'Ik heb die vijandigheid niet verdiend' Film Kusturica rekent af met halve eeuw Joegoslavië Clean, Shaven nachtmerrie ~rol stemmen en hallucinaties ie, Aan Babe beleeft hele familie gegarandeerd plezier Speelgoed en de kinderziel DONDERDAG 21 DECEMBER 1995 FILM RECENSIE maken in Belgrado. Daarna wordt een sprong in de tijd ge maakt naar 1961, de jaren van de koude oorlog met Tito aan de macht in Joegoslavië en het derde deel speelt in de beginja ren van de actuele burgeroorlog tussen Kroaten, Serviërs en Moslims. Underground oogt als een rauw en volks spektakel waarin de emoties hoog oplaaien en het gezonde verstand het moet afleggen tegen het instinct. Het is een langdurige nachtmerrie met absurde situaties en krank zinnige figuren, die voortdu rend worden opgezweept door een neurotisch zigeunerorkest je. De twee vrienden Marko en Blacky zijn doorgewinterde op portunisten, die vooral uit zijn op eigen voordeel als het moet ook ten koste van elkaar. Zo weet Marko niet alleen het liefje van Blacky af te pakken, maar hem bovendien 'politiek' uit te schakelen door hem zes tien jaar lang ondergronds te houden, met de suggestie dat de Tweede Wereldoorlog nog altijd niet voorbij is. De film heeft soms zo'n hoog tempo mede door de opzwe pende muziek en zoveel la gen en dubbele bodems, dat veel je ontgaat bij één keer kij ken. Het is een drama waarbij je zintuigen het afleggen tegen de overvloed aan beelden en gelui den en je af en toe de neiging hebt om er uit te stappen en even rustig adem te halen. Maar die tijd gunt Kusturica je niet. Af en toe mag er even worden ge lachen, maar voor je het weet is de grijns op je gezicht weer be vroren door de tragiek achter de beelden. Underground is een film die je heen en weer slingert tussen emotie en verstand, tussen on rust en geduld, tussen haten en houden van, tussen oorlog en vrede. Een film die bijna even ongrijpbaar is als de oorlog zelf. t zijn maar weinig regisseurs n ie thuis een Gouden Beer, een uiouden Leeuw en twee Gouden jalmen in de kast hebben taan. Maar de in Serajevo ge- oren Bosnische regisseur Emir usturica wint, elke keer als hij leedoet aan een filmfestival, irect de hoofdprijs. De laatste vafeeg hij dit jaar in Cannes voor r ijn oorlogsepos Underground, aarin op een onnavolgbare, ujankzinnige en absurdistische lanier vijftig jaar communisme i oorlogswaanzin in Joegosla- in beeld worden gebracht. Underground is een absoluut avergelijkbare film van een ei- yfnzinnige regisseur, die zijn joschappen over de waanzin Dnim de oorlog verpakt heeft in te] vorm van een onheilspellen- inktzwarte komedie. Een al- Brgorie rond een denkbeeldige jtaJiderwereld' waarin mensen 5in schijnleven leiden, terwijl It werkelijke leven aan hen orbijgaat. Tegelijk geeft Kust- ica ermee aan dat vrede een latief begrip is en dat onder oppervlakte de haat en de d tussen mensen en bevol- igsgroepen gewoon voort- lesjekeren. 