Kevin Costner vreet filmminuten 'Vreemd wat moederschap met je doet, heel vreemd' Film DONDERDAG 24 OKTOBER 1996 FILMS DEN HAAG Tin Cup is een aardige komedie over golfsport BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast Centraal Station. Fargo 16 jr.. dag 18.45, 21.30, ma di óók 13.15, 16.00. Lang Leve de Koningin al., dot/m zo en wo 13.15, 16.00 BABYLON 2 Jude 16 jr., dag. 18.45,21.30; ma di óók 13.15, 16.00. James and the Giant Peach al., do t/m zo en wo 13.15, 16.00. BABYLON 3 Trainspotting 16 jr dag. 18 45, 21.30; ma di óók 13.15, 16.00. My Life as a Dog al do t/m zo en wo 13.15,16.00. METROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- Independence Day 12 jr., dag. 12.15, 15.15, 18.15,21 15. METROPOLE2 The Nutty Professor al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. METROPOLE3 Twister 12 jr., dag. 18.45,21.30; 13.15, 16.00. METROPOLE4 Trainspotting 16 jr., dag. 18.45, 21.30. Two Much al., dai METROPOLE 5 Phenomenon al., dag. 18.45,21.30; ma di óók 13.15, 16.00. Toy Story al., dot/m zoen wo 13.15, 16.00 (Ned. versie). PATHÉ Scheveningen Kurhausweg2. tel: 070-3515738, 3515778; Last Standing Man 16 jr., dag 11.30, 14.10, 16.20, 18.40, tel: 070- Eraser 16 jr.dag. 16.30, 19.00, 21.50. The Nutty Professor al., dag. 11.50, 14.00, 16.10, 18 20, 20.30, 22.40. Tin Cup al., dag. 13.10, 15.50, 18.30, 21.10; do t/m zo óók 10.30. Flipper al., do t/m wo 12.10, 14.20 (Ned. ondertiteld). The Movie al., dag 12.20, 14.05; do t/m zo óók 10.40. A Goofy Movie al., do t/m wo 12.40; do t/m zo 10.40, 14.40; wo óók 14.40. Toy Story al do t/m zo 10.50, 12.50; wo óók 12.50 (Ned. versie). HAAGS FILMHUIS tel: 070-3656030, Spui 191 Fatal Reaction 16 jr., dag. 20.30, vr zo wo óók 16.15 Chacun Cherche Son Chat 16 jr.. dag. 18.45, 22 15; do vr wo óók 14.00. Trainspotting 16 jr., dag. 22.15. Breaking the Waves 16 jr., dag. 19.00. llPostino 16 jr., dovrwo 16.15 Trainspotting 16 jr dag. 22.15. James and the Giant Peach al., do vr wo 14.00, 16.15, zo 14.00. TUSCHINSKI tel.info 070-3609282, kassa 070-3655660, Buitenhof 20. The Nutty Professor al dag. 12.50, 12.30, 15.30, 18.30,21.30. A Time to Kill 16 jr dag 12.00, 18.10,21.20. Mission: Impossible 12 jr., dag. 12.10, 17.05, 19 30, 22.00; mad óók 14.40. TinCupal., dag. 13.10, 16.00, 18.50,21.40. Twister 12 jr., dag. 16.40, 19.15, 21 50; madióók 12.10. The Bridges of Madison County al., dag. 15.20. AGoofy Movie al., dag. 14.40; dot/ zoen wo óók 12.40 (Ned. versie). Babe, een Buitengewone Big al., do t/m zo en wo 14.50 (Ned. gespro- Last Man Standing is nog in diverse bioscopen te FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Train spotting ALFA 2 19.30, 22.00; do vr madiook 13.30, 16.00: Blind Date ALFA 3 18 45,21.30, do vr madiook 13.00, 15.45: Jude ALFA 4 13.30, 16.00, beh di: De Nieuwe Moeder 19.30, beh di: Amsterdam Global Vil lage di 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Femme de Chambre ALHAMBRA 1 (020) 6233192 20.30; do vr ma di ook 13.00. 16.30 Breaking The Waves ALHAMBRA2 18.15, 21 15; do vr madiook 12.45, 15.30: Sense and Sensibility BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 14.00,17.45,21.00 Independence Day CINERAMA 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Mis sion: Impossible CALYPSO 1 (020) 6234876 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Fargo CALYPSO 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Strip- CINECENTER(020)6236615 13.45, 16.15, 19.45, 22.00; zo ook 11.00 The Last Supper 19.15, 22.00; zo ook 11.00. Angels 13.30, 16.15 (beh za, zoen wo), 19.45: II Postino 22.15; zo ook 11.00 Guantanamera 14.00, 16.00, 17.45: Wallace Gromitare back! 13.45, 16.30, 20.00, 22.00; zo ook 11,00: Palookaville CINEMA OSCAR (020) 5475175 vrza di 20.30: Usual Suspects CINEMA 1(020) 6151243 do ma di wo 20.30; wo ook 14.30, 17 30; vrza zo 18.45, 21.15, za zo ook 12.45, 15.45: Independence Day CINEMA 2 19.00, 21.15; za zo woook 14,15, 16.30: The Nutty Professor CITY 1 (020) 6234579 12 00, 14,30, 16.45, 19.00, 21.15 The N utty Professor CITY 2 11 15, 14 20. 