Synode verwijt mij struikroverswerk' Leiden Plaquette Huizinga onthuld Dwangverpleging Kerk Samenleving chef henny van egmond, 071-5356414, plv.-chef hans koenekoop, 071 -f VRIJE TIJD LEIDEN HCC. Iets gekocht tijdens de afgelopen HCC-dagen dat niet blijkt te werken? Kom dan morgen langs bij afdeling Leiden van de Hobby Computerclub. De toegang voor het gebouw aan de Hoge Morsweg is gratis. Naast de beantwoording van vragen, demonstreren leden Internet- en multimedia-toepassingen. De bijeenkomst begint om 13.30 uur. Klaverjassen. Drumfanfare FBL houdt morgen een klaverjasmiddag ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Het schudden van de kaarten begint om 13.00 uur. Er zijn in het clubhuis in de Ilaze- windsteeg leuke prijzen tè verdienen. ALPHEN AAN DEN RUN Winterklaar. De IVN-vereniging Alphen aan den Rijn maakt 9 de cember de Ridderbuurt en het geriefbos langs het Windepad winter klaar. De route: vanuit Alphen aan den Rijn, Ridderveld II, bij het kruispunt Eisenhowerlaan, Herenweg en Zegerlaan rechtdoor naar de vierde weg. Ridderbuurt, langs oude boerderijen en jeugdige volks- en lusttuinen. Aan het einde rechts: het Windepad, voor het tunneltje onder de Zegerbaan, daar staat de oranje tent van het IVN. Darts. In het buurthuis Westerhaven wordt vandaag een single 501 darttoernooi gehouden. Deelname kost een tientje en inschrijven kan vandaag vanaf 19.00 uur in het buurthuis aan de Emmalaan 45. Tiroler avond. De Alphense 'Singlerdub' organiseert morgen een Ti- roler-avond voor alleenstaanden. Diverse activiteiten zoals een bier pullenwedstrijd en een brandweeract worden afgewisseld met mu ziek van de Hofstadter Musikanten. De avond begint om 20.00 uur aan de Sportlaan 3 te Alphen aan den Rijn, de entree kost 15 gulden. Winterbraderie. In het centrum van Alphen a/d Rijn wordt morgen een winterbraderie gehouden. Vanaf 11.00 uur loopt een kerstman- nenorkest door de straten. Verder zijn er speciaal voor de kinderen diverse attractie's neergezet. Ook de kerstman en een levende kerst stal ontbreken niet. De braderie eindigt om 17.00 üur. LEIDERDORP Wintermarkt. Winkelcentrum Winkelhof staat morgen in het teken van een winterbraderie. Het publiek is van 11.00-17.00 uur welkom. Aanwezig zijn onder andere de kerstman, live muziek en kinderat tracties. Daarnaast is er een levende kerststal te bezichtigen. VOORSCHOTEN Karaoke. De laatste dansavond in activiteitencentrum Boschbloem staat in het teken van karaoke. Liefhebbers kunnen vandaag vanaf 20.30 uur hun hart ophalen aan de B.S. van de Oyelaan 39. WARMOND Jazzconcert. De groep CODE 337 geeft morgen een jazzconcert in Meerrust. De aanvang is 16.00 uur en een kaartje kost 10,00 gulden. ZOETERWOUDE-RUNDUK Rechten van de mens. In het kader van de dag van de rechten van de mens organiseert de Amnesty-groep Zoeterwoude morgen een schrijfmiddag in café De Meester. Vanaf 14.00 uur worden brieven geschreven voor iemand die zich met gevaar voor eigen leven inzet voor de mensenrechten in zijn of haar land. Tijdens de middag wor den gedichten voorgelezen over onderdrukking. Wat bezielt de boeren? Aandacht voor de problemen in de agrarische sector ZONDAG Nederland 1 17.08 u KRO's Ketsj-up MAANDAG Nederland 3 7.30 u Ontbijt TV DINSDAG Nederland 3 7.30 u Ontbijt TV DINSDAG Nederland 1 22.47 u Documentaire leiden Voetgangers die vandaag over de Paters- brug richting Leidse binnenstad wandelen, zien daar het profiel van de beroemde historicus Johan Huizinga opdoemen. De gevel van het grijze Cen traal Faciliteiten-gebouw van de Leidse universiteit is gesierd met een plaquette van Huizinga. De Leidse beeldhouwer Frans de Wit maakte de pla quette en Huizinga's dochter, Laura Conley-Huizin- ga, heeft het kunstwerk gistermiddag onthuld (fo to). Huizinga verwierf als historicus internationale faam. Beroemd werd hij met zijn boek 'Herfsttij der Middeleeuwen'. De historicus was van 1914 tot 1940 hoogleraar in Leiden: in 1940 werd de univer siteit door de Duitsers gesloten. Dit jaar is het vijf tig jaar geleden dat Huizinga stierf: de onthulling van de plaquette is één van de onderdelen van de reeks Huizinga-herdenkingen. Gisteren hield de Zuid-Afrikaanse schrijfster Nadime Gordimer de jaarlijkse Huizinga-lezing. De Vereniging Oud Leiden heeft het initiatief ge nomen voor het kunstwerk op de gevel van het fa ciliteitengebouw. Het Leids