ultuur& Kunst Schilderen met naald en draad KunSt- en VlieGwerk nu al een succes Kostbaar bezit uit Penningkabinet Expositie Vermeer ontsnapt aan begrotingsruzie ■Jtreekmuziekschool begint big band De Streekmuziekschool Leiden en omstreken begint 1 februari met een big band. Voor dit op te richten orkest worden saxofonisten, trombonisten, trompettisten, pianisten, gitaristen, jassisten en drummers gezocht. De muziekstijl van de big band lis moderne swing, pop en funk 'op z'n big bands'. De big band jkomt onder leiding van Paul van Êgmond. Hij speelde onder Imeer in big bands van John Clayton, Jeff Reynolds en Frank Grasso. Tegenwoordig is hij actief in de de Big Band Bos en in -het Highlight Jazz Orchestra. Tevens is hij trombone-docent aan tie Streekmuziekschool. Voor informatie over de op te richten big band: 071-5141041 (Dick Hermsen, van 14.00 tot 15.00 uur). jAudities Leids Cabaretfestival leiden Voor deelname aan het Leids cabaretfestival worden 7, Q4 en 21 januari openbare audities gehouden in sociëteit De purcht (Burgsteeg 14). De audities vormen onderdeel van de se- ïectieprocedure van het jaarlijkse festival dat van 12 tot en met 7 februari wordt gehouden in de Leidse schouwburg. De audi- Cursus literatuur in Leiderdorp leiden Voor wie de weg kwijt is geraakt bij het lezen van moder ate literatuur is hulp op komst. Stichting Openbare Bilbliotheek LeiderdoTp organiseert samen met het literair leesgezelschap Ex I Libris een cursus Nederlandse literatuur van de twintigste eeuw. I be cursus bestaat uit twaalf lessen: een inleiding in de verschil- I lende stromingen en het leren analyseren van een literair werk i kan de hand van het lezen van romans, die samen besproken ivorden. Vooraanmeldingen en meer informatie: 071-5122626. (Expositie Haags Gemeentemuseum den haag Het Haags Gemeentemuseum toont tot 31 maart ob- lecten uit eigen bezit. Het betreft werken van rond 1900. Daar- pnder bevindt zich een onlangs in bruikleen afgestane wieg, ont- door Johan Thorn Prikker (1868-1932). De wieg is ver- met snijwerk door de beeldhouwer J.C. Altorf (1876-1955). Ke dook onlangs op een veiling op en dateert uit 1901. JLaatste werk Puccini in première Buurdam. In Ahoy' Rotterdam gaat op 24 januari Turandot, laatste meesterwerk, in première. Het is de Opera in Ahoy'-produktie. Puccini heeft de uit drie akten opgebouwde opera gebaseerd op een Chinees sprookje van de Italiaanse schrijver Carlo Gozzi. Het libretto is van Giuseppe (\dami en Renato Simoni. De Württembergische Philharmonie 3 fteutlingen begeleidt de opera. In Ahoy' speelt de opera zich af in een groot deel van de arena, 2.800 m2. Per voorstelling kun- nen ruim 6.000 toeschouwers getuige zijn van het sprookje over jiefde. De produktie is onderdeel van het 25-jarig jubileum van t\hoy'. Turandot is ook te zien op 25,2ë, 27, 28 en 30 januari. teeks concerten Tina Turner Irotterdam Tina Turner komt voor acht concerten naar Neder land. De concerten zijn van 16 t/m 19 mei en van 23 t/m 26 mei i Ahoy' Rotterdam. Haar optreden in ons land is onderdeel van reen Europese tournee die in mei in Parijs van start gaat. Er zijn alleen nog plaatsbewijzen beschikbaar voor het concert op 26 Gefascineerd door groene kazuifel van St.-Petruskerk Wetenschap kent een vast stramien: eerst de fascinatie, dan het onderzoek en tenslotte de beschrijving van de bevindingen in een boek of artikel. Bij het inventariseren van de collectie gewaden van de St.-Petruskerk raakte Justine Brakel gefascineerd door de groene kazuifel. De Zuidnederlandse goud borduurkunst kende een hoog tepunt in de eerste helft van de zestiende eeuw. De borduur werkers, meest mannen die zich veelal hadden georganiseerd in gilden, genoten een groot aan zien en kregen opdrachten- van kerken, vorsten en rijke burgers. Met gouddraad (zijdedraad om wikkeld met vergulde zilveren lamellen) en gekleurd zijde draad maakten ze afbeeldingen die in de beste gevallen oogden als kleine schilderijtjes. De bor duurwerkers borduurden met name de sierstroken, de zoge heten aurifriezen, die later op de gewaden bevestigd werden. Wat de datering van de groe ne kazuifel uit de St.