes straks de status van 'de Stradivariussen van de elektro nische muziek' zullen krijgen." Jean Michel Jarre heeft zijn hernieuwde belangstelling voor de 'museumstukken' deels te danken aan zijn brede kring van navolgers. De creatieve recy cling van zijn vroegste repertoi re door de meest uiteenlopende 'techneuten' liet zijn aloude liefde vanzelf weer opbloeien. Waarmee meteen maar is ge zegd dat de klassiek geschoolde synthesizerpionier zelf wel de gelijk de ontwikkelingen elders op de voet volgt, hetgeen hij tussen de bedrijven door nog eens bevestigt door het terloops noemen van een hele trits 'jon gere gardisten', zoals Robert Miles, The Prodigy en natuurlijk het uit z'n eigen contreien af komstige Daft Punk. Aardig neveneffect is dat deze actuele trendsetters hebben bij gedragen tot een duidelijke op waardering van Jarres imago. Werd hij voorheen veelal versle ten voor commercieel, niet erg inventief, thans hoort JM er bij de allerhipste elektro-freaks he lemaal bij. „Als je maar lang ge noeg bezig blijft, word je op een gegeven moment vanzelf weer trendy," meent de in Lyon ge boren Parijzenaar, die kan bo gen op een wereldwijde albu- mafzet van maar liefst 55 mil joen exemplaren. „Die upgra ding is leuk om te ervaren. En ik ben ook best trots op bijnamen als 'Godfather Of Electronic', maar ik laat me er verder niet door leiden." Zijn jongste cd, het resultaat van twaalf maan den intensief 'pielen' in zijn ka pitale huisstudio, kan doorgaan als voor zich sprekend bewijs. Want 'Oxygen 7-13' kent als enige inspiratiebron zijn baan brekende, gelijknamige lang- speler uit 1976. Geprikkeld door zijn analoge apparatuur vond Jarre het wel zo spannend om te proberen zijn 'primitieve' mees terwerk (genummerd 1-6) ver der uit te werken. ,,'Oxygen 7-13' moet je niet zien als een vervolg la 'Rocky 2'. Daarvoor ben ik sinds de eer-, ste 'Oxygen' teveel veranderd, heb ik gemerkt. Een voorbeeld je: destijds was ik min of meer een onbewuste minimalist, maar dit keer moest ik enorm op mezelf blijven letten om die ruimtelijkheid, die zuurstof uit de titel, vast te houden. Dat ik daarin ben geslaagd, komt al leen door die instrumenten, de oude Moogs, de mellotrons." msterdam francoise ledeboer e Carmen van de Zweedse ïoreograaf Mats Ek is een :re, trotse vrouw die als de jlood is dat ze een speelbal van lannelijke lusten wordt. Die ïgst maakt haar tot een fatale artenbreekster die haar slacht- fers trouweloos dumpt nadat hen eerst in vuur en vlam gezet. In het Holland Fes toont Carmen dat Ek op :lijke hoogte staat met Hans in Manen, Pina Bausch en 'illiam Forsythe. Ook zij waren itivalchoreograaf en met Ek uit scheidend directeur Jan in Vlijmen terecht zijn rij Eu- 3 ipese topchoreografen af. In Bizets gelijknamige opera 1875 is Carmen een vrij- iidslievende vrouw die geen aam treft voor de noodlottige K iuzes die ze op haar liefdespad laakt. Ek koos een andere in- ilshoek en liet zich inspireren )or het oorspronkelijke ver aal van Prosper Merim'ee, de :anse schrijver die in 1847 juist :t destructieve effect van haar gouweloze karakter benadruk- leiden» De potten verf staan nog op een tafeltje in het speellokaal van de basisschool Woutertje Pieterse. Op de vloer liggen grote stukken plastic. In deze omgeving heeft de Nicaraguaanse kunstenares Conny Gomez gewerkt aan een kunstwerk met als thema: 'Kin deren en sport in Nicaragua en Nederland.' Het idee komt van de stichting Vriendschapsband Leiden-Juigalpaen benadrukt de stedenband tussen deze twee gemeentes. Het kunst werk is samengesteld uit teke ningen die leerlingen van de groepen 1 tot en met 8 hebben gemaakt op een achtergrond gemaakt door de kunstenares. Het kunstwerk is vier meter lang en weerbestendig. Het heeft een plaats gekregen naast het toegangshek van de school. FOTO LOEK ZUYDERDUIN Tijdens het Holland Festival wordt Mats Eks versie van het sprookjesballet 'Sleeping Beauty' uitgevoerd. FOTO GPD bliek duidelijk maakt dat de lief de nooit volmaakt is en dat de mens daar maar beter vrede mee kan hebben. Tijdens het Holland Festival wordt Eks versie van het sprookjesballet 'Sleeping Beau ty' uitgevoerd en ook deze klas sieker gaf hij een prikkelende, eigentijdse wending. Prin ses Aurora komt terecht in het drugsmilieu, haar moeder is bezeten door seks en van prins Désiré maakte Ek een reactionai re yup. Wie eenmaal ken nis heeft gemaakt met zijn werk, weet wat hem ook dit keer te wachten staat: een spannende combina tie van abrupt-haakse armbewegingen, heen en weer schuddende hoofden en houten klaasachtige loopjes voor de ge moedsuitstortingen met bewe gingen vol elegantie en span kracht uit de klassieke ballet- taal. De Zweed (1945) is de jongste zoon van het befaamde dan sersechtpaar Birgit Cullberg en Anders Ek, maar aanvankelijk wees niets erop dat hij in de voetsporen van zijn ouders zou treden. Hij volgde een regie-op leiding aan het Marieborg Volks College en werkte daarna eerst een tijd als regisseur bij het Ma rionetten Theater en het Ko ninklijk Dramatisch Theater in Stockholm. Dat het bloed toch kroop waar het niet gaan