Mijmeren bij een culturele snack Als u niet van rommel houdt, adviseren wij een SieMatic. Al win Bar klinkt nog als nieuw Cultuur&Kunst Mark van de Veerdonk breekt weer niet door Dean Martin (1917-1995) Mrs. Einstein goed alternatief familiebezoek Janet Jackson wacht enorm platencontract GOEDHART ^^BOUWHUIS SieMatic Keukencenter Leiderdorp WOENSDAG 27 DECEMBER 1995 chef gert visser. 071 5356441 Lunchconcerten van K&O voor velen wekelijks uitje Geritsel van boterhamzakjes is uit den boze. De gezich ten staan serieus. Toch is de sfeer informeel, want je kunt er zomaar - middenin een concert - binnenlopen. Niet voor het nuttigen van etenswaren, maar voor het veror beren vah een snelle culturele snack: een lunchconcert. leidenannemiek ruygrokbliek ervaring op te doen. K O-directeur Tjitte Weber vond De warme Kapelzaal van K&O het een prima gedachte en hield nodigt uit voor een middag- de toegangsprijzen laag. „Het dutje, begeleid door klassieke gaat erom zo laagdrempelig muziek. Dat is nog eens wat an- mogelijk te zijn. Vandaar een ders dan met collega's in het korting voor studenten en CJP- bedrijfsrestaurant over het werk houders. Die betalen maar drie praten, of over het televisiepro- gulden voor een concert." De ramma van de vorige avond. De 'gewone' bezoeker is evenmin lunchconcerten zijn, ooit be- duur uit: het toegangskaartje is gonnen met 'zo af en toe eens maar vier gulden vijftig. En voor één', een bijna wekelijks terug- dat geld krijg je drie kwartier kerend fenomeen. Bezocht door heel verdienstelijke klassieke gepensioneerden en werken- muziek te horen. Soms zelfs den, door muziekliefhebbers en langer, zoals bij de uitvoering nieuwsgierigen, door huismoe- van Hans Eijsackers (piano), ders en cursisten van K O. VVieke Karsten (fluit) en Esther „Nee, het spijt me. Ik heb Been (mezzo-sopraan) onlangs, echt geen tijd. Ik moet snel te- Dat concert liep tot ruim een rug naar mijn werk. M'n pauze uur uit en het publiek had na is al afgelopen." Op de vraag afloop geen tijd meer om even wat deze bezoekster bij de na te genieten. Gehaast beende lunchpauzeconcerten van K het de kapel aan de Oude Vest O te zoeken heeft, blijft zij uit uit. tijdgebrek het antwoord schul- Weber is niet van plan voor dig. deze concerten het kaf van het Anders is het met een oudere koren te scheiden. „Als iemand dame, die wel twee of drie keer hier optreedt en het is niks, dan per maand de Kapelzaal aan de komt die solist hier gewoon niet Oude Vest tijdens het lunchuur meer terug. Anderzijds hebben bezoekt. „Ik mik het altijd zo we hier ook veelbelovende ta- uit, dat als ik in Leiden moet lenten. Die schuif ik dan door zijn dat op een donderdag is. naar de zondagochtendconcer- Want dan zijn de lunchconcer- ten of naar de avond. Zo'n Na- ten. En ik ben dol op klassieke tasja Douma is daar een voor- muziek. Ga ook wel 's avonds beeld van." naar concerten. Maar dit is zo fijn, omdat het overdag is. Ik Opgetogen vind het niet prettig 's avonds in Het concert dat de pianiste het donker de deur uit te gaan, Douma geeft is drukker bezocht want ik ben wat slecht ter dan de gemiddelde lunchcon- been." certen. In plaats van een stuk of T 25 zitten er wel 60 mensen in de Laagdrempelig zaaj Meedeinende hoofden, Een jaar of vijf geleden kwam opgetogen geklap na elke uit- het idee van de toenmalige di- voering en aan het eind zelfs recteur van het Rotterdams 'bravo'-geroep. „Die Mephisto- Conservatorium. Zijn studenten wals nr. 1 van Liszt is zo'n ver zouden optreden in de Kapel- draaid vreemd stuk", is het zaal van K&O om zo voor pu- commentaar van een 'vaste be zoekster' na afloop. „Maar ze speelt zo gei"nspireerd, zo speels ook, dat het een lust is om naar te luisteren." De dame bezoekt bijna elke week de lunchconcerten. Zelf speelt ze óók, piano, en ze kent het re pertoire dat Douma voor dezc^ gelegenheid