-Petruskerk betreft, biedt het daarop gebor duurde wapenschild de beste aanwijzing. Het verwijst naar de familie Van Deinse, waarvan Jan van Deinse (ca. 1468-1540) van 1513 tot 1540 abt was van de abdij van Boudelo te Sinaai- Het mouwloze bovenkleed dat door priesters wordt gedragen tijdens de mis is prachtig ver sierd met goudborduursel. In de kolom aan de voorkant zijn drie afbeeldingen opgenomen rond het thema 'bekering tot het christendom'.Het kruis aan de achterzijde is versierd met vijf in gouddraad geborduurde tafe relen uit het leven van de Heili ge Maagd Maria. Nader onder zoek naar de groene kazuifel volgde en Brakel beschreef haar bevindingen in het boek 'Laat- -Gotische goudborduurkunst in de Zuidelijke Nederlanden, de groene kazuifel van de St.-Petruskerk te Leiden'. Het tweede deel van Brakels boek is geheel gewijd aan de groene ka zuifel. Terwijl het eerste deel een algemeen, historisch over zicht geeft van de laat-Gotische goudborduurkunst in de zuide lijke Nederlanden. -Waas. Zeer waarschijnlijk was deze Jan van Deinse de op drachtgever voor het maken van de groene kazuifel. Daar naast verwijst de stijl waarin de ze kazuifel is geborduurd, een mengsel van gotische afbeeldin gen en Renaissance versiersels, naar de jaren dertig van de zes tiende eeuw. Dus, zo stelt Bra kel, de groene kazuifel is ge maakt tussen 1530 en 1540. En wel in het atelier van Gommaar Minten te Lier, zoals blijkt uit vergelijking van de afbeeldingen op de groene kazuifel met die van andere kazuifels. De kerkschatten waren door de eeuwen heen regelmatig het doelwit van godsdienstberoe ringen, oorlogen en revoluties. Veel van de kerkelijke inboedel, inclusief de kostbare bor duursels, zijn daardoor verloren gegaan of gestolen en doorver kocht. Hoe precies de groene kazuifel in de St.-Petruskerk in Leiden is terechtgekomen, is onduidelijk. Zeker is, dat de laatste abt van de abdij van Boudelo, Engelbert Delfortrie, tijdens de Franse revolutie naar Nederland vluchtte. En waar schijnlijk heeft hij toen ook de kostbare kazuifel meegenomen. In 1919 duikt de kazuifel op in een inventarisatielijst van de Petruskerk. Brakel vermoedt dat een parochiaan het kledingstuk bij een antiquariaat voor zón 5000,- heeft gekocht, en het misgewaad vervolgens aan de kerk heeft geschonken. Het boek van Justine Brakel is eigenlijk een doctoraalscriptie. Dat deed qua leesplezier het ergste vrezen. Maar naast para grafen met saaie opsommingen en technische beschrijvingen, zijn er gelukkig ook gedeelten waaruit het plezier in weten schappelijk onderzoek blijkt. Passages waar, tussen de regels door, de versnelde ademhaling van Brakel voelbaar is bij het De geboorte van Christus, geborduurd de- naderen van een ontdekking. Of de verzuchting bij het volgen van een doodlopend spoor. Bra kels boek is daardoor niet alleen informatief en rijk geïllustreerd, maar vertelt ook een goed on derbouwd en bij vlagen aan trekkelijk verhaal. I let boek is te koop bij de schrijfster (071 - 171288). Youp van 't Hek is stem kwijt amsterdam gpd Youp van 't Hek is zijn stem kwijt. De VARA-televisie maakt zich echter geen zoregen dat zijn Oudejaarsconférence niet kan doorgaan. „Het ziet er op dit moment naar uit dat hij op tijd hersteld zal zijn en we kun nen de voorstelling van zondag avond desnoods live opne- Atelier voor geestelijk gehandicapte kunstenaars in Leiden 'Grote Camee' uit Constantinopel of Rome, ca. 320-330 n ueine selectie in boekje-in-een-doosje door Rubens geschilderd i omzwervingen in het Ver- Oosten op de kust van üstralië gestrand in het [)C-schip 'Batavia'. Het betreft niet een mooie, avontuur- vrouw maar de 'Grote Ca- een in reliëf gesneden w-witte agaat met een af leiding van een keizerlijke tri- (nftocht. Met haar dertig bij fantig centimeter één van de botste cameeën ter wereld. n zestienhonderd jaar gegraveerde of haast gebeeld ruim zeventig munten, pennin gen, bankbiljetten en cameeën uit het Penningkabinet afge beeld. Een kleine, maar mooie selectie uit de zón 200.000 ob jecten tellende collectie van het met recht genaamde 'konink lijk' museum. In 1816 gesticht door koning Willem I met als basis de verzamelingen van stadhouder Willem IV en ko ning Lodewijk Napoleon. 