Star T rek voor de deur 'oom-kloon Multi Media HollandNet als sd voorportaal van Internet Mario als actieve kerstman op CD-i 1AANDAG 11 DECEMBER 1995 13 .23 10-1 EIDEN/HAARLEM FRANK BUURMAN )ok inwoners van kleinere gemeenten in Joord- en Zuid-Holland kunnen straks eken schaar hun bibliotheek stappen om Internet 16 30 b leren kennen. Dat kan dan dankzij de irovinciale bibliotheekcentrales en de eer- ruis, kera|te digitale provincie, het zogenaamde Hol- za.eJJ'z^ndNet, zo stond onlangs in Bibliovisie, het jrgaan van de Nederlandse bibliotheken, te arfde mfrte meeste mensen hebben vandaag de dag m i7/iawel eens gehoord van het verschijnsel digi- ale stad. Digitale steden, zoals die van Am- Iterdam en Leiden maken deel uit van In- i meeaajemet, het wereldomvattende netwerk van rin8 me|ietwerken. Vrij recent is de ontwikkeling /an de digitale provincie. De Provinciale Bi- Xjüotheek Centrale voor Zuid-Holland werk- e le al enige tijd aan HollandNet. Omdat de Provinciale Bibliotheek Centrale voor ^^"jNoord-Holland actief is op het gebied van scholing en aanschaf van hardware en soft ware voor Internet lag het voor de hand om enti|d#amen te gaan werken. Vervolgens krijgen ans, g.ï60 Hollandse bibliotheken die bij de PBC di t/m v/pjn aangesloten binnen enkele maanden de benodige apparatuur en programma's. Het voordeel van HollandNet is dat het, net rvwJoals digitale steden, allereerst informa tie biedt uit de eigen omgeving. Geleidelijk aan kan dan ook de rest van de wereld op (Internet worden bezocht. Volgens de opzet- koopeiters van HollandNet heeft 40 procent van Jg^nJde Nederlanders belangstelling voor Inter - 8 net. De helft daarvan vindt de elektronische itecorrjsnelweg zo belangrijk dat er thuis een aan- JIS 'n Hsluiting wordt genomen. De andere helft is e Biocf)financieel niet in staat om dat te doen of Tieeft er begeleiding bij nodig. In dat geval jroene|kan de bibliotheek uitkomst bieden. Biblio- msen.itheken zijn van oudsher verzamelpunten teiier avan informatie en het ligt voor de hand dat jiesvai0°k digitale informatie hier straks voor het Jen. Hi grote publiek voor het grijpen ligt. Het is de nan de bedoeling dat de bezoekers straks zelf gaan iope- 'surfen' op het net. Daar zullen ook cursus sen voor worden verzorgd door de PBC. Br De informatie die op HollandNet te vinden jrwerp. is verschilt niet zoveel van die van de digita- ti Reet ie steden. Elke gemeente krijgt een eigen uur gezicht op HollandNet. In de eigen woon ster plaats vind je bijvoorbeeld een gemeente re si en een P'attegrond met namen van aai. k» straten. Er is informatie over de biblio theekvestiging zelf. Naast informatie van de om sci gemeente en 3e bibliotheek is er ook plaats ontsta voor bijdragen van verenigingen en instel- ngsure üngen. ,techn Deze informatie is plaatselijk, maar via het schiio HollandNet kan desgewenst ook heel ge- leRavt makkelijk informatie worden verzameld zeg ïi over nationale en internationale zaken. En de sprong naar een zustergemeente is na- Imzaf tuur'ijk ook sne'te maken. Een kwestie van het met de muis aanklikken van de bekende 'blauwe tekst' in de menu's, de manier 25/ri waarop je op Internet van stad naar stad en 3-171 van land naar land springt. ™eet De bibliotheken zullen zich gaan bezighou- enbuj den met het voorsorteren van de enorme lijksvl hoeveelheid informatie (twee miljoen be- iaresi standen) op Internet. Ook zullen zij als gids es ce fungeren. Dat is belangrijk, want je ver dwaalt makkelijk op de elektronische snel len. d we8 a's J'e er de weg nog niet zo goed weet. 112,. Andy Tait: „Binnen tuien jaar praten we tegen onze compu ters." fOTO cPD Binnen tien jaar 'vaart' Captain Kirk met Starship Enterprise ons leven binnen Doom en vanzelfsprekend draait het spel ook op een netwerk en kan het met een modem gespeeld worden, zodat je met je makkers ten strijde kan trekken. Voor de liefhebbers en voor