17.25, 20 35: ATi- CITY3 16.25, 18.50, 21.15; dovrmadi ook 1115, 14.00: The Quest CITY 4 11.00, 13.30, 16.00, 18.45, 21.15: Tin Cup CITY 5 11.30, 13.40, 15.50, 18 45, 21.25 Crying Freeman CITY 6 11.00, 13.30, 16.00, 18.30, 21.00 Phenomenon CITY 7 11 30. 13.40, 15.50, 18.45, 21.25: Last Standing Man DESMET (020) 6273434 18.30,21 30; maalleen 18.30: Breaking The Waves 18.45, 21.00; ma alleen 21.30: A Couch in New York zo 13.00, 14.45: Wallace Gromit Are Back! Retrospectief Ethan en Joel Coen do' zo ma 23.00: Blood Simple vr za 23.00; zo 16.30: Barton Fink di wo: The Hudsucker Proxy KRITERION 1 (020) 6231708 18.00: Lap Rouge 20.00- Fatal Attraction 22.15 (beh di): Trainspotting di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 19.30, 21.45 (ma met 21.45): Blind Date 17.30: Antonia ma 21.45: Het Zevende Zegel NEDERLANDS FILMMUSEUM 20:30 (beh wo): Het Geheim van Delft RIALTO 1(020)6753994 17.45 (beh zo), 19.45, 21.45; do ook 14.00: Chacun Cherche son Chat zo 17.15: The Celluloid Closet RIALTO 2 19.00 (beh za en ma): On the Beat 21.00 (beh za en ma): An Angel at my Table za 20.30; zo 15.00: Breuker meets Van der Keuken ma 20.15: Dorp aan de Rivier THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.30, 20.00, 22.00; zo ook 15.15: Fargo THE MOVIES 2 19.00,20.45, 22.30; vr za ook 00.15; zo ook 15.00: Trainspotting 17.00: De Jurk THE MOViES 3 19.45,21.45, zo ook 15.00: A Couch in New York 17.15: Sense and Sensibility THE MOVIES 4 17.15. 18.45; zo ook 15.30: James and the Giant Peach 20 15: De Nieuwe Moeder 22.00: The Brothers McMullen TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 12.00, 15.00, 18 00. 21.15 (beh ma): Independence Day TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00. 18.45, 21.30 (beh ma): Twister TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 (beh TUSCHINSKI 4 18.15,21.15 (beh ma); do vr di ook 12.45, 15.30: The Rock TUSCHINSKI 5 16.00. 18.45, 21.30 (beh ma);dovr di ook 13.15: De Zeemeerman DE UITKIJK (020) 6237460 18.00, 20 00. 22.00; zo ook 15.00 Chacun Cherche son Chat Kevin Costner houdt van afwisseling. Vorig jaar kwam hij met het door hemzelf geregisseerde Waterworld, de duurste actiefilm aller tijden, volgens de geruchten te vens de grootste flop. Maar dan kende men Costner niet. Reken maar dat die film allang uit de kosten is. Costner worstelt en komt boven. In zijn nieuwe film, Tin Cup (scenario en regie van Ron Shelton), speelt water slechts een zijdelingse, maar irriterende bijrol. Tin Cup is een golfdrama. Golf en drama, het lijkt een paradox. Is golf niet de sloomste sport die men zich voor de geest kan ha len? Er klinkt een zacht pflofff. en daar sjokt de speler op zijn dooie akkertje naar waar zijn balletje is terecht gekomen. Boksen ja, maar golf? Het hangt natuurlijk van de plot af. Als die meer te bieden heeft dan golf, liefst romantiek, dan kan er best een aardige film uitrollen. Dat is bij Tin Cup gelukt, het is een ge slaagde comedie geworden. Costner speelt Roy McAvoy, een geboren golftalent dat al ja ren kampioen had kunnen zijn. Hij speelde nooit op veilig, zocht altijd de grootste uitda ging en kreeg dus steevast het lid op de neus. Roy heeft een bord voor zijn kop, en zeker niet alleen als het op golfspelen aan komt. Zo slijt hij zijn dagen als aan lager wal geraakte, drinken de golfleraar ergens diep in Texas. Tot op een dag Molly Griswold (Rene Russo) zich aanmeldt als leerling, een bloedmooie psychiater op wie Roy spoorslags zijn zinnen zet. Helaas is zij uitgerekend verkik kerd op David Simms (Don Johnson), Roys oude rivaal op