Cultureel centrum definitief dicht Prettige feestdagen met Mrs. Einstein in LAKtheater Geworstel met onderjurken en panties Cultuur&Kunst Festival in Den Haag: 'de weduwe van Indië P >ueen geeft geld cd aan Aids Indonesische kunst in Haagse artotheek CHEF GERT VISSER, 071*838(441 Met de première van het to neelstuk Soekarno van Jan Blokker door het Nationale Toneel is gifteren in de Ko ninklijke Schouwburg in Den Haag het festival Indië/Indonesië van start ge gaan, Het festival, dat zich op verscheidene locaties afspeelt, duurt tot en met 10 december. In negentig voorstellingen toneel, dans, literatuur, mu ziek, film en beeldende kunst wil het festival kunstenaars uit beide landen laten ingaan op de gezamenlijke geschiedenis en laten zien hoe /ij zich door eikaars cultuur hebben laten inspireren. Bij de officiële opening zette Tweede-Kamervoorzitter Deetman het festival tegen de achtergrond van het publieke Indonesië-debat, dat eerder dit jaar in Nederland rond de vijftigste verjaardag van de Indonesische onarhankelijk- heidsverklaring is gevoerd. I let blijkt dat het geheugen ten aanzien van de recente ge schiedenis lekker dan een mandje is, aldus Deetman. Hij hoopt dat het festival ertoe bij draagt onder ogen te zien wat er gebeurde, om er in de toe komst op een goede manier mee om te kunnen gaan. De I laagse wethouder linge ring (cultuur en financiën) noemde het gezien de moeilij ke financiële situatie waarin de stad verkeert, bijzonder dat de gemeente de grootste li nancier van het festival is. „Aan de andere kant is het vanzelfsprekend voor Den Haag, de weduwe van Indië", zo zei zij. iul van Vliet werkt aan nieuwe show Ïjhaag Paul van Vliet is begonnen met het schrijven van een £jwe theatershow. Het is de bedoeling dat de try-outs in het rjaar van 1997 worden gehouden. De officiële voorstellingen jnnen dan een half jaar later. „De rol van Higgins in 'My fair t' kwam goed uit, ik wilde wat anders, maar nu verlang ik ;r naar een eigen show", aldus de cabaretier. „Hoe de nieuwe jv eruit gaat zien Weet ik nog niet, daarvoor ben ik nog te kort |g" iolse stad verbiedt fdm 'De Priester' ftCHAUDe autoriteiten van de Zuidpoolse stad Rzeszow hen de vertoning van de Britse film 'De Priester' verboden 9Qens „de gespannen situatie na de presidentsverkiezingen". gemeentebestuur plaatst zich met zijn besluit op een lijn qn de katholieke kerk in Polen. Die bestempelde de film over homoseksuele géestelijke als afschuwelijk. De beslissing van tad komt na de verkiezingsoverwinning van de ex-commu- Aleksander Kwasniewski. De succesvolle uitdager van Wale- BOeit voor een strikte scheiding van staat en kerk. ilwassenen zingen kinderliedjes ^rpwuk» Professionele muzikanten, verbonden aan de afde- Muziek van zorgcentrum Willem van den Bergh, hebben :ctlcd uitgebracht met twintig kinderliedjes. Op de cd, getiteld trdolleke Kadaa', staan liedjes als 'Berend Botje', 'Hop Marjan- p' en 'Twee emmertjes water halen'. Volgens de makers no de cd uit tot 'hartstochtelijk meezingen door jong en oud', jedjes worden gezongen door Fiene Butters Ruben, m ceternationaal contract voor Soerjadi kerk» De pianist Wibi Soerjadi heeft een internationaal con- I getekend bij Philips. Tot dusver was de dirigent Bernard link de enige Nederlander die hem daarin bij deze platen- Itschappij voorging. Een en ander betekent dat de cd's van fjadi wereldwijd worden uitgebracht. In het kader daarvan is jianist al begonnen met de voorbereidingen van een nieuwe lie komend voorjaar moet verschijnen korte en veel gevraag- bmantische werken. Aansluitend daarop gaat de pianist met Repertoire van deze opname het land in. Emeur vandaag al gesloopt Löw stuwende kracht in 'Soekarno' THEATER RECENSIE «MAX SMITH Soekarno. door Het Nationale Toneel Tekst: Jan Blokker. Regie Johan Does burg met o.a. Victor Löw, Joke Last, Jo han Ooms, Han Kerckhoffs, Esgo Heil en Menno van Beekum Gezien: 30/11Kon Schouwburg, Den Haag Aldaar: t/m 912 Nadat koningin Juliana de onaf hankelijkheidsverklaring van Indonesië heeft voorgelezen, krijgt president Soekarno een goeling (een rolkussen) met een kroon en een strik aangereikt van zijn vertrouweling Abu. Daarmee kan hij op afstand ver der dromen