heeft uitgekozen. „Moeilijk, maar ze speelt na tuurlijk, speels. Fantastisch." Invloed op de 'programme ring' voor de concerten oefent Tjitte Webert al evenmin uit. „Behalve wanneer ik merk dat een uitgekozen stuk pas nog is gespeeld. Dan vraag ik ze toch maar liever een andere keuze te maken. En ik verzoek ook altijd iets van hedendaagse muziek te doen. Om het klassiek ingestel de publiek ook met de moderne klassieken te laten kennismaken zonder dat ze nu een heel con cert hoeven af te luisteren. Maar verder gaat het erom dat ze stukken spelen waarin ze zich op hun gemak vqplen." „Het is even een breuk in de dagelijkse beslommeringen. En dit concert van Natasja Douma vind ik subliem. Heel bijzonder. Het programma spreekt mij zeer aan. De Romantiek hè." Aan het woord is prof.dr. E.K.J. Pauwels, hoogleraar nucleaire geneeskunde aan de Leidse uni versiteit. Zo vaak hij kans ziet, bezoekt hij de lunchconcerten. Tenminste: als er een pianocon cert op het programma staat. „Ja, thuis spelen wij ook piano." Voor hem is zo'n lunchconcert een welkome onderbreking van een zware werkdag. „Je kunt je gedachten even helemaal op iets anders zetten. Mijmeren, ja. Dat is het woord." Het volgende lunchconcert van K &0 is op donderdag 28 december, 12.45 uur. Dan tre den de alt Fiona Weingarten en de pianist Ernst Stolz op met een programma van Schu mann, Elgar en Strauss. Kaar ten verkrijgbaar bij K&O, Ou de Vest 45, leiden. theater sen anderhalf uur lang te boei- Bovendien - en dat is vpor een beginnend cabaretier een heel slecht teken - vervalt hij in herhaling. Ruim twee jaar gele den bracht hij een F.lvis Presley- -persiflage. De clou van het nummer zit in het Presley-mas ker dat hij zo heeft opgezet dat je als het ware een neusloos ge zicht krijgt te zien. In zijn nieu we programma doet hij hetzelf de nummer nog eens dunnetjes over. In "Odysseus op Kostschool' stoeit Mark van de Veerdonk met filmbeelden. Echt origineel is dat niet. Dat is echter niet be zwaarlijk, want dit onderdeel is amusant en vindingrijk opgezet. Kon hij dat niveau nu maar vasthouden, dan zou dit vierde programma overtuigender zijn geweest. Maar waarschijnlijk bij gebrek aan zelfkritiek jaagt hij van het ene ideetje naar het an dere. En het kwaliteitsniveau van al die ideetjes is sterk wisse lend. recensie wunand zeilstra 'Odysseus op Kostschool', soloprogramma van Mark van de Veerdonk. Piano Marcel Schmidt. Eindregie: Bernard Bredero Ge zien 23/12, Kapelzaal, Leiden. 'Het jonge, aanstormende caba rettalent Mark van de Veerdonk staat al meer dan tien jaar op doorbreken. Maar het wil nog maar niet lukken.' Zo staat het letterlijk in de programmafol der. Zelfkennis of zelfspot is Van de Veerdonk dus niet vreemd. Want wat er staat, is waar. Het wil maar niet vlotten met de carrière van deze cabaretier. En helaas zal ook 'Odysseus op Kostschool' daar geen veran dering in brengen. Leuke, sterke vondsten verzanden nog altijd in een vormeloze brij van flau witeiten en slecht afgemaakte grappen. Ook sommige achte loos gemaakte opmerkingen zijn op zichzelf de moeite waard, maar komen door een slechte timing niet uit de verf. Hij blijkt niet in staat om men- recensie li dy van der spek K&O Kerstconcert door de pianist Alwin Bèr. Gehoord: 26/12, de Waag, Leiden. Elk jaar weer voor volle zalen Chopin spelen, ongeveer het hele repertoire uit je hoofd ken nen, steeds weer toegejuicht worden, dat leidt toch tot ver vlakking of tenminste tot tè ge routineerd spelen. Zo niet bij Alwin Bar. In elk (kerst)conccrt lijkt hij meer bewogen, meer betrokken bij de zaak waarvoor hij 'zit'. Met name voor de pauze klonk elk stuk als nieuw, werd elk detail verrassend belicht, speelt Bar met geraffineerde ti ming en dynamiek. In de Ber ceuse in Des proeft Bar de mu ziek, thema voor thema, be schouwt ze, geeft ze alle tijd om te weerklinken. De