'Er is zoveel rommel op die tv' Grote vondst van onbekende oude Leidse gedichten ^Historische theaterdoeken in hal Van Goghmuseum Cultuur Kunst azz herleeft in Verbouwd Kurhaus Prometheus van DNA had spitser gekund -f OENSDAG 17 APRIL 1996 Vlarokkaans schrijversfestival fiden Drie jonge schrijvers staan zondag 21 april centraal op ■en Marokkaans schrijversfestival in het Leidse jongerencen- rum 't Stathuys. Malika Al Houbach, Hans Sahar en Naima El jezaz geven een lezing en gaan daarna in discussie met het pu- jliek. Naima El Bezaz en Hans Shar debuteerden vorig jaar met espectievelijk 'De weg naar het noorden' en 'Hoezo bloedmooi', rtalika Al Houbach produceerde (en speelde mee) in de theater- oorstelling Ma'Rabaia. Het festival begint om 14.00 uur en vordt afgesloten met een optreden van de Marokkaanse fol- ijsl J°re"üroeP Kasba (aanvang 18.00 uur). Onderscheiding voor Fritz Behrendt Kenen» Politiek tekenaar Fritz Behrendt heeft het grote Ereteken ■Id ran de Republiek Oostenrijk gekregen. De Oostenrijkse presi- lent Klestil heeft hem de onderscheiding gisteren tijdens een lijeenkomst in de Hofburg in Wenen uitgereikt als erkenning oor zijn journalistieke activiteiten ten behoeve van de mensen- echten en de Europese eenheid en zijn stellingname tegen de lorlog in Bosnië. Behrendt (1925), jarenlang politiek tekenaar fan Het Parool en nu tekenend voor De Telegraaf, is al 37 jaar nede werker van de Weense Kronen Zeitung en verbonden aan iet Forum voor Europese cultuur van het Oostenrijkse College. Filmer Gutierrez Alea overleden tfXico-STADTomas Gutierrez Alea, de éminence grise van de lubaanse filmwereld, is gisteren op 67-jarige leeftijd overleden an kanker. De regisseur, die in de jaren zestig internationaal f lekend werd met films als Memorias del Subdesarrollo en in f994 nog op het filmfestival van Berlijn een Zilveren Beer in de -acht sleepte met het homo-melodrama Fresa y Chocolate, verleed in een ziekenhuis in Havana, aldus het Cubaanse pers- ureau Prensa Latina. Sss weer samen op wereldtournee iewyork» De originele leden van de Amerikaanse hardrockfor- natie Kiss gaan voor het eerst in 15 jaar weer samen op wereld- oumee. Gene Simmons, Ace Frehley, Peter Criss en Paul Stan- »y verschenen gisteren geschminkt als vanouds op een pers- inferentie in Manhattan om een wereldtournee van twee jaar in te kondigen. Het eerste concert is op 28 juni in het Tigersta- lion in Detroit, en vervolgens gaat de groep onder meer naar iuropa en het Verre Oosten. pt Kurhaus krijgt aan het ein- van dit jaar een eigen jazz- Lib. Op de plaats waar Pia >ck en vele andere jazzarties- h jaren geleden furore maak- "n, opent de Kurhaus Jazz Club I december zijn deuren. De zztempel komt aan de voor- crmnt van het monumentale ge- puw, waar tot voor enkele |aanden het Holland Casino I as gevestigd. Het casino heeft genwoordig een eigen onder- jmen tegenover het Kurhaus. Jazzliefhebbers kunnen in de ékomst het hele jaar door te- gijpht in het Kurhaus. Op de be- „Jne grond komt de jazzclub, ]J0tar nationale en internationa- ^jgrootheden in de weekeinden I Allen optreden. Het souterrain Ijledt plaats aan een jazzcafé *ar onder meer jamsessions in fn wat informelere sfeer wor- tn gehouden. De Kurhaus Jazz |ub wil verder een aantal the- avonden organiseren, zoals in Latin-danceparty of een ies-evening of ter gelegen- ïid van een jubilerende artiest. ~>e Kurhaus