Ph öj 'Wij zijn hier echt thuis gekomen' 'The Bells' zou Quasimodo jaloers maken 'JB Bol Leiden Een vaste afspraak Kerk Samenleving wÊÊÊÊK ZATERDAG 11 NOVEMBER 1995 ZAl CHEF HENNY VAN ECMOND, 071 -5356414, PLV.-CHEF HANS KOENEKOOP, 071 -53 LEIDEN «ARJAN VAN PUK Quasimodo, de klokkeluider van de Notre Dame, zou jaloers zijn. Met een zware en een lichte hamer slaat Bas Kaptijn, leerling van het Bonaventura College, op een wel heel vreemd instrument, bestaande uit acht in beton gegoten spoorstaven. Het lijkt wel alsof de klokken van de Pieters kerk luiden, zoveel lawaai brengen de sta ven voort. Het instrument is een creatie van de Leidse componist en muziekleraar Huub de Vriend, die het speciaal voor de fusie van het Agnes College met het Bonaventu ra College ontwierp. Ook de gisteren uit gevoerde compositie 'The Bells' is van De Vriendshand. Het Agnes College en het Bonaventura college liggen vlak bij elkaar. Bij beide scholen stond gisteren een blok met vier spoorstaven opgesteld, dat elk door twee leerlingen werd bespeeld. Op een verho ging in het midden sloeg een dirigent met theatrale gebaren de maat. Tussen de in strumenten in stonden de twaalfhonderd leerlingen van de scholen, die de klanken van het ene instrument met toeters en een wave naar het andere instrument 'droe gen'. Tijdens het stuk onthulde een span doek de naam van de nieuwe school: Bas Kaptijn is voortaan leerling van het Aquino College. Met watjes in de oren en een uiterst ge concentreerde blik in de ogen, geeft Kap tijn nu eens met de lichte, dan weer met de zware hamer een mep op de staven. Ding, dong, din^t dong, klinkt het zwaar. Geheel vlekkeloos verloopt het allemaal niet, doordat het contact tussen de musici wat gebrekkig is. „Maar als het goed wordt gespeeld, kan het best leuk zijn", zegt Kaptijn, die na school klassiek slagwerk aan het conservatorium studeert. Ook De Vriend is niet erg tevreden, en besluit het nog eens over te doen. Weer zwelt het geluid langzaam aan om uitein delijk in een oorverdovende klankeruptie te eindigen. Ditmaal geeft de muziekleraar zichzelf een 'ruime voldoende': ,,De laatste keer was qua uitvoering heel goed. De leerlingen hebben peentjes gezweet, maar het is ook niet mis wat ze doen. Echt een afgrijselijke prestatie." De meningen over het stuk zijn ver deeld. Sommige leerlingen staan te swin gen alsof ze in de disco staan, anderen staan er apathisch bij. „Onwijs mooi man. Net een Argentijnse dans", zegt een jon gen laaiend enthousiast. Iemand anders blaast op zijn toeter het 'Vergeet je tandenborstel niet'-lied, welk voorbeeld al snel door tientallen anderen wordt gevolgd. Charlotte Slooff heeft geen mening over "The Bells': „Ik heb er niet zoveel van gehoord, want ik had m'n walkman op De nieuwe Snoop Doggy Leerlingen van het nieuwe Aquino College spelen 'The Bells', een compositie voor acht spoorstaven van Huub de Vriend. In het mid- Dogg. Echt gaaf joh!" den slagwerker Bas Kaptijn. FOTO HIELCO KUIPERS Theo Bakker Alle ouden van dagen zitten te genwoordig vol fut in de Vut, lijkt het wel. Vanaf billboards stralen opa en oma je vitaal aan, direct bereid en in staat om nog 'bokkie over' te doen. In televisieprogramma's zit 'grijs Nederland' steeds vaker op de eerste rij. Pront worden ze ons getoond, een en al le venslust, met geen seconde een blik die wegdwaalt naar de dingen die voorbij zijn. We krijgen een beeld geschetst van senioren die het na hun stap uit het arbeidsproces alleen nog maar drukker hebben ge kregen. „Mijn agenda staat nog steeds dag na dag vol", liet een bijna