Dieren stelen de show in nagespeelde 101 Dalmatiërs 'The English Patient' geen verminking roman Ondaatje Films Moderne griezelfilm volgens ouderwets recept DNDERDAG 20 FEBRUAR11997 -ILMS DEN HAAG BYLON 1 tel. 070-3471656, naast i Haag Centraal Station. Ihine aldag. 16.00, 18.45,21.30; 10. vr. ma. di. ook 13.15. |01 echte Dalmatiërs al., za. zo. wo. 13.15. 0YLON 2 jlicrocosmosal., dag. 13.15, 16.00, 8.45,21.30. BYLON 3 he Portrait of a Lady 16 jr., dag. 5.30, 18.15, 21.15; do. vr. ma.di. ok 12.45. Matilda al.za.zo. wo. 13.15. TROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- jelaan 16. [he English Patient 12 jr., dag. 12.45, 17.15,20.45 TROPOLE 2 (he Mirror has Two Faces al., dag. .45, 21.30; do. vr. ma.di. ook 3.15, 16.00. Ie Klokkenluider van de Notre Dame 11. (Ned. gespr.), za. zo. wo. 13.15, 6.00 TROPOLE 3 Vitaal., dag. 15.30, 18.15,21.15. >paceJamal.dag. 13.15. TROPOLE4 he Portrait of a Lady 16 jr., dag. 8.15, 21.15,: d. vr. ma. di. ook 2.45, 15.30. fhe Leopard Son al., za. zo. wo. 3.15, 16.00. TROPOLE 5 Secrets and Lies al., dag. 18.15, 11.15; do. vr. ma. di.ook 12.45, 5.30. Ie avonturen van Pinokkioal. (Ned. za. zo. wo. 13.15, 16.00. THÉ Scheveningen tel. 070- 5738, Kurhausweg 2. 101 Dalmatians al., dag. 17.20, 9.40,22.10. he Relic 16 jr., dag. 12.50, 15.10, 7.30, 19.50, 22.10; za. zo. ook 0.30. Space Jam al., dag. 11.30, 13.40, 15.50, 18.00, 20.10, 22.20. "CStar Trek: First Contact 12 jr., dag. 13.30, 16.10, 18.40, 21.10; za. zo. ook 10.50. Ransom 16 jr., dag. 19.00, 22.00; do. vr. ma. di. ook 11.10, 13.40, 16.20. Dragonheartal., dag. 11.20, 13.50, 14.00, 18.50 21.50. The Glimmerman 16 jr., dag. 18.30; dot/m zo alleen 21.20. The first Wives Club al., dag. 16.40, 19.20, 21.40. Evita al., dag. 11.00, 13.50. JFK 16 jr., ma. 21.00. Sneak 16 jr., di. 21.00. Romeo en Juliet 16 jr., wo. 21.00. 101 Echte Dalmatiërs al., dag. 12.30, 14.50; za. zo. ook 10.10. Matilda al., dag. 11.00, 13.20, 15.40. De Klokkenluider van de Notre Dame al. (Ned. gespr.), za. zo. wo. 11.10, 13.40, 16.20. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Maborosi 16 jr., dag. 22.00; za. zo. ook 16.15. Un Air de Familie 16 jr., dag. 19.15, 21.45; zo. wo. ook 16.15. Salut Cousin 16 jr., dag. 19.15; zo. wo. ook 16.15. Trees Lounge 16 jr., dag. 21.45; zo. wo. ook 14.00. De Kersenpluk 16 jr., do. t/m za. 19.15; zo. ook 14.00. De Kleur van Granaatappel 16 jr., zo. di. wo. 19.15; wo. ook 14.00. The White Tiger ma. 19.30. TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui tenhof 20. Space Jam al., dag. 12.20,14.20, 16.20, 18.20, 20.20, 22.20. Star Trek: first Contact 12 jr., dag. 12.10, 14.30, 17.00, 19.30, 22.00. The First Wives Club al., dag. 12.30, 14.50, 17.05, 19.20,21.40. Ransom 16 jr., dag. 12.00, 16.30, 19.10,21.50. 101 Dalmatians al., dag. 12.00, 14.20, 16.40, 19.00,21.30. The English Patient 12jr.dag. 13.00,16.30,20,00. De Klokkenluider van de Notre Dame al.