The Police als tussendoortje Kees Verkade eert GrimaldVs Cultuur&Kunst Henny Vrienten in jury VSB Poëzieprijs 1997 Pinkpop wil nu twee gelijkwaardige podia Petkova gaat voor Rachmaninoff Bella en het beest op dierententoonstelling ZATERDAG 4 JANUAR11997 NRIJSDAM, 071-5356444 Burt Reynolds diep in de schulden Miami De Amerikaanse acteur Burt Reynolds heeft gezegd dat hij 'volwassen zal worden' en zijn schuld van totaal 11 miljoen dollar (bijna 19 miljoen guldén) zal inlossen. De 60-jarige Reynolds, die op 2 december uitstel van betaling aanvroeg, had afgelopen week een eerste ontmoeting met zijn schuldeisers. Reynolds zei dat hij in de jaren '80 schulden begon te maken. Volgens Reynolds raadden vrienden en zakenpartners hem al ja ren geleden aan zich failliet te laten verklaren, maar hij negeerde deze adviezen. Reynolds leed vooral verlies op investeringen in een restaurantketen en een theater. Ook zijn echtscheiding van actrice Loni Anderson in 1994 kostte hem veel geld. Nieuw programma Nelleke Burg utrecht Zangeres/cabaretière Nelleke Burg komt met een nieuw programma. De première is op 17 januari in de Stads schouwburg Utrecht. De solo-voorstelling bestaat uit zelfge schreven materiaal. Ook de muziek is grotendeels van haar. Pia nist Paul Diekman begeleidt Nelleke Burg muzikaal. Eerbetoon aan Morton Feldman Amsterdam Het Ives Ensemble gaat met vijf optredens een eer betoon aan de Amerikaanse componist Morton Feldman bren gen. Feldman overleed tien jaar geleden op 61-jarige leeftijd. Het ensemble brengt de concertante uitvoering van het hoorspel Woorden en Muziek van Samuel Beckett. De acteurs Ton Len- sink en Hans Dagelet verlenen medewerking. Na de pauze wordt het 70-minuten durende Piano and String Quartet, één van Feldmans' legendarische late werken, ten gehore gebracht. Het eerste concert is op 29 januari in de Amsterdamse IJsbreker. Stewart Copeland componist filmmuziek The Leopard Son den haag anp Henny Vrienten (ex-Doe Maai), tegenwoordig componist en poëzieliefhebber, is benoemd jurylid van de VSB Poëzie prijs 1997. Medejuryleden zijn voorzitter Herman de Coninck (Nieuw Wereldtijdschrift), Tom van Deel (dichter, criticus, do cent), Gillis Dorleijn (hoogle- i raar) en Esther Jansma (dichte res). De VSB-prijs, groot 50.000 gulden, wordt op 10 juni voor vierde keer uitgereikt. In 1996 ging de prijs naar Leo Vro- man (Psalmen en andere ge dichten); in 1995 naar Huub Beurskens (Aangod en de Af- mens) en in 1994 naar Hugo Claus (De Sporen). De nominaties worden voor de Boekenweek op 6 maart be kendgemaakt, aldus de Stich ting VSB Poëzieprijs. De naam van de winnaar zal eind mei be kend zijn. Initiatiefnemer van de VSB- prijs was in 1993 Huub Ooster huis, directeur van De Rode Hoed in Amsterdam. landgraaf anp Het popfestival Pinkpop moet tijdens de komende 28ste editie bestaan uit twee gelijkwaardige podia. Dat streven heeft organi sator Jan Smeets gisteren naar 'buiten gebracht. De laatste ja ren bestond Pinkpop altijd uit een hoofdpodium en een klei nere tweede bühne. Pinkpop, dat vorig jaar 60.000 bezoekers trok, wordt dit jaar gehouden op 17, 18 en 19 mei in het Limburgse Landgraaf. De eerste twee dagen zijn nog kleinschalig, pinkstermaandag vormt traditioneel de hoofddag. Smeets zegt zo'n dertig bands te verwacljien, tien zijn er al ge contracteerd. Namen noemt hij nog niet. Bezoekers kunnen ook dit jaar proberen hun favoriete bands op het podium te krijgen via een persoonlijke top 5. De organisatie probeert rekening te houden met de voorkeur van het publiek. Verleden jaar