'Jodendom is jas die mij uitstekend past'
'Moordzaak Simpson echte soap-opera'
Leiden
Sieraardbeien als testbeeld
Kerk Samenleving
ZATERDAG 4 NOVEMBER 1995
-2
CHEF HENNY VAN EGMOND, 071 -5356414. PIV.-CHEF HANS KOENEKOOP, 071-531
Leids journalistenpaar schrijft Nederlands boek over 'proces van de eeuw'
LEIDEN JAN WESTERLAKEN
Ze beseffen het allebei: Janet
van Dijk en Meindert van der
Kaaij zijn met hun neus in de
boter gevallen. Het Leidse jour-
nalistenpaar, dat in New York
woont en werkt, zat maanden
lang bovenop de geruchtma
kende moordzaak tegen de ra-
zendpopulaire Amerikaanse
football- en filmster O.J. Simp-
son. En schreef er een boek
over. De eerste Nederlandse uit-
gave die over deze geruchtma
kende zaak op de markt komt.
Het proces van de eeuw, zoals
de titel luidt, ligt dinsdag 14 no
vember in de bpekhandel.
Meindert en Janet hadden sa
men een wekelijkse rubriek in
de Belgische krant De Morgen
over de rechtszaak tegen Simp
son. Hij werd ervan verdacht in
juni 1994 zijn ex-vrouw Nicole
Brown en haar vriend Ronald
Goldman op beestachtige wijze
met een mes van het leven te
hebben beroofd. Meindert
meldt telefonisch uit Amerika,
dat gedurende het hele proces
bij hen 's middags om twaalf
uur de televisie aanging om,
zoals hij het noemt, al naar de
'soap-opera' te kijken. Werkelijk
alles kwam naar buiten. Berich
ten over een rechter die in hui
len uitbarstte; een jurylid dat
een lamp wilde opeten; verha
len over de kleding van de aan
klager, enzovoorts enzovoorts.
Kortom, een 'soap-opera'. Maar
wel eentje, die écht was.
Grap
Simpson was een deel van hun
leven geworden. Op 3 oktober
van dit jaar werd O.J., zoals hij
kortweg in Amerika wordt ge
noemd, vrijgesproken en kwam
daar abrupt een einde aan.
Toen Janet na een uurtje joggen
om het Jackie Onassismeer in
het Central Park weer thuis
kwam zei ze voor de grap tegen
Meindert: 'We zouden een boek
over die rechtszaak moeten
schrijven'. Janet: ,,Als we in Ne
derland waren hingen de men
sen aan onze lippen als we wat
over O.J. vertelden. We merkten
dat het enorm leefde. De Ne
derlander was slechts in grote
lijnen op de hoogte. Details wis
ten ze niet. Simpson kenden ze
wel, maar zodra je een andere
naam noemde moest je uitleg
gen welke rol die in het proces
speelde."
Meindert nam de opmerking
serieus. Een dag na de uitspraak
belde hij met een vriend in Ne
derland. Of die eens bij wat uit
gevers wilde informeren of er
belangstelling was om een boek
over het O.J.-proces uit te ge
ven. ,,Het is wat overdreven,
maar na vijf minuten hadden
we al beet", vertelt Meindert,
die, net als Janet, jaren op de re
dactie van het Leidsch Dagblad
werkte. Uitgeverij Kwadraat in
Utrecht hapte toe. Er moest wel
snel worden gehandeld. Anders
gezegd: Janet en Meindert kre
gen elf dagen de tijd om het
boek in elkaar te spijkeren.
Want, zo liet de uitgever weten,
het moet een week of zes voor
Sinterklaas in de winkel liggen.
Het tweetal, dat zijn vaste baan
kort na elkaar bij de krant op
zegde en nu goed boert in New
York, was dag en nacht in de
weer om aan die wens te kun
nen voldoen.