'g°Centraal in de film staan twee iet de kameraden, de bereke- T1yVde communist Marko die 00 i is op macht en de volksheld tcky, die alleen op zijn gevoel ;aat. Twee mannen die van Jee vrienden eikaars grootste anden worden, een directe "wijzing naar de situatie in de tgoslavische samenleving, ar de oorlog voor haat en 'deeldheid heeft gezorgd k tussen mensen die vroeger iédzaam samenleefden. Jet eerste deel van de film ïelt zich af rond 1941, wan- sr de Duitsers hun intocht ivald'°g zon^ere'n(^e 'n Underground. kovS lA/aa; 3 .MS IN LEIDEN ih 7 FILM «OVERZICHT MARCO VAN PELT i, Van Boetzelaerstraat 6, Al- den Rijn: II Conformista, do 21/12 21.30 u. Breestraat 66, Leiden: Clean, Slia- U do 21 12 t/m za 23/12 20.00 u. ilmhuis. Cornells Geellaan 2, Al- aan den Rijn: Vive VAmour, vr 22/12 en za 23/12 20.30 u. Sting ietnabnformista (1970) van Ber- loed lo Bertolucci is een ver- jng van een Moravia-roman ;ëxpq zeker geraffineerd en stijl- ital yte noemen. De hoofdper- ?edui is een jongen die in zijn jn gefl een traumatische homo- i. op giele ervaring heeft opge- :kkin|. Om dit te verwerken at dei hij heil bij een groeiende it. B$tjsche partij. Hij krijgt thiscjen een opdracht; tijdens lurfdi huwelijksreis naar Parijs gePl hij een uitgeweken anar- oveidoden. regevitolucci diepte de inhoud ewel Moravia's roman nog ver- bestrit en maakte daarmee een amesdie als één van de invloed- e uit de jaren '70 te boek >u kij Jean-Louis Tritignant en stenajg jonge Dominique Sanda mi het uitstekend acteerwerk Jónge mcu het Shaven rk dajseur Lodge Kerrigan sn zijlte het zichzelf met zijn ervari film Clean, Shaven niet aek nfckelijk; hij probeert een ioiere terstudie van een schizo- en vai neer te zetten, maar niet 't land manier zoals die in Holly- ?ert c gebruikelijk is. Geen me- zo'n r^ tranentrekker dus, maar ze oolerlijk beeld van wat een cultuijfrenie-patiënt zoal door- i emott. ar go^n Rotterdam waren niet Iheid de genadeloze beelden ppen' trassen: tachtig minuten ok da<; de kijker getuige van Pe- den ernters nachtmerrie vol met roor alien, geruis en hallucina- ln wat te denken van het Winnaar van twee Gouden Palmen Emir Kusturica niet meer welkom in eigen land Emir Kusturica (geboren in 1955) heeft twee weken ge leden in Parijs gezegd dat hij nooit meer wil filmen. Hij deed zijn uitspraak uit woede over negatieve Franse reacties op zijn film Underground in met name het invloedrijke linkse dag blad Libération. Maar niet alleen bij Franse intellectu elen heeft Kusturica het verbruid, ook in zijn eigen Bosnië is hij niet langer welkom. CANNES PI ETER VAN LIEROP/GPD Vier jaar geleden verhuisde Kusturica naar Amerika om te doceren en om er met John ny Depp in een hoofdrol Ari zona Dream te maken. Maar toen hij terugkeerde naar Euro pa, ging hij niet naar Sarajevo, wat op zichzelf goed viel te be- gijpen. Minder inleefbaar was voor de Bosniërs dat hun natio nale meesterfilmer naar de Ser vische hoofdstad Belgrado trok en daar Underground ging ma ken. Met Duits en Frans geld weliswaar, maar met eveneens Servische artistieke en techni sche medewerkers. Het idee was uitgesloten dat, terwijl in Bosnië de oorlog woedde, Kust urica in Servië een pro-Bosni- sche film zou kunnen maken. De cineast meent niettemin een onpartijdige kijk te geven. Zijn film zou gaan over het tra gisch lot van het voormalig Joe goslavië, zonder onderscheid te maken tussen Serviërs, Kroaten of Bosnische moslims. Het land Emir Kusturica: 'Voor wie is geboren waar ik vandaan kom en gevoel voor humor mist, zit er eigenlijk maar één ding op. Dat is zelfmoord plegen.' had nooit mogen uiteenvallen, zo meent Kusturica nog steeds en met dat standpunt is hij wat ze in Sarajevo noemen een 'Joego-zombie'. Tijdens een gesprek in Cannes de winst van de Palm was nog geen feit maar hing al wel in de lucht was