EenWARM gevoel dat de KOU mist Kerstmis in zuidelijk Afrika UITGESTALD DE KERSTSTALLEN VAN KRIPPANA Zo'n vijftig kilometer onder Luik, op een steenworp afstand van de Duitse grens, ligt Manderfeld. Een dorpje, dat slechts met moeite te vinden is. Nietig en onbetekenend op de landkaart, maar groot van naam in de wereld van kerststallenliefhebbers. Die weten er de meest omvangrijke tentoonstelling van Europa te vinden: Krippana, een museum dat bijna het hele jaar ge opend is. Hier bevindt zich een bonte verzameling van honderden kerststal len; rijk aan variatie in kleur, vormge ving en gebruikte materialen. De groe pen zijn afkomstig van kerken, kathe dralen en particulieren uit alle wereld delen, maar vooral Europa. In de kersttijd overigens een wat uitge dunde bezienswaardigheid. De kerken en kathedralen hebben dan voor even hun stallen weggehaald om ze op te stellen in hun eigen gebouw. Wat in deze periode blijft, zijn voornamelijk 'particuliere stalletjes', die op zich ech ter al een bezoek aan Krippana waard zijn. Op deze en volgende pagina's worden enkele kunststukken van Krippana na der beschouwd. ZATERDAG !®f J L A G E 23 DECEMBER 1995 'Kri'ppana' is van 25 maart tot 6 januari dage lijks geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. Adres: Hergersberg 4, B-4760 Manderfeld, België. Telefoon: 00.32. 80.548729 'Kerst is geen kerst zonder kou'. Martijn Haitsma is heel stellig. Het prachtige zomerse weer in Malawi kan de Leidse Memisa-arts dit weekeinde even gestolen worden. Hij zou de kokosnoten graag inruilen voor sneeuwballen. Een bijzondere gewaarwording: kerst op het zuidelijk halfrond. Kinderen in St. Theresa's ziekenhuis in Ibenga, Zambia, bekijken de cadeautjes die ze met kerst van het personeel hebben gekregen. FOTO HENNY JANSEN-VERBRAAK 'o ja, hei-is bijna Kerstmis'. Anders dan in andere jaren komt die constatering wel haast als een verrassing. De aanloop naar de kerst heb ik niet opgemerkt. Twee maan den op het zuidelijk halfrond hebben voor mij de kalender op zijn kop gegooid. Niks lang zaam korter en kouder wor dende dagen die, zo leert de ervaring, de voorbode zijn van dat decernberfeest. Integen deel. De wuivende palmbo men, gespierde jongens sur fend in de branding, de combi natie van zon, zee en strand vertellen een heel ander ver haal. Van hartje zomer, waarin niemand maar ook een secon de denkt aan sneeuw, ijs, een boom met naalden en een kerststal. Niet dat de winkeliers het niet proberen. Zwarte en blanke kerstmannen maken al vanaf begin november hun opwach ting in de duurdere winkelstra ten van de grote steden in lan den als Zambia, Zimbabwe en Zuid-Afrika. De gebruikelijke muzak is vervangen door al even bekende deuntjes uit het westerse kerstrepertoire. Maar op een of andere manier slaat het niet aan. Je ziet en hoort het wel, maar registreert het niet. Neemt er geen notitie Het zonnige weer kan niet worden tegengesproken door beelden uit een ander klimaat. Rudolf het rendier, de arreslee en de dikbuikige ho-ho-ho roe pende kerstman horen hier niet thuis. Op zijn minst zou de noordpoolbewoner zijn do micilie voor de Afrikaanse kin derschare moeten verplaatsen naar de zuidpool. En een aan gepast vervoermiddel is ook op zijn plaats. Laat hij zich maar een paar olifanten aanschaf fen. Andersom zal de gemid delde Australiër of (blanke) Zuidafrikaan zich moeilijk een voorstelling kuhnen maken van een kerstfeest zonder bar becue of braai op het strand alle nostalgische winterplaatjes ten spijt. Het probleem is natuurlijk dat Kerstmis en alle poespas daar omheen in de meeste Afrikaanse landen pas een eeuw of wat geleden zijn geïm porteerd door de kolonisten. En het is altijd een vreemd, blank feest gebleven. Dat blijkt ook wel uit het hardnekkige gebruik van al die voor Afrika nen wereldvreemde, onbeken de voorstellingen en voorwer pen. Een aantal Afrikanen viert het mee, want ach, een feest is natuurlijk nooit weg. Maar het gaat in de meeste gevallen niet uit innerlijke overtuiging, maar dat is onderhand natuurlijk in het 'christelijke' Westen ook het geval. Bovendien is de glitter van hel kerstfeest ook een uiting van welvaart. Eraai versierde stra ten, prachtig opgetuigde bo men en feestelijk kaarslicht zijn uitingen van welstand en welzijn. Maar wie in een scha mel hutje met een golfplaten of rieten dak huist, zonder wa ter en elektriciteit, heeft aan een 'kerstboom' voor zover al voorhanden: in Zambia wor den naaldbomen gekweekt om hout te hebben voorde stutten in de kopermijnen alleen behoefte als brandstof, niet als decoratie. De feestverlichting van Kaap stads belangrijkste winkel- straat. Alderneystreet, komt misplaatst over. Allereerst om dat op een paar kilometer van het centrum honderdduizen den mensen wonen die eerst wel eens gewoon licht in hun woning zouden willen. En ver der omdat zich 's avonds toch niemand in het