'Ik was te veel bouwheer op cultuur' Onoverdraagbare magie in Callas Damon 'Blur' Albarn geniet met volle teugen van held Ruud Gullit Cultuur&Kunst 'Henry'een prachtige hallucinerende tango Henk van Os vindt zijn benoeming tot ïoogleraar wonder Zeurgebeuren opent deuren Ambitieuze KunstRAI streeft naar top van de kunstmarkt Toneelgroep Het Arsenaal verhuist naar kraakpand ZATERDAG 26 APRIL 1997 chef jan rijsdam. 071 -5356444 Beatrix op 150ste verjaardag Puichri oen haag Koningin Beatrix opent vrijdag 9 mei in Den Haag, ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van het Schilderkundig Genootschap Puichri Studio, een tentoonstelling van werk van leden. In 1847 besloot een aantal Haagse kunstenaarsvrienden tot oprichting van het schilderkundig genootschap Puichri Stu dio, wat betekent 'Door beoefening van het Schone'. Op dit mo ment heeft Puichri Studio 250 kunstenaarsleden. Als vanouds wordt er regelmatig naar model getekend op de tekenzolder van Puichri. Daarnaast organiseert het bestuur elk jaar ongeveer 50 (verkoop)exposities, zowel van kunstenaarsleden als van beel dende kunstenaars uit binnen- en buitenland. Directeur Limburgs Symphonie Orkest maastricht Trompettist John Floore is per 1 september de nieu we directeur van het Limburgs Symphonie Orkest (LSO). Floore was tot 1983 solo-trompettist van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest, daarna directeur van het Rotterdams Conservato rium en vanaf 1989 Algemeen directeur van de Hogeschool voor Muziek en Theater te Rotterdam. Floore volgt D. Weers op, die naar Het Brabants Orkest vertrekt. Extra 'Stille Krachten' ruswijk» Er komen zeven extra voorstellingen van 'De Stille Kracht' naar Louis Couperus. De productie van producent Jac ques Senf, met onder anderen Peter Tuinman en Linda van Dyck, heeft sinds de première al meer dan 70.000 belangstellen den getrokken. In Den Haag, de stad van Couperus, kan de voor stelling vanwege de verbouwing van de Koninklijke Schouwburg niet worden gespeeld. Daardoor ontstond een run op de voor stellingen in Rijswijk en Zoetermeer. Zoetermeer krijgt daarom op 21 mei nog een extra voorstelling (Stadstheater) en in Rijswijk (schouwburg) kan de voorstelling op 5 en 6 juni nog eens wor den genoten. Op 9 en 10 juni zijn er nog extra voorstellingen in de schouwburg van Utrecht en op 11 en 12 juni in die van Eind hoven. recensie susanne lammers Voorstelling: Henry door Peter de Graef. Gezien: 25/4, LAKtheater, Leiden. (Als een alwetende negentiende- eeuwse verteller. Lange bakke baarden, geplakte haren, ka merjas, zo komt Peter de Graef «op en grijnzend maakt hij rook. ■Hij speelt de bewaarengel van Marcel van Raefelgem en vertelt ïn' de belangrijkste en meest aan- S53üpijpende dag uit het leven van Aijazijn mens'. En dat van zijn va- _der Reginald, zijn dactylo Wen- .Jdy en het konijn Walter. De (E Graef vertelt niet alleen, maar ^speelt ook de duizelingwekken dste hoeveelheid personages uit )ei5THenry', dat hij begin jaren ne- ju «entig schreef. urtljiHenry' is een intens droevig ':end verhaal over levens die irgens vandaan komen en op l|onherbergzame plekken eindi- in, maar dat tegelijkertijd om schateren is. Dat komt door :t enorme vermogen van De lef om zich met alleen zijn jTjJtem en zijn wenkbrauwen te irmommen, door de kwaliteit de door hem opgeroepen beelden en door zijn oog voor het bizarre in het alledaagse. Henry is een solo-voorstelling, maar bepaald geen monoloog. De engelbewaarder die vilein het verhaal vertelt, moet om zijn plaatsje vechten met de fi guren die het verhaal bevolken. Zodra ze ter sprake komen, springen ze vóór hem en maken ze duidelijk wat hen bezielt. De Graefs personages zijn karikatu raal, maar mensen. Reuzen in hun kleinheid, die meeslepend verbeeld worden. De tekst is poëtisch en raakt met lichte woorden vaak de kern. 