Kusturica zich ervan bewust dat hij in Bosnië weinig vrienden over hield. ,,Ik heb vijanden gemaakt zonder het te verdienen. Ik heb nooit iets in het nadeel van Bos niërs of moslims gedaan of ge zegd. Ik ben het alleen oneens met de Bosnische politiek en de waanzin die geleid heeft tot de afbraak van Joegoslavië tenein de een onafhankelijk Bosnië te creëren op exact dezelfde grondslag. Multi-etnisch Joego slavië werd vernietigd om een multi-etnisch Bosnië te creëren. Wie kan zoiets begrijpen?" „Ik wil met politiek niets te maken hebben en de enige echt politieke uitspraak die ik ooit heb gedaan, is er één waar ik nog steeds achter sta. Dat is dat de verkiezingen in Kroatië zijn gewonnen door de partij van Tudjman dank zij het geld van voormalige fascisten Ustasa's. We weten immers dat veel voormalige oorlogsmisda digers en leden van anti-com munistische terreurgroepen lange tijd gastvrijheid hebben genoten in Zuid-Amerika. Zij zijn het die met geld Tudjman te hulp zijn geschoten." „Voor Undergound heb ik voor de eerste keer in mijn le ven documentair materiaal in een speelfilm verwerkt. Waar om? Toen ik jong was heb ik eens journaalbeelden gezien van de nazi's die Zagreb en Lju bljana binnentrokken en daar zo hysterisch enthousiast wer den toegejuicht, dat ik het niet begrijpen kon." „Ik begrijp die Westeuropea- nen niet, die zo kritiekloos de zijde hebben gekozen van Izet- begovic, die gewoon net zo'n onbetrouwbare opportunist is als Karadzic. Ik heb geen ver trouwen in politici. Ik zie ook Tito niet als de grote Vader des Vaderlands. Als Tito werkelijk zo'n grote man was gweest, had hij op zijn minst een enkele de mocratische institutie kunnen achterlaten, waarmee was voor komen dat na hem het land uit een zou vallen." „Dat is wat gesymboliseerd wordt met die mensen, die in mijn film na 60 jaar uit de kel der kruipen. Onder Tito hebben ze een halve eeuw lang geen deel gehad aan de werkelijkheid van de rest van de wereld. Tito's nationale politiek was buitenge woon dom. Maar hij werd zowel door Oost als West gerespec teerd en beloond met omvang rijke financiële hulp. Twintig miljard dollar had hij gekregen, een bedrag dat hij voornamelijk heeft gebruikt om mensen te corrumperen. Joegoslavië was een surrealistisch land. Elke tuinman of portier die trouw verklaarde aan Tito, bezat een enorm buitenhuis. Als je nu die verwoeste dorpen ziet, al die ru ines, dan is het raar om te be seffen dat die ooit werden ge bouwd met geld dat nooit heeft bestaan en dat er mensen moment dat Peter uit zijn auto stapt en er buiten beeld een meisje gilt? Is Peter niet alleen zielig maar ook gevaarlijk? Vive l'Amour Vive l'Amour van regisseur Tsai Ming-Liang is ook al geen gezel lige familiefilm. In glasheldere beelden toont Ming-Liang, be kend van Rebels of a Neon God, de vervreemding en eenzaam heid van jongeren in de grote stad, een populair thema onder filmmakers. Het verhaal speelt zich het grootste deel van de film af in een kaal. leegstaand huis waar de drie jonge hoofpersonen zich van tijd tot tijd terugtrekken. Hsiao Kang, de verkoper van begraafplaatsen, probeert in het reine te komen met zijn homo seksualiteit en makelaar May vrijt vreugdeloos met straatver koper Ah-Jong. Regisseur Ming-Liang maakt met Vive l'Amour een sobere en indrukwekkende film, die zon der dialoog gevoelens trefzeker weergeeft. