'Ik doe alleen nog dingen die ik leuk vind' TT ZATERDAG 11 NOVEMBER 1995 ij had ook best timmerman wil- I len worden. Graag zelfs. Klooi- en met hout, een mooi zwaluw staartje maken... hmmmm, heerlijk. „Maar (de stem van Willem Duys krijgt nu bijna iets spijtigs) het leven had voor mij iets anders in petto. Ik heb er nauwelijks invloed op uit kunnen oefenen. Het ging vanzelf. Alles wat ik doe en deed, werd.me op een presenteer blad aangereikt. Net als ik van het ene ge noeg had, kwam er alweer iets anders leuks langs." De dukdalf van Hilversum. Wie er ook uit de zondagse programmering van Hilversum werd geschrapt (Meta de Vries, GBJ Hilter- mann zelfs), Willem Duys - 67 inmiddels - bleef zitten waar hij al sinds 1962 zit. Het Ne derlandse zondagmorgengevoel. Koffie, uit: geperst sinaasappeltje, eitje, warm crois- santje en op de radio onveranderd die uit de hemel nederdalende stem. 'Goeie morgen lieve luistervrienden...' Muziekmozaïek: de I Heilige Mis voor Uitslapers. Van Kooten en De Bie hebben er nog wel eens de draak mee gestoken. De Bescheurka lender van zondag 4 februari 1984 voorspelt: 'In Muziekmozaïek draait Willem Duys van daag oud wérk van Anita Kerr, nieuw werk van Rogier van Otterlo en een al wat beken dere schijf van Toots Thielemans'. Zondag 11 februari 1984: 'In Muziekmozaïek draait Wil- 3 lem Duys vandaag nieuw werk van Anita Kerr, oud werk van Toots Thielemans en een al wat bekendere schijf van Rogier van Otter lo'. De zoetgevooisde presentator stoort zich to taal niet aan dat soort kritiek. Grijnzend: „Ook hieruit blijkt weer dat m'n keuze zich kenmerkt door goeie smaak. Kerr, Van Otter lo, Thielemans... het zijn niet de minsten op het wereldpodium van de lichte muze." IHet is donderdagochtend half elf en Duys staat op het punt de Muziekmozaïek van 12 november op te nemen. Normaal gaat hij live de lucht in; ditmaal heeft hij op de dag van de uitzending verplichtingen elders. _1 Duys: „Waar beginnen we mee Imme?" Producer Imme Schade van Westrum: „Wat dacht je van Von Karajan met de Berliner Philharmoniker?" Duys: „Ja, ja, dat is 'Adagio Karajan', die CD die het in Spanje zo geweldig doet hè? Een miljoen verkochte exemplaren. Ik heb er de Nederlandse hoestekst voorgeschreven." 231 Imme: „Precies". J Duys: „Okay, laten we dan maar beginnen." Een opname van Willem Duys uit het eerste jaar (1962) van zijn programma Muziekmozaïek'. foto archief in. Theo Ordeman, de regisseur... Wacht even..." 'Ja, beste luistervrienden, u zal het met me eens zijn, een waarlijk prachtige schijf. Hij heet 'Adagio Karajan', is vanaf volgende week in de winkels verkrijgbaar en er staat nog veel meer schitterende muziek op... Bach wordt aangezwengeld en Willem vertelt verder: „Ordeman beloofde champagne als we met de Vuist acht miljoen kijkers zouden halen. Dat heeft hij geweten. Om de veertien dagen was het raak. Ik heb wat champagne gezopen in die tijd. zeg... Ze vragen me nog bijna dagelijks waarom ik niet terugkom op de televisie. Ik zou wel gek zijn. Je moet het feestje op het hoogtepunt verlaten. Ik ben een legende en dat moet zo blijven. Er zijn trouwens al zoveel Nederlandse praatpro gramma's. En ze zijn allemaal even slecht. De enige waar ik wel eens naar kijk is Hanneke Groenteman op zondagmiddag, die vind ik dus goed. Karei van de Graaf en Ivo Niehe en Paul Witteman en zo, die heb ik nog nooit gezien. Dat kan ik echt niet meer opbren gen." Willem Duys woont in zuid-Frankrijk en komt eens per twee weken speciaal voor Mu ziekmozaïek over naar Nederland. Eén pro gramma gaat meestal rechtstreeks de lucht in; het tweede wordt opgenomen, 's Maan dags vliegt hij dan als een haas weer terug, 'want hier zou ik gek worden'. „De mensen dichten mij - niet ten onrechte moet ik in alle bescheidenheid zeggen - een Fingerspitzen- gefïihl voor