zeventiger deze week op tekenen. Na het lezen van dat berichtje heb ik een klein uur in somber te uit het raam gekeken. O.K., we rennen ons rot, maar we weten wel waarvoor. Gewichti ge dingen zijn het die ons jon geren doen proberen om de pestvaart van het moderne le ven bij te houden. De lijven protesteren, de hoofden voelen bij vlagen eeuwig vermoeid aan, maar eens zijn we senior en dandan blijven we blijk baar net zo hard door rennen. Het zette me aan het denken, dat verhaal van 'bejaard, maar nog lang niet bedaard.' Die on veranderd volle agenda mag strijdig zijn met de hunkering dat niks doen ooit weer mag. Maar fit oud worden en Mage re Hein in glanzende vorm de hand schudden, dat spreekt wel weer aan. Verwarring. Wat wil ik, wat wacht mij als grijs aard? Waarom niet een bezoek gebracht aan bejaardencen trum 'Lorentzhof?' Want het is een slimme vent die zijn toe komst kent. Als ik aan kom lopen zie ik net hoe een vrouw zich moeizaam in haar stoel voor het raam laat zakken. Waar kijkt ze naar? Heeft ze nu eindelijk dat prachtige voldane gevoel van rust na gedaan leven? Ver heugd ze zich op de komende bridge-middag? De antwoor den die ik van haar vereen zaamd gezicht kan aflezen, zijn ontluisterend. Haar kinderen komen niet meer, uit luiheid en ondankbaarheid, die ze ver woorden met 'mama herkent ons toch niet meer'. En dat bridgen, ach, lang geleden zei den ze haar al, dat het gewoon niet leuk meer was, hoeveel fouten ze maakte. Ze zit, staart en wacht. Ook binnen bruisen de bejaar den niet. Een behulpzame leid ster vindt het jammer dat som mige bewoners zich diep in hun hol terug trekken. Ze laat 't Trefpunt zien, waar je volgens de kranten ouderen zou moe ten treffen die gaatjes in de we derzijdse agenda's zoeken om gezellig ergens te gaan eten. Maar de plek ligt er verlaten bij. „Gaat u anders even kijken in 't Magnolia hof. Dat is een huiskamer voor ouderen die de dag niet meer alleen kunnen doorkomen." Ik passeer een man die met een looprek naar de huiskamer toe strompelt. „Help me dan, zuster", zegt-ie. „Jullie zouden eens moeten voelen wat ik voel. Waarom laat je me lijden? Wat heb ik jullie dan misdaan? Dat blijkt-ie uur-in-uur-uit te zeggen, dag-in-dag-uit, hoe lief de zusters ook tegen hem doen. Als-ie eenmaal binnen is, gaat-ie zitten en slaapt. Er hangt een man naast me in een rolstoel die voor de achtste keer aan hetzelfde boekje met foto's van Beatrix en Claus be gint. Als hem thee wordt ge voerd, zegt-ie 'thank you'. Hij rochelt, terwijl sommige vrou wen met gebroken stemmen 'boer, er ligt een kip in het wa de ter' meeneuriën. Onvermin derd, honderd keer op een <j vraagt de ene mevrouw naai haar kamernummer en zoel de andere haar stok. Ik vraag de vrouw die met ei gelengeduld deze mensen d geestelijk en lichamelijk zijn geleefd verzorgt, of ze de No belprijs voor de Liefde al eer keer heeft gehad. Een lach. Oud worden is niet mooi, zi ik haar. Ze knikt. „Ik help zt goed als ik kan. Je moet er o weer niet te dramatisch ove doen. Maar soms denk ik: al zelf ooit zo word, druk dan maar een kussen op mijn hoofd." Nog heel even wip ik ter op montering aan bij 't Trefpur Aan één tafeltje spelen vier vrouwen Rummy Cup. „Zul we het volgende spelletje doen?" - „Maar we zijn net gonnen." Een vrouw houdt leidster staande: „Ik vind h< zo verschrikkelijk dat ik hierl zit. Daar heeft mijn zoon voj gezorgd." De vrolijkheid vai de vier klaverjassers wordt niet door verstoord. Twee mannen tegen twee vrouweöa ze jennen elkaar, hebben sc^o maken er nog wat van. „Ja" zegt de voorzitster van de