'Ik zal nooit een diva worden'
Mastroianni keert terug naar theater
Kunsthandelaar
ontkent diefstal
Cultuur Kunst
Paviljoen
Mauritshuis
op Hofvijver
Italiaanse opera's in tijdelijk grootste theater van Nederland
Barbie in bieb
WOENSDAG 1 NOVEMBER 1995
9
chef gert visser 071 5356441
Onderscheiding Nederlandse fdm
Marseille Tijdens de derde competitie om de beste Europese
korte film die werd gehouden in Frankrijk, is de Nederlander
Tjebbo Penning onderscheiden met een speciale vermelding
voor zijn film 'The bitch is back'. Voor de speciale vermelding is
geen unanieme jury-uitspraak nodig. Pennings film gaat over de
wederwaardigheden van een man die wordt achtervolgd door
een opblaasbare pop. Een deel van het publiek keurde de film
tijdens de vertoning als 'provocerend' af en betwistte de artistie
ke kwaliteit.
Michael Jackson in Duitse quizz
bonn Popster Michael Jackson verschijnt zaterdag in de Duitse
spelshow 'Wetten, dass?' Jackson neemt zitting in het panel van
beroemdheden in de show van Thomas Gottschalk op de zender
ZDF. Of hij ook optreedt was niet bekend. „Wij hebben al jaren
geprobeerd hem voor de show te strikkenverklaarde een
woordvoerder van de platenmaatschappij. De panelleden raden
of een deelnemer inderdaad een stunt kan uitvoeren. De krant
Bild meldde dat Jackson voor zijn entourage een hele verdieping
heeft gehuurd in een chic hotel in Keulen. Vanaf vrijdag heeft hij
de beschikking over een gepantserde Mercedes limousine, een
bus, 50 man crew, een politie-escorte en grote voorraden mine-
J raalwater, dieet-cola en sushi.
Jessurun voorzitter cultuurraad
den haag De plaatsvervangend secretaris-generaal van het mi
ll nisterie van VWS, J. Jessurun (1934) is benoemd tot voorzitter
I van de nieuwe Raad voor Cultuur. Jessurun zal zijn huidige
J functie per 15 november neerleggen en vanaf die dag de nieuwe
J adviesraad leiden. De Raad voor Cultuur komt in de plaats van
verschillende adviesorganen op het gebied van cultuurbeleid,
uj waaronder de Raad voor de Kunst, de Raad voor Cultuurbeheer
ajen de Mediaraad. De nieuwe raad telt 25 leden, inclusief de
J voorzitter. Zij zullen onder meer gaan adviseren over subsidie-
in aanvragen in het kader van de nieuwe cultuurnota die loopt van
rj 1997 tot 2000.
Festival experimentele film
al arnhem» Tijdens het negende internationale AVE-festival voor
ill nieuwe mediakunsten heeft een retrospectieve plaast van de
ié Nederlandse experimentele cinema. Het festival wordt gehou-
3|den van 9 tot en met 15 november op een aantal lokaties in Arn-
éhem, waaronder het Filmhuis,
il!
Oleta Adams heeft speciale band met Nederland
sPe Belgische kunsthandelaar S.
oOelbaere heeft gisteren tegen
over de Arnhemse rechter mr.
oi. Pos ontkend dat hij zijn Velp-
0? collega Helldorfer heeft be-
ochuldigd van opdracht tot dief
stal van twee schilderijen van
8fali. Delbaere zegt alleen een
°lersoonlijke mening te hebben
iegeven. De beschuldigingen
an diefstal komen volgens hem
geheel voor rekening van jour-
lalisten.
i Het was dinsdag al de tweede
leer dat de twee ruziënde
(unsthandelaren elkaar in de
pchtbank ontmoetten. Het ein-
Je van deze kunstsoap lijkt nog
jlng niet in zicht. Dit keer was
|et Helldorfer die de Belg voor
|e rechter sleepte wegens aan-
psting van goede naam en eër.
Mige maanden geleden eiste
jjelbaere nog in een kort geding
Jat Helldorfer zijn beschuldi-
jngen over onechtheid van de
"~pntoongestelde werken van
koiali introk. De rechter deed
(6i)en geen uitspraak omdat hij
5 jch niet bevoegd achtte te oor-
Oleta Adams doet het rustig aan. Aanvankelijk komt haar
stem nauwelijks boven fluistersterkte uit. Een groter con
trast met de Oleta Adams van de plaat, die in vrijwel elk
nummer vocale krachttoeren uithaalt, is bijna niet moge
lijk. Adams spaart haar stem in verband met de verkoud
heid die ze heeft opgelopen tijdens de promotietournee
voor haar nieuwe cd 'Movin' on'.
delen over de;echtheid van de
tentoongesteldekunstwerken.
