li Tekens aan de wand T> Israël: een hopeloos verscheurde natie De zevendaagse rouwperiode voorde vermoorde Israëlische premier, Jitschak Rabin, is bijna voorbij. Nog steeds trekken du izenden Israëli 's langs zijn graf op de Herzl-berg. En de plaats van de moord - het Plein van de Koningen van Israël in TelAviv - is een bedevaartsoord geworden. Maar betekent dat ook dat het Israëlische volk sinds de moord minder verdeeld is dan vroeger? Dat de kloof tussen voor- en tegenstanders van het vredesproces met de Palestijnen nu minder breed is? Een beschouwing over een groot probleem. abins weduwe, Lea, is ervan over- I tuigd dat het massale rouwbe- ^^toon aantoont dat de steun voor de politiek van haar man overweldigend is. Maar de realiteit laat zien dat Yigal Amir za terdagavond niet alleen de premier heeft ver moord maar ook hel politieke klimaat in Is raël verder heeft verziekt. Op muren in Jeruzalem kalkten rechtse ac tivisten deze week al leuzen als: 'Nu is Peres aan de beurt'. Andere ministers zijn eveneens met de dood bedreigd. Maar het gevaar komt ook van links. Likud-leider Benjamin Neta nyahu is opgebeld met het advies een doods kist klaar te zetten. De politie voert de bewa king van de radicale nederzetting Kiryat Arba bij Hebron op, na bedreigingen door linkse groepen. Op het politieke niveau hebben leiders van nationaal-religieuze groeperingen van de Ar beiderspartij te horen gekregen dat ze niet welkom zijn op een zondag te houden her denkingsplechtigheid in Tel Aviv. Tekens aan de wand. De oppositie en vooral het religieuze volks deel voelen zich steeds meer in een hoek ge dreven door de felle beschuldigingen van links. Prof. Dan Michman hoorde deze week hoe een religieus jongetje de toegang tot een stadsbus werd geweigerd. „Jullie zijn alle maal moordenaars", riep de chauffeur. Mich man, van Nederlandse afkomst, is hoogleraar joodse geschiedenis aan de Bar-Ilan universi teit. Rabins moordenaar studeerde daar, evenals Avishai Raviv, de leider van de rechtsradicale 'Eyal' groep waartoe hij be hoorde. „Ik heb met Raviv wel eens basketball ge speeld", zegt Michman. „Verder ken ik hem niet maar ik hoorde van een meisje met wie hij wel eens heeft geflirt dat hij nostalgisch sprak over de ondergrondse van vijftig, zestig jaar geleden. Zijn activiteiten voor 'Eyal' be schouwde zij als een soort padvinderij." De Bar-Ilan universiteit is na de moord be stormd door journalisten die wilden praten met vrienden en studiegenoten van Amir. Het heeft het aanzien van het instituut - het intellectuele bolwerk van de nationaal-reli gieuze beweging - niet verbeterd. 'Hartelijk gefeliciteerd iedereen! De heks is dood: de boze heks is dood!' tikte éen van de studen ten na Rabins dood op een mededelingen bord van Internet. Tientallen anderen worden door de politie in de gaten gehouden. Het aantal rechtsradi- calen aan Bar-Ilan, de enige religieuze uni versiteit, is relatief hoog al vormen ze lang geen meerderheid. 'Een ware hetze' Prof. Michman is zelf aanhanger van 'Mei- mad', een groep gematigden die zich heeft losgemaakt van de sterk naar rechts afgegle den Nationaal Religieuze Partij, de Mafdal. Hij meent dat er onmiddellijk na Rabins dood 'een ware hetze' is begonnen tegen alle tegenstanders van het regeringsbeleid en met name de religieuzen. „Verscheidene rabbijnen die ik ken hebben al telefonisch moorddreigingen ontvangen. Afgelopen maandagavond was er in het Ha- bima-theater in Tel Aviv een artiestenavond ter herdenking van Rabin: een constante stroom van anti-religieuze propaganda. Dit gaat bepaald niet de richting op van verzoe ning en matiging. Het is een aanval op het hele religieuze jodendom. „Woensdagavond