een goede zaak. slimmer, naarmate hij patronen herkent in de taken van de gebruiker. Net als een se cretaresse van vlees en bloed leert het pro gramma. aan wat voor informatie de ge bruiker behoefte heeft, welke functies hij vaak gebruikt en aan welke personen hij meestal een kopietje van zijn rapporten stuurt. Het programma 'weet' op den duur dus op welk moment de gebruiker assisten tie nodig heeft en wanneer niet. Ook voor mobiel gebruik komen er binnen enkele jaren zeer geavanceerde systemen, zegt de Microsoft-topman. Hij denkt dat er spoedig complete zakcomputers verschij nen die in de binnenzak passen, met een kleurenscherm zo groofrals een vakantie kiekje. Met dat hulpmiddel kun je berichten lezen, er een planning op bekijken, er fax en mailberichten mee ontvangen en verstu ren, maar ook kijken hoe de weersverwach ting is en hoe de aandelenkoersen zich ge- dragen De zakcomputer krijgt tevens de functie van digitale portefeuille, denkt Gates. F.r hoeft nergens meer met contant geld te worden betaald: vanuit de zakcomputer worden digitale muntjes direct in de win kelcomputer uitgeteld. I let systeem krijgt ook functies op het gebied van identificatie. Sleutels of magnetische kaarten zijn niet meer nodig voor het openen van deuren: de zakcomputer maakt de identiteit van de ge bruiker bekend aan het computersysteem dat de sloten bedient. Omdat criminelen hun aandacht zullen gaan richten op die zak-PC's, zijn er allerlei veiligheidsmaatregelen nodig om te voor komen dat ze op dezelfde manier misbruikt worden als gestolen credit cards. Niet alleen zijn daar gecodeerde sleutels voor nodig, maar ook biometrische beveiligingssyste men. Gates: „Een biometrisch beveiligings systeem legt een lichamelijke kenmerk vast, bij voorbeeld een stem- of vingerafdruk. Zo kan uw zak-PC u vragen om een willekeurig woord dat op zijn scherm verschijnt hardop uit te spreken of uw duim tegen de zijkant van het apparaat te leggen wanneer u een transactie wilt ondernemen die belangrijke financiële gevolgen heeft. De zak-PC zal wat hij 'hoorde' of 'voelde' vergelijken met de stem- en duimafdruk die er digitaal in ligt opgeslagen." Chinees raadsel Het leven van een museumconservator gaat niet over rozen. Dat gaat in ieder geval op voor Robert L. Ripley, de hoofdfiguur uit het adventure 'The Riddle of Master Lu'. Ripley heeft een heel bijzonder museum: het heet Oddi- torium en het staat in New York. Het Odditorium staat vol met ongewone voorwerpen, door Ripley tijdens verre reizen verzameld. De conservator krijgt, ergens in 1936, twee Chinese inbrekers op bezoek in zijn museum. Ze zijn op zoek naar informatie over de eerste Chinese keizer. Keizer Chin ligt begra ven in Peiping en zijn graftombe is' voor plunderaars zeer interessant, want de keizer is begraven met zijn magische zegel. Dat zegel geeft de bezitter de macht over China, volgens de legen de. De graftombe van de keizer zit echter vol met dodelijke valstrikken en alleen met behulp van de sleutel van Master Lu, de bouwer van de tombe, kan een sterveling het li chaam van Chin bereiken. Ripley, een mannetje met tropenhelm dat door de speler wordt be stuurd in dit fotografisch gete kende stripverhaal, gaat na tuurlijk op zoek naar de sleu tel. De speurtocht voert hem rond de wereld. Het ziet er al lemaal prachtig uit, compleet met stukjes video voor de close ups. Het spel is niet makkelijk: de speelduur wordt geschat op 50 uur. heugen, SVGA. Uitgever Sanctuary Woods Distri bu- Exploderend brein Het jaar is 2063 en de futuristische dief Sol Cutter heeft een pro bleem. Hij gebruikt zijn hersens om gestolen computerinforma tie op te slaan en op die manier heeft hij een computervirus opgelopen. Cutter heeft twee uur de tijd om het virus in zijn hoofd te vernietigen, anders vernietigt het virus hem. Dat is het thema van Burn:Cycle, een interactieve speelfilm die al bestond voor CD-I en