Jazz Club wil op ize manier van Den Haag dè Öfcz-stad van Nederland maken, e residentie geniet in de jazz- ereld al grote internationale Ekendheid door het fameuze tOforth Sea jazzfestival dat elke ^mer in het Congresgebouw is. ■"jDe jazzclub, die zichzelf moet gredruipen, opent 15 december let een groot gala ter ere van Janiste en zangeres Pia Beek (69) wier naam nog altijd onlos makelijk met Scheveningen is verbonden. De Stichting Kur haus Jazz Club, die verantwoor delijk is voor de exploitatie en organisatie, krijgt de steun van een comité van aanbeveling. Hierin zitten behalve Pia Beek onder anderen gitarist Jan Ak kerman, saxofonist Hans Dulfer, de zangeressen Denise Jannah en Greetje Kauffeld en de Ame rikaanse trompettist Wynton Marsalis. Ook de rest van het Kurhaus ondergaat de komende maan den een flinke verbouwing. Zo wordt de zalencapaciteit ver dubbeld tot ruim 2800 vierkante meter. De belangrijkste uitbrei ding is de bouw van een grote zaal voor 500 mensen, die voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Deze zaal is geschikt voor congressen, ten toonstellingen, diners en cultu rele voorstellingen. Verder ko men zowel aan de zeekant als aan de landzijde twee kleinere zalen. Het Kurhaus krijgt verder een ouderwetse, hoge zaal met originele kroonluchters. Deze Cor Ruys Zaal wordt behalve voor diners, op donderdag, vrij dag en zaterdag gebruikt als of ficiële trouwzaal van de ge meente Den Haag. - Ook het hotelgedeelte wordt uitgebreid. Er komen vijftien kamers bij die ook als kleine vergaderzaaltjes kunnen die nen. Het vernieuwde Kurhaus telt na de verbouwing 256 ka mers. LEIDEN/AMSTERDAM CAROLINE VAN OVERBEEKE De Leidse topambtenaar Jan Phillipsz verzamelde in de jaren 1472-1481 en kele tientallen gedichten en schreef die keurig netjes over in een bundel. Veel van deze rijmen, zoals een recept te gen verstopping en een lofdicht op een bijzondere vrouw, waren speciaal voor hem geschreven. De auteurs van deze gedichten in de nieuwe Rederijkersstijl zijn echter niet bekend. Over de verza melaar, een hoge Leidse ambtenaar, weten we inmiddels wel het een en an der. De Amsterdamse literatuuronder zoeker Herman Brinkman heeft dertig van de tot nu toe onbekende gedich ten aangetroffen in een handgeschre ven verzamelbundel. Dat handschrift behoort tot een collectie van de Staats bibliotheek van Berlijn. Brinkman ont dekte aan de hand van de watermer ken in het papier dat de middeleeuwse gedichten zijn verzameld door de Lei- denaar Jan Phillipsz. De Neerlandicus ging verder speuren in het Leidse Ge meentearchief naar de geschiedenis van de hoge ambtenaar en zijn tijdge noten. „In het Leidse archief ontdekte ik ambtelijke stukken uit dezelfde perio de met hetzelfde watermerk: stads klerk Phillipsz kon blijkbaar vrijelijk uit het papier van de stad putten. Later kwam ik ook zijn naam tegen in een gedicht. Daar stond iets als 'voor Jo- hannus Phillippi en doe ook de groe ten aan Frank'. Frank was zijn broer. Dit familielid was bode en maakte in die tijd veel buitenlandse reizen. Ik denk dat Jan op die manier aan een aantal van zijn gedichten kwam: die nam zijn broer gewoon voor hem mee." De auteurs van de door de Leidenaar verzamelde gedichten blijven echter in nevelen gehuld. „Duidelijk is wel dat zij als berijmde brief zijn geschreven door een vriend, die waarschijnlijk in een klooster woonde. Behalve rijmen over het