werden op basis van de publiekspoll vier bands, waaronder Alanys Morrisette, .aan het totale aanbod toege voegd. Kula Shaker wordt dit jaar veel getipt voor Pinkpop. Smeets noemt het logisch dat die band inderdaad op tweede pinksterdag het Landgraafse podium bestijgt. De leden van The Police komen weer bij elkaar voor op z'n minst een spectaculaire wereldtournee. Stewart Co peland, de drummer van het in 1986 ontbonden super trio, durft nog niet te zeggen wanneer, maar is er heilig van oyertuigd dat hij opnieuw met zanger-bassist Sting en gitarist Andy Summers gaat samenwerken. „Na al die jaren hebben we alle drie enorm veel zin om uit te vissen of we nog in staat zijn die oude magie nieuw leven in te blazen." amsterdam louis du moulin „Persoonlijk denk ik dat we daar geen moeite mee zullen hebben, omdat we dit puur voor de lol zullen doen. Er zul len geen opspelende ego's meer zijn, die roet in het eten kunnen gooien", zegt Copeland, die te genwoordig vooral aan de weg timmert als. componist van avontuurlijke filmmuziek. In die hoedanigheid is hij ook even in Nederland. Met zijn aanwezig heid hoopt de 44-jarige Ameri kaanse slagwerker 'The Leopard Son' van de vanuit Tanzania opererende Nederlandse cine ast Hugo van Lawick wat extra aandacht te geven. Het verhin dert hem echter niet om zijn licht ook over andere zaken te laten schijnen. The Police ziet hij als niet meer dan een aangenaam tus sendoortje, dat ongetwijfeld ook flink lucratief zal zijn. Voor een duurzame rentree in het inter nationale rock-'n-rollcircus is Copeland echter niet meer in de markt. „Ik ben veel te blij dat ik tegenwoordig rustig met m'n kinderen door Disneyland kan wandelen in plaats van dat er voortdurend hysterische fans achter me aan lopen. Popster zijn is leuk, maar dan vooral als het allemaal nieuw voor je is. Ken je eenmaal alle lusten en lasten van het Grote Succes, dan word je op den duur ook weer een slaaf van je status, waardoor je creatief indut. Waarom dan wel een herkan sing voor The Police? Niet in de laatste plaats om een aantal vlekjes in de onderlinge relaties weg te poetsen. „Sting was des tijds natuurlijk de dwarsligger. Maar omdat hij zich inmiddels als solo-artiest ruimschoots heeft bewezen zal hij nu niet meer zoveel behoefte hebben aan zoveel mogelijk credits. Bo vendien, hij zit beter in zijn vel dan ooit. Eindelijk is hij bevrijd van het idee dat het schrijven van een liedje je pijn moet doen en dat hij ongelukkig moest zijn omdat hij dacht dat dat beter bij hem paste. Zijn laatste album bevat een paar opgewekte songs, die ik tot het beste uit zijn hele.repertoire reken, ook al doen vele andere ze af als nie mendalletjes." Copeland zal met derde man Andy Summers (en bassist Tony Levin) dit jaar sowieso een aan tal jazzfestivals afstropen. .An dy heeft me daarvoor gevraagd en ik heb voor de grap maar ja gezegd. Je moet weten: als er ie mand Mr. Anti-Jazz is, dan ben ik het wel. Door m'n vader ben ik met die muziek opgegroeid en ik kan me er nog altijd niet veel anders bij voorstellen dan een chique lunch op zondag: middag waarbij het verplicht luisteren was. Al die heisa over de grootheid van die jazzmuzi kanten heb ik ook nooit kunnen begrijpen. Hoorde dan niemand dat Miles Davis vals speelde?" Huilpartijtje Zelf heeft Stewart - jongste zoon van Miles Copeland II die voor dat hij geheim agent werd bij de CIA trompet speelde in het Glenn Miller Orchestra - na zijn 'glory days' met The Police een respectabele carrière opge bouwd als filmcomponist. Tot zijn bekendste scores behoren 'Rumble