was ik in Jeruzalem op een bijeenkomst van een groot aantal groe pen uit het religieuze kamp met inbegrip van de kolonistenraad. We hebben daar besloten dat we zeer zeker aan zelfonderzoek moeten doen maar niet vanwege de oneerlijke druk die op ons wordt uitgeoefend. Alsof er met het Israëlische publiek aan de andere kant van de scheidslijn niets aan de hand is! Wat de mensen achter de hetze willen is het wegmoffelen van de politieke discussie. Eigenlijk mag je nu niet meer tegen de rege ring zijn. Ik vind dat volkomen verkeerd. We moeten met zijn allen een manier proberen te vinden om de publieke discussie te mati gen maar je moet natuurlijk wel van mening mogen verschillen. De sfeer waarin de Israëlische politieke dis cussie wordt gevoerd moet veranderen. Daarover zijn leiders van links en rechts het eens, ook al blijkt het in de praktijk niet mak kelijk. Maar een verzachting van het debat kan niet verhelen dat de tegenstelling tussen de aanhangers van Rabins vredespolitiek - verenigd in de Arbeiderspartij en Meretz - en het nationaal-religieuze kamp onoverbrug baar is. Ook met de I.ikud bestaan er diepgaande meningsverschillen maar de discussie met die partij gaat in hoofdzaak over praktische onderwerpen als de veiligheid van kolonisten en de aard van de Palestijnse autonomie. Voor de nationaal-religieuzen is het behoud van 'het hele land Israël' geen kwestie van politiek maar van geloof. In die situatie is een compromis uitgesloten. Het vermoorden van Rabin was voor Yigal Amir de logische consequentie van wat hem door de meest extremistische groep rabbij nen is voorgehouden. Namelijk dat een jood verplicht is een mede-jood te doden als deze op weg gaat om een moord te plegen. Dat voornemen zou Rabin koesteren omdat hij de kolonisten op de Westelijke Jordaanoever wilde overleveren aan 'een bende terroris ten', dat wil zeggen de Palestijnse politie. Israëlische ministers zijn 'mosrim', men sen die joden verraden en dus vermoord mo gen worden. Het is een extreme uitleg van de 'halacha', de joodse religieuze wet en de meeste kolonistenleiders willen daar niets mee te maken hebben. Op de religieuze be zinningsbijeenkomst van afgelopen woens dagavond kondigde rabbijn Joel Ben-Nun, uit de nederzetting Ofra, zelfs aan dat hij na af loop van de zevendaagse rouwperiode een lijst bekend zal maken met de namen van mede-rabbijnen die door hun interpretatie van de 'halacha' hebben opgeroepen tot de moord op premier Rabin. Wrijvingen De Mafdal, de grootste nationaal-religieuze partij, is oprecht geschokt door de moord op Rabin. Maar bij haar zelfonderzoek zal de ptytijleiding niet aan de indruk kunnen ont snappen dat ze de laatste jaren wel erg ver naar rechts is uitgeweken. Sinds de stichting van de staat tot 1977 heeft de Mafdal deel uitgemaakt van coalities met de Arbeiders partij. Dat veroorzaakte wrijvingen, maar in die tijd waren nationaal-religieuze leiders als Josef Burg toch op veel punten bereid tot compromissen. Later, in de coalities met de Likud radicali seerde de partij. Bovendien werd de invloed zichtbaar van de religieuze kolonistenbewe ging Gush Emunim, waarvan veel leiders uit de Mafdal voortkwamen. Nationaal-religieu zen stonden steeds vooraan bij de vestiging van nieuwe nederzettingen. Het gehaakte keppeltje werd hun handelsmerk. Aanhangers van Gush Emunim (het Blok der Getrouwen) en andere rechtse stromin gen in de nationaal-religieuze beweging, put ten hun inspiratie uit de leer van Avraham Jitschak Ha'Cohen Kook, de eerste opperrab bijn van de joodse gemeenschap in Palestina. In het begin van de eeuw stichtte hij de 'Mer- kaz Ha'Rav'-talmudische leerschool, later overgenomen door zijn zoon, Zvi