Naderende dood maakt leven kostbaar De katerige speurtocht van Felix Feiten &Meningen Lof voor indringende' toespraak van koningin Supermarkt VRIJDAG 27 DECEMBER 1996 Koningin Beatrix staat stil bij ernstige ongelukken 1996 iti De supermarkt is in Turkije, zelfs in een mil joenenstad als Istanbul, een zeldzaam verschijn sel. Er komt weliswaar 1lbi verbetering in, maar boodschappen doe je meestal bij de kruideniertjes die op de hoek van iedere straat zitten. Toen ik een jaar geleden verhuisde naar een wijk aan de andere kant van de stad, was dan ook mijn eerste zorg het uit zoeken van een kruidenier met wie het klikte. Dat was belangrijk, want het nieuwe huis heeft geen conciërge die de bood schappen voor me doet. In dat geval moetje dus een kruidenier treffen die een loopjongen heeft, die de bestelling thuisbezorgt. Het zal mijn Nederlandse aard zijn, maar ik heb er nog steeds moeite mee dat kleine kinderen de trap op sjouwen met zware tassen. Een krui denier vinden die echter een volwassen knecht in dienst heeft, is praktisch on mogelijk. Ik sus dus mijn geweten met vorstelijke fooien voor het grut of draag de boodschappen zelf, ondanks de pro testen van de winkelier. Maar ik mis het genot van het slenteren langs de rekken, hangend op een win kelwagentje, de dingen pakken, bekij ken en weer terugleggen. Ja, u die de za terdagse tocht naar de supermarkt ver vloekt, beseft niet wat een luxe dat is. Hoe groot was dan ook mijn vreugde toen ik op een van mijn omzwervingen door de straatjes, een heuse super markt, een Spar nog wel, ontdekte. Alles was er te krijgen, van wijn tot Hollandse kaas aan toe en er was een uitstekende visafdeling. Sjouwend met mijn volle tassen was ik een gelukkig mens. Telkens wanneer ik voorbij sjokte, werd ik misprijzend be keken door de kruidenier tegenover de Spar. Bij hem haal ik af en toe wat spek; varkensvlees is moeilijk te krijgen en schreeuwend duur in dit land. Natuur lijk, de concurrent, dacht ik. Tot hij, vorige week, zich niet meer in kon houden. ,,Ah, daar hebben we ons islamitische zusje", sneerde hij. Ver wonderd keek ik hem aan. „Je doet toch boodschappen aan de overkant"? „De Spar," legde ik uit, „is een Nederlands bedrijf dat bovendien een hoop dingen heeft die jij niet verkoopt. Verse vis bij voorbeeld." „Pffffwuifde hij mijn verhaal weg, „vis kun je ook elders krijgen. Je hoeft geen inkopen bij mij te doen. Ik ben de rijkste kruidenier van de buurt. Maar weet jij wel dat de eigenaar van de Turkse tak van die Spar een grote fun damentalist is? Iedere cent die je aan Hieronder volgt de integrale tekst van de kersttoespraak van koningin Beatrix Vandaag gedenken wij de ge boorte van Jezus in de stad Bethlehem, nu bijna tweedui zend jaar geleden. In het Chris telijk geloof wordt dit feest be leefd als Gods verschijning on der de mensen, het Licht in een wereld van duisternis. Voor mensen die niet zelf in die tra ditie staan, heeft Kerstmis een eigen betekenis gekregen. In de donkere dagen aan het einde van het jaar wil een ieder tot rust komen en warmte zoeken in de besloten kring van ge zinsleden en vrienden. Kerstmis is een familiefeest waarin niet de grote wereld centraal staat, maar de kleine gemeenschap van mensen die om elkaar ge ven. Juist de intimiteit van deze da gen maakt de viering van het kerstfeest voor velen zo moei lijk. Als mensen door de dood van hun dierbaren zijn geschei den en zij zonder hen verder moeten, dan schrijnt in deze tijd de pijn in alle hevigheid. Het worden feestdagen zonder vreugde. De gedachten gaan te rug naar vroeger, toen zij er nog waren. Ernstige ongelukken hebben ons land in het afgelopen jaar opgeschrikt. Een dramatisch ongeval geeft iedereen een schok. Ook wie niet door per soonlijk verlies is getroffen, wordt toch geraakt door de emotie. Familie en vrienden worden overrompeld en voelen zich