Fish', 'Wall Street', 'Talk Radio', 'She's Having A Baby' en nu dus ook 'The Leopard Son'. „Voor mij een meer dan inte ressante uitdaging omdat deze film zo anders was", legt hij uit. „Meestal ga je met de regisseur in conclaaf om,samen de ge wenste stemmingen en accen ten af te spreken. Dit keer kreeg ik veel meer vrijheid en ging het niet om een geraffineerd leu gentje of om een aankomend huilpartijtje, maar had bijna al les betrekking op leven en dood. Eten en gegeten worden, dat was de kwestie, waarbij dan ook npg eens de dialogen wegvielen. De rol van de muziek is dan ook belangrijker dan in normale speelfilms." Stewart Copeland is van plan zijn filmrepertoire en andere composities voor symfonische orkesten in concertvorm te gaan presenteren» zowel in ei gen land als in Europa. „Op die manier kom ik toch nog eens in de buurt van mijn grote droom om eigen opera's te zien opvoe ren. Waarom juist die vorm me Stewart Copeland: „Sting was destijds natuurlijk de dwarsligger." zo fascineert? Omdat het de meest machtige, meest impo nerende muzikale formule is die ik ken." De behoefte om voor publiek te spelen zal altijd blijven, er kent Copeland, die The Police ook een uitstekende uitlaatklep vindt omdat hij daarmee verze kerd is van volle bakken en een professionele begeleiding. Dat warme bad vormt een schril contrast met de dagelijkse be zigheden in zijn studio in Los Angeles, waar de eenzaamheid hem af en toe opbreekt. ,Als filmcomponist spreek je hoog uit de producer en de regisseur, maar verder vrijwel niemand. De enige met wie ik optrek is Lol Creme (van eerst 10 CC en later Godley en Creme), die daar als schrijver van recla mespots zijn brood verdient. El ke donderdagavond jammen we alsof ons leven ervan afhangt. Hoewel we soms best tot aardi ge resultaten komen, nemen we toch nooit wat op. We vinden namelijk allebei dat die paar uurtjes onze uitlaatklep moeten blijven en niet het begin moe ten zijn van al weer iets serieus. Noem het de wijsheid die je krijgt als je de veertig gepas seerd bent." recensie li dy van der spek Nederlandse Pianistenserie. Concert door Marietta Petkova. Gehoord; 3/1, Stadsge hoorzaal, Leiden. Mozart en Schubert vormen een matig interessante opmaat naar Marietta Petkova's Rach maninoff. Mozarts Sonate in F heeft weinig nieuws: licht, luch tig en elegant, maar zonder scherpzinnig idee of puntige klank; de linkerhand heeft voor al iets weeks. Schuberts eerste en tweede Impromptu lijden aan hetzelfde euvel: brillant, ve derlicht, maar geen diepgang, geen schokkende ervaring. Petkova gaat volledig voor Rachmaninoff (1873-1943). De man die zich van 1917 tot z'n dood vluchteling voelt (in de USA). De nostalgie, de" wee moed, de bezorgdheid om wat hem boven het hoofd hangt, zelfs het klankidioom van de Russische taal word je gewaar in de 6 en 9 Etudes Tableaux opus 33 en 39. De plompe akkoorden in nr 3 in c en nr 8 in cis vallen zwaar en somber. Nr 7 in g barst van gevoel en drama. Nog expressiever wordt Petkova in de laatste 9 Etudes Tableaux. Aanvankelijk geeft Rachmaninoff deze stukken geen namen of verhalen mee, later als Respighi ze orkestreert krijgen ze een titel mee. Het eerste Allegro agitato zit vol snelle nerveuze passages die Petkova als een opgeschrikt hert Iaat wegsnellen. Een almaar zich herhalend motief van vier noten in het Lento assai schil dert Petkova steeds wisselend van klankkleur en dynamiek. Roodkapje dartelt en de boze wolf zit vol streken, haalt aan en uit, fantastisch neergezet in nummer 6 in a. Direct daar te genaan een intens