'Henry' is prachtig. Eén van de mooiste dingen die een theater maker kan bereiken is dat zijn sympathie voor zijn zelfverzon- nen personages op het publiek overslaat, en dat lukt De Graef moeiteloos. Zijn methode is de liefde-met-een-ironische-dis- tantie, die in een perfecte con structie van werkelijkheid en fantasie tot uiting komt. Het verhaal dat hij vertelt, is lugu ber, maar hij leidt je in een hal lucinerende tango naar een vuilnisbelt. En die zijn vaak heel fascinerend. theater recensie wijnand zeilstra Iflasterclass' van Terrence McNally door p Amsterdam. Spel: Sigrid betse, Esthelle Linssen, Eveline Karssen, hold Bezuyen, Jaap Dieleman en David Regie. Gijs de Lange. Gezien: 25/04, Schouwburg Leiden. Ik wens geen kwaad woord te oren over collega's, Joan -)Ay iutherland heeft haar best ge- laan." Venijnig bedoeld, terug- loudend geformuleerd. Met de- 237/ e opmerking oogst Sigrid Koet- uur) e een lach vanuit de zaal. Ze peelt de rol van operadiva Ma- ia Callas met al de grillen en jollen die een diva eigen zijn. let typeert ook de vrij lichte oonzetting van deze enscene- ing. Tijdens een masterclass for muleert Callas haar ideeën over zangkunst. Drie getalenteer- le leerlingen gaan bij haar in de teer om in zekere zin te probe ten iets van haar magie over te nemen. Helaas is een dergelijke magie onoverdraagbaar. De po- ging als zodanig is echter meer ian de moeite waard en kan in- imsterdam anp 11 )ud-Rijksmuseumdirecteur Henk van Os vindt het „nog .steeds een klein wonder" dat de Universiteit van Amsterdam hem heeft benoemd tot hoogle faar Kunst en Samenleving. Dat zei hij gistermiddag tijdens zijn oratie. Van Os is de eerste en de eni ge hoogleraar Kunst en Samen leving in Nederland en is verder ook niet aan een bepaalde fa culteit gebonden. Dat is uniek. -Het College van Bestuur weet fat ik aanvankelijk ook niet in dat wonder wilde geloven. D66'er Pex Langenberg blikt terug op zijn jaren in de kunstensector Vervolg van voorpagina Cultuur stond bij de verde ling van wethouÜersklus- sen, na de verkiezingen in 1994, bepaald niet boven aan Pex Langenbergs ver langlijst. Toch kreeg hij het in zijn portefeuille. Dat hij een jaar voor de nieuwe stembusstrijd heeft geruild met nieuwkomer Alexan der Pechtold versterkt de indruk dat hij de cultuur portefeuille liever kwijt dan rijk is. Maar Langenberg, sinds deze week wethou der welzijn, verkeer en be stuurlijke vernieuwing, laat die conclusie voor reke ning van de ander. leiden wim koevoet Hij kan zich wel voorstellen dat mensen zo denken. „Maar bij D66 springen we anders om met mutaties dan bij de meeste andere partijen. Ik vind het ge woon leuk dat Alexander tot het college is toegetreden. De aan leiding, het aftreden van Hans de Goede, die onvoldoende ver trouwen genoot van de ge meenteraad, beviel me uiter aard niet. Maar daar hoeven we het nu niet meer over te heb ben." „Alexander heeft mij ge vraagd welzijn en cultuur te rui len. Hij stelde dat niet als eis. Maar met zijn achtergrond, hij heeft kunstgeschiedenis gestu deerd, is dat een heel begrijpe lijk verzoek. Niet dat ik direct 'ja' heb gezegd. Ik heb er twee nachtjes over moeten slapen." Of hij na de verkiezingen cul tuur terug wil hebben? langen berg: „Die vraag is nu niet aan de orde. Bij college-onderhan delingen ligt alles open. We clai men nu niets. Maar het zou wel leuk zijn als D66 cultuur blijft doen. Cultuur hoort bij D66. Bert Oosterman was in de jaren Pex Langenbergs: „Tjeerd van Rij was zijn dan mijn stokpaardje." dgenoot. Dat de cultuurgebouwen allemaal in orde moesten z zeventig de eerste cultuurwet houder van D66 en Jan Hoeke- ma, nu Tweede Kamerlid, en Egon Snelders behoren tot de meest spraakmakende raadsle den met cultuur als specialisa tie." „Ik heb geprobeerd een even wicht te bereiken tussen de drie functies die een cultuurwethou der moet vervullen. Hij moet een bouwheer zijn van cultuur tempels, hij moet cultuurpro ducties stimuleren, zodat er ook wat te beleven valt in die ge bouwen, en hij moet de partici patie van de burgers bevorde ren. Ik vind dat ik daar onvol doende in geslaagd ben. Het ac cent is de afgelopen drie jaar te veel op 'steen' komen te lig gen." Langenberg heeft vele miljoe nen guldens gestoken in de nieuwbouw of renovatie van Leidse cultuurtempels als de