André Rieu lacht om de 'intuelen' Al Dente slaagt in opzet Geen kunstuitleen voor Leidse jeugd Filmfestival Rotterdam kijkt terug en blikt vooruit Cultuur Kunst naOndanks sociale druk toch creatieve jazz Barend Middelhoff A Chorus Line in Breda Rodin trok al 150.000 bezoekers CHEF «GEKT MSSEK O"! MMJ1I 1TUSSEN Kerst Kitsch (5) Llbaar zit hij dan, de kerstman. In zijn chocoladeschuitje. Zijn baard je zal wel van witte chocola zijn. Erg fraai staat dat kingewas hem fiiet. Maar alles wat goeds brengt, moet kennelijk een baard heb- ben: Jezus, sinterklaas en dus ook de kerstman. Wat is dat toch? Te- h^enwoordig worden mannen met baarden als softies beschouwd, n J/roeger, toen de philishave nog niet zijn ronkende geluid in de ir vroege morgen liet horen, waren die mannen juist woest en uiter- ptnate mannelijk. ;eli ht Maar goed. Daar zal de dame die deze zoete kerstman naar haar vejnond brengt niet om malen. Die denkt alleen: hoe zal dat kleine us tnoompje smaken? Maar wacht eens: is dit niet een beeld van de capannenverslindende vrouw, de belle dame sans mercie 'zoekende i bns te verslinden'? Ach, nee. Gewoon een onschuldig genoegen. Een bonbonnetje hier, een chocolaatje daar. Maar kijk uit, dames, ïlhelk pondje gaat door het mondje. Mijn tante Coba kon het woord o\bonbons niet goed uitspreken. Ze had het altijd over 'beboms'. onIZijn er nog beboms', vroeg ze dan aan mijn oom. En ja, die waren ij ?r altijd in overvloed. Mijn tante Coba is er zo dik van geworden dat rtmte haar etensbord gewoon op haar borsten kon zetten. Dat was me een etage daarboven!! mn rssll cees van hoore Df°TO' hielco kuipers leiden herman joustra Er komt geen kunstuitleen voor kinderen in Leiden. Volgens burgemeester en wethouders is het idee aardig, maar kleven er in de praktijk te veel nadelen aan. Onderzoek bij andere in stanties in Nederland die kunst uitlenen aan kinderen heeft uit gewezen dat daarvan slechts mondjesmaat wordt gebruik ge maakt. De inkomsten vallen dan ook sterk tegen, terwijl de kosten van het opzetten van een dergelijke collectie veel ho ger liggen. E. Snelders (D66) diende bij de begrotingsbehandeling van 1990 al een motie in voor het instellen van zo'n kunstuitleen voor kinderen, die door de ge meenteraad werd aanvaard. AKO pest terug inet verkoop cd's den haag gpd Hoewel de motie volgens het college niet goed in praktijk kan worden gebracht, blijft 'de geest' ervan bewaard door de kinderen op een andere manier in aanraking te brengen met kunst. De gemeente wil bijvoorbeeld speciale tentoonstellingen voor kinderen houden in het Cen trum voor Beeldende Kunst aan de Hooglandsche Kerkgracht. Ook zal er vanaf juli volgend jaar een jeugdbus langs de scholen rijden, om beeldende kunst onder de aandacht van de scholieren te brengen. Daar naast zal onder meer een van de rekken in het Centrum voor Beeldende Kunst worden ge vuld met kunstwerken waarvan wordt gedacht dat die de kinde ren aanspreken. De boekwinkelketen AKO pakt de muziekwinkelgroep van Free Record Shop terug. Free Record Shop opende vorige week een aanval op de vaste prijzen van boeken. AKO slaat nu terug met goedkope cd's. Overigens heeft de rechter de boe- kenstunt van Free Record Shop al verboden. AKO heeft zijn actie aange kondigd in advertenties die veel lijken op die waarmee Free Record Shop boeken uit de top-10 voor bodemprijzen aanbood. Omgekeerd kan Free Re cord Shop geen beroep op de rechter doen om AKO ervan te weerhouden cd's tegen minimale prijzen te verko pen. Er bestaan geen regels die dergelijke stunts met cd- prijzen verbieden. recensie ken vos ,l]n|_ in I Ejulfcoed, de markt wordt over itroomd door musici van hei 