Universiteitsfonds en de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde le verden een financiële bijdrage aan het kunstwerk dat 18.000 gulden kostte. tekst caroline van overbeeke foto: hielco kuipers Theo Bakker Voordat ik aan de rand van Leiden ben, loopt de neus al, zo koud. Trap trap, doen de benen, langs molen De Valk, over de Mare, op weg naar mijn eerste redding. Aan het eind van de Korevaarstraat schiet ik links het Plantsoen in. Bij het gedenkteken zet ik mijn fiets neer, het laatste stukje wil ik lopen. Kalm moet ik Janneke benaderen, een schrikreactie voorkomen. „Dagjanneke."Dag Theo." Ze kijkt me vanonder haar kar ton vragend aan. ,,Ik kom je helpen, Janneke." „Jij ook al. En ik dacht dat jij vond dat ik het maar op mijn manier moest doen. Dat je niet in een witte jas bent gekomen." Ik zie haar liggen, vervuild, fles drank bij de hand. Zou ze de ochtend halen? „Janneke, ik heb besloten datje geholpen moet worden." „Maak jij dat uit?" - „Luister, in de krant stond een verhaal over dwang- opname. Dat dat mag, als ie mand een gevaar voor zichzelf wordt of voor zijn omgeving." Doordringend kijkt Janneke me aan. „Flikker op, Theo. Laat me met rust. Ik verwaar loos me, zoals ik dat wil. En ga de pijp uit, zoals ik dat wil. Ik zit op niemands goedertieren heid te wachten, ook niet op de jouwe." Ik doe of ik wegloop, Janneke draait zich om en dan ineens duik ik bovenop haar, bind haar de handen op de rug en sleep haar mee naar de taxi, die ik tevoren had besteld. Jan neke schreeuwt, vloekt, vecht om los te,komen. De taxi chauffeur wil ons eerst niet vervoeren. „Wat is dit, waar gaat dit heen?", vraagt-ie. „Dit is een geval van liefdevolle dwangverpleging. En het gaat naar Endegeest." De volgende morgen voel ik me super. Iemand geholpen, het begin van mijn grootscha lige reddingsactie is gemaakt. Vandaag treedt de volgende fa se in werking. De operatie 'Stadsbouwhuis'. Op weg. Ik spreek nog even kort met de bestuurders van de colonne auto's die even voor tienen halt houdt op de Langegracht. „Op een enkeling na, moeten ze allemaal mee. Vooral niet luisteren naar hun ongetwij feld hartverscheurende protes ten. Het gebeurt voor hun ei gen bestwil, al snappen ze dat zelf nog niet." Met een liefderijke maar be sliste blik betreed ik de eerste werkruimte. „Jij Jansen, gaat mee. Maar ook Verbeek, De Vries, Van Veen, Boderij, De Raadt en Huying kunnen zich gereed maken. Jullie gaan sa men met nagenoeg iedereen hier in het Stadsbouwhuis naar Endegeest voor een dwangop- Geschreeuw, hilariteit. Daarom ga ik op een stoel staan en spreek de inmiddels op de bin nenplaats verzamelde en af te voeren meute toe: „Ik weet het, jullie denken, waar be moeit hij zich mee. Met mij is niks mis. Laat-ie oprotten met zijn menslievende gevoelens. Maar jullie k,ennen jezelf niet. Jullie weten niet, dat jullie dag na dag jezelf schade berokke nen door je kostbare leven hier te slijten. Jullie zijn in al je plichtsgetrouwheid een gevaar voor jezelf. Maar ook voor jul lie omgeving. In welke stem ming komen jullie thuis? Wi lijden er onder jullie humeu righeid? Wat kosten de sami leving jullie onverklaarbare psychosomatische klachten: Het is de hoogste tijd dat jul. in je eigen belang verpleegd gaan worden. Dat jullie jezel weer als mens gaan heront dekken. Verzet heeft geen zii Dwangopname mag volgens de wet BOPZ. En de wet ken nen jullie toch als de besten. Vanaf maandag ga ik dag na dag verder met mijn de naas ten lievende werk. Ik beperk me tot Leiden. Iedereen die verkeerd bezig is, laat ik op sluiten. Had die wet er maar niet moeten zijn. Want wat i; het verschil tussen de ene vorm van zelfbeschadiging e: de andere? Wie van ons is gei gevaar voor zichzelf en voor zijn omgeving? En wie bepaa wie moet worden dwangver- pleegd, iemand die daar toe vallig een paar jaar voor heef geleerd? Mijn werk zal navolging krij gen, daar droom ik van. Eerst wordt de actie opgepikt in de Leidse regio, daarna in heel Nederland en uiteindelijk zul len wereldwijd de kreupelen van geest, de zelfverminkers, alle lui die een gevaar voor hi omgeving zijn, worden herop gevoed. Dwangopname voor de gehele mensheid, daar moet het op uit draaien. Gebonk op mijn deur, ik doe open. „We komen je halen, Bakker. Jij, zuurpruim, bent een gevaar voor jezelf. Maar wat erger is, met die mallotigf stukjes van je ben je het