Beeldhouwers van glas bij Laerken Cultuur& Kunst Nrjitte Weber artistiek irecteur Stadsgehoorzaal Flitsend orgelspel Goltfusz concert Niet Uit het Raam varieert op één thema Expositie over Italiaanse architect Renzo Piano Directeur Concertgebouw wil ook spitsuur-concerten 4 1995 CHEF «GERTVISSER.071 S356-1- iPersoneel Scala dreigt met staking Milaan I let personeel van de beroemde opera La Scala in Mi ni dreigt de opening van het nieuwe seizoen op 7 december imogelijk te maken. Op die manier wil het personeel de eisen or vaste arbeidscontracten en meer loon kracht bijzetten. De izoenopeningvan het Scala geldt als één van de grootste jaar lijkse evenementen van Milaan. Het zou voor het eerst sinds de weede Wereldoorlog zijn dat de officiële opening niet doorgaat. Hoorn wil nieuwe schouwburg joqrn» Het gemeentebestuur van Hoorn wil een nieuwe ichouwburg in combinatie met een bioscoop eri een parkeerga rage. Het complex gaat 26 miljoen gulden kosten, waarvan Het Rijk en een aantal sponsors er 7,5 voor hun rekening moeten ne- 1e men. De huidige schouwburg vertoont volgens het gemeentebe- no stuur zoveel tekortkomingen, dat minimaal een grondige reno- ii a vatie nodig is. De gemeenteraad beslist op 13 en 14 november let jver de nieuwbouw. „de David Bowie naar Utrecht de uiKtc.ni M ncert in de Prins van Oranjehal in Utrecht. In het voorpro- imma staat Morrisey, ex-frontman van The Smiths. Kaarten 'oor het concert kosten 55 gulden en zijn verkrijgbaar op de be- J^ende voorverkoopadressen, de grotere postkantoren en via I icketlijn (06-300125,40 ct p/m). De voorverkoop start vandaag )m 10.00 uur. Twee oude rotten Uiten zien hoe nijverheid tot kunst werd verheven directeur van de Leidse ksuniversiteit K O, T. We- wordt artistiek directeur de Stadsgehoorzaal. Met wordt ook de muziek-or- lisatie van K O naar de isgehoorzaal overgeheveld. t O blijft actief in de kaartver- iop voor concerten. /oor de ongeveer 15.000 le- van de volksuniversiteit bben de organisatorische ver- deringen louter voordelen, gi Weber. Wie lid is van K O net als nu het geval is. irting op toegangskaarten r n tor concerten in de Stadsge- 1 voorzaal. „Het wordt dus veel ntrekkelijker om lid te zijn i e n K O, want het aanbod aan >ek ncerten verdubbelt. We gaan de Stadsgehoorzaal ook con ge rten met lichte muziek en ipmuziek verzorgen." K O verzorgde tot op heden een klassieke concerten, larvan het grootste deel al den» erna straatsma muziek recensie lidy van der spek Goltfusz concert door Hans van Nieuwkoop, orgel en Wieke Ubels, sopraan. Gehoord 3 november in de Dorpskerk te Sassenheim In zijn lijvig boek 'Ge- bruyck en Onbruyck van 't Orgel in de Kerken' schrijft Constantijn Huygens het volgende: 'Men zingt doorgaans lam, slepend, gelijk aan een schip dat te gen de stroom wordt op getrokken. Hij houdt een luie tred, tot verdriet bei den, van die zingen én die het aanhoren; men durft van lettergreep tot letter greep geen geluid te slaan of een ander moet eerst voorgaan'. Huygens had daar dus ook al zo'n hekel aan. Daar is het orgel niet voor en een kerk ook niet. Dat heeft de organist Hans van Nieuwkoop goed begrepen. Ie hoort niet vaak zulk helder, pun tig en gearticuleerd flit send orgelspel. Van Nieuwkoop is vast de ar tiest die zich achter 't cla- vecimbel ook prettig voelt. Hij slaat elke 'spijker' recht op de kop en geen mens zal het in z'n hoofd halen om lam en slepend te zin gen. Zo ook Wieke Ubels niet. Ook zij zingt goed ar ticulerend, voortvarend, helder in het middenregis- ter, maar haar vibrato is te sterk voor Renaissance muziek. De repeterende noten in Schütz' 'O Jesu, nomen dulce', de variaties op een kerstlied van Dirk Sweelinck, de zonder op houden roepende bejaar de koekoek (ik laat me niet opruien), alles getuigde van voortreffelijk