Vijfendertig jaar in de contramine ZATERDAG 19 0KT0BE De vörige Franse minister van binnenlandse zaken, Pasqua, stond bekend als scherpslijper op het gebied van ordehandhaving. Onder zijn leiding werd jacht gemaakt op van terrorisme verdachte Algerijnen. „Als er per ongeluk een onschuldige in het net verzeild raaktlaten we hem vrij op voorwaarde dat hij belooft dat hij hier niet meer terugkomt." Chirac is door tegenstanders zelden op originele gedachten betrapt: „Snel, gooi vol met ideeën". illustraties willem - odeurs de campagne charlie hebdo ho Bernard - 'Willem' - Holtrop: 'In Parijs komt alles op je af Onder de naam 'Willem' tekent Bernard Holtrop, die in de jaren zestig uit Ermelo naar Parijs vertrok, nu al lange tijd politieke spotprenten voor het Franse dagblad Liberation. Vooral tijdens de Franse verkiezingen sloeg hij om zich heen. Zijn spotprenten zijn onlangs verzameld onder de titel Odeurs de campagne'. Inmiddels zijn erzo'n twintigduizend exemplaren uit het duister van de Franse kiosken naar de kopers gegaan. Willem. Vijfendertig jaar in de contramine. De paus die een drol kust. Mitter rand die als cipier door een cel lenblok loopt en verzucht: 'Ach, de ministerraad is ook niet meer wat-ie ge weest is'. Een tandarts die een rotte kies ver wijdert. Niet met de tang, nee, hij zuigt de kies eruit. En de vrouw die zegt: 'O, u bent de beste tandarts van de stad'. Twee kampbeu len die een varken roosteren boven een ge vangene. Ziedaar de kwaadaardige wereld van tekenaar Bernard Holtrop. De wereld zoals-ie maar al te vaak is. Willem. Trek hem een witte jas aan en hij is een apotheker. Maar dan wel een apothe ker die vooral gif in huis heeft. Met zijn lange, maar keurig gescheiden, grijze haar maakt hij een in en in nette indruk. Wie zijn tekenin gen ziet, in bijvoorbeeld een album als 'Lust en strijd', kan zich niet aan de indruk ont trekken dat we hier te maken hebben met een nazaat van Dr. Jekyll and Mr. Hide. Het is gezellig druk in café St. Jean aan de Rue des Abesses, de stamkroeg van Willem in Pigalle. Hier, in deze wijk, heeft Willem zijn atelier. Af en toe hoort hij op de trap de meest waanzinnige gesprekken. 'God, wat stinkt het bij u op de overloop. Eet u 's mid dags misschien stront?' 'Nee hoor, maar als u nog wat over heeft...' 'De haat is echt erg' Een prachtige negerin in spannend leer wordt met interesse nageoogd. Hij heeft weer niets te vertellen, Willem. Hij zou bij God niet weten wat er nu eigenlijk zo interessant aan hem is. Hij tekent nu al zo'n veertig jaar lang de meest indringende spotprenten, maar ja. dat is gewoon zijn werk. Niet meer en niet minder. Hij is nog steeds dezelfde jongen die zo'n dertig jaar geleden luliana als raamhoer afbeeldde en daarvoor een boete wegens ma jesteitsschennisopliep. ..Ik werk elke dag voor Libération", zegt Willem, na een voorzichtige slok van zijn tweede biertje die dag. „Maar ook voor ande re bladen, zoals Hebdo. Laatst viel mijn teke ning weg door die bomaanslag bij de Champs Elysées. Er was geen plaats meer. Ik heb ook bij de vorige aanslag in juli iets gete kend en deze aanslag is hetzelfde. Dus dan moet je iets nieuws verzinnen. Meestal stuur ik drie tekeningen waaruit ze dan zelf kunnen kiezen. De aanslag is opgeëist door een fundamen talistische islamitische terreurgroep. Zo'n aanslag kan natuurlijk niet, maar ik begrijp het wel. De buitenlanderhaat is hier echt erg. Mijn dochter gaat