'onservatorium die technisch {lobaal twee keer zo goed spe en als de gemiddelde jazz-vete aan van twintig jaar geleden, telfs als we de economische lindernissen achterwege laten, lan doet het kwartet nog een toeie gooi naar de top van de Europese podia die zoeken naar azz-acts van bovengemiddelde djwaliteit. leel eet Zoals contrabassist Joris - efeepe weet van zijn tournees rdenet Don Braden is er een gewil- ozdge, meer consumptiekrachtige zenluropese markt voor pittige cerazz van na de jaren zestig. Het triprobleem is eerder dat de me- ldia het nagelaten hebben om t rejet publiek voor te schotelen vajat er na Ellington en Basie nog chtets anders is gebeurd. Het kwartet van Middelhoff is gelien typische vertegenwoordiger zcfan de jazz in de jaren negentig, varivaarin geen in isolatie ontwik- )3,7felde experimenten, maar een haerwaardering van de jazz als ereemensmelting van kunstmu- ttieiek en de technieken van pop- I2,5fiuziek leidraad is. "Dit heeft tot en soort neo-traditionele jazz jeleid die het vooral zoekt in en nieuwe combinatie van limp-jazz en bebop die we nu Is postbop kennen. Langharige charmeur vanavond in Leidse Groenoordhallen =Els Bongers irijivalt flauw in "voorstelling van Phantom ^ggscheveningen anp 22-9®E1s Bongers, hoofdrolspeel- ^ggSter in de musical Phantom of the Opera, is tijdens de ia9»/oorstelling van gisteren i9-95flauwgevallen. Na een onder- 1095breking van tien minuten **3verd ze vervangen door Ma- 79^ika Lansen. Bongers speelt s'gjjn de musical Christine Daaé, 7.75tegenspeelster van het s-9$pook. 6 95 Bongers stortte na de pau- g^e in tijdens een scène die 49^ich afspeelt op het kerkhof. 4S^Jet publiek in het weer uit- 4.91'erkochte Circustheater in 3-9$cheveningen had tfrij snel 39^loor dat er iets fout ging, g^nede omdat de hoofdrol speelster nogal hard met haar hoofd het podium raak te. Lansen is in de cast van zusje musical de zogenaamde 16Jbnderstudy van Bongers.. zeg 1^naar de tweede vervangster. a9« Het Spook van de Opera is 5351e succesvolste musical die 4.9öoit in Nederland is ge speeld. Sinds de verbouwing ran het Circustheater draait 59^e voorstelling onafgebro ken, vanaf augustus 1993. In ötaal hebben ongeveer an- Jerhalf miljoen mensen het 24.9)pel dat handelt over een 197*pook in de Parijse opera ge zien. De opvoering van het 6|jtuk van producent Joop van Sen Ende is nog tenminste ^jot juni te zien in Schevenin- ^Hen. In het najaar van 1996 be rkenfint in hetzelfde theater on- urinler dezelfde producent de «dfrusical 'Miss Saigon' te lo- APK,t,n Middelhoff is met zijn kwartet nog een stap verdergegaan, zo dat de tenorsaxofonist met gita rist Anton Goudsmit (op een soms onverwacht agressieve gi taar) zowel intellectueel als emotioneel bevredigende mu ziek maakt die ook in informele situaties gehoord mag worden. Gelukkig kunnen we aan deze qua vorm herkenbare en plooi bare eigen composities van Middelhoff het qua bekkenwerk kleurrijke spel van drummer Joost Kesselaar en het ontspan- nenw spel van Joris Teepe (contrabas) een extra dimensie toevoegen. Het nu goed ingespeelde kwartet trekt zich niets aan van de 'echte Jazz' en is meer geïn teresseerd in een verbinding van de bop met de vrijheid van expressie die we van Sonny Rol lins en Miles Davis kennen. Al tijd frustrerend is de omstan digheid dat in de Burcht meest jonge studenten zich daar ver zamelen - de toegang is gratis - om zo luidruchtig mogelijk hun problemen van zich af te pra ten. In zulke situaties heeft het geen zin meer om oorspronke lijke bewerkingen van standards en eigen, flexibele versies van bekende conventies na te jagen en het Barend Middelhoff Quartet begreep dat aan het eind