De storm over dit kort geding
was nog niet geluwd toen de
twee schilderijen van Dali wer
den gestolen, in de nacht van 28
op 29 augustus tijdens de door
Delbaere georganiseerde expo
sitie „Dali Chagall en Miro" in
Musis Sacrum in Arnhem. Na
dat ze weer boven water waren
gekomen, ontdekte Delbaere
toen hij ze bij de politie ging
ophalen tot zijn verbazing dat
er ook werken bij waren die hij
anderhalf jaar geleden in con
signatie aan Helldorfer had
meegegeven.
Helldorfer heeft volgens zijn
advocaat mr. C. Winters door de
kwaadaardige aanval van Del
baere veel Idanten verloren. Hij
becijferde de omzetschade op
ongeveer honderdduizend gul
den. Een voorschot van de helft
van deze schade leek de advo
caat dan ook geen luxe.
Helldorfer eist daarnaast ook
rectificatie in kranten van de
beschuldigingen aan zijn adres.
Uitspraak 10 november.
amsterdam kees groenenboom
„Je komt altijd wel iemand te
gen die verkouden is. Vroeger
was ik er altijd heel benauwd
voor om ziek te worden als ik
moest zingen. Dat de grond
zich zou openen en dat ik erin
weg zou zakken. Maar wat denk
je? Dat is nog nooit gebeurd!"
Tegenwoordig bekijkt Adams
het allemaal wat meer ontspan
nen. Na twee succesvolle al
bums 'Circle of one' en 'Evo
lution' kan ze zich wat meer
vrijheid veroorloven. „De druk
is eraf. Daardoor kan ik open
staan voor veranderingen, ben
ik niet meer zo bang om nieuwe
dingen te doen. Ik heb bijvoor
beeld voor dit album met drie
producers gewerkt, terwijl ik
zelf co-producer ben geweest
van sommige nummers. Voor
heen wilde ik altijd één produ
cer die het hele produkt over
zag".
Doorbraak
Het zijn niet de eersten de
besten die bijdragen hebben ge
leverd aan 'Movin' on': Vassal
Benford, Michael J. Powell en
het producersduo Alan Rich-
/Judd Friedman, die zich ook
ontfermen over de produkties
van respectievelijk Mariah Ca
rey, Anita Baker/James Ingram
en Whitney Houston. Adams'
derde is vooral bedoeld om ook
in de Verenigde Staten wat vas
tere voet aan de grond te krij
gen, want een echte nationale
doorbraak is daar nog uitgeble
ven. De keuze van de producers
zal daarmee te maken hebben
en de cd is ook meer op de
Amerikaanse smaak gericht dan
'Evolution'. Hoe Amerika gaat
reageren moet worden afge
wacht, de eerste Europese hit,
'Never knew love' (weliswaar in
een speciale clubmix), is alweer
een feit.
Nederland drukte Oleta
Adams al jaren geleden aan het
hart, na haar succes 'Woman in
chains' (samen met Tears For
Fears) en haar eerste solohit
Rhythm of life'. De zangeres
heeft nog steeds dierbare herin
neringen aan het allereerste
concert dat ze in 1990 in
Utrecht gaf. „Dat is waarschijn
lijk het beste optreden geweest
dat ik ooit heb gegeven. Zo'n
eerste concert is moeilijk te
overtreffen, omdat het zo onbe
vangen is. Iedereen in de zaal
had in de gaten dat er iets bij
zonders aan de hand was. Alles
wat ik zong kwam recht uit mijn
hart".
En dan was er dat concert in
Den Haag, in 1993, toen ze op
weg naar de concertzaal hoorde
ze dat haar zangcoach, die een
paar dagen eerder een beroerte
had gehad, was overleden. „Het
is moeilijk om een show te doen
als je net iemand verloren hebt.
Maar zij zou niet hebben gewild
dat ik om haar zou gaan zitten
treuren. Ztj heeft me juist altijd
geleerd dat de show door moet
gaan. En ik was ervan overtuigd
dat ze die avond bij me was,
daar op het podium: zet 'm op,
tijger! Ze heeft me leren zingen,
ze heeft me aangemoedigd en
me veel over het vak en over het
leven geleerd. En dat je leven
zich niet op het podium kan af
spelen".