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Babe, een buitengewone big. Te zien: Stu dio, Leiden; Euro 4, Alphen a/d Rijn; Me- tropole 3 en Tuschinski 5, Den Haag; Mo- vieworld 1Scheveningen Terwijl James Bond en Paul de Leeuw in volle vaart doorden deren, het nieuwe jaar in, wordt er op de valreep voor deze kerst nog een echte familiefilm gelan ceerd. Babe, een buitengewone big\an Chris Noonan (regie) en George Miller (scenario en pro- duktie) is gebaseerd op de ro man The Sheep-Pig van de be faamde kinderboekenschrijver Dick King-Smith. Het is zo'n film waar drie generaties tege lijk plezier aan kunnen beleven. Babe is een varkentje dat bij toeval zijn eindbestemming in het abattoir ontloopt. Het komt terecht op de boerderij van boer Hoggett (James Cromwell) en zijn vrouw (Magda Szubanski), een ouderwetse boerderij zoals je ze wel eens ziet afgebeeld op legpuzzles. Iedereen heeft er zijn eigen plek, niet alleen de boer en de boerin, maar ook al le beesten. Die beesten spelen in deze film de eigenlijke hoofdrol. Be halve Babe zijn dat de herders honden Rex en Fly, de narrige eend Ferdinand, een jaloers kat, een humeurige haan, een paard, een koe en de nodige schapen. De dieren worden sprekend opgevoerd. Toch is Babe geen animatiefilm, maar zuivere live-action. Nou ja, zui ver dank zij de inzet dan van de nodige computertechniek, waardoor het vee zijn bek li psynchroon weet te houddn met de ingedubde dialogen. Het resultaat is verbluffend. Met hun levensechte voorkomen verlenen deze dieren de film een sprookjesachtige allure. Ba be is als een tot leven gewekte kinderfantasie. Zoals gezegd kennen alle die ren op de boerderij hun eigen plek en functie en dat maken ze het roze nieuwkomertje meteen duidelijk: een varken is een dom dier met als enige nut... wel, dat zeggen ze maar liever Hoe een beoogd hamlapje zich ontwikkelt tot hartelapje: boer Hoggett (James Cromwell) smelt voor de charmes van biggetje niet. Maar met zijn aangeboren charme weet Babe menige bar rière te slechten. Gaandeweg verovert hij de harten van al zijn mededieren, behalve dat van de jaloerse kat. En niet alleen de dieren, ook boer Hoggett gaat voor de bijl. Hoggett ontdekt onvermoede kwaliteiten in de kleine viervoe ter. Babe blijkt namelijk een uit stekende herdershond te zijn. James Cromwell zet zijn boer neer als een introverte man van weinig woorden. Tussen hem en het biggetje ontstaat lang zaam een hechte vriendschap. Dat leidt tot één van de mooiste scènes van de film. Als die rot- kat Babe heeft verteld dat het zijn lot is om smakelijk toebe reid te eindigen op de kerstdis van de boer en zijn boerin, gaat het varkentje van verdriet in hongerstaking. Vergeefs pro beert Hogget het te voeden met de fles. Dan gebeurt het. De stugge Hogget zingt een liedje voor Babe, raakt in vuur en vlam en begint te dansen, een soort tapdans op klompen. En Babe begint aan zijn fles te lur ken. Die scène moet je zien. Babe is in een beperkt aantal theaters te zien in de oorspron kelijke versie, maar gaat groot uit in het Nederlands, met de stemmen van onder anderen Jody Pijper, Rik van Uffelen, Hetty Heyting, Peter Tuinman, Simone Kleinsma en Liz Snoy- ink. Wat mij betreft verdient de eend Ferdinand extra vermel ding. Hij is bijzonder karakter vast ingedubd door Wim T. Schippers. FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020)6278806 19.00, 21.45: Babe, the Gallant Pig ALFA 2 12.00, 14.15, 16.30, 19.30, 22.00: Filmpje ALFA 3 19.30, 22.00: Something to talk ALFA 4 20.15: Hoop Dreams 13.15, 15.45: Ladri Di Biciclette ALHAMBRA 1 (020) 6233192 18.15, 21.15: The Bridges of Ma dison County ALHAMBRA2 18.45, 21.30: Smoke BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 19.15, 22.00: The Santa Clause CINERAMA 2 18 45. 