over I lolland en de vorstin, die hij ondanks alles liefheeft. Op de achtergrond dansen de andere personages op de melodie van een Weense wals. Eén ideaal is in vervulling ge gaan: hij heeft het voor elkaar gekregen dat zijn land zich na meer dan drie eeuwen koloniale overheersing heeft bevrijd. De andere wensdroom: eens naar Nederland te mogen komen en de koningin te ontmoeten is nooit uitgekomen. Op beschul diging van collaboratie met de Japanse bezetters in Indië mocht niet hij, maar vice-presi dent I latta bij de ondertekening van de overdracht aanwezig zijn. Na eerder filmscenario's en de opera Esinée geschreven te hebben, is Soekarno het eerste toneelstuk van Jan Blokker. Hoewel de persoon Soekarno in de cruciale periode 1942-1949 centraal staat, is het geen docu drama over de Japanse bezet ting, de vrijheidsstrijd van de Indonesiërs, de politionele at tics en de uiteindelijke zolfstan dighcid. Al die aspecten worden belicht, maar wat Jan Blokker vooral via de persoon Soekarno wil aantonen is dat grote om wentelingen in de wcreldge schiedents veelal worden ver oorzaakt door in de kern kleine drijfveren. Soekarno zit vol tegenstrijdig heden. Hij is een zelfverzekerde volksmenner, die daarentegen momenten van verlammende twijfel kent. Hij is een geestige en innemende levensgenieter met een groot zwak voor de vrouwtjes, maar ook iemand die uit berekening en opportunis me over lijken gaat. Vol haat en minachting kan hij zich over de Nederlanders uitlaten, maar hij is week als was wanneer het lied Ik heb u lief mijn Nederland weerklinkt. Victor Iiiw laat al deze tegen kantingen subliem uitkomen. Hij is de stuwende kracht. Sjahrir en 1 latta, de intellectuele companen van Soekarno, wor den door respectievelijk Han Kerckhoffs en Menno van Bee kum eveneens zeer karakteris tick uitgebeeld. De sympathie van Jan Blokker gaat overduidelijk uit paar de Indonesiërs. Hij schildert de Nederlanders af als bekrompen, calvinistische betweters die nauwelijks notie hebben van wat er zich in hun kolonies af speelt. Bijna cabaretesk is de scène, waarin een aan diarree lijdende Drees (Johan Ooms) in een uit zuinigheid niet gekocht, maar geleend en daardoor te krap tropenpak, samen met Beel (Ad van Kempen) als mi nisters op bezoek in Indië zijn. Om de eigenaardigheden van Soekarno en de zijnen valt eveneens heel wat te lachen. Met optredens van de zanggroep Mrs. Einstein overbrugt het IAKtheater, net als vorige jaren, de donkere dagen tussen kerst en nieuwjaar. Van 26 tot en met 30 december brengen Saskia van Zut- phen, Suzanne Venneker en Paillette Willemse hun nieuwe theatershow In Concerf ten gehore. Op het programma van de concertreeks staan onder meer de favoriete nummers van bekend heden die de dames in hun carrière hebben ont moet. De lievelingsliedjes van bijvoorbeeld Maar ten Spanjer, Beis Westerweel en Bolkenstein. Daarnaast, hoe kan het anders in deze tijd, zingt Mrs. Einstein bekende kerstliedjes. De dames omschrijven zichzelf als een theatra le zanggroep. „Op ons repertoire staan alleen maar covers," zegt Van Zutphen. „Er zijn nu een maal zoveel mooie liedjes die te snel verdwijnen. Wij blazen ze op onze eigen theatrale manier nieuw leven in, waardoor ze soms onherkenbaar worden. Maar wel mooi. Dus niet alleen zingen, maar ook visuele effecten en sketches. We probe ren direct op het publiek te reageren, zoals we ooit bij optredens op het biljart in cafés hebben geleerd. Zo hopen we dat het concert een echt feest wordt." Normaal worden de drie dames van de zang groep bijgestaan door hun eigen driepersoons- -band. Maar tijdens de optredens in het LAKthe ater is er ook een aantal Special guests. Zo geven de leden van de groep Ten Sharp acte de presen ce. En daarnaast treden ook de twee nieuwe zan geressen op, die Mrs. Einstein volgend jaar op hun theatertournee gaan versterken, liet blijft een verrassing wie van dit vijftal op welke dagen met Mrs. Einstein meezingt. Mrs. Einstein, 26 t/m 30 december in het LAKtheater, begint steeds om 20.30 uur. Voor reservering: 071 r> 124890. aag hans piet renpden van Queen, die in ihun flamboyante zanger pie Mercury aan de ziekte verloren hebben besloten wereldwijde opbrengsten tiet