Koppensnellers maken souvenirs (Verhulde erotiek onthuld in Indonesische sieraden ohn Hiatt lijkt bedaagder, maar wil juist hits Cultuur Kunst Litteris Sacrum met kuk Sam Shepard Kwaliteit reisde mee in Grigorovitsj' Notekraker Kunstenfusie in Amsterdam A I tKDACi 3U DELtMBtK 199b CHEF «GERT VISSER. 071 5356441 nVuurwerkshow bij De Burcht leiden Straatmuzikant en 'vuurtechnicus' Lampie verzorgt op nieuwjaarsdag om 18.00 uur bij de Burcht in Leiden, een 'pyro- technische' show. Een artistiek experiment, waarbij vuur en vuurwerk centraal staan. De show, met onder meer een 'C'vuursculptuur', is vooral vanuit sociëteit de Burcht goed te vol- \gen, waar door de aanwezige spiegels bijzondere lichteffecten -^ontstaan. -Premières Rotterdamse Dansgroep rotterdam De Rotterdamse Dansgroep presenteert twee nieu we choreografieën: Unburden Unbound van Suzy Blok en Mares "'van Ana Buitrago. Beide produkties gaan op 18 januari in de I Rotterdamse Schouwburg in première. In Unburden Unbound confronteert Suzy Blok zes dansers met elkaar en zichzelf. Zij koos voor de door snaarinstrumenen gedomineerde muziek van Paganini, Gang of Four en het Balanescu Quartet. De Spaanse Ana Buitrago maakt onder meer gebruik van muziek van John Surman. Te zien vanaf 17 januari t/m 27 maart in vijftien Neder landse steden en het Belgische Gent. "Liberman dirigent NNO Groningen» Viktor Liberman wordt met ingang van september Jvaste gastdirigent van het Noord-Nederlands Orkest. Hij gaat het orkest gedurende drie jaar in vier programma's per seizoen leiden. De violist Liberman is evenals laap van Zweden concert meester bij het Koninklijk Concertgebouworkest. De laatste tien "jaar heeft Liberman zijn activiteiten als dirigent steeds verder uitgebreid. Hij treedt regelmatig in binnen- en buitenland op als dirigent van kamer- en symfonieorkesten. Liberman, geboren in ■^Leningrad en sinds 1979 woonachtig in Nederland, dirigeerde in maart voor het eerst het Noord-Nederlands Orkest. Nieuwe collectie Asmat houtsnijwerk in Volkenkunde Koppensnellen en mensenvlees eten doen de Asmat uit Nieuw-Guinea niet meer. Wel maken ze nog steeds hout snijkunst waarin de dood een belangrijk thema is. Het Rijksmuseum voor Volkenkunde verzamelt het werk van de Asmat al sinds het begin van deze eeuw. Oude en nieuwe, in 1993 gekochte stukken, zijn de komende maanden in het Leidse museum te bezichtigen. leiden «debby nobel )e Leidse toneelvereniging Lit- pris Sacrum speelt de komende qiaand vier voorstellingen van .am Shepards 'Verloren Erf. Op i, 6 en 7 januari zijn er voorstel ingen in het Imperium Theater jan de Oude Vest 43. Op 13 ja- Buari wordt Verloren Erf nog maals gespeeld in de Kapelzaal in an K&O (Oude Vest 45). De schrijver/acteur Shepard Ichreef Verloren Erf als tweede Jeel van een trilogie waarvan ■ok 'True West' en 'Curse of the Barving Class' deel van uitma- pen. In 1979 won hij met dit to neelstuk de Pulitzerprijs. 'Verloren erf speelt zich af op het platteland van de Ameri kaanse staat Illinois. Hoofdper sonen zijn het echtpaar Dodge en Halie en hun zoons Tilden, Bradley en Vincent. De thuis komst van Vincent maakt een stroom van onthullingen los die een dertig jaar verzwegen ge heimblootleggen. Alle voorstellingen beginnen om 20.30 uur. behalve de mati nee op 7 januari die om 14.30 uur begint. Kaarten zijn te re serveren bij het uitbureau van K &0,074-5141141. Door Nederlands en Indone sisch bestuur, missie, zending en commercie heeft de leefwijze van de Asmat veel veranderin gen ondergaan. De Asmat, een groep van 65.000 Papoea's, wo nend in Zuidwest Nieuw-Gui nea (Irian Jaya) schafte het kop pensnellen en het kannibalisme af en er werden kerken en scho len opgericht. Ondanks alle buitenlandse in vloeden is het houtsnijden nog steeds een belangrijk onderdeel van hun cultuur. Iedere Asmat leert de technieken