als geslagen. De ramp trekt een spoor van wanhoop door hun bestaan. Hoe vaak niet lijkt de dood te vroeg te komen. Een levenslijn wordt afgebroken en het verleden blijft onvoltooid. De onverbiddelijke grens die aan ieder leven wordt gesteld, confronteert ons onvermijdelijk met de eigen eindigheid en met het sterven als deel van ons be staan. Met dit einde hebben wij allen te maken, ouderen en jon geren. In onze samenleving, die het sterven lijkt te willen ontkennen of ontvluchten is leven met de dood een zware opgave. Soms moet wie achterblijft zelfs opko- „Een indringende, uitdagen de, zinnige toespraak met veel diepgang." Zo reageerde kardinaal A. Simonis desge vraagd op de kersttoespraak van koningin Beatrix. „De rede is pastoraal, inhou delijk goed en sluit aan bij diep menselijke verhoudin gen", oordeelt de leider van de rooms-katholieke kerk in Nederland. „Maar de toe spraak belicht ook de keerzij de van Kerstmis, namelijk de bittere werkelijkheid van het lijden van stervenden en een zamen." De majesteit door breekt daarmee ook het cli chébeeld van Kerstmis, meent Simonis. „Dat is moe dig." De aandacht van de koningin voor het bewust aanvaarden van het lijden en de belang rijke rol die godsdienst daar in kan spelen, draagt de in stemming van Simonis. „Er blijkt uit dat godsdienst ook een sociale functie heeft." Ook dominee R. Vissinga, voorzitter van de synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland, is zeer 'ingeno men' met de kerstboodschap van de koningin. Vooral de aandacht voor het thema van de dood, dat dit jaar met zo veel rampen zo actueel is. „Rampen brengen de dood Boeddhisten beschouwen het vanouds als een belangrijke taak van verwanten en vrienden een stervende te begeleiden in het overwinnen van angst en aanvaarding van het levensein de. Die opvatting lijkt ook in onze westerse wereld aan kracht te winnen. Een kentering wordt zichtbaar in de houding tegenover sterven, dood en ver driet. In ons land zijn duizen den vrijwilligers, vrienden en fa milieleden betrokken bij ster vensbegeleiding, in thuiszorg of in tehuizen. In toegewijde ver pleging wordt veel gedaan om pijn te verlichten en mensen in staat te stellen het einde in rust tegemoet te gaan. Beseft wordt dat sterven geen ziekte is, maar een afscheid nemen, waarbij dat soort lieden geeft, komt als kogel te rug!", bulderde hij met opgestoken vuist. Hij noemde naam en toenaam en bewijzen: de desbetreffende man had vorig jaar bij de bestuursverkiezingen in de kamer van koophandel kandidaat gestaan voor de fundamentalisten, maar dankzij doortastend optreden van mannen als de kruidenier, verloren. Ik had een groot probleem. Vrienden houden me al voortdurend op de hoog te van welke merken ik wel en niet mag kopen. Maar nu mocht ik dus ook niet meer naar de supermarkt. Inderdaad werd mij dat strikt verboden door ieder een aan wie ik het vertelde. „Maar er wordt wijn en whisky verkocht", strib belde ik tegen. „Die lui doen alles om geld te verdienen", was het weerwoord. Ik ben naar de kamer van koophandel gegaan om het uit te zoeken. En joepie! De informatie van de kruidenier klopt niet. Het is precies omgekeerd. De Spar- meneer heeft een aanbod van de funda mentalisten om hun kandidaat te zijn afgewezen en daarom verloren. Wan neer u dit dus leest, heb ik mijn verse visjes al weer op. Om de kruidenier ech ter niet te krenken, zal ik voortaan door de straat achter zijn winkel mijn volle tassen naar huis dragen. jessica lutz correspondent Koningin Beatrix. men voor het recht op verdriet. Dikwijls weet de omgeving er geen raad mee en vindt moeilijk troostende woorden. Ook uit spraken over geloof kunnen soms de vertwijfeling niet weg nemen. De dood blijft een mys terie; geen levensovertuiging kan sterven verklaren. Zoals ie dere geboorte verwondering brengt over het ontstaan van nieuw leven, zo