om met een Marokkaanse jongen en zowel hij als zij merken het elke dag. Als ze 's avonds ergens naar binnen wil len om te dansen dan is het altijd vol," terwijl er werkelijk nog geen hond in de zaak is. In de metro worden ze door de Parijzenaars vuil aangekeken en gemeden. Die jongen stapte een keer uit de metro en keek toevallig om. Hij zag hoe daar een vrouw met een verbeten trek op haar mond zijn plaats met een Kleenex aan het schoonmaken was. Daar word je toch razend van. Dat racisme is hier ingebed in de samenle ving. Het is normaal aan het worden. En dat is juist het gevaarlijke. Veel van de arbeiders en werklozen stemmen nu op Le Pen. terwijl ze eerst op de socialistische partij of de com munisten stemden. De have-nots worden op die manier door het grootkapitaal tegen el kaar uitgespeeld. Vooral in de buitenwijken zoals Saint-Denis is het erg. Het gekke is dat in de jaren dertig die wijk communistisch was en daarna zijn ze op Pétain gaan stem men. Dus toen ook al. Het ergste is dat je politici belachelijk maakt op een tekening en dat ze die tekening dan ook nog willen kopen. Maar dat gaat bij mij niet door. Ze mogen er niet met hun vie ze vingers aan zitten. Kennelijk hebben mijn prenten wel effect, laatst, bij een demonstra tie tegen Le Pen, zag ik dat ze mijn tekenin gen hadden gebruikt op een spandoek. Dat gaf me wel een gevoel van trots, ja." Niet gespeeld Vijfendertig jaar al is Willem in de contrami ne. Terwijl de hele maatschappij om hem heen aan het verrechtsen is, blijft hij links. In zijn tekeningen althans. Is hij een salonanar- Bernard - 'Willem' - Holtrop: „Het was altijd mijn droom geweest om naar Parijs toe te gaan en van mijn tekeningen te kunnen leven en dat bleek toen ineens mogelijk." fotomap chist? Want verdient hij inmiddels niet een behoorlijke boterham met zijn agitatie? Is die gebetenheid niet een beetje gespeeld? „Nee", zegt Willem verongelijkt, „En het is ook niet moeilijk om die gebetenheid te blij ven behouden. De rotzakken houden ook niet op, dus je moet ze steeds blijven pakken. Zo'n man als Le Pen verpest de atmosfeer en dat kan me wel degelijk verdommen. Je ziet zijn gedachtengoed aJs een vieze olielaag over de dingen heen liggen. Andere partijen gaan programmapunten van hem overne men. Je ziet steeds vaker dat er charters met Roemenen en Zaïrezen over de grens worden gezet. Ze worden vastgeboeid en krijgen een stuk tape over hun mond. En de minister maar ldagen dat het voor de agenten zo moeilijk is om ze in bedwang te houden. Die vluchtelingen smeren zich tegenwoordig steeds vaker helemaal in met stront en dat is dan natuurlijk niet erg lekker voor die agen ten. En ze moeten goed vastgebonden wor den in het vliegtuig ander slaan ze de hele boel in elkaar. Zonder Le Pen zouden de Fransen misschien niet eens op de gedachte gekomen zijn om mensen op die manier het land uit te zetten. Ik kan me hier voortdurend kwaad blijven maken over dingen. Daar is geen gebrek aan. Ik heb een soort mondeling contract met Libération dat ik elke dag een tekening maak. Hoe het gaat als ik ziek word? Ik weet het niet. Goed dat je het zegt." Inspiratiebron Voor Willem is Parijs een voortdurende bron van inspiratie. Zijn tekeningen lopen hem als het ware in de armen. „Alles komt hier in Pa rijs op je af. Dat is makkelijk. Kun je als een spin in je web blijven zitten. Het was hier in de begintijd een paradijs. Het was altijd mijn droom geweest om hier naar toe te gaan en van mijn tekeningen te kunnen leven en dat bleek toen ineens mogelijk. Met een mini mum wel, maar goed. Ie had een potje olij ven en daar leefde je dagenlang van. En veel bietsen natuurlijk, hé, en je volvreten. Naar cocktails toe. Naar openingen van exposities, van mensen die je vaag wel eens had ont moet. 