golfgebied, even glamoureus en succesrijk als achterbaks. Simms speelt altijd veilig en neemt nooit risico's. Dit gege ven vormt het uitgangspunt voor een komedie waarin twee kemphanen vechten om een wonderschone kip, waarin Roy zich uit zijn verloedering op weet te werken tot golffeno- meen dat weliswaar de US Open niet wint maar wel de in drukwekkendste ballen slaat en ondertussen toch het hart wint van Molly. Het eigenaardige van sport films is dat sport er niet de hoofdzaak in is. Sport is name lijk geen drama. Een sportwed strijd is spannend op het mo ment van de live-uitzending maar niet in een speelfilm, waarbij het publiek van tevoren weet wie er gaat winnen: de held van de film. Ook de mon tage van een live-sportwedstrijd is onbruikbaar voor speelfilm en vice versa. Stel u een wed strijd van Ajax voor waarbij in elk shot alleen Dani (als held) in beeld is. Bij een speelfilm zou dat moeten, maar of u dan een spannende wedstrijd ziet? Ron Shelton heeft dit begrepen: golf is in Tin Cup slechts het middel waarlangs het eigenlijke drama zich ontvouwt, het liefdesdrama van Roy en Molly. Shelton is er in geslaagd zijn film te bevolken met interessante, inleefbare, ka rakters. Behalve de drie hoofd rollen springen Cheech Marin (als Roys maatje Romeo Posar) en Linda Hart (de striptease dansende ex van Roy) eruit. Maar het is natuurlijk vooral Costner zelf die dit op hem toe gesneden star-vehicle aangrijpt om zijn kundigheid op het ge bied van de karakterkomedie te manifesteren. Hij kwijt zich van zijn taak zonder rollende ogen en platte grollen la Eddie Murphy. Daar staat tegenover dat hij diens tempo ten enen male mist. Hoe het komt weet ik niet, misschien is het narcisti sche ijdeltuiterij, maar welk ge nre Costner ook bij de kop pakt, een enerverende actiefilm of een lichtvoetige karaktercome- die: de man vreet tijd, kostbare filmminuten. Daardoor gaat de rek er een beetje uit. Jammer, anders was Tin Cup wellicht een ouderwets goede comedie geweest. Nu is hij heel aardig. Patricia Arquette over 'Flirting with Disaster': FILM» INTERVIEW Het was door True Romance dat Patricia Arquette voor het eerst de aandacht trok van een breed publiek, al had ze al een hele se rie rollen gespeeld in tv-films en in twee door Diane Keaton ge regisseerde kleine bioscoop films. Haar carrière is plotseling in een stroomversnelling ge raakt. Vorig jaar presenteerde het hoofdprogramma van Cannes twee films met Arquette als 'leading lady': Beyond Rangoon van John Boorman en Ed Wood, van Tim Burton. Haar optreden in Flirting with Disas ter is inmiddels gevolgd door hoofdrollen in The Secret Agent (naast Gérard Depardieu en Ro bin Williams) en Lost Highway (naast Bill Pullman), de nieuwe film van David Lynch. Patricia Arquette is getrouwd met acteur Nicolas Cage. Flirting with Disaster is een verkwikkende relatie-satire over een jong echtpaar dat aan crisis ten prooi valt als er een baby'tje is geboren. De vader ge speeld door Ben Stiller reali seert zich dat hij zelf een aange nomen kind was en wil nu spoorslags uitvinden wie zijn biologische ouders zijn. Die speurtocht vindt plaats onder professionele begeleiding van psychologe Téa Leoni. Deze wordt niet ten onrechte als een bedreiging ingeschat door echt genote Nancy Patricia Ar quette die in deze hilarische odyssee hulpeloos meesjokt met voortdurend een zuigeling op de arm. Een rol als onzeker jong moe dertje, het is een schril contrast met Arquettes verleidelijke ver schijning in True Romance en met de hoofdrol die ze inmid dels te spelen heeft gekregen in het heftig erotische Lost High way, de nieuwe film van David Lynch. Patricia Arquette: „Wat me aan de rol van Nancy in Flirting with Disaster beviei, is dat ze tussen de stevig verknipte per sonages van Ben Stiller, Mary Tyler Moore, Alan Alda