geloof en allerlei vrome be spiegelingen komen meer alledaagse zaken aan bod." Omdat Phillipsz als bekende ambte naar in veel middeleeuwse bronnen voorkomt, kon Brinkman een relatie leggen tussen diens leven en de verza melde teksten. „Zonder die informatie zijn de gedichten vrij wezenloos. Maar als je weet wie Phillipsz was, kun je de betekenis van de" gedichten beter be grijpen. Zo wordt in een gedicht een relatie gelegd tussen de destijds veel voorkomende corruptie van ambtena ren. Dat sprak de verzamelaar wel aan." „Een van de gedichten, uit 1478, bleek het werk van een onwettige telg uit een bekend Leids adellijk geslacht: Willem bastaard van Wassenaar. Toen deze man zijn gedichten schreef was hij burger van Leiden en bewoonde hij de molen 'Oost-Holland'. Hij was ge trouwd met Josina van Zwieten, doch ter van een Leidse patriciërsfamilie. De Van Zwietens waren lid van een Haagse Rederijkerskamer. Deze Wil lem was de eerste bekende Hollandse dichter die deze nieuwe stijl toepaste. De latere Rederijkers waren gevoelig voor kunstzinnige dichtvormen en wa ren in de literatuur op zoek naar de moraal van het leven. We weten vrij weinig van hun voorgeschiedenis. Daarom is het leuk de vroege Rederij kersstijl al in het boek van Phillipsz te gen te komen." „Wat ook wel grappig is: in de ge dichten van Phillipsz, een man van aanzien in Leiden, vindt je niets terug van de woelige Hoekse en Kabeljauwse twisten van die tijd. Dat kon ook niet, op publicatie van politieke of spotlie deren stond vervolging. En dat kon de Leidenaar natuurlijk niet riskeren.' Gijs Scholten van Aschat oogst successen op toneel Hij voert samen met Pierre Bokma al een tijdje de 'nieu we' lichting toneelacteurs van Nederland aan. Gijs Schol- ten van Aschat (36) speelt deze maanden in Design for Living van Noël Coward, onder regie van Ger Thijs en uitgevoerd door Het Nationale Toneel. Een prachtige voorstelling, waarin Scholten met Peter Blok - de acteurs zijn beiden bekend van de televisieserie Pleidooi - een welhaast gouden duo vormt. Donderdag 25 april is Design for Living te zien in de Leidse schouwburg. AMERSFOORT SIMONE STEVENS De acteur wordt enigszins hu meurig als blijkt dat theater De Flint in Amersfoort om zes uur 's avonds nog potdicht zit. Scholten vloekt, scheldt op het theater en timmert boos met zijn sleutels op de ruit. Bezet ting van de schouwburg was pas voor zeven uur door Het Nationale Toneel besteld, blijkt. De acteur zucht nog eens diep en gaat zitten. In de artiesten kantine ziet hij er moe uit en ouder dan 36 jaar. De complimenten voor Design for Living neemt hij glimlachend in ontvangst. Maar het is niet zijn enige recente voorstelling die goede recensies krijgt, haast hij zich erbij te zeg gen. Brittanicus en Wie ver moordde Mary Rogers (allebei ook met Peter Blok) werden eveneens goed ontvangen. De acteur: „Bij deze voorstelling hadden we dat niet zo heel erg verwacht. Ja, de première ging heel goed, maar van tevoren dachten we 'Het is misschien te leuk, te oppervlakkig. Ze zullen het wel niet goed vinden of te leuk'. Het is misschien ook de tijd dat het weer mag: zo plezier hebben." Maastricht Scholten werd, net als Peter Blok en Jacqueline Blom ('Gilda'), -geschoold in Maas tricht. Met Blom stond hij al va ker op de planken. Met Blok - Cas in de advocatenserie Pleidooi - lag dat anders. Pas de laatste jaren speelden ze in Pleidooi, Brittanicus