(Ned. gespr.), za. zo. wo. 14.35. LMS AMSTERDAM FA 1 (020) 6278806 16.00, 19.30, 22.00; dov :ok 13.30: Shine A 4 oeh di) 18.15, 21.15; do vr ma ook 12.45, 15.30: Secrets and Lies 113.00, 15.45, 18.45,21.30: Manhattan JAMBRA 1(020) 6233192 [8.45, 21.30; do vr ma di ook [3.15, 16.00: The First Wives Club wo 13.15, 16.00: 101 Dalma- IAMBRA2 17.45, 21.00; do vr madiook [4.00: Breaking the Waves J LEVUE CINERAMA (020) 14876 3.15, 16.45, 20.30: The English IERAMA 2 3.15, 16.00, 18.45, 21.30: Dra- YPSO 1 (020) 6234876 .15, 16.00, 19.15, 22.00: The irst Wives Club YPS0 2 3.15, 17.00, 20.30: Sleepers ECENTER (020) 6236615 00, 19.30, 22.00; zo ook 00, 15.00: Un Air de Familie i 30 (beh zo), 19.15, 22.15; zo p ok 11.00, 15.00: Trees Lounge 6.00 (beh zo), 19.00, 21.30; zo ok 11.00, 15.00: Secrets and Lies 8.00, 19.45, 22.15; zo ook 1.00, 14.00, 16.00: 0 Amor Natu- :o wo 13.00, 15.30: 101 Dalma- èrs EMA 2 9.15; za zowoook 12.30, 14.45, Space Jam 1.30: Ransom 11(020) 6234579 1.30, 14.00, 16.15, 19.00, 1.45: Space Jam 12 615, 18.45, 21.15; do vr ma di ik 11.15, 13.45: The Long Kiss ioodnight CITY 6 11.15, 13.45, 16.15, 18.45, 21.15: Ransom CITY 7 11.00, 13.30, 16.00, 19.00, 21.30: Star Trek: First Contact DESMET (020) 6273434 18.30, 20.00, 21.30: Microcosmos 18.45: Breaking the Waves 21.45, zo 16.30: Nénette et Boni zo 13 .00: Spiritual Voices KRITERION 1(020) 6231708 17.45: II Postino 20.00, 22.15; di niet om 22.15: Shine di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.30: Looking for Richard 19.45: Chacun Cherche son Chat 21.45 (beh ma): The Portrait of a Lady ma 21.45: Roger Me NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 do t/m zo 20.30: La Belle Dame Sans Merci rha t/m wo 20.30: La Souriante Ma dame Beudet 22.00: Bab El-Oued City RIALTO 1(020)6753994 17.45, 19.45, 21.45; zo ook 15.30: Trees Lounge RIALTO 2 20.00 (beh ma wo), 22.15; zo wo ook 13.30: Salut Cousin! 18.00 Les Affinités Electives ma 20.00: De Lijkenverbrander di 14.00; wo 19.00: Shadowlands THE MOVIES 1 (020) 6386016 18.00, 20.00, 22.00; zo t/m wo ook 14.00: Shine THE MOVIES 2 21.45; zo t/'mwo ook 14.30: The Portrait of a Lady 19.30, zo t/m wo ook 16.00: Fargo 17.15; zo t/m wo ook 14.45: Looking for Richard THE MOVIES 3 16.30, 19.00, 21.30; zo t/m wo ook 14.00: Secrets and Lies THE MOVIES 4 17.30, 19.45, 21.45: Bound TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 13.15, 16.00, 18.45,21.30: 101 Dalmatians TUSCHINSKI 2 16.00, 18.45, 21.30; do vrmadi ook 13.15: Ransom TUSCHINSKI 3 12.15, 15.15, 18.15, 21.15: Evita TUSCHINSKI 4 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The Nutty Professor TUSCHINSKI 5 18.15, 21.30; dovrmadiook 13.15, 16.00: Extreme Measures TUSCHINSKI 6 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The Mirror has Two Faces DE UITKIJK (020) 6237460 18.00, 20.00, 22.00; zo ook 14.00, 16.00: Bound ira Streisand in The Mirror has Two Faces nog in diverse bioscopen Gegeven blijkt uitstekend in deze tijd te passen Geen filmstudio gaat zo zorgvuldig met haar eigen geschiedenis om als de Walt Disney Company. De grote animatiefilms wor den op gezette tijden uit de kast gehaald om opge poetst opnieuw in roulatie te worden gebracht. Ook vervolgen, al dan niet ge produceerd voor de video markt, en zelfs musical versies houden de aan dacht voor de Disney-crea- ties