Stadsgehoorzaal, Schouwburg, Lakenhal, Leids Vrijetijdscen trum, Muziekhuis M123 en het nieuwe onderkomen van cultu reel centrum X in het Leidse Volkshuis. Toch vindt Langen berg niet dat al die bouwplan nen op zijn staat van verdien sten thuishoren. „De besluiten over de Stadsgehoorzaal waren al gevallen voor ik wethouder cultuur was. En voor andere projecten heb ik samen met Tjeerd (van Rij, PvdA-wethou- der ruimtelijke ordening red.) hard moeten knokken." „Tjeerd was echt een bondge noot. Dat de cultuurgebouwen allemaal in orde moesten zijn, was misschien nog wel meer zijn dan mijn stokpaardje." Grijnzend voegt hij eraan toe: „Het kwam mij wel mooi uit dat hij lang is en dat hij in de Schouwburg telkens zijn hoofd stootte." Onder Langenbergs 'bewind' is een aantal kopstukken van 'de sector kunsten' van het to neel verdwenen: E. van Zanten, directeur van het Centrum voor de Beeldende Kunst (CBK), T. Weber, artistiek directeur van de Stadsgehoorzaal, H. Sannes, directeur van de bibliotheek, en Y. van Baarle, de hoogste kun stenambtenaar. Volgens Langenberg is er 'geen samenhang' en is hij niet degene die ze heeft weggewerkt. „Bij de een speelden persoonlij ke omstandigheden een rol en bij de ander was het de struc tuur van de organisatie. Zoals bij Tjitte Weber. Een algemeen èn een artistiek directeur in de Stadsgehoorzaal, dat waren twee kapiteins op een - relatief - klein schip. We hebben ons daar met ons allen in vergist. Van een man als Tjitte, die tien tallen jaren niemand boven zich heeft gehad, kun je niet ver wachten dat hij een algemeen directeur boven zich duldt. Langenberg zegt dat hij in het Leidse culturele wereldje een groot aantal sympathieke en in teressante mensen is tegenge komen. „Als cultuurwethouder moet je overal je neus laten zien, ook bij clubs en instellin gen waar je voorheen nooit kwam, zoals bij Muziekhuis Ml23 waarvan ik eerlijk moet bekennen dat ik dat nauwelijks kende. Dat was geen straf maar een beloning. Al die mensen met hart voor de zaak. Ik heb mijn verblijf in de sector erva ren als een warm bad waarin ik me graag onderdompelde. Ui teraard was het niet alleen maar koek en ei. Ik vind ook dat de sector dikwijls net een mand met kikkers is. Veel emoties. Veel lange tenen. En ook veel ego's die in de gaten moeten worden gehouden." „Ook staat dat bastiongedrag mij tegen. De instellingen zijn nog te veel naar binnen ge keerd. Ze leggen te weinig ver bindingen in de stad, zijn nog te weinig onderdeel van het cultu rele leven in Leiden. Mensen werken keihard, voeden hun kinderen op. Cultuur geeft iets extra's en werkt als smeerolie. Na een concert, museumbezoek of een tentoonstelling kun je er weer beter tegen." spirerend werken. Didactisch begaafd zijn namelijk dergelijke grootheden niet per definitie. Callas is erg op zichzelf gericht en niet bepaald tactisch in de formulering van haar oordelen. De eerste kandidaat heeft slechts één noot gezongen en ze heeft al het nodige commen taar. Koetse biedt daarbij geloof waardig spel, wanneer ze tracht 'aan te geven dat een onvoor waardelijk dienstbetoon aan de muziek een absolute vereiste is en een enorme inzet vergt. Een uitzonderlijke gave is in haar ogen soms een loden last die ook leidt tot momenten van in tens geluk en triomf. De leerlingen - hier terecht gespeeld door mensen met ge schoolde stemmen - zijn de aangevers voor een Callas die op haar leven en carrière terug blikt. Als actrice beschikt Sigrid Koetse over voldoende autori teit om zo'n nagespeelde en dus nogal onwerkelijke lessituatie aannemelijk en tot een aantrek kelijk schouwspel te maken. Emmeren en lamenteren. Dat mogen Leidenaars en mensen uit de regio zondagvond vanaf 20.00 uur in de eerste aflevering van het 'Zeurgebeuren' in de Leidse Danssalon In Casa. Iedereen die wat op zijn lever heeft over de cultuur in deze stad of over andere zaken kan dat naar believen ventileren. Gasten zijn onder anderen de dichters Bart Chabot en Peter van Leeuwen, Herman Brood die met twee Leidse kunstenaars een schilderij gaat maken aan de hand van een