Dertig boeken
In Amerika zijn al dertig boeken
over de rechtszaak tegen de
sportheld verschenen. Waarom
hebben ze er niet één vertaald?
Janet: ,,Je kunt een boek altijd
vertellen, maar in dit geval zou
dat niet aansluiten bij de Ne
derlandse markt. Amerikaanse
schrijvers gaan ervan uit, dat
veel zaken al bekend zijn. Neem
alleen de jury. Nederland kent
dat fenomeen niet. Dus moet je
de lezers toch uitleggen hoe die
wordt geselecteerd, door wie
dat wordt gedaan en hoe zij te
werk gaat. We hebben hieraan
ook aandacht besteed.
Meindert en Janet hebben om
de beurt een hoofdstuk geschre
ven. Ze hebben het boek chro
nologisch opgebouwd. Vanaf de
vluchtpoging van O.J., die direct
op televisie te zien was, tot aan
de. uitspraak van de rechter.
Daar tussenin schetsen zij de
voorgeschiedenis van het dia-
ma, de reconstructie van de
moorden, de rechtszaak zelf, de
verdediging, de aanklagers en
de mediagekte rond het proces.
Bovendien leggen ze problemen
als rassenconflicten en geweld
binnen het huwelijk in de Ame
rikaanse samenleving bloot.
Meindert: „Echtelijk geweld
speelt heel heftig in Amerika.
Op de televisie wordt het nu
heel breed uitgemeten. Oprah
heeft er oog voor en ook in an
dere talkshows wordt er over
gepraat. Nu komt naar buiten
dat er veel vrouwen worden
mishandeld. Er zijn cijfers waar
uit blijkt, dat één op de drie
vrouwen door haar man of
vriend om het leven wordt ge
bracht. Als je dat hoort dan
schrik je toch wel."
Persdorp
De Leidse journalisten hebben
de rechtszaak tegen O.J. niet
persoonlijk bijgewoond. Janet
vertelt dat de rechtbank dui
zend perskaarten had afgege
ven, terwijl er in de rechtszaal
maar tachtig stoelen stonden.
„Je kon net zo goed thuis voor
de televisie gaan zitten. Dan
kon je die zaak op de voet vol
gen. Drie tv-maatschappijen
zonden het proces rechtstreeks
uit. Soms lieten ze beelden van
buiten zien. Voor de rechtbank
was een heel persdorp inge
richt."
Simpson is vrijgesproken. De
jury had slechts vier uur nodig
om tot een oordeel te komen.
Terecht of niet?
Meindert: „Ik ben ervan over
tuigd dat hij zijn ex-vrouw en
haar vriend heeft vermoord. Dat
heb ik direct al gezegd toen de
eerste uitslagen van het proces
bekend werden."
Janet denkt daar wat genuan
ceerder over. Ze zegt: „Als ie
mand maar blijft ontkennen dat
hij iets niet heeft gedaan dat hij
wel op z'n geweten heeft, dan
moet 'ie toch wel goed kunnen
liegen. Ik geef O.J. het voordeel
van de twijfel. Er liggen bewij
zen tegen hem op tafel, maar er
zijn ook twijfels. Op basis daar
van kun je iemand niet tot de
doodstraf veroordelen. Dan
moet je honderd procent zeker
zijn van je zaak. En dat is hier
niet het geval."
Theo Bakker
Tijdje al niks meer van ge
hoord, van die actie om Leidse
meisjes de plekken te laten be
schrijven die zij het engst vin
den. Ben benieuwd naar de
uitkomst. Zijn er veel gevaarlij
ke hoeken, gaten en donkere
stegen in onze stad? Is het zo
dat je je als vrouw, als meisje
niet meer met goed fatsoen
door de stad kan begeven? Zal
wel. Zo hebben de mensen die
wonen aan het Kaarsenma
kersplein ernstig last van op
schietend grut. En wordt de
stad geteisterd door een raads
lid, met de nadruk op lid.