van de avond blijkens hun gemakzuchtige toegift. Mooi dat ondanks de sociale druk toch nog creatieve en spannen de jazz gemaakt wordt. De afsluiting van de jaarlijkse Uit-Markt in Amsterdam eind augustus liep ongevraagd uit op een glorieuze over winning voor André Rieu. De culturele elite, of wat daar voor doorgaat, had zich massaal verzameld voor het po dium op het Museumplein om traditiegetrouw de klan ken van het Koninklijk Concertgebouworkest de oren te laten strelen. De musici wisten de meute moeiteloos tot meezingen en meedeinen te bewegen. Want iedereen bleek de melodie van 'The Second Waltz' van Sjostako- witsj te kennen. Nog niet zo lang geleden was hij uiterst voorzichtig in het zoeken naar woorden om zijn gevoelens over zijn lievelings muziek openbaar te maken, misschien wel gespeelde be scheidenheid. Een beetje bang om van onder uit de zak te krij gen van de betweters, de men sen met de juiste smaak. De 'in tuelen', zoals Rieu ze noemt. leiden john stael André Rieu was er niet zelf bij die avond, hij moest elders in het land optreden, maar kan er wel vreselijk om lachen. Bij toe val was hij vorig jaar tegen de wals van de Russische compo nist eigenlijk een onbekend werk aangelopen en zo onder de indruk geraakt dat er een single van werd gemaakt. Niet lang daarna zong half Neder land het deuntje mee. Het werd het begin van een indrukwekkende opmars van de langharige Limburgse charmeur die nog niet zo lang geleden te vergeefs deuren bij omroepen en platenmaatschappijen plat liep met de vraag of ze hem als jeblieft een kans wilden geven. Maar de heren hadden aanvan kelijk geen boodschap aan Ri- eu's jongensdroom, klassieke muziek heel dicht bij de men sen' brengen. De Maastrichte naar was niet eens verbaasd dat ze hem niet serieus namen, zo zat die culturele wereld nu een maal in elkaar. Top-tien Maar inmiddels heeft de 46-ja- rige 'Stehgeiger' alle schroom van zich afgeschud. Want hij is de man die dit jaar een nieuw record heeft gevestigd door van zijn cd 'Strauss Co' maar liefst 750.000 exemplaren te verko pen. Daarmee is hij de enige Nederlandse artiest in de top tien van meest verkochte al bums aller tijden. Zelfs The Beatles of Michael Jackson heb ben dit in ons land nimmer we ten te bereiken. En met zijn laatste cd 'Wiener Melange' gaat het ook al ra zendsnel en zal hij de eerste va derlandse artiest zijn die in een jaar tijd meer dan een miljoen platen heeft verkocht. Een jaar waarin het succes nauwelijks nog te meten is. Met als absolu te doorbraak het optreden van Rieu tijdens de rust van de voet balwedstrijd tussen Ajax en Bayem München. Misschien wel de grootste reclamespot die een artiest zich kan voorstellen. Sindsdien behoren de Rieu- deuntjes tot het vaste Ajax-re- pertoire. Rieu heeft inmiddels iets van zijn schroom afgegooid. Hij mag nu zelfs af en toe graag een kat uitdelen aan die mensen die het allemaal maar niks vinden wat hij doet. „Het mag van die intuelen niet gezellig zijn, hè. Zij willen liever zelf bepalen wat goed is voor het publiek. Maar ik speel voor uitverkochte zalen. Elke avond opnieuw. En dat al lemaal zonder een cent subsi die." Zendingsdrang Rieu ziet zichzelf als een brug- gehoofd tussen klassieke mu ziek en het grote publiek. Daar zit misschien wel enige zen dingsdrang achter, geeft hij schoorvoetend toe. „Ik ben wei eens bij zo'n modern program ma geweest, van die ontoegan kelijke muziek, voor tien men sen in de zaal. Vreselijk, dan vroeg ik me wel eens af of ik gek was." Na zijn opleiding aan het Brussels conservatorium kon hij terecht bij het Limburgs Sym- phonie Orkest, waar Rieu senior breda Een auditie is het uitgangspunt van de