21.30: The Net CALYPSO 1 (020) 234876 18 30,21 30: Seven CALYPSO 2 13.15, 16.00. 19.15, 22.00: Des perado CINECENTER(020)6236615 18 45, 21.00: Underground 15.00; zo di ook 11.00: De slag in de Javazee 19.00: Living in Oblivion 13.30, lb 00; zo di ook 11.00: Lang Leve de Koningin 22.15: The City of Lost Children 13.30. 16 00. 19.15, 22.00; zodi ook 11 00: II Postino 13 45. 16.15. 19.30. 22.00; zodi ook 11.00: Das Versprechen CINEMA 1 (020) 6151243 16.30, 19.15, 22.00: GoldenEye CINEMA 2 18.00, 20.15,22.30: Filmpje CINEMA OSCAR (020)5475175 vr za di wo 19.30: Pocahontas CITY 1 (020) 6234579 12 45. 15.30, 18.15, 21.15 Golde- CITY2 18.45, 21.30: Pocahontas CITY 3 13.15, 16.00. 18.45, 21.30: Spe- CITY4 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Forget CITY 5 12.45, 15.30, 18.15, 21.15 Water- CITY6 13.15, 16.30, 20.30: Apollo 13 CITY 7 13.15,16.00, 18.45.21.30. Film- pie DESMET (020) 6273434 19 00, 21.00; ma t/m woook 16.00 La Haine 21.45; ma t/m wo ook 14.00. Lisbon Story do t/m za 19.45: Land And Freedom zo t/m wo 19.45: Les Roseau* Sauva- ges zo t/m wo 14.30 Spartacus KRITERION 1 (020) 6231708 18.00. 21.45 (di niet 21 45) Post- 20.00: Colpodi Luna di 22.15 Sneak Preview KRITERION 2 17.00, 19.30 (niet op za zo): Carri- 22.15 (met op za zo): Tot Ziens RIALTO 1 (020)6753994 22.15 (niet op 25/12): Two Girls in 18 00 (niet op 25/12); vr ook 00.15: 20 00 (niet op 25/12) DasVerspre- RIALTO 2 18 45 (niet op 25/12) L'Awentura 21 45 (niet op 25/12) The Fearless Vampire Killers zo 14.00: Mykosch THE MOVIES 1 (020) 6386016 15.15, 17.15,20.00, 22.15; vrza ook 00.15: Smoke vr t/m wo 13.30: The Sound of Music THE MOVIES 2 13.00. 17.30, 19.45, 22.00: II Postino THE MOVIES 3 1 7 30 All Men Are Mortal 19.15. The Bridges of Madison Coun- 19.30: Antonia 21.30; vr za ook 00.15 Pulp Fiction TUSCHINSKI1(020)6262633 18.45, 21.30: Filmpje TUSCHINSKI 2 12.45, 15.30. 18.15. 21.15 Golde- TUSCHINSKI 3 18.30, 21.30: GoldenEye 13.15, 16.00: Filmpje TUSCHINSKI 4 13.15. 16 00, 18.45,21.30 The Santa Clause TUSCHINSKI 5 13.15, 16.00, 18.45,21.30 Seven TUSCHINSKI CINEAC 11.45, 14 15, 16.45, 19.15, 21.45 The Muppet Christmas Carol DE UITKIJK (020) 6237460 15 00. 17 30, 19 45. 22.00 Smoke Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de kunstpagina woonden die nooit belasting betaalden. Dat is ook waarom die huizen zo gretig worden verwoest." „Ik heb met alle partijen te doen. Serviërs, Krpaten. Bos niërs. Ik maak geen onder scheid en daarom kom je in mijn film ook geen verwijzingen tegen naar welke nationaliteit dan ook. Ze hebben allemaal dezelfde taal, dezelfde mentali teit en ze zijn op dezelfde wijze zwaar getroffen door de histo rie. Oorlog is een bijna normaal fenomeen in onze contreien. El ke generatie maakt er wel één mee. Sommige heel oude men sen in mijn land hebben er al vier meegemaakt. Het lijkt bij ons een natuurverschijnsel, zoals er ook streken bestaan waar veel aardbevingen voorko men." „Deze film heeft geen refe renties in de