Ook op de Haarlemmerweg
is het niet pluis. Maar er wordt
aan gewerkt. Niet in de vorm
van meer agenten, want daar
van heeft een hoge politiepiet,
Bert Poeiert, deze week nog
gezegd dat het niet helpt.
Agenten roepen maar agressie
op. Nee, er komt een 'rode de
ken' over de Haarlemmerweg.
Rood is de kleur van de liefde,
weten we. Daarom komen er
sieraardbeien in de bloembak
ken. Dan gaat 't schorriemorrie
vertederd raken en niet meer
aan kattekwaad denken. Ach
jong meisje, zeggen ze dan,
moet ik jou soms helpen over
steken?
Het stemt wel treurig, dat
van die liefdesrooie bloembak
ken. Op zich een goeie actie
om de Leidse meisjes te laten
schetsen welke plekken zij als
eng ervaren. Maar wat levert
dat op? Enkel en alleen dat on
ze stad vol geplempt gaat wor
den met sieraardbeien. Ik heb
niks tegen meer rood groen in
de stad, maar zullen de meisjes
daardoor 's avonds weer flui
tend door steeg en straat gaan?
Toch ben ik er ernstig voor
om het Leidse vrouwsgrut te
beschermen tegen alle kwaad.
Daarom vind ik dat er ook in
de meest enge plek voor de
meisjes strenge controle moet
komen. Ik heb het over de
huiskamer. En dan denk ik niet
direct aan incest. Nee, ik doel
vooral op de sluipende ver
krachting in iedere huiskamer
van de maagdelijke hersentjes
door het monster televisie.
Incest is onvergeeflijk ver
keerd. Meisjes groeien er mee
op en beseffen vaak pas op la
tere leeftijd wat hen is aange
daan. Maar hoe zit dat met de
verminking van de grijze mas
sa? Wie ziet dat in? Wie heeft
ooit de geestverkrachter
'televisie' voor het gerecht ge
daagd? Zijnde erdoor opgeza
deld met een oneindig aantal
valse indrukken van de werke
lijkheid. Wat je je als meisje
van de liefde moet voorstellen,
bijvoorbeeld. Al die teleurstel
lingen als aan een relatie af en
toe een spruitjesgeur blijkt te
hangen. En dat je dan ook nog
denkt dat het normaal is dat je
je liefdesverdriet in zo'n 'All
you need is love'-programma
aan de publieke klok gaat han
gen.
Je hebt een dochter en die
gaat effe lekker veilig televisie
kijken. Naar Ricki Lake, naar
de aflevering 'Ma, ik ben vijf
tien en ik krijg een baby'. Met
de onbezoedelde kinderogen
van een meisje van dertien
zuigt zij het gebodene op.
Zoals het op de televisie is, zo
is het, ja toch. Het is de hoog
ste tijd dat de vaders en moe
ders eens meekijken naar alle
engs dat geboden wordt.
Waarom doen die vaders en
moeders dat niet en zetten ze
niet uit voorzorg dat ding af?
Wel voorlichting geven, wel sa
men met je dochter bij. de
huisarts de pil aanschaffen,
i
maar de televisie ongestoi T|
zijn verwoestende werk lai
doen. Komt dat, omdat de
ders en moeders zelf ook gn
stiekem kijken. Dat ze
wilsonbekwaam zijn om h
uit te zetten? Er worden in
derland proeven met wilsi
bekwamen gedaan. Daar
men allemachtig veel vad
en moeders voor in aanmj
king.