ook voor je omgeving. Voor jou al! eerste dwangverpleging. •dick van der plas, 0 Het vertrek van dominee Jos Dee uit de Hervormde Kerk Ja, die brief van de synode. In zijn tijdelijke pastorie in Bunschoten-Spakenburg geeft Dee (45) toe dat hij er pijnlijk door was getroffen. Zo kwam ook enige maanden geleden het commentaar van ir. Jan van der Graaf van de Gereformeerde Bond (de hervormde rechterflank) in diens 'De Waarheidsvriend' hard aan. Van der Graaf verweet Dee onder meer als herder zijn kudde in de steek te laten en minachting aan de dag te leggen voor de gemeente van Twijzelerheide. Dee: „Hij heeft niet de moeite genomen om naar mijn beweegredenen te informeren." En toen kwam eind oktober de brief van synodevoorzitter ds. Wim Beekman en secretaris generaal dr. Karei Blei, waarvan tot grote verbazing van Dee ook een persbericht naar de media ging. Hem werd opnieuw in de schoenen geschoven dat hij een slechte herder was en dat hij kerkscheuring 'bedrijft en bevordert'. Maar wat Dee vooral raakte was dat niet inhoudelijk werd ingegaan op zijn verklaring. Wel werd artikel 12 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis genoemd, waarin wordt beschreven hoe de duivel en zijn trawanten als 'struikrovers' aanslagen plegen op de kerk van Christus. „Mijn daad beschouwt de Hervormde Kerk blijkbaar als struikroverswerk. Ik begeef mij in de kring van de duivel. En waar komt die terecht? In de buitenste duisternis. En, zo wordt in deze brief gesuggereerd, dat geldt ook voor mij. Dat is uitermate grof', aldus Dee. De brief is voor hem het bewijs dat de Hervormde Kerk 'geen millimeter' veranderd is sinds de vorige eeuw. ,fIk zou weieens willen weten hoe men tegen Afscheiding en Doleantie aankijkt", aldus Dee, over de twee afscheidingsbewegingen uit de 19e eeuw waaruit de gereformeerden zijn voortgekomen. Schilder Dee: „Er zijn hervormde predikanten die een katholiek klooster in gaan of zelfs moslim worden, maar dan was de reactie van de kerk nooit zo scherp en fel." Het synodebestuur heeft volgens hem boter op het hoofd als het hem kerkscheüring verwijt. „De Hervormde Kerk heeft dat zelfs tot principe verheven." Immers, zij heeft officieel geregeld dat er in een plaats hervormde deelgemeenten naast elkaar kunnen bestaan, dat mensen elders lid van een kerk kunnen worden en dal er officiële 'modaliteiten' (bloedgroepen) binnen de kerk bestaan. En, zoals Deë ook tijdens spreekbeurten in Friesland duidelijk maakte, vanuit principieel gezichtspunt heeft niet hij, maar de kerk zelf zich afgescheiden. „Van afscheiding is sprake wanneer je niet meer trouw bent aan Schrift en belijdenis." Uit de praktijk van het hervormd Het was als een donderslag bij heldere hemel: het vertrek van ds. Jos Dee uit de Hervormde Gemeente in het Friese Twijzelerheide, in juli dit jaar. In een verklaring, die in de kerk werd voorgelezen, zette Dee uiteen dat hij zich om des gewetenswille moest afscheiden. Hij stapte over naar de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). Zondag doet hij intrede in de kerk van Spakenburg- Noord, ondanks een late oproep van een 'verdrietig' hervormd synodebestuur om tot bezinning te komen. kerkelijk leven en de concept-kerkorde voor de Samen op Weg-kerk blijkt bat laatste, vindt Dee. Twee jaar geleden was hij om die reden initiatiefnemer van een Open Brief die negentien dominees tegen de concept-kerkorde schreven. Zijn definitieve afscheid van de Hervormde Kerk kwam dus niet uit de lucht vallen. In de wandelgangen had hij bovendien de naam 'vrijgemaakt' te zijn. Niet geheel ten onrechte. Eind 1990 promoveerde hij aan de gereformeerd- vrijgemaakte Theologische Universiteit op prof. Klaas Schilder, de spil van de Vrijmaking. „Ik ben voor mijn proefschrift vier jaar lang heel intensief met diens leven en werk bezig geweest. En dat betekende ook dat ik veel contact kreeg met mensen in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt)." Vijfjaar geleden overwoog Dee serieus om de kerkelijke overstap te maken. „Voorop stond dat je dat als man en vrouw samen moet doen en dat was toen nog niet goed mogelijk." Dee kwam in hervormd Twijzelerheide terecht waar hij 'met enorm veel plezier' heeft gewerkt. De komst van de concept-kerkorde bracht i bezinningsproces op gang, waarbij hij de kerkopvatting van Schilder bestudeerde. Dat resulteerde in het boek 