Ster
Adams heeft lang genoeg ge
daan over het bereiken van de
top om te weten hoe betrekke
lijk succes is. „Ik voel me ook
beslist geen ster. Janet Jackson
vind ik een ster. En Michael
Jackson en Madonna. Ik ben ge
woon een musicus die hard
moet werken voor de kost. Zo
wil ik het ook. Ik heb geen groot
gevolg nodig, ik wil geen ja
knikkers om me heen, ik wil
niet aangestaard worden op
straat. Volgens mij heb je dat
Oleta Adams: „Ik voel me beslist geen ster."
voor een groot deel zelf in de
hand".
Ze herinnert zich de tijd dat
ze in pianobars speelde. „Dat
was de ergste tijd in mijn carriè
re, vlak voordat ik werd ontdekt.
Ik had geen werk meer en
moest naar St. Louis om daar in
pianobars te spelen, iets wat ik
al jaren niet meer had gedaan.
Dat is iets heel anders dan met
je eigen band spelen en het is
heel triest als je daarnaar terug
moet. Dan kwamen er weieens
mensen naar me toe die me
ooit met mijn groep in andere
steden hadden gehoord en dan
zeiden ze: je bent bijna net zo
goed als Oleta Adams. En dan
zei ik: ik bèn Oleta Adams. En
venetie gpd
Na acht jaar keert de beroemde Italiaan
se acteur Marcello Mastroianni terug
naar het theater. Dit dankzij directeur
Giulio Bosetti van het Goldoni Theater
in Venetië, die net zolang aandrong tot
Mastroianni het contract tekende voor
negen voorstellingen (van 10 t/m 19 no
vember in Venetië) van 'Le ultime lune',
geschreven door de jonge auteur Furio
Bordon.
Tijdens een persconferentie ontvouw
den Bosetti, die regisseert, en Mast
roianni de inhoud van het stuk: „Een
oudere professor bereidt zich voor op de
overgang naar serene nadagen, waar hij
de levensvreugde opwekt met dromen."
Met zijn 71 jaar lijkt Marcello Mast
roianni ook zelf het visitekaartje van
'hartenbreker' te hebben weggeworpen.
De terugkeer van de filmwereld naar
het theater heeft overigens wel degelijk
een reden. Mastroianni ondervindt meer
en meer hinder van het feit dat bijna alle
films waarvoor hij wordt gevraagd, en-
gelstalig zijn. Steeds vaker beperkt zijn
vocale inbreng zich tot liplezen. „Film is
trouwens veel vermoeiender geworden,
mede door de technische eisen. Alles
moet perfect. Dat betekent wachten en
nog eens wachten. Fysiek is filmen een
ramp. Jullie hadden me algelopen au
gustus moeten zien: hartje Parijs, bloed-
hitte en daar sta je dan met dikke win
terjas en berenmuts op. Voor de film!".
In hoeverre er uit deze eerste serie
voorstellingen een tournee voortkomt is
nog onduidelijk. Dat hangt van de pre
mière af op 10 november. Mocht er dan
sprake zijn van een bittere teleurstelling,
dan houdt Marcello Mastroianni zich
net als de professor uit 'Le ultime lune'
vast aan dromen.
„Slechts één wens koester ik nog: 'Tar-
zan' vertolken. Het gaat er niet zozeer
om Tarzan belachelijk te maken, maar
vooral om mijzelf te ironiseren. Nog al
tijd word ik gezien als de latin lover.
Goed, dat kunnen ze krijgen, maar dan
wel op mijn manier".
James Brown
weer in arrest
Soulzanger James Brown, die
in het verleden al herhaalde
malen met justitie in aanra
king kwam en tot gevange
nisstraf werd veroordeeld, is
gisteren opnieuw gearres
teerd wegens geweldpleging
tegen zijn vrouw Adrienne.
De politie van Aiken County,
South Carolina, beschuldigde
de 62-jarige Brown van mis
handeling nadat zijn echtge
note alarm had geslagen en
om medische hulp had ver
zocht.
Adrienne werd in een re
gionaal medisch centrum be
handeld aan lichte verwon
dingen en mocht naar huis
terugkeren. Brown herkreeg
zijn vrijheid op een borgsom
van 940 dollar. 'Soulbrother
Nr. 1' werd in december 1988
tot zes jaar gevangenisstraf
veroordeeld voor wapenbe
zit, poging tot doodslag en
mishandeling van Adrienne,
zijn derde vrouw. Hij was
zwaaiend met een pistool het
verzekeringskantoor naast
zijn kantoor in Augusta, Ge
orgia, in gestormd met de
mededeling dat vreemdelin
gen in zijn badkamer zaten.
Onderzoek wees naderhand
uit dat Brown de hallucine
rende drug PCP had ge
bruikt. Hij kwam wegens
goed gedrag na bijna drie
jaar vrij.