Ballade nr 3 in As wordt heel weinig agres sief gespeeld. Daar waar vaak bulderend wordt gehamerd, scheert Biir langs de melodieën, rechts of links of elkaar overlap pend. In de 'Andante Spianato* et Grande Polonaise Brillante' laat hij hevige contrasten op de luisteraar los, zeeën van akkoor den, vennen van stiltes: al dit schoons wordt verdiept door Biir. Na de pauze vier Scherzo's, minstens zo virtuoos gespeeld, bijna nóg transparanter en vir tuozer, maar die overslaande vonk van voor de pauze leek enigszins gedoofd, hoefde ook niet meer. Op Tweede Kerstdag in een verwarmde prachtig gerestau reerde Waag. met koffie, appel taart, boom en Biir, was het weer goed toeven. Op 1 januari in dezelfde ambiance het K&O Nieuwjaarsconcert met het Schuhert Consort Amsterdam. Het zal altijd een vraag blijven: was Dean Martin als entertai ner zó professioneel dat het leek alsof hij nooit een hand voor zijn 'act' uitstak? Of was hij op het toneel gewoon een verlengstuk van Dean Martin privé: lui en eigenlijk niet zo geïnteresseerd? De op eerste kerstdag gestor ven Martin werd een legende in de Amerikaanse amuse mentsindustrie. Acteur, zanger en dronkelap. Als acteur geen hoogvlieger, als zanger niet meer dan een zeer zoetge vooisde 'crooner'. Drinken werd zijn handelsmerk: achter de microfoon met in de ene hand een glas whisky en in de andere een sigaret. Ontspan nen. Zo ontspannen dat de Amerikaanse pers de gepolijste Perry Como bij hem vergeleken een 'zenuwlijder' vond. Meer malen in zijn loopbaan leek hij uitgerangeerd. Hij kwam er op vallend gemakkelijk bovenop: de drinkende ondeugd die je zijn slechte gewoontes graag vergaf. Met een volkomen on interessante rol in de Arthur Hailey-verfilming 'Airport' haalde hij in 1970 zelfs zeven miljoen dollar binnen. Destijds het hoogste bedrag door een acteur met één rol verdiend. Na gewerkt te hebben als on der meer bokser, garagewacht en croupier ging de in 1917 als Dino Crocetti geboren Martin zirfgen. In 1946 vormde hij een team met de komiek Jerry Le wis. Hij als aangever. Via thea ter, televisie en films als 'The stooge', 'Three ring circus' en 'The caddy' werden ze Ameri- ka's topduo. Tot Martin moe werd van Lewis' ambitie een tweede Chaplin te worden. Ze kregen ruzie en Lewis zou het hem pas dertig jaar later met een omarming vergeven. Het leek afgelopen met Martins carrière. I lij zakte af naar steeds kleinere clubs tot Frank Sinatra hem een rol gaf in de- film 'Some came running'. I Iet begin van een tweede carrière. Zingen bleef hij tot het niet meer ging. Met die als stroop van een lepel lopende stem. Waarmee hij sinds zijn wereld hit 'Mi casa tu casa' in tv- shows en casino's furore bleef maken. De laatste jaren kon je hem vaak alleen aan een tafel tje vinden in zijn favoriete Itali aan in Izjs Angeles. Natasja Douma in de K O-kapelzaal aan de concertvleugel: „Dat mens speelt zo natuurlijk, zo speels." FOTO LOEK ZUYDERDUIN Bij SieMatic maken ze niet alleen prachtige, degelijke en perfekt afgewerkte keukens, ze maken ook prima planningen. Daardoor is het voor ons mogelijk om uw nieuwe SieMatic keuken helemaal kompleet en dus kookklaar te installeren in maximaal 5 werkdagen. Dat betekent voor u dat u slechts enkele dagen "in de rommel zit". En ook dat valt mee, want onze vakmensen werken snel en schoon. Ook bij eventueel sloop- en breekwerk. En ze kunnen stofzuigen het publiek. De kracht van Mrs. Einstein zit voornamelijk in de combina* tie van toneel en ijzersterke zang. Wat dat laatste betreft, doet geen van de dames voor de ander onder: alledrie zongen ze gisteren de kerststerren van de hemel. Op het theatrale gebied is er echter wel verschil tussen de dames. Van Zutphen springt duidelijk boven de andere twee- uit. Ze is spontaan, danst en praat als een uitgelaten kind en slaagt er het meest in om een band met de