'Een kostbaar bezit' is een boekje waaruit blijkt dat mun- penningen soms kleine pronkstuk werd i 7 door Koning Willem I aan kocht voor het toen immense f. 50.000,-. En kwam rdoor in het bezit van het ninklijk Penningkabinet te iden. 'Grote Camee' is tevens genomen in het net versche- prachtig uitgevoerde ekje 'Een kostbaar bezit'. Ge- end naar themósals 'liefde genot', 'kunst en schoon- 'politiek en propaganda' oorlog en vrede' staan hierin houwde kunstwerkjes kunnen zijn. Maar ook dat achter deze betaalmiddelen en gedenkte kens vaak grappige, wrange of historische verhalen schuilgaan. Neem de in 1833 geslagen to ken van één cent uit Liberia, de eerste republiek van Afrika, ge sticht door de American Coloni zation Society als vaderland voor Amerikaanse bevrijde sla ven. Of de Engelse penny die rond het jaar 1000 is geslagen. Daarop een zeer schematische afbeelding van de vorst Aethel- red II. Een goed gelijkend por tret was niet nodig, want wie van de onderdanen kon de ver gelijking maken? Met name de penningen heb ben vaak verborgen aspecten. Verrassend is de schroefpen- ning uit 1732. In wezen een klein doosje met daarin veertien miniatuurprentjes over de ge schiedenis van de Salzburger protestanten. Zij werden in 1732 door de bisschop uit Salz burg verbannen. Een gebeurte nis die de Europese protestan ten in de eeuw van de Verlich ting diep schokte. Een penning uit 1614 toont op de ene zijde een voluptueuze vrouw met ontblote borsten. Die echter, als de penning wordt omgedraaid, verandert in een skelet met een pad op het hoofd. 'Een kostbaar bezit' kost 35 gulden. Het boekje-in-een-doosje is ver krijgbaar bij het Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabi net, Rapenburg 28 te Leiden, telefoon 071-5120748. Geklooi met klei en geklieder met verf. Dat is het beeld dat nog veel mensen hebben van geestelijk gehandicapten die kunstwerken maken. Toch is het werk van deze kunstenaars in spe de laatste tijd heel gewild. In het kantoor van de directeur van Schiphol Cargo hangt er een van Anneke van Wijk. Zij is één van de twaalf verstandelijk gehandicapten die werkzaam zijn in het atelier KunSt- en VlieGwerk aan de Hogewoerd 164 in Leiden. Het atelier draait pas sinds zes november maar is Uiterst geconcentreerd schil dert Jaap den Hollander blauwe vlakjes op een aardewerk schaal. „Mooi hè?", vraagt hij. En inderdaad zou de schaal niet misstaan in een moderne kunstcollectie. Jaap is met nog vier mensen hard aan het werk in de klei-ruimte van het atelier. Onderling wordt bijna niet ge sproken, iedereen is serieus be zig. De vier begeleiders probe ren zo min mogelijk het creatie ve proces te verstoren. De klei wordt door de kunstenaars zelf gevormd, gebakken en gedeco reerd. Behalve kleigieten kunnen de deelnemers naar eigen keuze onder andere beeldhouwen, aquarelleren, met grafische technieken werken en op zijde schilderen. Naast het atelier is een galerie gevestigd, waarin de kunstwerken tentoongesteld, verhuurd en verkocht worden. Het atelier is een initiatief van de stichting voor zorg- en dienstverlening aan mensen met een handicap (SVG) en wordt gefinancierd uit de AWBZ. De verkoop van kunstwerken begint aardig te lopen en er wordt zeker niet alleen aan fa milieleden verkocht. Het atelier heeft zelfs een eigen cadeau winkel in de Breestraat. Maar er komen ook veel opdrachten binnen. Tegen de wand van de klei-ruimte slaat een stellage met aardewerk schalen die met Het atelier KunSt en VlieGwerk ging in november open e auto's zijn beschilderd. „Dat is voor een opdracht van de Auto mobielclub in Breda en pas ge leden kreeg Jaap een opdracht van een