Goh, wat overtrokken t(^
weer van u, mijnheer Baklp
zult u denken. Aan me zo
niet. Ik zal u wat vertellenjir
heb vorige week bij mijn
zoek aan het Inloophuis Ptc
chiatrie meer au'thentii
emotie gezien, dan in alle
rah Winfrey en {ticki L
Shows samen. En doe alle a
veringen van 'Goede tij<
slechte tijden' er ook nog m
bij. Die ene aflevering die
zag, zoveel krankzinnighi :C
Het ontbreekt me nu
ruimte, maar ik .zal een
mijn zorgzame woorden |e
ven. Dat we alle Leidse meii01
in hun huiskamers moee
gaan beschermen. En ik
nog ideeën hoe dat moet oo
Na de wijze praat van P
lert ben ik afgestapt van
plan om televisiewachters:h
te stellen. Maar ik stel me
een verplichte cursus voor
Leidse vaders en moeders v
waarop ik in hoogsteigen
soon de vernietigende weri |j
van het monster televisie
aantonen. En zolang dat
niet kan, moet de Leidse ka$Tr
televisie een testbeeld
sieraardbeien in beeld bren
in plaats van elk pulpprogr:58
ma. Bijna voortdurend
Pas dan is niets als Leic
over welke 'onzin' ik het
nog eens moet hebben ti
wens.
REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -5
Schrijfster Andreas Bumier ontdekt pas na halve eeuw eigen joodse wonels
0
F
Het heeft haar zelf
een halve eeuw
gekost, de
ontdekking van haar eigen
joodse wortels. Haar leven lang
werkte de Amsterdamse
•schrijfster Andreas Burnier (64)
hard, haar literaire carrière
combinerend met een
wetenschappelijke baan als
hoogleraar criminologie aan de
Katholieke Universiteit
Nijmegen onder haar
eigennaam Catharina Irma
Dessaur. „Ik was een echte
workaholic", vertelt zij.
Als Haags meisje uit een
liberaal joods gezin dook zij
i ijdens de Tweede Wereldoorlog
op elfjarige leeftijd drie jaar lang
op zestien verschillende
adressen onder. De oorlog
overleefde ze, net als haar
ouders en haar grootouders.
Een onbegrijpelijk toeval, zegt
zij. „Na de oorlog had ik een
diepe angst voor het jodendom.
De Duitsers en hun
handlangers hadden me naar
het leven gestaan. Ik dacht: dat
nooit weer. Ik was wel nog
steeds een zoekend en
intellectueel hongerend kind.
Overal heb ik het gezocht,
behalve bij mijn wortels.
Hindoeïsme, boeddhisme,
taoïsme, de natuurreligies van
de Indianen, het leek me
allemaal buitengewoon
leerzaam. Maar het jodendom
leek mij niets te bieden."
Dachau
Pas op latere leeftijd werd zij
zich van haar eigen achtergrond
weer bewust, toen zij reeds met
emeritaat was gegaan. Zes jaar
geleden bezocht zij in
Amsterdam een congres over
'het ondergedoken kind'. „Toen
is mijn bewustwordingsproces
nog Versterkt. Voormalige
;onderduikkinderen bleken vaak
maniakale werkers te zijn
geworden: chirurgen,
professoren, directeuren van
grote ondernemingen. Pas op
latere leeftijd, hun
vijfenvijftigste, zestigste of nog
iets later, kregen zij de rust om
toe te laten, wat er in hun
kindertijd gebeurd is met hen."
En toen ging het snel. Nog
datzelfde jaar overleed haar
vader die een joodse begrafenis
kreeg, waardoor ze weer kennis
maakte met de joodse rituelen.
En haar vriendin, niet joods en
heel onbevangen, stelde voor
om het voormalige
concentratiekamp Westerbork
eens te bezoeken. Daarna
bezocht zij alleen Dachau. Het
betekende een persoonlijke
'katharsis', een diepe innerlijke
ommekeer. „Echt letterlijk ging
ik daar bijna dood van alle
emoties die loskwamen. Daarna
was ik van de angst bevrijd."