album 'Made in hea- vandaag, op Wereld Aids- door te sluizen naar The lury Phoenix Trust. Gita- Irian May heeft dat in een ericht van platenmaat- jipij EMI laten weten. Mercury Phoenix Trust |i organisatie die werd op gezet door de leden van Queen en hun manager Jim Beach om het geld, dat na het 'Freddie Mercury Tribute Concert for Aids Awareness' in april 1992 binnenstroomde, wereldwijd een bestemming te kunnen ge ven. „Wij steunen honderden grote en kleinere projecten. Het geld gaat niet alleen naar onderzoek, maar ook naar mensen die leven met hiv. We proberen hun laatste jaren nog enigszins aangenaam te ma ken, al is dat moeilijk voor ie mand die de dood in de ogen kijkt", aldus Brian May. „De bedoeling is het per land binnengekomen geld van 'Made in heaven' ter plaatse te besteden. Het bedrag dat bij voorbeeld in Zuid-Afrika bin nenkomt, zal worden gebruikt om verpleegsters op te leiden voor het Kwazulu-centrum van Natal. Dat verpleegtehuis is opgezet als opvangscentrum voor patiënten die elders bij Zuidafrikaanse ziekenhuizen worderLgeweigerd Het Mercury Phoenix Trust heeft in drie jaar voor zo'n ze ven miljoen gulden aan aids- hulp kunnen bieden. De Artoteek Den Haag heeft 27 werken van zeven Indonesische kunstenaars gekocht. Daarmee zet het kunstuitleencentrum een belangrijke stap in het be leid om niet-westerse beelden de kunst in zijn collectie op te nemen en voor uitleen beschik baar te krijgen, aldus directeur Michiel Morel. De Haagse artotheek is de eerste die systematisch meer aandacht aan niet-westerse kunst wil gaan geven. Het is vol gens Morel van belang de hori zon te verbreden, zeker nu de belangstelling voor kunst uit an dere werelddelen flink groeit. Twee jaar geleden heeft de Haagse kunstuitleen al eens werk van kunstenaars uit Aruba en de Nederlandse Antillen aan gekocht. Dat is een succes ge worden. De belangstelling daar voor in de uitleen is groot. Mo rel wil nu via aankopen, ten toonstellingen en publikaties eens in de zoveel tijd speciale aandacht aan niet-westerse kunst geven. Aanleiding voor de aankopen van werk van Indonesische kunstenaars is het festival Indië- /Indonesië, dat vandaag in Den Haag begint en tot en met '10 december duurt. De Haagse ar totheek neemt daarvan het on derdeel beeldende kunst voor haar rekening. Onder de titel Vreemd en ver trouwd heeft zij in eigen huis een tentoonstelling georgani seerd van de aangekochte wer ken: schilderijen, tekeningen, zeefdrukken en houtsnedes. De kunstenaars zijn Heri Dono, Agus Suwage, Firman, Sudjana Kerton, Yamyuli Dwi Iman, Iwan Koeswanna en de in Ne derland geboren Mella Jaarsma. De tentoonstelling duurt tot en met 23 december. Vervolgens komen de werken beschikbaar voor de uitleen. s I theater recensie tineke straatman Voorstelling: Phèdre. Spel: Joop Admiraal. Regie: Jan Ritsema. Vormgeving: Paul Gallis. Gezien in Bellevue, Amsterdam, 29/11, nog te zien t/m 23/12. In een standaard-hotelkamer - schemerlampen, ijskastje, bed met sprei - komt 's avonds laat na een voorstelling een actrice binnenstommelen. Ze mum melt wat onverstaanbare tek sten, schenkt zich een glas wijn in, en installeert zich op bed met een script. Ze blijkt bezig te zijn met de voorbereidingen van een nieuwe rol: die van Phèdre in het gelijknamige stuk van Racine. Uit de flarden tekst die ze repeteert komt allengs het personage tot stand van een vrouw die zich geteisterd weet door haar schandelijke liefde voor schoonzoon Hippolytus. Niet dat ze het personage echt speelt, het blijft tekstueel repeteren: de gebaren ontbre ken, ze experimenteert met de toon, corrigeert zichzelf kritisch. Tegelijkertijd echter gaat ze wel degelijk op in de tekst. En dat is mooi, dat gecompliceerde zwenken tussen inleving en kri tische afstand. Bijkomend voordeel is boven dien dat je als toeschouwer op- niéuw stilstaat bij de kracht en de schoonheid van Racines taal. Wat een lenigheid, wat een psy chologisch inzicht in 's mensen zelfbedrog: Phèdre beseft dat haar liefde niet wordt beant woord, en toch zoekt ze steeds weer naar tekens die het tegen deel bewijzen. Prachtig. Minder prachtig zijn de frut sels die door de voorstelling heen zijn geweven. Gkay, we staan stil bij de