toeschouwers te- scheppen. Venneker komt bij haar vergeleken stukken minder ongedwongen over en ook Wil - lemse mist net die enthousiaste uitstraling van Van Zutphen. Overigens leverde Willemse gis teren buitengewoon knap werk af door-ondanks een aanval van spit toch op te treden. Hoewel ze duidelijk veel last van haar rug had, liet ze zich niet kennen en danste zo goed en zo kwaad als het ging mee met de ande ren. Opvallend was gisteren, dat er niets viel te zien van de beloof de gastoptredens van onder an derne Ten .Sharp en dat ook de twee nieuwe zangeressen, die- Mrs. Einstein volgend jaar tij dens de tournee zullen verster ken, in geen velden of wegen te bekennen waren. Gelukkig kon het drietal het alleen ook wel af en vormde het ontbreken van de gasten geen gemis. Speciaal voor de kerst sloot Mrs. Einstein de avond af met hoe kan het ook anders 'I'm dreaming of a white Christmas' en hood zo een goed alternatief voor een avondje op gezoek bij bijvoor beeld je schoonouders. muziek recensie arjan van duk Mrs Einstein Gehoord 26/12, LAKthea- ter. Leiden Aldaar nog te zien t/m 30/12 Er zijn verschillende manieren om de kerstdagen door te bren gen. Veel mensen gaan op be zoek bij familie, anderen knij pen er een paar daagjes tussen uit en weer anderen begeven zich naar het theater. Want in het LAKtheater trad gisteren, op tweede kerstdag, de zanggroep Mrs. Einstein op. Het betrof een voorproelje op 'In Concert', de vierde show van Mrs. Einstein, die in februari volgend jaar offi cieel in première gaat. Mrs. Einstein bestaat uit Sas- kia van Zutphen, Paulette Wil lemse en Suzanne Venneker. Een driekoppige band zorgt voor de begeleiding. De groep ziet zichzelf als een theatrale zanggroep, die bekende en minder bekende nummers op eigen wijze arrangeert en pre senteert. Mrs. Einstein richt zich daarbij op allerlei genres, van klassiek tot country. Zo luister de het publiek gisteravond op het ene moment naar 'Met de vlam in de pijp' van Henk Wijn gaard, om vervolgens mee te neuriën met 'We'll meet again' van Vera Lynn, het favoriete nummer van Van Zutphen. Het zijn vooral komische nummers als Nina Hagens 'Fisch im Wasser' en Willeke Al- berti's 'Telkens weer', die een optreden van Mrs. Einstein een eigen karakter geven. Mrs. Ein stein brengt deze nummers met veel show en een dikke knipoog ten gehore. 'Fisch im Wasser' wordt volledig achterstevoren gezongen, een tongbrekende prestatie, en tijdens 'Telkens weer' omarmen de dames een paar aantrekkelijke heren uit new york afp Zangeres Janet Jackson staat op het punt een platencontract met Virgin Records te ondertekenen dat haar het recordbedrag van 80 a 150 miljoen gulden zal opleveren. „Het contract is zeker lucratief, maar haar prestaties rechtvaardigen het", zei ecu woordvoerder van EMI Music, houdstermaatschappij van Virgin Records. De jongere zuster van Michael Jackson onderhandelt sinds zes maanden over een nieuwe verbindenis. Michael is een van de wei nigen in de muziekindustrie met een duurder contract. Verscheidene Amerikaanse maatschappijen hadden belangstel ling voor samenwerking met de zangeres, die de afgelopen jaren een reeks grote hits scoorde. Maar zij vonden haar eisen, van 170 miljoen gulden voor vier albums waarvan 90 miljoen bij het plaat sen van haar handtekening, aan de hoge kant. als de beste. 't Liefst een SieMatic. Hoorn 126, 2404 HJ Alpen a/d Rijn, telefoon 01720 - 22100. Openingstijden: maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 17.30 uur. vrijdag van 08.30 tot 21.00 uur', zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Meubelplein 9, 2353 EX Leiderdorp, telefoon 071 412615. Openingstijden: maandag van 13.00 tot 17.30 uur. dinsdag, woens dag en vrijdag van 09.30 tot 17.30 uur, donderdag van 09.30 lot 21.00 uur. zaterdag van 09.30 lol 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13