recentelijk voor CD-ROM (PC en Apple Ma cintosh) is uitgebracht. Bum:Cyc!e is een 'cyberspace'-avontuur (zie de boe ken van William Gibson) en de speler krijgt soms het idee dat hij in de science fiction-film Blade Runner rondloopt. De speler neemt de rol op zich van Sol Cut ter en bekijkt de grimmige stadswereld van de 21e eeuw door diens ogen. Veel schieten en ook wat denkwerk, want de man die het virus heeft bedacht moet worden opgespoord. Burn:Cycle ziet er goed uit en speelt vlot, maar er bestaan inmiddels heel veel van dit soort spellen en eerlijk gezegd zijn er ook wel betere op de markt te vinden. Niettemin is het spel verrassend genoeg om de aandacht vast te houden. De ervaren speler zal het spel aanzienlijk sneller kunnen uit spelen dan de 40 uur die ervoor staat, en wie nog meer haast heeft kan de bij het spel gevoegde 'cheatcodes' gebruiken. Het spel wordt gele verd met een gratis audio CD. 1 let idee van de spelletjes is eigenlijk alle maal hetzelfde. Super Mario, met wie alles in feite begon, is er inmiddels in velerlei ge daanten. Als Asterix, die Romeinen verslaat en zeerovers naar de kelder helpt; als Alad din in het befaamde sprookje uit duizend en-één-nacht, enz. Philips bracht op CD-i een versie uit onder de naam Christmas Crisis met niemand minder dan Santa Claus in de hoofdrol. Die kerstman is - op een heleboel niveaus heel wal mans. i let over daken denderen en met een arrestee door het universum gieren zijn peanuts ver geleken bij deze avonturen. Naar goed gebruik in dit soort spellen heeft hij drie levens, kun je extra levens verdie nen en moet je vijanden verslaan. Dal laatste doe je - hoe kan het anders in deze sfeer? - met sneeuwballen. Allerlei soorten snoep en verrassingen leveren punten op, maar het verkeerde speelgoed maakt een einde aan één van de levens van Santa. Boomversieringen zijn extra veel waard en het grote doel (dat düs de meeste punten oplevert) is het terugvinden van de ontvoer de rendieren. Een typisch spel voor de laatste maand van het jaar al is er na tuurlijk niets op tegen om het midden in de zomer te spelen. De ontwikkeling van de personal computer is snel verlopen, maar er komt de komende vijf tot tien jaar nog heel wat op ons af. Straks gebruiken we geen PC meer, maar een personal assistant, die met de dag slimmer wordt. En we praten tegen het scherm, net als in Starship Enterprise. De vergelijking is van Andy Tait, multime dia marketing manager van chipsfabrikant Intel, even in Nederland voor een promo- tietoer.Als de ontwikkeling van de auto in de afgelopen jaren net zo snel was gegaan als die van de PC, dan zouden we nu alle maal 400.000 km per uur rijden." De uitspraak illustreert de gigantische ont wikkeling, die de personal computer heeft doorgemaakt sinds het eerste IBM-model in 1981. In het begin maakte de persoonlijke computer tientallen berekeningen per se conde. Nu doet hij er op zijn slofjes in die zelfde tijd enkele miljoenen. Toch hebben we, als we enkele hoofdrol spelers in de industrie mogen geloven, nog maar de eerste beginselen gezien. Wat we voor de komende vijf tot tien jaar mogen verwachten op het gebied van de informa tietechnologie staat nog niet helemaal vast, maar de contouren ervan worden langzaam zichtbaar. Science fiction is over korte tijd geen fiction meer, maar alledaagse werkelijkheid. Als Captain Kirk in Star Trek aan boord van het Starship Enterprise de laatste gegevens op vraagt door enkele woorden tot het grote computerscherm te spreken, dan lijkt dat een technologisch sprookje. Maar over een jaar of tien doen we dat allemaal, voorspelt Andy Tait. „Binnen tien jaar praten we te gen onze computers als we iets willen we ten. Er zijn nu al systemen voor spraakher kenning, maar die werken nog niet opti maal. De computer kan nog geen vloeiende volzinnen herkennen. Maar als de proces soren nog verder verbeterd worden en de grens