naaktmodel, het Chris Koenen Combo, Leidse Kees, cultuurwethouder Langenberg en zijn opvolger Pechtold. berlijn louis du moulin „In deze tijd van schaalver groting en fusies, van voortva rende managers, van onder zoekscholen, koepels en net werken heeft het bestuur van deze instelling de inrichting van een eenmansbedrijfje willen be vorderen. Het is echt niet te ge loven. Ongetwijfeld onbedoeld hebt u mij gesterkt in mijn stel lige overtuiging dat geesteswe tenschappers het best gedijen wanneer hun professionele or ganisatiegraad die van de keu terboer of kleine middenstander niet te boven gaat." Van Os wijdde zijn oratie verder aan opvattingen in de schilderkunst. Wat Oasis doet en/of laat interesseert hem minder dan ooit. Met Blur heeft zanger Damon Albarn flink afstand genomen van de Britpop plus de omlijstende mediagekte en het liefst zou hij Engeland helemaal de rug toekeren. Voor twee zaken, naast z'n groepsverplichtingen en z'n vriendin Justi ne (van Elstica), blijft het Londense popi dool evenwel voorlopig nog op zijn vader land gericht: zijn dierbare Chelsea dat zich onder Ruud Gullit opmaakt voor de FA Cupfinal op pinksterzaterdag en de natio nale verkiezingen eerder op donderdag 1 mei. Over beide 'hot items' praat op deze sombere namiddag in Berlijn de nogal eens brommerige frontman desgevraagd hon derduit. Zonder inachtneming van de voor zichtigheid die tegenover de Britse (muziek)pers noodzakelijk is om niet te worden geslacht door middel van meedo genloze sensatiekoppen. 'Tony Blair is een onbetrouwbare manipulator' zou bijvoor beeld uit zijn mond zijn gerold, omdat Al barn de kandidaat van Labour (bijnaam To ny Blur ofwel Tony Wazig) eigenlijk maar niks vindt. In zijn eigen woorden: „Ik stem wel op die partij, maar puur omdat ik geen alternatief heb. Het land zou het best af zijn met een coalitie-regering, die de partijpoli tiek op de achtergrond schuift, maar de kans daarop is minimaal. Heel wat vrolijker worden zijn blauwe ogen als Albam begint over het andere bindmiddel met zijn bakermat, het voetbal in het algemeen en Chelsea in het bijzon der. „Gegeven de enorme investeringen moeten we dit seizoen een prijs winnen en het ziet er gelukkig naar uit dat het ook gaat lukken. Vooral dankzij jullie 'Rudi' Gullit in derdaad. Hij is een regelrechte zegen voor de club. Niet alleen in z'n nadagen nog een prachtige voetballer, maar ook anderszins een formidabele persoonlijkheid. Hij is de eerste zwarte manager van een topclub, die bovendien meteen klinkende resultaten boekt, kan in meerdere talen uit de voeten, is begaan met de zwakkere in de samenle ving, heeft grote culturele belangstelling, is zelfs tot op zekere hoogte muzikaal. Zo'n kerel in je organisatie betekent zoveel extra uitstraling, heerlijk." Hem is bekend dat Gullit overal waar hij komt reclame maakt voor het rijke Londen se leven. Albarn kan dat enthousiasme van een 'outsider' best begrijpen, omdat in de stad volgens hem een 'stille culturele Re naissance' plaatsvindt. Niettemin is hij er liever niet dan wel. „Wil je zoals Ruud aan van alles en nog wat ruiken en word je niet te zeer lastig gevallen door de paparazzi, dan is er geen betere plek denkbaar. Maar ben je al die heisa zat, dan moet je er niet zijn. t Amerika is ook zo'n doorlopende 'brein breker' voor Albarn. „Een oceaan aan hypo crisie, waar je in verzuipt als je niet precies datgene uitkiest wat je nodig denkt te heb ben", formuleert hij nogal cryptisch, naar aanleiding van de van de door Britse media veelvuldig getrokken conclusie dat Blur te intellectueel zou zijn voor een ware door braak in de Verenigde Staten. „Zelf hebben wij dat eerlijk gezegd ook gedacht. Maar sinds enkele maanden is het tij volledig ge keerd. 