van houtbe- werken. Zonder kano of pijl en boog zouden ze immers niet in leven kunnen blijven. Maar voor bijzondere voorwerpen, zoals een versierd schild gaan ze naar de wow-ipits (houtsnij ders). Ieder dorp van betekenis heeft er minstens een stuk of vijftien. Op bestelling vervaar digt hij bewerkte voorstevens, roeispanen met een besneden blad, of'voorouderpalen'. Dood Dood en voorouders staan cen traal in het ceremoniële leven van de Asmat. In de houtsnij kunst zijn dit dan ook de be langrijkste thema's. De dood wordt uitgebeeld aan de hand van koppensnellerssymbolen zoals de bidsprinkhaan, de vlie gende hond en de jaarvogel. De bidsprinkhaan bijt na de paring soms de kop van het mannetje af en is daarom een belangrijk beestje voor de Asmat. Het koppensnellen was overi gens geen kwestie van bloed dorstigheid. Het was een voor waarde om zelf in leven te blij ven. Een dier eet vruchten van een boom om zichzelf in leven te houden en de Asmat ver sterkten hun levenskracht door een vijand te doden en zo zijn levenskracht over te nemen. De voorouders worden afge beeld ter verering, maar ook het warmhouden van wraakgevoe lens is een belangrijk motief. De Asmat zijn er namelijk van overtuigd dat niemand zo maar kan sterven. Als er dan toch ie mand doodgaat, is de oorzaak een vijand die een sterker tover middel heeft. Elk sterfgeval vraagt dan ook om wraak en dat mag niet vergeten worden'. Wanneer iemands dood niet ge wroken wordt, bestaat namelijk de kans dat zijn ziel blijft rond waren en de levenden lastig valt. In de loop van deze eeuw zijn de afbeeldingen van voorouders wel veranderd. In de oudste werken zijn het nog statische fi guren, maar later nemen ze een veel actievere houding aan. Er worden ook accessoires toege voegd uit de inheemse cultuur (trom) of van elders (bril). Massa-produktic De voorwerpen die de Asmat uitsnijden, zijn ongeveer het zelfde gebleven: schilden, beel den en prauwvoorstevens van kano's. Speciaal voor toeristen worden er wel platte panelen gemaakt omdat die makkelijk aan de muur te hangen zijn. Er is ook een soort massa-produk- tie op gang gekomen om de va kantiegangers van voldoende souvenirs te voorzien. De schil den en beelden zijn een teken van verbondenheid tussen de levenden en de doden. De voor ouders werden tot voor kort in tijden van oorlog op de prauw voorstevens afgebeeld omdat ze op die manier toch nog konden meehelpen om de vijand te ver slaan. Door de buitenlandse invloe den zijn er ook nieuwe figuren bijgekomen. Tegenwoordig worden er bijvoorbeeld christe lijke beelden gemaakt, vaak in opdracht van een regionale kerk. In de collectie van het mu seum is ook een draakachtig fi guur te zien. Het idee daarvoor is afkomstig van luciferdoosjes uit Zuidoost-Azië. Hoewel er wel wat veranderd is in de As- matcultuur is er geen sprak van verarming. Ze hebben alle bui tenlandse invloeden op géheel eigen wijze verwerkt in hun houtsnijwerk. De tentoonstelling 'Asmat Houtsnijwerk, nieuwe aan winsten' is nog tot medio maart te zien in het Rijksmu seum voor Volkenkunde in Ixriden. Openingstijden dins dag t/m vrijdag 10.00 tot 17.00 uur, za en zo van 12.00 tot 17.00 uur, 1 januari gesloten. De motieven op het schild geven de drager bovennatuurlijke krachten in tijden van oorlog. i t(dirk smidt THEATER RECENSIE NICO S. DE WAL Staatsballet van Oefa met 'De Notekra ker' Choreografie en artistieke leiding Joen Grigorovitsj Muziek Tsjaikovski Ge zien 15/12, De Lievekamp, Oss. Herha lingeri 31/12, Rotterdam (Theater Zuid plein), 2/1, Gouda, (Schouwburg), 5/1, Amstelveen (Cultureel Centrum), 13/1 en 14/1Amsterdam (Carré) Als de eerste kerstbomenverko pers in de straten verschijnen zijn veel academisch geschool de balletgezelschappen overal ter wereld al weken aan het re peteren op hèt kerststuk uit het klassiek-romantische repertoire: 'De