leden tellende kaartclub, „jeljjj kan wel op je kamer blijven ten, maar daar kom je ook verder mee." Waaraan de n naast haar, gewoon lid, toe-I voegt: „Maar vier kaarters oC honderdnegentien bewoneiLj Weinig. We zouden dolgraa] eens één keertje met twee t; feitjes spelen." Lieve mensen in Lorentzhol goeie verzorging, maar zo bfe nauwend, naar buiten. „Geel van die bewoners zal je ooitl0 vanaf een billboard aan straL len", zeg ik mijn vrouw's |e avonds. „En van dat kussenje kunnen we daar een vaste aloi spraak van maken?" lir le REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -5iU Voorhoutse leerkracht Timo Salman vertrok met zijn gezin naar Hare Krishna LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Leerkracht Timo Salman van de Voorhoutse Andreasschool vertrok vorig jaar augustus met vrouw en kind naar de Hare Krishna- leefgenteenschap in de Belgische Ardennen: Radhadesh. Timo, Marjan en hun 4-jarige zoontje Job verkochten hun fraaie huis in Hillegom om als Hare Krishna-toegewijden een uiterst sober leven te gaan leiden. Nu wonen zij in een klein gedeelte van het vroegere koetshuis van het Chateaux de Petite Somme, het prachtige 13e-eeuwse kasteel en bijbehorend landgoed van zo'n 4,5 hectare groot, eigendom van de Krishna-beweging in de nabijheid van de plaats Durbuy. WIL GOSLINGA-VAN DER KROFT De populaire schoolmeester, die men in Voorhout met lede ogen zag vertrekken, heeft na zijn inwijding zijn naam veranderd in Tamal Vriksja. Hij heeft inmiddels de leiding van het schooltje in de Radhadesh. nu nog bestaande uit twee lokaaltjes (vier klassen). Zijn echtgenote Marjan heeft na het afleggen van haar gelofte de naam Maniman Jari aangenomen en is dagelijks te vinden op het kantoor van de Radhadesh, waar zij werkzaamheden verricht als secretaresse. ..Wij zijn hier echt thuisgekomen", zeggen 'Timo en Marjan. De toegewijden van Krishna herkent men aan het teken van gele klei, aangebracht op voorhoofd en neus. ,;Het is de V van Visnu, dat betekent dat het lichaam een tempel is, bedoeld om God te eren", vertelt Salman. ..Wij noemen dit teken een tilaka." De monniken dragen oranje kledij, de gehuwde mannen wit. De nonnen zijn gekleed in Sari's en een getrouwde vrouw heeft een rode stip op haar voorhoofd in het tilak-teken. „De ongehuwden wonen in het kasteel op speciale mannen- en vrouwenafdelingen, er is ook een gastenverblijf, een slaapzaal met 12 bedden. De gehuwden wonen in omliggende apartementjes roird het kasteel waarin de tempel is, zodat ze kunnen blijven deelnemen aan de dagelijkse programma's in de tempel. Maar je hoeft niet noodzakelijk in leefgemeenschappen zoals hier in Radhadesh te leven, want veel toegewijden blijven gewoon in hun eigen stad of dorp en oefenen hun eigen beroep uit in de maatschappij. Ze offeren hun voedsel op een altaar dat ze thuis inrichten en volgen verder het bhakti-yoga proces zoals de toegewijden hier in de tempel." „Zo zijn wij eigenlijk ook begonnen, na de aanschaf van het Vedisch kookboek en een aantal bezoeken aan de tempel in Amsterdam. In ons huis in Hillegom hadden we al een eigen altaartje. En vegetarisch aten wij al jaren. We lazen meer boeken, ontmoetten meer mensen en brachtten vakanties door hier op Radhadesh. Uiteindelijk werd ons gevraagd hier te komen wonen." Leerstof De bewoners op Radhadesh hebben diverse nationaliteiten en de voertaal is Engels. Ook op de school. „Kinderen nemen alles zo makkelijk op", vertelt Timo. „Met onze eigen zoon, Jaccanath (vroeger Job), praten wij thuis Nederlands, maar op school krijgt hij ook in