vakman schap en een zeer verfris sende open muzikaliteit. Dit duo zou het goed doen op een avondje Muider- kring waar Huygens en de Sweelincks toefden. Op 15 december is een weer het traditionele kerstconcert met Anneke lansen aan het Goltfusz orgel en het Voorburgs [Jongerenkoor onder lei ding van Ad de Groot. werd gehouden in de Stadsge hoorzaal. De Kapelzaal van K O, die wordt gebruikt voor op tredens van beginnende arties ten, blijft ook in de toekomst beschikbaar voor concerten. De organisatie van die concerten gaat ook naar de Stadsgehoor zaal, die momenteel ingrijpend wordt verbouwd. Over de hoogte van de nieu we, lagere subsidie aan K O zijn het bestuur en de gemeente nog in onderhandeling. De ge meente streeft daarbij naar een bezuiniging van 250.000 gulden. B. Hageman, voorzitter van de stichting Leidse volksuniversi teit K O: „De gemeente neemt dat bedrag als richtsnoer, maar dit punt is nog niet afgekaart." Cultuurwethouder P. Langen- berg (D66) wil nog niet ingaan op het bereikte akkoord lussen beide partijen. „Dinsdag komt het voorstel aah de orde in de vergadering van burgemeester en wethouders. Pas daarna kan ik er meer over vertellen." Twee oude rotten in het vak, avant garde-kunstenaars op het gebied van glas, exposeren samen in Galerie Laerken in Hazerswoude. De 'Ridders van het eerste uur' zijn de Nederlandse Willem Heesen en de Deense Finn Lyng- gaard. De een richt in een tijd dat voor vrije glaskunst weinig belangstelling is een eigen studio op, de ander is de grondlegger van het Glasmuseum in Ebeltoft, Dene marken. Beide pioniers l&ten nu gezamelijk zien wat glaskunst is. voeren de ontwerpen uit. Slechts drie jaar na het verla ten van de academie, in 1950, krijgt Heesen al een nominatie voor de Good Design Award (Museum of Modern Art, New York). Zijn talent als ontwerper is daar al snel ontdekt. Maar Nederland loopt nog wat ach ter. 'De belangstelling voor de glaskunst in Nederland is pas eind jaren 70 opgekomen, er waren daarvoor yveinig tot geen klanten, laat staan verzame laars', zegt Heesen. Klaarblijke lijk heeft hij zich aan dit gebrek aan interesse niet gestoord. In de jaren zestig komt hij in Ame rika in contact met de Studio Glass Movement, waar hel vrije glas zich als kunstdiscipline ontwikkelt. In 1977 verlaat Heesen de Leerdamse fabriek om zelf een glasstudio te beginnen. Behalve het ontwerpen, kan hij zich nu ook richten op de techniek. „Het object zelf is interessant, maar de weg ernaar toe is veel interessanter. Als je met glas werkt, speelt toeval een grote rol en dat is nou juist wat ik uit mijn objecten wilde weren. Door de eigenschappen van het materiaal, kan al snel een 'kunstzinnig' iets ontstaan. Daar heb ik een ongelooflijke afkeer van. Allereerst moet je de techniek beheersen, daarna kan je pas gaan experimenteren." hazerswoude roos van put Glas is een materiaal dat door de eigenschappen al snel mooi kan zijn. 'Blaas een vorm, zet deze op een sokkel en je hebt al een pièce d'art', zegt Willem Heesen (1925). Het is juist van belang eerst de techniek tot in het uiterste te beheersen, alvo rens je met het materiaal kan gaan experimenteren. 'Glas is een van de moeilijkste materia len, het is een spel met de zwaartekracht en de hitte. Bo vendien is het momentkunst, je moet donders goed weten wat je aan het doen bent'. Hij is een van de Nederlandse glaskunste naars van het eerste uur, een baanbreker die niet alleen een grote bekendheid geniet op het gebied van de kunstnijverheid (ontwerper van vele serviezen, glazen en schalen) maar ook een vernieuwer is in het vrije glas; beeldende objecten zonder speciale functie. Je zou hem een beeldhouwer kunnen noemen die werkt met het meest moei lijk te bewerken materiaal. In 1943 is hij leerling van de Utrechtse Avondacademie, be langstelling