talent toq. Dus word ik almaar benaderd door moeders die er van overtuigd zijn dat in hun dochter een nieuwe Gallas steekt. Dan kan jij roepen 'Dan moet je die bandjes niet afluisteren', maar dat is makke lijker gezegd dan gedaan. Je kunt nooit we ten." Volgt het klassieke verhaal Jan Johnny Jor- daan die 's ochtends bij Philips werd afgewe zen en 's middags een contract tekende bij Bovema. „Dat heeft Philips miljoenen gekost. Zou mij niet snel overkomen. Ik hoor onmid dellijk of iemand iets kan of niet. Aan de be treurde. helaas veel te vroeg overleden Ischa heb ik wel eens verteld - en hij heeft dat heel mooi opgeschreven - hoe ik als directeur van platenmaatschappij Iramac in een Brabants gehucht belandde en daar nogal dronken werd. Goed, ik ga suizebollend naar bed, word ik er midden in de nacht weer uitge haald omdat de plaatselijke blaaskapel een serenade voor me wilde spelen. Ja, wat wil je, ik was een ster, de beroemdste man van Ne derland zo ongeveer. Ik stommel naar beneden; zit de hele kroeg vol met jongens en meisjes van de blaaska pel. En die beginnen meteen van tsjam, tsjam, tarararadie, tararadie... wisten die veel van dat gebonk in m'n kop. En wat doe ik met m'n dronken harses? Ik beloof ze een plaat. 'Dit vind ik zó mooi', schijn ik met een pils in de hand geroepen te hebben, 'dit vind ik zo verschrikkelijk mooi, ik ga een plaat met jullie maken en jullie krijgen er nog een kleu- renhoes bij ook'. De volgende dag was ik alles vergeten. Maar zij niet. En omdat ik m'n be loften altijd nakom... Ho... Imme, dit duurt te lang, wat hebben we hierna? Mei Tormé? Ligt de hoes al bij me? Oh ja, hier heb ik 'm. Eli... es effe kijken, we nemen nummertje vier, 'I'm glad there is you'... Draai dit maar weg." 'Ja, het doet me werkelijk pijn deze prachtige muziek weg te draaien, maar we willen u vanmorgen nog zoveel moois laten horen... Mei Tormé bijvoorbeeld. Hij werd kort gele den zeventig jaar en ter gelegenheid van die mijlpaal kwam bij Concord... „Dus ik maak met die blaaskapel op zo n goedkoop mogelijke manier een opname, ik doe er de beloofde kleurenhoes omheen en wat denk je? M'n hest verkochte plaat van dat jaar. Ik hedoel maar, ook al hen ik ladderzat, m'n oren bedriegen mij nooit. Als je dat ver haal met Ischa trouwens nog op wil zoeken: het stond in De Nieuwe Linie van 27 januari 1968. Nee, die datum klopt, daar kan je op blindvaren. In dat soort dingen vergis ik me nooit. Wat me interesseert onthoud ik. Als je wilt, lepel ik je ook zo alle Wimbledon-kam- pioenen vanaf 1935 uit m'n hoofd op. Dat vind ik trouwens toch wel zo'n ontzetting om naar te luisteren zeg, dat commentaar van Evert ten Napel bij een tenniswedstrijd. Daar zou het Nederlandse volk toch massaal tegen in opstand moeten komen?... Imme, potver- domme, wat swingt die ouwe lui nog lekker zèg... Daar pakken we d'r nóg eentje van... Eh... 'Have You met Miss Jones'... Evergreen, altijd raak." 'Waarom zou ik...?:' Vierendertig seizoenen Muziekmozaïek en nog steeds dezelfde. Van kritiek heeft hij zich nooit 'ene moer' aangetrokken. Zelfs al komt die van z'n dochter op wie hij 'vreselijk' trots is. „Heeft een topbaan bij RTL en vindt mij zó oubollig, zó ontzettend oubollig. Hahahaha. Mag zij zeggen. Maar of ik me er iets van aantrek, is dus iets anders. Kritiek heb ik altijd naast me neergelegd. Muziek mozaïek is - sinds de wereldomroep erbij is gekomen - het best beluisterde radiopro gramma van Nederland. Per keer zo'n zeven honderdduizend mensen. Waarom zou ik mijn stijl dan veranderen hè, waarom?" Triomfantelijke blik en een kleine discussie met Imme Schade over Madonna. „Wat moet ik daar nu mee aan? Wat zeg je?... Een gedichtje en nog zonder muziek ook... mmmm... dat is inderdaad wel gek eigenlijk... Okay, pakken we eerst Sting en daarna me vrouw Madonna... Denk je trouwens nog even aan Orson Welles? Mogen we beslist niet vergeten." Mopperend met de microfoon dicht: „Madonna, tjessus... Maar je weet nooit... Vo rige keer kwam Imme met Marco Borsato aandragen. Die jongen is echt goed, weet je dat? De intensiteit waarmee die knul zingt... Een hele grote... Ho, even stil..." 