Jehuda. Kook combineerde als eerste de joodse godsdienst en de seculiere zionistische bewe ging van die tijd. Zijn stelling was dat het joodse volk de fase van verlossing was inge gaan. Dat zou blijken uit de opkomst van het zionisme, de sterk toegenomen emigratie van joden naar het land Israël en de Balfour-ver- klaring. Tot dan toe had het orthodoxe jo dendom steeds een scherp onderscheid ge maakt tussen godsdienstige en seculiere jo den. Omdat het zionisme een seculiere zaak was moesten de rabbijnen er weinig van heb ben. Kook daarentegen meende dat God zo zijn eigen manier heeft om de vervulling van de schrift - de verlossing door de messias - mogelijk te maken. Waarom zou hij dat niet via ongelovigen kunnen doen? Kook maakte het voor vrome joden mogelijk zionist te zijn. Joodse plicht Na zijn dood zagen de nationaal-religieuzen Kooks profetie uitkomen. De staat Israël werd gesticht, de immigratie nam sterk toe en in 1967 veroverde het Israëlische leger de Wes telijke Jordaanoever, 'het hart van het land Israël'. Het was niets minder dan een joodse plicht dat gebied te koloniseren. Omdat het hele land Israël de joden bij Goddelijk de creet is toegewezen, heeft het geen zin te praten over rechten van Palestijnen. Arabieren zijn 'gerim', dat wil zeggen niet- joodse ingezetenen van Israël, die met eer bied moeten worden behandeld maar verder geen recht van spreken hebben. Omdat de huidige regering bij het voortzetten van het vredesproces in vergaande mate afhankelijk is van de steun van Arabische parlementsle den, spreekt de oppositie graag over een 'minderheidsregering' die niet het recht heeft over het lot van het land te beslissen. Voor radicalen was Rabin steeds 'de dictator'. Yigal Amir is bij zijn besluit Rabin om het leven te brengen vooral beïnvloed, zo lijkt het, door een uitwas van de Kooks ideologie, het kahanisme. De in 1990 in New York ver moorde rabbijn Meir Kahane meende dat God zich op aarde manifesteert in het joodse volk. Als de joden hun kracht tonen dan laten ze zien wat God vermag. Laten ze zich verne deren, dan onteren ze zijn naam. De op dracht van het joodse volk is 'kiddush ha's- hem', het heiligen van Gods naam. Dat kan niet gebeuren door martelaarschap - zoals de traditionele leer zegt - maar door het doden van de vijand en daarmee het openbaren van Gods macht. De grote vijand van het jodendom, Ama- lek, neemt in iedere generatie een andere vorm aan. Zestig jaar geleden was het Nazi- Duitsland, maar nu zijn de Arabieren - en vooral de Palestijnen - de vijanden. Daarom krijgt PLO-voorzitter Jasser Arafat, de leider van Amalek, in de rechtsextremistische leu zen duivelse proporties. Alleen meedogenloze strijd tegen Amalek brengt het joodse volk uiteindelijk de messi as. Wee de slappelingen die zich schuldig maken aan 'hillul ha'shem', het ontheiligen van Gods naam, door delen van het land Is raël aan de vijand te verkwanselen. Zij probe ren immers Gods plannen met het joodse volk te doorkruisen. In 1987, kort na het uitbreken van de Pa lestijnse opstand, interviewde ik rabbijn Meir Kahane. Ik vroeg hem welke bijbelse argu menten hij kon aanvoeren voor zijn politieke opvattingen. Om een lang theologisch ver haal kort te maken - maar misschien ook omdat hij een lage dunk had van mijn inzicht in de joodse godsdienst - wees hij op een lege stoel in zijn kantoor. „Die stoel is hef land Israël", zei hij. „Stel je voor dat daarop twee mensen zitten, een jood en een Arabier. Er is geen plaats voor twee en dus proberen ze elkaar eraf te du wen. Ik neem dat de Arabier helemaal niet kwalijk maar als jood ben ik er vast van over tuigd dat die stoel mij toebehoort en dat er voor die Arabier geen