cinema, maar een beetje de structuur van romans van Gabriel Garcia Marquez. De vrijheid die genomen wordt om verschillende dingen te mengen en al vertellend je onderwerp te omsingelen. Ik hanteer geen Noordamerikaanse strakke lijn zoals in een detective, waar de gebeurtenissen als dominoste nen naar een climax toevallen. Wat ik doe kun je enigszins ver gelijken met een film van Felli- ni. Underground is een tragiko medie. De historische gebeurte nissen die worden gereflecteerd, zijn dieptragisch. Toch wordt er met humor naar gekeken, want voor wie is geboren waar ik van daan kom en gevoel voor. hu mor mist, zit er eigenlijk maar één ding op. Dat is zelfmoord plegen." FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL De indiaan in de kast. Te zien: Lido 4, Lei den; Asta 3, Den Haag, Movieworld 4, Scheveningen. In het door vervuiling, geweld en racisme verziekte Amerika wordt het leven van vóór de komst van de blanken steeds meer als een aards paradijs ge zien. Indianen waren vredelie vend, bescheiden en één met de natuur, waarden die tegenwoor dig ver te zoeken zijn. Of dit beeld ook klopt is een tweede, maar het' duikt wel steeds vaker op in de populaire cultuur. Na Potahontas is De in diaan in de kast (een Neder lands gesproken versie van The Indian in the Cupboard, geba seerd op het boek van Lynne Reid Banks) wederom een lof zang op een verdwenen bescha ving, waar wij nog veel van had den kunnen leren. In de film krijgt de negenjari ge Olmi voor zijn verjaardag een oud kastje cadeau. Alleen het sleuteltje mist, maar zijn moeder heeft daar nog een la vol van. En zowaar, een oude sleutel van haar oma past, zodat Olmi het deurtje op slot kan doen. Wat schetst zijn verba zing als een in het kastje ge plaatst plastic indiaantje hij opening plotseling tot leven is jgekomen. Wélk stuk speelgoed Olmi er ook in stopt, telkens als hij het deurtje opent is het plastic vlees en bloed geworden. De indiaan blijkt Kleine Beer te heten. Hij is een krijger, jager en natuur mens, die na aanvankelijke arg waan tegenover de irote leest (Olmi) de jongen als een vriend gaat beschouwen en hem ver trouwd maakt met het echte in- dianenbestaan. Natuurlijk kan Olmi het niet laten zijn beste vriend Patrick zijn geheim te verklappen, die prompt een plastic cowboy te paard tot le ven brengt. Gelijk wordt de slaapkamer het toneel van een aloud conflict. Het is opvallend hoe er in Amerikaanse jeugdfilms altijd wonderen moeten gebeuren om de kinderen enig verantwoorde lijkheidsbesef bij te brengen. Orca's, buitenaardse wezens en nu weer een toverkastje, maken dat de jonge helden leren waar het in het leven om draait. Wat zijn we in Nederland dan toch heerlijk nuchter, met onze kin derfilms die hetzelfde bereiken met een eenvoudig schaakstuk of een zakmes! Niet dat De in- diaan in de kast zo beroerd is. De boodschap waarmee de ma kers hun publiek naar huis wil len sturen (je mag niet over an dermans leven beschikken) is positief, en door de knappe en niet opdringerige trucage ziet het verhaal er aantrekkelijk uit. Wel storend is de intense braafheid van de film. Hen jon getje van die leeftijd zou toch meteen van alles in dat kastje proppen, maar Olmi probeert dit maar een keer. en schrikt ge lijk terug als hij ziet dat Robo- Gop en Darth Vader onmiddel lijk gaan vechten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 11