levend. Het met ac teurs naspelen van een te kenfilm was tot op heden nog niet voorgekomen, maar met het succes van 101 Dalmatians in de VS zal ook deze strategie in de toekomst herhaald gaan worden. FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL 101 Dalmatians. Te zien; Luxor, Leiden; Euro Cinema 3, Alphen a/d Rijn; Tuschins- ki 2, Den Haag. 101 Dalmatiërs (nagesyn chroniseerde versie). Te zien: Luxor, Lei den; Euro Cinema 1, Alphen a/d Rijn; Ba byion 1Den Haag. De orginele versie van 101 Dal matiërs (1961) geldt niet als een klassieker, zodat deze gespeelde versie geen heiligschennis is. Het gegeven blijkt zelfs uitste kend in deze tijd te passen. De gekte van de modewereld is een actueel onderwerp, net als de verontwaardiging over het dra gen van bont. Een modekonin gin die Dalmatiër-puppies ver zamelt om van hun vachtjes een mantel te kunnen maken kan al bij voorbaar rekenen op de verontwaardiging van het publiek. Hollywood- en Broadway-ve- 'Kleuren inspireren me enorm!' Glenn Close als modekoningin Cruella DeVil dette Glenn Close kruipt met zame Siberische tijger uit de motieven, is Cruella op slag ver zichtbaar plezier in de bontjas- London Zoo af te laten schieten liefd. De jas moet er komen- sen van Cruella DeVil, een door voor zijn decoratieve pels. Als maar dan wel van echt bont, ge- de tinten zwart en wit geobse- ontwerpster Anita (Joely Ri- leverd door de puppies van Ani- deerde Britse modekoningin die chardson) haar een idee toont ta's eigen Dalmatiërs Perdy en er niet voor terugdeinst de zeld- voor een mantel met Dalmatiër- Pongo. Te laat beseffen Anita en haar man Roger (Jeff Daniels) dat het Cruella menens is: hun vijftien jonge Dalmatiërs zijn reeds gekidnapt. Ten einde raad gaan Perdy en Pongo maar zelf achter hun kroost aan, daarbij Scene uit 101 Dalmatiërs. gesteund door zo'n beetje de hele dierenwereld. De cast van 101 Dalmatiërs mag bekende namen als Glenn Close, Hugh Laurie en Joan Plowright herbergen, dit is in de eerste plaats een dierenfilm. De hoogtepunten zijn dan ook de momenten dat de mensen naar het tweede plan worden ver bannen. Dat heeft ten dele te maken met het karikaturale beeld dat hier van Engeland wordt geschetst. Amerikanen zullen zich waarschijnlijk koste lijk amuseren met een Lady Di- kloon in een van de hoofdrollen en schurken die zo uit de boe ken van Charles Dickens zijn weggelopen, maar in Nederland wonen we te dicht bij Engeland om ons niet te ergeren aan de Britse equivalenten van tulpen en klompen waarmee de ma kers van 101 Dalmatiërs hun film hebben volgestopt. Als in het laatste half uur de beesten het volledig van de acteurs overnemen en Jim Hensons Creatureshop overuren maakt om spechten, muisjes en zelfs stinkdieren tot leven te wekken, is 101 Dalmatiërs op zijn leukst. The Relic: computerejfecten slagroom op de taart FILM RECENSIE Klassieke schrikeffecten in The Relic: 'Dus via deze tunnel zou iemand ongezien het museum binnen kunnen komen!' Computers mogen het aanzien van de film trucage ingrijpend hebben veranderd, ze hebben de aard van het filmmaken onge moeid gelaten. The Relic is daar een prima