In december 1994 meldde
Brown, ook wel 'Mr. Dyna
mite' of 'the Godfather of
Soul', zich bij de politie na
dat hij zijn vrouw opnieuw
had mishandeld. De rechter
seponeerde de zaak nadat
Adrienne had geweigerd te
getuigen.
dan geloofden ze me niet."
„Juist vanwege die dingen zal
ik nooit een diva worden. Ik ben
geklommen, gevallen, hoger ge
stegen. teruggevallen. Nu heb ik
me voorgenomen om altijd met
beide benen op de grond te blij
ven. Want dat is het grappige
met sterren: hoe hoger je stijgt,
des te dieper kun je vallen".
den haag anp
Het Mauritshuis in Den Haag
bouwt volgend jaar een Ver
meer-paviljoen op de Hofvijver.
De zestig meter lange tent is be
doeld om de bezoekersstroom
voor de komende Vermeer-ten
toonstelling zo goed mogelijk
op te vangen. De expositie gaat
begin november in Washington
open. In Den Haag is het over
zicht van 1 maart tot 2 juni 1996
te zien.
Het Mauritshuis verwacht dat
de tentoonstelling 250.000 tot
350.000bezoekers trekt. Per uui
kunnen maximaal 450 mensen
de ruim twintig schilderijen be
wonderen. Het overzicht be
slaat ruim twee derde van Ver
meers oeuvre.
|msterdam franqoise ledeboer
de gashouder van de voor
malige Westergasfabriek in Am-
lójerdam wachten 2500 stoelen
D.p bezoekers van de voorstel-
*pgen van de 19de eeuwse Itali-
'pnse opera's 'Cavalleria Rusti-
-ena' van Mascagni en 'I Pagli-
rci' van Leoncavallo. Met dit
norme aantal plaatsen is de
?feshouder deze maand voor
2ien het grootste theater van
7ris land. Marco Bakker en Jan
9|erksen vertolken de hoofdrol-
g jn en moeten het publiek in
5|oten getale naar de liefdesdra
ma's in een decor met een ro
mantisch bergdorpje trekken.
i. Als geldschieter Carl Denker
lijn zin krijgt, wordt de ruimte
gjider de immense koepel de
,9pmende jaren de vaste stek
>°4n publiekstrekkers als André
^•jazes, musiGals en nog meer
Ispera's in het lichte genre. „Ik
>2ieet dat ik een grote gok neem.
j*eel mensen hebben me dit
foject afgeraden maar in der-
olijke omstandigheden ga ik
;;|ist altijd koppig door", vertelt
sfnker.
geldschieter
jojDor besluiteloosheid van het
i3Pofdstedelijke stadsdeel Oud-
ïsfest is hij de enige geldschieter
Opleven. Bij een bezettings
graad van minder dan 75 pro-
nint per avond komt hem dat
0 een fors financieel verlies te
i5fean en is de realisering van de
plannen voor de komende jaren
Oer onzeker. Denkers verzuch-
^Jig dat hij er daarom het liefst
33i)oit aan was begonnen, wil hij
?lhter nadrukkelijk als grapje
pioteerd zien.
Barbara Kennedy als mama Lucia in de opera 'Cavalleria Rusticana'.
heid te bieden had ik met de
deelraad voor vijf jaar een con
tract van twee keer drie maan
den per jaar willen afsluiten.
Toen ik geen antwoord kreeg
besloot ik de ruimte dan maar
gewoon af te huren. Zo kan ie
dereen tenminste zien waartoe
we in staat zijn", aldus Denker.
Hij zegt vergoelijkend dat hij
de deelraad niets verwijt: „Dat
het bestuur geen besluit heeft
genomen is zeker niet moedwil
lig gebeurd." Met de tenslotte
mislukte financiering van een
Centrum voor Moderne Muziek
op het terrein had de deelraad
het de afgelopen tijd al moeilijk
genoeg.
Dat hij deze gok durft te ne
men. voert Denker terug op zijn
verblijf van tientallen jaren in
de Verenigde Staten: „De Ame
rikanen zijn makkelijk ontvlam
baar en bovendien gewend zon
der overheidssteun te werken".
Hij werd er rijk in de platen- en
filmindustrie, maar keerde acht
jaar geleden terug omdat 'zijn
huidige vriendin' dat wilde.
Als importeur van muziekvi
deo's ontmoette hij min of meer
toevallig de violist en dirigent
Joan Berkhemer, die hem en
thousiast maakte voor het plan
weer populaire opera's te gaan
opvoeren: „Dat zijn de werken
die vroeger in Theater Carré
werden opgevoerd en die de
Jordanezen nog moeiteloos
meezingen. Begrijp me goed, ik
vind het heel goed wat er in het
Muziektheater gebeurt. Popu
laire opera's voorzien echter in
een grote behoefte omdat veel
mensen daar nu eenmaal nooit
over de drempel komen".