droeve, maar zeer waardig gespeelde Marche funèbre en tot slot een Oriën taalse Mars die sprankelt en als enige in majeur is geschreven. Na een kleurrijke dramatische zonsondergang gaat juist hier helemaal aan het eind de gou den zon weer op boven de hori zon. RECORD - Koninklijk Theater Carré heeft in 1996 het recor daantal van 402.000 bezoekers getrokken. Dat is 110.000 be zoekers meer dan in 1995 en daarmee ook het hoogste aantal bezoekers over de afgelopen vijftien jaar. Het succes is vol gens Carré vooral te danken aan de series Dynamo Mundi door Dogtroep, de musical West Side Story, de one manshow van Herman van Veen en het We reldkerstcircus. Pet Shop in Stelling Gallery leiden monique de boer Een opblaasbare hond is het eerste dat je opvalt als je de ten toonstelling The Pet Shop in Stelling Gallery bekijkt. Het dier, ontworpen door Femke van Heerikhuizen, heet Bella en staat op een kleine verhoging. Als je op het pedaaltje ervoor stapt, blaast het mechanisme van een stofzuiger de hond j meteen op alsof het omhoog springt om in de aanval te gaan. Bella moet een waakhond voor stellen en het effect ervan is bij na hetzelfde als dat van een echte waakhond. The Pet Shop laat zien dat het dier in de hedendaagse kunst op uiteenlopende manieren in kunstwerken terugkomt. Het thema 'dier' is wel uit ieder werk te herleiden, maar de on derwerpskeuze van de kunste naars lopen zo ver uiteen dat de Originele USSR BONTMUTS 60, BOOGERT LEGERDUMP HALLENWEG 11-2316 JX LEIDEN samenhang ver te zoeken is. De een gebruikt een knuffel om te vertederen en de ander maakt een schunnige tekening van een dier als lustobject, waardoor enige lijn in de kunstwerken ontbreekt. Dicrenkoppen Kunstenares Mitsy Groenendijk werkt met bh's die zij versiert naar een thema. 'Brassiere s' noemt zij haar creaties. Dit keer heeft ze dierenkoppen van neu shoorns, wijde zwijnen en kik kers op de cups bevestigd. 'Ani mal Stuff is het meest verras sende werk op de tentoonstel ling en zorgt dan ook meteen voor een verbaasde glimlach als je de galerie binnenkomt. De kunstenares geeft op deze ma nier van werken het verband weer tussen dierlijke lust en de erotiek van het kanten slipje. Geïnteresseerden moeten 950 gulden neertellen voor dit bij zondere ondergoed. Poeh Een exclusieve bijdrage aan de tentoonstelling, zo vinden de ei genaars van de gallery, zijn'de speciaal voor The Pet Shop ge tekende werken van Eric Schreurs, bekend van de strip tekeningen van Joop Klepzeiker. Aanleiding voor een van zijn te keningen was een artikeltje in deze krant van 7 december over een originele Winnie the Pooh- tekening die in het Londense veilinghuis 225.000 gulden op bracht. Het artikel hangt in Stel ling naast de ingelijste tekening van Poeh en Knorretje. Het praatwolkje van een verminkt Knorretje, een heus Schreurs- mokkeltje, luidt: „Zeg beer, hoe zou jij 't vinden om met een beetje rondlummelen in 't bos 225.000 gulden te verdienen," waarop Winnie zegt: „Poeh". Een van de 'dieren-bh's' van Mitsy Groenendijk, foto stelling gallery Tentoonstelling The Pet Shop, geopend t/m 26 januari; Stelling Gallery, Kruisstraat lb in Leiden. Open: do t/m zat 13.00-18.00 uur, zon 14.00- 17.00 uur. den haag mike belinfante Kees Verkade heeft in zijn leven talloze beroemdheden vereeu wigd. De in Haarlem geboren en getogen beeldhouwer boet seerde koningin Wilhelmina in brons. Hij liet Simon Carmiggelt herleven, evenals zanger Johnny Jordaan. Verkade gaf Freddy Heineken een verguld portret. Zijn vaardige handen bewerk ten Oscar Wilde, Winston Chur chill