en Wie ver moordde Mary Rogers? en nu in Design for Living, waarin Blok zich in allerlei opzichten bloot geeft. „Peter zat een jaar boven mij. We hebben in Maastricht in hetzelfde huis gewoond. We kunnen het erg goed vinden met elkaar. Hebben dezelfde soort humor. We begrijpen el kaar goed. Ik denk dat we elkaar goed aanvullen. We zijn nogal verschillend: hij is wat fysieker. Ik ben wat meer op de taal. We houden allebei van voetbal en hebben kinderen in dezelfde leeftijd." Hoe goed Design for Living ook wordt ontvangen, de Orka- terproductie Wie vermoordde Mary Rogers? van Vincent van Warmerdam lag Scholten meer aan het hart. Hierin speelde ook Porgy Franssen, die hierin niet alleen met zijn goede acteer prestaties opvalt, want hij be schikt ook over een geweldig in drukwekkende zangstem. „Dat was een fantastische voorstel ling. Het was een waagstuk, ook omdat iedereen erin moest zin gen. Je spreekstem en zangstem zijn toch verschillend. Nee, het is niet echt moeilijk. Je moet de avond ervoor alleen niet te veel zuipen en roken." Scholten heeft goede herinne ringen aan het stuk dat nog wordt gespeeld en waarschijn lijk in het najaar terugkomt, ver filmd wordt en naar het buiten land gaat. Wellicht gaat het over twee jaar ook naar de Verenigde Staten. „Dat was echt een origi nal. Komedie, tragikomedie zwarte komedie, daar hou ik erg van. Ik wil eigenlijk alles doen. Ook in serieuze stukken pro beer ik altijd humor naar boven te halen. Relativeren, de neiging om onderuit te halen. Soms te veel." Ook de televisie komt weer in beeld. De opvolger van Pleidooi wordt Oud Geld, eveneens een AVRO-serie, deze keer over een bankiersfamilie. Scholten speelt daarin de zoon. Wellicht speelt Peter Blok hier ook weer in mee. „Pleidooi is bij veel men sen blijven hangen. Na afloop komen mensen wel naar mij toe en vragen ernaar. Ja, ik vind het prima als mensen daardoor meer naar het theater gaan. Te- Gijs Scholten van Aschat tussen Jacqueline Blom en Peter Blok. „Ook in serieuze stukken probeer ik altijd hu mor naar boven te halen." Palmen en Nooteboom genomineerd voor prijs De Nederlandse schrijvers Connie Palmen en Cees Nooteboom zijn twee van de zeven genomineerden voor de Ierse Impac-literatuur- prijs. Dat is gistermiddag be kendgemaakt tijdens een re ceptie van de Ierse ambassa de in Grand Hotel Krasna- polsky. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 100.000 Ierse pond, ongeveer 250.000 gulden. Aan de International Im- pac Dublin Literary Award, die in juni van dit jaar voor de eerste keer wordt uitge reikt, hebben 190 stadsbi bliotheken in de hele wereld deelgenomen. Zij selecteer den in totaal 134 titels van boeken die tussen 1990 en 1995 in de Engelse taal ver schenen. De namen van de Nederlandse auteurs Connie Palmen (The laws) en Cees ^Nooteboom (The following story) prijken hierop. Ook Margriet de Moor (First grey, then white, then blue) leek genomineerd, maar viel uit eindelijk toch af. Een jury uit 'vijf landen heeft deze lijst doorgewerkt en er tien boeken uitgekozen die genomineerd worden voor de hoofdprijs. Deze no minaties zijn gistermiddag in tien verschillende landen be kendgemaakt. Wie uiteinde lijk 100.000 Ierse pond krijgt, wordt 22 mei bekendge maakt door de burgemeester van Dublin. De cheque en de bijbehorende kristallen tro fee worden uitgereikt op 15 juni tijdens een gala-diner in het Trinity College