Content
Na Denkers groene licht for
meerde Berkhemer in een paar
maanden tijd het 'Orkest en
koor van de Italiaanse Opera
Amsterdam', aangevuld met het
kinderkoor van de Amsterdam
se Geert Groote School. Aan de
produktie werken in totaal 150
mensen mee. Als solisten zijn
verder vooral in het buitenland
bekende zangers als Robert
Bruins en Anne Maria Dür inge
huurd. Denker is natuurlijk zeer
content met zijn stersolisten
Bakker en Derksen maar vertelt
enthousiast dat Dür hem tijdens
een repetitie 'al tot tranen toe
ontroerde'. Voor de regie tekent
de Belg Frank van Laecke, die
recent veel succes oogstte met
een enscenering van 'My Fair
I.ady' waaraan 350 mensen
meewerkten.
De opera's 'Cavalleria Rustica
na' en 'I Pagliacci' in de Gas-
hpuder aan de Haarlemmer
weg 8-10 in Amsterdam wor
den opgevoerd op 3, 4,7,9, II,
12, 14, 16, 18 en 19 november.
Aanvang: 20.15 uur; 12 en 19
november ook matinée om
14.30 uur. Plaatsbespreken
kan via de IOPA Info-lijn (tel.
020 - 645 88 91), de AUB Tic
ketshop (020 - 621 12 11) en
alle VW-kantoren. De kaarten
kosten 50, 70 en 90 gulden;
CJP en 65+-kaart zijn geldig.
Barbie-poppen in allerlei soor
ten en maten zijn deze maand
te bezichtigen in de Leidse bi
bliotheek aan de Nieuwstraat.
De tentoonstelling geeft een
overzicht van de eerste jaren
dat de Barbiepoppen werden
uitgegeven. De tentoonstelling
is te zien tijdens de ope
ningsuren van de bibliotheek.
Zondag 19 november geeft de
eigenaresse van de Barbie's in
formatie over haar collectie
(vanaf 14.00 uur) en kunnen be
zoekers van de bibliotheek hun
eigen poppen meenemen.
rant en een winkel. Ook dient
het als in- en uitgang van de
tentoonstelling. Om lange rijen
aan de kassa te voorkomen zijn
de toegangskaarten in de voor
verkoon verkrijgbaar. Kaarten
zijn gekoppeld aan tijdsblokken
van een uur. Het publiek moet
tijdens een bepaald tijdsblok de
tentoonstellingsruimte in. Een
maal binnen mogen bezoekers
zolang blijven als ze willen.
De Staat stelt zich tijdens de
tentoonstelling voor 60 miljoen
gulden garant voor de verzekc
ring van de schilderijen. Zonder
die garantstelling zou het Mau
ritshuis de verzekeringspremie
niet kunnen opbrengen. De ten
toonstelling zou dan niet door
kunnen gaan.
Jan Kassies (75) overleden
In een ziekenhuis in Amstel
veen is gisteren na een kort
ziekbed de cultuurfilosoof en
politicus Jan Kassies op 75-jari-
ge leeftijd overleden.
Kassies was onder meer direc
teur van de Federatie van Kun
stenaarsverenigingen 1945-
1958), secretaris van de Raad
voorde Kunst (1958-1966), di
recteur van de Theaterschool in
Amsterdam 1966-1978), voor
zitter van de VPRO (1969-1971)
en voorzitter van het Bedrijfs
fonds voorde Pers (1993-1995).
Bovendien maakte hij in 1987
deel uit van de PvdA-fractie in
de Eerste Kamer.
Kassies behoorde in de oorlog
tot de eerste medewerkers van
het illegale Vrij Nederland die
door de Nazi's werden opge
pakt. In het verzet en later tij
dens Duitse gevangenschap
kwam hij in contact met kun
stenaars. Na de bevrijding was
hij de stuwende kracht achter
de federatie van beroepsvereni
gingen van kunstenaars.
Vprzet is het sleutelwoord ge
weest in het leven van Kassies.
Zijn denken is er door bepaald.
Het zette regelmatig zijn onaf
hankelijke en kritische houding
op scherp.
Kassies ontving op 4 mei 1989
de Verzetsprijs 1989 van de
sticht ing Ku nstenaarsverzet. 11 ij
kreeg die prijs omdat hij steeds
op de bres had gestaan voor de
kunst. In 1990 ontving hij de
Zilveren Anjer.