musical 'A Chorus Line', een klassieker die in 1975 te New York de première beleefde. De show behoort tot de langstlopende produkties die ooit op Broadway stonden. De musical is nu in Nederland te zien, als onderdeel van een Europese theatertournee. Van 9 t/m 13 januari staat 'A Chorus Line' in het Chassé Theater in Breda. foto roland lorente André Rieu: „Ik ben weieens bij zo'n modern programma geweest, van die ontoegankelijke muziek, voor tien mensen in de zaal. Vreselijk. foto pr dirigent was. Maar de jonge Ri eu vond het orkest te eentonig, wat saai en het verdiende niet zo goed. „Ook niet onbelang rijk," lacht Rieu. Dus richtte hij het Maastrichts Salonorkest op waarmee Rieu een gat in de markt ontdekte. Een klein or kest met leuke gezellige stukken muziek. I let publiek genoot. „Het leek wel of de mensen er op zaten te wachten. Want het valt niet mee hoor, die stijve concerten waar iedereen een beetje verkrampt naast elkaar zit, nooit precies wetend wan- neeer er geklapt mag worden." Bij Rieu mag gedanst worden. „Graag zelfs." Met de oprichting van het Jo- hann Strauss Orkest zette Rieu de laatste stap naar wat later zijn grote succes zou worden. Een orkest waarin naast de in- trumenten ook ruimte was voor veel glitter: mooie jurken en al tijd een fraai podium. Rieu begrijpt niets van de kri tiek dat hij de muziek van Strauss te grabbel gooit: „Johan Strauss schreef zijn walsen niet voor de concertzaal maar voor gezellige bijeenkomsten en leesten, waar gedanst en mee gezongen werd". André Rieu en het Johan Strauss Orkest vanavond in de Groenoordhallen, Ix'idcn, aan vang 20.00 uur, er zijn nog en kele kaarten aan de zaal ver krijgbaar. toneel recensie susanne lammers Voorstelling: Jozef in Dothan naar Joost van den Vondel Door Toneelgroep Al Dente. Regie Jos Nijhof Gezien 21/12, Theater De Ware Liefde, Kagerstraat 1, Leiden Nog te zien: 22 en 23/12, aldaar Toneelgroep Al Dente is jong en voor geen Ideintje vervaard. Vo rig jaar debuteerde de groep met 'De Kale Zangeres' van Io- nesco, dit jaar zette men een Vondel op het programma. 'Jo seph in Dothan' is niet bepaald Vondels meest toegankelijke stuk. Het is een diep-christelijk drama waarin Vondel een ver gelijking trekt tussen Joseph en Christus, allebei redders die zich buigen naar Gods wil en zo het goddelijke heilsplan voltrek ken. Jozef komt namens zijn vader Jakob eens informeren hoe het zijn broers, die ver van huis de kudden weiden, vergaat. Maar zij kunnen Jozef, het arrogante lievelingetje van pa, helemaal niet zetten en besluiten zich van hem te ontdoen. Sommige broers gaat broedermoord te ver en daarom besluiten ze eerst hem in een put te laten 'verrekken' en vervolgens hem als slaaf aan Arabische hande laars te verkopen. Voor de meeste moderne toe schouwers is het wat moeilijk zich hier met Gods raadsbesluit te verzoenen, en Al Dente reikt hun dan ook de hand door het verhaal van Jozef en zijn broers puur op te vatten als een fami lietragedie. Maar door die op vatting wordt het gruwelijke ge drag van Jozefs broers eigenlijk nog onaanvaardbaarder. Al Dente verdient voor zijn moed om juist dit stuk te spelen: dat beseffen ze zelf ook. Niet voor niets citeert men in het programmaboekje uitda gend Marden Berendse, die be weert dat Joseph in Dothan' het saaiste Nederlandse stuk is dat ooit geschreven is. Al Dcn- tes bewerking van het stuk is echter ook zonder meer de amsterdam anp De 25e editie van het International Film Festival Rotterdam kijkt met de vertoning van het volledige program ma van het eerste festival terug naar het verleden en blikt met het onder deel Exploding Cinema zo ver mogelijk vooruit in de wereld van