Notekraker'. Merkwaardi gerwijs heeft dit in de kerstsfeer gesitueerde ballet geen concur rentie uit vroeger of later tijden. Terwijl muziek, literatuur, schil der- en beeldhouwkunst over vloeien van kerstsfeer, moet de balletliefhebber het dus met één kerststuk stellen. Naar het lijkt. Want: zoveel balletgezelschap pen, zoveel Notekrakers. De eerste integrale uitvoering door een Nederlands gezelschap was die van het Ballet der 1-age Dui den in 1957, ingestudeerd door de Engelse choreograaf Walter Gore. Vanaf 1975 stond 'De No tekraker' op hel repertoire van het Scapino Ballet in de speelse produktie van Armando Navar ro. Nu de huidige Scapino-lei ding het kerststuk van het re pertoire heeft afgevoerd en po gingen om het op te voeren als openingsvoorstelling van een nog op te richten 'Ballet van het Zuiden' zijn gestrand, komt het staatsballet van Oefa voor velen als geroepen. Vooral omdat dit gezelschap een bijzondere in studering te bieden heeft: die- van Joeri Grigorovitsj, in 1967 gemaakt voor liet Bolsjoi-ballet, waarvan hij toen (en tot voor kort) de artistieke leiding had. De allergrootste toneelkerst boom ter wereld, die ik dat jaar in het immense Bolsjoi-theater mocht aanschouwen com pleet met een hoog daarin dei nend, bemand scheepje heeft Grigorovitsj niet op zijn bagagelijst kunnen zetten. Maar de specifieke kwaliteiten van zijn produktie heeft hij wel mee' op reis genomen: zijn door-F." wrochte choreografie die er vooral op is gericht, de liefheb ber van strakgelijnde ensembles in 'ballets blancs' en solistische virtuositeit te gerieven. En jeug dige toeschouwers daarmee vertrouwd te maken, want 'De Notekraker' is bij uitstek een fa milievoorstelling. Het eerste bedrijf, dat letter lijk draait om tie kerstboom, toont een familiefeest in huise lijke entourage, met ouders die gezellig samen een dansje ma ken en opgewonden kinderen die cadeautjes krijgen. Waarbij, voor het dochtertje des huizes, een notekraker in de vorm van een pop, die zal uitgroeien tot de prins van haar dromen. Grigorovitsj' hang naar fraaie danstechniek overtroeft wel eens logica en verhalende in houd. De meisjes rond de kerst boom leerlingen van de dansopleiding in Oefa - figure ren maar meteen als een mini ballet blanc. En de caractère dansen in Spaanse, oosterse en andere 'exotische stijlen' klop pen soms niet. Het gezelschap uit Oefa - te gen de Oeral gelegen, maar ar tistiek al zestig jaar georiënteerd op Leningrad/St Petersburg en niét op het minder ver gelegen Moskou manifesteert vooral in de dans van de sneeuwvlokken de uitgebalanceerde Kirov Bal letstijl. Later zwakte dat bij de Nederlandse première in Oss wat af, kennelijk door reis-moe- beid, die ook het solistenpaar Helena Foinina en de jeugdige Airat Fatkhelislamov parten speelde, ondermeer in de slor dige afronding van een reeks pi rouettes en een mislukte 'lift' in de grote pas de deux. Als de groep, die nèt een zware reeks voorstellingen in de Verenigde Staten achter de rug heeft, snel ingespeeld raakt op onze podia, kan de uitgebreide tournee door ons land velen een plezierig bal letvertier, gestoken in aardige reisdecors bezorgen. viteiten op het gebied van dra ma, dans, beeldende en audio visuele kunst zijn nu in één in stelling samengebracht. amsterdam» anp Vier Amsterdamse instellingen voor kunsteducatie fuseren per 1 januari. Zij gaan gezamenlijk verder als Stichting Kunstzinni ge Vorming Amsterdam, de naam van een van de partners. De andere drie zijn de Jeugdte- JAterschool, de stichting Krea- tief Dansonderwijs (SKD/Scapi no) en de stichting Amateur- theaterschool. Alle door de gemeente gesub sidieerde kunsteducatieve acti De gemeente had vorig jaar tot herstructurering van de kunsteducatie besloten. Kern daarvan is een verschuiving van buitenschoolse naar binnen schoolse activiteiten, die gericht zijn op kinderen