voorbeeld van. In Peter Hyams horrorfilm over een monster in een museum zijn de computereffecten de slagroom op een taart die al generaties lang op dezelfde wijze ge bakken wordt. En die nog steeds prima smaakt. In The Relic krijgt conservatrice Margo Green (Penelope Ann Miller) op haar kan toor in het Natuurhistorisch Museum van Chicago een scheepszending uit de binnen landen van Brazilië binnen. De kratten zijn afkomstig van een onderzoeker die het in stituut in het regenwoud heeft rondlopen. Afgezien van een oud afgodsbeeld in wat bladeren is de vondst echter weinig specta culair. Margo heeft trouwens dringender zaken aan haar hoofd. Zoals de gala-ope ning van een prestigieuze tentoonstelling over bijgeloof, waar ze moet proberen sponsors voor haar onderzoek te strikken. De feestelijkheden worden echter overscha duwd door een reeks gewelddadige moor den die het gebouw teistert. Het visitekaart je van de oersterke moordenaar is het ver wij deren van de hypofyse van de slachtof fers, het stukje hersenen waarin zich veel hormonen bevinden. Margo is inmiddels begonnën met het onderzoek van de blade ren uit de kratten, en ontdekt een bizarre overeenkomst tussen de gruweldaden en de zo onschuldig lijkende vegetatie. Er zijn weinig genres waarin het gebruik van clichés zo acceptabel is als het horror genre. The Relic mag glanzen als peperduur Hollywood-vermaak, de plot is een met computertrucage bijeengehouden verza meling klassieke schrikeffecten. Doodlo pende tunnels, uitvallende verlichting en opvliegende duiven houden de spanning er in, terwijl ondertussen de bordkartonnen personages hardop de ontwikkelingen lo pen uit te leggen. ('Dus via deze geheime gang zou iemand ongezien het museum kunnen betreden!'). Geheel volgens deze traditie wordt ook het monster, achter wiens identiteit de enige verrassing van de film schuil gaat, aanvankelijk niet getoond. Als we hem na ruim een uur wel te zien krij gen is het meteen goed schrikken, zeker als hij dankzij de computer over een fabelach tige behendigheid blijkt te beschikken. Als de strijd na veel bloedvergieten gestreden is heb je een voorspelbare maar wel erg leuke film gezien. The Relic is eigenlijk zelf een soort museum waarin het publiek zich kan vergapenaan opgepoetste versies van stokoude succesnummers. FILM RECENSIE STANLAPINSKI The English Patiënt. Te zien: Trianon 1Leiden; Metropole 1Tus- chinski 3, Den Haag. Regisseur Anthony Minghella en zijn producent kunnen zich in de handen wrijven, met The Eng lish Patient hebben ze immers de gedoodverfde Oscarwinnaar in huis. De film is althans regel recht bekogeld met nominaties, allemaal ten kos te van een meer traditioneel Hollywood-werkstuk als Evita. Opmerkelijk, omdat The English Patient is gebaseerd op de gelijknamige roman van Michael Ondaatje, die niet meteen bekend staat als leve rancier van hapklare honden- brokken maar als serieus litera tor, winnaar van de prestigieuze Booker Prize, dus (in de ogen van de gemiddelde commercië le platkop) nogal elitair. In dit geval mag ook de schrijver zich in de handen wrijven, omdat Karakters zijn stuk voor stuk goudmijn