'K. Schilder - oecumenicus' en de overtuiging dat hij de Hervormde Kerk moest verlaten. „Ik voelde me steeds verder verwijderd van de hervormde kerkopvatting. Het werd mij duidelijk dat Schrift en belijdenis staan onder het hervormd kerkinstituut, dat koste wat het kost gehandhaafd moet worden. Gelukkig maakte mijn vrouw dezelfde ontwikkeling door. Onwerkbaar Dee heeft na ampel beraad besloten uit Twijzelerheide te vertrekken zoals hij is vertrokken. De optie om zich door een gereformeerd-vrijgemaakte kerk te laten beroepen, was kerkordelijk niet mogelijk. En de mogelijkheid om de gemeente vroegtijdig te informeren, liet Dee varen 'uit pastorale overwegingen'. „Dat zou heel veel onrust hebben veroorzaakt. De gemeente kennende zou er veel verwarring, onbegrip en verontrusting zijn gekomen. Met een onwerkbare situatie ep de nodige moeite voor de toekomst van de gemeente als resultaat." Hij vervolgt: „Dit was van de moeilijke mogelijkheden de minst slechte. Maar inderdaad, daaraan zat de prijs dat het leek alsof je het van tevoren had bekokstoofd. Ik had wel dingen geregeld." Binnen een paar dagen verhuisde het gezin naar een leegstaande pastorie in Bunschoten-Spakenburg. Dat hij daar beroepen zou worden, was niet gepland. „Het was één van de zeven gemeenten die een beroep uitbrachten." Een maand na zijn onverwachte vertrek is hij samen met zijn vrouw nog wel voor een afscheidsavond naar Twijzelerheide geweest. „Er was een redelijke groep gemeenteleden. Ik miste wel een aantal trouwe kerkgangers. Naast spijt over de gang van zaken, was er ook begrip." Van de classes (regionale kerkvergadering) kreeg hij net als van de kleinere 'ring' een formele groet, de Provinciale Kerkvergadering liet niets van zich horen. „Van der Graaf was uiteindelijk de enige die inhoudelijk op mijn verklaring inging." Van vrijgemaakte zijde kwamen 'ontzettend veel' reacties. „De afgelopen maanden waren voor mij de spannendste periode. Het is allemaal erg voorspoedig gegaan. Binnen een paar dagen had ik voor de rest van het jaar al preekbeurten." Ook is Dee vol lof voor de wijze waarop zijn gezin in de gereformeerd-vrijgemaakte wereld is opgenomen. „De tijd moet het leren, maar tot op heden heb ik absoluut niet het gevoel dat ik een vreemde eend in de bijt ben. Ik preek gewoon zoals ik altijd heb gepreekt." L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. yan der Post (adjunct) PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30 - 11.30 uur of per post. REDACTIE G.J. Visser, chefredactie nieuwsdienst/kunst H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio F Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie N H TELEFAX Advertenties: 071-532 Familieberichten: 023-531 023- 532( Redactie: 071-532 Hoofdredactie: 071-531! ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071-5351 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 171 071-5 ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) j per jaar (acceptgiro) j per jaar (autom. betaling) VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) j LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBANI Voor mensen die moeilijk lezen, slecht hebben of blind zijn (of een andere Ie dicap hebben), is een samenvatting v regionale nieuws uit het Leidsch Dagblai Dagbladuitgeverij Damiat I Z E kenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DLACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor p 1 ners bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11 00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30 l na overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende pleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15uuren 19.00-19.45 uur RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, k en II daarnaast ook 11.15—12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders toi uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 i 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 i 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uurlk leen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, ui' voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een n zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur: oogheelk heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-171 uur: babyzaal en boxenafdelingr volgens afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 12