betekent elke dood een onbegrijpelijk einde. Al kunnen godsdiensten de do den niet terugbrengen, geloof kan wel helpen innerlijk af scheid te nemen, het verdriet een plaats te geven en de rouw te vertolken. Verschillende reli gies hebben elk eigen wegen ge vonden om vorm te geven aan de relatie tot de dood en tot de gestorvene. Geloof, hoop en liefde worden daarin tot uit drukking gebracht. Sommige vormen van afscheid nemen en rouwen zijn heel oud. Ze ontstonden in eeuwen van gezamenlijk zoeken naar steun en werden vastgelegd in vertrouwde rituelen, zang, woord en gebed. Om de herin nering levend te houden wor den in de joodse traditie de do den bij hun naam genoemd. Zo worden de gestorvenen verbon den met de levenden en als het ware in de gemeenschap terug geroepen. In veel christelijke kerken worden op Eeuwigheids zondag de namen gelezen van hen die in het afgelopen jaar zijn heengegaan. Modern is het gebruik in het huis van de over ledene persoonlijke herinnerin gen met foto's en voorwerpen een tastbare vorm te geven. Nieuw ook is de gewoonte dat vrienden voor slachtoffers van aids dekens of kleden maken met patronen waarin de dierba re herkenbaar is en zo in de herinnering voort kan leven. Deze vreselijke ziekte die men sen veelal in de kracht van hun leven treft, heeft de dood in on ze maatschappij dichterbij ge bracht en tot nieuwe vormen van lotsverbondenheid geleid. Vele riten van afscheid nemen en gedenken hebben naast een symbolische ook een praktische betejcenis. De gemeenschap weet hoe te handelen. De reali teit van de dood wordt beves tigd. Met erkenning van de ont stellende waarheid begint de rouw: het aanvaarden van het verlies en het zoeken naar een plaats voor het leed en ruimte voor het voortgaande leven. In rouw hebben mensen elkaar nodig. Wie bij het verwerken van leed uitsluitend op zichzelf is aangewezen, kan vastlopen in wanhoop. Er kunnen immers zoveel vragen rijzen waarop geen antwoord is. „Wat is hier van de zin?", bijvoorbeeld, of „Waarom moest mij dit treffen?" Een tegenvraag luidt „Waarom niet?". Waarom zou het leed ons niet raken, waarom alleen anderen? Dit klemt temeer wanneer wij hier, in ons be voorrechte land, dagelijks zien hoe elders miljoenen ontheemd zijn, op de vlucht, uitgehongerd en ziek sterven. Wij leven in een maatschappij die verdriet wil verdringen. In een tijd waarin de dood wordt verzwegen, ont staan kringen van lotgenoten die herkenbare nood delen en steun zoeken bij elkaar. Gelukkig zijn er dikwijls ook mensen in de eigen omgeving die zich betrokken voelen, een ander willen bij-staan, iemand vasthouden en, vaak zonder woorden, mee-lijden in ver driet. In medemenselijkheid ligt een grote kracht die pijn kan verzachten en harten openbre ken. Op de lange weg naar aan vaarding van het verlies van een geliefde zoeken mensen ook troost in hun geloof. De overtui ging dat de dood niet het laatste woord kan zijn, uit zich al bij de begrafenis. Zo geven Hindoes naast gevoelens van verdriet ook uitdrukking aan emoties van blijdschap om de bevrijding van de ziel. Getrouw volgen moslims de voorschriften; in al le eenvoud bereiden zij de ge storvene voor op de ontmoeting met God. Christenen leven in het perspectief van de opstan ding van de doden. Kerstmis is het feest van de ge boorte, het begin, de eerste adem in een leven dat wordt af gesloten met de laatste adem tocht. Maar de dood van Jezus is niet het laatste woord. Chris tenen geloven in zijn verrijzenis en vinden daarin hoop op eeu wig leven. Jezus' leven en lijden worden gezien in het licht van Gods liefde. Daarop is de over tuiging gevestigd dat elk men senleven eeuwigheidswaarde heeft. pre dichtbij en knagen aan het leven. De wereld is niet maakbaar", aldus Vissinga. De verwijzing naar andere godsdiensten in de toespraal v heeft eveneens de instem- (/G ming van Vissinga. „Zeer té- recht in een land met zoveel verschillende godsdiensten.' Hij heeft respect voor de veli herkenningspunten in de toespraak. Onder meer over de kerk waar je leert je te ver houden tot de dood. Gewoonten als kaarsenbran- den en namen noemen van overlevenden bij de rouwver werking dringt ook in de pro testantse kerk vaker door, aiW dus Vissmga. 