en Audrey Hepburn tot bronzen evenbeelden en zelfs prins Rainier en prinses Gracia van Monaco werden door Ver- kade op een voetstuk geplaatst. Sinds enige tijd werkt Kees Verkade in het diepste geheim aan een nieuw sculptuur, dat is gewijd aan het vorstendom in Monaco. In de garage van het prinselijk paleis op de rots bo ven Monte Carlo brengt Verka de, die al zeventien jaar aan de Cöte d' Azur woont, dezer da gen de finesses aan van een beeld dat hij in opdracht van prins Rainier heeft gemaakt. Met een ruim twee meter hoog bronzen beeltenis van monnik Francesco Grimaldi, stichter van Monaco, brengt Verkade, ter gelegenheid van het 700-ja- rig bestaan van het vorstendom, een ode aan Monaco en in het bijzonder aan de familie Gri maldi. Het beeld van deze stamvader van de dynastie, wordt op 8 januari op het plein voor het prinselijk paleis ont huld. „Ik heb in het beeld de ge schiedenis van Monaco probe ren te verwerken", zegt Kees Verkade vanuit zijn woning in het vorstendom, „en in het bij zonder de wijze waarop de Gri- maldi's zich op de rots hebben gevestigd". De Grimaldi's grepen in 1297 op opzienbarende wijze de macht over de strategisch gele gen rots van 1,95 vierkante kilo meter op de grens van Frankrijk en Italië, die tot dan toe werd beheerst door Genua. „Ene Francesco Grimaldi maakte in zijn eentje een einde aan die Kees Verkade. „Ik ken prins Rainier al jaren. Hij is een goede vriend." archieffoto loek zuyderduin heerschappij", zegt Verkade. „Hij deed dat door zich als fran ciscaner monnik te verkleden, zodat hij zich een toegang tot het paleis kon verschaffen. On der zijn pij had Grimaldi een zwaard en schild verborgen. Eenmaal binnen maakte hij ie dereen een kopje kleiner en riep zichzelf uit tot heerser". De 700 kilogram zware bron zen monnik van Verkade krijgt een prominente plaats voor de ingang van het paleis. „Ik ben ongelooflijk trots dat ik juist dat beeld heb mogen maken", er kent de kunstenaar. „Ik ken prins Rainier al jaren. Hij is een goede vriend. Zijn vrouw, prin ses Gracia, was zelfs getuige op ons huwelijk. Ik heb, zeg maar, al het lief en leed van de familie Grimaldi met hen gedeeld". Rodin Kees Verkade, zoon van een ka- pokmatrassenfabrikant uit Haarlem, opgeleid op de Ko ninklijke Academie (1958-1963) in Den Haag, maakt beelden zoals ze al eeuwenlang worden gemaakt. „Het verschil is dat ik, hoewel geïnspireerd door Ro din, een eigen stijl heb", zegt Verkade, die momenteel in Mu seum van der Togt in Amstel veen exposeert. „Een sculptuur van mij moet verrassen, ontroe ren, een beetje betoveren. Ik heb het nu goed ja, zeer goed mag ik wel zeggen. Zeker sinds ik ben getrouwd met mijn Lud- milla (barones von Falz-Fein - red.) ben ik volmaakt gelukkig. Ludmilla is mijn zakelijke kun stenares. Door haar ben ik in balans". Hoewel Verkade een goede relatie onderhoudt met prins Rainier, werd de beeldhouwer niet door hem gevraagd ter ge legenheid van het 700-jarig be staan van Monaco een beeld te maken. „De prins heeft zich in eerste instantie afzijdig gehou den. Het was immers de bedoe ling dat alle Monegasken de fa milie een cadeau zouden aan bieden. Toen men er eenmaal uit was dat één van die cadeaus een bronzen beeld moest wor den, heb ik zes ontwerpen inge diend: de monnik Francesco Grimaldi in diverse poses. In sa menspraak met de prins heb ik toen wel besloten voor de meest ingetogen versie te kiezen. Rai nier wilde geen agressief sculp tuur voor zijn deur van een wild om zich heenslaande voorva der".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 15