in Dublin. levisie is toch een platter medi um." Er is een onderwerp aange sneden' waar de acteur zeer ne gatief over is, ook al verschijnt hij er zelf op. Bijvoorbeeld een tijdje geleden in een melkrecla- me. „Je moet je bijna schamen om op tv te zijn. Er is zo onge looflijk veel rommel. Dat gedoe nu met dat sportkanaal en pay- net voor de BBC. Flikker toch op met die rot tv! Het gaat al- Het betreffende reclamefilm pje was gemaakt door iemand die Scholten nog van de toneel school kende. „Ik vond die re clame wel aardig. Levendig. Hij moet wel smaakvol zijn. Het ligt er ook aan waarvoor je reclame maakt. Het moet geen foute identificatie geven. Het mag mijn serieuze werk niet in de foto leo van der noort weg staan." Hij zou graag samen een keer met Pierre Bokma spelen. „Ja zeker, maar hij heeft het druk en ik heb het druk. Hij zit bij Toneelgroep Amsterdam. Het zou leuk zijn om samen een Shakespeare te doen. Daar ligt onze liefde wel. Misschien moet ik eens op zoek gaan naar een stuk met twee mooie mannen rollen." COBRA MUSEUM. Het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen toont van 26 april tot en met 6 juni de ten toonstelling Gerard Schaperköt- ter, overzicht in thema's 1945- 1995. Van deze Amstelveense kunstenaar zijn meer dan 80 werken ingedeeld in de thema's stillevens, portretten, boten en stranden, abstracte composi ties, muren en tuinen, collages en bomen. ERPAM FRANCOISE LEDEBOER (p een linnen doek van onge- 18 eter acht bij tien meter schil- za^rde Bartholomeus Johannes Hove in 1847 een idyllische rnmuurde tuin. Op de achter- fond torent de zonverlichte erk hoog boven oude Holland- f gevels uit. Het romantische jfereel diende als décorstuk rfbor de opera 'Het Beleg van (reiden' en lag al vele jaren op ioid in het depot van het The- |er Instituut Nederland (TIN), a een restauratie zou het doek eeuw het niet tijdelijk had wil- fn ophangen in de hal van het ■fen Gogh Museum. |De scene voor de laatste acte «n Vogels 'Het Beleg van Lei- tn' hangt sinds maandag rug an rug met Van Hoves haven licht voor de eerste acte van leyerbeers opera 'De Ster van 2t Noorden' uit 1857. Net als - idyllische tuin heeft ook dit looie dromerige havengezicht ïn omvang van vele meters, ankzij de enorme hal van het luseum - het TIN aan de Am- erdamse Herengracht be- 'hikt bij lange na niet over zo- ïel ruimte - is nu goed te zien at Van Hove een knap vakman geweest en dat dergelijke gro- formaten hem in het geheel iet hinderden. Behalve tekenaar en schilder Van Hove (1790-1880) tiental- >n jaren decorateur van de 3aagse Koninklijke Schouw- Een havengezicht van Bartholomeus Johannes van Hove: voor de eerste acte van Meyerbeers opera 'De Ster van het Noorden' uit 1857. foto gpd burg geweest. Dertig van zijn maar dat betekende wel dat er en werden voor een ton gedekt der zijn achtentwintig doeken doeken uit de periode 1831- heel wat aan moest worden op- door de Mondriaan Stichting, alleen 'passief geconserveerd, 1878 bleven na intensief ge- geknapt. De rest betaalde het TIN zelf. wat wil zeggen dat ze voor ver bruik in de theaters bewaard De kosten bedroegen drie ton Onder leiding van Hans de Her- der verval zijn behoed. Volgens TIN-archivaris Tuja van den Berg zijn de twee nu getoonde décorstukken voor een grondi ger opknapbeurt gekozen om dat er ook veel achtergrond-in formatie over beschikbaar was. „En bovendien behoorden ze bij de