Op haar zestigste levensjaar
sloot de voorvechtster van het
feminisme en de vrouwenliefde
zich aan bij de liberaal-joodse
gemeente in Amsterdam. Als
'een waanzinnige' begon zij
Hebreeuws te leren, Tenach
(Oude Testament) en de
rabbijnse tradities te
bestuderen. „Het jodendom is
een jas die me uitstekend past",
zegt Andreas Burnier nu. „Ik
merkte dat mijn intellectuele,
filosofische en spirituele ideeën
een ideale verpakking vonden
in wat mijn traditie is. Door
mijn prille jeugd, mijn
oorlogslot, ben ik met het
joodse volk verbonden."
Historisch is het onjuist om
over de joods-christelijke
traditie te spreken, vindt
Andreas Burnier. Het
christendom, aanvankelijk één
van de minstens twaalf joodse
sekten ten tijde van de
Romeinse bezetting van
Palestina, heeft zich pas een
eeuw later door de paulinische,
hellenistische invloeden
definitief losgemaakt van het
jodendom. Door de
vergoddelijking van de mens
Jezus binnen het christendom
ontstond er theologisch een
diepe breuk, en nog later dooi
de dogmatiek, die vreemd is
aan de joodse theologie. „Het
jodendom is een systeem,
waarin ervan wordt uitgegaan
Spreken over de 'joods-christelijke traditie' is
als een mislukt huwelijk, waarin de ene
partner zegt uiterst gelukkig te zijn, terwijl de
andere zich absoluut niet begrepen voelt. Die
opvatting huldigt prof. dr. C.l Dessaur, beter
bekend als Andreas Burnier. Die combinatie
van christendom met jodendom is te
eenvoudig, want daarvoor zijn de verschillen
tussen jodendom en christendom te groot.
Joden zullen zich niet herkennen in die term,
al is het voor christenen wel een wijze om een
deel van de wortels van hun eigen
geloofstraditie op het spoor te komen.
dat alle culturen, alle een hele specifieke 'uitverkoren'
godsdiensten een specifieke taak. Die taak bestaat erin dat
taak hebben, en het joodse volk een jood zich aan een reeks
religieuze opdrachten, de
'mitswot', houdt. In de korte tijd
dat mensen op aarde leven,
hebben zij de opdracht zichzelf,
hun omgeving, de wereld, en
uiteindelijk zelfs de
bovenmenselijke wereld te
helpen harmoniseren.
Doe-religie
Het jodendom is een doe-
religie, benadrukt de schrijster,
waarin iedereen gelijkwaardig
is, iedereen als een
'hogepriester in eigen huis' is,
die de rituelen kan verrichten.
Andreas Burnier: „Het is niet zo
belangrijk wat de mens gelooft.
Het enige dat enigszins lijkt op
een christelijk dogma, is de
joodse overtuiging dat er één
God is, die zuiver geestelijk is,
maar geen mens. Een mens kan
weliswaar geïnspireerd zijn
door het goddelijke, maar de
mens kan geen God zijn. God,
de Schepper en Instandhouder
van het Al, kan niet in een mens
wonen. En er is geen barrière
tussen het menselijk individu
en het hoogste goddelijke
niveau. Een rabbijn bemiddelt
geen heil tussen God en mens.
Hij is voornamelijk een
bestuurder, die tot taak heeft de
gemeente goed te leiden."
Een tweede groot verschil met
het christendom bestaat erin,
dat het jodendom niet alleen
een godsdienst is: het
jodendom is een volk, een
cultuur en een religie
tegelijkertijd. „Het
volksbewustzijn en het culturele
aspect zijn binnen het
jodendom even belangrijk als
het religieuze. Jodendom is een
systeem met twee brandpunten:
volk en religie. Sommige
mensen voelen zich alleen
verbonden met het volk,
anderen in hoofdzaak met de
religie."
Zelfheeft zij ook het
christendom van nabij ervaren.