het Engels les. In het begin moest ik zelf op school mijn draai nog vinden. Ik was niet echt tevreden over het onderwijssysteem maar in het buitenland heb ik een goed systeem te pakken gekregen en dat werkt prima." De kinderen op Radhadesh leren naast de normale leerstof ook veel over de religie die gebaseerd is op teksten uit het meest gelezen heilige boek van de Veda's, de Bhagavad-gita. Deze teksten zijn ongeveer vijfduizend jaar geleden neergeschreven in het Sanskriet, de gewijde taal van India. „Zij leren onder meer dat in het leven je lichaam verandert, van baby tot grijsaard, maar dat je toch dezelfde persoon blijft. De ziel is belangrijker dan het stoffelijk lichaam en blijft dus voortbestaan als de ziel het lichaam heeft verlaten. Al vroeg leren de kinderen ook samen met de leerkracht vegetarische gerechtjes te koken en dat eten te offeren op het altaartje in de klas. Dit vegetarisch koken maakt eveneens deel uit van de eredienst aan Krishna (God) omdat alle bereide gerechten op het altaar aan Krishna worden geofferd. Als toegewijde eet je nooit iets wat niet eerst werd geofferd aan Krishna. Ieder toegewijde leert vegetarisch koken", aldus Timo. Timo Salman is ervan overtuigd dat de kinderen op Radhadesh een geweldige opvoeding krijgen waarbij ze in samenspraak met hun ouders later zelf kunnen beslissen in welke richting zij zich willen bekwamen. „Maar het kan ook zijn dat ze uiteindelijk het gewone maatschappelijke leven in willen, kan ook, daar laten wij ze geheel vrij in." Op de vraag of deze kinderen niet wereldvreemd worden opgevoed, antwoordt Timo Salman ontkennend. „Onze kinderen krijgen op dit moment al gezamenlijk zwemles in het dorp en ook zijn we afgelopen zomer met alle kindertjes naar een pretpark geweest. Op deze manier maken zij ook kennis met deze dingen en hoeven zij ons later nooit te verwijten dat ze er nooit aan hebben kunnen deelnemen. Verder hebben ze hier een heerlijke, autovrije omgeving om te spelen, wij hebben zoals je ziet ook een speeltuin en maken met de groep ook vaak boswandelingen. Linkerpink 's Morgens staan de Krishna- toegewijden om 04.00 uur op en om half vijf zitten zij in de tempel in het kasteel voor de Mangala Arati, de gezamelijke eredienst van een half uur. Daarna gaan de toegewijden zo'n ruim twee uur 'chanten', hierbij gebruik makend van een gebeds- of meditatiesnoer, een soort rozenkrans van 100 kralen. „Per dag moet je 16 keer dat rondje van 100 maken." Om 7.15 uur gaan de toegewijden weer naar de tempel. Bij binnenkomst schoenen uit en als begroeting languit op de grond. Dan begint de Guru-puja en kirtan, het ochtendgebed dat gezamenlijk wordt gezongen. Dan volgt een lezing en om half negen is het ontbijt dat op dienbladen en emmers midden in de kamers van het kasteel wordt neergezet. Mannen en vrouwen eten gescheiden en zittend op de grond. Om 13.00 uur is het warme middagmaal bestaande uit gevarieerde, uitsluitend vegetarische gerechten. Iedereen in deze leefgemeenschap houdt zich aan de vier basisregels: de bewoners eten geen vlees, vis of eieren, gebruiken geen drugs, alcohol, sigaretten of zelfs koffie en thee, onthouden zich van buitenechtelijke, seksuele relaties en doen niet mee aan kansspelen. Ook de echtparen leiden een celibatair leven en mogen uitsluitend met elkaar vrijen als ze een kind willen. „Met lichamelijk genot houden wij geen rekening. Als man en vrouw heb je vriendschap en genegenheid voor elkaar, zijn we echte 'maatjes'. Maar ons geestelijk leven is het allerbelangrijkst. Wij proberen elkaar ook te helpen om