centrum be- greft De blanken hebben zich ver schanst achter het prikkel draad en de hoge muren van hun villa's in de buitenwijken van de stad. De zwarten en kleurlingen zijn veilig opgebor gen in hun eigen woonoorden en townshipszonder ver voer naar het stadscentrum. De Nederlandse Memisa-arts Thea Savory-van I luis. die na haar opleiding in Haarlem in middels een aantal jaren in Zambia woont, heeft nog een verklaring voorde lauwe res pons op het kerstfeest. „Met kerst wordt de geboorte van een kind gevierd, maar een ge boorte is hier minder bijzon der. Een baby krijgt ook pas na een paar weken of een maand Een hoogstandje van de Nederlandse glas blaasster Marianne Dohmen. Zij maakte de groep in 1989 in opdracht van de Portugees Fer nando Duarte. Gewoonlijk heeft hij de kerst groep het woord 'stal' is hier nauwelijks van toepassing op een mooie plek staan in zijn huis in Marinha Grande. Dohmen en Duarte houden duidelijk van hemel se boodschappers; rondom de kribbe staat een hele groep engelen Bij de gemiddelde kerst groep is dat slechts één engel, die bovendien niet staat, maar aan de stal hangt. een naam. De moeder en de familie wachten eerst af of het kind wel overleeft. Dat is wèl bijzonder." Op de boerderij bij Monze, in het zuiden van Zambia, waar Thea Savory met haar man Tom woont, valt kerst samen met het regenseizoen. Dat be tekent dat er hard gewerkt moet worden op het land. In dit de laatste jaren door ernsti ge droogte geteisterde gebied tolt iedere dag. „We hebben er daarom voor gekozen om de nadruk te leggen op de Zam- biaanse onafhankelijkheids dag, op 24 oktober. We geven de mensen maïs zodat ze bier kunnen brouwen en we slach ten een koe voor extra vlees. Zelf vieren we kerst in de fami liekring, volgens oud-Engels recept" D,v /at geldt ook voor buur- vrouw Nina Atkins-van Ko- gelenberg. De I leemsteedse SNV-medewerkster woont al zo'n 25 jaar in Zambia en heeft zich in die tijd mede vanwe ge de van oorsprong Britse schoonfamilie moeten aan passen aan een Engels kerst feest. Mi neep ie en pudding be horen tot de vaste receptuur. „Ik ben al weken van tevoren bezig met de voorbereidingen. Ik bak soms wel veertig cakes, die ik met kerst weggeef." Bij Atkins wordt met kerst een koe geslacht en krijgen de werknemers suiker en maïs. „We geven iedereen wat ex tra's en zorgen ervoor dat de vrouwen hun deel krijgen. Als we de mannen alleen maar een bonus zouden uitkeren, zagen de vrouwen er niets van terug", vertelt Nina. Op de boerderij wonen zo'n vierhon derd mensen - de werkers en hun uitgebreide familie. „Vroeger waren er voor alle kinderen cadeautjes, maar dat kan er nu niet meer van af. De droogte heeft ook onze finan ciële reserves opgedroogd." In huis is een deel van de kerst versiering afkomstig uit Neder land. Klimplanten zorgen voor het nodige groen. Kerst vii-ren in Afrika nood zaakt degene die op het noor delijk halfrond is opgegroeid en met de daar geldende tradi ties doordrenkt, tot improvise ren en aanpassen. De vijf kin deren van Henny en loop Jan sen, David, Rebecca, Saraï, Naomi en Ruth, hebben dat tot kunst verheven. Ze hebben dan ook al een tijdje kunnen oefenen want met een korte onderbreking een jaartje in Leimuiden woonden ze met hun ouders achtereenvolgens een paar jaar in Uganda, Tan zania en nu dan op een zoge noemde missiepost in Zambia, in Ibenga. I let kerstfeest wordt daardoor tot een bonte mengeling van oudvaderlandse tradities opge smukt of aangekleed met in- heeïnse ingrediënten. Letter lijk. Van brooddeeg („Je ge bruikt meer zout en geen gist. Het is dan net klei") worden beeldjes voor de kerstgroep ge maakt en gebakken. Van stuk jes stof krijgen de bekende fi guren kleding of een hoofd aangemeten. Vorig jaar was ook de kerststal van deeg, maar dat moet nu anders. De honden hebben de stal opge geten. „Je moet hier alles zelf maken, maar dat is juist de charme", vindt Henny Jansen- Verbraak. Op 27 en 28 december deelt 'dokter Joop' in alle afdelingen van St. Theresa's ziekenhuis zelfgemaakte knuffelbeesten uit. Het ziekenhuis draagt etenswaar aan op zich al een bijzonderheid, want in Afrikaanse ziekenhuizen is het gebruikelijk dat de familie van de patiënten voor de maaltij den zorgt. „Op die manier zijn het toch voor iedereen bijzon dere dagen", zegt Joop Jansen. „Maar het blijven dagen die ik liever in Nederland zou door brengen", verzucht zijn uit Leiden afkomstige collega Martijn Haitsma in Malawi met een zweem van heimwee. „De lichtjes, de kerstballen, het is hier allemaal te vinden en het is best gezellig, alleen die snijdende kou, dat winterge- voel ontbreekt. En dat maakt kerst voor mij nou eenmaal kerst." Durban maakt zich op voor de jaarlijkse toeristeninvasie. In Zuid-Afrika is het hartje zomer. Zon, zee en strand horen daar bij kerst. FOTO HANS JACOBS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 33