voor glas heeft hij niet, wel voor tekenen en schil deren. Na een bezoek van glas kunstenaar Copier aan deze academie krijgt Heesen een plaats aangeboden aan de nog op te richten cursus voor ont werpers en decorateurs in Leer dam. In de rol van designer ont- werpt hij vele serviezen voor de glasblazers. Zelf komt hij niet in contact met het productiepro ces, de mannen op de werkvloer den haag De travestiekomedie 'La cage aux folies' een kooi vol gekken doet van 16 tot 26 novem ber het Nederlands Congresgebouw in Den Haag aan. De succesvolle Broadwaymusical is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Jean Poiret. Seth Gaaikema tekende voor de vertaling van het stuk, dat over het leven in travestieclub 'La Cage aux folies' gaat. De hoofdrollen worden vertolkt door Jacco van Renesse als danseKes) Za Za en Fred Butter als zijn/haar levenspartner George. Volgens regisseuse Shireen Strooker gaat 'La Cage' over 'liefde en solidariteit'. „Het is een musical over mensen die elkaar door dik en dun steunen. Ze lijken vals, maar als het erop aankomt steunen ze elkaar", zegt Strooker. Seth Gaaikema spreekt van een 'sfeervolle familierevue, die op zijn manier toch barrières omverwerpt'. 'La cage aux folies' ging in 1983 in New York in première. Op Broadway beleefde de produktie bijna 2200 voorstellingen. Kaartjes voor de voorstellingen in Den Haag zijn te reserveren op 070-3548000 (Kas sa Congresgebouw) of op 06-9203 (Nationale Theaterkassa). Ook de WV-Bespreekbureau's verkopen toegangsbewijzen voor 'La cage'. foto pp Barry White na tournee uitgeput in ziekenhuis los angeles rtr Soulzanger Barry White is met uitputtingsver schijnselen opgenomen in een ziekenhuis. De ar tiest met de donkerbruine stem heeft juist een concerttour van 13 maanden langs 22 landen af gesloten. De 51-jarige zanger/componist was be zig met repetities voor een tv-special toen hij on wel werd. Er worden proeven genomen om te zien of White mogelijk tijdens zijn tournee door Azië. Latijns-Amerika en Afrika een tropische ziekte heeft opgelopen. White zal vermoedelijk al in het weekeinde weer naar huis kunnen. Hij wil nog dit jaar een nieuw album opnemen, de opvolger van zijn hit 'The Icon is Love'. White maakte hits als '(You're) The first, the last, my everything" en verkocht mil joenen platen tijdens zijn 35-jarige carrière. Zijn vazen, schalen en vrije objecten laten in decoratie of vorm een fascinatie voor de na tuur zien. Met name voor het landschap, de waterkant en de begroeiing langs deze rivieren en sloten. De elementen zijn ontleend aan de natuur. Soms maakt Heesen een directe ver wijzing, doordat een herkenba re bloem of rietstengel te zien is, aan de buitenzijde of verwerkt in het glas. Een andere keer hebben de spiegelingen in het wateroppervlak als uitgangs punt gediend voor een object. Door de verschillen in glasdikte zijn deze spiegelingen ontstaan. Zijn maskers en gezichten zijn weer van een heel andere orde. Zo is er een gezicht te zien dat is geïnspireerd op het zestiende- eeuwse werk van Archimboldo, waarbij een gelaat van een mens is opgebouwd uit vruch ten en bloemen. Dikke klodders glas vormen een gezicht. Mickey Mouse Lynggaard laat in zijn werk weer een heel andere wijze van het vrije glas zien. Zoals het tempel tje voor Mickey Mouse. Met los se glaselementen bouwt hij zijn vrije object op waarbij de factor humor een rol speelt. Ook Lynggaard heeft zijn wortels in de schilderkunst liggen, in zijn werk is die weer op een heel an dere wijze aanwezig dan bij Heesen. Beide pioniers laten door middel van hun werk zien, dat zij daadwerkelijk voorvech ters zijn van een vorm van kunst die ontstaan is binnen de kunstnijverheid, maar die zij daarboven verheven hebben. Maar wie niet geïnteresseerd is in de vrije glaskunst, kan bij de