kon, bleek in 1973 toen hij zich voor een eerste korte periode aan- sloot bij het Cullberg Ballet dat door zijn moeder tot een toon aangevend Europees gezel schap was gemaakt. Van 1985 tot 1993 leidde hij het Cullberg Ballet alleen, sindsdien trekt hij als freelancer door de wereld. In het Holland Festival keert Ek ook terug bij zijn eerste lief de: hij bewerkte het toneelstuk 'The Jew of Malta' van Christop her Marlowe uit 1591 tot een voorstelling die een mengvorm tussen theater en dans is gewor den. In 'On Malta' strijden christenen, joden en islamieten om de macht in een steeds hef tiger geweldsspiraal waarin ie dereen zowel slachtoffer als ge weldpleger wordt. Dat de mens tussen goed en kwaad heen en weer pendelt, vervult Ek echter altijd met mededogen, voor moralisme is bij hem geen plaats. Dankzij zijn absurde ge voel voor humor heeft zijn werk bovendien een aan gename lichtheid. Zelfs bij zo'n dramatische gebeur tenis als de dood van Car- mens José voor het vuur peloton zorgt dat voor een relativerende voetnoot die zijn betrokkenheid bij de tobbende mensheid des te ster ker voor het voetlicht brengt. 'On Malta' is op 15, 16 en 17 juni te zien in het Transforma torhuis van de Westergasfa briek, aanvang 20.30 uur; 'Sleeping Beauty op 21, 22 en 23 juni in Theater Carré, aan vang 20.15 uur; en 'Carmen' op 25 en 26 juni in Carré, aan vang 20.15 uur. amsterdam thea van beek De eerste schets van architect Renzo Piano was meteen raak. Drie lijnen. Die van de IJ-tunnel schuin naar beneden. In spie gelbeeld een schuine lijn om hoog. Daartussen de horizonta le lijn van het water. Het resul taat lijkt een scheepsboeg, die dominant dobbert in het water van het Oosterdok. De in groen geoxideerd koper uitgevoerde scheepsboeg is het onderkomen van newMetropo- lis. Dinsdag opent koning Beatrix dit nieuwe nationale science and technology center in Amsterdam. Daarna kan het publiek zich er op speelse wijze verdiepen in wat de mens op het gebied van wetenschap en technologie heeft uitgedacht. Het gebouw is gloednieuw. Toch is het alsof het schip er al tijd heeft gelegen, boven op de zuidelijke toegang van de IJ- tunnel. Net zo vanzelfsprekend als het Scheepvaartmuseum met VOC-schip aan de overzijde van het water. De Italiaanse ar chitect Piano is niet de eerste de beste. Hij onderwierp onder meer het Centre Pompidou in Parijs en de luchthaven Kansai in het Japanse Osaka. In de vakliteratuur wordt newMetro- polis inmiddels als baanbre kend in zijn werk beschouwd. J. Douma, directeur van new- Metropolis: „Bij het ontwerp kwam Piano met twee uitgangs punten. Hij wilde iets moois op de tunnel zetten, daarmee ont kennend dat die tunnel lelijk is. Het is juist een spiegel van die tunnel. Eigenlijk het omgekeer de van de naar beneden aflo pende tunnelingang. Daarnaast wilde hij een stedelijk project ontwikkelen en daarmee de stad groter maken. Dat deed hij door het creëren van verschil lendepleinen." Het meest prominente plein bevindt zich op het hellende dak. Je komt er per lift of via een loopbrug. Het dakplein bestaat over de volle breedte uit een 'luie' trap. De brede treden voe ren tot een hoogte van 28 me ter. Aan één zijde klatert een waterval. Het nieuwe wetenschapscen trum is gebouwd op de funda menten van het Museum van den Arbeid. In dit Amsterdamse museum bracht de kunstenaar Heijenbrock in 1923 zijn collec tie schilderijen en industriële objecten bijeen. In de jaren vijf tig ontstond hieruit het Neder lands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT). Het NINT heeft inmiddels plaats gemaakt voor newMetropolis. Wie denkt de stap naar we tenschap en techniek met Een opstelling in newMetropolis over hoe energie wordt opgewekt. FOTO GPD moeite te maken, komt bij new Metropolis bedrogen uit. Alles is er juist op gericht deze onder werpen voor een breed publiek toegankelijk te maken. Acteurs helpen bij die uitdaging. Zij zijn de gastheren en -vrouwen. Hun straattheater helpt de bezoeker spelenderwijs over de drempel. Maar liefst tweehonderd ob jecten staan in newMetropolis opgesteld. Wie alles wil onder gaan en beleven, moet daarvoor minstens vijf dagen uittrekken. Elke drie tot vijf jaar wisselt de vaste tentoonstelling. In hoger tempo wisselt de programme ring met actuele onderwerpen, workshops, films, debatten, concerten en theater. Vijf thema's staan in newMe tropolis centraal: de mens, we tenschap, energie, uitwisseling en technologie. Uitdaging voor de bezoeker is zelf oplossingen te bedenken voor de problemen die hij voorgeschoteld krijgL De totale kosten voor new Metropolis bedroegen 77,5 mil joen gulden, opgebracht door de overheid en het bedrijfsle ven. Voor een rendabele exploi tatie zijn jaarlijks 350.000 be zoekers nodig. Aan bijnamen heeft het gebouw inmiddels geen gebrek. Behalve 'het schip', heet het ook al 'de kik ker' omdat het gebouw zo lek ker groen uit het water springt. Lachend zegt Douma: „Zelf heb ik het wel eens 'de Titanic' ge noemd. Daar kom ik liever van terug. Dat is me net een tikkel tje te riskant."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19