assurantiekantoor.", zegt de trotse coördinator van het atelier, Huib van den Wijn gaard. Het lijkt erop dat Jaap langza merhand een veelgevraagd kun stenaar wordt. Hij is heel trots als een schilderij verkocht wordt. Hij laat zijn schilderij voor het assurantiekantoor zien. Het is nog niet helemaal af, maar er zijn duidelijk bankbil jetten te zien die door de ruimte absoluut geen „Toch sprake van onderlinge jaloezie. Ook de andere deelnemers ver kopen werken," aldus Van den Wijngaard. De prijs van een schilderij schommelt rond de driehonderd gulden. Vooral zie kenhuizen en huisartsen zijn behoorlijke afnemers. Mariëlle Smits, een van de andere kunstenaars, zit met twee kwasten achter haar oren voor een schildersezel. Ze schil dert bloemen en eigenlijk heeft ze het veel te druk om te praten. Toch wil ze desgevraagd wel even kwijt dat ze het erg naar haar zin heeft in het atelier: „Ik heb altijd zin om te schilderen en vind het ook altijd leuk". Net s vindt werk als de meeste deel nen Mariëlle haar mee: pr.n lllip „Toen proberen we ze wat kritischer naar hun eigen werk te laten kijken, want nu vinden ze alles nog mooi", zegt Van den Wijngaard. In de ochtendu ren krijgen de deelnemers kunstgeschiedenis, materialen - leer en worden er video's van 'echte' kunstenaars bekeken. Zo doen ze veel inspiratie op: „Wanneer we schilderijen van Mondriaan hebben bekeken, zie je dat meteen terug in hun wer ken." Voordat de kunstenaars in het atelier mogen werken, moe ten ze eerst afstand doen van al- FOTO HOL VAST/MARK L AMFRS Ie rechten op hun produkt. Wel kunnen ze hun eigen werk voor een zacht prijsje kopen. Deze voorzorgsmaatregelen zijn no dig omdat de deelnemers an ders een claim kunnen leggen op de opbrengsten. Dit geld heeft het atelier hard nodig om te investeren in nieuwe materi alen. Ondanks alle opdrachten is het atelier namelijk niet winst gevend. „Misschien klinkt het !<k h een beetje r een naar huis gil; jongens', maar h ders." washington hans de bruun Voor Vermeer maakt Washington een uitzondering. Gisteren stonden honderden mensen urenlang kou kleumend in de rij voor de National Gallery of Art in de Amerikaanse hoofdstad om er de unieke tentoonstel ling vAn het werk van de 17e-eeuwse Nederlandse meester te zien. „Zolang het nog kan, want voor je het weet gaat de deur weer dicht", zei een van de wachten den. De expositie duurt nog maar tot 3 januari. Door de steeds hoger oplopende ruzie over de begro ting tussen president Bill Clinton en de Republikeinse oppositie in het Congres zijn alle nationale musea in de en dagen dicht. Maar dankzij een parti culiere bijdrage kon de National Gallery of Art gisteren voorlopig weer open, zij het alleen voor de Vermeer tentoonstelling. De overige tentoonstellingen in het museum blijven gesloten. De afgelopen weken heeft de Gallery vierduizend mensen per dag moeten teleurstellen, die kaartjes voor 'Vermeer' hadden gereserveerd. Omdat het om een eenmalige gebeurtenis gaat (de expositie komt in maart naar Den Haag) en tienduizenden Amerikanen alleen hiervoor naar Washington willen komen, is voor een noodoplossing gekozen. „Het is alsof je een kind ter wereld hebt gebracht en het daarna van je wordt afge nomen", zei de gedemoraliseerde Arthur Wheelock, die meer dan zeven jaar aan de expositie heeft gewerkt. Ook het Museum of American History in Washington kon dankzij privé-bijdragen weer zijn deuren openen, maar alle andere nationale musea blijven dicht zolang de begrotingsperikelen niet zijn opgelost. Ook de vele nationale parken in de VS zijn gesloten, terwijl nog steeds bijna 300.000 federale ambtenaren thuis zitten te wachten tot zij weer aan het werk kunnen. Zij krijgen eind deze week hun salaris slechts gedeeltelijk uitbe taald. Het ziet er niet naar uil dat het conflict tussen Clin ton en de Republikeinen deze week zal worden opge lost. Clinton weigert de bezuinigingsvoorstellen van de Republikeinse meerderheid te accepteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17