ze expositie zijn hart ophalen aan de prachtige, fragiele vazen en schalen die ook te zien zijn. Expositie: Willem Heesen en Finn I.ynguard, 'Ridders van het Eerste Uur*, te zien t/m 18 dec., za., zo., en feestdagen 11.00-17.00 uur, ma. t.m vrij. op afspraak, telefoon 0172- 589837, Galerie Laerken, Bent 2, Hazerswoude-Dorp. theater recensie wunand zeilstra 'Het Verdrag', cabaretprogramma van Niet Uit Het Raam (N.U.H.RSpel: Joep van Deudekom, Peter Heerschop en Vig- go Waas. Regie: Genio de Groot. Gezien; 3/11schouwburg, Leiden, Sommige jonge cabaretiers staan betrekkelijk snel in de middelgrote zalen. Bij de loop baan van het cabarettrio N.U.H.R. is dat daarentegen vrij langzaam gegaan. Maar nu staan ze dan toch echt in een zaal als de Leidse schouwburg. De grotere podiumruimte heb ben de drie heren ditmaal hard nodig, want ze werken voortdu rend met drie flinke houten kis ten die sterk aan lijkkisten doen denken. Er wordt hiermee op vallend vaak gesjouwd en ge schoven, misschien wel iets te vaak. In wezen bestaat ook het pro gramma 'Het Verdrag' van N.U.H.R. uit talrijke variaties op één thema. En dat thema luidt: machtspelletjes in de meest uit eenlopende maatschappelijke, huiselijke of politieke situaties. Door handig verbaal gegoochel bijvoorbeeld krijgt bij politieke onderhandelingen één land de mestoverschotten van drie lan den te verwerken. De bood schap is daarbij verpakt in een licht absurde uitvergroting. Joep van Deudekom, l'eter Heerschop en Viggo Waas zijn op dat punt zichtbaar sterk aan elkaar gewaagd. Scènewisselin gen verlopen bijzonder soepel. Zonder pauze wordt bijna ze ven kwartier lang in hoog tem po doorgespeeld. 'Ier onderbre king is er af en toe een lied, rotterdam gpd De Italiaanse architect Renzo Piano opent op 20 november een tentoonstelling die het Ne derlands Architectuurinstituut (NAi) aan hem wijdt. Aanleiding is het feit dat Piano onlangs de Erasmusprijs kreeg. De architect ontwierp de ex positie ook zelf. Hij heeft hier voor zes lange tafels op schra gen met stoelen eromheen ge kozen, waarop tekeningen, fo to's, maquettes en toelichtingen te zien zijn. Renzo Piano (1937) is zoon van een aannemer en werkte enige tijd in het bedrijf van zijn vader. Dat was bepalend voor zijn veelzijdige benadering van de architectuur. Een architect op de steiger is hij genoemd, omdat hij niet alleen is gëinte- resseerd in een artistiek ont werp, maar ook in de uitvoering ervan, het gebruik van de mate rialen en de plaats die het bouwwerk in zijn omgeving in neemt. Thans is Piano's bureau een architectuur-multinational met kantoren in zijn geboorteplaats Genua, in Parijs en Osaka (Ja pan). Hij houdt zich bezig met infrastructuur voor metro en luchtvaart, sportgebouwen, kantoren, fabrieken en musea, schepen en auto's en met reno vatie van gebouwen. De tentoonstelling besteedt aandacht aan de ontwerpen voor zijn eigen bureau in Ge nua, de transformatie van de Lingotto Fiat-fabriek in Turijn tot multifunctioneel centrum, het museum voor de Menil-col- lectie in Houston, het Kansaï- vliegveld bij Osaka, het woning bouwproject in de Parijse Rue de Meaux en het Impuls Scien ce Technology Genter in Am sterdam. Dat laatste is zijn re centste ontwerp. Het gebouw komt op de ingang van de 11- tunnel. Met de bouw ervan is in september begonnen. De expo sitie duurt tot 25 februari. nigde Staten en voorziet daar in een grote behoefte onder mu ziekliefhebbers die na hun werk geen zin of tijd hebben om te wachten op het avondconcert van kwart over acht. amsterdam gpd Directeur Martijn Sanders wil in het Concertgebouw in Amster dam tussen half zes en half ze ven 's avonds 'spitsuur-concer ten' gaan organiseren. „Het is een idee dat ik nog moet uit werken zodat ik absoluut niet kan zeggen wanneer het zover is. Er komt veel