'Prachtig, wat je maakt zeg!' En je on dertussen voldouwen. Als ik Parijs in één tekening zou moeten vangen, dan tekende ik een barman. Het smoel van Parijs is een barman. Dat zijn vaak de meest reactionaire lieden. Als je geld hebt ben je welkom, als je los bent kun je op rotten. dan krijg je de profielzool in je rug. Wat wel grappig is in Parijs, is dat er een wet is die iedereen het recht geeft om in een café een glas water te vragen. En dat moeten ze dan gratis inschenken. Er komen hier soms schoolkinderen en die vragen: 'Mag ik een glas water?' Daar zijn ze niet blij mee. En er komen ook vaak bedelaars rotzooi trappen. Er zijn hier zoveel bedelaars, je wordt er moe van. Mensen die met kinderen uit bedelen gaan zijn vaak oplichters. Dat zijn uit dat kamp vandaan, ik herkende hem niet smerige trucs. Ik heb hier wat dat betreft gek- meer. Jaren later heeft hij ons daar dus mee ke dingen meegemaakt. Toen ik nog in Pigal- naar toe genomen. Ik was toen acht jaar. Het le woonde, heb ik hier in de metro iets heel was toen nog geen Ambonezenkamp. Alle merkwaardigs beleefd. Er stond een vrouw in barakken stonden leeg. de metro die aan iedereen geld vroeg. En nie- Vele jaren later was ik op de kunstacade- mand die haar iets gaf. Voordat ze uitstapte, mie in Den Bosch en daar ontmoette ik een gaf ze iemand die bij de deur stond ineens Ambonees en die zei: 'Kom me,e, er is bij ons een keiharde klap in zijn gezicht. 'Zo, geef dat een feest.' En dat was dus in datzelfde kamp, maar aan Balladur!', zei ze. Ach, je kunt in de dat voormalige concentratiekamp. Mooie metro gaan poepen en iedereen blijft zijn meiden, joh, een soort Supremes. Lekker krant lezen. Soms moet ik maar een halte neuken, lekker eten. Mijn vader is in dat verder en dan blijf ik staan. En als je dan in kamp gemarteld. Heeft nog lang last van zijn het midden gaat staan, denkt iedereen dat je benen gehad. Een van de mensen die hem gaat bedelen. En dan gaan ze ineens allemaal hebben mishandeld, hebben ze later gepakt, hun krant lezen. Ze riepen mijn vader op als getuige. En toen Laatst maakte ik iets aardigs mee met twee heeft-ie gevraagd: 'Kunt u mij een moment zakkenrollers. Als je hier op de roltrap staat, met hem alleen laten?' En dat hebben ze toén gaat er een voor je staan en een achter je. Als gedaan. Ik geloof dat hij een paar ribben van je dan bijna boven bent, laat degeen die voor hem heeft gebroken. je staat een potloodje of een aansteker vallen. Mijn ouders zijn nu dood. Ik ga nooit naar En dan bukt-ie zodat je tegen hem opbotst, hun graf toe. Ik heb ze hier, achter mijn voor- Degeen die achter je staat, pakt dan van alles, hoofd. Ik ga wel eens naar het kerkhof op ik heb dat een keer meegemaakt. Maar ik had Montparnasse. Als je ziet wat ze allemaal op het in de gaten. Dus ik geef die jongen tegen het graf van Serge Gainsbourg gooien. Foto's, wie ik opbots een knietje en spring weg. Ik sigaretten, bloemkolen. Hoe die man nog had mijn hand stevig op mijn portemonnee, leeft! Hij leeft bijna nog meer dan toen maar ik was vergeten dat ik ook nog een le ren