'Een licht kritische noot' valt mm te beluisteren bij woordvoer- e> der S. Abdus Sattar van de Nederlandse moslimraad. De inu koningin is wel erg karig mei 10-ji haar aandacht voor de mos lims, aldus Abdus Sattar. Zij kreeg de indruk dat de ko ningin weinig afweet van moslims. Ze vraagt zich af of de vorstin wel moslims kent met wie ze ruggespraak kan voeren over dit soort kerst toespraken. „Het weinige dain ze heeft gezegd over moslims geeft een vrij stereotiep beeld. Dat is jammer." Wel positief is Abdus Sattar ir het menselijke aspect van de rede, de aandacht voor de dood en het lijden. :oo :js juist het leven heel indringenc wordt beleefd en emoties inte ,etr worden ervaren. Het is de nad g rende dood die het leven J kostbaarder maakt. Wanneer wij met Kerstmis liefde centraal stellen, we niet voorbij gaan aan zieken, de stervenden - in eigen omgeving en heel ver - en aan de mensen hun verdriet juist eenzaam voelen. Niet vreugde, maar ook leed moet worden gedeeld. Wij leven in verantwoordelijkheid voor el kaar. Ik wens U allen een kerstfeest toe. TOM JANSSEN Ook dit jaar hebben fabrikanten van merkartikelen weer veel producten uit de winkels moeten halen, omdat er wat aan mankeerde. Met advertenties in de dagbladen trachtten zij de consument zo snel moge lijk van de euvels op de hoogte te stellen. Vroeger gingen de meeste zaken de doofpot in, maar de laatste jaren is het onderdeel van de marketingstrate gie geworden om ook slecht nieuws zo snel mogelijk naar buiten te brengen om het geruchtencircuit voor te zijn. De fabrikanten zijn bovendien beducht voor de Wet Productaansprakelijkheid, die in 1992 in wer king is getreden. De beruchtste zaak dit jaar was de affaire met katten- brokjes van FelLx. waartegen enkele honderden kat ten niet bestand bleken. Een artikel dat levens kost, is een nachtmerrie voor een producent. Het bordje met de tekst 'De 100 meest gebruikte ex cuses' hing er heel toevallig. En als directeur Charles Jas van Spillers Petfood in april tijdens de persconfe rentie over de toen nog geheimzinnige kattenziekte niet de tegenwoordigheid van geest had gehad het bordje om te draaien, had iedereen het op de buis achter zijn rug kunnen lezen. „Als half Nederland kijkt, moetje op je qui-vive zijn", zegt Jas, die tijdens de geruchtmakende affaire met de droge kattenbrok- jes van zijn merk Felix koelbloedig de crisis te lijf moest. Zeker 330 katten gingen in het voorjaar dood door besmetting van de brokjes met de stof salinomycine en 470 katten raakten daardoor tijdelijk verlamd. Het middel bleek in één van de grondstoffen van een toe leverancier te zitten. Het wordt onder meer gebruikt om de darmen van varkens en pluimvee rustig te houden. Katten kunnen daar absoluut niet tegen. Maar voordat die oorzaak na maandenlang onder zoek in augustus bekend werd, hadden kattenbezit ters en uiteraard ook directeur Jas en diens mede werkers gespannen een aantal onzekere maanden doorgemaakt. Daarbij lag de productie van katten- brokjes in het Brabantse Etten Leur stil. Tranen bij de kattenliefhebbers en een schadepost van ongeveer tien miljoen gulden voor Spillers Petfood. Aan de ge dupeerde baasjes is in totaal twee ton schadevergoe ding uitgekeerd. De pakken Felix uit Etten-Leur staan inmiddels weer in de winkel. Het is echter nog steeds onduidelijk hoe het middel in de partijen grondstoffen voor Spillers terecht is gekomen. Spillers heeft na de affaire een andere toeleverancier genomen. „Het was een zeer grote crisis", blikt Jas