en Lily Tomlin, de enige is die nuchter blijft temidden van de gekte. Nancy vormt het weliswaar minder flatteuze maar toch her kenbare ankerpunt voor de rea liteit." „Dat wil niet'zeggen dat het spelen van die rol makkelijk was, want het was om te begin nen een aanslag op je ego. Als acteur vind je het prettig om je te verstoppen achter een mar kant karakter waarmee je bo vendien kunt laten zien wat je als acteur in huis hebt. Die ijdelheid heb ik voor deze rol opzij moeten zetten. Er was geen sprake van dat je kon laten zien hoe diepzinnig een vrouw kan zijn, of hoe begerenswaar dig. of geestig, of sexy." Patricia Arquette: „Het heerlijke van mijn rol in 'Flirting with Disaster' is dat ik het puur eerlijk kon spelen. Oprechtheid is de eerste eis die ik stel aan rollen die ik bereid ben te doen." „Hier is het genoeg als je al leen maar bestaat. En je blijft vanzelf nuchter wanneer je voortdurend moet acteren met in je armen een baby die het geen klap kan schelen dat er een film gemaakt wordt. Met een baby mag maar vijftien mi nuten per dag gewerkt worden, dus waren er op de set een hele voorraad baby's die voortdu rend worden gewisseld, des noods middenin een scène. Al die hummels moeten te drinken krijgen, gehusseld worden en verschoond. Daar ben je dus als actrice druk mee. Als je de ba by's tevreden houdt, acteer je goed, want dat is immers in we zen ook waar moederschap op neerkomt." Moederschap „Dat alle andere aspecten van het vrouw-zijn daarbij wegval len, is ook wat Nancy in dit ver haal opbreekt, zoals het elke jonge moeder opbreekt en ook ikzelf heb ervaren. Het eerste wat je je gaat realiseren is dat je voor de rest van je leven zult zijn opgezadeld met zorgen. Niet langer staat jouw leven centraal, want jouw leven heeft een functie gekregen in dienst van een ander leven. Ik kreeg een baby toen ik twintig was. Mijn vrienden gingen uit en maakten zich mooi, terwijl het mij niets meer schelen kon: de jongens niet, de leuke kleren niet en ik dacht niet eens aan make-up. Ik dacht alleen maar: 'Ik moet slapen, ik ben uitgeput! Je voelt je niet erg sexy in zo'n periode." „Zo gaat het al tijdens je zwangerschap. Je kijkt naar je buik en ziet daar iets bewegen en je vraagt je af: 'Is dit mis schien een alien? Wat ben ik? Een mens of alleen maar een cocon?' En als het kind er is, durf je allerlei dingen niet meer die je vroeger enig vond, zoals duiken of motorrijden. Je denkt voortdurend: Wat moet er van mijn kindje worden als ik een ongeluk zou krijgen?' Het is vreemd wat moederschap met je doet, heel vreemd." „Het heerlijke van mijn rol in Flirting With Disaster is dat ik het puur eerlijk kon spelen. Op rechtheid is de eerste eis die ik stel aan rollen die ik bereid ben te doen. Daarnaast vind ik het van wezenlijk belang dat een re gisseur karakter heeft en werke lijk iets heeft mee te delen. Dat is ook waarom ik erg houd van films uit de jaren zestig en ze ventig, daar ging overtuiging vanuit. En dat is wat ik ook her kende in dit script van David Russell. Het was afwijkend en creatief. Deze film gaat over een echtpaar in crisis, maar wat het dan speciaal leuk maakt is dat via de grootouders wordt terug gegrepen naar de jaren zestig, de hippies, de 'scene' van San Francisco in de tijd van 'flower power'. Ik vind het knap zoals al die verschillende mensen het verhaal zijn ingeweven; al die malle koppels die voortdurend bekvechten maar intussen wel koppels blijven, elkaar nodig hebben. Het snijdt hout. Ik her ken het van vroeger bij ons thuis." Kevin Costner in 'Tin Cup' Monument van de vroege cinema op toemee door Nederland De waardering kwam laat voor Intolerance FILM VOORBESCHOUWING MARK VAN DEN TEMPEL Intolerance, met muziek van Carl Davis, live uitgevoerd door het Noord-Neder- Intolerance was 's werelds eer ste monumentale