zes mooiste." Op een paar gaten na was het linnen nog van goede kwaliteit, zodat het grootste deel van het werk uit het schoonmaken van de verf bestond. De verf moest bo vendien worden gefixeerd om dat het was gaan verpoederen. Van der Berg verrichtte ook archiefonderzoek naar Van Ho ves werk en schreef de brochure die de expositie begeleidt. Daar uit blijkt dat de decorateur zijn doeken vaak binnen één week af moest hebben. Dat maakt zijn prestatie extra opmerkelijk. Maar omdat het schilderen van theaterdoeken in de 19de eeuw nooit als zelfstandige kunst vorm werd beschouwd, heeft Van Hove zich in zijn levensbe schrijving vooral als tekenaar en schilder geportretteerd. Deze expositie is daarmee ook een re habilitatie van een onderbelich te kunstvorm geworden. De expositie van de negen- tiende-eeuwse theaterdoeken in het Van Gogh Museum (Paulus Potterstraat, Amster dam) duurt tot 9 juni. De ope ningstijden van het museum zijn dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. RECENSIE DICK VAN TEYLINGEN De Nieuw Amsterdam speelt Prometheus in Evin, van Iraj Jannatie Ataie 'Regie: Maarten van Hinte. Gezien: 16/4, schouwburg, Leiden Prometheus bracht de mensen verder door voor hen het vuur uit de hemel te stelen. De goden straften de hemelbestormer door hem aan een rots vast te ketenen, zonder eten en drin ken, met een agressieve arend als enige bezoek. De dichter in- Prometheus in Evin neemt het op voor de Griekse held. Hij is een bekende Iraanse intellectueel, wat reden genoeg is voor arrestatie, op sluiting, klappen, elektrische schokken, verkrachting van zijn vrouw, bedreiging van zijn kind. Hij stemt toe in een regerings- vriendelijk televisie-optreden, want aan een dode dichter (het alternatief) heb je ook niks. Sindsdien gaat hij door het le ven als spijtoptant, voor wie de mensen op de grond spugen. In het stuk van de in Enge land wonende Iraniër Iraj Jan natie Ataie staat een integer denker tegenover bot machts misbruik. Het laat in korte scè nes en langere gesprekken de zeer menselijke beweegredenen zien van het slachtoffer. Het zal duidelijk zijn waar de sympa thie ligt. Regisseur Maarten van Hinte van Toneelgroep De Nieuw Am sterdam probeert het statische karakter van het stuk te breken door de beulen van de beruchte Evin-gevangenis de rol van en tertainers te geven. Een van hen houst er lustig op los, een ander playbackt een langdradig lied terwijl een maar matig verrijd baar deel van het decor verre den wordt. Daar spelen de twee beste acteurs het meest verteer bare deel van het drama: de ontwrichte dichter (Felix Bur leson) en zijn vrouw (Paulette Smit) op hun kamer in gesprek. Het gaat dan tenminste over mensen en niet alleen over de veroordeling van een'verwerpe lijke ideologie. Maar ook die ge sprekken hadden spitser en hel derder gekund. De eeuwige vraag is: hoe houd je de artistieke waarde van zo'n voorstelling overeind tegenover de gruwelen uit een Amnesty-rap port? De buitenar- tistieke werkelijkheid wint het al snel, maar stilering en de men selijke maat kunnen tegenwicht geven tegen het gevaar van vor mingstoneel. Bij DNA komt dat niet erg uit de verf. De groep wil met haar theater een bijdrage leveren aan de multiculturele samenleving, maar slaagt er met deze Prometheus niet in de cultuur een even sterke rol te geven als de maatschappij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1996 | | pagina 9