bij kijken, zoals de praktische inpassing in de rest van het concertprogramma, een keus voor de aard van de programmering en het zoeken van sponsors", aldus Sanders. Het systeem van 'spitsuur concerten' bestaat al in de Vere- Het bezoekersaantal van het Concertgebouw is inmiddels gestegen van 450.000 in 1988 naar het 'record van 700.000 over 1995. Oorzaak van deze stijging is onder meer de goed kope reeks Robeco-zomcrcon- certen en de serie zondagoch tendconcerten van een uur waar de bezoeker voor twintig gulden terecht kan. Versjes Annie M.G. Schmidt in estafette den haag anp I let Kindei boekenmuseum - /Letterkundig Museum in Den Haag houdt op zondag 26 november een Annie M.G. Schmidt-Voorlees Estafette. Op één dag, van 10 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds, lezen bekende Ne derlanders en onbekende le zers alle 347 versjes uit de verzamelbundel 'Ziezo' voor. De estafette is volgens het museum een eerbetoon aan de Echte Koningin van Ne derland, aan de Zwaan van de Vossiusstraat, of welke an dere eretitel je ook wilt ge bruiken voor de schrijfster, die op 21 mei van dit jaar overleed. Onder de bekende Nederlanders die voorlezen zijn Gert Jan Droge, Erik van Muiswinkel, Aad Nuis, Koos Postema, Renée Soutendijk, Jack Spijkerman en Bas Wes terweel. Maar ook jonge en oude onbekenden laten van zich horen. Jip en Janneke en Pluk van de Petteflet wande len door het Kinderboeken museum en lezen versjes voor. Er zijn ook allerlei andere activiteiten in het museum. Zo wordt er een Annie M.G. Schmidl-markt georgani seerd, waar boeken, cd's, t- shirts, en prentbriefkaarten te koop zijn. Zelfs beschilder de eieren met figuren uit het werk van de schrijfster zijn verkrijgbaar. Op de markt kan iedere bezoeker op een echte drukpers Stekelvarken tjes wiegelied met een teke ning van Peter Vos drukken. Verder zijn er films over An nie M.G. Schmidt te zien en is het mogelijk de expositie De A van Annie te bezichti gen. waarvan de meesten met aan stekelijk enthousiasme worden vertolkt. Niettemin zit aan de strakke, constante werkwijze van N.U.H.R. ook een groot risico. Na een half uurtje heb je gezien wat de heren kunnen. Daarna volgt nog slechts meer van het zelfde. De aandacht kan dan vrij gauw weg/akkén, al geldt dit kennelijk niet voor iedereen, want de zaal reageerde na al loop van de voorstelling be hoorlijkenthousiast. Kunstmarkt in Roelofarendsveen roelofarendsveen De hallen van bloemenveiling Roelofarendsveen bieden zon dag plaats aan 125 kunstenaars uit heel Nederlapd. Bijna alle disciplines zijn vertegenwoor digd op de 'kunst en design- ma rkp Art Village Roelofarends veen'. Bezoekers van de kunstmarkt kunnen van gedachte wisselen met professionele en semi-pro fessionele kunstenaars en kun nen hen ook aan het werk zien. Voorts is er gelegenheid om kunstwerken aan te kopen. De prijzen van de aangeboden kunstwerken variëren van 50 tot 5.000 guldqn. De kunstmarkt is te bezoeken van 11.00 tot 17.00 uur. Kunstbende op zoek naar passie De jaarlijkse landelijke wed strijd van de Kunstbende heeft volgend jaar passie als thema. Jongeren tussen 13 en 19 jaar kunnen meedoen aan de ge bruikelijke landelijke wedstrijd in de categorieën ontwerpen, theater, dans, fotografie en vi deo, taal, muziek en 'alles mag'. De landelijke finale van de kunstwedstrijd is op 15 juni in het Utrechtse muziekcentrum Vrcdenburg. De afgelopen vijf jaar hebben 14.201 jongeren aan de Kunst bende-wedstrijd deelgenomen, één procent van het totaal aan tal jongeren in de betreffende leeftijdscategorie, aldus een on derzoek van het bureau Cena- rio. Het aantal allochtonen dat deelnam sc hommelde tussen de 10 en 18 procent. Het aan deel van lager opgeleiden (lbo/vho/tnbo) bedroeg 20 proi cent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 17