filmflop. D.W. Griffiths kroniek over de onverdraagzaamheid der men sen was zo complex dat het publiek er in 1-916 totaal niet mee uit de voeten kon. Tachtig jaar later roept de film nog steeds verbazing op, maar heeft verwarring plaats ge maakt voor bewondering. Ge restaureerd en voorzien van een bijzondere score gaat Into lerance volgende maand op toemee door Nederland. Het moest de kroon op zijn werk worden, maar werd een molensteen om zijn nek. David Wark Griffith (1875 - 1948), de belangrijkste Amerikaanse re gisseur van de zwijgende film, vertilde zich zwaar aan zijn In tolerance, love's struggle through the ages (1916). Aan de hand van vier verschillende verhalen, die ook nog eens in vier totaal verschillende tijd perken speelde, wilde Griffith zijn kijkers laten zien dat on verdraagzaamheid door de eeuwen heen altijd tot ramp spoed heeft geleid. Maar de film was zo groots opgezet dat het publiek de ambities van de filmmaker simpelweg niet kon bevatten, en de opnamen ble ken zo kostbaar dat Griffith tot zijn dood met de schulden bleef zitten. Intolerance werd verguisd, verknipt en vergeten. Met de jaren kwam de waarde ring. Door historisch speur werk van Kevin Brownlow, die eerder Abel Gance's Napoleon in ere had hersteld, kon uit de nog bestaande kopieën een restauratie worden gemaakt die het origineel zeer dicht be naderde. Spektakel Tachtig jaar na dato is Intole rance nog immer een ontzag wekkend spektakel. Griffith draaide de film op het toppunt van zijn roem. Met zijn ge schiedenis van de Amerikaanse burgeroorlog, Birth of a Nation (1915), had hij bewezen dat het medium zich voor meer leende dan alleen het brengen van ro mantisch drama of simpele kluchtjes. De kritiek dat die film racistisch zou zijn trok Griffith zich zo sterk aan, dat hij voor zijn volgende project onverdraagzaamheid tot het centrale thema maakte. Intolerance voert de kijker mee van de uitspattingen aan het hof van de Babyloniërs via de kruisiging van Jezus en uit roeiing der Hugenoten in Frankrijk naar de economische wantoestanden in het Amerika van de twintigste eeuw en de loopgraven van WO I. Om alles binnen het kader van één film te brengen moest Griffith de bestaande beeldtaal herschrij ven. Zo vlocht hij de verschil lende episoden samen, in plaats van de handelingen op eenvolgend te laten verlopen. Ook werkte hij technieken uit die daarvoor nog in de kinder schoenen hadden gestaan, zoals een sterk beweeglijke ca mera, dramatische belichting en een ritmische montage. Die verworvenheden, in combina tie met de enorme sets die Griffith liet bouwen, maken In tolerance een mijlpaal in de filmhistorie. Vooral de Sovjet cinema van Eisenstein en Pudovkin zou later dankbaar gebruik maken van Griffiths baanbrekende werk. Nieuwe score Speciaal voor de restauratie van Intolerance componeerde Carl Davis een geheel nieuwe score. Davis is imniddels een autoriteit op het gebied van de zwijgende filmbegeleiding, eerder schreef hij nieuwe mu ziek voor Napoleon, Ben Hur en Greed. Die ervaring leerde hem dat de zeggingskracht van zwijgende films staat of valt met muziek die erbij wordt ge speeld, nog sterker dan dat het geval is bij hedendaagse cine ma. Intolerance is zijn meest ambitieuze onderneming tot op heden, vooral door de com plexe structuur van de film. Davis koos ervoor om bij elk van de vier afzonderlijke episo des de nadruk op een ander gedeelte van het orkest te leg gen, maar het gehele orkest te mobiliseren voor het overkoe pelende, koraalachtige Intole- rawce-thema. Tijdens de vier voorstellingen in Nederland zal Carl Davis zelf het Noord-Ne derlands Orkest dirigeren. Tijdens de vier voorstellingen van 'Intolerance' in Nederland zal componist Carl Davis zelf het Noord-Ne derlands Orkest dirigeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 11