'Dat was het onmiskenbare stemgeluid van laura Fygi met het prachtige Still Crazy' van Paul Simon. F.n dan heb ik hier een wel heel bijzonder schijfje waarop beroemde artiesten staan als Sting. Madonna en vele, vele ande ren. Ze dragen gedichten voor. Sting begint. Willem: „Eens even kijken, ik schat dat we nu een minuut of tweeëndertig hebben... (intercom open) Op hoeveel zitten we?... Eenendertig minuten en 48 seconden... Dank u. (intercom dicht) Dacht ik al, ik zit er zelden meer dan twintig seconden naast... (intercom open) Imme, dan moeten we nu wél Orson Welles even aankondigen zodat de mensen hun cassetterecorder kunnen instel len... (intercom dicht). Welles draaiden we een paar weken terug. Len oude vinyl-plaat die niet meer in de handel is. Meteen hon derden brieven. Of we 'm weer wilden draai en, zodat ze 'm op kunnen nemen. Soms mondt iets dergelijks uit in een absolu te hit. Een plugger, die Van Kerkwijk die je toen straks zag, die kwam in 1972 langs met filmmuziek uil 'Once Upon A Time In The West". Was in Europa alleen nog maar in Frankrijk verkrijgbaar. Ik had 'm nog niet ge draaid of de telefoon van de AVRO begon te rinkelen en dat ding heeft tot zondagavond niet meer stilgestaan. Gek werden ze ervan. Waar die plaat verkrijgbaar was. Lr zijn er uit eindelijk 500.000 van verkocht. Ik bedoel maar. Of dit programma ook invloed heeft. Wacht. 'Zeg, Imme, dat is wel erg saai, ook al is hel Madonna. Wegdraaien, dat mens." (Als dat gebeurd is) „En dan heb ik goed nieuws voor de fans van Orson Welles... De basis En Willem hij babbelt voort. Tot genoegen van de AVRO, de luisteraars en vooral niet te vergeten - zichzelf. „Want dat is de basis van alles, jongen. Ik doe dus alleen nog maar dingen die ik leuk vind. Vroeger kon dat niet. Toen ik zes was, wilde ik beroemd worden en, hahahaha, ik heh niets nagelaten om dat te worden. Ik miste helaas hel talent om een groot muzikant te worden, dus zorgde ik er voor dat ik hun nabijheid kwam. Als PR-raan van Philips hel) ik met alle groten der aarde mogen verkeren. Ik heb gisteren nog een hapje gegeten met Gasadesus', vertelde ik dan tegen m'n vader. Was dat leuk jongen?', vroeg hij. Nee', zei ik, 'maar het was wel Gasadesus'." De Muziekmozaïek van 12 november 1995 loopt op z'n einde. Slechts tijdens de aankon diging van een nummer van 'die grote Itali aanse vedette Milva' gaat hel even mis: 'Ver domme, hoe heet die man nou? Tanos Mi krou-tsi-kos. Waarom heten ze daar niet ge woon allemaal Theodorakis... overnieuw..." 'En dan nu die grote Italiaanse vedette Milva met 'Anna nicht weinen', een lied geschreven door de Griekse minister van Cultuur Tanos Mi-Mi...' „Verdomme, ik heb ook nog nooit van die man gehoord... opnieuw..." 'Milva heeft, zoals u als trouwe luisteraar on getwijfeld weet, veel Italiaans en Duits in haar repertoire, maar de grote Italiaanse vedette heeft nu ook... Dm kwart voor twaalf staat alles erop. 'Nou, lieve mensen, waar u ook bent en waar u op dit moment ook luistert, wij zijn aan het einde van onze rondreis door muziekland... Een uur Muziekmozaïek, nog geen vijfenze ventig minuten werk. Het vakmanschap van een veteraan. Lr is nog even lichte paniek als Willem het programma afkondigt met 'Man in Brown' 'prachtig geblazen' door Toots I hi elemans. Gelukkig zet 'de onnavolgbare Bel gische meastro' na twee minuten feeëriek fluiten alsnog de mondharmonika aan de lip pen, dus echt fout is de annonce niet. „Wat doen we?" vraagt Duys twijfelend aan Imme Schade, „eigenlijk had ik moeten zeggen prachtig gefloten en geblazen." De producer „Ach joh, d^t merkt toch niemand? Ln als ze het merken, wordt het gepikt. Van jou wel.' Willem: „Ja, ja... Dat is natuurlijk zo... Okay! We gaan een kroketje halen in de kantine, jongens." L„'j Kapitein Walrus en Een kwartier eerder was hij de NCRV-studio komen binnenwandelen. Zelfs in de draaideur, bij scherp tegenlicht onmisken baar de contouren van Willem Duys. Kapi tein Walrus. Hand in de broekzak, tikje wag- ^gelend, kromme zeebenen. 