van 4 tot en met 15 jaar. Amsterdam be steedt jaarlijks ongeveer 12 mil joen gulden aan kunsteducatie. Rotterdam gpdcreet of abstract. Zoals enkele enorme gengestelde elementen: een abstracte werkers van het museum hebben films foto's komen in veel grotere aantalk verhulde erotiek eindelijk onthuld' de tentoonstelling beter kunnen vindt Anneke Veldhuisen-Dja- conservator Indonesië van Museum voor Volkenkunde in Rot en dus deskundige. Veel van honderden meest gouden sieraden de expositie 'Power and Gold' ver rechtstreeks naar de vorm van vrouwelijke geslachtsdelen; con creet of abstract. Zoals enkele enorme oor-sieraden voor vrouwen bijzonder duidelijk de „verpletterende mannelij ke viriliteit" (Veldhuizen) uitdrukken. „Al die sieraden hebben deze duide lijke vormen omdat ze het grote be lang van het voortbestaan van de mensheid symboliseren", aldus Veld- huisen. De mamuli-hangers uit Soemba zijn symbolen van macht. Hun kracht komt voort uit het samengaan van te gengestelde elementen: een abstracte weergave van de vrouwelijke ge slachtsorganen, maar gemaakt uit het als bij uitstek mannelijk beschouwde metaal goud. De grootste en rijkst be werkte mamuli mochten zelfs nooit aan het daglicht worden blootgesteld. De tentoonstelling is afkomstig uit de privé-collectie van het echtpaar Barbier-Mueller in Genève. Het Musé um voor Volkenkunde is trots op de ei gen toevoeging aan de collectie. Mede werkers van het museum hebben films uit de jaren twintig gevonden waarop Indonesiërs te zien zijn die sieraden dragen zoals ze nu in Volkenkunde te zien zijn. Anneke Veldhuisen: „Bij de prachtige tentoonstelling 'Het Goud der Thraciërs' zag je alleen maar de sieraden en kreeg je geen enkel idee hoe de mensen die destijds gebuikten. Dat kun je hier wèl zien". De expositie bevat bovendien oude foto's van men sen die de sieraden dragen. Dergelijke foto's komen in veel grotere aantallen terug in de bijbehorende Engelstalige catalogus (f 69,90). Power and Gold, sieraden uit Indo nesië, Maleisië en de Filippijnen, t/m 15/9/96, Museum voor Volkenkunde Rotterdam. Voor groepen zijn rond leidingen te boeken (tel. 010- 4111055) met speciale aandacht voor de goudsmeedkunst of voor de cultu rele achtergrond van de getoonde kunstvoorwerpen. iz.iek is mijn reddende engel was John Hiatt toen hij een kreeg. „Vanaf dat mo- was er de drang die nog steeds niet over wil gaan. was het produkt van een niet gelukkige jeugd en muziek mijn redding. Ik heb me al- kunnen redden door, hoe de situatie ook was, lied te schrijven. Muziek is reddende engel. De mu- waakt over me." john Hiatt kan de zon in het zien schijnen. Het licht zo van de Amstel het ge- hotel in. Qua status is hij er op zijn Het verhaal over de erken- van deze unieke Ameri- singer-songwriter in ei land is genoegzaam be- Jarenlang was het sappe- werd van label naar gestuurd, was overgele- aan foute producers en hij zijn bestaan aan colle- als Bonnie Raitt en.Neville die zijn liedjes op wisten te schatten. Toch kijkt Hiatt, nu het ook in Verenigde Staten beter met gaat, niet om in wrok. in de moeilijke tijden kon h altijd de rekeningen be en honger heb ik nooit ge- Zo was het ook weer niet. kon leven van mijn kunst. En t is op zich al een succes. Als je kunt permitteren om te le- n waar je van leven wilt, mag niet klagen." „Terugkijkend zou ik niets illen veranderen. Privé niet en uzikaal niet. Bovendien denk k dat mijn beste werk nog lomt. Het zou ook wat zijn als >nk hier zat, in het Amstel Hotel (n 43 jaar oud, met een catalo- iius aan dikke hits en niets meer grè zeggen. Ik zou niet kunnen ingkven met het idee dat ik mijn este werk al in het verleden ad gemaakt. Ik denk dat ik dan hefu stoppen". -andweggetjes Mans nieuwste plaat. 