plaats is. Daarom zorg ik ervoor dat ik me zo sterk maak dat ik de Arabier eraf kan duwen. Als joden moeten we de vijand laten merken dat we onder alle om standigheden de overhand hebben. Dat we nooit over ons zullen laten lopen. Dat is mijn ideologie." Frustraties Dat was in 1987, toen Kahane goed be schouwd nog weinig te klagen had. De Israë lische regering, met Jitschak Rabin als minis ter van defensie, hield nog krampachtig vast aan de Gazastrook en de Westelijke Jordaan oever. Het leger schoot met rubberkogels en scherpe munitie op Palestijnse demonstran ten. En Rabin wekte de woede van de wereld toen hij opriep de botten van opgepakte Pa lestijnen te breken. Vijf jaar later won de Arbeiderspartij de parlementsverkiezingen en Rabin werd pre mier. De uitslag van de stemming sloeg de nationaal-religieuze beweging met stomheid. Hoe paste dit in de verlossingsprofetie van rabbijn Avraham Jitschak Ha'Cohen Kook? Voor het eerst maakte de Mafdal geen deel meer uit van de regeringscoalitie. Naarmate het vredesproces met de Palestijnen gestalte kreeg, groeide de frustratie in het rechts-reli- gieuze kamp. Nooit eerder beschikte de Mafdal over een zo uitgebreid kader. In de 'yeshivot hesder', die religieuze studie combineren met militai re dienst, studeren steeds meer Israëli's. Veertig procent van de soldaten in de offi ciersopleiding draagt nu een gehaakte kep pel. De Bar-Ilan universiteit groeit als kool. Kortom: de nationaal-religieuzen leveren een onevenredig groot deel van het kader in Is raël, zoals ooit de kiboets-bewoners, maar moeten niettemin lijdzaam toezien hoe de regering 'het land verkwanselt" Weinig kolonisten en andere aanhangers van religieus-rechts zijn bereid openlijk te verklaren dat de moord op Rabin gerecht vaardigd was. Maar allemaal wijzen ze op de wanhoop en de machteloosheid die Amir tot zijn daad moeten hehben gebracht. Gevoe lens die ze delen. Wond Het vredesproces, hoe noodzakelijk ook, heeft bij een groot deel van de Israëlische be volking een wond geslagen die niet meer kan worden gedicht. De regering wil en kan het proces niet meer stoppen en voor de religieu ze oppositie is de afwijzing van ieder com promis met de Palestijnen over het land Is raël een geloofszaak. Als de nieuwe premier zal Shimon Peres moeten proberen het leven van prominente voorstanders van het vredes proces te beveiligen, zonder van het religieu ze volksdeel de Amalek van links te maken. Hij kan daarbij rekenen op de steun van gematigde rabbijnen als Daniel Tropper want niet alle dragers van gehaakte keppeltjes zijn radicalen. Tropper is directeur van 'Gesher', een organisatie die een brug probeert te slaan tussen religieuzen en seculieren in Is raël. „Godsdienst is heel gevaarlijk", vertelde hij deze Week. „De rabhijn die ik als mijn leermeester be schouw vertelde me ooit: 'Voor Goddelozen hoef je niet bang te zijn. Waar je voor uit moet kijken is de ontheiliging van wat heilig is'. Als je een perversie maakt van een heilig idee dan kan dat leiden tot het meest ver schrikkelijke kwaad. Ik vind dat de geestelijk leiders in ons land zich moeten afvragen hoe het mogelijk is dat Yigal Amir, iemand die bij ons studeert, tot zo'n conclusie is gekomen. Dit is geen incident, geen toevalligheid", al dus Tropper. „Er is iets fundamenteel fout. Ach en wee roepen helpt niet. We moeten uit alle macht proberen de koers terug te vinden die God voor ons heeft uitgezet. Alleen dan kunnen we echt een heilige natie worden en een licht voor de wereld." Weemoed op de plaats waar een week gele den de Israëlische premier Jitschak Rabin werd vermoord, foto rfutir kfviniamarqui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 35