'Song 2' is er als single een dikke hit geworden en nu kunnen we daar niet meer stuk. Belachelijk, want het is een van onze minste nummers sinds jaren. We hebben het binnen een half uur opgenomen, ge woon als 'n spontaan geintje. En daar kent men je nu dan van, dat is toch om rillerig van te worden?" Wat voor voornoemd niemendalletje geldt, gaat ook op voor de (titelloze) vijfde cd. Waarmee Blur een eind maakte aan het 'Kinks van de jaren negentig -syndroom door zich in de geest van experimentele Amerikaanse acts als Beck, Pavement en Tortoise uit te leven. „Dit album verkoopt nog beter dan onze vorige en dat is zeker niet onze opzet geweest. In onze gedachten hadden we juist een niet-commerciële plaat gemaakt, om enigszins te ontsnappen aan het hele popsterrengedoe. Dat belooft dus nog wat voor de toekomst. Volgend keer zullen we weer precies zo frank en vrij te werk gaan en dat kan de band alleen maar ten goede komen." Ondanks dat zonnige perspectief voorziet Damon Albarn toch ook al een einde van het spannende jongensboek getiteld Blur. „We hebben met elkaar afgesproken dat we de tien jaar zullen volmaken. Dat wil zeggen dat we nog minstens twee jaar van ons zul len laten horen. Wat er daarna gebeurt zie ik dan wel weer. Het zal vooral gaan om het vinden van mijn weg zonder de band. Nu is die er altijd, ook die ene week in de maand dat we elkaar niet zien. Daar valt nog mee te leven, maar eens heb je daar toch genoeg van." amsterdam anp De KunstRAI, de jaarlijkse inter nationale galeriebeurs in de RAI in Amsterdam, wil leidend wor den in de kunstmarkt. De selec tie van de galeries is de komen de dertiende editie, van 14 tot en met 19 mei, stringenter dan voorgaande jaren. De ambitieu ze organisatoren stappen af van de brede opzet. Niet het brede algemene publiek moet komen, maar een select gezelschap van kunstminnenden. De deelne mende 160 galeries zijn dit jaar door een commissie van des kundigen geselecteerd op kwali teit. Niet duidelijk is wat de cri teria waren. Project-manager E. Hermida van de KunstRAI wijst onder meer op de exclusiviteit en de vernieuwende kunst. „Galeries in de lijn van Hol land Art is niet de kunst die we op de KunstRAI willen tonen. We proberen de avant-garde- galeries binnen te halen", zegt Hermida. Hij lijkt hierin al ge slaagd omdat de organisatie van Art Amsterdam zich dit jaar weer bij de KunstRAI heeft aan gesloten. Voor deze groep gale ries, die zich twee jaar terug van de beurs afsplitste, is een pavil joen ingericht. De nieuwe strategie van de KunstRAI is bittere noodzaak. Vorig jaar trok de beurs 25 pro cent minder bezoekers (ruim 16.000) dan in 1995. Art Amster dam leek een geduchte concur rent te worden. Voor de RAI was het kiezen óf delen. De ambities van de KunstRAI reiken ver. De projectmanager deinst er niet voor terug zijn beurs een hoge plaats te geven in het rijtje topkunstbeurzen, zoals die in Bazel, Keulen en Madrid. Nieuw idee is in de toe komst ook gastlanden uit te no digen. In de KunstRAI zijn naast traditionele en vernieuwende kunst vanaf 1900, ook figuratie ve kunst, toegepaste kunst en sieraden te zien. Verder zijn via het Fonds voor Beelden Kun sten de werken van 129 starten de kunstenaars te zien. leiden erna straatsma Toneelgroep Het Arsenaal heeft een deel van een kraak pand aan de Oude Singel in gebruik genomen. Het gaat om een zaal van het voormalig café en cultureel centrum De Droomfabriek. De voormalige Droomfa briek is sinds december ge kraakt. De acteurs van Het Ar senaal hebben met de oor spronkelijke krakers overeen stemming bereikt over het ge bruik van een zaal van het pand. Het Arsenaal spreekt over een beslissing 'uit pure nood zaak'. De ruimte is nodig van wege voorbereidingen voor de productie 'Lucifer', die 22 juli in De Burcht in première gaat. Het huren van een kantoor-, annex decorbouwruimte zou te duur zijn. Het Arsenaal ont vangt jaarlijks 5.000 gulden subsidie van de gemeente Lei den. Volgens zakelijk leider van Het Arsenaal, Michel Ver doorn, zou het gekraakte pand zich uitstekend lenen voor een definitieve bestemming als 'theaterproductiehuis'. „Daar in zouden naast Het Arsenaal ook andere Leidse (semi-)pro- fessionele theatermakers hun producties kunnen voorberei den." Het Arsenaal maakt gemid deld twee producties per jaar met ongeveer vijftien voorstel lingen per productie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17