'Walk „Tijdens een tournee zijn de 22 uur per dag dat je niet op het podium staat, het zwaarst." foto gpd On', die is verschenen bij Hiatts nieuwe maatschappij Capitol, is een van zijn betere. De veelal akoestische instrumentatie en de bespiegelende teksten over landweggetjes, beekjes en boe renerf-honden zorgen voor een nostalgische sfeer. Is een berus tende levensfase aangebroken? Niet als het om Hiatts geldings drang gaat. „Mijn vorige platenmaat schappij, A&M, beoordeelde me verkeerd. Ze zagen een andere artiest in me dan ikzelf. Ze von den dat ik tevreden moest zijn met mijn positie en met wat ik bereikt had. Maar dat was ik he lemaal niet. Het is het omge keerde verhaal van wat je nor maal hoort in de business. Ik wilde de hits. terwijl de platen maatschappij blij was met de verkopen die ik haalde. Kom nou! Ik wil hits, nog steeds!" „We hadden de afspraak dat als mijn album 'Perfecüy Good Guitar' niet zou doen wat we er van verwachtten, we uit elkaar zouden gaan. Die kans heb ik aangegrepen. Ik had een stel songs, ik had een band en ik wilde een plaat maken. Dat heb ik dus gedaan, zonder dat ik een contract had. Er zou wel wat ko men. Daar was ik geen moment bang voor." „Iemand waarschuwde voor een plaat in eigen beheer. Je gaat zo op je centen letten, was het argument. Nou. integendeel mag ik wel zeggen. Het vloog het raam uit en ik vond het best. Topn ik nog met voor schotten van platenmaatschap pijen werkte, draaide ik elk dub beltje om. Hoe bevrijdend was dit." „Ik heb pas bij Capitol gete kend toen de plaat af was. Gary Gersh, de directeur, ken ik nog van Geffen. Daar zouden we sa men een plaat maken, maar toen werd ik vlak voor de tijd van het label gesmeten, Gary is een echte muziekgek. Een pla- tenverzamelaar ook. Zo'n.man die het om de muziek gaat en niet om de business, die 's avonds naar optredens van ob scure bandjes gaat kijken, een heel huis vol cd's en platen heeft, een man die nog weet hoe een hoes ruikt - kijk, met zo iemand kan ik werken." Oog voor groei De nostalgische, landelijke sfeer van de songs op 'Walk On' komt mogelijk voort uit een licht ge voel van heimwee. Ze lijken ge schreven op de veranda van Hi atts boerderij in Tennessee, maar de werkelijkheid is prozaï scher. „Deze liedjes heb ik geschre ven tijdens tournees in '93 en '94. Ik had eigenlijk nooit veel geschreven 'on the road'. Ik moest nu wel, want we waren veertien maanden van huis. Schrijven bleek de juiste manier van ontspanning. Je zoekt iets om op andere gedachten te ko men tijdens zo'n tour. De 22 uur per dag dat je niet op het podium staat, zijn het zwaarst. John Lee Hooker heeft dat ooit gezegd en ik ben het met hem eens." John Hiatt wil dus hits. Afge zien van 'Have a little faith in me' heeft hij er weinig gehad. „Hits is een relatief begrip. Voor mij betekent het woord dat meer mensen mijn muziek ho ren. Een top 40-hit is puur toe val. Daar heb ik sowieso al geen verstand van. Aan de andere kant ben ik niet een man die te vreden is met het tevreden hou den van zijn kleine maar fana tieke groep volgelingen. Dat is toch de Amerikaan in mij: altijd oog voor groei, voor commercie zo je wilt. Ik heb altijd groter willen zijn. Beken het maar als artiest, dat houdt je eerlijk." „Dat 'streberige' betekent niet dat ik bereid ben tot concessies of water bij de wijn. Ik ga mijn songs niet net zo lang polijsten tot ze er in glijden als McDo nalds' hamburgers. Ik ben niet geïnteresseerd in uitverkoop. Maar je maakt mij ook niet wijs dat mijn muziek moeilijk te be grijpen is". „John Coltrane zei ooit over het belang van melodie: 'Als de man in de straat het niet kan fluiten, heb je geen melodie'. Voor iemand die zo ver geko men is als hij, is dat een verras sende uitspraak. Ik wil mezelf op geen enkele wijze op hetzelf de niveau plaatsen als Coltrane, maar met zijn uitspraak ben ik het eeps. Precies in die zin werk ik ook".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 15