'Dag m'n jongen, je bent mooi op tijd'. Na het voorstellen van 'trouw en toeverlaat' Imme Schade van ns(Westrum, vrolijk koutend naar de omroepcel adalwaar platenplugger Willem van Kerkwijk opwacht. „Ha die Willem. Sorry jongen, maar de ^Blue Diamonds van je heb ik vorige keer he laas moeten wegdraaien. Het was zó slecht." Van Kerkwijk: „Geeft niet, ik heb nu iets leuks Mvan Pia Beek bij me." lWDuys als door een adder gebeten: „Oh nee, -3öööööööh nee, afgezien van het feit dat ze me een lelijk kunstje heeft geflikt... Mevrouw JJBeck heeft geen niveau. (Tot Imme Schade) H|poen we niet hoor Imme! Geen Beek." Jlmme Schade: „Het is jouw programma." Pianist Tonny Eyk zei eens: „Duys is op z'n briljantst als hij van niets weet." Imme Scha de van Westrum kan zich bij die uitspraak Jwel wat voorstellen. Op z'n laptop laat hij hoe de verbindende teksten voor het irogramma 'Easy Listening' (gepresenteerd loor Audrey van der Jagt) letter voor letter loor hem zijn uitgeschreven. Voor Muziek- lozaïek zet hij niet eens een komma op pa lier. „Willem bedenkt alles ter plaatse. Ik leem een stuk of wat CD's mee waarvan ik lenk, dat is echt iets voor hem, en hij be- jnt." 110.42 Uur. Snelle sigaret, CD-hoes op de jdesk, vingertje priemend in de richting van '2 aan de andere kant van het glas zittende :chnicus en een op zondagochtendsterkte draaid stemgeluid: TGoeiemorgen trouwe muziekvrienden, fijn 'at u weer allemaal aan het toestel zit, ik heb ]fiiereen prachtige schijf in handen... [Tien seconden later ruist Méditation van Ju- s Massenet door de ruimte. Duys via de in tercom tot zijn bij de technicus zittende pro ducer: „Prima begin Imme, mooie muziek. Dp nummer tien staat 'Air' van die jongen 'an Bach. Zullen we dat hierna draaien? 't Is Opnieuw instrumentaal, maar dat kan wel Imme knikt. 'De allerbeste' iys lijkt volkomen op z'n gemak. „Dat ben ook. Waarom zou ik me nerveus maken ir iets wat ik goed kan. Overigens... Ik lijk maar ik ben zo scherp als een les. Hoor maar... (via de intercom tot de :hnicus: 'D'r zat wel erg veel wit tussen lijn aankondiging en het begin van de mu- iek. Kan je dat er straks even uitknippen?')", •uys tevreden: „Zie je wel? Mij ontgaat iets." Méditation nadert z'n einde, maar Willem V'ekt niet de indruk daar over in te zitten. Vrolijk keuvelend: „Ze vragen wel eens, vindt u zichzelf een goeie presentator? Dan zeg ik: pee, ik ben de allerbeste presentator. Hele- piaal met elkaar vergelijken kan je 't natuur lijk niet, want de mensen hebben nu dertig Televisiekanalen en toen ik met m'n 'Vuist' op e televisie begon, op 1 november 1963, had e er maar één. Maar dat neemt niet weg dat 7 tot 8 miljoen mensen keken, ze-ven-tot- icht-mil-joen. Denk je die massa eens even Willem Duys. „Bij mij is altijd alles vanzelf gegaan." Willem Duys: de dukdalf van Hilversum Waarom zou hij bescheiden zijn Sinds Muziekmozaïek ook wordt afgenomen door de Wereldomroep, is Willem Duys toevallig wel presentator van het best beluisterde radioprogramma van Nederland. Waarom zou hij dat onder stoelen of banken steken? Prachtig toch? Achthonderdduizend muziekvrienden per uitzending zonder dat hij er ooit enige moeite voor heeft hoeven doen. 'Bij mij is altijd alles vanzelf gegaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 37