ligt pas bij de snelheid van hte licht - dan kan dat wél. De PC geeft dan ook ant woord als je iets vraagt. Ja, je krijgt dan echt Star Trek." De gebruikersvriendelijkheid van de PC groeit, vooral dankzij grafische bestu- ringyssstemen als Windows 95 en door slimmere hardwarecomponenten. Het prin cipe van 'plug and play', dat er voor zorgt dat een nieuwe geluidskaart, tapestreamer of wat voor uitbreiding dan ook direct door de apparatuur wordt herkend en geïnstal leerd, wordt snel gemeengoed. Over een jaar of anderhalf komen de eerste PC's uit met een zogeheten 'universal serial bus', een standaard stekkersysteem voor alles wat je op de PC kunt aansluiten. Het is dan uit met het getob in welk gaatje de muis moet en waar het toetsenbord, oïde exter ne speakers. Binnen in de kast wordt wel uitgezocht welke drivers voor het aangeslo ten apparaat nodig zijn. Nóg een stapje verder en dan hebben we Intercast, zegt Tait. Dat gaat zorgen voor de integratie van de personal computer, de ge wone televisie en online-diensten als Inter net. Een PC die is uitgerust met een tv-kaart ontvangt dan op de achtergrond permanent allerlei Web-pagina's uit Internet, op dezelf de manier als waarop nu teletekstpagina's worden binnengehaald. Die Webpagina's worden automatisch opgeslagen op de har de schijf van de computer, klaar om beke ken te worden. Uiteindelijk gaan we naar een systeem toe dat alle functies van de tv-ontvanger, de PC en de telefoon in zich verenigt, voorspelt de Intel-topman. Niet alleen Andy I ait staat in zijn voorspellingen niet alleen. Bill Gates, directeur en eigenaar van het softwarebedrijf Microsoft, belooft dat eveneens voor de komende jaren. Eind vo rige week publiceerde Gales zijn visie in het boek 'De weg die voor ons ligt'. Daarin be schrijft hij wat er in de komende jaren op ons afkomt. De informatiesnelweg speelt in zijn visie een cruciale rol, ook al kan de Microsoft- topman op dit moment nog niet precies aangeven hoe die informatiesnelweg er pre cies uit zal zien. Wel voorspelt hij, dat op den duur iedereen er zonder grote kosten gebruik van zal kunnen maken. Die infor matiesnelweg zal ons leven op een groot aantal punten drastisch gaan veranderen. Ook hij noemt Star Trek achtige mogelijk heden, die al zeer binnenkort beschikbaar komen. De personal computer wordt spoe dig een personal assistant; een stuk gereed schap dat menselijke trekjes krijgt. Het sys teem kan straks ons handschrift lezen en luisteren naar opdrachten die we uitspre ken. De programmatuur zal uit die instruc ties en van de manier waarop we de com puter gebruiken, steeds beter leren wat de wensen en verwach- zijn zijn. Zo'n igent'wordt dus steeds Witchhaven is de zoveelste poging om het populaire vechtspel Doom na te apen. Maar het is geen slechte Doorn- kloon. Wie in het bezit is van een snelle (Pentium) computer kan een met Wit- chaven een zeer fraai getekend avontu- renspel in huis halen. In SVGA-graphics komt de bloederigheid van het spel het meest tot zijn recht. Maar ook in VGA druipt het bloed van het beeldscherm. Het is en blijft een Doomvariant en dat betekent langdurig inhakken op allerlei monsters, waarvan de draken de mees te indruk maken. Witchaven is het do mein van een groep machtige heksen, die vanuit een diepe vulkaan de ene na de andere kwalijke spreuk op de mens heid loslaten. Hoog tijd dus voor een dappere ridder om daar iets aan te gaan doen. De speler beziet de wrede mid deleeuwse wereld van Witchaven met eigen ogen. Hij heeft zicht op zijn ge harnaste vuist, waarmee zwaarden, bij len, messen en andere handige wapens kunnen worden opgepakt om de tegen partij op korte afstand vakkundig de hel in te timmeren. Maar ook staan de spe ler kruisbogen en krachtige spreuken ter beschikking om de monsters al van verre te bestoken. Witchaven speelt net zo makke lijk als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 13