terug op de gebeurtenissen. „Statistisch gezien maakt een 150 jaar oud bedrijf als Spillers zoiets maar één keer in zijn bestaan mee. In het begin wisten we niet wat ons overkwam. Op een dinsdag hoorden we van twee dierenartsen dat er een mysterieuze kattenziekte woedde. Er sijpelden steeds meer berichten door dat het weieens met onze kattenbrokjes te maken zou kunnen hebben. Want er waren daarbij twee pakken Felix-brokjes met dezelfde productiedatum in het ge ding." Besloten werd aan de hand van een checklist te kij ken of dat waar kon zijn. „En ja, het ging er in de loop van de week ook steeds meer naar uitzien. We konden afbakenen in welke periode de besmette pakken waren geproduceerd. Maar er was op dat moment overigens nog geen alarm geslagen", aldus Jas. Voor crises heeft Spillers een speciaal plan in de kast klaar liggen. Jas: „Essentieel is het in zulke situaties echter om een crisis te herkennen en de handleiding erbij te nemen. Want het is een heel menselijke reac tie om dat te ontkennen, zelfs als er waarschuwings lichtjes gaan branden. Vergelijk het maar met brand preventie-sensors. Als die aanfloepen, wil dat nog niet zeggen dat er brand is, maar datje moet gaan kijken. En dat deden we. Hoe meer we keken, hoe meer brand er was." „We konden in de eerste dagen zelf niets wijzer wor den over de aard van de besmetting. Na een enquête onder 56 mensen met zieke katten, via hun dieren artsen, bleek wel definitief dat het om Felix-brokjes ging uit een bepaalde productieperiode. We konden echter niet veel anders dan alle pakken uit de handel te nemen en de productie stil te leggen. Want op vra gen of de productie uit andere perioden wèl veilig was, konden we geen sluitend antwoord krijgen. Ik kon daarop geen ja antwoorden. Stel je voor: dan had barbertje gehangen..." Terwijl de faculteit diergeneeskunde in Utrecht uit zocht wat de fatale stof was - aanvankelijk was men op zoek naar zware metalen en arsenicum - werd de hele fabriek in Etten Leur ontmanteld, op zoek naar de boosaardige besmetting. „Maar maandenlang wist niemand wat hij moest zoeken en waar. Je kunt het nog niet eens vergelijken met een speld in een hooiberg. Die vind je met een magneet uiteindelijk wel. Hier was de situatie anders." Vijftien mensen van de afdeling marketing- en kwali teitszorg togen het land in om de zieke katten en hun baasjes te bezoeken, alsook de nabestaanden van overleden huisdieren. Het was tevens een manier om achter de oorzaak te komen. Charles Jas bezocht persoonlijk de kat Toki in Am sterdam. Jas: „Het beestje was enkele dagen na het eten van Felix door zijn poten gezakt en na vier we ken was hij nog totaal verlamd. Alleen zijn staart zwiepte soms heen en weer. Je reageert als directeur van het bedrijf van het besmette voedingsmiddel na tuurlijk net zo menselijk en betrokken als ieder an der. Wat kun je meer zeggen dan dat je enorm be treurt wat er is gebeurd? Normaal proberen we als bedrijf met twee benen tussen de mensen te staan.; dit geval dus ook." De baasjes hebben van Spillers Petfood allemaal een schadevergoeding gekregen, maar geen smartegeld. „Voorzover de schade in relatie te brengen was met de ziekte hebben we uitbetaald", zegt Jas. „De koste zijn niet voor iedereen hetzelfde. Elke parallel is on mogelijk. Sommige mensen zijn zes keer naar de die renarts geweest, anderen één keer." „Toen de oorzaak bekend was, bleek dat het niet aan onze productie lag. Uiteraard hebben we de leveran cier aansprakelijk gesteld. In september zijn we de productie in Nederland weer begonnen en de grond stof nemen we nu van een andere leverancier af. Mei de verkoop gaat het inmiddels weer de goede kant op. We zitten op zeventig procent van wat we voor heen hadden. En het vertrouwen in het merk keert ook terug." etten leur onno buiter

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 2