buideltje met sleutels in mijn andere zak had. Sta ik op het andere perron, komt die achterste jongen achter me aan: 'Meneer, ie mand heeft uw sleutels gevonden.' Dat vond ik zo aardig. We moesten er allebei om la chen." Afgezien van de politici zijn de figu ren die Willem tekent vaak een amalgaam van verschillende personen die hij op straat of in de kroeg heeft gezien. „Ik hoorde laatst iemand hier zeggen: 'Jammer dat Le Pen extreem rechts is, want hij heeft goeie ideeën'. En dan zie je er gens anders een kop die er precies bij past. En ik werk ook veel naar foto's. Ik knip ongeveer alle fo- to's uit die ik zie. Op reis teken ik altijd veel mensen. Veel praten en bars be zoeken en dan zo'n kleip, ge meen, schetsboekje bij je. Vorig jaar ben ik in de Bal- tische landen geweest. In Kaliningrad ook, het vroegere Königsgrad. Dat is nu een soort Russische enclave die is volge plempt met van die moderne Russische ge bouwen. Zo in en in lelijk. Ideaal om te te kenen. Als het te pittoresk wordt, dan heb je er niks aan. Als ik van die mooie dingen in een stad zie, van die aardige plekjes, heb ik het idee dat zo'n stad me voor de gek houdt. Gdansk bijvoorbeeld hebben ze helemaal herbouwd. Precies in de oude stijl. Licht blauw, lichtgroen, achttiende eeuw. Net alsof je in een theaterdecor bent. Ik moet die eer lijke lelijkheid hebben. Ik wil dingen die op merkelijk zijn. In de dierentuin in Kali ningrad zie ik ineens zo'n Spoetnikachtige le ge dierenkooi. Dat ga ik tekenen. En het oude Gestapohoofdkwartier." Band met gebouwen „Armando heeft het in zijn werk wel over schuldige landschappen. Landschappen waarin iets gruwelijks is gebeurd maar die daarna doorbloeien alsof er niets aan de hand is geweest. Dat heb ik een beetje met gebouwen. Toen ik een jaar of acht was, nam mijn vader ons mee in een caravan naar het concentratiekamp in Vught. Om daar de zo mer door te brengen. In de oorlog hadden ze hem daar opgesloten omdat hij piloten had geholpen. Hij kon er niet van loskomen. Hij dacht: als ik nu mijn hele familie meeneem, dan kom ik er vanaf. Hij kwam broodmager hij leefde. Ik vind dat een beetje belachelijk. Doden bewaar je in je hoofd. Ik hou van de actualiteit. Ik teken ook niet voor de eeuwigheid. Ik was in mijn jeugd al dol op kranten, op de geur van dat houthou dende papier. Ik ben er niet op uit de schoonheid van het leven vast te leggen. Schoonheid is oppervlakte. Ik heb liever wat er onder zit. Schoonheid alleen is dom. Als je door Afrika reist en Azië, zie je pas hoe de wereld echt in elkaar zit. Ik ben in Bangla desh geweest. En in Centraal Afrika konden we naar het paleis van ex-keizer Bokassar. We kregen autopech midden in de jungle. Kwamen in een dorpje terecht waar de men sen van niks leefden. Elke kromme spijker was een nuttig instrument dat generaties lang werd gebruikt. Als je in die landen bent, herzie je je prioriteiten een beetje. Die waan zinnige luxe in ons leven! Ik vind het abso luut onmisbaar dat je naar die landen toe gaat om te kijken hoe het er is. Dan stel je de zaken een beetje in perspectief. En voor de rest geloof ik dat ik de mensen met mijn te keningen meer zeg dan wanneer ik reclame zou gaan maken voor Peugeot." Al in januari stelde 11011 vast dat sprake was afbrokkelende steui Chirac. Sindsdien is voor de Franse presi 0rb aleen maar verder bf pe waarts gegaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1995 | | pagina 34