internet, cd- rom en computerspellen. De jubileu meditie speelt zich van 24 januari tot en met 4 februari af in zevenden zalen, waar in totaal ongeveer 180 speelfilms en een groot aantal documentaires en korte films worden vertoond. Het hoofdprogramma bestaat uit ruim 110 speelfilms. Daaruit worden er ongeveer veertien geselecteerd die kunnen meedingen naar de drie Tiger Awards voor nieuw filmtalent, de prij zen van elk 10.000 dollar die vorig jaar voor het eerst zijn uitgereikt. Bij die selectie zit de Nederlandse film Marie Antoinette is not dead van Irma Achten. Overigens is de Neder landse speelfilm waarschijnlijk met niet meer dan een viertal speelfilms op het festival vertegenwoordigd, zei di recteur Emile Fallaux gisteren op een persconferentie in Amsterdam. De reconstructie van het eerste festi val in 1972 omvat ruim veertig films. Zij worden behalve in Rotterdam ook in het Filmmuseum in Amsterdam vertoond (25 januari tot en met 28 fe bruari). Het programmaonderdeel Exploding Cinema speelt zich af in het uitgaans centrum Nighttown. Daar kunnen be zoekers experimenteren met internet, computergames en andere interactie ve media. Er worden voorts films ver toond waarbij digitale technieken cen traal staan. Speciale aandacht besteedt het festi val aan de filmproduktie in de Me- kong-landen Vietnam, Thailand, Cam bodja, I.aos en Birma en aan de dit jaar overleden eigenzinnige Japanse filmer Kumashiro Tatsumi. Negen van zijn belangrijkste werken worden vertoond. Ook zal er een aantal voorbeelden van de recent sterk opgeleefde Braziliaanse cinéma te zien zijn. Fallaux noemt het opvallend dat er op het festival rond de 25 30 films worden gepresenteerd die over films en filmmaken gaan. Voor Emile Fallaux wordt de jubileu meditie het laatste festival dat hij als directeur meemaakt. Over zijn opvol ging hult het festivalbestuur zich nog in stilzwijgen. Fallaux heeft eerder vastgesteld dat het evenement enigszins uit zijn krachten is gegroeid, onder meer door de bezoekersaantal len die ruim boven de 200.000 liggen. Hij voelt er overigens niet voor het aantal films te gaan beperken. „Het moet zijn als de onoverzichtelijke jungle van de stad waar je in de kroch ten van het festival je eigen ontdekkin gen kunt doen", aldus Fallaux. Wel worden de faciliteiten voor het publiek verbeterd, zodat de grote bezoekers stromen beter worden opgevangen. moeite waard. I let décor is ade quaat en fantasievol, er is spra ke van een aantal mooie regie vondsten en men acteert be hoorlijk. De strijd van de broers onderling en met het eigen ge weten wordt door het lijfelijke, haast agressieve acteren op de toeschouwer overgebracht. En de kwaadaardige manier waar op Maartje Scnoorl sigaretten rookt, is absoluut een beziens waardig, haast adembenemend aspect van de voorstelling. Een duidelijk minpunt is het gebrek aan karakterontwikke ling: vorm en kleur van de per sonages staan al bij het begin van het eerste bedrijf vast en daarin wordt niets veranderd of genuanceerd. De slechten zijn, overigens prachtig, oerslecht en blijven dat. De weifelaars doen niet veel anders dan twijfelen en de held is eigenlijk willoos. Desalniettemin is Al Dente ge slaagd in zijn opzet: een oudtes tamentisch verhaal in al zijn gruwelijkheid eigentijds aan schouwelijk maken. den haag/laren anp De belangstelling voor de Ro- din-tentoonstelling is groot. De expositie in het Singermuseum in l.aren en het Paleis in Den Haag trok gisteren de 150.000e bezoeker. In de dépendance van het Haags Gemeentemuse um is sinds begin oktober het vroege werk te zien. Ook ban gen daar zijn aquarellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17