intense een zaamheid van een acteur die worstelt met zijn rol. We ver moeden dat in die eenzaam heid een persoonlijke compo nent zit, getuige ook het over vloedige alcohol-gebruik. En we bewonderen het vakmanschap, of vakvrouwschap, dat stand vastig boven al deze perikelen uitstijgt. Maar wat moeten we met al die flauwe tussendoortjes waarin het travestie-aspect zo hinderlijk wordt geëxploiteerd? Waarom zien we Joop Admiraal in vrouw-zit op de w.c.? Waar om wordt er geworsteld met on derjurken en panties? Waarom de toenemende dronkenschap op wankel doorknikkende pumps? En dan zwijg ik nog over hel gezap met de televisie, waarop o.m. - verbinding met het hier en nu - vrouwen worden geïn terviewd over hun liefde voor jonge mannen. Nee, de frivoli teit van de omkadering doet af breuk aan de ernst van de inzet. Er zijn geen keuzes gemaakt, waardoor de noodzaak van de voorstelling in het ongewisse blijft. De medewerkers van het cul turele centrum verlieten giste ren met pijn in het hart hun stek aan de Haarlemmerstraat. Zo'n zestig vrijwilligers zijn er dé afgelopen drie jaar bezig ge weest met de organisatie van concerten, filmavonden, lezin gen en cursussen. In 1992 werd de voormalige seksbioscoop gekraakt. „De sluiting van dè X is heel pijnlijk voor het culturele leven in Lei den," zegt X-medew^rker Wil lem Crebolder. '„Het zal een groot gemis zijn, want er is in Leiden geen zaal met een betere akoestiek dan hier." Toch werd het gebouw giste ren op feestelijke wijze overge dragen aan Luykxc. De gevel van het gebouw was verpakt om het als 'cadeautje' aan de eige naar te presenteren. Crebolder: „We kunnen heel goed opschie ten met Ben Luyckz en hebben er uitgehaald wat er in zat. We gunnen Luyckx het gebouw, hij is niet onze tegenstander, al lijkt dat wel zo. Het komt misschien ook wel omdat we gezien heb ben hoe hij met de Trianon-bio- scoop bezig is. Toen hij die bio scoop kocht was het ook een hopeloos geval en dat is de laatste tijd aardig opgeknapt." Volkshuis In afwachting van een tijdelijk onderkomen in de benedenzaal van sociëteit De Burcht verhui zen de X-medewerkers voor een paar maanden naar het Volks huis. De ruimte in De Burcht, waar vroeger galerie Stelling was gehuisvest, moet nog ver bouwd worden. Crebolder: „De gemeente is nu nog bezig met een akoes tisch onderzoek en daarna gaan ze kijken hoeveel de verbou wing moet kosten. Dan moeten we nog maar zien of daar geld voor is, want zelf kunnen we dat niet betalen. Dus we houden nog steeds een slag om de arm of die verhuizing wel doorgaat." Vooralsnog is de X dus 'In exi le' in het Volkshuis actief. Het eerste concert staat gepland voor 8 december. „En bevalt het in het Volkshuis dan willen we daar wat grotere evenementen plannen. Ook als de verhuizing naar De Burcht doorgaat, want die ruimte is tamelijk klein," al dus Crebolder. foto SERGE ligtenberg Saskia van Zutphen, Paulette Willemse en Suzanne Venneker: lievelingsliedjes en bekende kerstliedjes. 0 ^ca-ondernemer Ben Luyckz had gistermiddag de eer o je laatste kraker uit de X te verwijderen. Met deze ac- o Koot het culturele centrum in de Haarlemmerstraat J J^oed zijn deuren. De kans dat het door Luycksz ge- o 2jte gebouw een nieuwe culturele bestemming krijgt o njwel uitgesloten. 0 2^ag is Luyckxz al begon- 0 pet de sloop van het interi- q pn de X, de vroegere Rex- q pop. Alle binnenmuren 0 -pn verwijderd en het inte- waaronder 200 bioscoop- n, gaat in de uitverkoop, ckx heeft wel concrete en met het gebouw maar 5 nog niet prijsgeven. „Dat |p niet want het is voor de „^nte nogal een gevoelig pand/Dat spel met de gemeen te moet ik eerst nog spelen. Maar misschien maak ik er wel een marktruimte van of gooi ik de hele ruimte vol met gokbak- ken. Dat wil de gemeente na tuurlijk niet, maar dan heeft het toch nog een culturele bestem ming. De gemeente vindt dat het pand een culturele bestem ming moet houden, maar dat vind ik de grootstste waanzin. Je moet er wel een boterham mee kunnen verdienen." 'erpakt als 'cadeautje', voor de nieuwe eigenaar, foto holvast /marklamers Joop Admiraal als Phèdre: toenemende dronkenschap op wankel doorknikkende pumps.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 19