voor de acteurs vaggio hem voor aanziet. Daarna verschijnt Kip (Naveen Andrews) om met zijn maatje de mijnen en bommen in de omgeving onklaar te maken. Tussen deze zwijgzame Sikh en Hana ontstaat iets moois. Ondertussen krijgen we via flash-backs van de Engelse patiënt een tweede verhaal te zien, dat speelt in de Noord-Afrikaanse woestijn van eind jaren dertig tot het eerste oorlogsjaar. Hij was Laszlo de Almasy, Hongaars archeoloog, en werd, even onverwacht als hartstochtelijk, verliefd op de getrouwde Katherine (Kristin Scott Thomas). Een passie die zou leiden tot haar dood en zijn verbranding. En langzaam krijgen we ook de ware toedracht onthuld om trent dat landverraad. Anthony Minghella heeft in de eerste plaats een doorwrocht en intelligent scenario geschre ven. De romans van Michael Ondaatje hebben veel weg van een zorgvuldig geweven tapijt van korte herinneringsbeelden. Zijn fragmentarisch vertelde verhalen worden vooral bijeen gehouden door zijn roman niet onherkenbaar verminkt in de film is terechtgekomen, integendeel. Zo verkoopt de zijn karakters. Hij heeft maar een paar zinnen no film het boek en vice versa. dig om een indrukwekkend beeld op te roepen Minghella's film vertelt twee verhalen die gaan- waarin zijn personages tot leven komen. Voor de deweg samenvallen in één ontknoping. Het eer- film heeft Minghella de zaak drastisch vereen- ste verhaal, dat van verpleegster Hana (Juliette voudigd door de hierboven geschetste flash- Binoche) en haar patiënt (Ralph Fiennes), speelt back-structuur, waarbij de herinneringen van de in Italië, in de zomer van 1944, als de Duitsers Engelse patiënt keurig in chronologische volgor- zijn verjaagd door de geallieerden. Wel liggen nog de de revue passeren. Bovendien focust hij op overal dodelijke mijnenvelden en op scherp één van de vele aspecten van het boek, de ro- staande bommen. In die half-idyllische, half-ge- mantische passie. Niettemin is hij ér in geslaagd vaarlijke omgeving trekt Hana zich met 'haar' de typische Ondaatje-sfeer goeddeels overeind te oorlogsslachtoffer terug in een kapotgeschoten houdqn, en heeft hij heel belangrijk niet zit- Toscaans klooster, om hem te verzorgen tot zijn ten knoeien aan die karakters, stuk voor stuk een (verwachte) dood. Hij is onherkenbaar verminkt, goudmijn voor de diverse acteurs, van top tot teen verbrand, is bovendien zijn ge- Mocht The English Patient straks Oscars krijgen heugen kwijt, weet zelfs zijn naam niet meer en voor het script en de acteursprestaties, dan is dat staat derhalve geboekstaafd als 'Engelse patiënt', ongetwijfeld verdiend. En voor de beste regie? Ze krijgen bezoek, eerst van een zekere Caravag- Dat hangt ervan af. Ja, voor wie tevreden is met gio (Willem Dafoe), die een appeltje te schillen een knap verteld verhaal. Nee, voor wie van film schijnt te hebben met de patiënt, als deze ten- meer verwacht dan BBC-drama, al is het dan nog minste de gezochte landverrader is waar Cara- zo superieur gedaan. Kristin Scott Thomas in 'The English Patient' als vrouw van een rijke Britse avonturier.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11