geestelijke vooruitgang te maken. Marjan en ik hebben dezelfde geestelijke leraar, die woont in Amerika. Daar corresponderen wij mee en onderzijn leiding bestuderen wij de Vedische teksten en passen deze kennis in ons leven toe", aldus Timo. Wat de toegewijden van de Hare Krishna-beweging tegen de haren instrijkt, is dat hun religieuze leefgemeenschap soms met een sekte wordt vergeleken. „Bij een sekte loopt men achter één man aan. Als je eenmaal binnen bent, kom je er bijna niet meer uit. Er wordt vaak geëxperimenteerd met drugs, alcohol en groepsseks. Wij aanbidden uitsluitend God (Krishna) en onze religie is een erkende wereldreligie. Daarbij staat onze leefgemeenschap volkomen open, iedereen mag dagelijks een kijkje komen nemen. Wij verzorgen vier rondleidingen per dag en jaarlijks komen wel 35.000 mensen ons bezoeken. Iedereen mag zien en weten hoe wij leven!" Rooseveltstraat82 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10 00-12.00uur 071-51280! DIRECTIE B. M. Essenberg, G. P Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, F. Nypels, H. G. van der Post (adjunct) PUBUC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 per kwartaal (NL) OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag 9.30 -11.30 uur of per post Ie TELEFAX 'ei 071-5jii en: 023- 5lc 023-5! 071-5:. 071- 5# ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 u g 071-5 p RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17 u e 071- 5fi ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per maand (autom. betaling) per kwartaal (acceptgiro) per kwartaal (autom. betaling) per jaar (acceptgiro) per jaar (autom. betaling) VERZENDING PER POST REDACTIE G.J. Visser, chef redactie nieuwsdienst/kunst H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden AJ.B.M. Brandenburg, chef eindredactie regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEB! Voor mensen die moeilijk lezen, slechi J hebben of blind zijn (of een andere li dicap hebben), is een samenvatting i regionale nieuws uit het Leidsch Dagl 0 geluidscassette beschikbaar. Voor infi 0486-482345 (Centrum voor Gesprok^), tuur, Grave). Auteursrechten voorbehouden! E Dagbladuitgeverij Damiate mamm K N H U I ONG EVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/m v 8.00 tot 17.00 en vanaf dinsdag 17.00 tot woensdag 8.00; St. Elisabel kenhuis: dagelijks. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19 00-19 45 uur Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voo l ners bovendien van 10.30-11.15 uur en van 19.45-21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.301 na overleg mét de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoend pleegkundige. Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, k en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders totc uur). Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 i 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel 0172-463131) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, k en II daarnaast ook 11.15—12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 li 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 i leen Partners/echtgenoten met kinderen. Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur, uitsl voor partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruir zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oc kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkui heelkunde 14.15-15 00 uur en 18 30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15 uur; babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 12