Andreas Burnier leefde tijdens
de onderduikperiode twee jaar
bij een streng gereformeerd
gezin in Drenthe. Na de oorlog
bezocht zij het eerste Vrijzinnig-
Rooseveltstraat82
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
KANTOOR
071-5356356
Christelijk Lyceum in Den
Haag. Het zwaarmoedige van
het calvinisme is het jodendom
vreemd, is haar ervaring. „Het is
niet zo braaf als het
christendom. Altijd is er ruimte
voor melancholie, maar ook
voor humor, grappen, en
relativering. Het christendom
legt erg de nadruk op de
kinderlijke ontvankelijkheid
voor de verlossing van
Godswege, maar het jodendom
is daaraan volstrekt polair. De
hoogste religieuze opdracht is
het 'lemen', vanaf de wieg tot
op je sterfbed. Het gaat erom
datje kritisch bent,
kanttekeningen plaatst en
nieuwe interpretaties probeert
te geven aan de traditie."
Belast
Zonder meer spreken over de
joods-christelijke traditie is
daarom niet zinvol. Want op het
gebied van de theologie, en op
het gebied van het mens- en
wereldbeeld is er een diepe
kloof tussen jodendom en
christendom die niet te
overbruggen is. „Erfzonde, de
zondeval van de mens, en het
celibataire ascetisme van het
christendom, dat is allemaal
zeer onjoods." Bovendien is de
relatie tussen christenen en
joden historisch belast door de
jodenvervolgingen ten tijde van
de kruistochten en de Inquisitie
en door het anti-semitisme
binnen de christelijke theologie.
Op het gebied van de ethiek
kan er wel gesproken worden
van een joods-christelijke
traditie, meent Burnier. Wat
christendom en jodendom te
bieden hebben aan de moderne
tijd? „Met de 'sjoah' is er een
frontale aanval gedaan, niet
alleen op het joodse volk, maar
ook op de bron van de
beginselen van onze westerse
ethiek. Beter gezegd, er bestaat
een grote ongevoeligheid voor
ethiek, gebrek aan behoefte aan
ethiek, inzicht in de zinvolheid
daarvan. Op dat punt hebben
christenen en joden een rijke
traditie te bieden."
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-51280:
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
G. P. Arnold (adjunct), J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor, F. Nypels,
H. G. van der Post (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356 per kwartaal (NL)
OMBUDSMAN
R. D, Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30 - 11.30 uur of per post.
071-5
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per maand (autom. betaling)
per kwartaal (acceptgiro)
per kwartaal (autom. betaling)
per jaar (acceptgiro)
per jaar (autom. betaling)
VERZENDING PER POST
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEB
Voor mensen die moeilijk lezen, slech
hebben of blind zijn (of een andere I
dicap hebben), is een samenvatting
REDACTIE
GJ. Visser, chefredactie nieuwsdienst/kunst regionale nieuws uit het Leidsch Di
H.W. van Egmond, chef red. Groot Leiden geluidscassette beschikbaar. Voor
A.J.8.M. Brandenburg, chef eindredactie regio 0486-482345 (Centrum voor Gesprol
F. Blok, chef eindredactie algemeen tuur, Grave).
W.F. Wegman, chef red. Duin- en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Z I E K E N H U I Z
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis: vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en
woensdag 13.00*t/m vrijdag 13.00; Diaconessenhuis: maandag t/mi
8.00 tot 17.00 en vanaf dinsdag 17.00 tot woensdag 8.00; St. Elisabe a]
kenhuis: dagelijks.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voc r
ners bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30 a
na overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende
pleegkundige.
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uuren 19.00-19.45 uur.
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 i
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders to e
uur).
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30
18.30-19.00 uur
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 i
en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00
18.30-19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00
leen Partners/echtgenoten met kinderen.
Voor zvvangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur. uits
voor partners/echtgenoten en eigen kinderen.
Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomën kinderen is er een rui gj
zoek mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en o.
kunde en neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelki 'I
heelkunde 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.1
uur; babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.